22 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

22 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

yi Yankıları —Şehrân gürültüleri (Uraylar - şehirlerde çürültü ile savaşa- mkhıdır-ıueukr). Gözlerinizi açtığınız zaman — karşınızda bulduğunuz ve yarısın- — dan çoğunu beğenmediğiniz ga- zeteyi biz gazeteciler, siz yata- gınızda mışıl mrşıl uyurken hazır- lar ve sabaha karşı evlerimize dö- neriz; biraz dinlenmek hakkımız- dir. — Sabahleyin çocukları bahçe- derden birine gönderin, telefonun dişini çıkarın, kapınm ziline bir — bez tikayın, yatak odasının per- delerine sakın ilişmeyin! Sizin çocuklarınız bahçelerden — birinde, fakat mahallenin bütün gocukları pençerenizin önündedir. Teleton çalmamakta, kapının zili ötmemektedir. Fakat bir kaç yüz telefon çanından kuvvetli, falso- — Iu sesler mevsim sebzelerinin ad- — harını birer birer ve yanlış vasıl- larla bağırmakta, demir teker - lekli yük arabaları beyninizin için- den geçiyormuşçasına, taşın de- mire çarpıp tahtanın da yardımı ile bir kaç defa büyüttüğü boğuk takırtılarla, dört yana toz saçan — yükler taşımaktadırlar. Otomobil klaksonları çeşitli sesleri ile az çok ahenkli idi, Şo- förlerin lüzumlu, lüzumsuz çaldık- — darı şimdiki kornaların tek tonlu ağlaşmaları, mahalle çocukları - dun bağıra çağıra tekrarladıkları Yutbol terimlerine, türlü satıcı » B Yarın bas, kontr bas, alto, köntr- “alİto yaygaralarına ve bele o yük arabaları yok mu, onların yeri sarsarak yaptıkları madeniğ çatır- tılara karışınca kendinizi deprem olurken, işitilmemiş bir cazla avu- — tuluyor sanarak, yatağınızdan tır- lamamanıza imkân var mıdır? — Koca şehirlerde gürültü du- rur mu? Kaldırımları silip süpüren yük arabaları kalkarsa, satıcılar ma- — halle aralarında gezdirilmeyip kendilerine satış yerleri gösteri - lirse, çocukların sıhhatleri ve ha- — yatları pahasına sokak aralarında eynamaları büyük zarar sayılarak — anaları babaları uray kararile ce- — galandırılırsa, şotörlere otomobil — kullanmak usulü öğretilip boş — yere körne çalmanın faydasızlığı — anlatılırsa şehirlerde gürültü, hiç / olmazsa, azalır. K — Bütün bu tedbirler bir kaç Rol tecinin sabah uykusu için mi Ü knscak? Gece size suyunuzu, elektriği- — mizi, hava gazınızı sağlayan, s0- — kaklarınızı temizliyen, gündüz - kü rahatınız için gece çalışan da- ha kaç yurddaş vardır ki, tıpkı gaüzeteciler gibi, onlar da gündüz dinlenmek ihtiyacındadırlar. y Sonra, bütün şehirliler, şehir- | lerdeki gürültülerden hoşlanıyor musunuz? Gündüz bürolarınızda çalışır, mekteplerinizde ders din- |ler veya evlerinizde arkadaşları- /— mızla konuşurken işinizin, dersi- — mizin, görüşmelerinizin arasına / giren çatırtı, patırtı, gümbürtü. bağırışma, ağlaşma, haykırma, ışma ve daha ne bileyim, bin bir şeklile, bin bir tonu ve falso- eu ile kulaklarınızı - tırmalayan, -— sinirlerinizi bozan bütün bu ses — #faciaları yok oluverirse rahat mı / etmezsiniz? - — Çalışan şehirde gürültü her / vakit olacaktır. — — Evet, bunu kabul edelim. — Ancak, pazar