February 7, 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

February 7, 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

İNGİLTE SAYICA 2 7 ŞUBAT 1935 PERŞEMBE DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR DE İngiliz parlamentosunda yeni bir hâdise Londrâ, 6 (AA) — Dün avam kama öylediği bir nutukta, müfrit ak Gover, işsiz. İere yardım tahsisatı hakkında tasarla- ları tenkid ederek, kendile. rine ayrılan aldattan dolayı kıral aile. #ine karşı tahkir âmiz sözler kullanmış ve biraz sonra da Makdonald kabincsi bakkında “ulusal dolandırıcılar bükü- Meti,, tabirini — kullan dan * giddetli ihtarına maruz kalı Müzakereyi dinlemek için boşubo « yuna beklemiş olan otuz kadar kadınlı, erkekli kalabalık, bükâmet aleyhine ve komlünizm lehine bağırmağa başlayın . #a meclis koridorlarından kovulmuşlar- Gır. ştır. İngiltere'de işsizlere yardım Londra, 6 (A.A.) — Avam Kamara- ©, geçenlerde tesis edilmiş olan İşsiz- lere yardım idaresinin masrafları için werilmesi lüzimgelen munzam tahsisat hakkında görüşmelerde — bulunmuştur. İş bakanı bu idarenin durumunu yeni baştan tetkik etmiş olduğunu ve yapıl- ması lâzım olan tetkikler yapılıp biti- rilinceye kadar ve mevcud nizamname- der tadil oluncaya kadar işsizlerin mev- cud nizamnameler mucibince zam hak- İkına malik olmaları ve yapılan yardım- larda her türlü eksiltmenin muvakka- ten durdurulması için acilen talimat verilmesine karar vermiştir. İş Bakanı, yapılan tenkidlerin ken- disinde hakikaten birçok şikâyetler ve Büçlükler mevcud olduğu hakkında ka- aat hasıl etmekte olduğunu söylemiş ancak bu şikâyet ve güçlüklerin bu ma- hiyette büyük bir plânın alastikt olma- ması ve bir takrm hatalar bulunmasın- dan ileri geldiğini ilave etmiştir. Ba- kan, ilerde durumun daha fazla düzel- mesi için alınması düşünülecek tedbir- kerin avam kamarasına arzedileceğini söylemiştir. Gene Hindistan anayasası meselesi Londra, 6 (A.A) — Hindistan me. #elesinden dolayı muhafazakâr sağ ce- mah ile hükümet arasındaki görüş an. Oaşmazlığı, muhalefetin kabine için hiç bir tehlike teşkil etmediği kanaatine Tağmen, aynı şiddetle devam ediyor, B, Çörçil — tarafından Hindistanın anayasasında yapılacak değişiklikler a- leyhinde söylenilen şiddetli nutuktan bonra, kendisine cevab veren B. Bald .. vin, projenin müdafilerince ileri sürü len esbabr mucibeyi tekrarlamış, yani Muhalefetin dayandığı esasların taraf- girlik düşüncelerinden ibaret bulundu. Yunu ve Hindistanın imparatorluk top luluğunda yer tutacak şeyin ancak beral bir anayasa olduğunu söylemiştir. B. Baldvin demiştir ki: " — Hindistana karşı bu sıyasayı takib etmekle, imparatorluğun cn iyi ananelerine sadık kaldığımızı umuyo- Tum ve öyle sanıyorum ki, bu sıyasayı #atbike koyduğumuz anda ingiliz paratorluğu daha iyi günler yaşayacak- tır. im. Felevizyon istasyonu kuruluyor Londra, 6 (A.A) «« Televizyon ko. Mmitesji plânlar hazırlamak — Üzerc, dün lik defa toplanmıştır. Kurulacak — ilk televizyon istasyonunun Londra civa. Fında ve yahut Londrada ve meselâ Kris tal-Palasta olacağı tahmin ediliyor. Çorçil'in oğlunun seçilmesi meselesi Londra, 6 (A.AYy — Resmi muhafa., kakâr namzed Plot'u, müstakil muhafa. zakir namzed ve sabık maliye bakanı- Bın oğlu Rondoz Çörçil ile kargılaştı. #acak olan ve merakla takib edilen se- SOVYETLER BİRLİĞİNDE Moğollar Mançularla müzakere edecekler Möskova, 6 ÇA.A.) — Royter Ajansı bildiriyor: Moğol hükü rindeki hangi eti, sınız Üze- sebeb toprakların n ni hale Mançurl hükümeti ile mü- zakerelerde bulunmaya muvafakat et- miştir. nl: Moğolistan'da neler olu Moskova, 6 A.A) — Mongol cümhu. riyeti başbakan; ve dışarılşler bakanı B. Gendun Taş ajansının Ulanbatorda. ki mubhabirine aşağıdaki beyanatta bu- lunmuştur; : “— Kalkinsum mıntakasında 24 — 1 tarihinde vukubulan hâdiseden sonra bir kaç gün sükünetle geçmişse de 31.1 sabahı saat 8 de sınıra yakın moğol toprağında nöbet bekliyen bir moğol sınır müfrezesi S0 kadar süvari refaka- tinde Mançurli tarafından gelmekte ©- lan asker yüklü kamyonlar görmüştür. Bunlar Kukiroboyu işgal ettikten sonra moğol toprağında ilerlemeğe başlamış. Tardır. Kan dökülmesinden kaçınan moğol müfrezesi biraz içeri çekilmiş ve bu suretle karşı taraftan da ateş açıl- madığından müsademe olmamıştır. Man hareketlerini izah için bu mmtakanın daima Mançu- riye aid bulunmuş olduğunu ve yaban. er memleketleri inandırmak için de mo- gol cümhuriyeti hükümetile görüşme- ye hazır olduklarını bildirmişlerdir. Bu toprakların asırlardanberi Mongolista. na &id bulunduğundan emin bulunan hükümetimiz bu görüşmelere başları - masına muvafakat etmiştir, ,, çuri makamları, yolsuz Moğolların iddiası Moskova, 6 (A. A.) — Gazeteler Moğol cümhuriyeti Başbakanı ve dışa. rişler bakanının bir bildiriğini neşre- diyorlar. Moğol Başbakanı bu beyâna- tında halkinesum mıntakası İle civarının moğol topraklarına ait olduğunu İsbat eden bir çok vesikalar sikretmiştir. - ——— gim bugün Lankaşayir eyaletinde, No- vertre kasabasında icra edilecektir, B. Plot için daha tehlikeli sosyalist bir rakib vardır ve memleketin genel seçim arefesine girdiği şu sırada reyle rin muhafazakâr ve işçi fırkaları ara. sında bölünme nisbeti pek çok dikkatec şayan olacaktır. Avrupa'da ekmek fiatları niçin pahalı? Londra, 6 (.AA) — Hububat piya- satı başkanı Sir Herbert Robson: Bel. çika ile Holandadan başka hiç bir Av « Tupa memleketi yoktur ki, orada ekmek fiatı bir surette yüksek ve nev'i de fevkalade aşağı olmasın, De. dikten sonne, bu vaziyetin bütün bu memleketler ithalâtına konulan tahdi « dattan ileri geldiğini, çünkü bunların savaştan aldıkları derslerden sonra is. tihlaklerini artırmağa azmetmiş bulun « duklarını söylemiştir. anormal Londrada satılan eski İran kitabları Londra, 6 (A.A) — Bir çok asırlık eski ve çok rzengin resimlerle bezenmiş elyazması İran kitabları, dün mezatta gatılmıştır. Bunların içerisinde, 500 yıl önceki hattatların eseri olan Firdevsi- nin