17 Mayıs 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

17 Mayıs 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 2 Dil işleri. Kılavuz için dersler — Ücer Aklı selim, hissi selim —« Sağduyu Bizim güvencimiz halkın sağduyusudur. İnsanda sağduyu olmazsa, kuru ve ezbere bilgiden ne çikari ö& Alâka — 1- İlişik, 2- (münasebet anlamına) ilgi Alâkadar <- İligili Alâkadar olmak -« İlgilenmek Alâkabahş —- İlgen Katı alâka etmek — İlişik kesmekr 'Ticarethane — Tecimge Bahsettiğiniz tecimge ile hiçbir ilişiğim yoktur, Bahsettiğiniz adamla hiç bir ilgim yoktur. Benimle bukadar ilgilendiğinize pek teşekkür ederim, Dostum Bay ,,.. bütün tecim ortakları ile ilişiğin, kesti. Siz, arsıulusal sıyasa bakımından, bu meselenin yüksek i k genliğinde şüphe ediyor musunuz? Bu işte kayıtsız değil, ilgili ve dikkatli davranmalı « sınız, LA Beldek -- Alâmet Hayır işlerine yardım etmek, en iyi insanlık beldeği' dir, e. . Alet —Yaraç Vasıta —« Araç Fabrikamızı enson yaraçlarla cihazladık — Fabris kamızı en son alât ile techiz ettik. - Nasılsa girdiğim bu çıkmazdan kurtulmak için, bütün araç « lara başvurdum — (Bütün vesaite müracaat ettim) *F 4 Tebarüz etmek — Belirmek 'Tebarüz ettirmek — Belirtmek Tebarüz — Belirgi Mütebariz — Belirgen Söze başlarken şunu b elir t m e k İsterim ki., İşiniçyüzü belirmiştir. . Son belirgiler rus — türk dostluğunun sağlamlığı na, herkesi inandırmıştır, Söylemek istediğiniz şey, dün okuduğum yazınızda, bana anlattığınız kadar belirgen- değildir. *Üt İdare etmek —« Yönetmek İdare -— Yönetim Müdiranı umur — Yönetmen Meclisi idare, heyeti idare — Yönetim kurulu Sevk (T. Kö.) Sevk ve idare -e Güdem, güdüm Sevk ve idare etmek —- Güdemek Yalnız teorik bilgilerle devlet yönetilmez, Türkiye devletinin. yönetim şekli, Cumuriyettir. Osmanlı imparatorluğu, halk - kuvvetini tanımıyan y 8: netmenler elinde battı. İş Bankasının yönetim kurulu dün toplanmıştır, Atatürk son söylevinde ekonomi sıyasamızın adını koymuş- tur: Güdümlü ekonomi! Dostum İstanbulun en iyi otomobil güdeyenlerins den biridir. San düşen uçak en iyi fransız pilotlarından birinin gü- demi altında idi. Güdeminde zorluk çekilen uçaklar... Erzurumda bayındırlık Erzurum, 16 (A.A.) — Erzü- rum şarbaylık kurulu büdceyi 116 bin 300 lira olarak kabul etmiş- tir. Bu yıl kaplıcaların eksikleri tamamlanacak, sokaklara yeni ad konacak, bir akıl doktoru ve ze- ıirli gazlar için gereç getirtilecek- Ayrıca bir de kültür müzesi kurulacak, yapılmakta olan mo- dern kanara kurağının yapısı bi- tirilecektir. Bundan başka moderri bir furun da yapılacaktır. Muğlada yol yapımı ” Muğla, 16 (A.A.y — İi içinde yükümlü işçi çalışması bitmiştir. İlin ova yolu olan Fethiye — Köy- — ceğiz yolu bu yıl açılacaktır. Şim- — di yağmur sularının ve küçük su- ların geçtiği yerlerin kapanma- -— emdan batak yapan yerlerin düzel- tilmesiyle uğraşılmaktadır. Ka Ödemış’e yapılacak gezi İzmir Turing ve otomobil kulübü- nün cuma günü için, bazırladığı Ödemiş, Birgi ve Bozdağ gezintisine büyük ilgi vardır, Geziye İlbay General Kâzım Di- Tik başkanlık edecektir. Turist treni saat 7.30 da Alsancaktan kalkacak, her istasiyonda durup geziye girecek olan- ları alacaktır. Köylüler Torbalı ve Ba- yındırda turistlere çiçek buketleri tak- dim etmek üzere hazırlanmaktadırlar. Turistlerden Bozdağ'a çıkımak istiyen- let için makineleri