6 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

6 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

6 ŞUBAT 1935 ÇARŞAMBA Yarı sıyasal AVrııpa işleri - Avru- . padışı işler 1934 yılının başlangıcına - kadar, Avrupa'da, bütün kuvvetler, yeni mu- Yazeneler peşinde idi. Bu yeni muvaze- nelerin ne türlü olacağını, detaylar ba- kamandan kestirmek imkânsızdı. Yalnız, Yörtler formülünün biraz nazari de olsa Sortaya gelmiş olması, Avrupa'daki bü- tüa kuvvetlerin hiç olmazsa İngiltere — Framsa — İtalya etrafında polarize ola- 'a_-Hımıı anlatıyordu. 1934 yılında, ye- Ni muvazene'yi kendi tarafına çelmek İşinde, başta yürüyen Fransa oldu. Mu- Azaam bir manevra ile, Fransa, son Ro- a görüşmelerine götürecek sıyasal yo- İ bütün ongellerden temizledi. Bu te- Mizlene işinin de detayları üzernide darmıyacağız. Yalnız şunu işaret ede- Sediz ki, Fransa, kuvvetli olduğunu açı- #a vuracrk dasyaları çantasıma yerleştir medikce İtalya ile başbaşa kalmaktan sekindi. Fnkat bu dosyaları tamamladık- tan sonra, İtalya ile görüştü ve fedakâr- hıklara bile gicişerek anlaştı. Şu »on halta içinda de, İngiltere ile Anlasmış ve bütün Avrupa'nın gentl ba- Yış kurumunu onunla beraber tesbit et- Mmiş bulunuyor Öyle ki, Avrupa barışı- hi bir takım tehlikelerden korumak için hangi paktlara ihtiyae olduğu, artık an- Taşılmıştır. Ve şu önümüzdeki aylarda, Avrupa'nın sıyasal inkicafı, çizilen bu Werçevenin pek dışına çıkamıyacaktır. Bu şuretle, Avrupa işlerindeki durum taayyün etmiş oluyor. Ve, bir. yandan “Avsupa bir yandan da Avrupadışı işler- 1e ilişikleri olan büyük — devletler, bun- dan sonra artık acun barışı ve bu barı- $t ayakta tutmak için gerekon muvaze- me hesahlarile uğraşabileceklerdir. Bunların başında Pasifik'teki durum gelmektedir. Bu duruma ait muvazene- kerde, birinci sınıf faktörler, Japonya, İagiltere ve Amerika' Fransa, İtal ya ve Sovyet Rusya ikinci sırada gele- ceklerdir. Şu var ki Fransa ile İtalya, zeun barışında, İngiltere'nin artık, an - cak yanında yer alacaklardır. İngiltere ic çüskü herbangi bir “kopensation., ancak Avrupadışı olan muvazene yahut faydalanma hesablarında mevcudtur. Görülüyor ki 1935, Avrupa barışı ba- krmından şimdiye kadarki tertibleri tat- bik mevküne koyan bi sonuç, acun ba- kımından ise, yeni çekişmeler ve muva- zene tecssüsleri için bir başlangıc ola- caktır. Burhan BELGE ——— kalacaklardır. Gene Fransa İngiltere'yi bür alman haya saldırımına karşı müda- faa edecektir. Görülüyor ki bu misak, »Pransa'ya hiç bir yenilik getirmemok e- dir, çünkü İngiltere ve İtalya, bu misak yekken bile, lokarno misakr osaşlarına göre, Fransa'ya bir alman saldırımıt kar- Şiğında esascü yardıma mecburdurlar. Halbuki Londrada öne sürülen misak Fransa için Almanya ile anlaşmazlık takdirinde İngiltereye ve İtalya'ya yar » dim etmek mecburiyetini yüklemekte » dir. Gayet açıktır ki