3 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

3 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

$; YIFA 4 b 3ELYÜL TÖT5 SALI q Komşularımızda|| « Bezieenl BiEveraslrdr neler oluyor? || Yabancı gazetelerde okuduklarımız | 7; > .. BÖVYETLER BİRLİĞİ'NDE: $ Moskova'da, beş yüz topoğ- raf, yeni mahallelerin detay plân- harını hazırlamaktadır. On altı bin şimdiye kadar çalışılmıştır. $ Moskova metropoliteninde gçahşan bir grup, başlarında ikinci direktörleri olduğu halde, ctüd yapmak üzere Londra, Paris ve Berlin'e hareket etmişlerdir. $ Sovyetler sırıkla atlama rö- kördmen'i, Nikola Ozolin geçen gün 4.05 metre atlayarak üçüncü delfa kendi rekorunu kırmıştır. Avrupa sırıkla atlama şampiyonu olan alman Miller'den bir santim Gaha yüksek atlayan Ozolin bu yekorunu da geçmeğe çalışmakta- dır. $ Moskova - Leningrad axasın- daki satranç yarışmasını Moskova kazanmıştır. Moskovalılar 1,5 sa- yıya karşı 3,5 sayı ile üstünlükle- rini belli etmişlerdir. AT F N 7 ARE $ Paris'te çıkan Derniyer Nu - vel gazetesine Moskova'dan bil - dirildiğine göre bugünkü Kızılor - du 940.000 kişidir. Yardımcı ör - gütler de katılmca bu rakam 1,500 000 i bulmaktadır. Bunun içinde 40.000 subay da vardır. Ta lim görmüş yedeklerin sayısı 8,5 milyon olarak hesab edilmekte - dir. Bu duruma göre, Sovyet R—- ya, bir harb çıkınca 10 milyon ki - şilik bir ordu ile ortaya çıkacak - tır. Son üç yıl içindeki hafif top sayısı 2400 iken 4500, tank ve zırhlı etomobiller de 350 — iken Bunların arasında 1500 tanesi , ağır bombardıman uçağıdır. YUGOSLAVYA'DA: $ Kıyı illerinde turizm yolları yapmak için hükümetin 22 milyon $ Ulusal banka direktörünün başkanlığı altında yapılan bir top- YUNANİSTAN'DA: $ Büyük harbta Çanakkale'ye Bücum eden Avusturalya ve Yeni- zelanda (Avzok) kıtalarının ku- mandanlığını yapmış olan Gene - ral Sir Vilyam Rid-! Birdvud Ati- na'dadır. Kendisi şehrin başlıca yerleriyle müzeleri dolaşacaktır. SOVYETLER BİRLİĞİNDE YENİ AHLAK Komünist devriminin getirdiği yeniliklerden biri de, kadınlara çocuk düşürme hakkının ka- nunü bir tarzda verilmesi idi. Bunun başlıca sebebi de, gizli çocuk düşürmelerin halk arasında yaptığı tahribat olmuştu. Fahat bugün, bu kamınun değiştirilmesi düşünülmemekle beraber, ha- dınlarda çocuk sevgisi uyandırılmağa çalışılmakta ve operasyonların yapılması güçlükle habul edilmektedir. Ancak, hanuni yonlarda da artış görülmü Çocukların ülmüştür. korunması için ken alınmış resimlerine her ter afta rastlanmaktadır. Çacuklara kötü muamele yapılması şimdiye kadar hoş görülmüyor ve çocuklarını hırpala - yanlar cezaya çarptırılıyordu. Şimdi, ana ve babasına saygı göstermiyen çocuklar için de aynı şey yapılmaktadır. Çocuk düşürme Aylenin ve çocuğun korunması için yapılan savaşın yanı başında da, çacuk düşürmeye karşı yapılan savaş vardır. Çocuk düşürmeyi kanunlaştıran kanu. nun değiştirilmesi düşünülmüyorsa da, basta yurdlarında ve kliniklerde çocuk düşürmek için gittikçe daha çok güç- lükler yapılmakta ve operasyon, ancak kesin lüzum görüldüğü zaman, yani ka. dının hayatı tehlikede olursa, yahud da bir karı kocanın ihtiyaçlarına yetişe- miyecekleri kadar fazla çocukları olursa yapılmaktadır. Moskovada anne ve çe- cuk müzesini gezdim ve bu müzenin iç düzenine uyran kalmakla beraber, çocuk düşür .e hakkımdaki formüllere de şaştım. Açıkça görülüyor ki bw for- müller kadınları, çocuk düşürme epe. rasyonunun ağır, hatt$ ölümle biten somuçları lakkkında korkutmak için bu- Tunmuştur. Öte taraftan, gazetelerde de tanınmış