18 Şubat 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

18 Şubat 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

SAYIFA 4 v. ., * Garbta fikir . hareketleri Darvinizmin ıslaha muhtaç ta « yafları hakkında bir ingiliz öyledikleri — Belçika'da mühim bir ökonomik tedbir Büyük ingiliz &limi S. A, Fieming'in MDaily Telegraplır gazetesinde çıkatı Mikkate değer bir yazısındanı Bugünkü ilm, Darwin'in “tabif 10 Hıfa,, hakkında bundan 75 sene evel ore Yaya attığr nerzariyenin değerini hayli Müşürmüştür. İnsanın bayvanlardan ve İlhassa maymundan — geldiği İddlası ı halde daha kritik bir tarzda tetkika Mmuhtaçtır. Meselâ, insanın, hayvani mengeire Gen bugünkü şeklini bulmak için ge. girdiği tekâmll safhalarının yarım ve. ya bir milyon sene sürdüğü iddiası, ghemmiyet ve şümulü itibarile eyice ta. #arlanmış gibi görünmüyor. Arzımızın bugünkü nüfusu 2 mil. yardan, yani bir milyar çiftten ibaret Blduğu muhakkaktır. Bu yekünun 1914 de 1,900,000,000 ve 1845 te 1,009,000,000 tabmin edildiği de malümdur. Milad- Şan beri insan adedinin bir mislinen fazla artmış olduğuna dair - elimizde Birçok vesika vardır. Bu bahislerde bü- bir ihtısas sahibi olan S. C, Knibbs, r tek çiftin ürenleri — senede yüzde Bir nisbetinde üremek - şartile — 1,900 Bene içinde 1,900,000,000 u bulacağını Bebat etmiştir. Muhakkaktır ki tarihi Gevirlerde insen nüfusu 75 ilâ 400 se- gelik bir devre içinde adedini bir mis- Bine iblağ ceden bir weyirde artmıştır. Binaenaleyh beşer cinsi 100.000 Hlâ 14000,000 scne İçinnd bu seyirde çoğal. Mağını farzedersek bugün karşısında bulunduğumuz yekâünun 2 milyarı geç. mediğine göre yeryüzünün, bir tek çift- Ren basıl olan insan adedinin en ufak Bir kısmını bile taşımadığını kolaylıke Ja isbat ederiz. Binacnaleyh anlaşılı. yer ki insan cinsi bundan bir milyon Bene evel doğduğu muhakkak - olsaydı Adedinin artma seyri bugünkü hadden Bha çok aşağı olması lâzım geliri, Bundan çıkartılacak — sanuclardan biri de eskiden, ölüm nisbetinin doğum nisbetine yaklaştığıdır. İnsan ve yahut jyarı-insan cinsi tarihten evelki devir. İerde adedini ancak birkaç bin senede Brıtrdıysa göyle bir sual karşısında bu. kununuz; Bu şartlar, Darvin'in iler sür- düğü “tabil mtrfa,, İmkânlarını fevkal. Üde tahdid etmiş olmaz mı? Darwin'in nazariyesine göre her bangi bir canlı uzviyetin höcrelerinde küçük küçük değişiklikler husule gelir ye muhitlerine en eyi İntıbak etmiş o- ha uzviyetler daha az İntibak etmiş o. anlara nisbetle yeşamakta devam ede- bilirler ve bu değişiklikleri doğurduk « harı uzviyetlere naklederler . Halbuki doğurmak için bülüğa ere mek Jazımdır. ki bu, ölüm nisbetinin doğum nisbetine yaklaştığı bir devirde yetişen nesillere bazı uzvi hutusiyetle. rla nakli imkânını büsbütün kaldırır. İnsan cinsinin çoğalması ve bunun arkların tabif 1stıfa yoliyle tekâmülüne teşkil ettiği mani meseleleri antropo- Yojistler tarafından layık olduğu gibi tetkik edilmemiştir zannımdayım, Antropoloji ilminden küfi surette İsbat edilmemiş birçok nazariyelerin çı- karılması ve ilmen sabit olmuş vakra. Tardan başka hiç bir nazariyeyi kabul etmemek zamanı geldiğine birçok kim- geler kanl bulunmaktadır. Modern an. tropolojinin esasları ne kadar az ciddi olduğunu eyice anlamak için Londra ta- bit ilimler müzesini gezmek kâfidir. Orada (Java insanı), (Hidelberg Ansanı) ve (Piltdowa insanı) denilen iskelet parçalarına, daha sonra muhte- Hf tarihten evelki devirlere ait insan- Tarın güya resimleri olan bulmumundan beykellere tesadüf edeceksiniz ki bun- ten alkışlar ve bravo