26 Ağustos 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

26 Ağustos 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

— SAYIFA 2 Havacılık bahisleri İngiliz hava endüstrisi Geçen ayın son — günlerinde Hendon'da yapılan ulusal havacı. lık bayramının hemen ardından 6 temmuzda ingiliz sücl uçakçılığı da 3S0 uçağiyle güzel bir toplan- ti yaptı. Ve bua toplantıda Büyük Britanyanın hava işlerine verdiği Önemi göstermek — üzere de kıral H.k_ defa olarak hava mareşalı ü - Lidlormasını giydi. Mih fazla adamı hay - sanlıklara boğan bu iki bayram - dan Hendonda — yapılanı, ingiliz hava endüstrisinin yarattığı uçak- Jarın görülmesi tırsatını vermiş . tir. Benim burada ele almak iste- diğim konu son uçaklarda güdül- müş olan süel gayeyi canlandır - mak, ingiliz- hava endüstrisinin başardığı büyük devrimi anlat - maktır. Her şeyden önce, söylememiz lazımdır ki, ingiliz uçmanı genel Savaşta, dalma sert ve yılmaz bir karakterle çetin bir düşman ola - tak kendini göstermiş ve yeni sa. vaş metodlariyle — birlikte hava bi anlamı en iyi olarak Büyük Britanyalı tarafından - kavranıl - uT Bununla beraber harbsonra - sının, bu memlekette, her gün ha- vacılığın zayıtladığı — sonucunu vermekle geçtiği — muhakkaktır. Bu, benim inanıma göre, ortaya bir hava silahı yarışı çıkmasına *ebeb olarak, adaların karşısında Bulunduğu tehlikeyi boş yere bü- yütmemek gizli isteğinden doğu- w'- Çünkü, bütün ingiliz ha rları gibi, ihgiliz ulusu da bi. Jiyor ki, bu zengin ve dört taralı açık adaları, en küçük — bir hava kuvvetine karşı bile korumak im- kânsızdır ve Avrupa devletlerinin artırmalarına önayak Bunu, Mak Donald plânından 'hvı lokarnolarından ve hava si- lâhlarını azaltmayı hedetliyen bü. — tün konuşmalardan da kolayca an- — İayailiriz. İşte, hava barbı anlamını çok — ve en İyi kavram $ olduğunu yaz- — dığım Büyük Britanyanın, hava- — tılık bakımından olan geriliğinin verdiği gnlamın özü budur. Buğün, Hendonda — rastlanan uçakları, artık hava silahı yarışı- nn önüne geçilmez bir hakikat oiduğunu ve bu yarışa İngiltere - tin katıştığını — açıkça gösteren — kuüvvetli deliller olarak ele alabi- — İiriz, Hava yarışı başlamıştır ve İn. /— Biltere bunda geri kalmamak az- mindedir. Hendonda halkın gözü önüne güzel v çaklar arasında uçuş kapasitesi artırılmış Hendley Pa- - Be ve Faire 'in kara — uçakları, Bristol ve Avzo'nun borbardı - man, Havker'in av uçakları üze - rinde öncmle durulacak bir değer göstermektedirler. a İçlerinde top, her yana hattâ kuyrukta dümenlerin de arkasın- dan ateş eden bol makineli tütek- — Jerle silahlı ve hızlı ağır uçakla - düşman memleket üzerinde, a:.. man uçaklariyle — düşürülmek korkusu duymadan — harbede - yapılacağını anlatan güzel bir ders harbı gibi hava harbının da nasıl cek muharebe uçağının türlü ka - sakterlerini bu ingiliz uçakların » da bulmakta hiç bir güçlük yok . tur ve bunun gibi, topsuz uçağın “anlamsızlığını da bu gürel bilim — örnekterinde görmemek imkânsız- dir. Hendon bayramında toplanan yeni ingiliz uçakları