9 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

9 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

Üörak 1936 yılında 1 ağustostan 16 ağustosa kadar Berlinde yapılacak olan olimpi- yadın hazırlıklarına faaliyetle devam olunmaktadır. Havaların soğukluğu yü- zünden inşaat şimdilik tatil olunmuşsa da, baharda yapı işlerine devam edile- çektir. Şimdiye kadar 46 ulus olimpiyad müsabakalarına gireceklerini — bildir- mişlerdir. Bunların arasmda Türkiye- den başka İngiltere, Amerika, Fransa, Almanya gibi ve uluslararası sporda bü- Yyük yer tutmuş Üülkeler vardır. Son günlerde kaydolunan uluslar, Brezilya, Mısır, portekiz Hondüras'dır. Brezilya, 1928 de dünya şampiyonu olan Urugu- ay'ın en kuvvetli rakiblerinden biri ol- duğundan, onun iştirak a topu maçları en heyecanlı olacaktır. edeceğ Bu olimpiyadın hususiyetlerinden biri de, kir terbiyesine ve kültüre de yer mış olmasıdır. Olimpiyad müsabakal, rını ilk defa düşünen Baron Piyer dö Kuberten spor müsabakalarile beraber bir de güzel sanat müsabakaları yapıl- masını çoktan beri istiyordu. Fakat şimdiye kadar bu dileğini yerine getir- mek imkânımnı bulamamıştı. Bunun baş- Jrca şebebi, muharrirlerin bestekârların we heykeltraşların sporda kendilerine mevzu bulamamaları idi. Halbuki bil- hassa savaştan sonra bu durum değiş- miştir. Onun için alman olimpiyad ko- mitesi, spor müsabakalarile beraber bir en terbiyesinin yanında fi- Olimpiyadı de sanat müsabakası açmağa karar ver» miştir. Müsabakalar üç türlüdür. Birincisi, plâstik sanatlar: Mimari, resim ve hey- keltraşlık. İkincisi, edebiyat: Lirik, daramatik ve epik eserler, Üçüncüsü de müziktir. Olimpiyad oyunlarını üzere şimdiden bilet almak için müra- caatlar bile başlamıştır. Fakat daha stadın inşaatı bitmemiş olduğundan, bu taleblere cevab verilememektedir. Dün- görebilmek yanın her tarafındaki seyahat acentele- rinde bu biletleri tedarik etmek müm- kün olacaktır, Alman olimpiyad komi- tesi, bilet satışı başlayınca nerelerden ve nasıl bilet tedarik edilebileceğini ilan edecektir. Müsabakaların başlamasına daha bir buçuk yıl kadar bir zaman olmasına rağmen, bütün ülkelerde hem müsaba- kalara iştirak etmek, hem de bunları seyretmek için hazırlıklar başlamıştır. Letonya'da spor kulübleri federas- yonu ve olimpiyad komitesi, istiyenle- rin bu oyunları seyredebilmeleri için gayet orijinal bir usul bulmuştur. Bu usüle göre, Berline gitmek İstiyen her- kes şimdiden her ay bir miktar para vermektedir. Müsabakaların başlıyaca- Kı tarihe kadar böylece toplanan para- larla seyahat ve olimpiyada giriş bilet- bedeli birikmiş olmaktadır. 1 haziran 1936 da yukarıda isimlerini söylediğimiz kurumlar, her para yatı- ran kimse için pasaport ve döviz ml »- lerinin Bibliyografya Mimar Bu çok değerli meslek ve sanat mec- muasının 1934 yılının 12 inci saytsı çık- mıştir. B ğu gibi bol yazılar vardır. Mecmua gelecek sayıdan da da her zaman oldü- ve plânlarla olgun itibaren (Arkitet) adınr taşımaya baş- layacağını ilan etmektedir. yollar möcmuası üdür- lüğü tarafından lan bu değerli me ber zamanki gibi olgun ve