20 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

20 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

20 TEMMUZ 1935 CUMARTESİ Düşünüşle Kısa yazmalıyız Bir İstanbul gazetesi, birkaç o- kurundan, gazetelerimiz hakkın- da fikirlerini sormuş. Cevapların hepsi bir nokta üzerinde - birleşi- yor: Gazeteler, yazılarını fazla şi- şiriyor, lazla uzatıyorlar, yorucu iş zamanlarından okuma- olanlar bir mese- pek az vakti anlatılacak ek için sütunlar dolu- 1 okumak veya okumaktan ün vazgeçmek zorunda ka- lıyorlar ne zaman elimize , gözlerimiz satır- zerinde dörder dörder atla- yarak sabırsızlıkla dolaşırken hep böyle düşüamüşüzdür. Yazı şişir- mek, gazetelerimizde ve gazete Jarımızda bir hastalık haline iz. Kısa yazının ne zararını gördük bilmiyorum, gazete sayı- faları çoğaldıkça, yazılar bir yan- i düşerken bir köpüğü gibi şi iyi g bir eri en fazla uzatabilene ve bir hiçten üç sütun ya: denilmeye başlandı. Ve bu yazı şişirme yarışına gi- ren gazetelerin okurun fikrini al- mak, onun bu işte ne düşündüğ nü sormak hiç hatırlarından geç medi. Başkalarının vakitlerini bol keseden ve büyük bir cömnertlikle harcamaya koyuldular. tikçe şiştiler. E eteci ha çıkarabilene İyi yazı, satır atlanmadan oku- | nan yazıdır. Ve bugün, sayıfa ka- Tabalıkları içinde bir araştırma yapmaya kalkarsak, korkarım ki bu vaslı taşıyan yazılara ancak a- Jans uaberleri arasında rastlama- yalım, Okunmak istiyen yazar ve ga- zete devrin şartlarına sıkı sıkıya uymak zorundadır. İş ve sıkıntı saatlerinin çok artmış olduğu bu devirde ise okumaya ayrılan va- kitler her zamankinden çok daha daralmıştır. 16 sayıtalık bir gaze- tede bir sayıtadan fazla yazı oku- yan kaç okur bulabilirsiniz? Kısaltalım ve özetelim, hem sayıla yarışı kendiliğinden orta- dan kalkar, hem de okunan yazı- ların mikdarı çoğalır. Yaşar NABİ Türk Maarif Cemiyetinin yeni yıl büdcesi k marif cemiyetinin m kurulu Giresun - s: altında toplanarak cemiyetin * 1936 yılı büdcesini görüş- müş ve kabul etmiştir. Kabul edi- len büdceye göre cemiyetin bir yıllık geliri (222832) lira olarak tasınlanmıştır. Büdcenin harca kısmı da 222832 lira olarak tasınlanmıştır. Harca kısmının içinde Ankarada yapıl- ması düşünülen kollej kurağı için (100) bin lira ayrılmıştır. Cemiyetin Ankaramıza yakı şacak bir okul yapmağa girişmesi beğenilecek bir hadisedir. Cemi- yetin genel yönetim kurulu ile merkez yönetim kuruluna başarı- lar dileriz. Japonyaya gönderilecek mallar hakkında Japonya'ya gönderilen mal'ar « Japonyaya doğrudan doğruya sokuldukları hakkında — japon gümrüklerince vize edilmiş türk “menşe şehadetnameleri,, getiril - miş bulunan mallar için, japon an- laşmasının hükmünün yürüyeceği tariha kadar takas — öğreneğinde yazılı altı aylık sürenin yeritilme- mesi kararlaştırılmıştır. Dünkü İstanbul gazeteleri Başyazrlarında ne diyorlar? KURUN daki yazıda deni- liyor ki « Yunanlstanda cumuriyetten kı- Fransada cski yuna antinin gizli metresi prenses Paola — d'osthein adındaki kadına yazdığı aşk mektupları — neş dildi. Kostantin bu — mektuplarından ürklere karşı harp - etmek için bulgarlar ile birleştiğimize imden — gelse şimdi likte harp edeceğim... Anl ai gelir — sözler ttin aşk günahları ar da