ingiliz hava endüstrisinin çalışmalarımna bü - yük bir hız verdiğini ve yarattığı örneklerle de — havadan gelecek tehlikeyi ve hava harbının nası! olduğunu gösteriyor ve dünyaya Öğretiyor. Bana öyle geliyor ki, havacı « lik davasının ana çizgileri dünya- mn dört bir tarafında göze çarpan çalışmalarla kuvvetle belirmekte. dir. Hava ordusunun saldıran ve harbı kazanan bir öz olduğu, ha- va ordusu olmuyan memleketlerin biç bir harba, ne saldırım, ne sav- ga harbına atılamıyacakları artık herkesin öğrendiği bir hakikat ol- muştur. Hendondaki uçaklar bu hakikat kadar, Büyük Britanya hava endüstrisinin yüksek duru - munu göstermişlerdir. Ben buna inanıyorurm. Şakir Hazım GÖKMEN SPOR Türkiye birincilikleri sonuçları Balıkesir, 25 (Özel aytarımızdan) — Şimdiye kadar görülmedik bir kala- balık önünde bugün Türkiye futbol bi. rinciliklerine general Ali Hilsmet ala. nında başlandı. Direğe bayrak çekilir- ken, bando mızıka erkinlik margenı çal. dı ve sporcular bir ağızdan marşı söy- Jediler. Şampiyon takımlar; Balıkesir idman yurdu, İstanbul Fenerbahçe, Ça- nakkale türkgücü, Bandırma Gönen id. man yurdu, Bursa Aemirspor alkışlar arasında geçid töreni yaptılar. Bizinci maç, Bursa şimpiyonu De- mirsporla Bandırma şampiyonu Gönan idmanyurdu arasında oldu. Bursalılar oyunu S.1 kazandılar. İkönci maçta İs. tanbul şampiyonu Fenerbabçe, Çanak. kale şampiyonu türkgücünü 6-0 yendi. Şampiyonumuz İspartayı, Eski- şehir Afyonu yendi. Eskişehir, 25 (A.A.) — Bugün Tür- kiye grup birinciliklerine başlandı. Es- kişehir Demirspor Afyon birincisini 4-1 yendi. Ankara şampiyonu Gencler- birliği Isparta birincisiyle yaptığı ma- Çı, üstün ve beğenilen bir oyunla 0.8 kazandı. Uşak - Aydın maçı Aydın, 25 (A.A.) — Bugün başlayan Krup birinciliklerinde ÜUşak Gencler Birliği Aydın şampiyonunu 1-6 yendi. Güreşçilerimizin başarısı İstanbul, 25 (A.A.) — Viyanalı gi reşçiler bugün ikinci yarışmalarını yap- tılar, Teknik sonuçlar şunlardır: 56 kiloda: — Kenan Yelineki puvan hesabiyle yendi. 61 kiloda: — Etik Pinsss Yaşarı 6 dakika 10 saniyede tuşla yendi, 66 kiloda: — Saim Josefi 6 dakika 38 saniyede tuşla yendi. 72 kiloda: «« Hüseyin Antonu pu- van hesabiyle yendi. 19 kiloda: — Hans 11 dakikada Nu- sâyi tuşla yendi. 87 kiloda: — Mustafa Fransı gözle görünür bir üstünlükle yendi. Ağır sikletee: — Çoban Mehmed Edvard'ı puvan hesabiyle yendi. Çoban üstün başladı ve üstün devam etti. Viyanalı minderden kaçmak sure- tiyle zevksiz güreşiyordu. Galatasaray Romanyada yenildi. Bükreğ, 25 (A.A.) — Galatasaray O- boa stadında Romanya birinci takımla. rından Üniria ile yaptığı maçta 4.1 ye- Bilmiştir. Romanyada bisiklet turu » Bükreş, 25 (A.A.) — Romen federam- yonu tarafından hazırlanan uluslar arası bisiklet yarışı sabah süat dokuzda baş- Tadı. Türk ekipi ile beraber fransız, yu- goslav, bulgar, poloryalılar da yarışa katılmışlardır. Bisikletçilerin sayısı 108 dir, Türk bisikletçileri Niyazi, Talât, Cavit, Orhan, Kâzım ve — Mökaclyadır. Yarış 11 etaba ayrılmıştır. 