29 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

29 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

ÇAA AAA CERGİRRAİİAR Ç İ İN S A AA öylü krzr Ankara'nın Atatürk — Enstitüsünde sesim ve elişi öğretmeni yetiştirmek Üzere bir resim - iş şuğbesi vardır. Bu guğbenin her yıl çıkan talebesi, yap- tıkları resimlerden, el işlerinden bir Bergi kurarlar, Bu sergiler her yıl ye- ni bir ilerleme gösterir. Resim - iş şuğbesi, lise üzerine, üç yıllık bir öğretim veren yüksek bir o. Kkula sayılır. Kültür Bakanlığınca sap- tanmış bit ders programı yoktur; fa- kat öğretmenleri Avrupada yetişmiş seçkin, değerli genclerdir. Kafaları dol- gün, yürekleri heyecanlı, ulusal ülkü. leti kuvvetli, ertik duyguları derindir. Bessiz, kendi hallerinde çalışır, talebe- ferini kendileri gibi de yetiştinmeğe çalışırlar. Bu yal, açtıkları reslm - iş sergileri- ni gerdik; burada onlardan ancak bir kaçının kopyelerini görüyorsunuz. Resim sergisinde sezgenen kalemle, sulu ve yağlı boya ile yapılmış resim. ler, çokluk yerli etüdlerdir. Çocuklar konularını birer birer görmüş, saatler- ce incelemiş, gerçeyi kendi şahsiğ gö- rüşlerine göre, saptamışlardır. Hayma- ma'nın sakallı bir köylüsünü biri öndea, biri yandan göstermiştir. Bu iki resme bakar bakmaz aynı köylünün oldukları. mı anlamakta güçlük çekmezsiniz. An- kara tipleri, göze çarpacak — derecede goktur. Atatürk'ün — portresi bir türk gencinin en büyüğümüz hakkındaki arı we derin duygularını size bildirir. Anadolunun çoğumuzun görmediği kentlerinden, köylerinden, tiplerinden bakikiğ örnekler vardır. Şu çok yaşlı köylü kadınına bakınız: Yüzünde yıl- ların bıraktığı derin izleri ve kabartı- ları görünce, bunun nasıl bir anlamla Ulusal fabrikalar (Başı I, ci sayrfada) kedir. Fabrikanın büyük makine kısım- dYarı ancak trenle taşıtıdlabilecektir. O- fun için şimdilik oradaki kurağların yapımı ile uğraşılmaktadır. Ergani bakırları işletilmeye başlan- dıktan sonra Üretim ilk iki yılda on bin Üçüncü yıldan sonra on beş bin ve sonra 24 bin tona kadar yüksele- cektir. Ortalama bir hesapla dışardan getirdiğimiz bakır 2540 ton olduğuna göre ilk işletme yılı sonundan başlıya- fak 10 bin ton bakır satılması imkân al- tına alınmış olacak ve dünya bakır pi- yasasının ortalama fiatına göre de bu mikdarla her yıl bir milyon ingiliz li- talık bir kambiyo geliri sağlanmış ola- caktır. Kükürt fabrikası: İş Bankasının Sümer Bankla beraber yönettiği Keçiborlu kükürt fabrikası iş - ftemiye başlamıştır. Memleketimiz son altı yıl içinde dışardarı 3700 toan mikda- tında ve 334 bin lira değerinde kükürt almıştır. Fransız sosyetesinin oranlamalarına göre Keçiborlu mağdeninde bir -buçuk miüyon kilo kadar kükürt vardır. Mağ. denin yüzünde 38 bin tön kükürt bulun- Atatlrk YAT yapılmış olduğunu anlamakta — güçlük çekmezsiniz, Toknikleri olgunlaşmış ustaların e. serlerini gördük; fakat o eserlerin iç- lerinde, bizim resim - iş genclerinin yerliliğini bulamazsınız. Teknikleri de kendileri gibi genctir; fakat bunlar ol- güunlaşınca bugünkü ustaları çok geç. miş bulunacaklardır; bize yarının türk arı hakkında büyük bir umud veriyor- lar, E«ki şimşir