2 Nisan 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

2 Nisan 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

SAYIFA 6 ULUS 2 NİSAN 19 "!' DlŞARDAN GELEN SON DUYUKLA Moskova görüşme- leri bitti (Başı | inci sayıfada) Sovyetler birliğinin bu gerçek başarımında rol oynayan şeyler B. Hitlerin aşkın istekleridir. Kısaca, bu seyahat, alman dip- lomasisinin yanlışları ile B. Ede- nin özü doğruluğuna ve B. Litvi- nofun becerikliğine dayanarak dü- şünenleri baklı çıkarmıştır. B. Edenin yakınlarından biri- sinin söylediği gibi: “Alan şimdi arıtılmış bulunmaktadır. Ve Lon- dra ile Moskova arasında güvenli bir iş birliği yapılacaktır.,, Durum daha Berlin görüşme- lerinde aydınlanmıştır ve B. Eden bugün seyahatinin sonuçlarını bil- dirmek üzere Varşovaya giderken barış düşüncesinin bir adım daha atmıs olduğu söylenebilir. Varşova ziyaretinin programı Varşova, 1 (A.A.) — B. Eden yâret programı şudur; Salr günü Dışarı İşler Bakaniyle görüşme, Cumur başka- nt taralından kabul, Dışarı İşler baka » famın evinde akşam yemeği. Çarşamba: ingiliz elçiliğinde öğle yemeği ve Avrupa durumu üzerinde gö- rüşmeler serisi, B. Eden demiştir ki intıbaların ehmmiyeti azımsanmamalı -« “özel temas vo dır. Ben şuna inanıyorum ki bu görüş- meler peşinden koşular amâca çok iyi hizmet edecektir. Sıkı bir işbirliği — ve doğrudan doğruya temaslar - İngiltere ve Polonya sıyasalarının dayandığı ulus lar derneği sisteminin başlıca - yolları - dır. Polonya hükümeti mümessilleriyle konuşmalarım bu - işin başarılmasında büyük bir rol oynıyacaktır. Büyük ül - kenizi ziyaret edeceğimden Mareşal Pil- vudaki ile görüşeceğimden kıvançlıyım. B. Eden'in telyazısı Moskova, 1 (A.A.) — B. Eden, Sov. yet Rusya ve Lehistan sınırlarını ge- çerken B. Litvinof'a bir telgraf gön- dermiş ve Sovyet Rusyada geçirdiği za- man içinde kendisi için gerek B. Lit. vinof ve gerek öteki sövyet devlet a- damları tarafından gösterilen eyi kar- şılamadan dolayı teşekkürlerini bildir- mştr. B., Eden Varşovada Varşova, 1 (A.A.) — Lord Antoni Eden yanında İngiliz Dış işleri bakan- lığı şube müdürlerinden bay Vilyams Stranj. bakanın parlâmento kâtibi Bay Robert Tramon, özel kâtibi Bay Robert Hankey olduğu halde saat 21 de Vargo- va istasyonuna gelmiş ve burada Polon- ya Dış İşleri Bakanr Bay Bek, Polon. yanın Londra Büyük Elçisi Bay Ra - zinski, protokol genel müdürü bay Ro- mer, Dış işleri — bakanlığı müdürü bay Demiski ve İngiltere bü - yük elçiliği başkâtibi ve ataşemiliteri ile bükümet ileri gelenleri tarafından kar- şilanmıştır. İstasyon merdiveninde kısa bir zaman görüştükten sonra konuklar Avrupa üteline gitmişlerdir. özel kalem Polonya ajansırım bir tekzibi Varşova, 1 (A.A.) — Polonya ajan- sı aşağıdaki tebliği bildiriyor : “Bazı yabancı gazeteler Lahistan Dışarı işler bakanı Bay Bekin fransız büyük elçisine Fransa dış işleri bakanı- Bın düşünülen Moskova yolculuğundan bahsedilirken kendisine Polonya hü- kümeti tarafından bir çağırılımını bek- lememesi gerekeceğini söylediği tar- zında bir duyu çıkmıştır. Bu duyu kat- İiyen asılsızdır. Fransa - Polonyo mü: Nasebatı bakımından böyle bir beyana- tın tasavvuru bile kabil değildir. Polonya'nın durumu Londra, 1 ÇA.A.) — Lord Edenin — seyahatinin Polonya kısmı başlarken — Niyus Kronikl gazetesi Kuryer Varşa- vakinin Londra bildirmeni — tarafından — Şazılarn ve Polonyanın birçok yanlı ınd- laşmalara prensip olarak karşt bulun- duğunu doğrulayan bir yazı basmıştır. Bu yazı, Almanyanın doğuya doğru emek tasarlamasiyle Potonyanın gerek Nazi Almanyanın ge- rek Sövyet Rusyanın yardımını onaya» şünmenin bile gülünç olduğu- nu eklemektedir kendi müttefik ve ne de yağı olarak rus veya ordularını Polonya topraklarında, ne alman görmek ve bunları kendi sımırlarından her vakit uzak bu- Tundurmak — isteğindedir. eyi dilek sahibi olduğunu rak bitmekte oları bu yazı: letl Ancak Polonyanın savasını da onların benimsemeleri gerektir.,, diyor. Polonyanın doğruluya. “Batı deve in savası Polonyanın savasıdır. İngiliz gazetelerinin düşünceleri Londra, 1 (ALA,) — B. Edenin B. Stalin, Molotof ve Litvinof ile yapmış olduğu görüşmelerden Telgraf gazetesi Sovyet hükümetinin, çıkarılan bildicimde, İngi tinin - Almanya katılmasa da . yapıla- cak bir doğu yana olduğu şeklinde bir cümle koy- durmak için gösterdiği büyük söz açan Deyli giltere hüküme- andlaşması sisteminden isteğin yeni bir takım görüşmelere yol açmış ol duğunu ve bu görüşmelerin pazar akşa. mı yapılmış bulunduğunu yazmaktadır, B. Eden'in duyuklaşma seyahati so- na ermeden ve Londra kabinesi görüş- melerde bulunmadan önce hükümetini bağlıyacak herhangi bir vaitte buluna. mıyacağını söylemiştir. B, Stalin, aycı ülkelerin biribirin . den ayrı olan ihtiyaçlarını ve başlıca karakterlerini anlamak yolundaki doğ- ru görüşleri ile ingiliz mümessilleri ü- zerinde derin izler bırakmıştır. Deyli Herald sovyet « ingiliz bildi. rimi üzerindeki düşüncelerini “İngilte- re ile Soövyetler birliği arasındaki ra- kiplik sona ermiştir.,, başlığı altında yazmaktadır. Bu güzetenin Moskovadaki sıyasal bildirmeninin Moskovadan vildirdiğine göre iki ülkenin iş birliğinden söz aç bildirimin ihtiyatlı dili, Avrupa ve tün dünya barışı için bir hâdiseyi mey- dana çıkarmaktadır. B. Litvinof'un barışın bölünmez bir sözü bundan böyle Avrupa sıyasasında ana prensibi olacaktır. İngilizlerle Sovyetler herhan- gi bir ulusu çember içine almanın dile- nemiyeceği, Almanyanın barış sıyasa. sına katılmasının mühim olduğu ve tam bir hak beraberliği tanılmak suretiyle, Almanyaya karşı dostça bir yol tutul- ması üzerinde birleşiktirler. beraber Almanya kurulmak istenen gü- venlik sistemine girmemekle bu siste- min kurulmasına engel olamaz. şey olduğu — üzerindeki Bununla Fransız gazeteleri akımsar Paris, 1 (A.A.) — Moskoöva bildiri- mi ile Berlin görüşmelerinden sonra ç- karılan mübhem bildirim arasındaki ayır- dım gazetelerin dikkatini çekmekte ve bunlar ingiliz - sovyet konuşmalarından açıkça akımsarca sonuclar çıkarmakta - dırlar. Pöti Pariziyen diyor ki: “Sovyetle - rin B. Eden'e gösterdikleri sıcak karşıla: ma ile Berlin ve Moskova bildirimleri arasındaki ayırdım