June 28, 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

June 28, 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

28 HAZİRAN 1935 CUMA ULUS Yarı - sıyasal Anarşi Daha birkaç ay önce, İngiltere « Fransa - İtalya bir araya geldiler mi, Almanyaya karşı üçer dörder maddeli, tekcepheli programlar çıkıyordu. Lom- dranın biribirine bağlı kalması gereken dört maddesi daha hatırdadır. Fakat bugün, Fraosa - Sovyet Rus- ya ve Sovyet Rusya - çıkıııwıl,: a. Yaşmalarının uyandırdığı dedikodu dal. gealarından sonra, bir de İngilterenin tek başına Almanya ile deniz anlaşma- #ene imaaladığını görüyoruz. Bu, İngil. tere, Versailles barışımın süel maddele- rini kendi kendine tanımamağa kalkı- şan bir Almanyayı Fransı ve İtelye ile birlikte protesto eden İngilteredir. Mantık yaparsak, İngiltereyi haksız gıkarmak kadar haklı çıkarmak da ko- laydır. Zaten haklılık dediğimiz — şey iİkide birde itilekakıla kapıların arkası. Ha yabut kerevetlerin altına sindirilen Ürkek hayvanlardan farksız bir şey ol- du. Fransa - Sovyet Rusya - Çekoslo. yakya anlaşmaları; İtalya - Fransa an. laşması ve bunlardan başka küçük itilâf » balkan birliği yakınlığı Avrupadaki Mmüvazenesizlik yecine belli başlı bir dnüvazenenin başlangıcı sayılabilirdi. Bu yeni muvazene biraz antirevigyonist Biraz da Almanyaya karşı görünüyor- du. Fakat İngiltere bakımından, böyle tekyanlı yani Avrupanın bir bölümünü ötekine karşı zâayıt bırakan bir muvaze. me, her şeyden önce, ancak İngiltereye karşı olabilirdi. Çünkü İngiltere için, Avrupa de- yince, en güzel muvazene, ya muvaze- nesizlik, yahut tam bir muvazenedir. Muvazenesizlik olunca, İngiltere z2- man zaman yapacağı müdahâlelerle, kendine karşı bir muvazenenin doğma. &ınr önleyebilir. Tam muvazene olunca, İngiltere, can alıcı bir sırada iki bölüm- den birine katılarak en aş zararla en bü- yük kazancı elde eder, Haibuki, yukarda da dediğimiz gibi, Avrupadı şu son sene içinde olap bi- ten, İngilterenin sevemiyeceği bir duru. mu doğurmuştur, İşte bunun — için, Al- manya gibi, silâhlanma gücü korkunç Bir memleketi tutmağı gerekli görüyor. Eski muahedelerin gün geçtikçe çürü- düğünü bildiği için bir yandan onlara Bağlılığını göstermeğe çabalıyor ve İn- gülterenin imzasını lekesiz tutuyor bir yandan da onların içiniçin sabote edi!. mölerini idare ediyor. İngiliz politikasinın bu tandansımı Aİngiliz basını da pek güzel aksettirmek- tedir. Daily Herald'a varıncaya ksdar Bütün ingiliz gazeteleri son deniz an- Taşmasına “onay,, dediler. Ve bu anlaş- manın “silâhları indirme,, İçin bütün memleketlere bir başlangıç ve bir ör. nek olabileceğini ileri sürdüler. Şimdilik denilebilir ki, bu anlaşına, Sovyot - Fransa anlaşmasına bir cevab- tıt, Her iki devlet de uluslar sosyetesi- no bağlıdırlar ve politikalarını o kanal- dan yürüttüklerini ileri sürerler, Son Habeşistan - İtalya anlaşamamazlığında da İngilterenin en çok ileri sürdüğü, her iki devletin sosyetede üye olması- dir. Böyle olmakla beraber, işte İngil- tere, Almanya ile tek başına bir anlaş- ma yapmaktan kaçınmıyor. Bunun İn. giltere için, genel görümler bir yana, i- ki ufak faydası vardır: İ 1.Almanyaya deniz silâhlarında bir dinıt Çizmek; 2, Fransa ve İtalya ile paylaşılacak kozlar üzerinde uyuşmak için onları ye- Bi bir konuşma