17 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA B. Celal Bayar Moskovada (Başı 1. ci sayıfada) Bu kiymetli göret dolayısile daha ziya- e gelişeceği anlatıldı ve dost Türkiye Cumuriyetinin Başkanı ve türk devri- Mminin lideri Kamâl Atatürk ve Başba- kan İsemet İnönü ve B. Celal Bayar şe- Bakan söylevlere — verdiği — ce - vapta, Sovyet —Rusya'da — gürdüğü derin ve smıcak kabulden çok duy- gulandığını — söyliyerek —kara — gün- lerden başlayan ve kaynağını devrimden alan ve gün geçtikçe kuvveti artan türk * sövyet dostluğunun tarihsel anlamın- dan bahsetti. Ve en son senelerde bu kargılıklı anlaşmanın yeni bir göste- ri olarak doğmuş olan ekonomik kolla- borasyonun müspet sonuçlarını anlattı. Bakan bundan sonra dünya devrim- kerinin en büyüklerinden biri olan Sov- yet devriminin lideri Stalin ile Kaleni- nin Molotof ve arkadaşları şerefine iç- ti. Kurul Kiyef üzerinden Moskovaya hareket etti. Şehir durağın önü ve içi türkçe olarak - hoşgeldiniz, yaşasım tür- kiye-Sovyet birliği dostluğu - levhala- rile ve türk sovyet bayraklarile süslen- mişti. ——— yapılmağa başlanmıştır. Bu de - neçlerin sonucuna — göre ayrıntı resimleri yapılıp karar verilecek, ondan sonra esaslı yapı yapılma- ğa başlanacaktır. Bu kurağın bodrum katında yönetkenin banyo ve duşları ile gazinonun — mutfağı bulunacak; yer katmda güzel bir lokanta ya- pılacaktır. Bu lokantada varye - teye ve oyunlara elverişli bir sah- ne yapılması da düşünülmektedir. Gazino kurağında yüksekliği 30 metre olan bir saat kulesi de bulunacaktır. Bu saat dört ta « raflı olacak ve elektrikle işliye - cektir. Yolcu kurağı Yolcu kurağı, betonarme iske- let şeklinde yapılacak, araları taş ve tuğla ile doldurulacaktır. Bu yapımın ön ve yan yüzleri sert Ankara taşı ile kaplanacak, arka yüzüne ise Edelputs srvana- caktır. Ön yüzün orta kısmına direk- ler dikilecek ve bunlar Hereke taşı cinsinden bir taştan yapıla - caktır. 25 ve 35 metre genişlik ve u - zunluğundaki yolcu holünün dö - şeme ve duvar kaplamaları be - - yaz mermerden olacaktır. Bu ho- lün yüksekliği on iki buçuk met- rvedir. Tavan çift kat cam ve kar ton piyerle kaplı olacaktır. Bu kurağın yer katında dura- ğ yönetke dayreleri bulunacak, üst katına ise on tane lojman ya- pılacaktır. Çatı kurşun levhalarla Garda yolcular için iki bek - leme salonu, büfe gazete ve öte- beri satmak için yerler buluna - cak, bagajı perona geçirmek için tünel ve asansör yapılacaktır. garın bütün bölükleri otomatik telefonla birbirine bağlanacaktır. Yeni garda girip çıkmanın çok rahat olması göz önünde tutul - muştur. Orta hole beş kapıdan girilip beş kapıdan çıkılacak, ba- gaj kapısı ayrı olacaktır. İleride trenlerin gelip dur - dukları taraflara üstü camla ör - tülü bir markiz de yapılması ta sarlanmaktadır. -Buraya kadar kısaca yazdıkla- mımızdan anlaşılacağı gibi Anka- yanın yeni gart çok güzel ve çok modern ol ; Bu yeni- kurağlarla Ankara güzelleşmiş ve kendisine yakışır bir durağa kavuşmuş olacak, hem de yapılacak gazino