böyle bir gerçekliği iyilik hesabına yazılacak gü midir ? ZAMAN (l * Hiç kimse iç baş yor ki mı zevir ve zorba bir adamın durup veya tasrruzundan masun kalmağa im kân yoktur. Het fert bir gün ya hak kını iştemek veyahut da üzerine mu sallat olan haksızlığı defetmek mem- uştur. | olmalıdır. » Cumhuriyet , Tarı yazmaktadır kapitalist medeniyeti g lemeğe yüz tuttu. Hâlâ içinde yüzdüğü- müz bulranın asıl kaynağı Bu hakikatte bir Avr buradadır. buhranıdır. bu a Eski sisteme dön sistem ancak daha ve rışık olmağa sürüklenebilir. kendi eliyle kendi dömek ki, her zaman iki e) bir baş için- dir Avrupa mezarınt — kazıyor Ve ancak gemisini kurtaran kap- Öyle kan kusturan imtihanları ya - tandır anlaşılıyor ki — bu ağır dersler, vaş yavaş bütün insanlığı kaptan yapa- caktır.,, Türkiyeden mal alan ve almıyan memleketler hakkında Türk parasının kıymetini kö- ruma hakkındaki kararnameye gö- re Türkiyeye aldığından fazla mal satan ve Türkiye ile kliring veya benzeri anlaşmalar yapmayan ya- bancı memleketlerle anlaşmalar yapan ve Türkiyeden, sattığından fazla mal alan memleketlere kargı başka türlü hareket edilmektedir. Son duruma göre Almanya, Avus- turya, Belçika, Çekoslovakya, Es- tonya, Fransa, Holanda, İngilte - re, İsveç, İsviçre, İtalya, Macaris- tan, Norveç, Yugoslavya, Yuna- nistanla aramızda bir kliring an- Jaşması vardır. Bulgaristan, Fin- landiya, Rusya ve Japonya ile a- ramızda kliringe benziyen bir an- laşma yapılmıştır. Amerika, Arna- vutluk, Danimarka, Filistin, Hi- caz, Irak, Letonya, Mısır, Suriye, Malta, Kıbrıs bize sattıklarmdan daha çok mal almaktadırlar, Bu mermleketlerden mal alan tecimer- lerin bu malların karşılıklarını sa- tıcı hesabına türk parası olarak cu- muriyet merkez bankasına yatır- malarına lüzüum yoktur. Arjantin, Brezilya, Çin, İran, İspanya, Lit- vanya, Hindistan, Meksika, Peru, Polonya, Portekiz, Romanya, Si- yam, Şili, Yemen, Batı Trablus, Bingazi, Efganistan, Bülücistan, Orta Amerika hükümetleri ve in- rken iftira İ İSTANBUL TELEFONLMI Savyet uzmanlarının araştırmaları İstanbul, 19 — Sovyet uzm. ları İstanbul yöresinde uçuşa elverişli Vecihinin ına gittiler ve Kayış da- zaya ba tarafını yel- n uçuşları için elverişli -buldu- lar, Hekimler sınıflandırılryor İstanbul, 19 — iTekimler odası Istanbulda sınıtlara ayrılması lâ- zımgelen 1200 doktordan S00 ünün sınıflandırm a işini — bitirmiştir. Şimdi Beyoğlu, Üsküdar ve Kadı- köy bölgelerindeki doktorların sı- nıtlandırılmaları yapılacaktır. Akayın yeni iskelesi İstanbul, 19 — Köprüde yeni yapılacak Akay vapurları iskelesi projesini uray fen kurulu onayla dı. Yapının, gereçler geldikten son ra, ağustos sonlarına doğru yapıl- masına başlanacaktır. Yerli mallar sergisini dün 30.000 kişi gezdi İstanbul, 19 — Yedinci yerli mallar sergisini bu akşama 'ar 30.000 kişi gezdi. Gene Galatasa- rayda bugün açılan güzel sanatlar birliğinin resim sergisinde 100 par- ça eser vardır. Yeni göçmen geliyor İstanbul, 19 — Yarın İstanbula ikinci göçmen katarının gelmesi bekleniyor. Bisikletçilerimiz Denizlide Denizli, 19 (A.A.) — Ankara bisikletçileri bugün — Nazilli'den buraya gelmişlerdir. Konuklar şar- bay ve halkevi başkanı ile bisik - letçilerimiz tarafından Sarayköy- den