kıymetli ya. her ay çıka; danın 120 inci sayısı da zılarla çıkmıştır. Bu nüshanın baş ya- Zısı bir yabancı gözile demiryolu sıya- samızın nasıl görüldüğünü ve her tür. lü tahminlerin aksine olurak yurdu çe- lik ağlarla örmek sıyasamızın nasıl üs- tün bir sonuca erdiğini anlatmaktadır. Ökonomi bakımından demiryolları, de. miryolunun tarihi, Mançurya demiryol- ları etrafındaki mücadele, kabiliyet im- tihanı, karlı havalarda demiryollarında almması gereken tedbirler gibi teknik yazılardan başka her sınıf okuyucunun merak ve zevkle okuyacağı yazılar, De. miryolları mecmuasını kuru bir meslek mecmuası olmaktan çıkarmakta, ve her kütübhanede gerektiren bir değer vermektedir. adesi alacaklar, böylece de bu işe giriş- miş olan herkes, hiç bir fazla yük altı- na girmeden olimpiyad oyunlarını gör- bulunmasını mek imkânımı elde etmiş olacaktır. Her yerde olduğu gib, Berlinde de bir olimpiyad köyü yapılmıştır. Bunun kumandanlığına da, alman atletizminin idarecilerinden ve alman atletizm fede- rasyonu başkanlarından mütekaid yüz- başt Fürstner tayin edilmiştir. Samsunda kış hayatı Samsun, (Özel bildiricimizden) — Birkaç kilometre yukarlarda tablat olanca hirsile ve herçinliğile tahammü- lü kıran bir zemheri fırtınası ve borası yaratırken, bu mevsimlerde rülebilen bol ve rlık bir k az gö- un güneşi bahar ha- yatr yaşat içindeki bu zıd d sağlık üzerinde € vardır. Fakat bunun olmıyan bir tesiri asıl faydası, ha- yatı ucuz tutmasıdır. Samsun'da kış yaşayışı sönük ve hareketsizdir. Hele çuma günleri çeki- lemiyecek kadar üzücü ve yıpratıcıdır. Günü öldürmek için kahvelerin boğuk ve dumanlı havasını emmeğe mecbur kalanlar, ya bir “remi,, masasının ya- but da bir poker karesinin etrafında günlük — mukadderatlarının heyecanlı neticesini almağa çalışırlar.. Samsun'un bu mevsimdeki gece ha- Bir önlerinden geçerken kulaklarınıza çar- pan kadeh şakırtı saran ispirto kokularile içinde neşeli bir yaşayışın izini gördüğünüz lokan- talarda da şimdi o hayatın sönük bir- kaç cürası kalmış.. Zafer sineması kapandıktan sonra devlet kuşunun üzerinde kanad salla- dığı Kâzımpaşa aineması birkaç gün- dür fırtınaya tutulmuş yelkenliler gibi bocalayıp durüyor.; Bunun sebebi, prog- ramların Üc gecede bir değişmesinde yatını hiç sormayınız vakitler rile, burunlarınızı ve bilhassa milli d filimlerin guları gicikliyat getirilmemesinde — bulanlar vat.. Samsunlular bil- hassa milli heyecanlara çok bağlıdırları Bunu duüyan - ve bilenlere isteklerini vermek pek yerinde olur. Türkçe ve türkçeye çevrilmiş filimlerin bulduğu rağbet saklanabilir mi? sebebler RÜzel sanatlara, bazı yüzünden ancak geçen ay görebildiği- miz “Ankara Türkiye'nin kalbidir,, fil- minin günlerce - gösterilişi bunun söz götürmez bi örneğidir. Şimdi bütün gözler, "Bataklı damın kızına, dikili- dir. Sarmsun sgösyeteleri de eski hara« kaybetmiş - gibidir. Dansit çayların, monden - toplanışların yerini usul usul dost ve arkadaş zilele- birikintileri ak ret tini rin sade ve külfetsiz maktadır.. Geneliğin kültürel isteklerini ye« rine getiren halkevi, spor evi ve Ata« türk kütübhanesi