ve lokanta bir baska ihtiyacına da İtalya Asker Topluyor (Başı 1. ci sayıfada) mak süretile İtalyanın etker ve asığla. rını korumak için kendisine önceden çizdiği yoldan döndürülemiyeceği işa- ret edilmektedir. Popolo d'İtalya gazetesine göre, 8 numaralı bildiriğ, faşist hükümetinin bu işe karşın olanlara cevap yolunda gösterdiği sarsılmaz pekinliğin yeni bir belgesidir. Yedek tümenler de ayni zamanda si- Vâh altına çağırılması, İtalya'nın Avru- padaki savaş kuvvetini yerinde tutmak yolundaki sağlam kararını bir kere da- ba göstermektedir. Bu kararı, yakında 500.000 den fazla askerin — katılımı ile başlıyacak olan yaz manevraları da ber> kitmektedir. Diplomasinin bugünkü duruma bir çıkar yol bulamıyacağını yazan “Stam- pa,, gazetesi de diyor ki: “Cenevre'de, yahud başka bit yerde, bu duruma uygun bir kotarma yolu bu- hnabilirse, ne âlâ, fakat bu mümklin ol- mazsâ, silâha baş vurmak gerekecektir. B. Mousolini'nin programı, bütün dünya karşısında metodik ve dolambaç- sız bir şekilde yeritilmektedir. Son zamanlardaki deneçler İtalya'nın şu inanını kuvve tlendirmiştir. “Geleceğinden inanlı olan genç bir uluz, yeni ve cski dostluklarına değil, ancak kendisine güvenmelidir.” Korriere Della Sera gazetesi, habeş- lerin, bire karşı $ yahud 8 veya 10 ol- madıkça italyanlara saldırmak teşebbü- sünde bulunamıyacaklarını yazmakta- dir. Bundan dölayı beklenilmiyen bir hü- eüma karşı şimdiden tedbir almak ge- rektir. Gazetta Del Popolo İtalya'nın habeş meselesinde tam bir hareket öz- gürlüğü elde tutacağını ve ulusal asığ- dJarını korumak için tutulacak en iyi yolü yalnız kendisinin seçmek istediği- ni kaydettikten sonra şunları yazmak- tadır: “Geriye dönemeyiz. Yakında süre- leri bitecek olan deniz andlaşmalarının, denizaltı gemilerine ilgisi yoktur. İtal- ya savga ve saldırma için olan bu silâ- hı, istediği gibi yapmak hakkma sahib- dir., “Mısır, İngiltere için ne ise Ha- beşistan, İtalya için odur!” Roma, 16 (A.A.) — Reuter ajansın- dan: Mısırın alınması bir zamanlar İn- giltere için ne derece önemli ise, Habe- şistanın da itailyan süel kuvvetleri ta. rafından alınmasının o derece önemli ol. duğu italyan çevenleri tarafından bildi. rilmektedir. Ayni çevenler, İtatyanın Habeşistan- dan istediğini elde etmek için Miısırda olduğu gibi bir Tellelkebir harbi kazan- mak yükümünde olduğunu ilâve etmek- tedirler. Bu çevenlere göre, gerek İngil- terenin gerek uluslar sosyetesinin ara- ya girmesi faydasızdır. Halyan - habeş anlaşmazlığı A- vam kamarasında görüşülecek Londra, 16 (A.A.) — İtalyan - ha- beş anlaşmazlığının salı günü Avam ka- marasında görüşülmesine — başlanacak. tır. Lord Davit, bu anlaşmaslığın, ulus- lar sosyetesi ve Briyan - Kellog pakt- Tarına göre kotarılması için Lordlar ku- ruluna bir dilerge vermiştir. Mıusar, Eritreye deve satmıyor Kahire, 16 (A.A.) — İtalyan işyar- ları tarafından fazla miktarda deve sa- tın alınması Üzerine, hükümetin Erit- reye deve çıkıtını yasak ettiği bildiril- mektedir. ULUS 17 TEMMUZ 1935 