24 Temmuz 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

24 Temmuz 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

24 TEMMUZ 1935 . ** . Büyük bir ... ... we yıl dönümü (Başı I. ci sayıfada) Bir an olsun hatırımızdan çıkar- mayalım. Daha Lozan barışının imza - landığı günlerde : «Türkiye Ka - nuni Süleymanın bile gıbta ede ceği bir utku kazandı.,, demiş o- lan Romanyalı yazarın hakkı var- dı. Fakat şunu da ilâve etmek lâzımdı ki yaralı türkiye, bu ut- kuya, — kahramanlıkta - tarihinin en şanlı gür'erini bile geçen bir savaşları sonra erişmişti. Sevr, ölmüş bir imparatorluk için yazılmış bir. gömme hkâğıdı idi. Lozan, yeni doğan bir dev lete verilen “yaşama hakkı,, ol - du. Yüz kızartıcı Sevr andlaş - masını yırtarak — ayaklar altında Ççiğniyen ve hiç bir zaman zincir- Tenmeye razi olmayacağını hay - kuran genç türkiye, Lozandan aldığı hızla bugün her zaman - kinden daha b->v>e'!! ve avakta- dır. Yarınki nesiller, tarihimizi o- kurhen Sevr paçavrasını imzala- yanları nasıl ayıplıyacaklarsa Lo- zan utkesuzu kazananları da kalplerinin bütün havvetile se - vecek ve veni türkiyenin kuru - cularını asla unutmayacaklardır. (Mazbut emlâk ) kanunu Yurdluk ve ocaklık, mazbut emlak aylıkları hakkında yapıla- cak elyemi Finans Bakanlığı def- terdarlıklara bir genelge ile bil dirmiştir. verebilen bu tarassut kollarına dayan- Maktadırlar. Bu sahanım savga özü beş tane deniz uçak filosudur; bundan da- Yayı hava bakanlığının ilk işi burasının savgası için birçok uçak ısmarlamak ol- muştür. Elde bulunan işe yarar deniz mçaklarına çarçabuk iki motörlü kara uçakları katılmıştır. Bu iki motörlü v- çaklar yere inmek soru gibi bir tehli- ke karşısında tek motörle de - uçabil- mektedirler. Bu uçaklar, düşmanın tut- mak istediği yolu saptamak — ve bunu haber verebilmek için düşman kıyıları- P z Büyük bir spor günü Bu ayın 27 ve 28 inci cumarte- si ve pazar günleri Ankara Gücü alanında Bursa, Eskişehir ve An- kara güreşçileri karşılaşacaklar ve ayni zamanda Ankara Gücü, Al- tınordu ve Gençler Birliği kulüp- leri arasında da futbol kupa maç- ları da yapılacak. Bu maçları kaza. nan takrma güreşçiler tarafından bir kupa armağan edilecektir. Bölge kulüpleri atletleri tarafın- dan hız ve dayanıklık — koşuları, tek vesüç adım, sırıksız ve sırıkla yüksek atlamalar, disk, cirid, gül- le atma ve bayrak yarışları yapı- lacaktır. Birkaç yıldır güreşte iyi bir varlık gösteren Ankara bölge- si güreşçileri Türkiye birincilikle- ri ve Sovyet karşılaşmalarından önce Bursa, Eskişehir güreşçileri karsısında çok çetin bir sınaç ge- çireceklerdir. Eskişehir ve Bursa bu karşılaşmalar için tam çalışmış olarak 26 temmuz sabaht şehrimi- ze geleceklerdir. İçlerinde Bursa- dan Ahmed, Şükrü, Ahmed ve Es- kişehirden İzzet, Mestan Ertuğ- rul ve İhsan gibi çok değerli gü- reşçiler vardır. 