12 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

12 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

SAYIFA 4 Kemşularımızda ->ler oluyor? IOVYETI ER BIRLİGİ'NDİ: Ş Leningradlı genç bir mühen- ancak 705 gram ağırlığında olan bir benzin motörü yapmıştır. Dakıkada 3000 devir yapan, bu motör, kücük uçaklara takılacak- tır. & Sovyet uzak doğusunda uçak postaları gittikçe — gelişmektedir. Birçok şehirler arasında hava postaları vardır. Taşınan posta epi önemlidir. Kabarovsk ile Komsoa- molsk ve Sakalin arasında taşınan posta günde 900 kiloyu, Birobi- can hattında taşınan posta 131 ki- loyu, Kabarovsk - ile Vladivostok arasında taşınan posta 270 kiloyu bulmaktadır. Moskovadan her gün uçakla Kabarovsk'a 2000 ga- zete gönderilmektedir. $ Sovyet Rusyada planörlerin balonlara çektirilmesi deneçleri yapılmaktadır. 2200 metre mikâ- br hacmindeki bir balona, pilotiy- le birlikte 250 kilo ağırlığında bir plânör asılmıştır. 17 ağustosta ha- valanan balon 37 dakikada 3800 metreye yükselmiş, plânör balon- dan ayrılınca 50 derecelik bir za- viye ile inmeğe başlamış ve dü- zeldiği zaman 100 kilometrelik bir hızla gitmiştir. Plânör iki sa- »at sonra hâdisesiz olarak yere in- miştir. Bir plânörün bir balona çektirilmesi, yeryüzünde ilk defa olarak yapılmaktadır. $ Novosibirsk'te, madenler için malzeme ve aletler yapacak olan büyük bir fabrikanın kurulmasına “başlanmıştır. Kurulacak bu fabrika " da yılda 4.000 lokamatife 500 eks havatör yapılacaktır. Fabrikanm yaptığı şeylerin tutarı 150 milyon rubleyi bulacaktır. Bu sıralarda, çelikhanelerin kuruluşu bitirilmek- tedir, ki burada, yılda 25.000 par- ga çelik alet dökmek mümkün ©- Tacaktır. YUGOSLAVYA'DA; $ Zagreb panayırı geçen ayın sonunda açılmıştır. Burada İtal - ya ikinci, Almanya, İspanya ve Finlandiya da birinci defa olarak, ürünlerini sergemektedirler. Ayrı- ca Liyubliyana'daki panayırda da Adriyatik sergisi açılacaktır. Bu - rada, Yugoslavya deniz!eriyle il - gisi olan her şey sergenecektir. Ayrıca, deniz bakanlığının özel izniyle, yugoslav harb filosu da bu sergiye girecektir. Tecim filosu için de ayrı bir pavyon açılmıştır. $ Bir alman talebesi Hersek'te ve Karadağ'da bir ırmakta plâtin ve altın izleri bulmuştur. Kumun analizinden alınan sonuca göre, bir metre mikâbı kumda 40 granı altın vardır. Butalebe yugoslav hükümetinden almağı arzu ettiği imtiyazı işletmeğe lâzım olan ka - pitali verecek olan bir alman fi - nansçısı bulduğunu Novosti gaze- tesine bildirmiştir. YUNANİSTAN'DA: $ Yunanistan'da eski savaşcı- ların korunması - için bir. kanun hazırlanmıştır. Bu kanundan, 1912 den 1923 e kadar olan zaman i - çinde orduda çalışmış olan kim- seler faydalanacaktır. Harb esi veya “rehine” sıfatile geçirilmiş zamanlar, ileri hatta yapılmış hiz- met sayılmaktadır. Bağlaşık dev- letlerin ordularında yapılan hiz- met, Yunan ordusunda yapılan hizmet gibi addolunmaktadır. Yar- dım en çok, işsiz. kalmış eski sa- vaşcılarla, ça'ısan, fakat gördük- leri iş kendi durumlarına uygun olmıyanlara yapılacaktır. ULUS * Ccncvrede. Mısırda, Japoııvad:ı Ilulva - Habeş anlaşnıazlığı Uluslar sosyetesi