7 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

7 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

7 ŞUBAT 1.35 PERŞEMBE ü—ı - sıyasal Poltika, başta geliyor 1934 yılını önden önce gelenlerden €n çok ayıran, sıyasa işlerinin ön plân - da yer tutması olmuştur. 1932/33 ede- biyatı daha ziyade ökonomik idi. “buh- ran,, sözü, cümle başlatıp cümlebitiren hitablar kadar sık geçiyordu. Şu var ki, bütün 1933 yılında, haman bütün mem- leketler “buhrana katlanmayı ve buhra- nn içine yerleşme; ster istemez biri- tik çıkaryol olarak gördüklerinden 1934 Sıyasal bir yıl olarak kalınıştır. 1870 ile 1914 arasına düşen uzun devredeki sı - yasal kombinezonların tutarını hem key- fiyet hem de kemmiyet bakımından he- sablamak ve bunları yalnız 1934 yılında olup bitenlerle karşılaştırsak, zenginlik ve çeşidlilik gene bu bir tek yıldan iba- ret 1934 tarafında kalır. Saraybosna ci- nayeti bile Marsilya faciasının dramat'k mahiyeti yanında soluk kalır.. Bunun böyle olması, pok de sebebsiz değildir. 1918 den beri, Avrupa'da kaç kol —üzerinden kaç — harcket — ve kombinezon yürümüşse bunların, kon- di aralarında bir açıklığa — git « mesi, — biribirlerine — karşı bir meti- ceye yaklaşması 1934 ün içinde ve son- larında olmuştur. Gerek - içpolitikalar gerek ise dışpolitikalar - bakımından. Yalnız Almanya — Polonya arasmdaki durumu göz önüne getirmek, 1934 ün ne kadar şaşırtıcı bir yıl olduğunu gös- termeğe yeter. 1933 sonuna kadar, ko- ridor, iki memleketi hem maddeten hem manen ayırıyordu. Bugün, biribirlerine sıla sıkıya bağlanmış bulunuyorlar. De- nebiâlir ki, eğer Almaaya'daki rejim deği #ikliği olmasa idi, 1934 yılı ne bu kadar sıyasal olur ne de getirdiği sıyasal cep- he değiştirmeleri bakımından bu kadar şaşırtıcı olurdu. Doğu, Yalniz, Alman - yyadaki rejim değişikliği de 1918 den be- ri ardısıra sincirlenen badiselerin tabü bir meticesinden başka bir şey değildir. Ve daha doğru olan, gene 1934 yılının :lı sonuçlar getiren yıl almuş olması « ar, Bu sonuçlar henüz tamam değildir.. Ve bütün 1935, tıpkı kendinden önceki gibi tarihe sıyasal bir yıl olarak - geçe - cektir. Şu var ki, 1935 in getireceği ye- ni bir muvazeneler şeması yoktur. Dal sırtlarına göre suların bölünmesi gibi “çok sarih menfaatlerin kesişmesine gö- ve, muvazenelerin topografik çehreleri artık o kadar meydana çıkmıştır. ki, 1935, 1934 ün sonuca ulaştırdıklarını so- nuca bağlamaların yılı olacaktır. Sen Londra anlaşmasından — sonra, Almanya ile Polonya için söylenecek ba- zt şeyler olabilir. Fakat Sar'ın fili iade- *i de yapıldıktan ve herkes Almanya'nın dönmesini beklemek üzere uluslar der- mağinde toplandıktan sonra, yapılacak şeyler, gerçekten azalmış olacaktır. İşte bunun için 1934 de başta gelen politika, bu yıl da başta gelmekte de - “am edecektir.. BURHAN BELGE Çecuk Esirgeme Kuru - munda muayeneler Çocuk esirgeme kurumu sağlık ve soysal yardım müdürlüğüne tayin edil- miş #lan çocuk hastalıkları mütehassısı Bayan Dr. Fahriyc her gün saât 12 ye kadar hasta çocukları; Bayan Dr. Fitnat Salı günleri saat 14 ten gonra dış hastalıkir anneleri; Perşemeb günleri saat 14 ten son. Ta da iç hasttlıklı anneleri; Kulak, boğaz hastalrklarr mütehas- Si Bay Dr. İhsan Parzar — günleri Saat 15 ten sonra kulak, boğaz hasta - lıklarına ; Pazartesi günleri saat 14 ten sonra deri hastalıklarına; Doğum ve kadın hastalıkları müte. hassısı Bay Dr. İsmail Hikmet Çar- Hamba günleri sazt 14 ten sonra gebe kadınlar ve kadın hastalıkları muaye- nelerini çocuk sarayında yapmakta. dıtlar, Gebe kadınlardan muntazaman muz> Yyeneye gelenlere doğumunda kurum ebeleri vasıtasiyle her türlü yardım Yapılmaktadır. Diş muayene evinde sabahtan ak- Sama kadar çocukların ve annelerin “dişleti muayenc ve tedavi edilir. etie sat * Tenzilatlı tarife çok iyi neticeler verdi İstanbul, 6 (ALA.) — Devlet Demiryollarında tatbik edi - len tenzilâtlı yolcu münakalâtını çok arttırmıştır. Geçen senenin birinci ayı içinde seyahat eden 120 bin yolcuya mu kabil bu sene 190 bin yolcu görülmüştür. Başbakanımız öğle yemeğini yunan ataşenavuliyle yedi İstaabul, 6 (ALA.) — Başbakan İsmet İnönü dün öğle ye - meğini Park otelde yunan ateşenavali ile yemiştir. General Kâzım Özalp İzmir'e gidiyor İstanbul, 6 (ALA.) — Kurultay Başkanı General Közim Özalp iki güne kadar Antalya, İsparta ve İzmir'e gidecekir, Uluslararası kadınlar birliği başkanımın ziyaretleri İstanbul, 6 (A.A.) — Istanbul'da bulunan uluslararası ka- dınlar birliği reisi dün Hilâliahmer mek tebi ile üniversiteyi gezmişlerdir. deniz tarifelerini tetkik komizsyonu Tatanbul, 6 (ALA.) — Deniz tarifelerini tetkik eden komis - yon dün toplanmış ve Akay şirkoti ile Şirketi Hayriyonin - tarifelerini tetk'k etmiştir. Tarifeler aynen ipka edilmiştir. Kaçakçılık vakalarının önünü almak için İstanbur, 6 (A.A.) — Kaçakçılık vakalarının akla gelmiye- cek şekillerde yapıldığını gören alâka- dar makamlar, bunların önüne geçecek kati tedbirler tesbitine başlamıştır. Toros ekspresi Anka- . radan geçecek İstanbul, 6 (AA.) — Avrupa ile Asya arasında en kısa yol olan Toros ekspresinin Ankaradan ge « çirilmesi takarrür - etmiştir.. Program mucibince Adaia'dan Konya yerine Ulu- kışla — Kayseri hattiyle yola devam edilmesi ve ekspresin devlet merkezine uğradıktan sonra Eskişehir - tarikiyle İstanbul'a gelmesi tercih edilmiştir. Resmi ıstılahlar komisyonu Resmi ıstılahları bulacak komisyon bütün vesmi daireler mümessillerinin iş- tirakiyle Başbakanirk muamelat Umum Müdürü Bay Emrullah'ın - riyasetinde toplanmalarına devam etmektedir. Ko- misyon mesaisini bitirmek üzeredir. Türk - İsviçre ticaret anlaşması İsviçre hükümetiyle hükümetimiz arasındaki ticaret anlaşması ve klering mukavelesinin 11 şubattan itibaren bir sene daha uaztılması Bakanlar Heyetin- ce kabul edilmiştir, Yakında gümrükle- re tebliğ edilecektir. Bolu'da seçim hazırlığı Bolu, 6 (A.A.) — Yarından son- ra yapılacak saylav ve umumi meclis intihabları için merkeze gelecek olan ikinci mün! ehiblerin yaktinde gelebilmelerini temin için fırka, belediye ve vilayetçe tedbirler alınmakta ve yollar aç- tırılmaktadır. M. Fsad Bozkurd İstanbula gitti Bay Mahmud Esad Bozkurd perşembe ve cumartesi günleri ü- niversite inkılab kürsüsünde mev- zuu türk kanunu medenisi olan derslerini vermek üzere İstanbula hareket etmiştir. A Bu derslerde, kanunu ınvdeıı_ı- nin ana hatları içinde bılhı.