günü, yani bütün / galışanların kanun emrile dinlem /| dikleri azad gününe ne diyelim? — Hangi şehirli ertesi günün pazar olduğunu düşünerek cumartesi -— akşamı bir gardenpartiye, bir si- © nemaya, ve en az, komşuya gidip / geç vakte kadar kalmaz? Sabah- /| deyin saat yedide simitçinin, tfa- sulyacının, armutçunun, hattâ — sabahın yedisi olduğu halde — dondurmacının avaz avaz bağır - ması, mahalle çocuklarının pas, ofsayt ve gol'leri, acemi şotörün durmadan bağıran kornesi ve — © demir tekerlekli, tahta san- dikli, gicirtili, gacirtili yük ara - balarının — hele onların beynini- zin içini ezip koparan geçişi ile uyanmak için mi? Nedense çok erken yatıp sa - bah altı buçukta gazel söyliyerek uyanan alt katın kiracısı, yeni evlilerden bahsetmiyorum. Onlar yakında susacaklardır. Fakat so- kak bari, kanun emrile dinlen - me zorunda bulunduğumuz pazar günleri sussa. N. Baydar ——————————ML AVUSTURYA'DA: Avusturya durumdan umudlu Viyana, 21 ÇA.A.) — Viner Çaytung italyan - habeş anlaşmazlığında İtalya tarafımdan ileri sürülen görüşleri ele alarak verilecek kararım Avrupanın fay- dalanması bakrmından İtalyanın Habeş- istana barp ile değil barış yoluyla gir mesini sağlıyacağı ümidinde bulunmak- tadır. Dolfusün ölümünün yıl dönümü Viyana, 21 (A.A.) — Dolflisün öl- dürülmesinin yıl dönümü dolayısile bugün yurdsevenler birliği — törenler yapmış ve Hohevand tepesinde kurulan Dolfüs kilisesi açılmıştır. Tecim ba- kanı B. Stockinger bir söylev vermiş - tir. Törende birçok bakanlar, Dol - Üsün karısı, bir asker bölüğü, —yarı sücl örgütler ve on bin kişi balk bu- lunmuştur. — Vatanseverler birliği sek- reteri albay Adam, bu kilisenin bir y- dusal anıt olduğunu söylemiştir. FRANSA'DA: Fransanın en eski elçisi öldü Paris, 21 (A.A) — Belçika büyük elçisi olup dün ölen Baron Gaiffier d'Hestroy, Fransadaki yabancı dev - let elçilerinin en eskisi idi, Önce or . ta elçi olarak 1926 yılımdanberi Bel « Ççikayı Pariste oruntamış, sonra da 1919 yılında büyük elçi aşamasına çıkarl « mıştı. İkinci Marn utkusu için anıt Paris, 21 (A.A) — Cumur başkanı, yanında sena ikinci başkanı, # ve ha- va bakanları olduğu halde bu sabah, (Aisne) ilinde Ulehibreni'de Marn utkusu için dikilmiş olan anıtın açıl - ma töreninde bulunmuştur. ALMANYA'DA: Nasyonal sosyalizm için Berlin, 21 (A.A.) — Berlin nazi sa - vaşçıları grupunun şefi, yeni Berlin po- lis direktörü Kont Conheldor!'a günde: diği bir gündelik emirde diyor kâ: “Na- zi savaşçıları, B. Göbels'in başkanlığı al- tında toplanacak olan konferansta, hü - kümet merkezinin temizlenmesi için ile- ride cakiden daha fazla savaşacaklarının bir inancasını görmekted! 