B. Eden'in seyahatı salt duyuklama biçiminde olmakla bera- ber İngiltere — Sovyet yakınlaşmasını kolaylaştıracak ve batı devletleri ile Al- manya arasındaki münasebetlerin kesil- mesine engel olmak sonucunu vereceği anlaşılıyor., İngiliz — Sovyet uzlaşmasından söz açan "Maten,, gazetesi her iki ülke mü- messillerinin Almanya'ya yeniden baş- vi -mak için durumsamamış olduklarını yazıyar. Eko dö Pari de diyor ki: "bildirimin yazılışt çok içten ve ateşlidir. Bunu b'i- tün genişliği ile anlıyabilmek için D:” şimali karşılıklı yardım andlaşma pro- jesinin hele B. Eden ile karşısındakile - rin dikkatini çekmiş olduğunu unutma- mak gerektir. Gelecek haftalar içinde Fransa'nın orta ve doğu Avrupasında « ki müttefikleiyle İngiltereden birini ter- cih etmek gerekliğinde kalacağır: kimse ileri süremez.,, va bildiririn- inkâr Jurnal gazetesi Me ki dostluk ve içtenliği etme - beraber şunu yazıyor: "bu bildi - amacını gereğinden artık bü memek gerektir. Bu y lardan oldukça daha aşa meki Londra Moskovaya alanı boş bi - rakmaktadır. Bildirim doğu andlaşması- na katılacak devletlerle bunun — dığı: kalacak olan İngiltere arasında tam bir ayırdım göstemektedir. ,, Figaco da diyor ki: “Eğer Führer İngiltereyi bölşevikliğe karşı bir türlü haçlılar sürükliyebileceğini sanmışsa, bu, kendisinin ikinci Vilhel - savaşına, me son derece benzediğini ve dış sıya - sayı tıpkı onun düşünmesiyle idare et- tiğini gösterir.. B. Eryo *Almanya istediğini yapmakta hürdür,, diyor. Liyon, 1 (A.A.) — B, Eryo, radikal « Sosyalist parti ken demiştir n kongresini kapar- “ — Almanya İçin beslediğimiz bic dlardan vaz geçmek zorun - B. Eryo, B. Hitler tarafından Fran- sa'ya yapılan anlaşma önergesinin, Av- repanın doğusunda bulunan büyük bir ü ve bütünlüğü ile ilişik- İi olduğunu ekliyerek demiştir ki: * — Hayallerimiz kırılmış olsa da, Almanyaya karşı hiç bir saldırıcı söz söylemiyeceğim, Almanya şeref ve gü - venliğe hakkı olan hüyük bir ulustur. 1932 de ona büsbütün kıvandırıcı bir rejim önergesinde bulunduk. Ve onun - da uluzlar derneği çerçevesinde dostçe çalışmak istedik. Ancak istediğini yap- mâkta hür olan Almanyayı buna zorla « mak imkknsızdır. Bununla beraber, bizimle işbirliğini onamak istemiyorsa bizi de başkalariyle işbirliği yapmaktan alıkoyamaz.,, B. Eryo savaş öncesi askeri ittilak « lart örneği üzerine değli, ancak girmek istiyen herkese açık mıntakavi anlaş - malar şeklinde karşılıklı yardım and - laşmalarının yapılmasının — gerekliş'ai söyliyerek sözlerini bitirmiştir. Polonya gazeteleri Varşova, 1 (ALA.) — Gazeteler B. Eden'in Varşova seyahati dolayısiyle bir çok yazılar yazmaktadırlar. MACARİSTAN'DA Macar seçiminin ilk sonucları Buşlapeşte, 1 (A.A,) — Macar seçimi. nin yarı geceye kada: olan sonuçları şunlardır : Küçük ziraatçiler 133 Küçük ziraatçiler 16 Hiristiyan ökonomik 2 Nasyonal sosyalist 1 Müstakiller n 11 seçim değresinde namzetler çok- hağu temin edemedikleri için seçim ye. nilenecektir. 