Şahnamesinden müteaddid nüsha « lar vardı. Bir saatin içersinde satış 2420 ingi. Tiz Nirasınr bulmuştur. Nefis surette işlenmiş 600 sayıfalık bir Şahname 300 isterline ve 480 sayı- falık başka bir nüsha da 160 isteriine satılmıştır. — Ankara Halkevi * ALMAN Sar almanlaşıyor. Sarbruk, 6 (ALA) — Sar hükümet komitesinin resmi gazetesi, her türlü paraların ve tediye vasıtalarının dışa riya çıkarılmtsını! yasak eden ve bazı istisnalar gösteren bir kal e nef. retmiştir. Bu katarza göre rayhmarktan gayrı paralarla ifade edilmiş ölup, Sarda gı çen bilümuni tediye vasıtaları değiş rilmek üzere ve frank olarak gösteril miş borçlar markla ödenecektir . Sar görüşmeleri Berlin, 6 (A.A) — Sar müzakere- leri, demiryollarına dair ikinci derece. de bazı noktâlar henliz bhalledilmemiş olmakla beraber, bu akşam nihayetlene cektir. Uluslar derneği mali kısmı kâtibi B. Loveday, Bal'de imza edilen muka- veleyi arzetmek üzere Romaya hareket etmiştii Bu mukavele 1$ madde ve muhtc - Hf ilavelerden mürekkeb // ve basılmış yüz sayıfa kadardır. Bunun metni üç. ker komitesi tarafından tetkik ve tas- dik edildikten sonra neşredilecektir. Bu sabah son toplantı yapılmış ve eğer bir uzlaşma hasıl olmazsa murah- has heyetlerin öğleyin Romaya hareket de görüşmelerine orada üçler komitesi. nin idacesi altında devam etmeleri mu- karrer bulunmuştur, Sar üçler komitesinin toplantısı Cenevre, 6 (A.A) — Sar işlerine ba. kan üçler komitesi, alakadar memlcket. lerin mümessilleri ile yakında Napoli. da yapılacak ve Berlin ile Balde elde edilen neticeleri bir araya toplıyacak olan toplantıyı hazırlamak Üzere Ro- mada toplanacaktır, En son anlaşmazlıkları hal için u. laslar derneği könseyinin — 20 şubatta toplanacağı sanılıyor, Sar müzakereleri Bale, 6 (A.A) — Sar müzakereleri- ne yeniden başlanmıştır. Bunların çar- şamba akşamımdan — Öönce bitmesi bek. lenmekterir, Sar demiryolları hakkında alman - fraosız konuşması Bale, 6 (A.A) — Sar hakkındaki fransız — alman müzakereleri demir - yolları mukavelesi bhakkında kati bir neticeye varılmaksızın bugün kapan. muş ve heyeti murahhasa reisleri rapor- larını Bay Aloiziye vermek üzere Ro- maya gitmişlerdir. Almanya'nın şeref mahkemesi Berlin, 6 (A.A.y — Alman şeref mahkemesi dün ilk toplantısını yapmış. tır, Bu toplantıda muhtelif bakanlıkla- rın ve iş cephesinin mümessilleri hazır bulunmuştur. Bu mahkemenin ödevi, ulusun men- faatlerine uygun olmıyacak şekilde ve özel (hususi) kimseler tarafından ya- pılacak suçları muhakeme etmektir. Karlar altında gömülen karakol Münibh, 6 (A.A.) — Geçen pazar gü- nündenberi gazeteler yedi askerden mü- tekkeb bir karakolun Bavyera Alple- rinde ortadan kaybolmuş oldukların- dan dolayı telaş içinde idi, Karakol bir çığ altında kalmıştır. Dün akşam askerler ölü olarak bulun- muştur. Holanda'da komünist almanlar teşekkülü Berlin, 6 (A.A) — Alman istihba- rvat bürosu bildiriyor: Gazetelerin yazdığına göre, Holan. da polisi alman komünietlerinden