2 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

2 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

SAYIFA 4 ——— —— | DIŞARDAN GELEN SON DUYUKLAR n W İNGİLTERE'DE Avam Kamarasındaki görüşmeler Londra, 1 (A.A.) — Sir Ayres avam kamarasında sorulan bir so ruya cevab vererek 250 - tonluk on iki denizaltı gemisinin silah ve makinalarının Noelde, tekne — ile — öteki parçalarının da nisan orta sında ısmarlandığını alman hükü- metinin Berlin'deki ingiliz ataşe navalına bildirerek bünların altı ay içinde bitirilmesi iktimali çok olduğunu da haber verdiiğni söy- lemiştir. Başka bir saylav, alman- larmn bir yıldanberi denizaltı ge- mileri yaptıklarını ve bu denizaltı gemilerinin 1000 tondan daha bü- yük tonajda olduklarını anlatan bir takım diyevlerin, dikkati çekir çekmediğini ve bu sözleri teyid e- dip etmiyeceğini Sir Ayres Bolton dan sormuştur. AU Sir Bolton şu cevabı vermiştir: ”— Hayır, birçok diyevler du- yuyoruz, fakat bu iş hakkında hiç bir şev hilmivoruz.,, Alman silahlanması karşısında İngiltere Londra, 1 (A.A.) — Kabine bu- gün alman silahlanmasına karşı a- lacağı durumu gözden geçirecek- tr. İleri sürülen iktimaller şunlar- dir: Cenevre'ye başvurma (müraca at) Stresa kararlarına uygun ola rak Fransa ve İtalya ile konuşula rak Berlin'e bir protestonun veril mesi, bu son iktimal ötekilerinden daha kuvvetlidir. Kabine Avam kamarasında ya- rın ulusal savga hakkında yapıla- cak olan konuşmalardan önce bir karar verecektir. Bir takım konser- — yatör üyelerin, bu ulusal korunma - plânının yeritiminde (tatbikinde) yeni vergilerin konmasına engel olmak için hükümetin borc alma- sını öne sürecekleri sanılmakta- dır. Alman donanmasının yeniden kuruluşu Londra, 1 (A.A.) — Ciyorna- le Ditalya'nın Alıııny:nm dedı?ı_ı_ gramı ında verdiği . Ez'e:ı::n bahseden Deyli Telgraf gazetesinin deniz yazmanı Hektor Divater diyor ki: Doğru bir kay- naktan öğrendiğimize göre alman hükümetinin deniz payı programı şimdiye kadar neşredilen bütün o- Tanların (tahminlerin) üıtüt.ıd_edır. — Ciyornale Ditalya'nın verdiği ra- kamlar hakikate yılı.l:ş;::t;'d: Hele alman zırhlıları ital e — tesinin oranladığından çok daha — büyük olacaklardır. Filonun genel kuvveti, italyan oranlarından en az 15 bin tonilato artık olacak ve 110 bin tonilatoya kadar yüksel- miş bulunacaktır. Şunu ileri süre- bilirim ki alman harb gemileri yö- — mey denizinde, Atlas Okan'ında ve — Baltık denizinde başarıkla çalışa- — bileceklerdir. Baltık denizinin sav- — gası için yapılmış olan alman cep kruvazörleri yeni gereçler almak zorunda kalmadan çok uzaklara gidebilmektedir. Bu kruvazörler 20 mil hızla 10 bin mil ve 13 mil — hızla 18 bin mil yapabilmektedir- ler. j İtalya, İngiltere ve Fransa arasında Londra, 1 (A.A.) — Almanya: — min denizaltı gemileri yaptırması — meselesi hakkında Fransa ve İtal- — ya arasında henüz hiç bir konuş- — ga yapılmamıştır. fakat, deniz bi- — Finci lordunun kızının nikâhımda — bulunmak üzere buraya gelen fran- sız bahriye bakanı B. Piyetri ile - Sir Con Saymen arasında bugün — Avam kamarasında oylaşma yapıl- — Ması iktimali vardır. —- P. Piyotri, bahriye birinci lordu BİRLEŞİK DEVLETLERDE A aa B. Ruzveltin barışçı sıyasası Nevyork, 1 (A.A.) — Parlâ- mento süel komisyonlarına yolla- dığı bir bildiriğde B. Ruzvelt, baş- ka ulüslür tarafından düşmanca sayılabilecek her türlü yazıları dur- durmak için gerekirse kendisine verilmiş olan ordu ve donatımanın başkanlığı yetsesini kullanacağı- ni bildirriştir. B. Ruzvelt. birz takım ordu çe- venlerinin Kanada yakınında bit hava durağı