bu misak mühim bir Yöni aryasal vakıa teşkil etmektedir. Al- Manya'nın bu misaka kârsı da şark mi- Bakt hakkında ileri sürdüğü neviden de- liller ortaya atıp atmıyacağınt bilmeği Sok merak ediyoruz. Birçok taraflı bir tcahhüd karşısında bulunuyoruz. Hal « buki Almanya ötedenberi ancak iki ta » Taflr uzlaşmalardan hoşlandığını söyle » -Mekte idi. Bu misakta türlü menfaatlar biribirine karışmaktadır. Ve Almanya böyle bir anlaşmayı imzalamakla hakika ten bir takım meseleler ve menfaatler karşısında kalacaktır ki bunlarm alman menafiine uyğunluğu Almanya'yt şark misakma iltihak etmekten geri tutan me Sclelerden daha fazla değildir. Bundan başka Almanyaya bu misaka hemeri iş « tiraki teklif edilmekte ve silâh müsavatı “işinin tetkiki bunun dışında bırakılmak- “tadır, Halbuki simdiye kadar Almanya kargılıklı yardım misaklarına iştirak için şamd Şart olarak silâh beraberliğini ilerl sürmekte idi. - Sövyet etkârı umumiyesi Londra gö- Tüşmelerinin tonuclarını azami bir sükü- netle bekliyecektir, Sövyet siyaseti 5/12/1934 protoko * Tuna ve Balkan Anlaşması ile Küçük An- nm müzaharetine dayanarak sul hun - küvvetlendirilmesi - mücadelesine devam edecek ve bu hususta hareket “Roktası olan şu prensibi cle alacaktır: taksim götürmez, Batı için ayrı ve doğu için de ayec bir barış yoktur.a a — Deabi İi ç Hava durumu Ziraat Vekâleti meteoroloji eastitü- sünden alınan malümata göre, son 24 saat içinde doğu Anadolusu ve Karade- niz kıyıları tamamiyle, Orta Anadolu ile Ege mıntakaları yer yer yağışlı geç. miştir. Yağış Dörtyol, Maraş çevrelerin- de yağmur, öteki yerlerde kar şeklinde- dir. Trakya'da hava yağışsız geçmiştir. En çok yağış 36 milimetre olarak Rize- de ölçülmüştür. Rize çevresine yağan karın taprak üzerinde kalınlığı 6© santi- metredir. Trabzon ve Giresun çevrele- rine de yağmurla karışık kar yağmışsa da hemen erimiştir. Hava suhuneti bilhassa orla A_ı:do- luda geceleyin havanın açması yüzün « den düne bakrak 8 derece daha soğu « muştur. Buna karşılık Trakya ve İstan: bul civariyle doğu Anadolusunda hava 3 — 5 derece daha ısınmtışır, En düşük suhunetler sıfırın altında olmak / üzere Bolu'da 19, Çorum'da 18, Yozgad'ta 17 Ankarada 14, Erzurumda 9, Karsta 8, Malatyada 5, İzmir ve Manisada 2 dere- cedir. En yüksek suhunet de 12 derece ola rak Dörtyolda kaydedilmiştir. Bugün Ankarada suhunet sıfırın altında 3 de - | receye kadar yükselebilmiştir. Buğday alım satım işleri tahkikatı Istanbul, 5 (A.A.) — Ziraat müsteşarı Bay Atıf'ın blş_kı.ıılığı altında buğday satışları işini tah- kik etmekte olan heyetin işi bit- mek üzeredir. Heyet dün de alâ- kadarlardan bazı kimseleri dinle- miş, geç vakta kadar çalışmaları- na devam etmiştir. Silolardaki stok miktarlarını gösteren plani- metreler Ankara'dan gelmiştir. Stok buğday miktarının kati ola- rak tesbitine çalışılmaktadır. Eks- perler heyeti de dün Ziraat Ban- kasında toplanmış ve heyetin sor, duğu teknik suallere cevab ver. miştir. Ziraat müsteşarı Bay Atıf bu hususta demiştir ki: “— Ortada dönen sözlere rağ- men ne buğday kanununda bir noksan ne de alım ve satım - teş- kilatında bir kusur görülmemiştir. 