platformunun Üüzerine gekmek, Yani büyük ve sonsuz pazar- lıkta bir yeni taktik. Burhan BELGE Öe0me Çankırıda deprem Çankırı, 27 (A.A.y— Bu sabah bir buçukta küzeyden güneye doğru oldukça kuvvetli bir dep- rem oldu. Depremi uyku arasında İişitenler heyecana kapılmışlardır. Bu sıralarda depremler eksik ol- muyor. Ekonomi bahislerir Devlet endüstrimiz kar - şısında özel girişimler Dr. ORHAN CONKER Türkiyeyi endüstriel ülkelerin mal. Tarı için pasif bir pazar teşkil eden yal. tırz hammadde yeciştirici bir memleket halinden çıkararak ekonomi bakımın- dan da özgür bir deylet yapmak işine girişmiş bulunuyoruz. Memleketimizin bütünlüğünü sağ- lıyacak olan endüsttinin kurulması için gereken para ve tekniği özel girişimler veremediğinden devlet beş yıllık bir plân yaparak Türkiye'yi endüstrileştir. mek ödevini üzerine almıştır. Başarıyla tatbik edilmekte olan bu plünın gayesi het şeyden önce Ülkemi. zin kendi ihtiyaçlarıtı içerden — sağla. maktır. Artık eskist gibi Adana'nın pamu- #unu Lancashire'a gönderip yerine in- giliz kamaşı alıp giymiyeceğiz. Kura- cağrmız fabrikalar güzeyinde türk iş. gisine, türk mühendisine ve türk kapi. taline yeni iş ve kazançlar bulacağız, Bundan başka acun piyasalarında git- tikçe düşen fiatlar karşısında türk çitt- gisinin ürünlerine daha kârlı bir iç pa zar da açmış olacağız. Diğer taraftan dış tecim bakımın. dan da endüstrileşmemizden büyük fay. dalar göreceğimize — şüphe yoktur: ilk beş yıllık plânımızla kurulacak endüs- tri ile (dokuma, madenler, sellüloz, se- ramik ve kimya endüstrileri) genel it- halâtımızın — en aşağı *79 25 ilâ 30 unu yapmak zorağından kurtulacağız. Endüstrileşmemizden her âlanda gö. receğimiz faydalar üzerinde fazla dur. madan develtin bu endüstriyi kurmak ve işletmek ödevini üzerine almış ol- masile özel girişimler için iş hacminin daralıp daralmıyacağını araştıralım, Şurasını hemen söyliyelim ki Tür- kiye cumuriyetinde devlet eliyle yapı- lan işler hep ferdlerin iyiliği için ve bunların gücleri dışında olan İşlerdir. C. H. P. programında bu nokta çok a. gık olarak anlatılmıştırı Devlet ancak ferdlerin yapamıya. cakları İşlere elini uzatır. * Şüphe yoktur ki bugün devletçe iş- letilmekte olan endüstrinin etrafında ilerde özel girişimler de peyda olacak ve ülkenin endüstriyel ilerletilmesi ile uygun olarak yükselip kuvvetlenecek birçok endüstri kolları doğacaktır. Me selâ devlet elile kurulacak demir en- düstrisi, özel girişitlerin — kuracakları makina, tel, çivi, döküm, boru, civata, vida gibi fabrikalarımıza gereken yarı yapık maddeleri ucuz olarak verecektir. Bu hal aynen diğer endüstri kalla, rr için de böyledir. Şuna emin olalrm ki kürmekta olduğumuz devlet endüs. trisi özel girişimlere hiç bir zaman en- gel olmryacaktır. Tamtersi Türkiye âncak yapıcı ve kurucu devletle özel girişimlerin elele vererek biribirlerini bütünleyici yolda galışmasile ilerleyecek, ekonomik bir bütün ve tam anlamile özgür bir ülke olabilecektir. Yağmurlar devam ediyor » Mersin, 27 (A.A.) — Dün ge- ce Mersin ve çevresine bir buçuk saat devam eden sürekli ve bere- ketli yağmur düşmüştür. Yağmur- dan pamuk kozaları çok faydalan- mış ve kuraklık tehlikesi ortadat kalkmıştır. Ciftçi sevinç içindedir. .