10 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

10 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

b Ç B ç Ğ SAYIFA 2 AT E OA A V SŞ ULUS lD ılAYlS 1935 CU Dül işleri, dersler -e Bayındır «« mamür Bayındırlık — 1 — Mamüriyet 2 — Nafıa Bayındırmak — İmar etmek Anadolu eski tatihlerde bayın- dır bir ülke idi, Anadolunun, eski ve yeni bü- tün bayındırlığı türklerin eseridir. Anadoluda Selçuklardan son - ra esaslı bayındırlık işleri görmi- yoruz: Selçuk taş, kubbe ve tonoz — Tarın peşinden Cumuriyet beto- nu geliyor. Biz kendi yurdumuzu bayın - dırmağa uğraşıyoruz. Yeni bir kanunla, bütün devlet — yapı işleri, Bayındırlık Bakanlığı- na bağlanmaktadır. ... Tapınç — İbadet Özvermek — Vakfinefe etmek Urasa — Hurafe En büyük Tapınç bir ülküye — Öözvermektir, Urasalarla avunmak devri geçti. ... Anıt «« Abide Kazı — Hafriyat Yıkı « Harabe Bütün Anadolunun aitı ve üs - tü, yalnız türk anıtları ile dolu - dur. Bütün kazılarda kendimizi a- — rayıp buluyoruz; bütün yıkılar bi - zimdir. Fakat, şimdi, hepsinin üzerinde, Cumuriyet yapıları, ilk güneş gi - — Bi, söküyor. ... Ayrıksın — Acayıp (excentrigue) Özgün «« Şahsi, mümtaz (Original) Osmanlıcada excentrigue keli- — mesinin karşılığı yoktu. Şimdi biz onu ayrıksın kelimesi ile pek - iyi — anlatabiliyoruz. Üslübta özgünlük ne kadar yük- sek bir vasıfsa, ayrıksınlık o ka - — dar gülünç bir bafifliktir. Yalnız yazıda ve sözde değil, bütün yaşa- — yıştaözgün olmak güç olduğu başkalarına — benzemekten için, kurtulmak istiyen gençlerimizin, — Sk sık, ayrıksınlığa saptığını gö- Tüyoruz. ... Tansık — Acayip, harika, (merveille) Dünyanm yedi tansığı neler olduğnnı biliyorsunuz. Eğer size, — bu asrın en büyük tansığı ne ol- duğunu sorarlarsa, hiç düşünmek- — sizin, — Türk kurtuluşu! diyebilir- siniz. t ... Evgin — Müstacel Evecen -« Acül “Ira — Seciye Öngörü — Basiret Şu çatlak ayınlı iki arab keli - — gesi karşısında, düz ve — keskin, — türk kelimelerine bakınız. Arab - çaları sanki hamurdan yuğurul - müştur: evgin ve evecen, türk ıra- sı gibi, çelikten dökülmüştür. Türk devriminde her şey biri- — birinden evgindir: takat hiç biri evecenliğe gelmer. Biz belki tezcanlıyız; hiç bir — zaman evecen değiliz Evecenlik- — te öngörüyü kaybetmek tehlike- Si vardır. — Rusya'daki salgıtımız Moskova, 9 (A.A.) — Türk ko- nukları Göstomeç kolkozunu ve — türlü kolkoz evlerini gezmişlerdir, “Kolkoziyenlerden Maksimenko, — konuklara bir ziyafet vermiş ve bu ziyafette Gostomeç kolkozu — başkanı, dost türk ulusunun, türk konuklarımın türk Cumur Başka- nının ve Stalin'in srhhatına içmiş- tir, Türkiye büyük elçisi B. Vasıf — Çıinar şu suüretle karşılık vermiş- tir: — — Bütün kalbimle Stalin'in şe- | reline içiyorum. Kılavuz için i DUYUKLAR iç Bakanının İspartadaki kışkırtım hakkında ajansa diyevi. Hâdise mahdut ehemmiyetli bir zabıta vakasından ibarettir ve halk arasında hiç bir tesiri olmamıştır, İsparta, 9 (A.A) — İç Bakanı Şükrü Kaya, İsparta muhabirimi- ze şu beyanatta bulunmuştur: * — 1925 Şeyh Said isyanı münasebetiyle İspartaya naklolu- nan