10 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

10 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

SAYIFA 4 gısının havayı yırtan şakırtısı ile öürer ve güder. Macar ovası yazın başlangı - amda, ekin biçilmeden önce ne gü- zeldir. Geniş ova sapsarı bir de- niz gibi dalgalanır. İnce sapların Üzerinde ağırlıklarından — yana sarkan basakların ne gururlu bir eğilişleri var. Bire elli veren bir başığı, Anadolu bozkırından o - Tan bir insan, nasıl kıskanmaz.. Karpatlardan kopan rüzgür - lar bu sarı kadife denizini dur - madan yalar, macar çiftçisi al - fan sarısı ekinini komşularından Sönce kaldırır. Macaristan Orta Av rupanmın bir çiftliği gibidir. Güm- rtük duvarları sınırları henüz ka- parsadığe zamanlar ve macar top sakları eski Avusturya - Maca - elatan devlati halinde iken ma - car çiftçisi iyi kazanmış ve tatamlubeğı ile yurdunu ba - yındırlaştırmıştı. Toprak ürünleri Fiatları dü<eli eski neşe buralarda gözülmez. Macar devleti, ürünle- rin: satabilmek için her yıl binbir sıyasal anlaşmaya başvuruyor ve tür'ü türlü sergiler ve panayırlar acerak cıkat işini güçlükle yolu- na boyabiliyor. Bacarların yüzde — elli altısı ciftsidir. Endüstri, tecim, mağ - dencilik işlerinde çalışanlar yüz- de atvvı bulur. Geri kalan yüzde > dt kadarımım türlü işlevi var- dir. Bugünkü macar topraklarının G 6t.1 i ekilmektedir. Ormanla. rı eskisine bakılırsa — azalmıştır, kapladıkları yerin — memleketin 9511.8 idir. Toprakların 96 10.9 u otlaktır, 9 7.2 çayır, ©ç 23 bağ, ©6 11 bahçe ve 99 03 sazlıktır. Ülkedea bütün evlerin ve yapıla « rın kapladığı yer macar toprak - larımın 96 6.3 üdür. Toprakların yetiştirdiği ürün- ler: 96 55.48. tahıl 30.48 bir çeşit sarmaşık 9b Y2.2 dokuma otları b 0.88 Tecim otları a 0.80 türlü otlar zerzevat ses M $b 038 Macaristanda toprak mesete - sosyal bakımdan henüz kota - . Bugün Macaristan - İstanbul, 9 (Telefon) — Bazı gazeteler son günlerde İstanbul- ga beş altı çocuğun ortadan kay- bolduğunu yazmışlar ve bu haber- ler çocuk ana babalarını kayguya düşürmüştü. Polisten öğrendiği- mize göre kaybolduğu söylenen bu çocuklar hakikatte bildikleri- ULUS Bütün Yurd dördi ncü BüyükKurultayıkutlıyor Kurultay başkanlığına memleketin her tarafından telgraflar geliyor €. H. P. Dördüncü Büyük Kurulta- ya Golayısiyle yurdun her yanından ku- tultay başkanlığına —yüzlerce telgraf gelmiştir. Bu telgraflardan bir kısımı dün kurultayda okunmuştur. İlk olarak Ankara ili idare heyeti başkanı Rifat Börekçimin çektiği şu telgtaf okunmuş ve alkışlarla karşılan- muştır : “ Türk devvimine yeni bir hız tır. Büyük Önder Atatürk'ün em- rinde, alte okla bayrağın altında, kurtuluş ve yükseliş uğraşına baş ve gönül vermiş Ankaralılar, Bü - yük Kurultaya yüksek başarımlar dilerler.. Ankara: Rifat Börekçi C. H. P, vi- layet başkanı — Adana: Rifat Akyüz. Kızılay başkanı, diş hekimi — Çankı- rı: Said Üçok — İzmir: Kemal Paşa - Ulucak muhtarı Mehmed Kaykı — Do- gandey: Hekim oğlu - C. H. P. başka- n — İlgaz : T. Demir Ahmed. C. H. P. başkanı — Trahzon: Ali Becil Bulat- eski saylav — Gediz: Faik Pazarçiftçim— İstanbul: Özdamar Eskişehir saylavı — Taoakat: Avukat Emin Bayav eski say- lav — Bursa: M. Zeybek - CHL P. nahiye başkanı. (Bursa su sığırlık) — Bursa susuğırlığı: C. Yüksel - belediye başkanı — Çal: Ahdullah