ÇARŞAM- A —— DIŞ HABERLER ALMANYA'DA: Eski inigliz askerlerinin Alman- ya hakkında düşündükleri Berlin, 16 (A.A.) — İngiliz eski sa- vaşçılar galkuru şerefine verilen bir öğ- le yemeğinde B. Von Ribbentrop de- miştir ki: “— Gayemiz eski düşmanları ve en çok İngiltere, Fransa ve Almanyayı barış- tırmaktır.” B. Von Ribbentrop ingiliz - alman ilgileri hakkında gunları söylemiştir: “— Almanya ile İngiltere arasında ar- tık hiç bir anlaşmazlık yoktur. Deniz andlaşması imzalandığındanberi barış i- gin pratik yolda ilk adımın atılmış ol- duğunü berkesin anladığını — sanıyo- Tum,” İngiliz salkuru vermiştir: *— İngilizler yalnız bir kere alr la harbetmişlerdir. “Britişlegion,, u ©- runtayan bizler, bunun tekrarlanmama- başkanı su cevabi mlar- ması gereken bir yanlış olduğunu düşü- nüyoruz. İngiltere — imparatorluğunun bütün eski askerleri adına diyebilirim ki, harpte, alman askerlerine l büyük bir saygı duyma İngiliz salkuru başkanı, iş bakanı B. Seldte, B. Von Ribentrop'a ve “Kiffho- sen” eski alman savaşçıları birli kant albay Reinhard'a, “Britich legion,. un şeref nişanını vermiştir idik.,, İngiliz eski savaşçılarnın gesisi sırasında iki tuhaf hâdise Berlin, 16 (A-A.) — Royter ajansı bildiriyor : Alman iş bakanı Bay Seldte'nin kan bulunduğu Stahittelmler - tarafın- dan bugün eski ingiliz savaşçılarına öğleyemeği verilecekti. İngilizlerin bu- gün Berlin yakınlarında bulunan Gö- ring'in malikânesini gezecekleri için bu yemeğin verilmiyeceği dün akçam birdenbire haber alımmış ve herkek şa: gırmıştır. Bugün ise şaşılacak ikinci bir hadi- &e dâha olmuştur. Öğrenildiğine göre bu gezi errasında Göring malikânesin- de bulunmıyacaktır. Göring geçenlerde Hitler İle heraber Almanyanın güne- yinde yaptığı sücl teftişten sonra ora- da bulunuyordu ve Berline dönmek için vakit bulamamıştır. Almanyada yahudilere karşı gös- teriş yeniden başladı Berlin, 16 (A.A.) — Havas aytarın- dan: Almanya'nın her yanında yeniden yahudilere karşı düşmanlık havası es- meğe başlamıştır. Dün akşam bir na. zi milis askeri ile bir yahudi arasında çıkan bir kavga üzerine Berlinin en ki bar caddesi olan Kurtfürstendam'da kar gaşalıklar olmuştur. Polis araya girdiği halde, göste- rişçiler bir çok yahüdi mağazalarının camlarını indirmişlerdir. Vestfaliyen ilinde, Plettenberg ve Biringhausen'de naziler uraya başvu - rap yahüdilere — karşı gösterilen düş- manlığın önüne geçilmesini dileyen Lennhof adındaki bir kasabada büyük bir gösteriş yapmışlardır. — çDağımık dayaklür. Anibali benzetliyen bir amerikalı! Sion, (İsviçre) 16 ÇA-A.) — Anibali benzetlemek istiyen amerikalı Richard Halliburten adında biri, Paristen bir fil getirip yakmda büyük Sen Bernar geçi- dini bunun sırtında geçmek niyetinde- dir. Bu adam Martinyi'den kalkıp Aos- teya kadar gidecektir. İtalyan ve İsviçre orunları kendisi- ne özgür geçiş hakkını vermişlerdir. Bayan Pilsudski Varşovada Vargova, 16 (A.A.y — Bayan Mare- şal Pilsadeki ile iki kızı, dinlenmek i- çin Romanyaya yaptıkları geziden