üzerine oyma resimlerini hatırlarsınız; bugün bu ar, başka bir güzellikte, fakat linoleum üzerine ya- ptlir. Kâğıda basıldığı vakit, yeni bir Şimşir arı sanırsınız, Yazılarımız ne kadar anlatışlı olsa, sergi görülmedikçe büyük umudlu de- ğerini anlatamıyacaktır. Elişi vergisi değerce resim sergisin. den aşağı değildir; orada prinçten dö- gülerek yapılmış sigara tablaları, çe- vizden oyulmuş kahve tepsileri, bir eve yarıyan daha birçok şeyler, küreğe kaz- maya varıncaya kadar yaraçlar görür. sünüz. Küçük ölçüde masalar, etajer- ler; bir camlı dolapta kapları kaput be- zi üzerine işlenmiş fotoğraf albümleri, modern arın hemen her şekilde bir ör- neği vardır. Bunları görüp de gencle. rimizin kapasitelerini, ulusal Ülküleri- ni, karınca gibi usanmadan arama ve yaratmalatına sevinele bakmamak elde değildir. Bu kadar değil; bu yık enetitünün bu şuğbesini bitiren yedi çocuk, seçtik- leri konular üzerine birer tez de ha- zırlamışlardır. Ankara — Zonguldak telefonu Ankara - Zonguldak telefonu- nun yapılmasına çalışılmaktadır. Hattın bitmesi birinci teşrin orta- larında olacak ve cumuriyet bay- ramında konuşmalar başlayacak- tır. Erzurum parti ilyönkurul ba Erzurum, 28 (A.A.) — Erzu- rum Cumuriyet Halk Partisi baş- kanlığına seçilen general Osman Koptagel bugün şehrimize gelmiş ve şehir ileri gelenleri tarafından karşılanmıştır. yüzde kırktır ki italyan kükürtlerinde bu nisbet en fazla yüzde yirmi dördü bulduğundan cihs ve kalite bakımından da bizim kükürtlerimiz eşsizdir. İsparta gül yağı fabrikası: Türk gülyağıcılık limited sosyetesi- nin 100 bin lira kapitaliyle kurulup iş: başlıyan fabrikamız bir mevsimde 2350 bin kilo gülyağı yoğaltmaktadır, ki bu mikdar Tspartanın bir yıllık gül ürünü - nü karşılamaktadır. Mayıs 935 başlan- gıcında işlemiye başlıyan fabrika bu yıl- maktadır. Mağdendeki kükürt nisbeti | ki üretimini 100 kiloya vardırmıştır. Bır intiyar kâtiın Bunların birkaçını Kültür Bakanlığı bastırıp okullara; öğretmenlere dağıt- malıdır gibi geliyor bize. (Selma) adlı genc kızın, (kadınlık) tezi, çak iyidir Kadını, tarihten öncesinden başlıyarak bugüne ikadar adım adım izliyor. Ana- tomisini, fizyolojisini, erkekle olan ay- tılıklarını gösteriyor. Kadının ödevle. rinden haklarından bahsediyor. Genel kedın konusundan sonra, türk kadınını bütün karakterleriyle gösteriyor. Ata- türk Türkiyesinin kadınına verdiği hakları minnetle söyliyor. Kadın üze- rine yazılmış kitablar içinde (Selma) nım (kadın) 1 değerinde bir eser gör- mediğimi söyliyebilirim. Kızcağız, bu. nu yazabilmek için tam yirmi iki kitab we betke okumuştur. Tezinin — kabını, boyalı hasır saplariyle kendi örmüştür ; bu bile başlı başına bir ar eseridir. Gireson'da fındığı, Adana'da pamu- gu, İzmir'de üzümü, Bursa'da İpeği inceleyen gencelerin tezleri de, öğret- menlik bakrmından, değerli birer kitah- tır. Resimlerini, kaplarımı kendi elleri. le yapmışlar, söz başlarını göze gülen güzel yazılariyle yazmışlardır. Bu arada (Mustafa) adlı bir gencin (Ankarada okul çağında ev geçindiren gocuklar) konulu kitabı sosyolojik bir etüddür. Görülmeğe değil, inceden in- ceye okunmağa, üzerinde