245 saylavlıktan 163 ünün sonucu alınmıştır. Ulusal birlik partisi, daha ilk seçim günü sonunda, meclisin saylavlar sayısının yarısından - fazla saylav kazanmıştır. Gömböş partisinin muvaffakiyeti Budapeşte, 1 (A.LA.) — Dün Macı- yistanda 175 seçim dairesinde yaprlar seçmeler sonucunda B. Gömböş büyük muvaffakiyet kazanmış ve partisi, ge- lecek parlâmentoda mutlak — ekseriyeti almışlardır. Gömböş partisinin küçük çiftçiler partisi ile seçim andlaşmasını niçin bozduğu anlaşılmaktadır. Küçük çiftçiler bu seçimde birçok saylavlık kaybetmişlerdir. Habsburg hanedanma mütemayil parti de mahsüs derecede muvaffakiyetsizliğe uğramıştır. 175 seçim neticesinden 134 ü Göm- böşün partisi olan ulusal birlik partisi lehindedir. ALMANYA'DA Alman ordusu Berlin, 1 (AA.) — Havas bildirme- ninden: Alman maliye kanunu bugün çıl arılmıştır. Bu kanun, gerekliğine gö- re her turlu para harcamaları için "i - kümete izin vermektedir. Gene bu kanuna göre yeni savaş ge- mileri yapılması için verilen krediler devam etmektedir. Askeri bir kaynaktan öğrenildiğine göre, savaşa girmiş - sınıflardan başka genel ordu tutarı 9 milyona varacak - tır. Mecburi çalışma yükümü — askerlik hizmetine hazırlık olacaktır. 1901 - 1910 sınıfları sekizer hafta, 1910 - 1915 sınıf: ları da altışar ay talime çağırılacaktır. Ordu mevcudu şöyle bölünmekledir: İlkönce, Rayhsvehr için 100.000 mes- lek askeri ikincisi, subay hizmetinde kul- lanılacak profesyonel 100.000 erap. B'r. çok sınıfların çağırılmasından — gelecek kuvvetler: 1915 liler 1916 kdlar 1917 (iler 1918 . ğ Bu rakamlar ordu mevcudu sorumu- nun kolayca başarılmasını mümkün kıl- makta ise de mali güçlükler çıkarımak- tadırlar. Erapa verilecek gündelik kır- kar fenig olacak ve erapın karılarına 45 mark aylık ve ayrıca da çocuklar ve ev kiraları için de tazminat verilecektir. Yeni ordu 200.000 profesyonel as - kerle kura erapından ortaya çıkacaktır. Yakında çıkarılacak yasalarla bir büyük genel savaş erkânı değresi kurulacaktır. B. Göbbelsin sözleri Karlsruhe, 1 (A.A.) — B. Göbbelş demiştir ki: “Kimseyi korkutmiyoruz. Arzcak kimsenin de bizi korkutmasına in veremeyiz. Biz geleceğine erkin bir devlet olduk. Almanya savaşı düşünmi- yor. Bundan söz açanlar kryan geveze- lerdir. Almanya, Polonya koridorunu, Çekoslovakyanın bir kısmını, Avustur- yayı Alsas Loreni ve daha başka top - rakları istemiş değildir. Böyle yalan du- yuklar çıkaran yabaner gazeteler barışr bulandırmaktadırlar. Devlet adamlarının biribirlerine say- gıya dayanan bir barış kurmaları — için bütün dünyaya söylüyorum. Almanya en iyi askerlerini ve Ününü bu barış yo- luna koyarak onun hizmetine girecektir, AVUSTURYA'DA Prens Ştaremberg'in sözleri Viyana, 1 (A.A.) — Başbakan orun- tağı Prens Ştaremberg Haymvehren'le. re verdiği bir söylevde demiştir ki: — Ancak iç ve dış barışın garanti altına alındığına kanığ olduğumuz vakit iç işlerimize döneceğiz. Eğer mecburf askerlik hizmeti tekrar kurulursa yarı askeri kurumlar gene devam edecektir. Gelecek hafta ve ayların bize neler sakladığını bilmiyoruz. Avusturyanın Prusyanın bir vilâyetinden başka biz şey olmadığı düşüncesi henüz şurada bura- da dolaşmaktadır. V Açık teşekkür