— Bugünkü sayımızda geçer kılavuz kelimeleri Ayrışık —& Muhalif Başarı — Muvaffakiyet Çevenler — Mehafil Çoğunluk — Ekseriyet Dıştan »« Zahirl Etger — Nafiz Oy — Rey € Saltık — Mutlak Yönetger * Müsteşar SAYIFA 3 İÇHABERLER İSTANBUL TELEFONLARI Bir italyanı şairi geliyor İstanbul, 27 — Fütürist italyan şairi Marinetti yarın uçak - ile Brendiziden İstanbula gelecek ve italyan elçiliği konağında açılacak kitap sergisinde bulunacaktır. Ma- rinetti İstanbulda bit de konferans verecektir, Haliç sosyetesinde İstanbul, 27 — Haliç sosyete- si genkurulu toplanarak yönetim kuruluna sosyetesinin durumunu saptamak yetkesini vetdi. Yöne- tim kurulu bu yetki ile sosyete- »in uraya devri veya başka türlü işletilmesi kararını verebilecek ve devrsiçin konuşmalar yapabile- cektir. Yarım gündelik alanlar İstanbul, 27 — Dolmabahçe havagazı sosyetesi işçileri, cumar- tesi günü kendilerine yarım gün- delik verildiğini ilbaylığa bildir- diler. Kasabların Hava Ku - rumuna yardımı İstanbul, 27 — Bugün kasaplar hava kurumuna yardım için top- Tandılar. Kanarada kesilecek ko- yun ve kuzular için celeplerle top- tancı ve perakendeci birer kuruş, sığırlar için celeplerden beşet toptancılarla — perakendecilerden dörder kuruş alınmasına karar verdiler. Bunun yıllık geliri 25 bin lira kadar olacaktır, Bir yurddaşa madalya İstanbulı 27 — Hava kurumu- na 25 bin lira veren "Nurkalem,, fabrikası sahibi B. Nuriye yartın madalya verilecektir. (Feshane) nin kumaş üretimi İstanbul, 27 — Hazırlanan bir istatistikte feshane fabrikasının kumaş üretimi 930 da 327.715; 932 de 617.536; 934 de 1.087.247 metre olarak saptanmıştır. Buğday fiatları İstanbul, 27 — Tarım bankası- nın satışa karışmasından sonra İs- tanbulda buğday Hiatları normal- Teşti. Ekstra ve yumuşak buğday- lTar; 7, 7.20, ekstra birinciler; 5-6- 10 arasında satıldı. Anadoludan 327 ton buğday, 244 ton un geldi. Çin elçisinin bir ricas İstanbul, 27 — Çinin Ankara elçisi, Türkiyede çıkan gazete sa- hiplerine birer mektup göndererek 30, cu yıldönümü dolayısile Şang- haydaki Sitan üniversitesinde Çin hükümetinin açacağı gazete ser- gisine birer gazete ile sahiplerinin resimlerini ve kapitallerini bildi- ren bilgilerin gönderilmesini rica etti. Zonguldaktan iki görünüş: Solda; Zonguldak eee aa gaa —— ——— ——— — , Hava Kurumuna yardım devam ediyor Muğla, 27 (A.A.) — Fethiye ve Milâs ilçelerindeki yurddaşların hava tehlikesi için yükenecekleri para on bin liraya yaklaşmıştır. Başka ilçelerle merkezde de yü- kenme işi devam ediyor. Bu gço— lerde yükenilen para sekiz'bini geçmiştir. Bütün il içinde devlet özel yönetim ve şarbaylık işyarla- rı temmuz aylıklarından kesilme- ye başlanmak üzere aylıklarının yüzde ikisini her ay uçağa verme- yi yükenmişler ve senetlerini ver- mişlerdir. Ş. Karahisar, 27 (A.A.) — Bu gün halkevinde C.H.P. ve halke- vi üyeleri toplanarak hava kuru- muna üye yazılmak için geniş bir Pproğram hazırlamışlardır. Önü- müzdeki cumartesi günü çalışmıa- ya başlanacaktır. Bisikletçilerimiz İzmitte İzmit, 27 (A.A.) — İki gün ön- ce Ankaradan bisikletle yola çı- kan Ankara gücü bisikletçileri bu gün 13.30 da şehrimize geldiler. Bölge bisikletçileri — tarafından karşılanarak konuk edildiler. Bi- sikletçiler havanım fırtınalı ve yağmurlu olması yüzünden yol- larda çok zorluk çekmişlerse de programlarını