1750 kilo. metredir. Eylâlün sekizinde Bükreşte bitecktir. Bugünkü yarış 170 kilomet- redir. B İstanbuldaki at İstanbul, 25 (A.A.) — Bugln Veli. efendi koşu alanında at yazışları yapıl. ULUS - S IREDEN DÜ AA Z POLONYA'DA : Krakovi ekspresine yağınç Varşova, 25 (A.A.) — Varşovanın 9 kilometre ötesinde doğu Molopolaka- #na gitmekte olan Krakovi sürat katarı bir yağınca uğramıştır. Hüviyetleri da- ha belli edilmemiş kimseler birkaç ki- Jometre boyunca rayların — vidalarını sökmüşlerdir. Makinist son dakikada frenleri — iş- letmiş ve bu suretle çok önemli bir ka- zanın Öönüne geçmiştir. Hemen gerçin. lemelere başlanmıştır. Yağıncın, Polonyanın bu bölgesinde kmmaw gösteren menfiğ unsurlar tarafın- dan hazırlandığı sanılmaktadır. MACARISTAN'DA İranın Peşte etçisi Peşte, 25 (ALA.) — Kırallık uambi” amiral Horthi İran'ın Peşte elçisini tö- renle kabul etmiştir. Etçi güven mektu- blarını ve önceki elçinin Bikeye çağrıs lış mektublarını vermiştir. Peşte, 25 (A.A.) — Azadını Bala- ton gölünde geçiren Avusturya dış iş. leri bakant yarım Macaristan diş bakarı ile görüşecektir. İTALAYA'DA: Bir uçak kazası Roma, 25 (A.A.) — Arsıulusa! mi- tingde uçuş yapan uçaklardan biri düş- müş ve içinde bulunan Uç kişi yâralan- muştır. ALMANYA'DA: Ceza kongresinde görüşülenler. Berlin, 25 (A.A.) — 11 inci arsrulu- sal ceza kongresi bugün çalışmalarını bitirmiştir. Alman ve yabancı delegele- ri, intikam isteğiyle yapılan — suçlara karşı yeritilecek cezâlar bakkında yid- detli aytışmalarda bulunmuşlardır. Ya- baner delegeler bu husustaki alman pro- Jelerini açıkça tenkid etmişlerdir. Kongrede talebeye nid olan cezalar dçin de uzun boylu aytışmalar olmuş ve talebeye verileti ceza metodları ile kı- sırlaştırma ve hadım etme usulleri ten- kide uğramışlardır. BİRLEŞİK DEVLETLER'DE: Hazne barçları için karar Vaşington, 25 (A.A.) — Kongre, hazne borçları için, hükümete karşı da. va açmağı 1936 tarihindenberi yasak e- den kararı, imzalamak üzere, B. Ruz- velte göndermiştir, Amerikan senasının azadı Vaşington, 25 (A.A.) — Köngrenin bu akşam azat edilmesi beklenmekte i- di. Fakat tarım meseleleri üzerinde iki kurul arasında çıkan şiddetli aytışma. dan ötürü sena azadın, gelecek hafta yapılmasını kararlaştırmıştır. YUNANİSTAN'DA: Yunanistanda rejim meselesi Atina, 25 ÇALA.) — gazeteler, par- Jamontonun halkçı partiden 92 oruntak tarafından imza edilen — ve kırallığın yeniden kurulmatı hakkında olan bil- diriği yaymaktadırlar, Cumuriyetçi çevenler bu imzaların halkçı partinin ancak 36 oruntağı ârâa- sında toplanmış olduğunu söylemekte- dirler. —— ——— dı. Birinci koşu: — Birinci, Prens Ha- limin Churbras'ı ikinci, bayan Bins'in Barıs'ı. İkinci koşu: Birinci Prens Halimin hbni Hattal'ı, ikinci Vuralın Oktayı. Üsüncü koşu: — Birinci, Telât An- karanın Sarıkuşu, ikinci, Yusufun Al- ceylanı. Dördüncü koşu: — Birinci, F. Atlı. 