8 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

8 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

8 TEMMUZ 1935 PAZARTESİ e ULUS Jandarmamızın I alacağı durum ( Başı 1 inci sayıfada) Jencarma kısaca yukarda - sayılan #şlerini ve yolunda yapabilmek için büt genin imkânı nisbetinde gerekli araç- kar da elde bulundurmaktadır. Buna gö- ve hemen her ilbaylığın bir kasım jan- darması atlıdır. Gerekli olan yerlerde | bisiklet ve motosiklet gibi tez götüren vasrtalar da vardır. İlbaylıkların önem- Hi ve özel yardımlarile de jandarma ka- rukulları gerekli merkezlere telefonlar- h bağlanmaktadır. Bazı ilbaylıklarda telefon ağı köy- lere kadar bile genişletilmektedir. Bu- nun yönetler için, çok değerli bir araç olduğu meydandadır. Jandarınanın işini yapmakta kendi- sinc yardım eden araçların en başında silâhı gelir. Jandarmanın silâhi ne ka- dar iyi ve ne kadar güvenilir dere - gede tifkel olursa bunu kullanmak zora. |ıuohdırudu.)kmıhınıoçlr kemeyi düşünenler ve hükümet kuvveti- ne karşı koymağı 'allından — geçirenler aamutsuz kalır, yılar. Bir taraftan da jendarma silâhına güvenliği derccede atılgan ve suçlulara het yerde ve her saman üstün olur. Bu asıl göz önünden uzak tutulmıyarak jandarma silâhının iyi ve tükel bir hale getirilmesine çalı- gılmaktadır. 1930 yılında çeşidi bir düzineyi ge gen silâhlar, en iyileri jandarma elinde kalmak üzere, ayıklanmış ve yurd dört bölüme ayrılarak her birine işe yarar ve güvenilir ayni cins silâhla jandarma- lar silâhlandırılmıştır. Jandarmanın her kurumunda ve he- kk il jandarma kurumlarında tek bir çe- Şd tüfek bulundurmak ve bundan baş- ka jandarmalara kovalama ve yakalama Açlerinde gerekli olan araçların da ve- silmesi güdülen belli başlı hedeflerden- dir. At, bisiklet, motosiklet gibi jan- darma işini çabuk başarmağa yarayan a- saçların da imkân içinde artırılması göz önünde tutulmaktadır. İşlerini severek ve kendini sevdire- tek ve saydırarak yapmak için jandar- manım yetişgin ve bilgin, doğru, güzel buylu olmasına bir taraftan çalışılmak- ha beraber öte taraftan jandarmanın ber yerde temiz ve sağlam olmasına da öze- #ilmektedir. Türlü kurumlar içinde işlerini yap- ğa çağırıları jandarma birliklerinin - nun ve yasalara bunlara 'dayanan e- ere uygun çalışmasını ve çalıştırıl- isını sağlamak için de altı jandarma sspekterliği ve ot sekiz jandarm ı bölge komutanlığı kurulmuş ve kurumlara yükümlerini ve ödevlerini belli eden programlar verilmiş ve bu kurumların 1930 yılındanberi devam eden çalışma- larından çok faydalar ve yurdun güven- Bik, tüzel, sücl işlerinde — jandarmanın daha verimli olmasına yardımları gö- rülmüştür. Bunlardan birincisini sağlamak için Jandarmaları bize örnek olacak derece- de yükselmiş ve ilerlemiş olan yabancı devletlerde olduğu gibi Türkiyede de yapılması gerektir. Ancak böylelikledir ki jandarmada bulunması ve görülmesi istenen çok kuvvetli yazav kurulur ve kökleştirilir. İkinci