23 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

23 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON ALTINCI YIL., No: 5086 Gündetik OKULLAR AÇILIRKEN kemet İnönü, Üd yıl önce, Aa kara Hukuk Fakültesinin diplama verme töreninde, yapının darlığı konuşulurken, «Bu gibi öğretim yapılarının bol gelişinden kork- malıyız » demişlerdi. Cumuriyet yıllardanberi bu korkudan uzak yaşıyor. Rejim, şimdi okullarda darlığı önliyecek tedbirler arıyor. Yurdun her yanında, günün işi, çocukların okullara sığdırılması - dır.Daha geçen yıl, smıflar sik « laştırılmış, kadrolar bütün kapasi- teleriyle iş almıştı. İlk teşrinde ye- ni geleceklere yeni çatılar ve yeni kadroları bulmak gerekiyor. Bütün bu darlıklar, ulusun kültür ileriliğine verdiği taşkın değeri gösterir. Yurddaşlar, kü - çük ve büyük çağdaki çocuklarımı okutmak icin olan güçlerini har - cıyorlar. Yavruların okumak le - teği ise ana ve babaların, onları okula vermek dileğinden az değil. Yeni Türkiye'de diploma yal- nız devletten hizmet almağa yarar bir şehadetname olmaktan çıkmıştır. Rejimin yarattığı bir çok ulusal kurumlarla küçük ve büyük yeni türk endüstrisi, okul larımızda yetişmiş gençlere değer vermektedir. Her gün ilerliyen yurdda, bilgi isteyen iş alanı da durmaksızın genişliyor. Okulların kapısına yığılan çocuklar, hep © alana geçmek kaygısındadır. Devlet, her yıl artan okumak heyecanını bircok tedbirlerle ko- ruyor, Kültür Bâkanlığı ker aşlül yeni okullar açıyor, kadroları ge- nişletiyor. Bu ders yı geçen yıllara benziyen k arasında birçok yeni konulara da dokunulmak istenilmiştir. Gerçi vaktin darlığı, bunlar üzerinde geniş karar'ır almağa imkân ver- memiştir. A xak kültür işlerimi - zin akışına veni yönetler vermek ihtiyacı geniş ölçüde duyulmuş - tur, Devrimciliğimizin büyük hızı içinde ilerliyoruz. Rejim, yurdun yaşama ve iş kuramını değiştiri - yor. Endüstrileşmeye giden mem- lekette, ulusun yetişme şartları büsbütün başkalaşıyor. Öğretim ve eğitim yolundaki çalışmaları - miz, bu yeni şartlara ne kadar uy- gündur? Çocuklarımızı nasıl oku- tuyoruz? Hangi usullerle ve han- gi bilgiler için hazırlamalıyız? Fabrikaların, demiryollarının de - ğiştirdiği yurd — coğrafyasında, ilk ve orta öğretimin dereceleri ne olmalıdır? Yeni ders yılının yapı darlığı yanında bir de vakit darlığı du - yuldu. Bu konular üzerinde ge- niş kararlar alınamadı. Gerçi gidilen yol ufak farklarla bizi maksada ulaştıracaktır. Ancak rejim; en kısa ve tutumlu yoldan amaçlara -Jastıracak metodları aramağı, bir. devrimcilik gereği bilir. Bu ders yılındaki yeni çalış- malar bu anayol üzerinde olacak- tır. | Kamâl ÜNAL Yüz milyon almanın kutladığı gün Berlin, 22 (A.A.) — “Alman günü,, Almanyada ve dışarda bu- hunan 100 milyon alman tarafın - dan bupün kutlanmıştır. B. Hes verdiği söylevde Al- manya için günün en önemli me - selesinin Memel meselesi olduğu- nu bildirmiş ve demiştir ki: “ — Litvanya alman kardeş - lerimizi yok etmek istiyor. Biz memellilerin büyük yurd ııhl_ıı kayhetmiyeceklerine — güvenimiz vardır. Adımız, andımızdır. 28, EYLÜL 1985 PAZARTESİ Atatürk, Başbakan ve Genel Kurmay Başkanı ile İç, Finans ve Ekonomi Bakan« ları dün Ankara'yı şereflendirdiler. — İtal« yan - habeş hrabını önlemek için Cenevre's de uzlaşma yolları aranıyor. — Balkan o0- limpiyadlarının ikinci günü güzel geçti. 'ATATÜRK ANKARA'YA DÖNDÜ Yün Büyük Önderimizle beraber Başbakanımız, Genel Kurmay Başkanımız ve İç, Finans; Ekonomi bakun larımız da reldıle" İstanbulda yunan subaylarının gezisi İstanbul, 22 (A A.) — İatan - bul'da bulunmakta ol yunan deniz ve hava filoları subayları bugün otomobillerle özel gezinti- ler yapmışlardır. Bir kısmı öğle - den sonra Fenerbahçe stadındaki Balkan oyunlarına gitmişlerdir. Cumur Başkanı Atatürk be- raberlerinde Başbakan İsmet İ- nönü, Gerel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, İç Ba- /— kant B. Şükrü Kaya, Finans Ba- kanı B. Fuad Ağralı ve Ekono- mi Bakanı B. Celâl Bayar oldu- ğu halde dün saat 12/7 de An- kara'ya dönmüşlerdir. B. Titüleskonun Moskova gezisi Moskova, 22 (ALA.) — BçLit vinof, B. Titülesko ile uzun bir gö- rüşme yapmıştır. Bu konuşmada italyan - habeş meselesi ve B. Ti- tüleskonun Moskova yolculuğu gö rüşülmüştür. Litvinof türk salkuru- nun bulunduğu bir şölen vermiştir. llulyâ-habeş anlaşmazlığından çıkacak harbı önlemek için Cenevre bir uzlaşma yolu arıyor Londra, 22 (A.A.) — Dış ba- kanlığından çıkan bir “bildiriğte deniyor ki: Büyük Britanya'nın Roma büyük elçisi italyan dış yö- netgesi B. Suviç'i görerek italyan hükümetine ingiliz hükümeti adı na donanmasının Akdeniz'deki hareketlerini ve Akdeniz ingiliz garnizonlarının asker ve - gereçce kuvvetlendirilmesini anlalmış - ve bunların ingiliz hükümetince - bir saldırım tedbirleri olmadığını an- cak italyan basınının İngiltere-ye karşı giriştikleri çok şiddetli - sa. vaşın tabit bir sonucu olduğunu söylemiştir. B. Suviç de italyan süel ted birlerinin ancak korunma mahiye- ind> nlduğunu ve hiç bir saldırım hedefi gütmediğini Büyük Britan- ya elçisine söylemeğe yetkili oldu- gunu bildirmiştir. İtalyanın şartları Paris, 22 (A.A.) —. Havas a- jansının Romadan öğrendiğine göre italyan hükümetince ihtimal içinde olan konuşmalara esas ola- bilecek noktalar şunlardır: 1 — Habeşistan ile Habeşis - tanın ele geçirmiş olduğu toprak- lart biribirinden ayırt etmek lâ - zımadır. İtalyanın asıl bu toprak lara-göz dikmiş olduğu anlaşılı yor. 2 — Habeş hükümetinin si - lahsızlanması inanca altına alın malıdır ki. bu 94 ancak - İtalya nn kontrolu ile #lde edilebilir. 3 — Habeşis tan'a denizde bir çıkıt vermek ten vaz geçilme- Hidir. Künkü bu j Sıkıt Habeşista J vın silahsızlar Masını imkânsız Hlar. Sonra 93? de Habeşistana Eritre'den bir çı *it vermemiş o- an İtalya şimd: Habeşistan' n Saşka bir devlet 1 Aloizi, BB. Hot ve'Edenle Cenevrede dosiça görüşünecü tapraklarından çıkıt elde etmesini hoş göremez. 4 — Yeni konuşma projesi İtal (Somr 2. ci sayıfada) Her yerde 5 kuruş Almanya'dan bazı notlar Gz Kd Gamalı Haçın gencliği F.R. ATAY Yeni bir rejim kurmak- için ba;ı geçiyorsunuz. — Karşınızda hangi kuvvetler bulunabilir? Ka- faca sizden olanlar, ki bunlar kaç yaşında olsalar sizin için genetir- ler, Çocuk. ve geritler, ki henüz hayat ve fikir dursuzluğu içinde- dirler. Bir takımı kazanç - ve kor- ku hissi ile size.yanaşsalar bile, hiç biri sizden olmıyan eski rejim sınıtları, ki bunlar, ya sizi yıkmak için uğraşacaklar, yahut hiç bir ciddiğ kavgada sizin elinizi tut- mıyacaklardır. Sonra, hangi gün ne tarafa kayacağı bcııı olmıyan geniş yığın! Bir kafada olduklarınız dikta- » torya partisinin öz kuvvetidir. Fakat bugün zorla ayakta tuttu- ğunuz rejimi normalleştirmek için, bir yandan çocukluğu ve gencliği, bir yandan - yığını ele alıp kendi hesab ve davanıza göre organize edeceksiniz. Memleketin her kö- şesinde her çeşid faaliyetleri yu- kardan, aşağıdan veya ortadan idare eden eski rejim sınıfların- dan ihtiyacınız kadar istifade e- deceksiniz; ancak - onlara karşı her vakit dikkatli dutacaksınız ve bu tabakayı yetiştirdiğiniz genclikle, yuğurduğunuz yığın a- rasında eritecoksiniz. Bütün düş- manlarınızın bu satlarda olduğu- nu asla unutmiyacaksınız. Gene- lik ve yığın terbiyesinde gecikir- söniz, ilk fırsatta, kanlı ) Bühranları ile karşılaşacağınızı bileceksiniz. . Bışkı başka üsüllerle - bolşe- vizmin Rüusya'da — yaptığı bu idi; İtalya'da faşizm aynı yolu tuttu; Almanyada nasyonal - sosyalizm ayni çığırdadır. Rusyada daha ilk günü devlet. ve parti bir idi. İtalyada devlet ve parti kuvvetleri yavaş yavaş bi- ribirleri içinde kaynadılar. Alman- ya, çetin savaşlardan sonra, bay-. rak iklzliğine kadar, devlet ve parti arasındaki bütün ayrılıkları daha geçen gün kaldırmıştır. (Sörm 2. ci Şayıfada) Olimpiyadın ikinci günü Dünkü yarışmalar çok heyecanlı oldu - Atatürk, kı- — ral Boris ve B. Zaimis'ten kutlama telgrafları geldi - Dün otomobil ve bisiklçt yarışması 'da yapıldı inde altıncı Balkan olimpiyadının başa tı ile İstanbul, 22 (A.A.) — Altıncı Balkan oyunlarına bugün Kadı - köyünde Fenerbahçe stadında devam edildi. Stad, bugün, düne göre daha kalabalıktı. Böyle oldu yapıldığı Fener sesa ğu halde ilk günün deneçlerinden faydalanan organizasyon kurulu çok etkin tedbirlerle düzensizli. ğin önüne geçmiş ve altıncı Bal - (Somu $. #nci cayıfada)