Kacam Profesör ve Dış İşleri Bakanlığı Hukuk Müşaviri Bay Veli Saltık'ın ölümü münasebetiy- le gömülmesinde bulunmak, me- zarına çelenk koymak, kendi ge- lerek veya yazarak başsağlamada bulunmak suretiyle aziz ölüye ve brraktığı yaslr ardasına karşı sev- gilerini göstermek lütfunda bulu- nan yüksek, sayın zatlarla ku- rumlara ve hacalarına karşı çok sıcak ve yüceltici duygular göste- ren değerli genç talebeye teşek- kürlerimi ayrı ayrı yazıp sunmaâ- ğa büyük yasım ve onulmaz acım engel oldugundan bu ödevin yeri- ne getirilmesinde sayın Ulus'un ulağ olmasını dilerim . Nebahat Veli Saltık YUNANISTAN'DA B. Pı-.—smı,-zoğlll Ş çekildi Atina, 1 (ALA.) — Maliye Bakanı b Pesmezoğlu ile başbakanlık — müsttif B. Sayas'ın çekildikleri bildirilmekte” Yunanistan'da anasal kâ* nun değişiklikleri Atina, 1 (A.A.) — Başbakan B daris, azı hareketlerinin yeniden lamaması için gereken bütün © Bu B. Çaldaris anasal kamına aid € neşredecektir, murların azledilemezliği rin alındığını bildirmiştir. A gir. BU G 4 Bu emirnamelerle #f7 kaldırıl ve âyan mrolisi fesholunacaktıf. ) İSPANYA'DA İspanya'da kabine buhranı bitmedi Madrid, 1 (A.A.) — Eski başbakli B. Letroux, kabineyi kuramamış * bunu reisicümhura bildirmiştir. Bi muvaffakiyetaziğin sebebi, en ku' N partinin şefi olan B. Gil Roblekİt Hiberal demokratlar ve çiftçilerle likte yeni kabinenin sola doğru mesin istememeleridir, Bu durumda Lerroux, reisicümhurun istediği gi Bgeniş esağlar üzerine oturtulmuş ’d teşrinievel isyanını yapanlarla 28 "' sempati halinde bulunan pırtilefır dahil olmak üzere kurulmuş bir kabifif kuramamıştır. Reisicümhur, çiftçiler partisi bt kanı B. Martinez de Valesco'yu kabineyi kurmağa memur etmiştif. İtalya pamuklular içif dışarıya bel bağlamak istemiyor Roma, 1 (AA.) — İHyı ürünleri için yabancıya belbağlamam? uğrunda büyük emekler harcamaktadi B. Musolini Venedik sarayında dolt ma sanayünin başlıca ı,..ı-ııîli*H kabul etmiş ve onlarla beraber alınactk tedbirleri görüşmüştü. Bunlar suni maddeler kullanmak, dışarıya SHt rılamıyan yerli ipeklerden faydalanmak pamuk yerine yün kullanmak gibi * reler vardır. ÇEKOSLOVAKYA'DA B. Benes Diyor ki.. ”Barışı son nefesimiz€t' kadar koruyacağız,, Prag, 1 (A.A.) — Dışarı İşler B kanı B. Benes "başkan Mazarik'in csetle adiyle açılan sergiyi gezerken d ki: “barış, gerekirse, silâhla son neft simize kadar koruyacağız.» B. Benes Çek ulusunun kendisini s0* salık vermiştir. İNGİLTERE'DE Memel işi avam kamarasında Londra, 1 (A.A.) — Bugün öğlede sonra Avam kamarasında Memel statü” sünü imza edenlerle birlikte İngiltert” nin yapmış olduğu teşebbüsler hakkif” da soruları bir soruya cevab veren ©İ işleri bakanı Sir Con Saymen demiştif ki: — 18 mart tarihli cevabta da bildir ere, ingiliz, franstz ve italyâf metine e kendisine DU ıtrı' ükümetleri Litvanya h racaatta bulunmuşlar ve gün Memel'de diyet meclisinin gü ni kazanmış olan bir direktuar bulun ? st topraklarını serbt mamasının Memi D v ağı kuralı - ile birleştirilemiyeceğin! D $0! Litvaayanın bu duruma hemen bir vermesi gerektiğini bildirmişlerdir"