tedbir olan çok sıkı ve devam- h kontrolla erat ve subayların gerek yahsiğ ve resmiğ durum've bakları ge- tekse kendilerine düşen ve yukardanbe- Tİ sayılan türlü yükümlerin, türlü ödev- lerin asıl mahiyetleri ve yapılışları ba- kımından gene yalnızca sücl bir düzen içinde yapılmakla en iyi sağlanabilir. Jandarmanın sivil ve tüzel işleri Baklı hiç bir sızlanmaya yer vermeden istenikliği gibi yetişğin ve ergin ola » rak elindeki araçları kusursuz kullana- tak ve ödevlerini nasıl yapacağını iyi ve duruksamasız bilerek başaracak Şe- kilde yetiştirilmesi ve bu işlerini yap- mağa gerekli şekilde silahlanma ve ci hazlanması ayni zamanda jandarmanın asker olduğunu kabul ve jandarmaya ilişikli her işte buna yer vermekle müm- kün olur. Jandarmanın işi hükümetin her bir kurumu ile ilgilidir. Ve o nisbette de gok değişiktir. Jandrama bü derece zor- Biblogrufiya Zaman bir rüyadır Bugünkü fransız sahne ma en çok yeni unsur getirmiş ve bu bakımdan da en fazla dikkate değer bir siması hiç şüphesiz ki Lenormand'dır. Psikoloji sahasındaki —ustalığı ve rü hun derinlerine varmaktaki büyük be- cerisi ile het zaman tazc, işlermemiş, tuhaf ve nevinde tek konular arayan we bunları çok ince bir üslübla işliye- rek çok güzel ve aynı zamanda - şekil bakımından da yeni piyesler meydana getirmiştir. Bu piyeslerin hepsi perde — yerine birçok tablolasa ayrılmıştır. Hadisele- rin hızlı yürüyüşü bu eserleri seyreden- lerin ve okuyanların merakını canlı ve ayakta tutar. Lenormand hayatta fizik kuvvetlerden başka metafizik kuvvet- lerin de rol oynadığına inanır ve piyes- Yerinde bu kaygıya geniş yer verir, Lenormand'ın en güzel eserlerin- den biri olah “Zaman bir Rüyadır,, o- nun dilimize çevrilmiş ilk piyesidir de. Varlık dergisi, kendi kitab — serisinin sekizinci sayısı olarak bu eseri bize vermekle türk edebiyatına kıymetli bir hizmette buluamuştur. Çok temiz bir dille çevrilmiş ve gü- ael bir cild içinde basılmış olan bu ki- tab Akba kitab evinde 30 kuruş Hiat- la satılmaktadır. Laocoon Alman klasik edebiyatçılarınm en büyüklerinden biri olan Lessing'in La- okon isimli küçük eseri üniversite ede- biyat fakültesi doçentlerinden B. Me- sud Kemaleddin tarafından — dilimize gevrilmiştir. Çevirmen ayrıca eserin başına Lessing'in bayatiyle, Lessnig ve Laokon başlıklı iki etüd koymuştur. Böylece, eser, türk okurlarına izahlı ve anlaşılması kolaylaştırılmış olarak sunulmuş oluyor. Bu küçük fakat değerli cild “dün ve yarın,, serisinin 28 inct sayısı olarak basılmıştır. 58 sayıfa 30 kuruştur. Cumuriyet Eski yunan klasiklerinden büyük bir ün sahibi olan Ksenofon'un “Lase- demoaoya'lılar ve Atinalrlar cumuriyeti,, adlı eseri B. Haydar Rifat tarafından dilimize çevrilmiş ve “Dün ve yarın, serisinin 25 inci sayısı olarak neşredil- miştir. S1 sayıfalık bu kitabın fiatı S0 kuruştur. Hükümdar millet İsviçre Birleşik cumuriyetinin eski başbakanı B. Virgil Rossel'in yazmış olduğu “Hükümdar millet - demokra- sinin büyüklük ve küçüklükleri, isim- li eseri B. Galib Kemali tarafından di- Himize çevrilmiş ve “dün ve yarın,, se- risinin 21 inci sayısı olarak neştedil. miştir, Uluzla, hükümet ve devletin de- getlerine ve kerşılıklı hak ve ödevleri- ne dair birçok bahisleri içinde topla- yan bu eser değerli bir fikir kitabıdır. 