dön. müşler, istasyonda Başbakan Slavek ile bazı bakarlar ve Romanya — orta elçisi | tarafından karşılanmışlardır. Prens Pol - General Kondilis görüşmesi Belgrad, 16 (A.LA) — Yuma - - nistan asbaşbakanı ve sü bakanı general Kondilis, Bled'de, kıral - hık naibi Prens Pol ile görüştük - ten sonra: *“ — Yugoslavyaya yaptığım göretin, Yugoslavyadaki dostla rımızla karşılaşmaktan başka hiç bir özel hedefi yoktur.,, demiştir. Bununla beraber, Yunanistan da karallığın geri getirilmesi hak: kında görüşmüş oldukları sanılı- yor. Haber almdığına göre, 15 ey- lülde yapılacak olan geneloyu B Kondilis hazırlıyacak ve yönete - cektir. Yanlış bir haher Atina, 16 (A.A.) — Atina ajansı bildiriyor: General Kondilis'in Yugos- lavya rejanı Prens Pol ile görüşmeleri- nan iç işlerinden çıkabilecek so hakkında olduğuna dair bir in- iz kaynağından çoıkan haberler doğru ldir FRANSA'DA: *“Ka- Faşistler (le, solcular da zandık!” diyarlar Paris, 16 (A.A.) — Havas ajansı bil- diriyor: 14 temmuz gönü yapılan İti sı- yasal gösteride de bunları hazırlıyanlar umdukları başarıyı elde etmişlerdir. Sosyalist, komünist, radikal sosya- list ve bütün bağınsız sosyalistler bir arada yaptıkları gösteri ile “f. teb- Hkesi,, dedikleri şeye karşı birlikleri- ni göstermek ve bir kuvvet değil, fakat bir halk yığımı duygusunu vermek Satl- yorlardı. Bastiy ile Venten kapısı arasında enkli cumuriyet bayrağı kızıl ko- st bayrağı İle bir araya gelmiş ve marseyyer de enternasyonal İle karış- mıştır. Sonra yapılan alay da tevilenmiş bir örgüt duygusunu bırakmıyordu. Ko- münistler yeni tabye kullanmışlar ve es- kiden “her yerde Soövyetler,, diye bağı- rırken bu sefer “hüikümetin başına Da- ladye geçmelidir,, parolasımı kullanmış Yardır. Bunun büsbütün tersine olarak “A. teş haçlar,, her şeyden önce ulusal bir- Hüğe girmiş bulunan sağ gruplardan ay- rılıklarını ve bir kuvvet olduklarını gös- termek istiyorlardı. Bunlar da istedik- lerini hiç aksamadan elde etmişlerdir. Öyle ki, her iki taraf da “kazandık., diyebilir ve bugün Fransa bir taraftan gumuriyet düşmanlarını ezebilmek ve Öte taraftan da herhangi bir devrim hâ- reketini bastırabilmek kuvvetlerine ka- hib bulunduğunu anlamıştır. İTALYA'DA 200 macar talebesi Romada Roma, 16 (A.A.) — Dün sabah bu- raya 200 macar talebesi gelmiştir. Ta- lebe orta elçilerden B. Parini ile Ma- caristantn Roma orta elçisi B, Villani, macar dostları cemiyeti başkanı Dük Kafarelli ve diğer birçok zatlar tara- fından karşılanmışlardır. Faşist gençleri konuklara karşı say- gi töreni yaptıkları gibi halk da içtem gösterilerde bulunmuşlardır. İtalyada halk trenlerinde gezenler Roma, 16 (A.A.) — Dün 50 bin ki- şi memleketin türlü yerlerinde gezerek halk trenlerinden faydalanmışlardır. Prenses Mari Dö Savua evlendi Torino, 16 ÇAA.) — Dün, İtalya kıralmın yeğeni Prenscs Mari Adelay- yid dö Savua ile, Preney Leone Massi- | mon'un düğünleri yapılmıştır. İNGİLTERE'DE: İngiliz kralı, donanmayı gözden geçiriyor Londra, 16 (A.A.) — İngiltere