sağlam otomobiller ayrılmıştır. Bozdağ'a gidip gelme adam başına bir lira almacaktır. Kulüb, öğle yemeğini Ödemiş'te ve çok zengin bir şekilde hazırlattıracaktır. — (Anadolu) Muğlanım bir aylık çıkatı Muğla, 16 (A.A.) — Nisan a- yında Küllük, Bodrum, Bozbu- run, Marmaris, iskelelerinden ya- bancı memleketlere 562 inek, 238 öküz, 265 manda, 205 dana, 32 ko- yun, 67 keçi, 716 kuzu, 575 oğlak, 586 kümes hayvanı çıkarılmıştır. Herkes l. ; İSTANBUL TELEFONLARI Mareşal Pilsudski için ayın İstanbul, 16 — Bugün Beyoğ- lunda Sent Espri kilisesinde Ma- reşal Pilsudaki için dinsel bir a - yın yapıldı. Ayında İstanbul Ko- mutanı, şehir oruntakları ve kor- diplomatik bulundu. Basın genel direktörü geliyor İstanbal, 16 — Basın Genel Direktörü B. Vedad Tör bugün uçakla Bükreşten geldi ve akşam Ankaraya hareket etti. Sovyet artistleri gittiler İstanbal, 16 — Konuğumuz bu- Tanan sovyet artistleri bugün Çi- çerin vapuriyle — memleketlerine döndüler. Rıhtımda şehir orun - takları, artistler ve kalabalık bir halk kütlesi tarafından uğurlan - dılar. Artistler gazetecilere, mem- leketimiz hakkındaki duygularını büyük bir heyecanla anlatmışlar, sövyet sanatını tanıtmak fırsatını buldukları — Atatürk Türkiyesine hayranlıklarını söylemişlerdir. Bir tramvay kazası daha İstanbul, 16 — Bugün Sirke - cide gene bir tramvay kazası ol- muştur. I1 yaşında Bülend adın- da bir çocuk tramvay altında kal- mıştır. Çocuk hastaneye khaldırıl- mıştır. Fazla kan zayettiği için yaşıyacağı şüphelidir. ““Yehi hâlhaziranda açılacak İstanbul, 16 — Haziranda belediyenin yaptırdığı yeni halde sebze alım satımlarına başlana - caktır. Kızılay'da toplanı İstanbul, 16 — İstanbul mer - kezi bugün toplandı. 23 - 30 ma- :ıı haftasının programını hazırla- W Beykozda bir depo patladı İstanbul, 16 — Bugün Beykorz- da Servi Burnunda Popovi sosye - tesinde bir depo patladı. Kazanın sebebi bilinmiyor, Yaralanan « ö- len yoktur. Yasak edilen yunan gazeteleri tekrar çık- maya başladı İstanbul, 16 — Atinadan bil- diriliyor: Bugün yeniden çıkmıya başlıyan — gazetelerde Venizelos hakkında yazılmış — yazılar var. Makedonya gazetesi Venizelo - san resmini basmış ve bu yüzden Serezde Büyük bir hadise olmuş- tur, Hükümet Makedonya genel ilbayına bu gazete hakkında e - mirler vermiştir. Yunanistanda geneloy yapılacağı doğru İstanbul, 16 — Atinadan bil- diriliyor: Hükümetin rejim için geneloya başvurmak istediği haberi doğrulanıyor. Ankara bira Yeni büdce Kamu- taya verildi Hükümetçe hazırlanan 1935 yılı genel büdce projesi basılmış ve dün kamutay üyelerine dağı- tılmıştır. Kamutay yarmki top- lantısında büdce üzerine konuş- maya başlayacağı günü kararlaş- tıracaktır. Büdce komisyonu yeni büdce- nin masraf kısmını 195.013.053 li- ra ve gelir kısmımı da 195.013.000 olarak bağlamıştır. Yeni büdce hakkında yarınki sayımızda daha geniş yazacağız. Müzik uzmanı İzmir'de Müziğimizi yeğritmek ve ye- ni bir yön vermek için Kültür Ba- kanlığınca Almanyadan getirilen uzman — Hindeman beraberinde müzik öğretmen okulu direktörü Bay Necil bulunduğu halde şeh- rimize gelmiş ve Kültür Bakanı B. Hikmet de beraber olduğu hal- de Ödemiş, birgi, Adagide, Ada- göme ve Tire'de birçok köylerde halk şarkı ve melodilerini dinle- miş ve ulusal danslarımızı seyret- miştir. Uzman; İlbay General kâzım Dirik'le Pınarbaşı köyüne giderek oradaki yörükler