17 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

17 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

17 TEMMUZ 1935 ÇARŞAMBA Nümerotaj işleri Genel nüfus sayımına csas o- lacak olan numaralama iılermdf kanun ve öğreneğe uymıyan bir takım yanlışlıklar yapıldığı anla- şılmıştır. Finans Bakanlığı def - terdarlıklara bir genelge gönde - rerek numerotajın nüfus ı’yımı na olduğu kadar uray ve 'tılı. i müsakkafat ,, işlerine de elv.ınşlı olduğunu; İstatistik |uışl direk - törlüğünün memleketiııuıde mev- cut kurağ — sayısını nümerotajla saptayarak bir istatistik yapaca - ğını ve bu istatistik Gelirler ge - nel direktörlüğü için Iü?ıııılu bir esas olacağından, (tahrir) sıra - sında rastlanacak nüııor?ı.ıı yan- lışlarının ilgililere b'ıldiıı!mok ve dikkatleri çekilmek ıııı:cl_ıyl_e dü- zeltilmesi lazım geldiğini bildir - miştir. Ondülasyon makinaları- nın kontrolu Bankalar caddesindeki bir rin altı aylık öndüle y bir bayanın saçlarını zerine uray bütün aylık ondülasiyon mühürletmiş ve bunl şartları taşıyıp taşımadığğını sap namak için kantrol etmek üzere toplatmıştı. ş Bu makineler üzerindeki &- raştırmalar bitmek üzeredir. Ma- kineleri kullanacakların erdik sa- sahibi olup olmadıkları da bir sınaçtan geçirilecek ve sonuç müs- bet çıkarsa ondan sonra izin ve- zesini rilecekdir. Uray saçların ondüle ve tuvaletinde hı_llı'nılın bütün ilâçların da çözesini yap- tırmaktadır. (Ruhsat tezkereleri) nin harçları hakkmda (Gayrisafi) — gelir üzerinden kazanç vergisi verenlerden bil - diriğ vermeyi daha iyi bulanlar - dan, 25 liralık (ruhsat tezkeresi) harcı istendiği öğrenilmiş ve Fi- nans Bakanlığı — ilbaylıklara bir genelge göndererek bu gibiler - den ancak (gayrisafi) gelirleri ü- zerinden (ruhsat tezkeresi) harcı alınmasını bildirmiştir. Azay kazanç vergisi kanunu - nun yeritim sureti hakkında Fi - nans Bakanlığı izahlar hazırla - mıştır. Bu izahlar, bugünlerde il- baylıklara gönderilecektir. berbe- Kaçak eşyanın sif değeri Kaçak eşyanın - sif değerinin belitilmesinde gümrük yönetge - lerinin bugüne kadar — tuttukları yolun, eşyanın asıl değerini orta- ya koyamadığı anlaşıldığından, Gümrük ve Tekitler Bakanlığı bundan böyle ne yolda hareket edilmesi lazım geleceğini bir ge- nelge ile gümrüklere bildirmiştir. Buna göre gümrük yönetgeleri gibi eşyanın değerini Tecim a ve bunların bulunmadı: ğı yerlerde de uraylara belittire- ceklerdir. Evli olan göçmenler , için Evli oldukları halde karılarını bırakarak memleketimize — gelen göçmenler medeni kanun hüküm- lerine ayrışık olarak burada tek- tar evlenmelerinin önüne geçmek için bu gibi göçmenlerin memle- ketimize geldikleri zaman evli o- lup olmadıklarının kendilerinden sorularak gerçinlenmesi İç Ba- kanlığınca ilgililere bildirilmiştir. ANKARA BİRASI: Sıcakl bakçe ve lokantalardan isteyiniz. B.