28 Haziran 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

28 Haziran 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL. No: 4999 Adımız, andımsedır HİTRREİlik Si dışarı dan göjir, (eeETiİTEn #ePdurulur . Her yerde 5 kürü İLK OKULLARIMIZDA | Devlet Fabrikaları. Beş yıllık endüstri plânımızı her gün biraz daha gerçekleştiren eserler. ATATÜRK gitti Büyük Önderi bütün Ankara uğurladı - Ekonomi Bakanı da gitti Atatürk dün saat 20 de, özel katarla İstanbul'a hareket etmiş - lerdir. Kendisi durakta Mareşal Fevzi Çakmak ile İsmet İnönü va Bakanlar, Ankara'da bulunan say- lavlarla Bakanlıklar ve Genel kur. may ileri gelenleri tarafından auğurlanmışlardır. Başbakanımızla General Kâ « zum Özalp, BB. Ali Çetinkaya, Tevfik Rüştü Aras, Şükrlü Saraç ve Saffet Arıkan, Cumur başkaniyle -birlikte Çiftlik durağına kadar gittikten sonra şehre dönmüşler - dir. Ekonomi Bakanımız Celâl Bayar da Atatürk'le beraber İstan- bula gitmiştir. B.R. Peker gitti İstanbul, 27 (A.A.) — Cumu- riyet Halk'Partisi Genel Sekreteri Receb Peker İtalya bandıralı Kar- naro vapuru ile İtalya'ya hareket gimiştir. ” B. Receb Peker, Galata rıhtı - gnında ilbay yardımcısı Rüknettin, Güvenlik direktörü Salih Kılıç, şehrimizde bulunan saylavlar ve birçok dostları tarüfından uğür'- lanmıştır. —.. — Subaylarımızın yeni başarıları İstanbul, 27 (Telefon) — Vi- yana'dan bildiriliyor: Viyana'da- ki konkurlarda türk binicileri ilk yarışlarda gene parlak dereceler aldılar. Bu ayın 23 ünde başlıyan Viyana yarışmalarına türk, fran- sız, italyan, çek, Avusturya ve ma- car binicileri girdiler. İlk gün yaprlan ve 70 hayva nın girdiği yarışta birinciliği ital - yanlar kazanmış, bizden Teğmen Sâim Pulatkan, Çakal ile 11 inci Aynı gün yapılan ve 180 santi- Ankara urayı tarafından bir yıl içinde rincisi olan Nemazgâh karakolundan İsmet İnönü Enatitüsünün s0 nuna kadar olan ktsmın yapılmasına başlanmıştır. Resmimiz oldukça ilerliyen yeni yolu göstermektedir. Atacürkün bir geziye gıkarken alramış bir resmi Partimiz örgütleri nin yeni adları Cumuriyet Halk Partisi Ge: -! Başkanlık Divanı yalnız kendi ör- gütleri için aşağıda yazılı kurul adlarını kısaca anlatan kelimeleri izli simiş vo'bü Köllkasler öğÜk lere Parti Genel Sekreterliğince bildirilmiştir. Büyük kurultay — Büyük kon- gre, Kongre — Vilâyet, kaza, na- hiye ve ocak koöngreleri, Genbaş - kur — Umumi reislik divanı, Gen- yönkurul — Umumi idare heyeti, İlyönkurul — Vilâyet ida: * — >t, İlçeyönkurul — Kaza idare heye? Kamunyönkurul — Nahiye idare heyeti, Ocakyönkurul — Ocak ida re heyeti, — Onurkur — Haysiyet divanı, Partikur — Parti divanı, Genkurul — Heyeti umumiye. me kadar yükselen 6 sırıklık erk yarışında 3 subay birinciliği, öte - ki üç subay da üçüncülüğü paylaş- mışlardır. Bu çok güç yarıştaki ikinciler arasında teğmen Saim Pulatkan da bulunmaktadır. lacak asfalt yolların bi- Bu yıl özdille hazır- lanmış kitablardan ders verilecek Ulusun bastığı bütün yazıları - nt anlatmağa araç olarak kullan- mak başarısına erdiği öz dilimiz, basın dizilsrinde her gün biraz da- ha çok kullanılmakta, dil davası goğay bir hızla yürümektedir. Bu sayımızda bu davanın da- ha esaslı ve köklü bir yola girmesi çağına yaklaştığımızı müjdelemek le öğünüyoruz: Önümüzdeki ders yılı içinde bütün ilk okullarımızda derslerin özdil kılavuzuna göre yazılmış ki- tablardan verilmesi Kültür Bakan- lığınca karar altına alınmış ve bu kitablar hazırlanarak basılmak üzere Devlet basımevine gönde - rilmiştir. Türk - ingiliz Tecim anlaşması ve tecimerlerimiz Türkotis'ten bildirilmiştir: 4 haziran 1935 de Ankarada imzalanan ve 20 haziran 1935 de meriyete giren Türkiye - İngiltere tecim anlaşmasının 7 ve 8 inci maddeleri hükümlerine göre, Bü- yük Britanya ve şimali İrlanda ara- zisine bilfril ithal olunmak üzere mal gönderen tecimerlerin, İngil - tero'deki borçlularıma, borçlulâ © rının İngiltere Bankası nezdinde Türkiye Cumuriyet Merkez Ban - kası namına açılan sterling hesa - bına yatırılması ile ödenmiş bulu- nacağını bildirmeleri lâzım gel - mektedir. Tecimerlerimizin bu şe- kilde hareket etmeleri rica olunurn Habeş