1 Mart 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

1 Mart 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

MYIFA l tVUSTIJ RYA'DA dan memnun Viyana, 28 (A-A) — Başbakan Şuş Hlg ile Dışarı İşler bakanı Berger Val deneğ, dün akşam buraya dönmüşler. Gir. Her iki devlet adamı, Paris ve Lom- Grada gördükleri iyli karşılama ve elde ettikleri sonuçlardan pek ziyade mem nun olduklamı söylemişleddir. EVYETLER BİRLİĞİNDE Sovyetler Birliğinde okul yapısı Moskora, 28 (A.A) — Sovyetler Bir liği halk komiserleri heyeti ile komü- nist fırkası merkez komitesi şehirlerde okul yapılması mesclesinin tetkik et- mişlerdir. Bu tetkikler sırasında birin. €i ve ikinci beş yıllık program müd- detleri içinde talebe sayısının iİl mil. yon 300000 den 24 milyona ve okul a. dedinin de 118 binden 167 bime çıktığı tesbit edilmiştir. Bunun neticesi olarak kabul edilemiyecek — şartlar meydana gı'kmı;m. İki ve hattâ çok okullarda Üç ekip üzerine tedrisat ve istirahat günleri usulü. Komiseler heyeti ile fırka merkez komitesi 1935 yılımda 240,390 — talebe için 374 okul yapılması; suretile Üçün- cü ekiplerin ve istirahat günleri usulü- mün kaldırılmasına karar vermiştir. İkinci ekip ise 1937 de çok büyük şe hürlerde ve 1938 de de bütün Sovyetler Birliğinde kaldırılacaktır. Harcanan para yekümu 45 milyon rTübleye vara. caktır. Moskava radyosunda türkçe konferanslar — Moskova,28 (A-A.) — Bilgiler aka. — demisinin Türkiye ile bilgi münasebet- — leri komisyonu mart ayı içinde Mosko- — Wa radyosunda verilmek üzere türkçe konferanslar tertib etmiştir. Bu konfe . ranslara akademi üyesinden Samoiloviç — İle Vavilof iştirak edeceklerdir. Samoi » — loviç Sovyetler birliği ile Türkiye ara - sında bilgi bağlılığının ehemmiyetinden ve Vavilof da acun kültürünün beşiği olan Ortaasyadan bahsedecektir. Bir yanardağ ateş püskürüyor Moskova, 28 (A.A.) — Tas Ajansı . nın verdiği duyuğa göre, Baku'dan 15 kilometre mesafede bulunan Lokbatan yanardağı, 3 yıllık biy fasıladan sonra yeniden faaliyete başlamıştır İndifalar, şiddetli değildir. Yalnız w*ıııy—luvehhı.ılı- b ğin yamacında bulunan petrol işletme tesisatın tehdid etmemektedir. ki KA D olduğunu buna karşı Fransa'nın a- - Hwıüvınıı-ılınıl— /— gini yazıyor. Echo de Paris gazetesi diyor ki: *“Durum, Fransaya cesurane ve seri kararlar almmasını gerektiri- D “AırNııvılhıılınıııyoı “İtalya sekiz milyon askerle :lı—ılıhıııdııııhbuv- — gırada Fransa da her ibtimale t durabilecek durumda mı - ır? Güvenin korunması için ge 'reken bütün tedbirler alınmalıdır. Sosyalist Populer gazetesi, hü- — kümetin bu mesele üzerindeki gö- — rüşünü sormaktadır. Bu gazeteye — göre, iki yıllık askerlik hizmeti le- “hin yıpılınmıymlnçhyıırd — severlik yıı!üur Bu sadece silâh O far —0 >r'r'n arzusudur. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE Şıışmg yolculuğun- | Amerika-Rusya Sıyasal münasebetler kesiliyor mu? Vaşington, 28 (A.A.) — Röyter ajan «t bildiriyor: Dışarı işler bakanlığının protestolarına rağımen mümessiller mec- lisi daşarı işler encümeni, Bay Finkda- san Sovyet Rusyanım diplomasi bakı - mından tanınmasından geri dönülmesi- nâ istiyen takririnin 19 martta konuşuk masına karar vermiştir Daha önce ayandan Bay Barbour buna benzer bir teklifte bulunmuş idi. Söylendiğine göre dışarı işler bakan- lığı, böyle bir takririn onanmasına kar. gı şiddetli itirazlarda bukumakta ve ba gibi meseltlerde doğrudan doğruya