italyan - habeş anlaşmazlığı üzerinde çetin görüşmeler yaptığı bu sırada dünyanın dörl bir tarafından türlü türlü d kaç kısa yazı bu düşüncelerde ki karışıklığı ve benzemezliği $ eylül 935 tarihli Taymis, “Cenev. rede,, başlığı altında yazmış olduğu bir Baş betkede diyor ki; Uluslar Sosyetesi konseyi dün, ka- nuşma programındaki öteki maddeleri bir tarafa bırakarak Bay Eden'in sos. yete makinasınım işleyip işlemediğini gösterecek bir sınama olduğunu söyle. diği italyan - habeş anlaşmazlığını ko- nuşmağa koyuldu. İngilir murahhâsları, orada bütün öteki devletler murahhaslarına yeni bir arstulusa! nizam bulmak için ellerinden geleni yapmaları gerektiğini gayet düz gün sözlerle söylediler. B. Eden, yeni nizam makinasının Ce. nevrede kurulabileceğini, eğer — bumun için gereken rub da bulunuyorsa o za- man bundan âciz kalmağa sebeb olma. dığını söylemiştir. B. Laval de Uluslar Sosyetesi maki. nasının işleri yatıştırmak — hususunda kullanılması gerektiğini kuvvetle mü. dafaa etmiştir. Ne yazık ki her iki tarafım bu işi başarmak için besledikleri -umud, Ba ron Aloizi söz söylemeğe kalktığı za. man sarsılmıştır. O, ingiliz . fransız önergelerine kar. şin bir tavur takınmış ve Uluşlar Sos- yetesinden istifade ederek bu işi başar. maâ tarafına yanaşmamışlır... Taymis'in betkesi birar da Riket im. tiyazından bahsettikten sonra şöyle de. vam eylemektedir: Baron Aloizi'nin dün Eden ve La- valin sözlerine verdiği cevab, işin dost. ça kotarılabileceği bakkında beslenen umudları küvvetlendirememiştir. B. Laval'in söylediği ingiliz düşü. nüşiyle önürdeşir bir haldedir. Daha başka üyeler de vardır ve bunlar henüz dinlenmemişlerdir. Her ne olursa olsun, gerek Eden, gerek Laval giriştikleri bu yolda sonu. na kadar ayak direyeceklerdir.., Harb ve Misir Almah haber alma bürosu Port Ssaid'den Fölkişer Beabahter gazetesi. ne bildiriyor: Sanki bir kasırga kopacakmış gibi, Süveyş kanalını çeviren alanlarda bir sinirlilik, bir gerginlik hüküm sürmek. tedir. Son günlerde İskenderiyeye gel. miş olan 14 tane Britanya harb gemisi nin top namluları bu gerginliğin bir sembolü olarak gösterilebilir. “Rezolut,, zırhlisi Port - Said Tima. nında demir atmış, beklior. Stratejik bakımdan Süveş kanalı için çok mü. him olan kanalın — geçid ağzında da başlarında “Dispeç, kumanda gemisi olduğu halde, bir ingiliz torpido filo. su beklemektedir. “Glorius,, adındaki kruvazörle daha başka zırhlıların da pek yakmda gel mesi bekleniyor. İskenderiye ve Süveyş kanalı ya- kınlarında olan başka şehirlerdeki ital. yanlarla ingilizler, harb veya barış hak- kında kesin olarak karar verecek olan Cenevre'den sinirli bir halde haber hek. liyorlar. Port - Said'de yaşayan - 8000 — den fazla italyan daha şimdiden, İngiltere ile İtalya, aralarındaki i olarlarsa, temerküz kamplar top: lanmayı göze aldırmış bülunuyorlar. Buna karşı Mısır'da yaşıyan ingiliz. ler de kendi aralarında italyanlarla a. lay ediyorlar ve: Eğer Musolini Mısırı da işgal etmeğe kalkarsa, bizim de gi- .deceğimiz yer temerküz kampıdır, di. yorlar. - Hübeşistanda bir harb çıkmak tehli. kesi karşısında Mısırdan kapital