ve hkendisine bediüzzaman a- dını takan Saidilkürdi, dini si - 500 yıl önce yaşamış bü- yük bir türk hekimi adına dikilen andaç İzmir, 9 (A.A.) — Bundan 500 yıl önce Mısırda Maristani Mısır adile anılan onulma yurdunun baş hekimi, Kirgi köyünden ünlü türk hekimi Hızır Bahanın adına, altı aydanberi hazırlanan mermer anıtın önünde açılma töreni ya- pılacaktır. Büyük hekim, Aydın oğullarından beyin zamanında Mısır'dan çağrılmış ve öz yurduna gelerek son ömrünü ilim ve fen ile orada geçirmiştir. Bu büyük ada- mın hekimlik ve onulma için o çağlarda yazdığı beş, altı eser la- tinceye ve Avrupa dillerine çev- rilmiştir. Birgi'de gömülü olan ve türk hekimliği tarihine şeref ve- ren büyük hekimin cumuriyet ça- ğında izini aramak, bulmak — ve onun adına anıt yapmak türk var- lığının özenli bir zevkidir. Hekim- ler odası adıma İzmir'den Bayan Doktor Handan Kutlu, bayan dok- tor Sabiha, bayan doktor Ferhun- de, B. doktor Necdet Otaman, B. doktor Cevad Zeki Bil, B. dok- tor Necmettin Üstüntürk açılma töreninde bulunmak üzere güzel blrçelmkievehugünkuumleö— demişe , Manisa has- tanesinden B. Dr. Necdet de gene- ral Dirik'in çağırısı üzerine gide- cektir. General Dirik, Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanı sayın doktor Re- fik Saydam adımna yüksek bir bü- ket götürecek ve büyük günün e- serleri arasında bu da konulacak- tır. İstanbul baştan başa bayrak ve ışık içinde İstanbul, 9 (Telefon) — Bugün şehir en uzak uramlarına varınca- ya kadar, baştan başa donanmış- tır. Halk bu büyük günü değer ol- duğu önemle kutlamaktadır. Gece, her taraf elektrik ışığı içindedir. Liman ve vapurlar da donanmış- tır. Her yanda parti bayrakları u- lusal bayraklarımızm — yanında dal; . Halkm toplandığı yerlere konu- lan radyolardan, herkes, Atatürk- ün tarihiğ söylevini dinlemiş ve coşkunca alkışlamıştır. Halkevi, Tepebaşı tiyatrosunda büyük bir toplantı yapmış, Ata- türkün söylevi dinlendikten son- ra, yüksek öğretmen okulu direk- törü B. Hamid bir söylev vermiş- tir. Sabahleyin de üniversite kon- ferans salonunda Ördinaryos pro- fesörlerden B, Ali Fuad Halk Par- tisinin büyük başarımları hakkın- da bir konferans vermiştir. Diğer yüksek mekteblerde de profesör- ler bu konu üzerinde konferanslar vermişlerdir. Bu gece partinin İs- tanbul merkezinde kurultay şere- fine bir balo veriliyor. laşılmıştır. Adliye hâdiseye el koyarak Saidil-Kürdi'yi ve muh- telif yerlerde kandırabildiği o - tuz kadar mürteciyi tevkif etmiş- tir. Temyiz mahkemesinin kara- riyle muhakemeleri Eskişehirde yapılacaktır. Genel emniyet idaresindeki si- cilline nazaran, Saidil - Kürdi 31 mart irticaına karışmış — ve şark vilayetlerindeki irticat kürd hare- . .. Bugünkü at yarışları İlkbahar at yarışları bugün baş- lryor. Koşulara saat 14,30 da baş- lanacak ve beş koşu yapılacaktır. Birgebahis meraklılarına koşula- rı ve kazanmaşı beklenilen at ve kısrakları sırasile yazıyoruz: Birinci koşu: hiç koşu kazan- mamış 3 yaşındaki yarıkan ingiliz taylar içindir, uzaklık 1200 metre- dir. Koşuya yedi tay yazılmıştır. İzmirde