27 temmuz cumar- tesi günü Ankara, Bursa ve Eski- şehire ayrı ayrı birer takım ve Pa- zar günü de Eskişehir ve Bursaya karşı ayrı bir takım çıkaracaktır. Ankara Atletizm Kurulun- dan: 26 ve 27 temmuz günleri saat 14 de yeni yapılan Ankara Gücü alanında u- şağıdaki programa göre atletizm teş- vik ve seçme müsabakaları yapılacak- tır. Bu müsabakalara iştirâk edecek ku- lüb üyeleri 24. temmuz akşamına kadar Ankara gücüne müracaatla hangi mü- sabakalara iştirâk edeceklerini bildir- meleri ve Jisteye isimlerini yazdır- maları lâzımdır. Bugünden sonraki müracaatların kabul edilemiyeceği bil- dirilir. 27 ve 28 temmuz günleri yeni yapı- lan Ankara Gücü alanında yapılacak at- letizm teşvik yarışmaları programı 27 temmuz cümartesi saat 14 de na kadar yaklaşacaklar, uçakların hava- 100 M. Seçme Janmalarını gözetliyerek arkalarına dü- 400 M. Seçme şecekler vebu suretle ileri karakolculuk 1500 M. Handikab yapacaklardır. Eğer hava kapalı veya Gülle Atma sisli olur da bu plân yeritilemezse ve- 100 M. Final handikap ya düşman bulutlar arasına saklanırsa, we n . * haber verme işini, kıyılarda kurulacak s000 M Handikap olan telsiz Istasyonları Ürzerlerine ala- Tek adım atlama Disk atma caklardır. Bulutlar içinde veya üzerin- de uçan düşman pilotları uçaklarını e- damakıllı kullanamıyacaklarından, ve- Balkan bayrak 1M+m|“+m 28 temmuz pazar saat 14 de ğ 110 M. Manialr recekleri telsiz işaretleri de Britanya- 800 M. handikap nan radyo istasyonları tarafından alın- 200 I. seçme mış olacak ve bu sütetle düşman filo- Cirit atma #sunun hangi tarafa doğru gitmek iste- Yüksek atlama diği oldukça doğru öğrenilerek kıyılar- 200 M. final handikap daki bataryalara ve ileri karakolculuk 300 M., acamlara yapan uçaklara bildirilecek ve dolayı- siyle, düşman — kıyılara — yaklaşmadan ileriye baber verilmiş olacaktır. 8 adım atlama 2000 M. Handikab 4X100 bayrak daki kimsesizl anlatıyor. Volter de, Kap- ULUS * Bu pazar günü Çankırıda Gençler birliği ve Altınordu kulüpleri araların- da yarımşar ssatlik ve iki bölümlük bir maç yaptılar. Altınortdu genç takımı ayrıca çankırısporlularla karşılaştı. Bi- rinci oyunda her iki takım ikinci bö- Kümde yaptıkları birer sayı ile beraber kaldr'ar. Alı.nordulular sonu İ-4 ka. zatıdılar. * Çankırının en iyi ve yarın için gü- zel bir spor alanı olmağa elverişli bir yerindeki çayırda bu iki maçı görmek i çin kalabalık toplanmıştı. Şehrin büyük- leri de orada idi. Alanın bir kenarına boydan boya yeşil bayraklarla sarılmış bir tribün yapılmıştı. Ankara takımları alana çıkarken çok alkışlandılar, Yar- Bıç çankırıspor genel kaptanı B. Hüse- yin Avni idi. İki tarafın kadrosu da eksikti. Onun için oyun o kadar zevkli ve heyecanlı olmadı. Fakat çankırılılar maçı çok beğendiler. İkinci oyun birinciden daha ilgi u- yandırdı. Yerli halk takrmlarının ka- Lik maç'arı bit- tikten sonra An- kara — kulüpleri, genç takımları â- rasında yarışma- lar yapmağa önem vermeğe — başla- mışlardır. Şampi- yonluk — alanında birinci takımları- fn heyecanlı maçlarını gördü- ğümüz — Gençler Birliği ve Çankıya küçükleri bu yolda en başta gelmektedirler. İki üç hafta- danberi iki kulüp genç takımları bir kaç maç yapmışlardır. En son karşılaş- mada 3-3 berabere kalmışlardır. İki