karşılanmışlardır. Yarın sa - bah İsparta'ya gideceklerdir. Çanıkırı kazasında yara - lanan B. Ali öldü Birkaç sayı önce Çankırıda ol- duğunu yazdığımız acıklı demir - yolu kazasında yaralanan üstenci Mühendis Bay A rın sonunda ölmüş! kü trenle İstanbul'a götürülmüş, durakta tabutuna Bayındırlık ba kanlığı ve mühendisler birliği adı- na celenkler konulmuştur. Motosikletli polis kursu Ankara güvenlik direktörlü - ğgünde motosikletli polisler için bir kurs açılmıştır. Bu kursta polisle - re motör hakkında teorik ve p.a erle beraber motosiklete nasıl binileceği gösterilecektir. —7“————— — giliz dominyonları ile aramızda bir kliring anlaşması veya benzeri olmadığından ve bu hükümetler ve memleketimize, aldıklarından fazla mal sattıklarından bu mem- leketlerin satıcıları — cumuriyet merkez bankasına depo ettikleri mal karşılığını ancak Türkiye - den türk malı alarak ayni memle- kete göndermek suretile kullana- bileceklerdir. ' Fransa ile tecim görüşmeleri Paris, 19 (A.A.) — Tecim ba- kanı dün Türkiye büyük elçisi ile Türkiye ekonomi bakanlığı yönet keri B. Kurtoğlunu kabul etmiştir. Görüşm-'er türk - fransız tecim konuşmaları hakkında olmuştur. Finans Bakanlığı yö - netgeri gitti Finan: Bakanlığı yönetgeri B. Faik Baysal, pazartesi günü dön mek üzere dün akşam İstanbul'a hareket etmiştir. Yeni Adisababa işgüderimiz Adisababa işgüderliğine ata - nılan B. Nizamettin Dış Bakanlı - ğiyle değetlerini bitirerek dün ak- şam İstanbul'a gitmiştir. B. Ni - zamettin İstanbul'da kısa bir za - man kalarak yeni işinin başına ha- reket edecektir. leride Adisahanı işgüderliğine lüzumu kadar sekre- ter de gönderilecektir. Çiftçilere verilecek topraklar için Finans Bakanlığı defterdarlık- lara bir genelge göndererek top - rağa ihtiyacı olan çiftçilere toprak dağıtılırken 1341 yılı büdce ka - nununun A böleği hükmünün kaldırılmış olması dolayısiyle, art- | tırma, eksiltme ve üsterme kanu - vunun 56 ıncı maddesi hükmünün yeritilmesini bildirmiştir. Bu mad- denin hükmüne göre: Oturdukları köy ve kasaba - lar içinde veya yakınında hiç ara- zisi olmıyan veya tasarruflarında- ki arazi 200 dönümden az bulunan vö blmrat ile meşgul çiftçile- re yedi taksitle alınmak üzere ve köyde oturanlar tercih edilmek şartile, 200 dönüme kadar milli araziden yer verilecektir.,, (Türkiye Yürüyor) adlı bir kitab çıkarılıyor Basın genel direktörlüğü mem. leketimizin bir yıllık — gelişmesini resimler, grafik, harita ve yazılar la gözönüne koyacak bir kitab ha- zırlıyacaktır. Bu yıllığa ““ürkiye yürüyor,, adı verilecektir. Bunmun için bakanlıklar ve bağınsız direk- törlüklerden Hilği istenmiştir. Ön- ce hazırlanmağa başlanan “Va tan albümü,, için calışan - fotog - rafçı, güney Anadolu illerinde ve bir kısım orta Anadolu şehirlerin- de işini bitirerek memleketin do ğu bölgelerine gitmiştir. .