sesleriyle halk bu anları yakalamasını ve takdir - etmesi bildi. Yaşar Nabi NAYIR Not: Temsiller fazla kalabalık olmı- yor, bunda havalarin bozuk gitmesinin ve Halkevinin sapa yerde bulunmasının tesiri vardır. Fakat acaba bilet Hatları- nın biraz yüksek olması da bu hususta tesir yapmıyor mu? Ve acaba bu fiatlar biraz daba indirilse salonu daha dolu Türaci Hmbüar yok mudur? Y.N. öi e h Yabancı gazetelerde okuduklarımız — aa İtalyan - Habeş anlaşamazlığı Tan gazetesinin 13 şubat tarihli baş. yazısından çevrilmiş; Bay Piyer Laval'in sayesinde son Cenevre toplantısından uzaklaştırılmış olan italyan » habeg anlaşamazlığı sınır« da Habeşistanla italyan Somali'si ara- #ında vukua gelen bâdiseler yüzünden tekrar alevlendi. 29 sonkânun günü, ha- beş askerlerinden bir grup Valval'ın ce- nubunda Afdub'daki italyan karakolu- na saldırdı ve her iki taraf da zaylat verdiler, İtalyanların tarafında yerli a6- kerlerden beş ölü altı yaralı vardı. Ro- ma'da çıkarılan birlik Adisababa'daki #talyan elçisinin bu yeni hâdiseden do- layı Habeşistan hükümeti nezdinde şid- detle protesto etmek için talimat almış olduğunu bildiriyordu. İngiliz kaynak- larından temin edildiğine göre Habeşis- tan hükümeti, İtalya mümessilinin pro- testolarıma verdiği cevabta — Afdub'da vukua gelen hâdiseye İtalya kuvvetleri- nin sebebiyet vermiş — olduklarını ve, bundan başka, mevzuubahs mıntakanın Habeşistan'a aid olduğunu ve on sene- denberi orada mühim bir habeş askeri merkezi mevcud bulunduğunu iddia et. miştir, Görülüyor ki aynı neticeleri doğu- ran hep aynı illetlerdir. Sınırın fena tahdid edilmiş olduğu — ve bakikatte müstakil olan göçebe kabiylelerin do- ——— lar, yeryüzünde yaşamış muhtelif ırk. ları temsil ettikleri zannını verir, Hal. buki bu (taklidler) de ilimden 2iyade muhayyelenin hakim ve Gmil olduğu berkesçe malüm bulunmakla birçok ta- bif ilimler mütehassıslâarı maziyi bu “gayri ciddi,, şekilde tetkik etmek usu- Künü şiddetle tenkid etmişlerdir. Hudasa insanın (yüksek) bir hay- van oluğunu, uzviyet itibarile onunla müşterek olduğunu ve hattâ zekâsı bi- le hayvan zekâzından birkaç derece iti. barile farklı olduğunu bugünkü antro. poloji henüz isbat edememiştir. v.. Paris'te çıkan “Bulletin Çuotidien,, Belçika hükümetinin istihsal ve dağıt- ma işlerini nizam altına almak — husu- sundaki kararı hakkında şu malümatı veriyor; Belçika hükümetinin aldığı karar- dan maksadr aynı sanayi müesseseleri arasında bulhranm zaruri kıldığı iş bir- liğini temin etmektir. Buhran, uluslararası ticaretin şart. barını değiştirdi. Uluslararası enlaşma, Jarın yerine getirilmesi için zümreler arasında anlaşmalar vücude gelmesi la- zımıdır. Hükümetler, döviz ve konten. jan miktarlarını ve ithal müsaadelerini teşkilatlanımış müstahsillerin — letihsal ve satış programlarına göre tayin ve tesbit ediyorlar. Belçika hükümetinin çıkardığı ka- mun, dığ ticaret ulusal koömitesi tara - fından izhar edilen arzudan — ilham al, mıştıri *“Komite İster ki muayyen bir sa: nayiin, umumi beyetinin beşte dördü. NÜ tutan mümessilleri jstihsali ve mah- sullerin sürümünü ahdi bir esasa ve #mmenin nefine göre teşkilatlandırmak bususunda anlaştıkları takdirde hükü. met, bu anlaşma dışında kalanları, ka- rarları tarafeynce muta olacak bir ha- kem heyetine çıkarmak yolunda lazım gelen tedbirleri alsın.,, Kanunun — “çebabı mucibe,, sinde İşaret edildiği gibi Belçika'da mesleki teşkilât serbesttir, Binaenaleyh her. bangi sanayi erbabından birinin veya bir taçirin hususi bir teşkilata girmesi bahis mevzuu