doktorlar, ayni yolda şeyler yazmaktadırlar. Haziranda birkaç gün ara ile Moskovadaki iki doğum uzma- nımın yazılarını gazetelerde gördüm. Bunlar, çocuk düşürme en iyi şartlar içinde yapılsa bile, bundan çıkan bü. tün komplikasyonları sayıp — döküyor- lar ve öteki doktorlara, çok ihtiyatlı dâwranmalarını ve hele genç kadınlara, onlarca istenilen operasoynu yapmama- larını tavsiye ediyozlardı. Çok defa ço. cuk düşünmenin sonu kısırlık olduğun- dan, birçok kadınlar sanradan çocuk. suzluk yüzlünden — eseflenmektedirler. Başka bir doktor, çocuk düşürmenin “sosyal bir afet,, olduğumu söylemekten çekinmemekte ve bu işe, hele gizli ço- cuk düşürmelere karşı, daha enerjik bir savaş istemektedir. Bu yıl, kanuniğ ©- perasyonların güçleştiği nisbette gili çocuk düşürmelerde de bir fazlalık kay- dedilmiştir. « Birkaç zamandanberi mücadele edilen bir şey de, kadınlara gebelik sı- rasında ve doğumdan sonra birkaç haf- ta izin verdiren kanunlardan — dolayı bazı iş sahiplerinin gebe kadınlara iş vermemek yohunda gösterdikleri tema. yüldür. Son temmuz ayında gazeteler bu yüzden birçok şehirlerde ve hela Arhangelsk'de bu yüzden çıkan skan- dalları yazmışlardır. Bahsettiğimiz şe- hirde, gebe olmadığı hakkında bir bel. ge getiremeyen kadınlara iş vermemek bir kural haline girmişti. İş sahipleri- nin bu İstekleri tabiatiyle kanuna uy- gunsuz olduğundan, bunlara karşı ka- nuniğ takibat yapılmaktadır. Çocukların korunması Sevyet yurddaşlarında ayle ocağı ve çocuk sevgisini geliştirmek için, sen zamanlarda Stalin'i ve onun Sovyetler birliğinde yapmakta olduğu büyük pres- tij'i istismar etmeğe kadar gidilmiştir. Son günlerde Pravda gazetesinde çıkanı büyük bir fotoğrafta, Stalin, küçük kızı Svieletana'nın saçlarının büyük bir şefkatle okşarken görülüyordu; başka bir fotağraf da onu, kültür ve dinlenme parkındaki çocuklar tarafından etrafı gevrilmiş halde gösteriyordu.. Stalin gok iyi bür ayle babası ve gocuğların büyük bir dostu olduğuna göre, Sovyet ler birliği vatandaşlarının da enun öt neğine uvmaları gerekmez mi? Zaten Almanyada da Hitlerle bu benzer bir propaganda yapılmaktadır. Fürer be- kârdır, fakat Berlinde onum portresini vitinlerine koyan mağazalarda, kendisi- ni etrafında çocuklarla, onları dizleri- me ahmış veya çocuklara bir hikâye an- latırken gördüm.. Yazımım başlangıcında da söyledi. iim gibi, “ayle hücresi,, şimdi koemüniz- min ssaslı bir. *lemamı sayılmaktadır.. Ana ve bBabaya saygı Bu sıralarda sıksık gazetelerde, ço. cuklarını sokakta Başıboş bırakıp bün- ların serseri olmalarına scbeb olan anne ve babalara kazsı — “takibat,, yapıldığı haberi okunmaktadır. Buna karşı da, iki nesil arasında sıyasal veya diniğ -- lanlarda anlaşmalık olduğu zamanlarda bile, çocuklarda anne ve baba sevgisi- nin uyandırılmasına çalışılımaktadır. Komünist gençlikkerin organı olan bir ân, fabrikada çok iyi çalışan, fa- kat ayle içinde çok kötü hareket eden Çerniçef adlı genç bir işçi hakkında açtığı anket, bu bakımdan, çok manalı- dır. Gazetenin, neşrettiği cevapları se. Çiş tarzı, gençlere annc ve Babaya say- gı hissinin aşılanmak istendiğini kör termektedir. Bir genç kolkozlu şunları yazıyar: “Genç komünist Çerniçef hakkın. daki mektubu annemle babama göster- dim. Utanıyordum, çünkü bu mektup benim halime de uyabilirdi. “Sen benim bir şeyden anlamadığımı — sanıyorsun, bana bir tek kelime bile söyletmiyor. sun, kardeşlerini saymıyorsun ve orlara okumalarımda yardam etmek istemiyor. sun.,, Babam da söze karıştı; “Evet, se- nin bu hareketin, genç