'nın Toprusu, ikinci, Rüstemin Gonku. Beşinci koşu: Birinci, Mehmedin Güzel Bandırması, ikânci Prensi Hali. min Poruj'u. Fransız gazeteleri- nin İnsiltereye bir sorusu (Başı I, inci sayıfada) Menni etmediği tehlikeleri paylaşmak Önergesinde bulunamaz, Stresa cephe. - Gini sarsan Fransa değildir.., Kaçan italyan askerleri Paris, 25 (ÂA.) — Maten gazetesi. nin Londra'dan aldığı bir habere göre, bu şehirdeki italyan konsolosu, İngilte- re'de oturan İtalyanların italyan o7€ suna gönüllü girmek için yaptıkları di- lekleri Roma'ya bildirmektedir. Aynı gazetenin Cenevre'den aldığı bir habere göre, Habeşistan'a sevkedile- cek olan Bolzanolu üç italyan eri kaç - mışlar, fakat yakalanarak Sen — Moris şatosuna — hapsedilmişlerdir. Hükümet bunlar hakkında bir karar werecektir, 19 ağustosta kaçmış ölan Trieste böl » Resi halkından üç er de yakalanmış ve Örsieres'd> hapsedilmişlerdir . Doyçe Algemayne Çaytungun bir yazısı Berlin, 25 (AA.) — Döyçe Alge - mayne Çaytung diyor ki: * İtalya'nın, aömürgelerinir geniş- lemesi hususundaki ihtiyaçları taramiy: Te haklıdır. — Anlaşmaya katılması husu- sunda yapılan gizli andlaşmalara kar - Pn, sıra paylaşmaya gelince İtalya, el - leri boş dönmüştür. İtalya'ya sonradan verilen asığlar onu boşaud edecek — bir gekilde değildi. Japonya gibi, İtalya da nüfesunun çoğalmasından sınır'arı içinde havasız kalmıştır. Afrikanın sönürge — topraklarının paylaşılması şimdi kararlaştırıldığı tak - dirde Almanya, bu paylaşmaya girmek hakkma sahiptir.,, Avrupa'ya attığını yarmaktadır. İlk maddelere kesin bir ihtiyacı olan Almanya'nın, her halde sömürge elde ederek genişlemesi gerekmektedir. Alman gazetesi bundan başka, alman sömürgeleri meselesinin lokarno görüş- melerinde ve Yung plân: için Paris'te yapılan konuşmalarda ileri sürüldüğünü ve bazı politikacıla- n alman sömürge kınavının tekrar Yaşlamasını haklı gör- düklerini hatırlatmaktadır . Gazete sömürge eşitliği hakkındaki alman dileğinin sağlam bir esasa da - yandığını ilâve etmektedir. B. Musolininin iki oğlu ve damadı gitti Roma, 25 (A.A.) — Duçe'nin iki büyük oğlu Bruno ile Vittorio, gönül'ü olarak doğu Afrikatına hareket etme - 'den Öönce ikinci mülâzım elbisesini giye- rek Parioli epor sosyetesinin bir toplar tısında bulunmuşlardır. Bu toplantıda faşist partisi genel sekreteri ile italyan elimpiyat sosyetesinden zatlar ve ko- mite direktuvarı üyeleri hazır bulun- müuştur, Genel sekreter B. Starecc, çok heye- ganlı ve cöşkün bir hava içinde Bruno ve Vittorle'ya parti tarafından armagan edilmiş olan silâhları vermiştir. ... Trablus, 25 (ALA.) — Trabuls har - bında topraklarını bırakmış olan bir çok aylelerin yurdlarına dönmeleri devem etmektedir. Rorna, 25 (AA.) — Doğu Afrikası- | ©a gönüllü olarak gitmek üzere tizeb- ler devam etmektedir. Kendisine altın #üel yetkil madalyası verilmiş olan Ge- neral Kont Marazso Della Racca, gö » nüllü olarak doğu Afrikasıma gitmek Gzeredir. Orada kendisi gibi gönüllü olarak giden iki oğlu ile birleşecektir. Amerika senası tarafsızlık pro- Vaşington, 25 (A.A,) — Taralsızlık projesine karşı ileri sürülen çok şiddet- Ni tenkidlere rağmen senato, saylavlar kurulundan bazı değişiklikler İle geri gelen bu