yapılan yarışlarda çoğu plase olan Alemdar ve Bora bu koşunun da favorisidirler. Üçüncü plase için Semiramisi tavsiye e- debiliriz. Tikinci koşu: 1935 yılı - içinde hiç koşu kazanmamış safkan ingi- liz at ve kısmrakları içindir, tzak- lık 1400 metredir. Buradaki fava- rilerimiz Bekâr ve Barçtır. Bekâr İzmirdeki koşulayında bir şey ya- pamadı, fakat bugün kendisine zorlu gelecek atta bu yıl ilk koşu- sunu koşacak olan Barçtır. Uza- nm azlığını da Bekâr için daha a- vantajlı buluyoruz. Üçüncü koşu: Yerli, yarımkan arab ve arıkan arab at ve kısrak- lar içindir, uzası 1600 metredir. Koşacak atlar arasında geçen yıl- ki yarışlardan tanıdığımız - Sefil ve Ceylan vardır. Koşunun sonu- cu da bu iki at rasında paylaşıla- caktır. Dördüncü koşu: Dört ve daha yukarı yaştaki arıkan ingiliz at ve kısraklar içindir. Handikaptır, uzası 1800 metredir. Bu koşuda 62 kilo ile koşacak olan Grandezza, öndüresi Kazabadalyadan 3 kilo fazla taşımasına rağmen koşuyu kazanmak için sıkıntı çekmiyecek- tir sanıyoruz. Beşinci koşu: Dört ve daha yu- karı yaştaki yarıkan ingiliz at ve kısraklar için handikaptır, uzası 1600 metredir. Koşuya yedi at ve * sak yazılmıştır. Handikapta dıirim - (62 kilo) en baştadır. Öteki atların taşıyacakları hafif kilolar Yıldırım için korkulu de- gildir. İkinci plase için Kap veya Nona oynanabilir. Çifte bahis ikinci ve üçüncü koşular arasındadır. Piyango biletinden çıkan dava İstanbul, 9 (Telefan) — Avukat Rifat isminde biri, Uçak Piyango direktörlüğüne karşı 20 bin lira- lik bir protesto çekmiştir. Avukat bu protestosunda, son defa 20 bin lira kazanan ve bütün parçalarını kendisinin almakta olduğu devam Ir biletin son parçasının satıcı ta- rafından bir başkasına satılmış olduğunu iler isürerek yirmi bin lirasını istemektedir. Öte yandan satıcı da, bilet parçasını, çekiliş günü sabahma kadar beklettiğini, ve eski alıcısı tarafından aranma- idığı için başkasına sattığını ıo)_. emektedir. * İ ketlerinde faaliyetten geri dur - madığından, İspartaya naklolun- müştu. Anlaşılıyor ki, merkum otuz senelik mayalı bir mürteci olup ifsad edecek saf vatandaş a- ramaktadır. Başka sanatı yok - tur. Şimdiye kadar elde edilen malümata göre, hâdise mahdud ehemmiyetli bir zabıta vakasın - dan ibarettir. ve halk arasında hiç bir tesiri olmamıştır.,, Dinarda kurultaya hazırlık Dinar, 8 (A.A.) — Cumuriyet Halk partisi büyük kurultay günü yapılacak şenlik programı hazır- landı. Atatürk'ün söylevini halka duyurmak için Halk partisi tara- fından radyo getirildi. Parti ve halkevi, şarlık, eğlenceler verile- cek olan okul kurağlar, sokaklar elektriklerle her zamankınden çok fazla donatılmıştır. Sovyet artistleri İstanbul, 9 (Telefon) — Şehri- mizde bulunan sovyet artistleri yarın akşam fransız tiyatrosu sa- lonunda ilk konserlerini verecek- lerdir. Macar hükümeti türk tecirmenlerine döviz veriyor İstanbul, 9 (Telefon) — Macar hükümeti Türkiye ile arasında kli- ring anlaşması olmadığını ileri sü- rerek Macaristana — gönderilen mallarımızın ödenmesi için döviz izni vermiyordu. Bu