gibi ulusal kurumla« rın salonları eskiden olduğu gibi ge“ celi gündüzlü açıktır. Halkevinde ara« sıra yapılan toplantılar, soysal yaşayı« şa yeni bir renk, yeni bir akış verdiği için rağbettedir. Her akşam saat 20 de gelen İstam bul ve Ankara postaları çalışkan mib vezzilerin ve satıcıların taban kuvveti ile şehrin her köşe ve bucağındaki okur yucularını bulurken, halkevinin park içindeki ve Subaşı'ndaki hoparlörleri de ajansın cihan haberlerini şehir hale kına yaymaktadır. 1936 olimpiyadı için Berlin'de yapılan büyük staddan bir görünüş zabit olmak istiyen sivil lise mezunlarına: Gümrük Muhafaza Umum Kumandanlı- gından: 1 — 935 - 936 yılında lise mezunlarından sekiz kişi im- tihanla harbiye mektebine alınacak ve gümrük kıtaların- da zabit olmak üzere yetiştirilecektir. 2 — Zabit olup muhafaza kıtalarına gelinciye kadar orduya yetişen zabitlere yapıldığı gibi her masraf ve im- tihanda kazananların mektebe gelinciye kadar olan yol masrafları hükümetçe verilecektir. (İmtihan Harbiye Mektehinde yapılacak.) 3 — Muhafaza kıtalarına böylece zabit olarak gelenler yalnız muhafaza kıtaları içinde rütbe alarak ilerliyecek. lerdir. 4 — Harbiye Mektebine giriş şartları: Bu mektebce yapılan talimatın 19 uncu maddesinde yazılıdır. Bu şart- k lan.taşıyınlar ve böylece zabit olmağı istiyenler önümüz- /— “deki mart ayının başından en geç temmuz ayı sonuna ka- dar Harbiye Mektebi kumandanlığına ve İstanbul dışında bulunanlar mekteb talimatının 23 üncü maddesinde yazı- Jt olan belgeleri (vesikaları) dilekçelerine (istidalarına) bağlıyarak bulundukları yerin en büyük kumandanma, askerlik şubelerine görünsünler ve bunu Ankara'da Güm- Tük Muhafaza Umum Kumandanlığına da bir mektubla bildirsinler. Dışarıda olanlar en geç termmuz ayr - sonunda İstan- bul'da Harbiye Mektebinde imtihana girmek üzere dav- ranmalıdırlar. (183) 1 — 380 Seçme müsabakaları ayrı alanlarda yapılacak final müsabakaları İse asıl büyük olimpik alanda yapılacaktır. Yüzme müsabakalarının yapılacağı ha- vuzda 16.000, boks maçlarımın yapılaca- ğt yerde 12.000, jimna: salonunda 20.000 seyirci için yer vardır. Bütün o- limpiyad müsabakaları için satılacak biletlerin & Alman hü tarak biletleri ucuz yapmağa çalışmış. tır. Bütün müsabakalar devamı müdde- tince stada serbestçe - giriş için satıla» cak biletlerin değeri mevkline göre 100, 60 ve 40 mark olarak tesbit edil- miştir, Biletler hamiline yazılı oldu. ğuna göre, aralarında birleşerek bu bi- letlerden gatın alan bir gruptan her bi. ri, sera ile değişik müsabakaları rahat. ça seyredebilecektir. Gümrük muhafaza kıt'alarından Çorum Belediye B;Şkahiığından: 1 — Şehir elektrik tesisatının düzeltilmesi ve büyü- tülmesi için miktarı ve cinsleri keşifname ve şartnamele- rinde yazılı elektrik malzemesi ve lokomobil almacak, Ve bütün makinelerin ve sairenin montajı yapılarak te- sisat işler bir halde belediyeye teslim edilecektir, Keşif- name bedeli “34550,, liradır. 