'Tahkikatı icab eden noktalar baş- ka cihetlerdedir. Buğday kanunu buğday siyasetimizi tamamen tat- bika imkân verecek kuvvettedir.,, Deri ve zührevi hastalıklarla mücadele Istanbul, 5 (A.A.) — Deri ve zührevi hastalıklar mücadele ce: miyeti, gencliği bu felaketlerden korumak için liselerde ve üniver. sitede, camilerde konferanslat vermektedir. İstanbul - valisinin yardımıyla zührevi hastalıkların güzel bir temsili olan zehirli ku- cak piyesinin her hafta salr günü parasız olarak halka gösterilmesi takarrür etmiştir. Halkevlerinde de bu hastalıklara karşı mücade- leye başlanmıştır. Uluslararası kadınlar birliği başkanı şerefine ziyafet arası kadınlar b'ı.rl i başkanı .Bı_— Aşbi dün türk kıdmlı! birli- ği üyesile birlikte camileri gez- miştir. Öğleden sonra Park otelin- de Türk Turing Kulü:n'i ıı:rıfın- dan Bayan Aşbi şerefine bir çay verilmiştir. Bayan Aşbi pergeı:ıbc- ye İstanbul'dan Avrupa'ya döne- cektir. Anteb'te ekim ıslahatı Anteb, 5 (A.A,) — Vilayetimiz- gde bu yılın kışlık ekim durumu geçen yıldan yüzde 20 artıktır. Vilayet nümune - fidanlığı bu yıl meyvalı meyvasız 81 bin fidanı ekincilerin isteğine çıkarmıştır. Fidanlık memleketin meyva cins- lerinin ıslahında faydalı olmakta- dır. Ayrıca sebze bahçesi de tesis edilmektedir. Çok iyi hasılat ve- ren pamuk cinslerimizin ıslahı için Eskişehir tohum ıslah ensti- ünden tohum istenmektedir. ULU> DUYUKLAR 'Acı bir yıldönümü | Ankara radyosu Geçen yıl bugün Devlet Şüraz, üyesinden Dr. General Süleyman Emin toprağa gömülmüştü. Büyük kurtuluş savaşımda garb cephesi sıhhiye reisliği ve sonra M. M, V. sıhhiye dairesi reisliği yapan Ge- neral Süleyman Emin Devlet Şü- rası teşkil edildiği vakit üyeliğe seçilmiş ve ölümüne kadar şürada kalmıştı. General, bir aralık ku- rulmuş olan âli karar heyetinde başkanlık etmiştir. Ordunun ve şâranın bu değerli rüknün — ölü. mü yıldönümünde ailesinin acıla- rını paylaşırız. Arapkir haberleri Halk Fırkasında her cuma verilme- si onaylanan çeşidli konuşmaların bi- rincisini dün doktor Bay Zeki “firen. Bi,, ve "verem,, illetleri hakkında söye ledi, Fırka binası hıncahınc - dinleyici ile dolmuştu. İkinci seçim bitti. 7 bayan, 70 bay fırka namzedleri söz birliğile - seçildi. Bu da arapkirlilerin büyük Atatürk'ü. ne ve onun fırkatına kargı inanc, sev- gi ve saygısının açık bir görünüşüdür. Ayın on dokuzunda başlıyan lapa lapa kar üç gün gece ve gündüz. de- vam etti. Bugüne kadar köylerle şehir arasında yollar kapandı. Telefon tell-- ti hep kızıldı. Posta güçlükle gidişini ve gelişini yapıyor. $ Muğla'da havalar fenalaşlı Muğla, 5 (A.A.) — Havalar