değildir. Fakat, buna mukabil, hükümetin, muayyen bir sanayi veya ticaret şubesine mensub olanlaaı pek büyük bir kısmını temsil edenlerden mürekkeb serbest bir teşekkülün isteği üzerine işleri nizam altına almasına man! yoktur, Hakikatte bahis mevzuu olan, aynı sanayi veya ticaret erbabından olan müstahsillerin umumt heyetine, bun. lardan bazılart arasında yapılan anlaş- mayı kabul ettirmektir. Belçika hükü- metinin kararına göre umuma teşmil edilecek olan, mesleki bir teşekkül tah rTafından kabul edilen taahhüdlerdir. aklmasına laştıkları mıntakalarda, — hayvancılığa gok müsaid olan bu araziye sahib ol- makta mühim rol oynıyan su başları yüzünden anlaşamazlıklar ortaya çıkar. Farsan'ın şarkından Vardair'e kadar bir sıra kuyuların teşkil ettiği çizgi çok mühimdir, Adisababa'daki Deyli Tele graf muhabirinin anlattığı gibi bu çiz- giye sahib olan bu mıntakanın da hi- kimidir. Bu anlaşamazlıkların — menşeindeki mesuliyetleri tesbit etmek çok güçi gşünkü hem hâdiselerin ne gibi ş içinde vukua geldiği ve hem de derecede tahdid edilmemiş olan bu yer- lerde karsıkarşıya bulunan iki tarı kati hakları hakkında malümat eksik- tir. Bununla beraber ortada mevcud ©- lan bir şey varsa o da Roma ile Adis- ababa arasındaki münasebetlerde gergin- lik günden güne artmaktadır. İngiliz kaynaklarından bildirildiğine göre ha. beşler Vabi - Şebeli ve Tug - Farsan dereleri arkasında modern silahlara ma- lik mühim kuvvetler toplamışlardır. Ö- te yandan, bu her ihtimale karşı elinin altında 25 bin adam bulundurmak ga- yesiyle İtalya hükümeti — Floransa ve Mesina'ya aid olan 19 uncu fırkaları seferber etmek almıştır, Bu kısmi seferberlik haberi bunda büyük ölçüde hareketler için bir baş- langıç alâmeti sezen uluslararası mah- fillerde oldukça heyecan uyandırdı, fa- kat şimdiye kadar almış olduğumuz bü- b hükümetinin, bu- günkü vaziyette, küçük bir seferber dü- şönmediğin tirecek mahiyette- dir, Bir sefer hazırlamak ve hattâ So- mali sınır mıntakasında bir polis hare- keti yapmak değil, habeş sınırlariyle temasta bulunan İtalya karakollarını her türlü hücumlara karşı emniyeti al- tına almak mevzubahs olduğu düşü kebilir. Habeşistan hâdiselerinin pek dikkat- le takip edildiği Londra'da gilahlı bir mücadelenin ve 29 uncu n tedbirler tasarlanabileceği hatıra getirilmekte ve sorumun herhangi sıya- sal vasıtalarta halledildiğini görmekten emin kesilmemektedir. Malâmdur ki birkaç hafta önce Cenevre'de hasıl o- lan anlaşma Roma ve Adisbaba arasın- da doğrudan doğruya müzakerelere gi- rişilmesi için müzaid şartlar yaratmıştı. Valval hâdisesini yakımdan takib etmiş olan Afdub çarpışmasından sonra bu u- sulü terketmek için hiç bir sebeb yok- tar ve anlaşamazlığın do rüya müzakerelerle dostça halledilme- sinin imkânsız olduğu sarahat kesbet. medikçe Uluslar Derneği konseyine bir karar verdirmenin sıyasa) bir hata cağı düşünülebilir. Çünkü bu takdir- de konsey pek nazik bir vaziyette kalır- dı. Ancak italyan hükümetiyle habeş hükümeti arasında görüşmeler bir çık- maza girdiği takdirdedir ki başka ça- reler düşünülmelidir. Bütün bu işlet göz önünde tutulurken Habeşistanın İs- tiklaline dalr olan ve Habeşistanın mevcudiyetini tehdid edecek yahim güçlüklerin ortaya çıkması takdirinde Patis, Londra ve Roma kabinelerinin bu hususta görüşüp müzakere edecekle: rini tesbit eden 1906 ingiliz « fransız « italyan muahedesinin mevcudiyeti unu- tulmamalıdır. Adisababadaki ingiliz elçisinin habeş- imparatoruma yeni bâdiselere meydan vermemek üzere karakolları yakınında- ki habeş krtalarını geri çekmesini tav- siye etmek hususunda talimat almış ol duğunu bildiriyor. Bakalım, imparator Haile Selasiye, Habeş — hükümetinin kontrolundan kurtulan ve Somali kıyı- larından bir fransız valisiyle maiyeti efradının Donkali'let tarafından katli- le neticelenen 18 sonkânun vakası ka- bilinden hâdiselere sebebiyet veren sı- nır mıntakaları kabiylelerine gereken ihtiyati tedbirleri aldırabilecek midir? 