cümhur reisinin salâhiyettar olduğu me- selelerini ileri sürmektedir. Böyle bir takririn onanması Rusya ile olan münasebetlerin sevk ve idaresk ni zorlatacaktır. Hauptmanı koruyanlar Nevyork, 28 (A.A) — Hauptmanı ko ruma kemitesi tarafından Yorkvil ga - zinosunda lertib edilen — toplamntıya 5$ bin kişi iştirak etmiştir. Bayan Hauptman ile, avukatlardan biri, söz söylemişlerdir. Halk, idam talebinde bulunan müd- delumuminin ve Lindbergin adları geç tikçe ıslık çalarak tezyif etmişlerdir. Polis düzeni iade etimştir. Yahudi kongresinde Ayaştaynın söyledikleri Nevyork, 28 (ALA) — Amerika ya- hudi kongresinin kadın şubesi toplan. tısında profesör Ayaştayn, yabudi ulu- sundan tarihi ferdiyetini kerumasını ve başka uluslara temessül fikrini bı- rakmasımı istemiş ve demiştir ki: “— Alman yahudilerinin akıbeti, si se İstiklalinizi korumak için tazyik za manlarında baş vuracağınız bir varlık yaratmak yolunda ibret olsun, Alman yahudilerinin çoğu, uluslararası bir ya hudi derneği kurulması fikri aleyhin de idiler. Onlar, alman ulusumun âdet Jerini körü körlüne kopye ediyorlardı ve istedikleri sadece asıllarını ve ne. sillerini unutmak idi. Bu an içinde, va. karlarını ve ananevf ferdiyetlerini fe- da suretile elde ettikleri belli üstün- Kükleri kaybettiler.,. BULGARİSTAN'DA Bulgar - Yugoslav dost- luğu etrafında Sofya, 28 (A.A.) — Bugün dışacı İş- ler brkanlığında Yugoslavya — Bulga- ristan arasında yeni amır geçidleri vü- verilen söylevlerde konferansın vücuda getirdiği eserin Kıral Boris ile ölü Kıral ECZAEVİDİR. hakedii PTALYA'DA DIŞARDAN —GELEN SON DUYUKLAR | FRANSA'DA Rektör B. Cemil Romada Bay Saymen Farıste Roma, 28 ÇA.A.) — Padovadan bil- diriliyor: Cenevreye geçmekte olan İs - tenbul Üniversitesi rektörü B. Cemil bu raya gelerek Üniversiteyi ve ona bağlı mllesseseleri riyaret etmiştir. B. Cemil, tensik edilmekte olan yüksek tedrisatm gelişmesi mesclesine pek ziyade alâka göstermiştir. İtalyada ticari tedbirler Roma, 28 (A.A) — Havas bildirme- ninden: 16 -2 emirnamesi ile ithalat heyeti umumiyesini kontenjana tabi tutan ted- birler bütün ihracatı uluslar tazafından resmi aksülamelletle — karşılaşacaktır. Romadaki elçiler tarafından — yapılan müracaatlar, İtalya ve ihracatçı ülke. ler arasında ton bir mübadele rejimi için iki taraflı komuşmalara başlangıç olacaktır. 1 nmizandan itibaren, İtalya tarafın- dan takas sistemi tatbik edilecektir. halyaya göre habeş barışçılığı Roma, 28 (A.A) — İyi duyuk alan mehafilde, Habeşistanın, barışa anıklı ğını filiyat ile isbat etmesi gereklene ceği söyleniyor. Gene bu mehafilt güre, Romadaki habeş maslahatgüzarının sözleri, Habe şistanın şimdiye kadar defalarla ifade ettiği şeylerin tekzarından ibarettir. An cak, hâdiseler bu sözlerin aksini isbat eylemiş olduğundan, İtalya ihtiyat ted birleri almağa mecbur olmuştur. Aynı mehafil, İtalya hükümetinin çok açık hareket etmiş olduğunu ve ta vizat taleblerinin —yapılan hâdiselerin kötülüğüne göre pek mutedil bulundu- ğunu işaret etmektedirler, Doğu Afrikasına yeniden asker gönderiliyor Roma, 28 (A.A) — Doğu Afrikası na asker gönderilmesine devam edil. mektedir. Dün akşam saat 11 de Me « sinadan kalkan (Leonadro dö Vinci) gemisile 1200 nefer ve 110 zabit gitmiş tir. Paris, 28 ÇA.Ay — Bay Con Say menin bugün saat 11,30 da Londradan tayyare ile gelmesi — bekleniyor. Bay Con Saymen, İngilterenin Paris elçisi ne misafir olacak ve verilecek bir öğ le yemeğinde Bayı — Laval ile Bay Kampbel hazır bulunacaklardır. Bay Kampbel, fevkalade murakhas olarak bulunmaktadır. Londra anlaşmalarına mütcallik konuşmalara ve Bay Saymen. in Berlin ziyaretine dair olan görüşle- ri iki dışarı işler bakanı bu yemekte ve biraz da öğleden sonra karşılaştıracak ladır. B. Sir Con Saymen 6 martta Berlin'e gidecek Paris, 28 (AA.) — B. Laval, saat 13 de ingiliz elçisi B. J. Klark'ın Sir Con Saymen şerefinc verdiği ziyafette bazır bulunmuştar. Daha evel B. Laval, Sovyet Rusya büyük elçisi ile görüş - müştür. Bu görüşmenin mevzuunu 3 şu- bat tarihli fransız — ingiliz bildiriminde ve bilhassa bu bildirimin şark anVaşına sına aid kızmı olduğu tabmin ediliyor. ten sonra ingilizlerle fransızlay arasın- da noktainazar teatisi yapılacak ve bu suretle iki hükümet adamları arasındaki ıöıü—ııhv—dıub sanılmak - lıl-ııılvısüiq_bu Hiz dışarı işler bakanının 6 martta tesbit edildiği zannolunan Berlin seyahatın . dan evel bahse mevzu olan — meseleleri derin bir surette tetkik edecekleri tah- min ediliyor. B. Saymenin Rusya yalculuğu - nu istemiyenler iki hükümet arasında sonuca bağlanma- maş olan ticari ve mali mesölelerin hal - Hni istemektedirler. Pazartesi günü mu-, hafazakâr mebuslardan Vilyam Davi . soşn, Sir Saymen'e bu yolda teşebbüste Napoliden de mühimmat ve levazım | bulunacaktır. yüklü ÇArabia) vapuru dün kalkmıştır. Korporasyon kurumunu tetkik için Roma, 28 (A.A.) — Korporasyon ku rumunu tetkik etmek üzere Roma'ya gelmiş olan Finlandiya soysal işleri ba- kanı B. Hinnien, Messagero gazetesine beyanatta bulunmuştur. Bakan, yolculuğundaki amacı ve İtal- ya hakkındaki kültür münasebetlerinin gittikçe daha sıkılaşmakta olduğunu, bir Çok italyan profesörlerinin konferans vermek üzere Finlandiyaya ve birçok Finlandiya tetkikat adamlarının da bil- gi kongrelerine iştira kiçin İtalyaya gel- diklerini, İtalya'da vücuda getirilen ese- rin Finlardiya gibi bir ekim memleketi- ni pek ziyade alakdar ettiğini ve lin landiya Üniversitesindeki İtalyan edebi- yatı kurslarının rağbet görmekte oldu- / ğunu bildirmiştir mımn asker sevkiyatı Londra, 28 (A.A) — Deyii Telgraf Şşunları yazıyor: Görüşnüşe bakılırsa İtalya, habeş lerin gözlerini dağlamak için bir ko. lordunun müessir manzarasını hazırla. mış olduğu durum karşısında Londra bir rahatsızlık duymaktadır. B. Muso. lininin pahalıya mal olacak bir çete ta- vaşına girişmiyeceği muhakkaktır, Fa- kat şimdiye kadar yapmış olduğu ha- zırlıkların da muollaktaki — meseleleri istediği şekilde halletmesine müsaade edeceği muhakkaktır Bay Saymenin Berlin yol- culuğu üzerinde düsünüsl Londra, 28 (A.A) — Gazeteler, Sir Saymenin bugün Parisi ziyaret ettik- ten sonra Berline ve belki de Varşova ile Moskovaya yapacağı seyahatler hak- kında çeşidli düşünceler bildirmekte- dirler. Deyli Meyl gazetesi, B. Saymenin fransız bakanlarına açık teklifler yap- mak niyetinde olduğunu yazıyorlar. E- ğer bunlar onanırsa hafta sonlarına doğru B. Hitlere de aynı teklifleri ya » pacaktır. Bu gazete, hükümetin beş seneden on seneye kadar sürecek bir anlaşma teklif edeceğini zanacitmektedir Bu anlaşmada pek tabif olarak, şu veya bu şekilde olsun, Almanyaya hukuk bera- berliği tanmacaktır. Seyahatin — Vasşova ve Moskovaya doğru uzaması Berlinde alrnacak sonuç lara bağir gibi görünmektedir. Deyli Tiegraf gazetesi, ingilis hü kümetinin — Moskova ziyareitne karşı göstermiş olduğu ani tereddüdü Bor - Bine karşı yapılmış bir cemile olarak tefsir etmektedirler. Eyi haber alan fransız mehafiline göre, ingiliz hükümeti, Sovyet Rusya- fin Avrupa barışını yapmağa — iştirak hususundaki isteğine karşı soğuk dav. ranıldığı takdirde doğrudan doğruya bir fransız — sovyet anlaşmasını te min için Rutya tarafından yapılan taz- yikin iki misli artacağı fikrindedir. - Bay Con Sa; 62 ; Londra, 28 (A.A) — Bugün doğu- munun 62 inci yıldönümünü idrak elen Bay Con Saymen Parise hareket etz.'