ııı 'bı_ı- den fazla karı alma ve reşid dini- ni intihabta hürdür, evlenmede serbesti meseleleri mütalea edile- cektir. ö DeR ULUS U Y Hava durumu Ziraat Bakanlığı meteoroloji enstitüsünden alınan malümata göre, son 24 saat içinde yurdun Akdeniz sahilleriyle Karadeniz kıyılarının Trabzon ve Samsun çevreleri haric tutulduğu halde di- ğer yerlerde hava yağışlı geçmiş- tir. Yağış İstanbul çevresiyle Ma- nisa ve İzmir'de yağmur ve diğer yerlerde kar şkelindedir. En faz- la yağış Bandırma'da 8 milimetre- dir. Başka yerlerin yağışr 1-5 mi- limetre arasında ölçülmüştür. Hava suhunetinde düne baka- rak Trakya ve Ege mıntakaların- da 3 derece ve doğu Anadolusun- da 10 derece etrafında bir düşi lük kaydetmiştir. Buna mukabil orta Anadolu mımtakasında hava suhuneti 3-10 derece arasında ol- mak üzere yükselmiştir. En düşük suhunet sıfırın altında olmak üze- re Kars'ta 22, Erzurumda 18, Bo- lu'da 16, Eskişehirde 12, Sıvas ve Karşehirde 10, Çorum ve İsparta- da 9, Yozgad ve Kastamonu'da 8 derecedir. En yüksek — suhunet sıfırın üstünde Dörtyol'da 13, An- talya'da 12, İzmir'de 10 derece- dir. Ankara'da bugün saat 14 de termomctre sıfırın üstünde olmak üzere 3 derece kadar yükselmiştir. İzmir seçime hazırlanıyor İzmir, 6 (A.A.) — Saylav seçi- mi için seçim teftiş heyeti ile be- lediye ve fırkada hazırlıklar ya- pılıyor. Ülkenin her yönünde ol- duğu gibi İzmir'de de saylav se- çimi ulusun büyük Öndere ve fır- kasına inanını gösteren coşkun te- zahürlere vesile olacaktır. Sekiz şubat cuma günü seçim sandığı- nın Halkevine nakli sevinç şenli- ği içinde yapılacaktır. Saylav se- minden sonra vilâyet genel heye- ti üye seçimi de yapılacaktır. Ziraat Bankası kazanc vergisi Münhasıran zürraa yapılan ik- razlarla, zürradan müteşekkil zi- rai kooperatiflerle kooperatif bir- liklerine yapılacak krediler müs- tesna olmak üzere Ziraat Banka- sının 1932 yılı temmuzundan - iti- baren kazanc vergisiyle mükellef tutulması ve banka şubelerinden aynı tarihten itibaren ruhsat tez- keresi aranması Maliye Bakanlı- gınca valiliklere bildirilmiştir. Tramvay şirkelinin ikinci itira- zına da cevab verildi Bayındırlık Bakanlığı İstanbul tramvay şirketinin ikinci itirazına karşı ikinci cevabını bugün devlet şürasmna vermiştir. Kar Bolu'da yolu kapadı Bolu, 6 (A.A.) — Üç gündür fa- sıdalı yağan kardan her yıl oldu- ğu gibi Bolu dağı şosesi kapandı. Posta hayvanla gidiyor. Kazalar arasında otomobil, araba, yolcu geliş gidişi durdu. Bugün hava açtı. Adapazarı şehir plân. Adapazarı, 6 (A.A.) — Beledi- ye meclisi perşembe günü topla- narak Mimar Jansen'in şehir plâ- nı hakkındaki teklifini müzakere edecektir. Kümes hayvanlarımız Suriye'ye serbesi girecek Bulaşıdı hastalıklar dolayısiyle kü - mes hayvanlarımızın Suriye ve Lübna- na girmesi ve transit suretiyle geçme- si memnuiyeti Fransa'nın Beyrut fev - AYTELAEDANAĞUAYTUN TUNAALMADARTAN U ADT Mevlüd Şürayı Devlet azasından Dr; General Süleyman Emin- in ölümünün yıldönümü - mü- nasebetile 8-2-1935 cuma gü- nü öğle namazından sonra Hacı Bayram camisinde mev- lüd okutturulacaktır. - Kendi- sini sevenlerin gelmeleri aile- si tarafından dilenmektedir. YK A ORI Kaymakamlar arasında değişiklikler Yenişehir. kaymakamı Mahir Bozkır kaymakamlığına, Emniyet işleri umum müdürlüğü şube mü- dürü Necmettin Yenişehir