düşünmeğ? değer. Genclerin ele aldıkları — bütün konular, böyle yerli, özgül konulardır, ve uzun araştırmalar, elemeler, incele- meler sonunda yazılmış, süslenmiş, ya ratılmışlardır. Bu sergiyi görürseniz, bu yazımızı çok yavan bulacaksınız; göğüsleriniz kıvançla kabaracaktır. Kâszım Nami DURU RADYOLAR Ankara Bugünkü programlar: 19.30 - Musiki- Çesar Cin: Orientale Tehaikovsky: Melodie Keman: Necdet Remzi Piano: Ulvi Cemal 19.50 - Matbuat raporu 20.20 . Musiki: Elman: Romance “ Monasteri- Sierra Morena Koman: Necdet Remzi Piyano: Ulvi Cemal 20.40 - Haberler İstanbul Jimmastik. Bayan Azade Tarcan 18.30 18.50 Fransızca ders, 19.20 Dans musikisi (plâk) 19.50 Haberler 20. — Spor müsahabeleri. Sait Çelebi 20.30 Bayan Bedriye Tüzün. Türk. çe sözlü eserler. Radyo caz ve . tango orkestraları, 21.30 Son haberler « borsalar . 2140 Yaylı sazlar kovarteti: Ali Se zai, Orhan, İzzet Nezih, Me: Cemil 22. — Plâk neşriyatı. Çocuük Esirgeme Kuru - | munun çocuk bakıcı kolu | | Çocuk Esirgeme Kurumunun Ankaradaki “Çocuk bakrer okulu,, na talebe yazılmasına başlanmış- tar. Çocuk bakıcı okülü, yatılıdır, ve parasızdır, öğretim iki yıldır, dersler hem teorik hem de pratik- tir. Oyulu başarıyla bitirerek dip- loma alanlar hasta yurtlarında hasta bakıcı ,ayleler yanında ço- cük bakıcı ve çocuk esirgeme ku- rumlarına atanırlar. Okula yazıl- ma ve alınma şartları sunlardır: 1 — 18 yaşından aşağı olma- mak, 2 — İlk okuldan diploma almış olmak, orta okulu ve liseyi bitiren- ler üsterilir. 3 — Uzgidimli ve sağlıklı ol- mak. Okula yazılmak istiyenler (Ankarada Çocuk Esirgeme Ku- rumuna baş vurmalıdır. Okula ya- zılma ve alımma şartları şunlardır: Yazılma için gerekli olan bel- geler: Okul diploması, özbelek, uzgi- dimli kâğıdı, sağlık ve aşt rapor- ları, üç fotoğraf. Yazma işi bir ay sürer ve temmuz ayı sonunda ka- Çocuk bakıcı okulunu bi- tirenlere diplomaları bugün verilecek Bugün saat 16 da Keçiörendeki ana kucağı kurumunda Çocuk bakıcı oku- Junu bitiren genç kızlarımıza diploma dağıtılması için tören yapılacaktır. Şeb- timizdeki bütün ileri gelenler ve tanın- mış simalar bu törene çağırılmışlardır. panır. Çankırıda yiyecek fiatları Çankırı, 28 (A.A.) — Çankırı şar kurulu, ekmeğin sekiz, tiftik ve kuzu etinin on beş, ineğin on, ökü- zün ve mandanın yedi buçuktan satılmasına karar vermiştir. Ilgazda bayındırlık Çankırı, 28 (A.A.) — Ilgaza getirilecek iyi su için çalışmalara başlanmıştır. Şarbaylık şehir bah- çesi için bir de radyo almıştır. Bir yıldırım çarpması Çankırı, 28 (A.A.) — Ilgazın Çindir köyünden otuz yaşlarında Osman kızı Şehriye tarlada çalı- şirken yıldırım. çarparak - ölmüş- tür. Ekonomi Bakanlığı iş bürosu başkanlığı Ekonomi Bakanlığı iş bürosu başkanlığına eski ekonomi sek kurulu genel sekreteri Enis Behiç atanmıştır. İngiltereden gelecek mallar hakkında 11 sayılı türk parasının kıyme- tini koruma hakkındaki kararın Bakanlar kurulunca değiştirilen 32 inci maddesi gereğince 3 eylül 930 tarihli ingiliz tecim anlaşma- sına katılan ingiliz sömürge ve dominyonlarından bize karşı pasif olanlara 32 inci madde hükmü ye- ritilecek ve mal tutarları merkez bankasına yatırılacaktır