hükümeti B. Edene yardım etmek dileğinde... Londra, 27 (A.A.) Adisababa- dan Deyli Telgraf'a bildirdiğine göre, habeş hükümeti Bay Eden'in çalışmalarına yardım edebilecek bir durum takınmak isteğindedir. Gazete Habeşistan'ın, ülkenin erkinliğine ve toprak bütünlüğüne zarar vermemesi şartiyle İtalya'ya Habeşistandan ekonomik asığlar verilmesine karşı gelmiyeceğini sanmaktadır. Gazete, Habeşistan'da tren yo- hu yapmak bırakığının - İtalya'ya, bir toprak koridoruna sahib ol - mak ve bu koridoru kendi kuvvet- leriyle korumak vetkisini verme - mesi lâzım geldiğini yazmakta - dır. Dikmende petrol Dikmen deresinde petrol eser- lerine rastlanmıştır. Bugünkü gö- rünüşe göre bunun, geniş ölçüde petrol üretim ve enstelasyonuna elverişli olmadığı Ekonomi Bakan- hiğı uzmanınca saptanmıştır. Bu dere ile Dikmen yöresinde birçok yerlerde bu gibi petrol eserler' göstermeğe elverişli jeolojik şe killenmeler olduğu anlaşılmakla dır. Petrol - izlerinin bulunduğu yere Ekonomi Bakanı B. Celâl ”a yar'la petrol arama direktörü B. Cevad Eyüp giderek incelemeler yapmışlardır. Bu fırsatla, Dikmen ve yöresin de birçok turb ve linyik izleri bu- lunduğunu da hatırlatırız. Kayseri kombinası: Pamuklu fabrikalar bakımın dân Balkanlarda eşi bulunmryan | Bu fabrikanın yapacağı ku - | | maşların cinı nce patiska, meit dil salaşpur, astarlık, mermerşahı, | rlerdir. | ve “tölkülk . çaba, PPWT NNUN Nazilli fabrikam me secliala: $ * İp Bakaaayın KMN S SA yeniliği — bakı - $ işletme deneçleri yapılan bü Nazilli fabri- mından da Av - yük dokama fabrikhamız h:*'arığ - kası Kayseri « rupa'da eşine az ; daki duygularını dünkü sayı- den sonra ikin « rastlanan Kay - ; mızda yazmıştık. -Ekönomik $ «i derecede ge « seri fabrikası 33 ? kalkınmamızın ve beş yıllık $ Yen büyük Pa4 bin iğli ve 1082 Ş endüstrileşme plânımızın eser- muklu kombiu mekanik doku leri olan büyük devlet fabri - nasıdır. - 25.000 | ma tezgâhlıdır h:lıznnın en önemli kısmının iğ ve 730 tez- | imdiye kadar işletme ve yönelimini üstüne â bizde if “sayımı $ alan Sümer Bani'tön fabrika - $ “Söbla: a | 10000 i aşan fab Tarımızınsson durumu hakkın- cağı bezler pa « rika kurulama - $ da bilgi rica ettik. Büyük ça - muklu ve bas « mıştı. ? Tışmanın sonuca — yaklaştığını ma olacaktır. Fabrikanın $ #nlatan bu bilgileri — kuvançla 937 yılı başında | bir yılda yogal- ğ yazıyoruz: işlemiye başlı - | tacağı pamuk 5 milyon kilogram yani 25 bin bal - yadir ki Kayseri fabrikasının yö- galtacağı pamuk bütin yurdun pa- muk üretiminin yüzde yirmi be - şini buluyor demektir. Fabrikanın dokuyacağı bezler | ARAAAAAAARARARAANAAARAİRRARAK yacaktır. Şim - di bir kısım kurağların yapılması- ma başlanmıştır. İzmit kâğıt fabrikaları 834 yılı eylülünde yapılmasına ha İzmnt kâğıt Fabrikasında: Prosler vo ilk kurutma dayresinden bir kısım kalın kaput bezi, alaca, karaman- dol, japon dimsidir. Fabrika ku rağlarının kapladığı yer 33 bin Fabrikanın metre murabbardır. tamamlayıcı kurağları ile beraber bu yer 50.000 metre murabbama varmaktadır. başlanan İzmit kâğıd fabrikası » — nın yapısı bitmiş ve makineleri < yerleştirilmiştir. Fabrika önümüz- deki eylülde işlemiye başlıyacak- tır, Fabrika, gazete kâğıdı ile be » raber her cins ve türlü kâğıd yapa- — cak ve yurdun kâgıd ihtiyacının İzmit köğrt fabrikasında: Eleklerin Üzerinden pres ve kurutma «ışmına brr banığı Fabrikanın işletgesi en fazla 4500 kilovattır. Her biri 1500 kila vatlık olan üç türbinle işlemekte - dir. Fabrika pamuk satış sesonu olan kış aylarında piyasaya pa muklu çıkarmaya başlıyacaktır. Ereğli fabrikasız 16.200 iğ ve 250 dokuma tez gâhiyle çalışacak olan Eregli fab- rikasının da yapısı oldukça ilerle miştir. 1936 yılı başında çalışma ya başlıyacaktır. yüzde altmışını sağlıyacaktr. Bursa kamgarn fabrikasız Sümer Bankn dokuma işleri ala. nımdaki büyük girişimlerinden biri " de Bursa'da kuracağı kamgı « fabrikalardır. Fabrika yılda 1 mil yon 85 bin kilo yün ipekli yapa - cak ve 4.000.000 kilo merinos yüs 4 nü harcıyacaktır. Memleketteki merinoa koyunu ihtiyaca yeter gel mediğinden; Balıkesir, Bursa bel- gelerinde merinos koyumu yetişti.