'ır. Ulusal sosyalistliği buzmak istiyen unsur'arın işe karışmalarına izin verilmiyecektir... Alman kadınları ve yahudiler Berlin, 21 (A.A.) — Genç Alman kız kadınları ile münasebetlerde bulu- narak âri kanmı kirleten yahudilere karşı açılan tavaş sürüp gitmektedir. Gazeteler bir yahudi tecimeninin ha. pis edildiğini ve bir diğerinin de Es- terugen kampına atıldığını bildirmek- tedirler. BİRLESİK DEVLETLER'DE : Silâh tecimini kontrol Vaşington, 21 (A.A) — Senanın si- Yahlanma komisyonu başkanı; bu ko » misyonun yirmi iİşyarmın, İtalya ve Habeşistanla ihtimal içinde olan ilgi » lerini meydana çıkarmak için bakanlar ve silah fabrikalarının kınavını kontrol etmekte oldukların! söylemiştir. Baş - “kan, bu kontrolurn şimdiye' kadar hiç bir şey çıkarmadığını ilave etmistir. * İTALYA'DA Esperanto kurultayı Roma, 21 (A.A) — Yirminci espe - ranto kurultayı 3 ağustostan 7 ağus - tosa kadar İtalyada toplanacaktır. Floransada toplanacak olan kürül - taya 40 memleket katılmaktadır. Kurultay $ ağustosta Romada açı « lacak ve Napolide sona erecektir. Ku- rultaycılar oradan Libyaya giderek o » rayı gezeceklerdir. htalyada yeni bir hava postası Roma, 21 (A.A) — Bu ayın 23 ün- de Brendizi — Hartum, Kassalo ve As. mara arasında yeni bir hava postası iş- lemeğe başlıyacaktır. Bu posta haf - tada iki kere yapılacaktır. Uçak Pilo- tu olan italyan diplomatları ararında asbaşbakan B, Medici del Vascello var. dır. İtalyanın nüfusu Roma, 21 ÇALA) — 30 haziran W35 de yapılan sayımda İtalyan nüfusunun 43 milyon 240 bin kişiye çıktığı anla » şılmıştr. YUNANİSTAN'DA: Atina şarbayı kralla görüşecek Atina, 21 (ALA.) — Görünüşe bakılır sa rejim meselesinin kotarılması çabuk- Jaşacaktır .Bu, ya eski kıralın bir diye - viyle yahut da geneloy tarihinin ileri alımmasiyle olacaktır. Atina şarbayı bu- gün Londra'da eski kıralla görüşecektir. Başbakan B. Caldari& Almanyada yapa- cağı bakıdan vazgeçmişlir. Gerek cı riyetçilerin gerek kıralçıların genel top lantılar yapmaları yasak edilmiştir. Cumuriyet istiyen avukatlar Atina, 21 (A.A.) — Atina barosunun 600 avukatr cumuriyetin korunması için bir bildiriğ imzalamışlardır . Yanan plebistinin tarihi Atina, 21 (A.A.) — Başbakan Bay Çaldaris, gazetecilere yaptığı diyevde bükümetin rejim hakkında yapılacak geneloy karşısındaki dufumunun de - gişmediğini söylemiş ve demiştir ki: “—- Ulusal kurul tarafından kesti. rilen zamanda — geneloy yapılacaktır. Bu, ulusa rejim hakkındaki — isteğini özgür olarak bildirmek imkânını ve - recektir.,, Eski Yunan kralı Londrada kalıyor Londra, 21 (A.A.) — Hafta sonu azadını geçirmek Üzere bugün Londra- danüyrılmış olan eski yunan kıralı Jorj ağustos ayına kadar Londrada oturmak niyetindedir. Atinaya gitmek üzere bir uçak bu . Tündurulması hakkında emir vecildiği hakkında olan haber Kroydondan yalan- lanmaktadır. SÖVYETLER BİRLİĞİ'NDE: Sovyet plnlarının başarısı Moskova, 21 (A.A.) — İkinci beş se- melik plânım üç milyar 500 rublelik üçün. cü yıl ödüncü 1 temmuzda 652 ilyon 389 bin ruble fazlasiyle kapanmıştır. Devlet hakları ve kooperatif hakları Moskova, 21 (A.A.) — Sövyet Rus ya merkez komitesi devlet örgütleri ta. rafından kooperatiflerden yolsuz ola - rak ele geçirilen kapitallerin geri ve- rilmesini kararlaştırmıştır. Bü kararın hedefi, kooperatiflerin mülkiyet haklarını berkiştirmek — ve yarı kapitalist sayılabilecek olan ko - operatiflerin hakları ile devlet hakla. rını birbirinden ayırt etmektir. Teşekkür Kardeşim Adapazarı Türk Ticaret Bankası kontrolörü Bay Turguda a- pandisit ameliyesini — muvaffakiyetle başaran Operatör Bay Şevket'e ve kli- niğinde bulunan müstahdemine göster- dikleri alâka ve ihtimâmlarından do - layı açık teşekkürlerimi sunarım, Hemşiresi Azize Ünâj B. Musolini gene konuştu (Başı I. cı sayıfada) İtalya'ya birçok zorluklar çıkar - mak :çin elinden geleni yapacak- z y Pöti Pariziyen gazetesinin Ro- ma aytarı şunları yazmaktadır: “Habeş imparatorunun söyle vi italyan çevenleri tarafından g. yet ağır bulunmuştur. Söylendiği- ne göre bu <ylev, dağıtılan me tins& şörülâüğünden Tazla ağır dır. Bu şartlar altında şimdiden italyan - habeş ilg!>rinin kesilrie- si ihtimalini göz önüne ahz.*” mümkündür. Fakat bu ilgil vin ke silmesi derhal harb haline geçi! mesini ve hele harb ilân edilni: 5i ni gerektirmez italyan çevenleri uluslar sosyetesi paktı ile 1996 yı- lında üç devlet arasında imza ed'! miş olan andlaşmayı yeritmek im- kânr olduğu fikrindedirler. İTALYA — HABEŞİSTAN Doğu Afrikasına giden İtalyan göçmenler Roma, 21 (A.A) — Gazeteler gü - ven içinde çalışılabilecek bir yer ha - line gelen Libyaya bir çok göçmenle - rin gelmekte olduğunu yazmaktadır . lar. 25 hazirandan 9 temmuza kadar ye- niden 300 kişi Bingaziye gelmiştir. Halya Habeşistanı protesto etti Roma, 21 (A.A) — İtalyan hükü - meti, Adisababadaki elçisi araçıyla ha- beş dış işleri bakanına, — imparatorun parlamentolaki söylevi dolayısiyle a. ğir bir protesto notası vermiştir. ... Roma, 21 (ALA) — İtalyanın Adis- ababadaki elçisi imparatorun parla - mentodaki söylevi habeş dış bakanlığı katında şiddetli protestoda bulunmuş ve hükümetinin ileride bu hususta a « lacağı herhangi bir kararı, Habeşista - na bildirmek bakkını muhalaza ettiği- ni söylemiştir. İNGİLTERE'DE; İki transatlantik karşılaşmıyacak Londra, 21 (A.A.) — Dünyanın : büyük iki transatlantik gemisinin, Fran- siz normandie ile ingiliz Çacen Mary' - min ne bir limanda ne de yokla biribir! Tine rastlamamaları ve daima biri Ame- rikaya giderken ötekinin Amerikadan dönmesi için 1936 dan başlıyarak hare- ket saatleri değiştirilecektir. SURİYEDE İsa'dan üç bin yıl önce Eti medeniyeti (Başı 1. ci sayıfada) büyük bir saraydır. Burada kral otur- makta Idi ki, halk düşman saldırışı kar- şısında buralara sığınmakta idi. Devle- tin endüstriyel merkezi de burada bulu- nuyordu. Çok çetin bir savgaya karşı Babil kralr ve savaşçı Halmurabi - ele Reçirmiş ve yakmıştır. Telhariri sara- yında bir çok güzellikler ateşten kur- tulmuş bulunuyor. bunların arasında mahi? binlerce tablet vardır ki bunların açılması bir çok yeni şeyler öğretecek- tir. Bu tabletlerden başka devleti kuran kralın olması ihtimali olan bir heykel ele geçmiştir. Bu heykelin üzerinde mahi yazı vardır. En ziyade göze çar- pan bir şey varsa © da gençlerin o zaman gelib okudukları bir dershanedir. Ders- hanede sıralar ve kürsüler olduğu gibi kalmıştır. Sarayın