yapmak ve gete''ir imgiliz ve fransız sömüğelerine (müstemlike) el koymak düşün- cesinden söz açarak böyle bir şe yin ge hükümetin, ne de keridisi- nin züttüğü sıyasaya uygun öl madığını söylemiştir. P. Ruzvelt demiştir ki; “Ame- rıka hükümeti, Amerikatın her hangi bir devletle arasındaki dost- luğu bozacak nareketlerde bulun- mak iktimalini aklındân geçirme- mektedir Şevrole fabrikalarında grev Detroit - Amerika - 1 (A.A.) — Şevrole fabrikaları - işçilerinden 2.000 kişinin hafta başında başla: mış olan grevleri, aynı şirketin Kevland ve Çinçinati'deki kara- söri ve ekleme atölyelerine de geç miş, 11 bin işçi işini bırakmıştır. Şako savaşıma son vermek içle Rio de Janeyro, 1 (A.A.) — F- ransa, İngiltere ve İtalya büyük el çileri, Brezilya dış bakanını göre- rek kendi hükümetlerinin SŞako konuşmalarına Brezilyanın da gir- mesi için Amerika, Arjantin, Şili ve Peru tarafından yapılan çağırı yı (daveti) kabul etmesini istedik- Terini bildirmişlerdir. Brezilya hü- kümetinin bu çağrıyı kabul edece- ği oranlanmaktadır. (tahmin edil. mektedir.) İTALYADA Uluslararası tecim durumu Roma, 1 (A.A.) — Uluslarara- &1 $ bürosu başkanı B. Butler, bu- günkü düuya ekonmik kalkınma- sının temelli olmaktan ziyade yüz- İüik (sathi) olduğuna gerçekten birgök menileketlerde - işsizlik a- za'mış, üretim (ıstihsal) çoğalmış ize de uluslararası tecimin — (tica- re“in) 1933 yılı düzeyinden (sevi- yesinden) hemen hemen ayrımsız (farksız) bit derecede yüksek bu- handuğunu söylemiştir. B. Butler işsizlere yapılan para ve yiyecek yardımı sistemisinin gençler üze- rinde kötü etkeler (tesirler) yap- tığından bayındırıık işlerile işsiz- dere karşı konulmasımı,iş saatleri- nn azaltılmasını indüstrinin te- vilenmesini (tensik edilmesini) ve arsruusal bir arlaşma plânının bazırlanmasını tavsiye etmistir. —D ——— —— ile uzun bir müzakerede bulun muştur. İngiliz ekonomik durumu Londra, 1 (A.A.) — İngiliz te- cim (ticaret) odaları birleşiti baş- kanı yıllık toplantıda İngilterede- ki ekonomik kalkınmanın şerefini ulusal hükümete yatsamış (atfet- miş) ve ancak hükümetin sıyasa- sma olan güvenlik havası dolayı- siyle kalkınmanın imkânlı oldu- ğunu söylemiştir. Bir alman uçağ tetrafında Londra, 1 (A.A.) — Royter a- jansının Romadan öğrendiğine gö- re 27 nisanda Schetachalendede bir alman uçağının (tayyaresinin) alıı süel (askeri) italyan uçağı ta- rafından yere inmek zorunda bır- rakıldığı hakkındaki haberlerin a- sılsız olduğu uluşul olarak söylen- mektedir. ULUS Gazetecilerimiz Kolonyada Vest Doyçe Beobahter'den: Al- man matbuat cemiyetinin çağır- mast üzerine Almanya'da seyahat- te bulunan sekiz türk gazetecisi dün Münih'den uçakla Kolonya'ya gelmişlerdir. Konuklarımız propa- ganda bakanlığının ve alman ya- bancı iller kulübünün kılavuzlu- giyle gezmektedirler. Gazeteciler arasında Türkiyenin başlıca bityük gazetelerinin delegeleri vardır. Türk gazetecileri cuma günü öğ- leden sonra Kolonyonın görülecek yerlerini görmüşlerdir. Akşam üzeri onurlarına veri'er ziyafette alman basın kurumu de- legesi bir diyeviyle konuklarımızı selamlamıttır. Bugün öğleden evel türk konuk Tarı Vest Doyce Beotbahter'i ziya ret edeceklerdir. Öğleden sora Boya Fabrikaları gezilecek, uçakla Ban ve Gode- berge gidilecektir. Pazar günü Koblenz'deki B. D. M. mektebi gezilesek dönüşte Kolanya'dan u- çakla Fasen'e hareket edilecektir. FRANSADA Fransız - Sovyet anlaşması Paris, 1 (A.A.) — Gazeteler, fransız - rus andlaşması metninin bugün hazırlanacağını sanıyorlar. Pöti Pariziyen, Lokarno ve fran sız - leh andlaşmalarının kayıdla- rını