2 — Tahsisata ait fenni tarifname, eksiltme şartname- si, fenni şartname, keşifname ve mukavelename örnekle- ri parasız Çorum belediyesinden istiyenlere verilir. Veya bildirdikleri adreslere posta ile gönderilir. Yalnız proje suüretleri beş lira mukabilinde verilir. Proje ile yukarıda sayılan fenni dosyayı belediyede görmek istiyenlere pa- rasız gösterilir. Ve lâzım gelen izahat verilir. Fenni ta- rifname, şartname, eksiltme şartnamesi, keşifname ve müukavelename nümuneleri Ankara, İstanbul ve İzmir belediyelerine gönderilmiştir. İstekliler bura belediyele- rine müracaatla tesisata ait fenni dosyayı görebilecek- lerdir. — 3 — Muvakkat teminat “2592,, liradır. Türkiyece ta- nınmış banka mektubu da kabul edilir. 4 — İsteklilerden istenilen vesikalar, A — Talip tarafından şimdiye kadar yapılmış tesisa- tın bir listesi, B — Santralın makineler bilcümle tesisatını gösteren umumi plânı, C — Makinelerin tevzi tablolarmı, lerini gösteren plân ve maktaları. D — Lokomobil ve Jeneratörlerin büyüklüğünde plân ve kesmeleri. E — Müteahhidin teklif ettiği makine âlât ve edeva- tın hangi fabrika mamülâtı olduğunu bildirir fenni malü- matı havi varaka, F — 2490 N, lu arttırma ve eksiltme kanununun 3 ün- çü maddesinin — A. VE B. — fıkralarr mucibince taliple- rin idare merkezinin bulunduğu yer mahkemesinden ve sicilline kayıtlı bulunduğu ticaret odasından veya resmi bir mahkemeden şirketin sicille kayıtlr ve hâlen faaliyet- te bulunduğuna dair vesika ve şirketin sirküleri veya sirket namına teklifte bulunacak ise bu sirketin vekili ol- açıkça âletlerin vaziyet. 1/10 - veya 1/25 Kayaderesi istasyonuna 16 saat mesafede bulunan Göksik nun Yalakhasan ormanından kesilmek ve Kayaderesi veya ona mücavir istasyonların birinde teslim edilmek Miylv muhammen bedeli 9800 lira bulunan 2000 adet çam telgraf direği kapalı zarf usulü ile eksiltmeye konulmuştur. Eksiltme 21.2.935 tarihine rastlıyan perşembe günü saat 15,30 da Ankarada Bakanlık Malzeme Müdürlüğünde yapılacaktır. İsteklilerin, tekliflerini Ticaret odası vesikası ve 735 liralık muvakkat teminatlarının malsandığına yatırıldığı- Na dair olan makbuz veya nümunesine uygun Banka kefa- let mektubu ile birlikte 21.2.935 perşemhe günü saat 14,30a kadar Malzeme Müdürlüğüne tevdi etmeleri lâzımdır. İstekliler bu husustaki şartnameleri parasız olarak An- kara'da Bakanlık Malzeme Müd ünden alabilirler. (249) 1—438 Maarif Vekâletinden; 21. 11, 934 tarihinde ihalesi icra edileceği ilan edilen Erzurum muallim mektebi ikmal inşaatı münakasası gö- rülen lüzum üzerine üç ay temdit edilmiştir. İhale 21, 2. 935 perşembe günü saat 15 te Vekâlet inşa- at komisyonunda kapalı zarf usuliyle icra edilecektir. Talipler şartname ve teferrilatını inşaat dairesinde görebilirler. (3549) 8—5481 duğuna dair noterlikten musaddak vekâletnameleri. $ — Eksiltme kapalı zarf usulile yapılacaktır. 6 — Teklif mektubları 17/2/935 tarihine rastlıyan pa- zar günü saat 16 ya kadar Çorum belediye başkanlığına verilecektir. 17/2/935 pazar günü saat 16 da belediye evin: de komisyonu huzurunda zarflar açılarak en muvafık fiat veren talibe iş ihale edilecektir, 7 — Taliplerin yalnız lokomobil satmak için yapacak- Tarı teklifler de kabul edilir, “288.. 1—257