— Tefeciler hüküm giydiler (Başr 1. ci sayıfada) ödeyemiyecek hale sokması ve izinsiz para vermekle kalmayıp ufak ayle yuvalarının sarsılması - na sebeb olması, ürem mikdarını aşırı surette artırması ve yeni yeti- şen oğlunu bu işte kullanması “takdiri şiddet,, sebebi sayılarak 8 ay hapsine, 4 yıl kamusal hiz - metlerde kullanılmamasına 8000 lira para cezası alımmmasıma karar verilmiştir. Oğlu Hasan Nazmi hakkında da bir ay hapse, 500 li - ra para cezasma iki yıl kamusal hizmetlerde kullanılmama cezası verilmiştir. Hasan, Adem ve Celil'in Os - man Fevzi ile ortaklığının tefeci likle ilgisi olmadığı öteki tecim lerinden dolayı olduğu görüldü - ğünden bunlar - berilenmişlerdir. Suçlular dilerlerse hükmü “tem - yiz,, edebileceklerdir. ANKARA BİRASI: Sıcaklarda serinlik, her zaman neşe ve sıhhat verir. Bütün gazino, batçe ve lokantalardan isteyiniz. SAYIFA Ç HABERLER İnanca mektubları kabul edilecek bankalar Artırma, eksiltme ve üsterme kanunu hükümlerine göre, devlet dayrelerinde artırma ve eksiltme- ye girenlerin verdikleri inanca mektublarımı alabilecekleri ban « kaları Finans Bakanlığı göster - mektedir. Bakanlık yeni başvur « malar üzerine altı amerikan ve bir bulgar bankasının daha inanca mektublarının kabul edilebilece « ğini ilgili yerlere yazmıştır. Azat zamanımda çalışacak hakyerleri lıyacak olan yaz aza ğü zaman içinde Ankar va; İstanbül 9o Tazate'de'yü bak 5 yerlerinin çalışmaları kararlaştı rılmıştır: Ankarada ağır ceza ve birin - ci hukuk hakyerleri; - İstanbulda ikinci hukuk, ikinci tecim, birinci ceza ve ikinci ceza hakyerle: mirde ağır ceza ve birinci asliye hukuk hakyerleri. Ankara sanat okulundan çıkan gençler Bu'sene Ankara saant ökülun: dan 20 genç çıkmıştır. Bunun ye- disi elektrikçi, dördü tesviyeci, be- Şi marangoz, üçü demirci, biri Uö- şemecidir. Bunlardan bir kısmı öz- gür hayata ve kazanca atılmışlar- dır. Ankara stadyomu yapısında, Salâhattin Refik marangoz fab - rikasında, Yenişehirde bazı yapı - larda kendi hesablarına iş almış - lardır. Beş çocuk Kayseri pamuk - lu dokuma fabrikasına, bir tesvi- yeci de Eskişehir şimendüfer fab. rikasına yerleşmiştir. Okul direk- törlüğü çıkanlardan dışarda iş bu- lanlara takım vermek - suretiyle yardım etmektedir. Okul haziranın başındanberi genel büdceden para almağa baş- lamıştır. Bu yıla kadar talebe yal- nız okul işleri için çalışırken önü- müzdeki okuma devresinde oku- la verilecek “mütedavil kapital,, ile dışardan iş verenlerin dilekleri yapılabilecektir. Bunun için ha - zırlıklara başlanmıştır. B. Yusuf Kemal kazanç komisyonuna üye oldu Finans bakanlığı işyarlar di- rektörü iken kendi isteğile emek- liğe ayrılan B. Yusuf Kemal Ba- kanlık ikinci kazanç komisyonu üyeliğine atanmış ve dün işine baş lamıştır. Ş. Karahisarda Hava Kurumuna yardım $. K. Hisar, 19 (A.A.) — İlç> miz hava kurumuna, tehlikeyi bi- len ve yardımcı olarak bugüne ka- dar yazılan üyeleri yekünu 2650 irayı buldu. — Çok faydalı bir kaplıca bulundu (Başı 1. ci sayıfada) madığı, İlicanın kendi suyu — i'e meydana geldiği için bunlardan daha faydalıdır. Doktorlar bu Ça murun müzmin romatizma, müz- min mafsal afetleri, ateşli olmu - yan mafsal iltihapları, mafsal ilti- sakları, adale zayıflıkları ve adale ağrıları için çok afydalı olduğu kanaatindedirler. Çamurun ya - kınında, romalılar devrinde de bundan faydalanıldığını gösteren izler bulunmustur. İlıca pek y bir zamanda Türkiye'nin büyük bir saölık merkerzi olacaktır. (Yenişehirde Orduevi bahçesinde ve Orduevi karşısında miühendisler birliği lokantasında hususi tertibat ve teşkila tımız herkesi memmun eder,)