ku- lübün başkanları kazanan taraf için bir Gençler Birliği kupa koyduklarından oyun tekrar edi- Yecektir. Bu maçlarda hoşumuza giden şey de kuülüplerin futbolcuları çok te- miz bir kılıkla alana çıkarmalarıdır. i$a Çankırıdaki maçlar çok zevkli oldu zanmasını istiyorlardı. Çankırıspor da maçım ilk 15 dakikasında hepimize kaza nacak duygusunu verdi. İçlerinde bir vakit Muhafız Gücünde iyi oyunlarını gördüğümüz ve alkışladığımız Şekip gi- bi oyuncular da bulunan çankırılılar gittikçe yoruldular ve atılganlıklarını kaybederek 1-4 yenildiler. Çankırıda sporun ilerlemesi için o- rada candan çalışan gençlere her fırsat ta Ankara ile karşılaşmalarını ve Çan- kırıda spor önürdeşmesini artırmak ü- zere ikinci bir kulüp kurmalarını tavsi- ye ederiz. Pazar günleri gelen trenler onlar için bulunmaz bir fırsattır. Az bir kadro ile gelmek şartile her hafta hir Ankara kulübünü çağırmak ve maç yap- mak az zamanda Çankırı futbolunu iyi bir duruma getirir. Sonra futbolun yük- selmesi için atletizme de önem vermek Yâzımdır. Uraydan ve partiden çok yar- dım gördüklerini konuklarına yanlata anlata bitiremiyen Çankırı - gençlerin- den bunu bekleriz. - Altınordu küçükleri İdman cemiyetleri birli - ginin bir dileği İdman cemiyetleri birliği ge- nel merkezi Finans Bakanlığına baş vararak, “Örgütlerinden 'olup sporda çok iyi derece kazanan bazı sporcuların ve örgütlerin ba şında bulunan bazı — kimselerin spor alanlarına — parasız girme hakları tüzük hükümlerinden o! ması dolayısiyle, bunların alan - lara girmelerinden dolayı istih lak vergisi alınmaması için ilgili- lere emir verilmesini istemiştir. Ankaralı bisikletçiler Konyada Konya, 23 (A.A.) — Ankara bisikletçileri 130 kilometrelik bir yol aldıktan sonra dün saat 18 de şehrimize gelmişlerdir. Bugün Konya bisikletçileri ile 50 kilo - metrelik bir yarış yapacaklardır. Bisikletçiler ayın 25 inde Anka- raya varaı ur. SAYIFA 5 — Hangi kurumların (esham ve tahvilatı) inanca ola- rak kabul edilecek? Artırma ve eksiltme kanunu hükümetçe belitilecek “esham ve tahvillerin,, artırma ve eksiltme- lerde borsa cetvelleri Üüzerinden - yüzde 15 eksiği ile üstenciler tara- fmdan inanca gösterilebileceğini yazmaktadır. Bakanlar kurulu da bir kararla ulusal esham ve tah- villerin teminat gösterilebilmesi için taşımaları lâzım gelen şart- ları saptamıştı. Bu kere Finans bakanlığı bu esaslara uygun olanı ulusal esham ve tahvilâtın — adla- rını ve nevilerini beliterek - ilgili yerlere yazmıştır. İnanca olarak kabul edilebilecek altı ulusal sos- yeteye ait hisse senetleri şunlar- dır: Türkiye iş bankası, emlâk ve eytam bankası, Anadolu demiryo- Tu sosyetesi, İstarıbul tramvay sos- yetesi, türk bira fabrikaları (Bo- monti - Nektar), Kozlu kömür iş- leri türk anonim sosyetesi. Yukarda adı geçen sosyetele. rin esham ve tahvillerinin inanca olarak kabulünde ilgili resmiğ day re İstanbul menkul kıymetler ve kambiyo kamiserliğine cevaplı bir telgraf çekerek inanca gösteri- len hisse senedi veya tahvilin son borsa fiatını soracaktır. Ve gelen cevaba göre gösterilen fiatın yüz- de 15 eksiği ile verilen tahvil ve- ya hisse senedi inanca olarak alı- nacaktır. Bundan başka Finans ba: kanlığı para işleri direktörlüğü borsadan gönderilen bilgete da- yanarak aylık fiat cetvelleri ha- zırlıyacak ve defterdarlıklara, mal sandıklarına, resmiğ dayrelere ve satın alma komisyonlarına gönde- recektir. RADYO Resmiğ dayreler borsa duru- ANKARA munu buradan da kovalayacak.