bir komüniste yakışmaz.,, Böyle tözler işitmek benim hoşuma gitmiyordu ama, haklı idiler. Bir ayle toplantısında, âdetlerimi de- Biştireceğime, derslerine çalışmayan ve bazen arkadaşlarile içki içen erkek kar- deşime kulak — olacağıma, kız kar- deşlerimin okuldaki çalışmalarile ya- kından ilgileneceğime ve gerekirse on. | çocuk düşürme operasyonlarının azalışı nisbetinde, gizli operas - .ha şey yapılmakta, Stalin'in çocukları severken, onlarla konuşur- Tava yardım edeceğime söz verdim. Ben, BDazim oradaki komünist gençlikler n Tumunun şefiyim. Sözümü tutmaz, ta- vırlarımı düzeltmezsem, alelâde komü. nistler bana ne derler? Onlara örnek vermek bana düşüyor.., Bir Sovhaz kâylüsü de, Çerniçefin hateketini beğenmediğini söylemekte- dir: “Fakat komünüist gençlikler kuru. Mmunun da bu durumun soravında payı olduğunu söylemeliyiz. Biz hiç bir za. man toplantılarımıza annclerimizle ba- balarımızı çağırmadık. Onlar bize ha- yatlarını anlatahilirler ve çacuklarının hayatlarının nasıl olmasını istediklerini söyliyebilirlerdi.,, «« Orada iken kendim de gördüğüm üzere, uzun zaman küçük görülmüş de- Hilse bile ilmal edilmiş olan ahlâkiğ 2- detlerin yeniden kurulması için yapı- Tan büyük hareket bu yıl başlamıştır. Yönetmenler, Sovyet — vatandaşlarının belki de günün birinde elde silâhla mü. dafaası gerekecek olan “sosyalist yur- du,nun sevgisini öğrenmeleri Âçin, da- ha önce ayle sevgisini öğrenmeleri 8- zaırı olduğunu anlamışlardır. Kısaca, Stalin'in devrimci olmaktan fazla ulu- gal bir $ıyata gödmeğe başladığı gün. denberi, buna benzer şeyfer gözülmek. tedir: Sıyasal ve ekonomik hayatım dur- Jaşması ve normalleşmesi ile beraber, her medeniğ memlekette görülen eski ahi$$a dönülmektedir. Andre Piyer Özop Nuvel, Pazis- 2489358 Amerikada pamuk fiatlarını koruma tedbirleri Ametikada, çiftçiyi korumak gaye- siyle pamuk fiatlarını yükseltmek için ahnan tedbirler etrafında son zaman- larda görülen şüpke ve duruksama or. tadan kalkmıştır. Pamuk ekenlere her Hbrede 12 sent fiat teahhüt edilmesi ve her libre pamuk için 9 sent avans ve. rilmesi pammuk işiyle ilgili olanları pek hoşmud etmemiştir. Güney illerinde a. herlar pamuk Hatlarmı gözden geçir mektedirler, 1933 denberi öretimin bü. yük ölçüde araltılması ve 1999 ürünü ü- zerinden çiftçiyi korumak gayesiyle İföre başınâ 10 gent avans verilmesi ve 1934 ürünü için bu avansın 12 sente çı- karılması suretile hükümet Amerikada pamuk fiatlarını yükseltimek — işini ba- şarmıştı. Bu noktaya kadar alınan ted. bizlerin iyi sanuç vermedikleri ileri sü. rülemez. Fakat çifeçiler, bu tedbirlerle yapılan yardımların, onların başka su. retlerle zarar gören asığlarını karşıla- yıp karşılamadığı çok şüpheli bir key. fiyettir. Amerika fabrikatörleri, fiatları yük- geltme tedbirlerinden hiç de hoşnud kalmamışlardır. Büyük bir endüstri A, bölgesi olan doğu kuzayı bölgelerinde işlerin bundan zarar gördüğünü ileri sürerek, Sabrikatörler bu tedbirlere kuvvetle karşı gelmişlerdir. Maliyet fi atları, bir taraftan — pamuk #iatlarının artırılmasından, öte taraftan, yeni ko. nan vergilerin ağırlığından yükselmiş. tir. Bu yeni vergi, garanti edilen fatla ortalama fiat farkından doğan bir re- sim olup çiftçilere yaz —1 şeklinde or. taya konulmuştur. Yeni tedbirler yalnız pamuk dokuma endüstrisinin — çalışma yerini azaltmakla kalmamıştır. Ameri- kada pahalrleşan pamuklhı — dokumalar, her ne kdar benüz merak edilecek bir nisbet almamış işe de, japon ma'larırım ağır gümrüğe dayanarak Amerikaya girmek imkânlarını