profevi ikive karşı 77 oyla ka- YUĞOSLAVYYA'DA: B. Stoyadinoviçin sağlam durumu 'Belgrad, 25 (A.A.) — Kabine deği- şikliği hakkında hükümct çevenlerinde, B. Stoyadinowiç'in, yakında mütecanla bir kabine başkanlığına geçeceği söy Tenmektedir. Belgrad, 25 (A.A.) — Bakanlardan B. Yankoviç, öğleden önce, nalb tara- fından, Slovenya'daki yazlık köşkte ha bul edilmiştir. Belgrad, 25 (A.A.) — Tüze bakanı Aver, sağlık bakanı Preka ve orman ve madenler bakanır Stefanoviç'in çekilne- leri Rejen tarafından kabul edilmiş ve başbakan'n önergesi — üzerine tüzeye Nişkulin, orman ve madenlere — devler bakanı renkoviç, — ve sağlık bekanlığı vekâletine de beden eğilimi bakanı Ko- nenoviç getirilmiştir. Sıyasal çevenler kabinedeki bu de- gişikliklerin başbakan B. Stoyadinoviç için büyük bir başarı olduğunu ve böy- Tece daha ziyade kuvvetlenmiş olan hü- kümetin iş programına yeni bir atılgan- lıkla devam edeceğini kaydetmektedir- ler. Bakanları.ı çekilmesi Hırvatis- Belgrad, 25 (AA. sinin Zagrebden aldığı haherlere göre hırvat bakanlardan Auer ve Preka'nın kabineden çekilmesi Hırvatistanda biç bir etki uyandır namıştır. ERANSA'DA: F.asada büyük bayındırlık işleri Paris, 25 (A.A.) — Bayındırlık ba. kanı bugün, işsizliğe karşı gelmek üze- ve yapılacak büyük bayındırlık işlerini Saptamak için toplanan teknik komlt. “yona başkanlık etmiştir. Komisyon bazı büyük yollar ve he. Te arsrulusal bir mahiyet taşryacak olan Otosradlar yapılmasını kanarlaştırmış- tır, Yüz elli milyon frank harcanacak o. lan bu işlerde 16 bin işçi çalıştırılacak. tır. Kral Aleksandrın ölümü dola- yısiyle yapılan yakalamalar Marsilya, 28 (A.A.) — Hapsedilen ç hırvat, kıral Aleksandrın öldürülme. sine katılmış olmak suçu İle kendileri. ni ağır ceza hakyerine sevkeden suçla. ma kurul kararını temyiz edeceklerdir, Bir dünya rekoru kırıldı. Tstr, 25 (ALA.) — Uçman Dalmotte kapalı dayre içinde — bin kilemetrelik dünya çabukluk rekorunu — lurmıştır, Uçman saatte 450 kilametne 382 metre bir hızla uçmuştur. Eski tekor 447 kâ- lometre 371 metre idi. ARNAVUTLUK”TA : Arnavtuluk azıyanları asıtdı. 'Tiran, 25 (A.A.) — Arnavutluk ba. gın bürosunun haber verdiğine göre, Ficri sryasal hakyeri, azıya karışan on Jandarmaya ölüm cezası vermiştir. Bu hüküm yerine getirilmiştir. bul etmiş ve imza edilmek üzere Bay Ruzvelt'e göndermiştir. Senato bu projenin barış yolunda bi: harcket olduğu düşüncesinde bulunmuş tur. * Tarafsıslıl: kanunu Vaşington, 25 (A.A.) — Tarafsızlık — kanunu kabul edildikten sonra, demok. rat Hideri Rolinsan vu diyevde bulun- Mmuştür: “— Birleşik devletler hükümetinin, Avrupadaki anlaşmazlığı — düzeltmeğe barış öğütlerinden başka şekilde, nüfue. ça ve paraca katılacağını sanan bir av. Tupalı ulus varsa, bu düşüncesinde al- danmaktadır.,, İtalya altın satıyor Vaşington, 25 ÇA.A.) — Tecim ba- kanlığından bildirildiğine göre İtalya 10 hazirandan 20 temmuza kadar devam- ix olarak artan bazı özel giritlerin öğe- mek için 300 mülyon lipetlik altın » Üy mıştır. TTTT KKY sdksl * DIŞ HABERLER