ş - tir. ALMANYA'DA Sar'da şenlikler Forbah, 28 (A.A.) — Drşardan g misafirleri yerleştirmeğe memuür alı cephesi bürosu ikinci teşrin sonuna kün * dar olan bütün pazarların, plebisit çove resi içinde şenlik tertibine veya kongrü yapılmasına ayrılmış bulunduğunu bil & dirmiştir. Yapılmam düşücülen şenlikler sırar sında, önceden Loren ve Sarbruk'ta buk lunmüş olan Prusya kıtalarına mensull askerlerinki de vardın . Memel diyet meelisi Berlin, 28 (A.LA) — Gazetelerin dux —| yuklarına göre, Memezl diyet meclisi —| nisabı ekseriyet olmadığı için yedinci —| defa olarak dağılmıştır. Diyet kâtibi, hükümetin meclisin toplanmasına ete Ağ gel olan tedbirlerini protesto etmiştin — — P Berlin, 28 (A.A) — Alman bakanla — Tından Bay Frank, Paris üniversitesi —— hukuk fakültesi profesörü Bay Donnte — — | dicu de Vabres'e cevab vererek, alman ) hukuk akademisinin kendisi tarafındam teklif olunan tezlerle ciddi surette ip tigal etmekte olduğunu beyan etmiştim Akademinin muhtelif şubeleni başe kanları akademinin yakında yapacağt toplantıda bazı cinayetler için uluslar. * arası mahkemeler ihdası meselesine dal$ bir rapor tanzimine memur - edileceke kerdir . fikirlerine tamamen uygun geldiğini süylemiştir. Berlin olimpiyadı n Berlin, 28 ÇALA) — 1936 yılmdar ——— | Berlinde yapılacak olimpiyada 45 dev. j let gireceğini bildirmiştir. Olimpiyad lar 62 den 16-2 ye kadar, kış sporlari için Garmiş . Partenkirhen'de, ve 1f den, 16-8 & kadar, öbür — #porlar içizi Berlinde yapılacaktır. Çeşidli müsabakalara 3500 şampiyon gireceklerdir. Von Papen Berlinde Viyana, 28 (A.A.) — B. Fon Papen, dün akşam Berlin'e dönmüştür.. İNGİLTERE'DE Htalya olimpiyadı Japonyaya bıraktı Londra, 28 (A.A.) — Ramadan roya ter ajansına bildiriliyor: Resmi duyuke lara göce, İtalya hükümeti, 1940 olim « # piyadının Roma'da yapılıması isteğin « den Japonya lehine feragat ettiğini Os- 4 lo'daki mümessiline bildirmiştir hi H LA GÜ DA Hind sıyasal durumu K Londra, 28 (A.A.) — Bay Samucl Hoar, dün Avam Kamarasında demiştir ki; “Pektabif olarak Hind kanumucsa « sisinin bazı maddeleri için Hind perns« lerile konuşmalara girişilmesi düşünül « müştür. Fakat hiçbir istical ve endişe tedbiri düşünülmemiştir Kİ durumunun feci olduğuna dair ola nyazı | larını tekzib etmiştir . İngilizlerin koruma tedbirleri Londra, 28 (ALA) — İmparatorluk müldafaa komitesi, aylarca önce, İngil » terenin hava saldırımlarından korun- mâsı için, fennin en son keşiflerini tat. bik usüllerini arayarak teknisiyenlerle bilginlerden bir Leyet teşkilini karam laştırmıştı. Bu heyetin kuruluşunu, dün Avam * Kamarasında haber veren hava müstee şarı Bay Filip Sasson, esasen işe baş « Tamış bulunan zevatın, ulusun menfaa, tine hizmet etmek isteğinden kıvançla bahsetmiştir. e| Heyette, ekserisi Slim olan pek az üye vardır. Ve hükümet, faydalı oldu. ğenu takdir ederse, bunların sayısını artırmık suretile heyete daha çok ebemt mivet vereceltir