bulmasına yol aç. mıştır. Dışarda ise, Ametikanın bu fi- at tutma tedbirleri öteki ülkelerde faz- la pamuk yetiştirilmesi imkânlarını ar- tırmıştır. Durumda görülen bu değişik.. likler, buclandaramı tedbirlerinden yana olanlarca belki de göz önünde bulundu. Tulmamıştır. Fakat bu değişiklikler, hiç şüphe yok ki, Amerikanın büyük bir endüstrisini gitgide artan bir misbette “tehdit etmekte ve zarara sokmaktadır. Son iki yıl içinde bütün dünyada yoğaltılan Amerika pamuklarının mik- dârı büyük ölçüde aralmış ve Amerika dış memleketlerinde ise pamuk ekimi gitgide artmıştır. Bu yıl biten son mev- #im içinde dünyanm Amerika pamuğu Yyoğaltımı 11.314.000 balyadır, yani ge. çen mevsim yoğaltımına göre 2366000 balya ve son mevsimler içinde en çok Yoğaltım yapılan yıla göre de 4.434.000 balya daha eksiktir. Dünyanın her yıl aşağı yukarı belli olan 25.464.000 belya pamuk yoğalttığı düşünülürse, Ameri- ka dış ülkelerde yetiştirilen pamuk yo- Baltımının çok arttığı anlaşılır. Nite- kim, başka memleketler - pamuklarının Yoğaltımı son zamanlardaki en fazla Yoğaltım mikdarını bu yıl 2-345.000 bal. ya geçmiştir. Sunf sürette Matları yükseltme ted. Birlerinin, Amerikanm zararına olarak diş Hikelerdeki pamuk ekimini ne de. recelerde çoğaltmış olduğunu göster. meğe bundan açık bir Öörnek olamaz. Gitgide daha azalacağı ve dış ülkelerde pamuk Üretiminin © nisbette artacağı şüphesiz görülmektedir. Finaneial Times - 252 015 $ Bugünlerde Varşova'da bi- ten satranç olimpiyadından gaze- teler epey bahsettiler, Fakat dün- yanm en tuhaf satranç partisi, bi- Tisi kuzay Amerikasında, öteki or- ta Okyanusyada bulunan iki oyun- €u arasında oynantmektadır. Bun- fine araştırıldığından bahsediyor- lar. Moskovada Kremlin sarayın- da Vasil ll ve müthiş İvan tara- fından gömülen hazneler araştırıl maktadır. Çekoslovakyalı bir mü- hendis, aramakta olduğu Attila"- nrn mezariyle hazinesini değil, bu araştırmaların kolaylaşması için kendine para yardımı yapacak birini bulmuştur. Âmerikadaki And dağlarına giden bir sefer he- yeti, orada Enka'ların mezarları- mı araştırmaktadır. Ayrıca da bir çok gemiler içlerinde altın ve kıy- metli taşlar bulunduğu halde bat- mış vapurları çıkarmağa uğraşı- yorlar. ğ $ Alimler ötedenberi dünyanın kaç yaşmda olduğunu anlamak için kafa yordukları halde, bunun hakkında bir türlü anlaşamamış- lardır. Bunların arasını bulmak i- çin, amerikan jcologları yeni bir metod bulmuşlardır: Bunlar, bazı maden cevherlerindeki helyum ve rak, dünyanın yaşını kesin olarak söylüyebileceklerini bildirmekte- dirler. Yaptıkları hesaba göre dünya iki milyar yedi yüz milyon yaşındadır! $ Japonya'da otomabil Fran- sa ve Amerikadaki kadar yayıl - mamış olmakla beraber, en çok o- tomobil kazası Japonyada olmak- tadır. Yalnız Tokyo şehrinde son altı ay içinde 14.600 kaza olmuş- tur; yani günde 81 kaza! İş böyle olduğuna göüre, japan otomobil fabrikalarmın iyi satış şüphesizdir. Fakat otomobil Fiat- İarı orada ucuz olduğuna göre, fabrikaların kârları çok olmasa gerektir. $ Hafif ahlâklı bir kadın olan ve bu yılın başında üç küçük ço - cuğunu bir odaya kapatıp açlık- tan öldüren Şarlot Jüneman adlı 24 yaşında bir kadın, geçen ayın 27 sinde Berlindeki Plötzenze ha- pisevinde balta ile idam edilmiş- tir. $ Sovyetler Birliği halk komi- serleri kurulu ve komünist partisi- nin merkez koimtesi, önümüzd-'ü 7 ikinci teşrin günü Kremlin sarayının dör! kulesind-'i kartal- Tarm kaldırıtnasını ve Bumların yerine rus yıldızile orak ve çekicin konulmasını kararlastırmırtır.