mü- teşekkil büyük bir fesat teşkilatı keş- fetmiş ve bunların gizli bir toplantı ha. linde Amsterdamda yakalıyarak bir çok Tarınr tevkif ve bazı vesikalar müsade- I re eylemiştir. DEĞİŞİK DUYUKLAR İspanyada örfi idare uzatılıyor Madrid, 6 (A.A) — B. Lösu, örfü idarenin carj bulunduğu — eyaletlerde daha 30 gün temdidi hakkında, reisi - cümhura bir kararname imzalatmıştır, Bükreş'te Sovyet aleyhtarı bir tezahür Bükreş, 6 (A.A) —- Sovyet Rusya da çevrilmiş bir filim gösterildiği sıra- da sinemalardan birinin içinde ve di » şında sovyetler aleyhine bir nümayiş ya pılmıştir. - Talebe, sinema binasının gi- riş yerini yıkmıştır. Hâdise yerine yetişen zabıta memurları havaya ateş rdir. Bunun üzerine çıkan pa. nik neticesinde bir kaç kişi mıştır. faralan - Danimarka kıral ve kıraliçesi Paris'te Paris, 6 ÇA.A) — Danimarka kıralı ve kıraliçesi bugün Parise getmişler ve akşam Üzeri Nise hareket etmişlerdir. Amerika'nın harici ticareti Vaşington, 6 (A.A) — Ticaret bakan hığının 1934 ilkkânun ayında tuttuğu Jetatistiklere göre ihracat, 1933 iİlkkânu nunda 102 milyon 207 bin dolar iken, 1934 ün tynı ayında 69,345,000 ve itla- lat 1933 ilkkânununda 42,291,000 iken, 1934 Ün aynı ayında — 38,015,000 dolar tutmuştur. Kutub keşfine gidecek heyet Little, 6 ÇA.A) (Amerika) — Bir kutub keşif heyeti bugün (Jakob Rup. pert) ve (Boax of Oakland) vapurlari. le hatrekete hazırdır. Asiler tepelendi Montevideo, 6 (A.A) — Asiler, ül - kenin her bucağında tepelenmişlerdir. Hükümete aid dört tayyare, yaralı ku. mandanları Monuz'u Brezilyaya geçir- mek istiyen âsi kuvvetleri bombalarla tenkil etmişlerdir. Lahey'de Japonya'yı kim temsil edecek? Tokyo, 6 (A.A.) — Bildirildiğine göze Dışarı İşler Bakanlığı Lahey u- luslararası adalet divanında ölen Bay Adaçiye halef olarak Japonya'nın eski Paris sefiri Bay Şunişi Nogaokayı tav. siye etmektedir. Avusturya'da kırallık taraftarları Viyana, 6 (A. A) İngiliz — amerl- kan matbuat ziyafetinde, prens Maks dö Hohenberg, (Avusturya hanedan ta raftarlarının asla mürteci olmadıkları mr ve prens Otto dö Habsburg'un her bakımdan modern bir şahsiyet olduğu- nu) söylemiştir. Bundan sonra, hanedan taraftarları. nın önderi Baron dö Vizner, fırkasının katiyen revizyonist olmadığını temin ettikten sonra demiştir ki: * — Biz kırallığın, bugünkü Avus- turya çerçevesi dahilinde — teessüsünü istiyoruz. Küçük itilaf, müdahale et - mek maksadile kırallığın ladesine ulus. lararası bir mana verdirecek hükümler koymamak istemiştir. Lâkin büyük devletler, Avusturyanın istiklalini te » min eden anlaşmaya uygun olmuyacak bir hükmü tasdik etmiyeceklerdir. Ankara radyosu 7 gübat 1935 pereşembe. 