ı I .. gazin(’, Polislerimizin .. kılıkları değişiyor Genel Güvenlik direktörlüğü, polislerin kılıklarını ve başlıkla « rını değiştirmek istemektedir. Bu- nun için kılık tüzüğünün üstün. de çalışılmaktadır. Bugüne ka - dar tasarlanan değişiklikler şun - lardır: Renkleri başka başka olan pantalon ve ceketlerin her ikisi de boz olacaktır. Rütbe beldek - leri daha kolay — göze çarpacak duruma konacak ve meç kaldıri- lacaktır. Başlıklar iki çeşit ya - pılacaktır. Birisi yalnız iş başın da olan polisler tarafından giyi - lecektir. Bu suretle herkes iş ba- şındaki polisi kolayca tanıyabile- cektir. Bunlar için dayrece mo - deller hazırlanmaktadır. Hazır - lıklar iki ay içinde biterse der - hal yeritilmiye geçilecektir. Ye - tiştirilemezse şimdilik yalnız el - biselerin rengi değiştirilecektir. Polis okullarımızın süreleri *“Şimdiye kadar altı ayda biti - rilen polis okullarının süresi İs - tanbul için dokuz aya çıkarıl - mıştır. Trabzondaki okul eskisi gibi altı ay olarak kalacaktır. Sü- renin uzatılmasına sebeb polisle - rimizin okulda — aldıkları teorik bilgiyi pratik bilgi ile kuvvetlen- dirmek imkânlarını elde etmek - tir. İki yangın Pazartesi akşamı saat 23.10 da (Nümune hastanesi) karşısında bakkal Sami kardeşlerin evinin mutfağından yangımm çıkmışsa da itfaiye yetişerek — söndürmüştür. Yangın mutfağın tamammı ve ça- tınım bir kısmını yakmıştır. Dün sabah 8.30 da da Soğuk - kuyuda Bayan Havvanın evinin bacası tutuşmuş ve itfalyeye te - lefon edilmiştir. Adres yanlış ve- rildiğinden itfaiye başka yerlere gitmiş ve bu sırada yangın da ev- dekiler tarafından söndürülmüş - tür. Halkımızın yangın haber ve - rildiği zaman itfaiye — gelinceye kadar sönerse para cezası alına - cağı yolundaki yanlış bilgisi bir çok yangımların haber verilmeme- sine sebeb olduğunu — öğrendik. İlgili orunlardan aldığımız ha - berlere göre herhangi bir şekil - de olursa olsun yangın başlangı- cını haber vermekle para cezası alınmamaktadır. Karakolların kontrolu Güvenlik Genel direktöl bütün polis kurumlarını en küçük karakoluna varıncaya kadar kon. trol ettirmeye karar vererek bu iş için lâzımgelen ispekterlere emir vermiştir. Tanıklara yemin “Ceza muhakemeleri — usulü,, kanununca gerçin yapılırken ta- nıklıktarı önce doğruyu söyliye- cekleri hakkında tanıklara yemin ettirilmesi gerek iken danıştaya gönderilen gerçinlerde buna h'.ç önem verilmediği ve yemin etti- rildiği hakkında işaret edilmedi- ği ve bu sebeble işlerin geri kal- ması yüzünden kamusal türe ka- dar şahsiğ türenin de kaybol(_luğu görülmüştür. Başbakanlık — ilgili dayrelere ve ilbaylıklara genelge yaparak gerçin evraklarının — ka- nuniğ usullere uygun ve eksiksiz olarak danıştaya gönderilmesinin sağlanmasını istemiştir. LUS SAYIFA 3 Ç HABERLER ISTANBUL TELEFONLARI B. Şükrü Kaya İstanbulda İstanbul, 16 — İç bakanı B. Şükrü Kaya bu sabah İstanbula geldi. İstasyonda ilbay ile yardım- cısı, polis direktörü ve birçok dost- ları taratından karşılandı. B. Şük- tü Kaya Cerrahpaşa hasta yurdun da bulunan bayanını gördükten Ssonra ilbayla beraber Floryayı gezdi. Akşam Yalovaya gitti. B. Tanrıöver İstanbulda İstanbul, 16 — Bükreş elçimiz B. Hamdullah Suphi Tanröver bu sabah Ankaradan geldi. Yarın yurdlandırma bölgelerini görmek için Edirneye gidecektir. B. Vehbi Demirel Edirne'ye gitti İstanbul, 16 — Trakya genel ispekter vekili B. Vehbi Demirel bugün Edirneye gitti. Trakya yurdlandırma bölgesine bu yıl o- tuz