'Taymis gazetesi şuna işaret ediyor: Normal münasebetlerde bulunduğu bir hükümetin tebaalarının katliama uğra« tılmasıaın Önüne geçemiyen bir hükü- met, tabiiyetinde bulunan insanlara ve sınırlar civarındaki kabiylelere sıkı bir disiplin tatbik edebilmek — hususunda nüfuzuna güvenilmesini ümid edemez. buradadır, çünkü İtalya n gelecek aylar zarfında vaziyetin va- leşmesi ihtimaline karşılık tedafli mahiyette bazı tedbirler almış olmasın- dan dolayı İtalya'ya serzeniş edilemez. Her şeye tağmen, esasen benüz ya- rım adadan ayrılmamış olan ve ancak hâdiseler mutlaka icabettirdiği takdir- de kendilerinden istifade edilmek dü- şünülen iki italyan fırkasının seferber edilmesinde bazılarının düşündüğü gi- bi tehlikeli bir vaziyet yoktur. Bu ted- bir normal bir harekettir, İtalya bu ted- biri almakla şimdiye kadar mevcud mu- ahedeler ve anlaşmalar — hükümleriyle hiç bir veçhile tezad halinde olmıyan haklarından dışarı çıkmış değildir. Bu ihtiyatkârlık Roma ve Adisbaba arasın- da müzakereler için kapıyı açık bırak- maktadır ve belki de bu ihtiyatkârlık beş hükümetini smır — mıntakasında faaliyette bulunan disiplinsir unsurla. ta karşırdaha enerjik hareket karar verdirecektir, etmeye KISA DUYUKLAR Amerika ve Sövyet Rusya'nın bütçeleri Amerikanın 1935 — 1936 yılı bütçe- sinde dört buçuk milyar dolardan fazla bir açık vardır. Varidat 3992 milyon dolar, masraflar ise 8.520 milyon dolar- dır. Bu paradan 4.582 milyon dolar- mik kalkınmıya ve iştizlere yardım programının tahakkukuna — harcanmış- tır, Başlıyan yıl için Sovyet Rusya bü- varidatı 65,7 mi masrafları lse 65,.2 milyac çesinin r rübleyi, ruübleyi bul. maktadır. 1934 yılı v milyar rublelik bir varidat fazlası ile kapalr Almanya'da nazi gazeteleri okumak mecburi Alman devlet memurları birliğinin başkanı ulan B. Hermann Nerf, bütüt memurlara bir tamim göndererek Nazi gazetelerinden birine, tercihan — Fölkis şer Beobahter'e abone dirmiştir. olmalarını bil Letonya'da yeni bir aske Letonyada yapılan ve meriyete £ yasa ren bir kanuna göre, ülkenin bütün kuvvetlerinin en yüksek âmiri cümhur reisidir. Aynı kanuna göre, cümbur r€e isinin korum yanında bir de ulusal meclisi buluacaktır. Kanada'da ökonomik kalkınma Parlamentonun açılış toplantısında başbakan B. Bennett, bir ökonomik vt soysal değişiklikler programı hazırlatı dığını, bu program muücibince karşı sigorta, en az yevmiye haddinifi tesbiti ve çalışma saatleri miktacımıf tahdidi gibi tedbirler dirmiştir cağını bil- Hükümet ticareti nizanı ale tına almeak ve artırımı (tasarrulu) kee rumak için detedbirler mektedir. İrlanda ilc İngiltere arasındaki Ücaret andlaşması Hararetli çalışmalardan — sonca landa ile İngiltere arasında bir tic andlaşması imzalanmış ve bu — suretle 1932 de çıkan anlaşmazlığa miştir. Bundan sonra İrlanda bütün &ö son verile mür siparişlerini İngiltereye verecek, buna karşı İngilterede Irlandanın gön dereceği bayvanların ithalat kontenja- nını artıracaktır. Bu, İrlanda çiliçilce rtinin menfaatlerine u j giltere İrlanda İle yaptı pışmasında gümrük dan İrlanda hayvan Ihracatçılarırı mini artrıd vetmeğe devam edecektir. — Kisve kanunu nizamnamesi çıklı (Başı I. inci sayıfada) 2 — Her din ve mezhebin ru- hanilerini ayırd ettirmek için ka- bul edilen her türlü kisve, alâmet ve işaret ruhani kıyafet addolu - nur. 3 — Mabedler, her din ibade- tine mahsus ve usule muvafık ola- rak teessüs etmiş olan kapalı ma- hallerdir. 