19,30 — Musiki; Macar havaları Keman: Necdet Remzi Piyano: Ulvi Cemal 19,50 — Matbuat raporu 20,20 — Dansş musikisi 20,30 — Musiki: Sehubert Bitmemiş senfoni 20,50 — Haberler. LYA'DA İtalya ve Macaristan'ın hbukuk birliği Roma, 6 (A.A.) — Giyornala d'italya diyor ki: “—- Londra konuşmaları, Fran: sa - İtalya uzlaşmalarını devam ettirmiş ve kuvvetlendirmişti: talya, Fransa arasındaki işi bu suretle üç taraflı bir işbirliği oluyor ve İtalya, Almanyanm da doğrudan doğruya — katılmasiyle bunun dört taraflı olmasını temen: ni etmektedir.,, Bu gazete, Londra - bildiriğini tahlil ederek, Versay muahedesi- nin beşinci maddesi münasebetile İtalya'nın bir revizyonizm hare- keti temenni etmekle beraber tek taraflı uzlaşmalarla zoraki reviz- yonizm teşebbüslerine muarız bu- lunduğunu batırlatıyor. Nihayet, Avusturya ile Macaris- tana, Tuna işbirliğinin esas nokta- smı teşkil eden hukuk müsavatı- nın inkâr edilemiyeceğini söyliyor. L ü Londra anlaşmaları (Başı 1 inci sayıfada) zıları tarafından, bu vesikanın taşıdığı birçek imkânların mahiyetini tayin mak sadile tetkik olunmuştur. Alman syasal mahfelteri dünden da- ha az nikbin yörünmektedirler, Tâkin bildirimin, neşrinden önce bildirilmiş ol- ması keyfiyeti, Fransa ile İnyiltere'nin Almanya'yı bir emri vaki karşısında bulundurmamak hususundaki niyetleri- ne açık bir delil olduğu teslim edilmek-« tedir. Londra'da ifade edilen işbirliği fikri- ne müsbet bir tarzda tercüman - olacak müzakerelerin geçmesi muhtemel olan yeri hazırlamak üzere uzun boylu dip- Tomatik müzakerelere lüzum hasıl ola « cağı tahmin ediliyor. Hava andlaşmasına karşı ileri sürü- len başlıca itirablardan biri, bu anda'ş- maya Almasyanın da iştiraki istenm k- le bu devletlerin bir “hava savaş filosu,, na malik bulunduğu sanılması ve hal « buki Versay muahedesinin koyduğu ya sak mucibince onun böyle bir filaya ma- Kik bulunmamasıdır. Keza, mıntakavi andlaşmaların, müs- takbel anlaşmanın yapılmasında ne de - recelerda âmil olacağı ye gene, prensib İtibariyle mevzuu bahs edilip fakat tav- zih olunmıyan umumi teslihat mukave- lesi dairesinde, Almanya'nın hukuk mü savatı no suüretle tahakkuk ettirileceği sorulmaktadır, Bildirimdeki bazı formüllerin şümu- lünc dair, Almanya'nın Paris'ten ve Londra'dan yakında istizahta bulunma- sı muhtemeldir. * Ahtur Abendblatt,, gazetesi, Ren nehri sag sarilindeki elli kilometrelik bir kımsın ve bül sol sahilinin gayri as- keri mahiyetinin ilgasını istemekte, zira buraların askeri hiç bir ehemmiyeti ha- iz bulunmadığını, lâkin şeref değerl bilen ve kaybedilmiş bir savaştan do » ğan yabancı ipoteklere tabammülü olmu yan bir devletin. hakimiyet haklarına temas ettiğini söylemektedir. Fransız - ingiliz tekliflerine Al- manya ne zaman cevab verecek ? Londra, 6 (A.A.) — FPransa — İms giltere müşterek tekliflerine karşı Al- manyanın vereceği cevabın, 15 günden önce, alakadar devletlere bildirilemiye ceği santiryor. Bu zen, İngilterenin Bet Yin sefiri tarafından gönderilen rapor - münderecatından İleri gelmektedir. Ankara Halkevi reisliğinden 1 Evimizin Müze ve Sergi komitesin- deki boş üyelikler için seçim yapılaca. ğından bu şubeye — yazılı üyelerin 14 şubat 1935 perşembe günü saat 18 de Halkevine gelmeleri. balosu yirmi iki şubattadır |