kay- makamlığına, Adapazarı kayma- kami Agâh Geyve kaymakam. lığına, Geyve — kaymakamı İh- san Adapazarı kaymakamlığına eski Gölpazarı kaymakamı Şükrü Bünyan kaymakamlığına, eski Bi- lecik mutasarrıfı Rauf Silivri kay- makamlığına, Seydişehir. kayma- kamı Kerim Cide kaymakamlığı: na, Cide kaymakamı fikri Akça- abad kaymakamlığına, Akçaabad kaymakamı Hazım Of kaymakam- lığına, Of kaymakamı Hamdi Çar- şamba kaymakarmlığına, Devrek kaymakamı Fuad Simav kayma- kamlığına, Simav kaymakamı Av- ni Kuzan kaymakamlığına, Ger- cuş kaymakamı Kâmil Devrek kaymakamlığına, Ilgın kaymaka- mı Talat Beyşehir kaymakamlığı- na, Karapınar kaymakamı Sala- hattin Ilgın kaymakamlığına, sa- biık Ovacık kaymakamı Neşet Ka- rapınar kaymakamlığına, Emniyet işleri şube 6. şefi Şükrü İncesu İâşyıukımlıim tayin edilmişler. ür, Ereğli Limanı Şirket mümessilinin söyledikleri İngiltere'nin - Vikers — Metropoliten şirketi mümessillerinden mürekkeb 3 | kişilik bir heyet dün Maliye Bakanı tarafından kabul edilmişlerdir. Mümes- siller söylevlerinde: “— Memleketinizde bazı işleri almak üzere memleketinizle temas için geldik. Temaslarımıza devam ediyoruz. Teklif- Terimizi hükümetinize bildirmeden — ön- ce size bir şey söyliyemiyeceğimize mü tocssifiz. Temas ve müzakerelerimiz Uzun stürecektir. Daha evel Hayfa lima- nine yaptığımız için Ereğli limanını da biz yapmak istiyoruz. İcab ederse - tet. kikatta bulunmak üzere Ereğli'ye gide- ceğiz. Memleketinizi güzel ve ümidin üs tünde bulduk. Gördüğümüt iyi kabul bizi mütehassis etmektedir.,, demişlerdis. Tire'de yoksul çocuklara yardım Tire, 6 (A.A.) — Sayısı artan yoksul çocuklara bakmak üzere teşekkül eden komite ödevine mu- vaffakıyetle devam — etmektedir. Halkımızın bu işte gösterdiği alâ- ka göğüs kabartmaktadir. Tire tütünleri çok rağbet gördü Tire, 6 (A.A.) — Pek eyi olan tütünlerimizin bu yıl gördüğü rağ- bet tütün çiftçisini gelecek yıllar için umuda düşürmüştür. Bu mü- nasebetle nefisliğini muhafaza et- mek üzere çokça tütün ekilmesine teşebbüs edilmektedir. Bir kaçakçı yakalandı Uşak, 6 CA.A.) — Evinde 28,800 yap rak sigara köğıdı bulunan gedizli Kel Ahmed yakalanarak adliyeye verilmiştir Gümrüklerde geç alınan eşya Gümrüklerde muayene edilen eşya- nın merkez bankasınca yapılacak mua » melesi ve sair sebeblerle sahibleri tara- fından alınmasının gecikmesi dolayısile eşyanın muayene — mahallerinde uzun müddet kaldığı ve eşya sahibinin kim olduğunun tayini müşkülâtı bile baş gösterdiği için badema bu gibi eşyanın derhal ambarlara nakli gümrükler ba - kanlığınca tamim edilmiştir. Samsun'un ihracatı Samsun, 6 (A.A.) — Limanı- mızdan sonkânun içinde yabancı !'ıı:ıınlın yüklenen şeyler şunlar- 1,300,000 kilo arpa, 200 bin ki- | lo buğday, 70 bin kilo mercimek 50 bin kilo nohut, 253 sandık yu- murta, 274 sandık ceviz içi — SAYIFA 3 4 Düş Raşid Rıza tiyatrosunda Raşid Riza tiyatrosunun bundan böy« Te Halkevinde haftada iki defa munta » — zaman temsiller vereceği haberi beni çok sevindirdi. Tiyatrosuz Ankara'da halkın bu sanat ihtiyacına cevab verecek —— ber teşebbüs şüphesiz ki memnuniyet — ve takdirle karşılanacaktır. Bahusus ki — bu teşebbür, ne kadar yalnız olursa ol. sun, Raşid Rıza gibi türk sahnesinin en değerli sanatkârlarından birinden gelir. . Raşid Rıza heyetinin Ankara'da ver diği temsillere şimdiye kadar gitmek ve — onlardan bahsetmek fırsatını — bulama- mıştım. Ba ihmalimi tiyatroya olan bü- yük sevgime karşı Adata bir ihanet say- — maktan kendimi alamıyordum. 