4 — Hükümet her din ve mezhebten münasib göreceği yalnız bir ruhaniye mabed ve âyin haricinde dahi kıyafeti. ni taşıyabilmek için verebileceği vakkat müsaadelerle bir müssaade müd- detinin hitamında onun aynı ruhan! hakkında yenilenmesi veya başka bir Tuhaniye verilmesi hakkındaki muame- leye ait teklifler içeriişler bakanlığın- €a yapılır ve kazar Bakanlar Heyetince verilir, $ — İzcilik ve eporculuk gibi top- luluklar ve cemiyet ve kulüb gibi he. yetlerce bugün kullanılmakta olan ve aşağıdaki şartlara uygun olduğu bu te. şekküllerin altıncı maddesine göre ve- recekleri beyannamelerle mahalit hü- kümetlerince anlaşılan kıyafet, alâmet, ve levazım tip olarak kabul edilecek. tir, A — Türk inkılâbına, rejiminc ve vahdetine muhalif bir ciheti almamak, B — Hükümetçe kabul edilmiş res. mi kıyafetlerden ayrı almak, € — Yabancı memleketlerin siyasi, askerlik ve milis gibi teşekküllerile münasebeti olmamak. 6 — İşbu nizamnamenin neşrinden itibaren 30 gün zarfında beşinci mad. sporculuk mu, dede yazılı olan izcilik ve gibi topluluklar, cemiyet, kulüb gibi beyetler mahallerin en büyük mü!lkiye memuruna kabul ettik. Jeri kıyafet, alâmet ve levazımı göste. rir bir beyanname verirler. Bu beyan- nüme ile beraber ya bir nümune ve y hut boyalı bir resim verilir. Beyanı menin verildiği tatihten itibaren bir ay içinde cevab verilmezse beyanaame. de gösterilen kıyalet, alâmet ve leva. zım kabul edilmiş addolunur. Kıyafet tebdili halinde istimalden evel beyan- mame verilmesi lâzimdır. Yeniden ku- bulundukları rulacak izcilik ve «parculuk - gibi top- luluklar, cemiyet ve kulül gibi heyet« ler bir kıyafet ve alâmet taşımak istedikleri takdirde nizamna. melerile birlikte onları gösteren bit beyannameyi aynı makama tevdi edefe ler, ve levazim 7 — Ecnebi herhangi bir teşekkül mensublarının, ecnebilerin Türkiye'de ikamet ve seyahatleri hakkındaki ka- nun ve talimatasene hükümlerine göce münferid veya toplu olarak kendi kıs yafet, alâmet ve levazımlarile Türkiyee ye muvakkat müddetle ziyaret hatleri yapmaları calzdir. Ancak mah. zurlu görülecek hallerde bu gibi ziya. retlere İçerlişler Bakanlığınca müsa: de verilmiyebilir ve uzun müddet de- vam edecek ziyaretlerin yapılebilmesi İçeriişler — bakanlığının bağlıdır. 8 — Okul ve başka bilgi mücsscic. lerine devam edenlerin bir kıyafet, alâ- seyae müssadesine met ve levazım kullanmalarına Nizum görüldüğü takdirde tip tayini okul ve müecsseselerin merbut bulurdukları ba. kanlıkça talimatname yapılır. Bu gibi okul ve müccaseseler için kabul oluna. cak alâmetleri okul ve müessesclerden mezun olanlar da taşıyabilirler. 9 — Hususi müseade ile gelen bancı memleketler kara, deniz ve hi kuvvetlerine mensub kimselerin resml üniformalarını nerelerde — ve ne zamam taşıyabilecekleri — Dışarıişler Bakanlı» ğınca hazırlanarak Bakanlar Heyetinci tasdik olunacak bir talimataame ile tes- bit olunacaktır, Bu talimatname çıkıncıya kadat mutad olan usulün tatbikine devam 0« lunur, 10 — Bu hnizamnamenin 1,2,3 vt 4 Ünell maddelerinin hükümleri 13 ha. #iran 1938 gününden, diğer hül neşrinin ertesi gününden başlar. 11 — 2596 numaralı kanunun 6 ine cı maddesine göre tanzim Slunmuş — VE şürayi devletçe görülmüş olan bu nie zamname hükümlerini Bkcahnlar He ti yürütür.