hal, Macaris- tana mal gönderen tecimlerimizin durumunu güçleştirdiği için htikü- metimiz Dış Bakanlığı ınçhğıy- le Macar hükümeti yanımda girgi- lerde bulunmuştur. Bugün İstan- bul Tecim Odasına macar hükü- metinin döviz vermeye başladığı- nr bildiren bir telgraf gelmiştir. Alacaklı tecimler bu haberden çok sevinmişlerdir. Tarım yönetgerimiz geliyor İstanbul, 9 (Telefon) — 9 tari- hiyle Atina'dan bildiriliyor: Yu- nanistan'da bulunan Türkiye Ta- rm yönetgeri İstanbula hareket etmiştir. Sümer Bank yeni işçi stajmanları alıyor İstanbul, 9 (Telefon) — Sümer Bank Bakırköy bez fabrikasının uzuğ mektebine yeniden 150 tale- be almacaktır. Bunlar stajdan son- ra bankanın fabrikalarında çalış- tırrlacaklardır. Türk - Fransız yargıç hakyeri İstanbul, 9 (Telefon) — Türk » fransız yargıç hakyeri bu devre- nin işlerini bitirmiş ve başkanı B. Aser memleketine gitmiştir. İstanbul - İzmir telefonu İstanbul, 9 (Telefon) — İstan- bul - İzmir telefonu şehrimizde büyük bir ilgi nyandn'mtştır. Hat açılalı bir hafta olduğu halde gün- de 120 kadar könüşma yapiliyor. Bugünkü sayırnızda ge- çen kılavuz kelimeleri Aday — Namred Almağa — Teberru Araç — Vasıta Arıkan — Halisüddem Arısma — Müdahale Arsıulusat — Beynelmilel Atanmak m Tayin etmek Ayrışık — Muhalif Aytım, aytı — Fark Aytar — Muhabir —| Bağlaşık — Müttefik Basın — Matbuat Birgebahiş — Bahsi müşterek Bölek — Fıkra Bötge — Mıntaks Bölüm — Fasıl Çağrı — Davet Çoğunluk — Değet — Temas Değişke — Tadil Dilek — Temenni Düzenlik — İntizam Eğilim & Temayül Eğgin — Mütemayi, Eğlenceler —« Müsamereler Eşit « Müsavi Genel Yönetim Kurulu « Umumt Ida, re Meclisi (heyeti) : Gerçinler — Tahkikat Girgi — Teşebbüs Görette bulunmak — Ziyarette buluta mak Görüşü - Müzakere Hakyeri m Mahkeme İlgilendirmek — Alâkalandırmas İlgili « Alâkadar g Karşın — Aleyhtar Kınay — (Faal) Kıtında — Nezdind. Konu « Mevzu Kurağ * Bina Okul — Mekteb Onamakm Tasvib etmeli Ekseriyet Önem — Ehemmiyet, Önerge — Tektif Sağlamak — Temin etmek Sağışman — Muhasebecdi Sav w İddia Savga — Müdafaa Sekreter — Kâtib, Süre — Müddet y Şahsiğ — Şahst Şarlık — Belediye Şölen m Ziyafet Tarım — Ziraat * Taslak © Proje Tecimer — Tüccar Tinel & Manevi Tören — Merasim Tüzük — Nizamname Uçak w (genel olarak) Tayyart Uçman « Tayyarcel Uluşal — Resmt Uram « Mahalle Uza — Mesafe Uzuğ # İhtisas * Üye # Ama ) Yadarsıma — Adnnı müdahale Yalanlamak — Tekzib edilmek Yalim — İtibar Yargıç — Hakem Yönetger — Müsteşar Yönerge — Direktif Zabıtname — Tutalga Ziyaret — Göret ANKARA RADYOSU Dün akşam Ankara radyosu Cıı- mur Başkanlığı orkestrası tarai fımdan çalınan erkinlik mıı—şıyld programma başlamış ve Sinoli saylavı Cevdet Kerim İncedayı büyük kurultayın açılması etraş fında bir konuşma yapmıştır. Cumur Başkanlığı orkestrası nt güdem için getirilen profesör Herman Fon Şunaydel'in şefliği altında Veberin, Uberun uvertü« rünü arkasından Hayde'nin Laş Ren senfonisinden Romansını çalı mıştır. Bethoven'in Egmonde w vertüriyle profesör, olgun güdem | kipımeıim gösterdi. Sön olâarak basın raporu okün- müuştur. k