çok sertleşmiştir. Dün gece de kar yağ- mıştır. Kar az yağmakla beraber şehir kar altındadır. Yükseklerde şiddetli kar fırtınası vardır., Bolu'da kar yağıyor Bolu, 5 (A.A.) — 24 sağtteribe- ri durmadan kar yağmaktadır. Kalınlık 50 santimi buldu. Oto- mobil postaları hayvanla işleme- ğe başladı. Samsun'da tütün kursu Samsun, 5 (A.A.) — Halkevi köycüler kolu fenni tütün fideleri usullerini öğreten bir kurs açmış- tır. Evin güzel sanatlar kolunun açtığı resim sergisi de yirmi gün sürecektir. Menderes nehri kabardı Aydın, 5 (A.A.) — Dağlara çok kar yağdı. Bu sabah şehrimi- ze de kar düşmüştür. Büyük Men- deres nehri kabarmıştır. Aydın Halkevi çalışmaları kullarda okuyan 209 yoksll okul: luya her gün sıcak yemek vermek faaliyetlerine devam etmektedir. Bütün memurlar aylıklarından 70 birini bu hayır işine verdiler. GEz Ha L Şi e : Aydın, 5 (A.A.) — Halkevi soysal yardım şubesi ilk ve orta o- Dün akşam çocuk saatinde göyleni. len hikâyelerin iyi seçilmesinden dola- yı Ercümendi övdük.. Bay Ercümend, radyonun başında çocuk babalarının bi. le hikâyelerini, alaka ile dinlediklerini görseydi.. Herhtlde memnun olacaktı. Yılan hikâyesi.. mükemmeldi; horozun nasihatini alıncaya kadar sabretmiş o- lan çobana, bir çok erkek dinleyici da. ha yarı yolda diş bilemeğe başlamıştı.. Hasan Ağanın hikâyesinin de ondan daha az alâka uyandırdığı söylenemez.. İneği satmağa giden Hasâan Ağa'nın bir kuruşluk ekmek pahasına bu ticaret işin den dönmesi, fakat kadın kurnazlığı s4- yesinde on altın kâr edişinin hikâyesi, gülmekten ziyade, sözlerin gerisini, hi- kâyenin nereye varacağını öğrenmek ih- tiyaciyle heyecanla dinlendi,. Geçen bir günkü notlarımızda işaret ettiğimiz gibi, Avrupa masallarından siyade, bize böyle masallar daha tatlı gelecektir.. Dün akşamın cn canlı parçasını, bu süretle Ercümend yaşatmış oldu ve prog ram genel olarak iyi tatbik edildi. Bu akşamın progğramı şudür: Tayyarecinin saatı (Sovyetlerde tay- yarecilik). Musiki: Brahms — Parçalar Ferhunde Ulvi; Piyano İnhisarlar Vekâleti saatı Dans musikisi Musiki: Rubinstein Bumke — İsveç dansı Vidof — Tyrol Valsı Gurevitseh — Çardaş Nihad Esengin: Saksolon Ulvi Cemal: Piyano Haberler. Melodie İSTANBUL RADYOSU Bu akşam İstanbul radyosunun pro- Kramı şudur : Saat 18 — Fransızca ders 18,30 Jimnastik Selim Sırrı Tarcan 19 — Dans musikisi plak 19,30 Haberler 19,10 Bayân Jale Şan: piyano ile 20 — Tiyatro musikisi plak 20,30 Balalayka orkestrası 21,20 Son haberler 21,30 Bayan Emine İhsân şan: radyo orkestrası, Caz ve tango orkestraları ile, İstanbul hususi idarc bütçesi İstanbul, 5 (A.A,) — İstanbul vilayeti idarei hususiye bütçesi ha- zırlanmış ve meclise verilmiştir. Bütçede varidat kısmı 3.478.493 Kiradır. j Hayvan neslini ıslâh Vilâyet köy bürosu tarafından muhtelif hayvan neşlinin 1slâhı için yapılmakta olan işleri göste- ren albümler