kaçı- rılmasına başlanmıştır. Hele son — gün lerde bu para kaçırmak, en yüksek öl. gçüsünü bulmuştur. Mısırım ileri gelen bankerlerinin söylediklerine göre, bir. kaç gün içinde 4 milyo ingiliz lirası Mısır'dan çıkarılmıştır. Bu paralar yal- nız büyük firmaların basekalarda bulu. man alacak hesahlarından çekilmemiş, ufak tefek tasarruf — hesablarından da alınmıştır. Deniz uçak limanından her gün kal. kan Britanya uçakları Londra'ya altın taşımaktadırlar. Mısır'da, Cenevre'nin, İtalyaya kar Şt ceza tertib edilmesine karar — vermi. yeceği ve İngilterenin İtalyaya karşı tek başına harekete geçmiyeceği sanı. lıyor. Bundan başka, Musolini'nin, Ak- denizde herhangi bLir meydan okuma. sına İngilterenin aldırış etmiyeceği kanaati de dolaşmakta ve İngiltere ile İtalya arasında bir harb çıkmca, bun dan en çok zarar görecek Misır'ın ola: cağı söylenmektedir Kanaldan her gün dizi halinde ital- yan vapurları tıka basa asker ve harb malzemesi ile dolu olarak — geçiyorlar. Kanal sosyetesi, Musolini'nin bu. güne kadar Somali ve Eritre'ye gön- derdiği askerlerin sayısını gizli —tut. maktadır. Aldıkları haberlerin — sağlamlığına güvenilen yerlerden işittiğimize göre bügüne kadar kanaldan geçen İtalyan askeri, 140,000 den aşağı değildir. si, yalnız Habeşistana rin sayısını gizli tutmı. ya hüklimetinin gösterdiği ar- se>R3 gidip de daha harb başlamadan İtalyaya geri gönde. rilmiş olan askerlerin de sayısımı söy. Tememektedir. Fakat gene alınan ha berlere göre, bunların sayısı 10,000 fle 12.000 kiçi arasındadır. Son günlerde kanaldan geçen — ital. yan subay veya askerleri ile konuşmak imkânı kalmamıştır. İtalyan askerleri. ne Port -Said'den alış veriş yapmaları yasak edilmiştir. halyaya çatan Japonya 6 eylü) 1935 tarihiyle Fölkişer Be. obahter garetesine Takyo'dan bilidiri- liyor; Habeşistana karşı sempati beslemek te olan çevenler ve hele büyük bir Ja. ponya kurulması için uğraşan genç ja- ponlar birliği “Ak,. İtalyaya karşıt fa: kat "renkli,, Habeşistan yanını — tutan bir bildiriğ neşretmiştir. Bu bildiriğd: deniliyor ki: Ey renkli kardeşler, ayaklanınız ve doğu Afrikasındaki “kara koyuna, tal. dıcan Akdenizdeki «Akkurdu> öldürü- Nüz. Bütün dünyanın renkli kardeşleri, ayaklanınız ve ravallı kardeşimiz Ha- beşistanı yağmacı Akkurdun pençesin: den kurtararak ak derili hayvanı yaşat. mayınız. Ak tehlikeyi artık sona erdiriniz. Bizler, bütün dünyanm tenkli ırk- larını Habeşistanı korumak için elbir. liğiyle çalışmağa çağırıyoruz. lıııy,. nın ağır bir cezaya çarpılmasını, arsıu- hısal adalet emretmektedir. İtalyanın, Habeşistanın sırtında genişlemesi, ka. ti yürekli bir kaşabım kimseye zararı dokunmayan bir hayvanın derisini yüz. mesi demektir. Musolininin hugüne kadar söylediği şeyler, bize, akların birge düşmanımız olduğunu ispat ediyor. Bu söylenen şeylerin arkasında, italyan ihtirasının, egoizminin gizlendiğini sezemiyen kim seler değiliz. Habeşistan ne günah iş. Eski alman imparatoru — Bütün dün yaya meydan okumadan önce ifice dü- şün, taşın: ben bunu yapmıştrm, para (Nir ist - Londra etmemi inceler yuhıdmeh!e dır. Aşağıya koyduğumuz — bir anla tacak