Karayazılı — Çankırı: V. M. İnandık, C. H. P. ve belediye başkanı — Turgutlu: Cevdet Öktem - parti ve belediye başkanı (di- leği vardır) — Adana: Şakir Özdoğan - Merkez nahiyesi C. H. P. başkanı — Refahiye: Uluz adına, R. Turhan - be- lediye başkanı — Akçaabat: Cevdet - Parti başkanz — Nevşehir: $. Tatar - €. H. P. başkanı — Hekimhan: Galib Mutlu - belediye başkanı — Tarsus: Şadi - Çukurzova fabrikası sahib ve ip çileri — Biğa: Mehmed Erdem - Çocuk esirgeme kurumu başkanı — Samsun: F. Kiper - Samsun valisi — Parzarcık: Avni Aksu - C. H. P. başkanı — Edir- me: Tali Öngüöcen - Trakya U. Müfetti. Bi — Karaköse: M. Tanrıverdi « bele. diye encümen azası — Karşıyaka (İz- miz): Yakub Kalgay - Demiryollar işş letme mülettişi — Gediz: Hasan Alan- yak — Iğdaz: Rıza Yalçın - halkevi ve belediye başkanı — Akşehiz: Doğan - Akşehir nahiye C. EL P. başkanı — Ke- Şan: Halk pactisi başkanı Fulk — İs- tanbul: Kız lisesi direktörü Sabri U- runç — Vakfikebir: Şazbay Keleş Ba- hadır — Manisa: Tayyare Cemiyeti başkanı S. Turgut — Gelibolu : Çocuk esirgeme başkanı Gürsay — Balıkesir: Yoksulları gözeleme kurumu B. K. Dağ- deviren — Gelibolu: Belediye başkanı Ali Demirtaş — Beykaz: N. Ozan. Pa- şabahçe ocağı — K. Breğlisi: Ticaret odası başkanı — Ziya Altan — Sımsun Vali P. Kiper — Yeşilköy: Avcılar kö- yü ocağı İ. heyeti başkanı Mehmed — Gelibolu: İdman yurdu başkanı R. Öcal — Balıkesir; Kızılay — Manisa: Bele- diye başkanı A. Gemicioğlu — Yeşik köy: Safra köyü İ. heyeti başkanı Mus- tafa — Yeşilköy: K. Çekmece koyun ocağı İ. heyeti başkanı Kasım Dağı — Samsun: Halkevi başkanı D, E. Baykal — Uşak: Ergenekon idman yurdu — Yeşilköy: C. HL P. Ambarlı köy İ he- eti başkanı Hüsnü — Gelibolu: Tica- caret odası ve borsası başkanı H. Bak- la — Basmahane : Tilkilik nahiyesi Al- koz: Cumuriyet ocağı Emin — Tokad: Öğreticiler dirliği başkanı H. Sakman — Bozdoğan: C. H. P. başkanr reki — Mudurnu: Çocuk esirgeme kurumu Mu- durnu kolu başkanı N. Özkan — Urla: Kızılay heyeti Fuad — Bartın: A- dapazarı Türk T. Bankası Bartın şu- besi — Zanguldak: Manifatutacılar ku- rumu başkanı Rıza Demrer — Zongul. dak: Bakkallar kurumu başkanı Ali — Zonguldak: Terziler kurumu başkanı Abdullah Alp — Zonguldakt Ticaret odası başkanı H. Fehmi İmer — Zon- kuldak: Kunduracılar kurumu başkanı A, Mütesim — Zonguüldak: Otelciler kurumu başkanı H, F. Aslan — Zongul- dak: İnşaat kurumu başkanı Osman — Maçka: Belediye başkanı Hasan Bahçekapılı — Adapazarı: — Kızılay başkanr doktor Nuri Rona — Maçka: Kaymakam ve M. Sahinler — Adapaza- T- Parti başkan vekili doktor Nuri Ro- na — Bibistan: Belediye başkanı A. Başaran — Elmalı: C. H. P. idare he- yeti başkanr A. Akkaya — Malatya: belediye başkanı V. K. Sayın — İzmir: Kızılay başkanı doktor Cevdet Fuad — Akçaabad: Parti başkanı Cevdet — Kütahya: Halkevi başkanı Erdem — Kütahya: Parti başkan vekili Şükrü Kutluğ — Zonguldak: Spor başkanı Burhan Onok — Zonguldak: Kızıl- ay cemiyeti gubesi başkanı avukat Hilmi — Zoanguldak: Kömür havzası a- mele birliği relsi K. Balkar — Kütah- ya: Ticaret, sanayi odası başkanı Sü- leyman — Zonguldak: Sandalcılar ku- rumu Başkanı Hasan — Zonguldak: Mavunactlar kurumu başkanı Ahmed Zonguldak: Şoförler kururmu başkanı Fazıl — Adana: T.L C ? Çukurova mantakası başkanı Coşkun — Karamür- sel: C. H. P. kaza