arasın- da araştırmalarına devam etmiş- tir. (Yeni Asır) İzmir öğretmenlerinin gezisi İlk okul öğretmenlerinden yüz kişi öğleden sonra elektrik ve ha- vagazı fabrikalarını gezerek not Öğre tmenler, hafta- | nın tatil günlerinde yakın ilçele- re giderek tarihsel eserleri göre- ceklerdir. (Yeni Asır - İzmir) B. Talat'ın bisiklet turnesi Türkiye bisiklet şampiyonu Talat, dün saat altıda kulubü önünden hareketle batı Anadolu turuna çıkmıştır. Günde aşağı yukarı 150 kilometre yol alarak turunu bitirecektir. Gideceği yol şudur: Ankara, İstanbul, Edirne, Gelibolu, Ça- nakkale, Balıkesir, İzmir, Aydın, Denizli, Afyon Karahisar, Eski- şehir, Ankara, Haber aldığımıza göre bu ko- şucu, 24 mayısta İstanbul — Ça- talca arasında yapılacak büyük bisiklet yarışına da girecektir. Çankaya'nın cezası kaldırıldı Bu haftaki ayaktopu maçları Ankara Ayaktopu Kurulandan: Çan- kaya kulübünün boykot cezasının Mım- taka Merkez Heyeti tarafından kaldı- rılması üzerine bu hafta yaprlacak olan Muhafız Gücü « Altın Ordu şild maçı geri bırakılmıştır. Bu haftaki lik maçlarr aşağıya yazıl- mıştır. Çankaya - Demir Spor birinci takım- ları saat 15 de, Yargıç Hikmet 'Yanhakemleri Reşad, Hamza (A, O.) Düzeltme Dünkü sayımızdaki — kılavuz listesinde baysallık kelimesi (hu- zur ve sükün) yerine (âsâyiş) karşılığı gösterilmiştir. Serbestlik karşılığı olarak gösterilen Gzgenlik de özgürlük olacaktır. 17 MâY1S 1935 CUMA —— | N BUYUKLARKR Yakalanan kaçakçılar Geçen bir hafta içinde muha» faza kurumu tarafından 26 kaçakı gI, 497 kilo gümrük kaçağı, 299 kir lo tekit kaçağı ve 3496 defter ah gara kâğıdı, beş kaçakçı hayvan) ele geçirilmiştir. Beyoğlu 6. ıncı noterliği Beyoğlu altıncı noteriğğine Yarsın tay üyelerinden B. İsmail Sıdkı tayle olunmuştur. Bugünkü sayımızda ge çen kılavuz kelimeleri Adanç — Vaid Andlaşma — Muahedi Anlam — Mana Araç — Vasıta Asığlanmak — Temin etmek Basın «« Matbuat Bayrı »« Sadık Berkitmek — Teyid etmek Birge güvenlik — Müşterek eraniyi Bölgesel — Mıntakavi , Çeven — Mahfil Çıkat — İhracat Değerlemek — Takdir etmek Değiş * Mübadele Denklik — Muvazene Doğurgan — Velâd Dutluk *« İstikrar Düşerge — Vecibe Düzey ->* Seviye —— , Elbirliği & Cooptratlon Endüstri * Sanayi Etki — Tesir Ezgi - Nağme Finons -« Maliye Gelişim — İnkişaf Genel' yönetim — İdarel umumlya Gezi « Seyahat Girgi — Teşebbüs Göçmen — Muhacir » Göret *« Ziyaret — V7 Gösteri & Tezahilı Hoşnutluk — Memnuniyet ll — Vilâyet İlçe «« Kaza İlgi — Münazebet İncelenmek — Tetkik edilmeki İspekter — Müfettiş Kamun — Nahiye Kamunbey — Nahiye müdürü Kapasite - Kabiliyet Konu — Mevzu Kotarmak — Halletmek Olası -— Muhtemel Onamak :: Tasvib etmek Oruntak — Mümessil Oylum — Hacim Ölçüm » Mesaha Önemli —- Mühim Örgüt — Teşkilât Örgütlenmek — Teşkilatlanmel Sağlamak — Temin etmeli Sakmca — Mabzur Saptamak -- Tesbit etmek Savga & Müdafaa Savsamak — İhmal etmek Sonuc — Netice Şarbaylık - Belediye Tarım * Ziraat 'Taslak — Proje Tecim — Tiçaret Tekit — İnhisar Tinel — Manevi Tinel etgerlik — Manevi nüfut Tutum — Tasatruf Tutsak — Esir Utku — Zafer Üretim —- İstihsal Yeğretmek — Islâh etmek Yönetge --« İdare Yüküm — Mecburiyet Yükümlü «& Mükellef Yüken * Tashhüd Romanımızın bugünkü parçasında gör çen kelimelerin osmanlıca karşılıklarığ Sekin — Sâkin İlle — Matlak Bayrı — Sadık Etki * Tesir Zorunda kalmak — Mecbur olmali sı içiyor