İtalya ile tecim anlaşmamız İtalya ile hükümetimiz arasın- daki özel takas anlaşması belli mallara kapsaldı. Bu liste geniş- letilmiştir. Erzurumda ilk okul sergisi Erzurum, 28 (A.A.) — İlk okul talebelerinin elişi sergisi açılmış- vr. Sergi halk tarafından gezil- mekte ve çocukların eserleri be- #enilmektedir. a TAYIFA 5 ——— * ea Hava tehilikesini üyeler DİNARDAN: BB. Mustafa Gükçe T. Ha. K. mw- hasibi 20, Cavit Ilgaz ziraat B. buğday — mübayaa memuru 25, İhsan Armağan — hükümet doktoru 20, İsmail Barış Mal- müdürü 20, Alaattin Ergene sıhhat me- muru 20, Ahmet Ataolcay belediye baş- — kanı 20, Rüştü Yılmaz ceza hâkimi 20, — Şevki Çetinsel kaymakam vekili 20, Ali Rıza Bayata Askerlik Ş. başkanı 20 — Mustafa Yücelbaş Emirdağ Göveççi — köy okutanı 20, Kemal Balbü Ziaat B. — memuru 20, Celâl Toksöz dava vekili 20, Cemalettin fera memuru 20, Kemat Kaynak Ziraat B. buğday M. eksperi 20, Ahmet Özer ilk tedrisat müfettişi — 20, Ali Yakup cerzacı 20, Hasan Burdat lu tüccar 20, Mehmet Kazahallı tüccar — 20, Aşir Aksu hukuk hükimi 20, Ke- a ; 4 ris ft BÜt rim dağlıoğlu C. müddelumemlel 20, Şükrü Sırhhat memuru — 20, Tahir — Ulukaya inhisarlar muakkâbi 20, Vehhi Kitiş tüccar 30, Kazanpınarlı Yusuf tüccar 20, Sadık Göbekli tüccar 20, İs- tiklal ticarethanesi Sadık ve arkadaş. ları 25, Emin Uysal istasyon memuru 20, Recep müskirat bayii 20, Hasan de- deoğlu — fabrikası — mabinisti — 20, Halit Çıngıllı Ankara sanayi caddesi hırdavatçı S0, Mesut Yağcıoğlu Mu- kaddem M. No. 72 Ankara 40, Abidim Ankara Atpazarında çengel han ağın urganet No, 7 25, M Şevket Ankara Yeni hal No. 16 bakkal 25, A. Tevfik İ. Hakkı, Ankara Emniyet şirketi (ke- resteci) 60, Fethi Halil ve kardeşleri, Yaman kollektif şirketl Ankara Büyüt Millet Meclisi caddesi No. 357. 300, — İ j BOR'DAN: : l | Hazim Çınar 25, Şeriki Hali 25, Mevlüt arrkan halaç 20, İbrahim Eren 20, Abdullah Nuri Saltık 20, Nuri Ak- — göl 20, Hüsnü Özalp 20, Hilmi Özalp — 20, İsmail İrengün 20, Ahmet Cığız 20, — Terzi Salih oğlu Muştafa 20, Değip 2 men Yaşar 20, Nalbant Ali oğlu Dabak —— Ahmet 20, İbrahim Bilgen 20, Ahmet — Balçık 20, Şerif Mehmet tecimer 20, — Mevlüt Bıyık 20, ; 4 M Şild maçı yarm — — Ankara Ayaktopu Kuruluadanı 30 baziran pazar günü saat 17 de Altınordu . Demirspor kulüpleri ara. ğ sında yapılacak olan C. H. Partisi yild maçı Muhafız Gücü alanında yapılacak. tır. Yargıç İskenderdir. Berabere ka lındığı takdirde maç yarım aat uzatır lır. — o aa Bugünkü sayımızda geçen kılavuz kelimeleri Araç — Vasıta Baytı — sadık Bölü — Taksit Dayanışma — tesanld Eğilim — temayül Eğitim — Terbiye — Gecçe m realite Hükümen * hâkim İlke — iptidat İlgi — münasebet N İtlki — Muharrik Kasanıklık — mahkümiyet Kamoy «« efkârı umumiye Kıya »« cinayet Kural « kaide - Kutsal «« küdst Kuzey — şimal Oranlamak — tahmin etmek Oruntamak * temsil etmek Örgen — Organ Özcül — hotbin Özgecil — digerbin Savgamak — mlüdafaa etmek Sözbağı — mukavele Türe — hukuk Tüze — adalet. a) 'Tören * merasim Tanık — şahit Ürem — Paiz Utku — zafer Yeritmek — tatbik etmek Yükümsel © mecburt Yönetim — idare BÜDD A d bi ni ada DA d - cit « SA VA VA LA T G bY e