da kapsayacak (ihtiva ede- cek) bir ulama yapıldığını yaz- maktadır. Eko dö Pari'ye göre savga ted- birleri kısmının Cenevrede kabul edilen şekilde olması tehlükelidir. İtalyan elçisinin B. Laval'le gö- rüşmesi üzerinde Ovr gazetesi di. yor ki: Elçi İtalyanın Roma top- lantısından önce küçük anla, - ile olan sonuclanmamış sorumla- rın kotarılması isteğini göstermiş- tir. Fransız - sovyet andlaşmasının imzalanmasından sonra Çekoslo- vak -.sovyet andlaşması imzalan- dığında Avrupanın ortalarına ka- dar yayılacak olan yeni ve büyük bir kuvvet, durumu aydınlatacak ve İtalya ile komşuları arasında tasarlanan uzlaşmaların yayılma- sını kolaylaştıracaktır. Versay andlaşmasının deniz hakkındaki hükümlerinin Alman- ya tarafından bozulmasına dair o- lan kısım Jurnal gazetesini kaygu- ya düşürmektedir. Bu gazete di- yor ki: “Baysallık ile ilgili olan yunsurlar en sonra tehlikeyi gör- müşler ve bir blok kurmayı katar- laştırmışlardız. Almanlar korlut- manın tesirli olacağını sanıyorlar. Saldırganca hareketlerinin anlamı budur. Sonuna kadar bir uzlaşma yolu arayacak olan İngiltere'dir. Onun içindir ki İngiltere'yi ve o- nun hava ve denizde güvenliğini canevinden vurmak istiyen durum iktimal ki, büyük bir kalkınmaya seteb olacaktır. Ancak, bunun karsılığı sürüncemede kalmamalı- dır. B. Musolini'nin Stresa'da söy- lemiş olduğu gibi “şiddete karşı ancak kuvvet iş görebilir.,, İSPANYADA İspanyada yeni hadiseler Barselona, 1 (A.A.) — Birçok sendika üyeleri tutsanmıştır. (tev- kif edilmiştir.) Gece yarısma doğ- ru tramvay elcktrik fabrikarnda bir botnba patlamış, *ramvayların işlemesi kesilmiştir. Barsclona polis ve hükümet a- damları general Levez Czoaya karşı yapılan öldürme girişimi ü- zerinde bir şey söylememektedir- ler. Bu işe girişenler kırallıktan yana olanlardan anıgın dürt kişi- dir. Bunlar yakalanımıslardır AVLSTURYADA Avusturyada bağışlanan sıyasal suç cezaları Viyana, 1 (A.A.) — 1 mayıs u- lusal bi mı dolayısiyle radyo i- le verdiği bir söylevde hükümet propaganda komiseri albay (mira- Tay) Adam yalnız yurdseverler yöneyinin gencl toplantılar yap- itak hakkına sahib olduğunu bil- dirmiştir. Albay, bundan sonra başbaka- tum 195 sıyasal kasanığın (mahkü- mun) geti kalan cezalarını bağış- Yadığını söylemiştir. Bu kasanık- ların 193 ü 1934 şubatı sosyalist a- zısına katılmışlardır. Bugün sıyasal suçlardan hapis- te bulunan 145 kasanık vardır. ... <—— İSVİÇRE'DE Sıyasal yıldırgıya karşı koymak için Conevre, 1 (A.A.) — Uluslar Sosyetesi tarafından 1934 ilkkânu nunda kurulan “sıyasal yıldırgının (tedhişin) önüne geçilmesi,, komi- tesi, dün toplanmış ve ingiliz dele- gesi B. Karton dö Viatrı başkan seçmiştir. Komite sıyasal yıldırgı ile (tedhişle) savaşmak için arsru- husal bir anlaşmayı ileri süren 9-12-934 tarihli fransız önergesini (teklifini) kabul etmeye karar ver- miştir. Bu önergede şunlar vardır: Pasaport elyemlerinin (muamele- lerinin) oturma (ikamet etm) hak- kanın ülke dışına çıkarmaların ar- srulusal bir tüzüğe (nizamnameye) bağlı tutulması ve bu hususta im- zalanması tasarlanan andlaşmanın yertimini (tatbikini) temin ede cek arsıulusal bir ceza hakyerinin kurulması. —— 4 1Mayıs (Başı 1. inci sayıtada) deneç Almanyanın yabancı mem- leketler karşısında durumunu kuv- vetlendirmek ve berkitmek için bir şarttır. Yakın bir gelecekte Al- manyayı bir takım fırtınalar ve bulutlar sarabilir, ancak bütün bunlar, bizi şaşırtmıyacaktır. Siz, Almanyanm gelecek ve güvenliği- nin andları olacaksınız. Ben, sizlerde iş, barış ve aynı zamanda cesaret sembolü olan bir Almanya'yı