bini Romanyadan olmak üze- re elli bin göçmen yerleştirilecek- tir. Geçen yıl bu bölgeye - 27.000 göçmen yerleştirilmişti. Göçmen- ler için yurdlandırma bölgesinde tarımsal! ve sıhiğ bütün hazırlıklar yapılmış, göçmenler için yaptırı- lacak evlerin tipleri saptanmıştır. Buğday fiatları İstanbul, 16 — Buğday fiyatı eski halindedir. Resmiğ kayıtlara göre bu hafta İstanbulda tecimer- ler elinde 16.711 ton buğday, de ğirmenlerde 5097 ton buğday ve un stoku vardır. Tecim ve tahıl borsası bugün toplanmış, gelen ra- porlara göre aylık ürün durumunu gözden geçirmiştir. İtalya'da kalan dövizler İstanbul, 16 — Türkotis İstan- bul şubesi İtalyaya gönderilen mal karşılıklarının bloke tutuldu- gu hakkındaki sızlanmaları ba- kanlığa bildirdi. İstanbula gezmeğe gelen üniversiteliler İstanbul, 16 — Prag üniversi- tesinden 37 si erkek olmak üzere 67 talebe bugün İstanbula geldi. Erkek talebe Galatasaray lisesine, kızlar da Çapa kiz öğretmen oku- luna yerleştirildi. Talebeler per- şembeye kadar İstanbulda kala- caklardır. Gene Prag ı'._iııivusı'(esı'nden 66 kişilik ikinci bir grup pazar günü gelecektir. Ay sonuna kadar Bük- reş ve Belgrattan birçok talebe gruplarının İstanbula gelecekleri haber veriliyor. * İstanbul, 16 — Sovyet uçak uzmanları bu sabah Ankaradan geldiler. T A N da Floryadaki bayındırlık işe leri etrafında yezdığı bir yazıda B. Ali Kaci Katacan diyor ki: “Plânla sarfedilen bir milyon lira- nın, plânsız sarfedilen yüz milyon ll- radan bir milyar defa daha güzel eser yınubnecc[înl isbat —için elimize bir fırsat geçmiştir. Aman kaçınmıyalım.., ” teki başya- Cumhuriyet zısında B. Yunus Nadi diyor ki: « Tütün bizim inhitar yönünden ge- ——— Atatürk'le B. Ruzvelt arasında Amerika ulusal bayramt dolayısile cumur başkanı Ata- türk ile Amerika cumur baş- kanı Franklen Rusvelt arasın- da verilip alınan telgraflar a- ğ şağıdadır: Ekselans B. Franklen R. ğ Ruzvelt: Amerika egemenliğinin yıl dönümü dolayısile 1sı kutla- malarımla beraber şahsi bahti- yarlığınız ve büyük dost cu- murluğun genliği için besledi- ğim dostça dileklerin kabulü- nü Ekselansınızdan dilerim, Kamâl Atatürk Ekselans Kamâl Atatürk - Türkiye Cumur Başkam - Erkinlik günü dolayısile Ekselansları tarafından izhar edilen arı dileklere çok teşek- kür eder ve gerek kendi adıma ve gerek Amerika ulusu adına dileklerinizi karşılamakla bü- yük bir bahtiyarlık duyarım. Franklen Ruzvelt YAAAAAAAAADA Damga basımevi için bir önerge Damga basrmevinin yeğriti - lerek - para, aksiyon, pul ve bunun gibi şeyler basacak bir hale ko nulması için Nevyorkta Hamilton banknot kumpanyası Finans Ba - kanlığına baş vutarak bazı öner - geler yapmıştır. Talebelerin staj görme- leri için İstanbul, 16 — Talebenin staj görmelerini sağlamak için üniver- site fen fakültesinin lâboratuvar- lartı azatta açık bulundurulacaktır. Esnaf cemiyetleri federasyonu tüzüğü İstanbul, 16 — Tecim odası yö- netim kurulu esnaf cemiyetleri le- derasyonu hakkında hazırlanan tüzük taslağım kabul etti. Tramvay işçilerinin ceza sandığındaki paraları İstanbul, 16 —.Tramvay - sos- yetesi işçilerinin tramvay sosye- tesinin ceza sandığında