mahiyettedir. ledi ki, bu yağmacı kurdun kurbanı ol- sun? İtalyan - habeş anlaşmazlığı, ye. açabilecek ni bic dünya hartına çığır olan bir 3rk barbıdır. bir rürü tanmmış şahsiyetlerinin —im saları vardır, halyanlar ne istiyor? Deyli Telegraf gazetesinir Roma aytarı 6 eylöl 933 tarihli gaveresine bildiriyor: İtalyanlar, bu geceyi Londra'ya ve Cenevreye çevirmiş olarak geçirdiler. Londrada ingiliz kabinesinin toplantı- ya çağrılması ve Cenevrede B. Laval', in yeni önergelerde bulunacağı haheri burada büyük ilgiler uyandırmıştır. Bu beklenen önergelere burada La. vaV'in “yeni plöni,, adı verilmektedir. Şurası şüphesirdir ki italyan ulusu işin barış yoliyle kotarılmasını istemekte. dir. Fakat binde bir italyan bile, Afri- kadaki italyan ordusunun bir utku ka. zanmaksızın geri döneceğine kanığ de. dildir. Bu kanağat, fazla kan döküleceği merkezinde değildir. Az bir çarpışma ile bu işin ele gireceği umuluyor. Düşüneler şunlardır : İtalyan eritresiyle somalisini biri- birine bağlayan kâfi toprak elde edik. melidir. Bundan başka Adova'nın kö. tü hatırasını silecek bir utku kazanıl. malıdır. İtalyan sömürgecilerine biür mahreç sağlanmalı. ve devamlı bir işgal ordu- sunun garantisi altında geniş mükyas. ta imtiyazlar ele geçirilmelidir. Habeşittanda birçok — zenginlikler bulunduğu, imtiyazlarla — bunların ele geçebileceği hayalleri kurulmaktadır. İtalyanlar, bugünkü günde dışardan almakta oldukları hammaddelerin Ha. beşistanda bulunabileceğini umdular. Habeşistanın sınırlarını barış içinde geçmek ve memleketi istila etmek im. kânsız görülmemektedir. Faşistler, İngiltere ile Fransanın arsıması olmaksızın Duce'lerinin ardın- dan yeni toprakları istila etmeyi istiyor- lar. Fakat böyle muzaffer bir yürüyü. şün sonunda italyan yurdu için gerek. Wi elan maden, hammadde ve saire gibi maddiğ asığlar elde edilmesi de arzu edilmektedir. Son günlerde ingilizlere karşı takı. tilmış olan düşmanca duygular hayli. den hayliye kuvvetini kaybetmiş — bu. kunmaktadır. Gazeteler tehlikeyi yakınlaşmış görüyor. Paris, 11 (A.A.) — Bu sabah çıkan Paris gazeteleri, B. Laval, B. Samuel Hor görüşmelerine ve B. Samuel Hor'un bugünkü s#öylevine büyük bir önem ver- mektedirler, Fakat, basın uzlaştırma iş- lerinin ilerleyişini açık bir karamsarlrk- la kurşılamaktadır. Maten gazetesi, iransız - ingiliz gö- rüşmelerinin her zamankinden daha sı- It olduğunu ve Tena beldeklete karşın, biç bir şeyin bu sıklığı tehlikeye düşür- mediğini kaydetmektedir. Lö Tutnal diyor ki: “İyi niyet sahibi, parlak zekâlı iki kişi, tam bir içtemlikle görüşlerini şılaştıracaklar ve gayelerinin bir oldu - ğunu anlayacaklardır.., Pöti Pariziyen şöyle yazmaktadır : * Vakit geçtikçe durumun daha na- lesmesi fransız - ingiliz elbirliğinde- ki gıkıliği İzah etmektedir. Övr diyor ki: * Bay Samucl Hor, bugün B. Aloisi' yi çağırarak son — ingiliz müsaadeleri hakkında kendisine son bir önergede butunacaktır., Eko dö Pari, de şunu yazmaktadır : “ B. Musoölini'nin bükülmez durum ve her türlü diplomasiyi istihkarla kar - Şılaması yüzünden, iki şıktan birinin be- Benilmesini zorağlı kılacak saat — gelip çatmak