- e ğ lardır. Fakat esham ve tahville- 19.30 Tayyarecinin saati Cü K eli rin inanca olarak kabulünde bor- Beethoven: Sonate Do Majeur Ferhunde Ulwvi: Piano 20. - İnhisar vekâleti saati 20.10 - Musiki: Seçme parçalar Saksafon: Nihat Esengin Piano: Ulvi Cemal 20.30 - Dans musikisi sa komiserliğinin telgrafındaki fiat esastır. Sonra olacak değişik- liklere bakılmıyacaktır. Ancak fi- atlarda yüzde 15 den fazla bir dü- şüklük olursa üstenci bu eksiği ta- mamlıyacaktır. Yukarda adı ge- çen sosyeteler kendi esham ve tahvillerini inanca olarak kulla- namıyacaklardır. 20.50 - Haberler İSTANBUL ğ & ici 18.30 Yüzme dersleri. Bayan Azade Bir yurddaşm özverisi Tarcan Hava tehlikesini önlemek için 18.50 EHrangızca ders. Türk Hava Kurumuna (10,000) li- 19.10 Dans musikisi (plâk) ra bağışlıyan ve ayrıca her yıl 19.40 Haberler (2000) lira vermeği yükenen (İz- 19.50 Bayan Halide monoloğ mic peraisir dok ldir il 2010 Konferans . sosyetesi) yönetim kurulu 20.80 Radyo caz ve tango orkestra- T AA ları ve Bayan Rirsen (türkçe larmdan B. Harri Jiro ayrıca her sÖzlü eserler) ay işyarlarının aylıklarından yüz- — 21.30 Son haberler - borsalar de ikisini üyelik hakkı olarak ver- 2140 Gitar solo. Mario Paredi mektedir. < 22. — Plâk neşriyatı. Bu özverili yurddaşı kutlarız. için ——————”—”—”: ——— — — sında sarsılmaz olan, sizin asığlarınız 4 ULUS'ıınr romanı TM San Michelenin kit:bı Türkçeye çeviren: Nasuhu BAYDAR Vazanı Aksel MUNT Filon, Kaligüla'nın Kapri'de üvey kayın babasının yanında geçirmek zorunda kal- mış olduğu temiz ve sade hayatı anlatıyor. Köpek Süeton, “yalancının hafızası çok sağ- lamp olmalıdır,, diyen Kentilyen'in pek doğ- ru sözünü unutarak, “Kaligüla, Kapri'de se- fahat ettiği sırada, ihtiyar imparatorun şa- ka bilmez gözünden lnımılıbilm_elf için başı- na bir geçirmişti, ,, sözlerini ağzından kaçırıyor. Ahlaksızlığın kamçılayıcısı o!ın Senek ve onun çağdaşı olan Plin, Kapri 'de Tiber'in nasıl vakarlı bir yalnızlık içinde ya- gamış olduğunu söyliyorlar. Bve_t. Diyon Kasyüs, bu pis dedikodulara hafif iymalarda bulunuyorsa da böylece düştüğü tezadlara işaret etmekten de kendini alamıyor. Jüve- nal, bu iskandal amatörü, imparatorun Kap- ri'de, bilgin dostları ve müneccimleri arasın- da geçirdiği sakin hayattan bahsediyor. Ahlakın sert yüzlü koruyucusu Piütork, İhtiyar imparatorun sen on yıllık hayatın- ri sefahatlerinin hiç bir esası olmadığını sez- miş olanlardandı. Tiber, en büyük düşman- larının da itiraf ettikleri gibi, pek ahlaklıca ömür sürdükten sonra, Kapri'ye altmış se- kiz yaşında çekilmişti. Onun adada geçir- miş olduğu hayat, namkör