4 Dün akşam Raşid Riza heyetinin — Halkevinde temsil ettiği “Renkli Fe . — mer,. | seyrettim. Türk sahnesinde «n fazla — tekrarlanmış — eserlerden — biri olan “Renkli Fener,, in adını olsun işite — memiş pekaz münevver vardır sanırım. — Tiyatro edebiyatının şaheserlerinden de- — #il hattâ birinci sınıf eserlerinden — bile — olmıyan bu piyesin bizde şimdiye kadar — balktan görmüş olduğu büyük rağbe - — tin sebebi nedir? Bu sebeb pek basittir. “Renkli Fener” bir cemiyet davasını ele alıyor ve sahne üzerinde içtimai yarala. rın en acıklılarından birini deşiyor. De- — şilen bu yaranın gözlerimizin önüne — akıttığı cerahat bizi iğrendirmiyor, çün: kü önümüzde teşhis edilen hastalıkta bütün cemiyetin, hepimizin suç payı ol- duğunu hissediyoruz. Böyle bir davası — olan, acındıran ve düşündüren — eserler geniş halk kütlelerini, bitmez tükenmez his dücllolarına sahne olan eserlerden — çok daha kuvvetle sarar. Dün gece salonu çınlatan alkışlar ve bravo sesleri — bu inanımı biraz daha kuvvetlendirdi.. Mevzu baszittir: kendi kusuru olmak- #1ızın düşmüş ve cemiyet için kaybedil. miş bir kadın günün birinde temiz ve şerefli hayata dönmek, ve namuslu in « sanların saadetini paylaşmak isterse, rul Muhsin'in büyük bir tiyetro bilgi « siyle adapte ettiği bu eser sahne diline çok uygun yazılışı — bakımından ayrı bir değer taşıyor. Temsilde Raşid Riza'nın rolü ikincdi — derecede bir rol olmasına rağmen eser — heyeti umumiyesi itibariyle intizam va muvaffakiyetle oynandı — diyebilirim, — Eğer vaktiyle Ertugrul Muhsin tarafın. — dan kree edilmiş olan Selim rolü, —B. — Hüseyin Kemal gibi böyle heyecan taş. kınlıkları olan bir rolü asla üzerine al - maması icabeden bir aktöre verilmemiş — olsaydı temsil için mükemmel - sıfatını. bile kull nabilird m, fak © esaslı ollerı — den biri aksayınca eserin umumi ahene — ginin ne kadar zarar göreceği malüm - dur. Kerim rolünde Raşid Rıza her za - manki kolaylığı ve ustalığıyla oynadı, fakat bu rol anun hakiyki sabne kabili - yetini göstermesine imkân verecek çap ta olmaktan çok uzaktı. A Isimlerini ilk defa işittiğim üç kadın — sanatkâr: bayanlar Leman Ekrem, Se » — niye ve Kadriye uzun bir sahne alışkın- lığı istiyen rollerinde büyük bir mü'cem. : meliyetle oynadılar ve bu mükemmeli. — yet gözlerimizin önünde canlandımılm>ik — istenen atmosfer'i kusursuz olarak ya « yattı. * Sanatkârlık kabiliyet ve şöhreti esa- sen pek malüm olan Bayan Şaziye, ese- rin belkemiğini teşkil eden çok güc ve yorucu rolünde, en büyük muvaffaki - yetlerinden birini elde etti. İsyan sah nelerinde ifadesine vermesini bildiği acılık eminim ki pek çok seyircilerin gözlerini yaşla doldurmuştur. *B Bayan Lebibe ikinci perdedeki nesinde ağır ve vakur tavriyle çok iy Yalnız Raşid Riza'nın pek fazla altında olduğu görülüyor. Bu temsilden duyduğum — ayrı memnuniyet de yepyeni — kabiliyet! bilir, diye düşündüm, ilk tiyatro keti başlıyalıdanberi memlekette ne kadar kabiliyetler - sahne