aksatmamışlardır. Kadıköyünden Adaya tünel var mı? İstanbul, 27 — Kadıköyünden Adaya tünel olduğu hakkında or- taya çıkan yayıntı Siprimger a- dında bir almanın tahmininden doğmuştur. Endüstri ispekteri — Danişin Kadıköyündeki evinin badçesi ka- zılarak araştırmalar yapılmış ve toprakla dolu bir mahzen, bir ke- mer, iki tünel bulunmuş ve bunlar 20 şer metre kazıldıktan sonra al- manin parası bittiği için araştır- malardan vaz geçmiştir. Alman burada eskiden bir tapınak olduğu ve tapınağın altında kapıları ke- merle kapalı 12 türlü yönde tünel bulunduğu ve bu tünellerin Bü- yük adadaki Ayayorgi manastırı- na kadar uzadığı kanağatındadır. Müze yönetgesi bulunan mahzen kemerinin Doğumdan önce yapıl- mış olduğu düşüncesindedir. Faşist okullular İstanbul, 27 — Bugün Bulga- ristandan 125 faşist okullu geldi ve İtalyaya gittiler, j Londradan gelecek kur” İstanbul, 27 — Londra - İstan- bul yolunu gözden geçirmek - için İngiltereden hareket eden gazete- ci ve teknisyenler kurulu, yarın o- tomobillerle şehrimize gelecektir. Kurul Edirnede basın genel direk- törlüğü ve turing kulüp adına kar- şılanacaktır. limatı — Sağda; Uzun Mehmet parkı İzmir işyarları yoğaltım kooperatifinin toplantıs İzmir, 27 (A.A.) — İzmir işyar- ları yoğaltım kooperatifinin yıllık genel toplantısı halkevinde ilbay general Kâzım Dirikin başkanlı- ğt altında yapılmıştır. Yönetim kurulu ve kontrollar raporu okun- muş ve onaylanmıştır. Başkan il- bay kooperatifin 934 yılında gör- düğü işler ve 935 yılında yapıla- cak önemli çalışğmalar hakkında u- zuün boylu bildirimlerde bulun- muştur. Bundan sonra yeni yöne- tim kurulu seçimi yapılmıştır. B. Voroşilofun teşekkürü İzmir, 27 (A.A.) — yeni açılan caddelerinden birine Voroşilof adının konması dolayı- siyle Sovyet Rusya harb komise- ri Voroşilof İzmir şarbaylığına a- şağıdaki telgrafı göndermiştir: “Şar kurulunun ve güzel İzmir halkının hakkımda gösterdiği il- giden çok hoşnud oldum. Selâm ve minnetlerimin kendilerine bil- dirilmesini rica ederim.,, General Voroşilofla İz - mir şarbayı arasında telgraflar Moskova : 27 (A.A) — Gaze- teler İzmir bulvarIndan — birisine Voroşilof ismi verilmesi dolayısile İzmir şarbayı Dr. Behcet ile gene- ral Voroşilof arasındaki tel yazıla- rımı yaymaktadır. Her gün beş kelime Ulus baştanbaşa kılavuz kelimeleri ile çıkıyot, Türki- yede çıkan gazete ve dergile- re het gün verilen $ er keli- melik listeleti de yazıyoruz, Bu listeyi basan gazete ar- tık bu. kelimelerin osmanlı- calarımı kullanmıyacaktır. KIRK DÖRDÜNCÜ LİSTE 1. — Müşahede — Görüm Tarzı rüyet —« Görüş Örnekler: 1 - Son Almanya gezisindeki — görümleriniz hakkında bir konferanı ve- rir misiniz? 2 - Bu meselede görüşlerimiz ayrıdır. 2. — Mecmua — Dergi Örnek: Niçin bizde fikir dergileri az çıkıyor? 3. — Mazannei sü — Karalı Örnek: Dün tutulduğunu yazdığımız adamın — ka. b takımından olduğu saptan mıştır. 4 — :“' -< Bıiı;:'kb’u W uafiyet — Örnek: Gazete kâğıtların doktor bakısından geçerler. Not: Gazetemize gönderile:k yazılarda bu kelimelerin osmanlı- caları kellanıİm.macrmı plan n? (Yazısı *Yurd postası,, nda) TEE AT TT EPS 7 A rtledirüükü mikli « Çiftlik lokantası cuma günü Bankalar Üsdüesinde açılıyor: Çok nefis, iğmük ve çeşidli yemeklerle buzlu ANKARA BİRASINI ancak burada bulabilirsiniz. :