bir dünyanın bez- miz sahibi, yüreği kırık bir ideyelci olduğu halde, yüksek zekâsı ve eşsiz alaycılığı do- layısiyle, gene insanlıktan umudunu kesme- miş bir ihtiyarın hayatı idi. Çağdaşlarından şüphe ve onları ktiçümsiyerdy ve bunda şa- şılacak bir taraf yokta, çönkt kadır. erkek, kime güvenmişse, hemen hepshaden #ötülük görmüştü. Tiber, Kapri'ye çekilimedön bir yıl önce, vaktiyle Avgust için yapılmış oldu- ğu gibi, adma bir tapınak kurularak, tanrı gibi kendisine tapınılması hakkında hazırla- nan mazbatayı reddederken söylediği sözle- ri Taçit kaydetmektedir: *“.. Bana gelince, size bildiririm ki ben sadece insanım ve insan olarak ödevlerimi yapmaktayım, Aranızda başyeri tutmak bana yeter. Ben, benden sonra yaşıyacakla- rın bunu unutmamalarımı dilerim. Eğer on- lar memlekete hizmetinde rastladıkları teh- like karşısında sağlam ve düşmanlık karşı- tasalanan babalarıma lâyık olduğumu düşü- nürlerse beni, saygı ile anmaktan da fazla bir sevgi ile seveceklerdir. Kalblerinizde kur- mak istediğim tapınak işte bunlardır. En gü- zel ve ayakta en çok duracak olan heykeller işte bunlardır. Taştan anıtlara gelince: bun- dan sonraki nesillerin düşünceleri kine dö- necek olursa bu anıtlar haysiyeti kalmamış birer kabir haline gelecektir.,, “Bunun içindir ki tanrılara dönerek on- lardan hem kendilerine, hem de - insanlığa karşı olan ödevlerimi yerine getirehilmek için, son günüme kadar, bana vicdan rahatı vermelerini diliyorum, Ve yurddaşlarımızla bağlıklılarımızdan, bu toprağı bırakıp göç- tüğüm zaman, hayatımı ve adımı beğenle anmak ve hatırama saygı göstermek sure- tiyle beni yükseltmelerini istiyorum.., . Damekütaya kadar tırmandık. İhtiyar imparator, orada en büyük köşkünü kurmak- la ne iyice biliyordu. Dameküta, San Michele'den sonra, Kapri adasmdaki en güzel göreyi olan yerdi. f Burada bulunmuş olan sayısız eski parça: ların Nelson devrinde İngilterenin Napoli elçis_ı sör Vilyam Hartilton'un eline geçmiş ve şimdi de Britiş Müzcom'a konulmuş ol. dgığuııu Lord Dafrin'e söyledim. Bu gibi es- ki zaman eserlerinden pek çoğu, şimdi bile, üzüm bağlarında gömülü idi. Gelecek yaz — ciddiğ kazılar yapmağı düşünüyorum. Bu bağlar bugün benim malımdı. Lord, mozaik ve renkli mermer parçaları : arasından, küflü bir asker düğmesi bulup çıkardı. Korsika nişancıları! Evet, iki yüz Korsika nişancısı 1808 de burada karargâh kurmuşlardı ve ingiliz kuvvetlerinin büyük kısmı malta kıtalarından olduğu için fran- — sızlar hücuma geçince, karmakarışık, çekil- — mişlerdi. Oriko'ya doğru, kıyıdaki yalçın — kayalara bakarken, fransızların karaya çık- —— tıkları nokta ile tırmandıkları dik kayalıkları — elçiye gösterdim. İkimizde bunun pek güç bir iş olduğunda anlaştık. İngilizlerin her zamanki bağatırlıkları ile döğüşmüş olduk- larından şüphe edilemezdi, fakat karonlık basınca, şimdi San Michele'nin bulunduğu yere çekilmişler ve komutanları, kendi gibi irlandalı olan, binbaşı Hamilton aldığı ya- ralarda orada ölmüştü Binbaşı Anakapri mezarlığında yatmaktadır. (Sonu var)