üzeredir. Ve Fransanın — hangi Şakker tercih edeceği şimdiden — görün - mektedir.,, 12 EYLÜL 1935 PERS Biliyormusunuz Pi R $ Leningrad'taki “kızıl — ucak,, fabrikasında lâstikten bir motör - süz uçak yapılmıstır. Bu ucağın bütün parçaları sökülüp parcala- nabilir ve o zaman bu parçaların hepsi bir bavula - yerlestirilebilir - Ter.Kurulmuş ve açık halde de bu motlörsüz uçak açık bir vagona yerlejtirilebilir. Uçak kurulmak istendiği zaman bütün parçalar hava ile şişirilir ve bu parçalar bi- ribirine bağlanınca motörsüz uçak meydana gelir. &$ Türkiyenin Ankara Türkku- şundan sekiz türk genci. Sovyet - Ter Kozekbel uçak okulunda oku - maktadır. Son zamanlarda bunlar bir motörlü uçak ile 7 planörden katınç hava trenleriyle çeşitli ta - Hmler yapmaktadırlar, Bir motör- Kü uçağın iki kanadına ikişer — ve arkasına üç motörsüz uçak takıl - mak suretiyle hazırlanan bu hava grupu motörlü uçağın yardımiyle 500 600 metreye yükseldikten sonra cesitli hareketler yapmakta ve 40 - 50 dakika süren bu ucus- tan tonra motörsüz uçakların her biri havada ayrılarak tek basl na cesitli manevralar vapmakta - dırlar. Türk gencleri bu talimt-arAde büyük başarılar göstermektedir - ler. $ Sovyetler birliği çeşitli sis temdeki ucakların dayanıklık ve hızlarını denemek için eylâl 5 de' büyük bir hava yarışı hazırlamış- tır. Bu yarışa havada hiç inmeden €en az otuz saat durabilecek olan büyük ve kuvvetli uçaklar - gire - ceklerdir. Hükümet girecek ucak tiplerinin listesini 20 ağustosta ha- zırlamış bulunuyordu. Bu İisteye göre yarışa 17 siştemde çeşitli uçaklar gireceklerdir. $ Kafkasya'da Bislavski Mısır çiftliği yanında mısırdan şeker çı- karmağa yarayacak küçük bir fab- rika kurulmuştur. Deneme ergesi- le kurulan bu fabrikanın günlük #retimi beş tondur. Mısırdan ya - pılan şekerin lezzeti gayet iyi bu - lunmuş ve bunun pasta ve çukula- ta endüstrisinde tercihan kullanı- labileceği anlasılmıştır. $ Moskova'da B. Savatski is - minde bir mühendis sevk ve yöne- tilebilen yeni bir paraşut yapmış - tır. Bu paraşutun açılması için lâ - zım olan halkasından başka, şem- siye gibi açıldıktan sonra üstünde ayrıca iple yönetilebilen kapağı vardır. Bu kapağın acılıp kapan- masile parasutun altında hava 7 a hp. çoğalmakta, ve bu suretle de paraşutun iviş hızı düzenlenmek- tedir, Moskovada yapılan — deneçte 1500 metre yükseklikten atlıyan bir uçakçı bu kapağı kullanmak suretiyle önce şaniyede 30 metve hızla inmiş ve yere 100 metre me- safe kalmca kapafı kapayarak ve paraşutun hacmı derbal senisliye- rek inme hızı saniyede 4 metreye düşmüstür. Uzmanların düşünce- sine göre bu buluştan savaş za - manında cok Faydalanılacaktır. $ Kazakislan kültür komiser « liğinin girgisi ile kazakistanda ye- ni bir ulusal filarmoni örgütü ya - pılmıştır. Bu örgüt orkestra kor ve bir kaç solistten kuruludur. Komiserlik kazak türklerinden iyi sesli ve musiki yaraçlarını kul- lanabilern 67 genç seçmiş ve bun - lardan 26 kisilik bir öpera gru - pu da kurmustur. Kazak aperası şimdiye kadar yalnız — Alma-ata şehrinde vardı. Simdi bu - suretle Ak-tühe sehrinde yeni bir opera daha kurulmuş aluyor.