idare kurumu başka- nı R. V. Bilge — Beyoğlu: Cumuriyet gençler mahfili — Kalecik: Belediye başkanı Ali Ergeranekon — Kütahya: Parti #por komitesi ve mmtaka ikinci başkanı A. İ. Kağan — Bilecik: Valisi A, Oskay — Çankırı: Ticaret odası baş- kanı H. Dede — Akçaabad: Parti baş- kanı Cevdet —« Nevşehir: Parti başka. nı 8. Tatar — Kanlıca: Mustafa Cebe- ci — Çubuklu parti acağı başkanı — İpsala: Fettalı tayyare şubesi — başkanı — İpsala: Hamdi Sayın Çocuk esirge- me başkamı — Devrekâni: Said Niyazi Tamaç Parti başkanı — Akdağ: H. Dağkıran parti başkan vekili — Bolu- M. Dalkılıç orman çirketi başkanı — Bolu: Reşad belediye başkanı — Da- rende? Vei Eren C. H P. başkanı — Seferihisar: Akkan C. H, P. başkanı namına — ÂAydın: Kemal Özer Karapı- nar nahiye ve hilâfiahmer Ş. başkanı — Seferihisar; M. Orhan Seferihisar şar- bayı — Bilecik: Doktor Saffet Kızılay kurumu başkanı — İstanbul: Hamdi Gencay Alemdar — nahiyesi başkanı — Çekmece: R. Ertekin nahiye başkanı, M. V. Evranos nabiye çevirgeni, M. Gürer kızılay başkanı, Mithat tayyare başkanı, Vehbi Çağ çocuk esirgeme başkanı — Gelibolu: Dektor İhsan Kızılay başkanı — Gönen: M. Ersöz id- man yurdu başkanı — Bandırma: N. Gökçül ticaret odası başkanı — Yalo- va: Receb Gögen Hacı Mehmed ocağı başkanı, Nüiyazi Server Akköy ocağı başkanı, Halil Sayer Kirazcı ocağı buş- kanı, Rifat Acar Safra ocağı başkanı, Bayram Özkan Cengiler ocağı başakını — Düzçe Halkevi başkanı — Kırkağaç: G. Eken C. H. P. başkanı, Celâl beledi ye başkanı, Fehmi gençler birliği baş- kanı, Eşref ticaret odaxı başkanı, Fuad Doktorlarımızın köşesi —© r? MAYIS 1975 CUMA Gazetecti arkadaşlarımız Almanyadan döndüler Alman basın birliğinin çağrısı üzerine Almanyaya giden gazcte- ci arkadaşlarımız dün memleketimize dönmüşlerdir. Saylav gazere- ciler parti kurultayında bulunmak üzere bugün Ankara'ya gelecek- Terdir. Arkadaşlarımız alman topraklarında çok içten konukseverlik görmüşler ve ulusal sosyalist Al manyayı eyice tanımak fırsatın: bulmuaşlardır. Arkadaşlarımızın Berlin kava Iimanında alınan resim le- rini koyuyoruz. Resimde Berlin Büyük Elçimiz B. Hamdi ve Elçi- lik ileri gelenleri ve alman basın kurumlarının oruntakları görülü- yor. Beyin kanamaları Bu yazıda geçen öztürkçe kelime - lerin osmanlıca karşılıkları şunlardır: Sağıtma — Tedavi Dayanıklık — Mukavemet Basınç — Tazyik Değet — Temas Karmaşa — İhtil$e Hötlemek — Tehdid etmek Lokal — Mevzii Toplanmak — tatbik edilmek Kesin — Katf İjiyen — H:fzıssıhha Anık — Müstweld Daha fazla yaşlarda görülen ve da - mnar sertliğinden ötürü tansiyon yük - gekliğiyle, diğer başka bastalıkların se- beb olduğu beyin kanamatarından do - ğan inmelere memleketimizde olduğu kadar başka memleketlerde de rastlan- maktam, Bundan dolayı da halkın sağ- lığı bakımından günün belki en önem- li bür tıb meselesi haline gelmiştir. Asrımızın ağır yaşama şartları İle Dİyip İçme tarzının bu hastalığın sebeb- leri arasında olduğuna şüpphe yoktur. Sosyete hayatımızı yakından - ilgiliyen bu konu üÜzerinde yapılan tıbbiğ araş - tırmaların ortaya koyduğu dikkate çok değer ve yepyeni bir sağıtma usulün - den bahsedeceğiz. Beyin kanamaları küçük çocuklar- da doğum güçlüklerinden ötürüdür. So- nu her vakit tehlikelidir. Büyüklerde beyin kanamasının başlıca iki önemli sebebi vardır: a) Damarlarda dayanıklığın azalıma- &ı (damar sertliği, firenği arteriti) b) Kan basınçının birden yükselme- &i Çaşırı derecede yemek yemek, büyük heyecanlar, cinsiğ değetler) Kısaca anlattığımız bu iki sebebten başka irsin de beyin — kanamalarında büyük bir rolü vardır. Tıb edebiyatı karıştırılacak olursa aynı ailenin dözt kuşak çocuklarının her birinde beyin kanamasından dalayı inme ve ölmeler olduğunu görürüz. TEHLÜKESİ: Damar sertliğinden daha önce de bahsederken (1) bu hastalığın tehlüke- li karmaşalardan birinin de beyin ka - naması olduğunu söylemiştik. Onun için bugün aynı konuya yeniden dön - miyeceğiz. Yalnız beyin kanamasının bayatı bötleyen tehlikeli bir hastalık ok duğunü unutmamak lâzımder. İster fi - rengiden ötürü beyim damarları arteri - timin yaptığı kanamalar olsun, ister (1) Damar sertliği ve tansiyon yük sekliği,, yaszn: Dr. Baha Erksen 25 ikün. l damar sertliğinin doğrudan doğruya se beb olduğu beyin kanaması olsuz, ka « namanın kuvvetine göre ya hastayı bir- den öldürebilir veya yarım ve tam in - meler yapabilir. sağlıklarına karşı çok ilgisiz olanlarda, hastalığın başlangıç belirtisi olan el uyuşmalarına, baş düm- melerine önem vermiyerek kendini bir daktora göstermiyen ve vaktinde ted - bir alamryanlarda hastalık çok kere #ert bir şekilde birdenbire olur. Ancak çoğun kanamalar tokal kalır. Kanayan beyin kısmının fiziyolojik ödevlerine Börc yüz, kol ve bacak inmeleri meyda- na gelir. Önceden tedbir âlınarak ka - namanın önüne geçmek inkânı vardır. SAĞITMA: Bugüne kadar doktarlük beyin ka- namasıma ve onun sebeb olduğu inmele- re karşı silfhsız denebilecek bir halde idi. Bugün tıb, beyin kanamasının önü- ne geçmek imkânlarını araştırdığı ka » dar inmelere de etgili olan kapı aşıları usuliyle bu hastalığı iyi etmek çaresindi başvurmuştur. İlkk defa, Profesör A. de Vevey'in ortaya attığı bu sağıtma ulusü birçok yerlerde denenerek değerli ol- duğu kadar önemli sonuçlar alınmıştır. Aşımım tansıklar yeratabilecek kıymet - te olan etgisinin nasıl bir mekanizma ile meydana geldiği iyice anlaşılama - makla beraber her hanki bir hasta üze- Tinde, hayatını teblükeye koymadan, taptanabilecek kuvvetli ve umud verici bir sağrtma esutü olduğu kesindir. S- ğrtmna tekniğini doktorlara bırakarak kan aşısının hangi beyin kanamalarında kullanclabileceğini ve yapılan bu yeni sağıtmadan hastanın nme dereceye kadar faydalanabileceğini kısaca anlatalım: Firenginin sebeb olduğu beyin da « marları — artiritle besiz, ayrıdır. Bu gibi hastalar, eski - den geçirdikleri hastalıklarını hekimle- rinden hiç saklamamalıdırlar. Damar sertliğinden ileri gelen be - yin kanamalarında ise her hasta için faydalı olan şu İjiyen esaslarının gözö- nünde tutulması doğrudur: 1 — Biberli, bahartı yemekler, ha - mur işi, fazla et, yumurta ve ispirtolu içkiler. Konserve yemeklerde yenmeme- lidir. 2 — İmkân olduğu kadar tabiatı yu- muşak tutmaya çalışmalıdır. 3 — Bedeni yoracak beden ve beyin hareketlerinden sakınmalıdır. Bunun dışında hastaların kendilerini kendi ai- lte daktorlarımın tıbbiğ kontrolu altına koymaları gerektir. Şimdiye kadar ya- Çocuklar sevinç içindedir. tın ordu ocağı başkanı Fehmi — Bey- Ü Avcılar birliği başkanı ci taşrin 1994 (Hakimiyeti Milliye) pilagelmekte olan İnme — sağıtmalarına Herkes Ankara birası içiyor |