biriken pa- ralarını hava kurumuna vermek yolundaki arzuları hâlâ bir sonuca bağlanamadı. Yakında bu mesele vi konuşmak üzere Türk Hava ku- rumu başkanı B- Fuadın başkan- lığı altında bir toplantı yapılacak tır. Dünkü İstanbul ga setelerinin haşyam'a;ıidan özetler lir kaynağımız olan bir ürünümüz de- gildir. Türkiyemiz her yıl 40, S0 mil- yon kilo tütün yetiştirir. Bunun 12, 13 milyonunu kendi inhisar yönetimimiz alırsa üst tarafını dışarıya çıkarırız. Bu geniş bakımdan tütün işine ne bü- yük ölçüde bir matahımız olduğunu ko- lay anlarız. İspirtolu içkilere gelince gerek fi- nans, gerek ekonomi bakımlarından bu maddenin gösterdiği önüm miktar iti- barile tütün kadar olmasa bile mahiyeti ve geleceği itibarile ondan aşağı da de- arda serinlik, her zaman neşe ve sıhhat verir. (Yenişehirde Orduevi bahçesinde ve Orduevi karşısında lokantasında hususi tertibat ve teşkila tımız herkesi memnun eder.) Acıklı bir kazada - : . Değerli bir işyarı mızı kaybettik Pazartesi akşamı İrmak - Fil- yos demiryolu yapısının baş di - rektörü Bay Abdullah Tiryaki ya- nında eşi, iki kızı, yapı üsten- cisi — mühendis Bay Ali beraber olduğu halde o - toderezin ile ya. pı yerine gider - ken 152 inci ki- lometrede kar - şıdan gelen a - Ş meliyat katari - ıııı;ıııai; B le — ötoderezin Abdullah çarpışmıştır. Otoderezin parça - lanmış, bu arada Bay Abdullah Tiryaki ve eşi ezilmişlerdir. Mü - hendis Bay Ali ve iki çocuk baş- larından ve başka yerlerinden yaralanarak kurtulmuşlardır. Ka- za tam 18.30 da olmuştur ve Çan- kırıdan duyulunca — demiryolu doktoru ve Çankırı cumuriyet ge- nel savamanı hemen yardıma ve gerçine gitmişlerdir. Bayındırlık Bakanlığı hadiseyi gece duymuş ve yapım dayresi başkanı Bay Ra- zi hemen Çankırıya gitmiştir. Bay Abdullah — Tiryaki 1887 doğumlu olduğuna göre genç de- nilecek bir yaşta çalışkan ve bil- gili bir mühendisimizdi. Mühen - dis okulundan çıktığı gündenberfi Hicaz ve cumuriyet demiryolları- nın yapılmasında büyük emekler harcamıştı. Hastalık kaçıran köylü cezaya çarpıldı Çiçek hastalığından — dolayı kordon altında bulunan Afyon ilinin Emirdağ ilçesine bağlı Göy- nük köyünden — hasta kaçırarak hastalığın Bayat kamununa da geçmesine sebeb olan Göynük hab kından Arıkoğlu iki ay hapse ve para cezasına çarpılmıştır. Finans Bakanlığında Finans Bakanlığı zat işleri di rektörlüğü vekilliğine, bu direk - törlük birinci şefi B. Cafer atan- mıştır. Yugoslavyada mülkü olanlar için Yugoslavyada mülk bırakan - lara verilecek paralar hakkında Finans Bakanlığına yapılan baş - vurmalar sınıflandırılmıştır. Ay - rıca Dış Bakanlığına ve Belgrad elçiliğine yapılan başvurmalar da sınıflandırılmaktadır. Bu sınıf - landırma ay sonuna kadar bitmiş olacaktır. ğildir. Bütün bunlar elbette bir sergide olunca olaganlıklarile gösterilmeğe de- ğer şeylerdir., ZAM niliyor ki: AN “ Bütün tarihleri, Balkanlarda şuaun bunun çobanlığını yapmaktan, hattâ asırlarla Bizanslıların bile esir ve ırga- di olmaktan — ibaret bulunan bir mille- tin bize ağız açmağa cüret etmelerin: den daha büyük ne küstahlık olabilir., da zamaa in- zalı yazıda de mühendisler birliği ._’ı?, #