146 sayıfa, fiatı 50 kuruştur. Isfahana doğru Piyer Loti'nin en beğenilmiş eserle- rinden biri olan Isfahana doğru isimli ikitabı B. İsmail Hakkı Alişan tarafın- dan dilimize çevrilerek “dün ve yarım,, serisinin 9 uncu sayısı olaralke neşredil- miştir. Doğuya aid fikir ve hislerinde ne kadar yanılmış olsa da, gene çok kuv- vetli bir üslübçu ve edebiyatçı kalan Piyer Loti'nim bu eseri, her şeyden çok, bir Üslüb ve yazış dersi vermek bakr- mından faydalıdır. 202 sayıfalık bu kitab 100 kuruş fi- atla satılmaktadır. ——— Tu işi ancak kanun ve yasaların çerçeve- dediği alan içinde kalırsa başarebilir. Bu sebeplerle ve cumuriyet jandar- masıtın kurumunun ve işlerinin ne ol duğunu — ve bunları nasıl yapılacağını gaha iyi göstermek için gerekli olan kanun ve yasaları çıkarmak — lüzümlu görülmüş ve bu yoldaki çalışmalar ta - mamlanmıştır.,, , edebiyatı- # Neleri yapmalı neleri yapmamalı ? YANLIŞ DOĞRU YANLIŞ SAYIFA 5 Hava ve gaz tehlikeine karş. DOĞRL 1 . Vaktini boş boşuna geçirip, tehlikeyi — düşün- miyerek yan gelmemeli! 1 - Bütün ev halkına ha tehlikesinde va tehlikesinden nasıl runulacağını öğretmeli! 2 . Uçak v sokaklarde kalmamalı! 8 <| 3 . Uçak uhllhdnı-!e kırda germekte devam et- memeli! 3 - Uçak tehlikesinde hendeklere saklanmalr! 4 « Tramvayın kalmamalı! $ . Hayvanları başı boş 6 - Vağonüun penceresin- burakmamalı! den dışari bakmamalı ve- ya dışarı atlamağa talkış. mamalı! 7 - Evia kapısının önün- de oturmamalı! 7 - Bodrumlara kaçma- hi 9 - Demir yolları yanın- da dimdik yürümemeli! 9 - Demir yolları yanın- da muhakkak çukurlara saklanmalı! meli! gı - Düşman — uçakları havadan yangın bambalari yağdırırken, yalnız şehir itfaiyesine bel bağlamama- l1 - Yangın bombalarını söndürmek için her evde elden gelen — tedbirleri al- malr! 12 - Sığınaklara — kaçar- ken yangın bombasını sön- dürmek için tavan arasını kimsesiz bırakmamalı! 14 - Tevan arasına çabuk ateş alan öteberi — doldur- mamalı | 8 - Pencereden dışarıya bakmağa kalkmamalı! 10 - Uçak — tehlikesini duydüğü halde hâlâ alış veriş etmeğe devam etme- 2 - Uçak tehlikesi olun- ca sokakta kalmıyarak ev- İ 4 - Tramvaydan inip he- men evlere koçmalı! 6 - Vagonun döşemeleri altma girmeli! 8 - Evde saklanacak bod. TUm yoksa, yapının en sağe Tam ve pencerelerden uzak bir yerine saklanmalı! » 10 - Uçak tehlikesi habe» rini alınca pazardaki ıî:ı verişi — bırakarak kaçmalr! evlere 12 - Sığınaklara - kaçı ğ ken tavan arasında yürek- bırakarak dü- li adamlar şen — yangın söndürmek ! bombalarını 14 - Tavan arasında ça- ” buk ateş alan eşya yerine su, kum gibi söndürücü ç — aö der bulundurmalı! ğ : A £