k» ralı, veliahd ve kıralın öbür oğulları Dük Of York ile Dük Of Kent, İngil- kıstmını saat tere deniz kuvvetlerinin bir gözden geçinmek Üüzere, bugün 12,4$ te Özth'a varacaklardır. Kıral ile yanındakiler, dokların bu- Tunduğu yere kadar, çok güzel donan- mış sokaklardan geçerek gelecekler ve hemen “Viktoria And Albert,, yatma bincceklerdir. İngiliz adaları donanmasile Akde- nir donanmasının bütün gemileri, üç geniş sıra Üzerinde, Portsmouth açık- larınds dizilidir. Küçük parçalar, kıyı lara daha yakın bir noktada ve biraz kenarda duruyorlar. Gemilerin hatları birçok mil uzuntuğundadır. Bugün, son yedek gemileri de ge- lince, genel kuvvet 157 parçayı bula- caktır, Denizaşırı yerlerden binlerce yirci getirecek olan 19 büyük vapur içirt duracakları yerler ayrılmıştır, Bür hıkçı gemilerile yatlar dâ bu törende oruntanacaklardır, Kıral, yannıdakilere - verilen “en- chantress,, harb gemisine geçtiği vakit, kabine Üyelerile, deniz bakanlığı Hlerl gelenleri de onun yanında bulunacaklar dır. “Patricka,, barb gemisi de kıralın yanındakilere verilmiştir. Be- B. Edenin durumu Londra, 16 (A.A.) — İkinci bir dış yönetgerliği kuran ve B. Edenin duru» munu kanuniğ şekle sokan proje ikinci konuşunda Avam kamarası - tarafından $0 oya karşı 202 oyla kabul edilmiştir, B. Loyd Corcun önergeleri Londra, 16 (A.A.) — İşsizlere iş buls mak ve tecim ile endüstriye can vermek için B. Loyd Corc'un yaptığı önergeler rtin başlıcaları dün neşredilmiştir. Tagiliz hükümeti, bu önergelere ver receği cevabı, perşembe günl ortaya ka yacaktır. Bu cevabım menfiğ - olacağt berkitilmeltedir. Belfast'ta yeni karışıklıklar Belfast, 16 ÇALA.) — Dün gece, ya» niden karışıklıklar olmuştur. Tviken. ham sokağında polis, gösterişçilerin U. zeine ateş etmek zorunda kalmıştır. 'Tehlikeli uramlarda atker, polis kuvvet Terile mitralyözlü otomobiller Bolağ- maktadır. Londrada 500 Dansörün eğlencesi Loadra, 16 (ALA.) — Ulusal rubalar rıtı giymiş olan ve Avrupanın 18 meme leketinden gelen S00 den fazla dansör, parlak bir güneş ve şiddetli bir sıcak dalgası altında Londra sokaklarını do« Taşmışlardır. Dansörler arsıulusal ve ulusal danslar şenliklerinin açılma tö- reninde harır bulunmuşlar ve sonra Haçşdparka giderek orada birçok seyir» tiler karşısında dana etmişlerdir. Balkan anlaşması (Başı 1, ci sayıfada) sıyasamızda — bir. yönet — değişikli « Bi imkânsızdır , Böyle bir — değle şiklikten bahsedenler ciddiğ surette düke şünmiyenlerdir. Bizim diş sıyasamız, her şeyden önce toprak bütünlüğümük zün korunmasına dayanan — yalnız ülüe sal bir sıyasadır; Herhangi bir memle« kete kargı çevrilmiş bir dış sıyasa güte müyoruz Raomanya ayrı ayrı olmaksın zın bütün devletlerle dostluk istiyor va sınırlarımızı — ve bağlaşıklarımızın sle nırlarını koruyacak herkesle dost olmüe ya hazırız. Parolamız gudur: *“Her şeyin üstünde Romanya ve bak rış. Bunun için, söyliyobilirim ki, şime diki dış sıyasamızda bir değişikliğe de- gil, bunun bütün yönetlerde gelisiminin tanık olacaksınız.,, 4