selamlıyorum. İstanbulda 1 mayıs bayramı İstanbul, 1 (Telefon) — Bugün memleketimizde yabancı kurumla- ra bağlı işçiler toplanarak 1 ma- yıs bayramını yapmışlardır. Bu akşam da Tötönya kulübünde bir toplantı yapılmış, alman konsolo- su bir söylev vermiştir, Viyanada patlayan bomba Viyana, 1 (A.A.) — Bir polis karakolu önünde bir bomba patla- mış, çok ağır yaralanan komiserin bacağı kesilmiş ve üç genç kız ya- ralanmıştır. Bunun bir komünist yağınçı (suikasdi) olduğu sanılı- yor. Komünistlere baskım Viyana, 1 (A.A.) — Polis bu- gün, Viyanadaki bütün komünist çevenlerine baskınlar yapmıştır. Beş yüz kişi yakalanmıştır. Araş- tırmalar, komünist oldukları sanı- lan bir takım haydutlar tarafm- dan dün akşam Brigitenau'da bir bomba atılması yüzünden yapıl- mıştır. Başbakanlık yüksek işyar- larından doktor Thanbofer ile bir polis ve iki genç kızın yaralanma- sına sebeb olan bomba patlaması bir polis gezeğinin önünde vaki ol. muştur. B. Thanhofer'in sıhhiğ du- rumu fenadır. — 2 MAYIS 1936 PERŞEMBE DAĞINIK DUYUKLAR Mısır Başbakanı çekildi Kahire, 1 (A.A.) — Başvekil Ziver Paşa istifa etmiştir. Yak liniın emlak bakanı olup - işinden çekilen İbrahim Paşa Brüksol mas lahatgüzarlığına tayin edilmiştir. ma orta elçisi sadık Tahra Paşa Vaşingtona gönderilmiştir. Çin komünistleri ilerliyor mu? Pekin, 1 (A.A.) — Komünist kuvvetlerinin öncüleri şehrin an- cak 15 mil ötesinde bulundukla- rından Yunanfu'daki ingiliz, ame rikan ve fransız kadın ve çocuk- larından birçoğu bu sabahki tren- le şehrimizden ayrılmışlardır. Ge- riye kalanlar da imkân olduğu ka- dar tez gitmeye bakıyorlar. Hükü. met kıtğalariyle çarpışmalar de- vam etmektedir. Amerikan konsolosluğu işyarla- rınım da şehirden ayrılmaya ve konsolosluk dosyalarını da bera- ber götürmeye bazırlandıkları sa- mılıyor. Danzig parlâmentosunun ilk toplantısı Dantzig, 1 (A.A.) — 7 nisanı da seçilen parlâmento ilk topları tısnı yapmıştır. Sosyalist saylas Veber seçime itiraz etmiştir. Paş- kan bu alanda bir karar vermenin yalnızca yüksek hakyerine düşti ğünü söylemiştir. Parlâmento ayrışıkların (muha- lüterin) protestolarına bakmıya ro& ayrışa (muhalefete) kazyı bir ç tüzüğü (nizamnameyi )kabul ct- miştir, Parlâmento, yalnızca nasyonal susyalistlerden olmak üzere diva- nı seçtikten sonra senaya 26 ay- rışığa (muhalife) karşı nazilerin 43 oyu (reyi) ile güvenini bildir- miştir. Bunun üzerine sena başkanı B. Greceisler son seçimin çoğunluğu- nuün (ekseriyetinin) nazilerde ol- duğunu gösterdiğini ve Lehistan- la anlaşma sıyasasına devam edi- leceğini söylemiştir. Talzar ALetü özabağ Varşova, 1 (A.A.) — Bulgar - Lebistan konsolsluk sözbağı Var- şovada alınıp verilmiştir. (teati eğilmiştir.) Almanyada papazlarla uğraş. Londra, 1 (A.A.) — Royter a- jansınm Berlinden öğrendiğine göre chemniz üniversitesi profe- sörlerinden ve Saksonya ayrış ki- lisesi lâyik ileri gelenlerinden Ku- engelmana işten el çektirilmiştir. Birikit (tecemmü) kamplatında hugün 18 Saksonyalı papaz var- dır, Benzetcilerin duruşması Varşova, 1 (AA) — Hakyeri ingiliz ve leh sehimlerini benzeter (taklid eden) lerin Polonyadaki suç ortaklarının duruşmasını biti- rerek bağzılarına hapis cezası ver- rn'âıir. Erer Cuma maçları Ankara Futbol Hoyetinden: 3 mâyıs 935 cuma günü 986 yılı C. H. Partisi şild maçları aşağıda yazılı ku- lüpler arasında yapılacaktır. 1 — Çankırı Spor - Demir Spor, sa - at 10,30 da, hakem Servet 2 — Ankara Gücü « Genç'er Birliği. Saat 16 da. Kahire, 1 (A.A.) — Mısır kıra- * Eski maslahatgüzar Murad Seyd paşa Roma'ya tayin edilmiş ve Ro- 4 | İ " 4