mimarisinde Avrupz nn ortaçağda bile tanımadıgğı konf. vardıı. “zaviyei kaimeli,, sokaklar, sara- yın içinde geniş merdivenler, dehre yi - yecek siloları ve pis suları şehirden dı - şarr atacak eksiksiz bir kanalizas örüsü vardır. Evlerin çoğunda banyo & daları ve pişmiş topraktan baayolar dır, BULGARİSTAN'DA : Albay Volçef Bulgaristanı terketti | Sofya, 21 (A.A.) — Harp aka. demisi eski direktörü Albay Vol - çef Bulgaristandan — ayrılmıştıc. Kendisi 1923 yılı 9 haziranında ve 1934 yılı 19 mayısındaki hükümet darbelerini hazırlıyan esrareng.z adamdır. 1934 yılında ortaya çıkmam..k- la beraber hükümet işlerinin ku - mandasını elinde tutrrakta ve ge- leceğin diktatörü olarak görün - mekte idi. Albay Volçef, 1935 yılı ikinci kânununda hükümeti kura - caktı. Bu husustaki başarısızlığı Kıralın haklarına karşı almış - ol - duğu durumdan ileri gelmiştir. Volcef'in kerdi isteğiyle Fransa - ya gitmek üzere Bulgaristan'dan ayrıldığı sanılmaktadır. Özgür bırakılan Makedonya komitecileri Sofya, 21 (ALA) — Geçenlerde ya kalanan bütün Makedonya komitacıla « rı illerin birinde hapis edilen şefleri j Petro Traikoftan başkası özgür bırakıl mışlardır. Dağınık duyuklar ğ Almanyadaki gerginlik Peşte, 21 Ç(ALA.) — Yarr — resmiğg Pester Hoyd gazetesi, Almanyadaki aytışmaların bu memlekette süküna yardım edemiyeceğini yazarak diyor kü “Berlin halkımın büyük bir kısmı « nen ulusal fikir bakımından zihirlene miş olduğunu söylemeğe nc için B. Göbels Jüzum görüyor — Sthalttelm yarı sücl! örgütünün dağıtılması, ka » tolik ve protestan kiliselerine harp a- çılması Almanyadaki büyük gerginli- ğin birer belgesidir.. Maçek'in yıl dönümü Belgrad, 21 (A.A) — Maçekin yıl dönümü ikgisiyle Zagrebdk ve diğer hırvat şehirlerinde, 1929 yılı 1 hazira « mındanberi iİlk defa olarak hırvat bay. rağı çekilmiştir. — Yapılan- gösterilere polis karışmamıştır. Bu arada ağır hiğ bir hadise de olmamıştır. Japon - Kanada tecimel durumu Ottava, 21 (ALA.) — Başbakan B. Bennet, japon hükümetinin Kanada'dan gelen mallara yüzde elli gümrük resml koymak kararının 1911 tarihli iagiliz — japon tecim andlaşmasını bormakta olduğunu ve japon hükümetinin bu ka - rarının Kanada tarafından da japon mal. larına değerleri üzerinden yüzde 38 gümrük alınması sonucunu vermekten l;;h bir şeye yaramıyacağını söylemişe B. Bennet bir kotarma anlaşması eh de etmek için japon hilkümetiyle konuşe malara girisildiğini bildirmiştir. RADYO ANKARA 1980 — Dişçinin saati l&l? — Musiki: Vivaldi hakkında bir kaç söz: Nece det Remzi. Vivaldi Konserto Keman: Necdet Remzi- Piano: Ulvi Cemal 20.00 — Ziraat Vekâleti saati . 20.10 — Musiki; M Orkestra konseri (plakla) 20,380 — Dans musikisi 20.50 -- Haberler. İSTANBUL 18.30 — Yüzme dersleri. Bayanza « Tarcan, 18.50 — Fransızca dörs 1910 — Plak neşriyatı” 20.20 — Haberler 2030 — Radyo caz ve tango orkes- traları ve Bayan Bedriye Tüzün, Türk. ge sözlü eserler. 2130 — Soön haberler — Borsalar 21.40 — Mandolin kuvarteti, Bayan Paterelli iderezinde, — 22.10 — Plak negrivatı.