hazırlanmaktadır. Bu albümlerde damızlık boğa, ay- giır, eşek ve tavuk kümesleri faa- liyetine aid resimler bulunmakta- dır. Albümler her kazaya gönde- rilecek ve bu suretle diğer kaza- lardaki damızlık işlerinin derece. si öğrenilmiş olacak, geri kalm- mamasına çalışılacaktır. Köy bürosu tarafından köy kahveleri hakkında da bir bildi- rim hazırlanmaktadır, Bunda köy- kahvelerinin köylüyü işsizliğe sev. ketmemesi için köylümüzün köy odalarında toplanmağa ehemmi- yet vermeleri, orada köy için fay- dalı olan işleri görüşmeleri sonra da tatbikata girişmeleri hakkında köylümüze bazı öğüdlerde bulun- ulacaktır. İzmir - Anadolu Ankara Halkevi Temsil Ko- mitesinden : 7 şubat perşembe günü saat 21,30 da “Düşünüş ayrılığı,, oy- nanacaktır. Girme biletlerinin bu- gün saat 7-19 arasında Halkevin- den alınması. a SAYIFA 3 T Türk Kuşuna uçucu üye yazılanlar a (Türk Kuşu) na uçucu Üye yazılan- bugün de ikinci listesini basıyoruz, (Türk Kuşu) nun doktocu, üye yazılacakları pazar, salı perşembe günleri saat dörtten son- ra imuayene etmektedir. Yazılacaklar, nüfus kâğıdlarile iki fotoğraf getirme- yi Unutmamalıdırlar. Sicil No, 32 — Büy HMakkı Faik, Ziraat Enstitl- sü; ziraat takültesinde 33 Bay Mehmed Celâl, Ziraat Ezş titüsü orman kısmından 4 — Bay Emin, Ticaret Lisesi, ikin. - €t gınıftan 35 — Bay Esad, Ankara Ziraat Banka- sinda memur lardan tescil işi bitenlerin, Bay Pettev, Ticafet Lisesi (9) Üncu sınıfta Bay Cihad, Ticaret Lisesi (2) nci sınrfta Bay Abdullah, Posta, telgraf ve telefon hukuk — müşavirliğinde memür Bay Vildan Aşir Oskan: Gari Enstitüsü Beden Terbiyesi öğ- retmeni Böy İsmail Uludağ: Gazi Engsti- tüsü öğretmenlerinden Bay Nizamettin Rifat Gazi ghstitüsü Beden Terbiyesi Mütehassısı Gazi Enstitüsü Beden Terbiyesi Şubesinden; 42 — Bay Celâl Bensoy 43 » M Özbek “ » Fuad Soykuüt 45 Mehmed Acat 46 Cewmal Özer 07 Hamdi Korcan DU Nurl Aykut 19 Abdullah Şahin 50 » Hasan sı Mustafa Nezih s2 Remzi Kaynak S3 Nevzad $4 Mehmed İşıtman 55 Refik S6 Sirrtı İsbir $? Sırrı ' ÜLKÜ G HALKEVLERİ MECMUASI ) — Bu kültür mecmuasının şu- ) bat 1935 - 24 Üncü sayısı çık- ) mıştır, K İÇİNDEKİLER Ulusal güven, Nafi Kansu, İnanç ve Us, Ahmet Nesimi Çekoslovak Tefekkürüne bir bakış, Hilmi Ziya, Köy mek- 4 tebi ve köy muallimi, H. Re- şid Öymen, Eti âbideleri ve sanat eserleri, M. Saffet En- G4 gin, Kimerler, Avni Candar, Ökonomik devridaim, S. Ay- doslu, Bir toprak ve su etüdü, K. Ömer Çağlar, Sovyet sa- natkârları resim sergisi, İsma- il Hakkı Tonguç, Türklerde Boks, Talât Onay, Dağın ve Kışın sporu, Vildan Âşir, Mu- sikinin tarih ve edebiyatı, A- ziz Çorlu, Folklor, Neşri, A- yın Politikası, K, Ü., Ama- zon: Hikâye, E. Behnan Şa- polyo, Bibliyografya, Halke- G vi haberleri, Halkevi mecmu- aları, ÜLKÜ'nün bir yıllık $ endeksi yazılarıdır. Bu sayıda $ ( Sovyet Resim Sergisine aid $ G resimler de ayrıca verilm tir.