23 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

23 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

23 EYLÜL 1935 PAZAR' L Memleket Pos tası Beş asırlık çamların içindeki eennek Gerede ( Ozel aytarımızdan — — Gerede deyince hatıra Ramasana “'e ( Esen tepe ) gelir. Geredeye her gelen İÜsentepe gezine çıktığı zaman niçin çim- Giye kadar gelip bu örneği olmıyan eşsiz gezeği göremediğinden — ötürü geçmiş günlerine içten acr duyar ve bumun niçin gazetelerle tanıdılmadığına acır Esentepe: Beyaz küreçli kırmızı kire- mitli yepyeni evleriyle şirin ve buyındır Gerede kentinin kuzayında kentin 800 metre yakınında — 14 tepeccikten ibaret Bir koruluk. Bu koruluktaki ağaçların hepsi çam ve her biri en aşağı S00 ya- şında kalın gövdeli şemsiye halinde dal- ları birbirine yanaşmış dallarının arasm- dan güneşi süzen ve ogultulu — seslerle gam kokuları havalarını ciğerlerimize akıtan 1500 rakımlı bir korudur. İki yıldan beri bu korumun artasına şarbaylıkıça yapıları Marmara hbavuzunu bu yılda etrafına türlü çiçeklerle tabi- atın verdiği güzelliğe insan elile yapı- lan bu tuvalete insana doyulmaz bir ba- kım zevki veriyor. Veremli hastalara sanatoryom öde- vini yapan bu Esentepe sıhhatlı olanla- rın neşelerine neş'e katıyor, birgün için gelenler mutlak bir ay kalryorlar ayrıla- muıyorlar, Burada yeçil çayırlar, asırlık çamlar, berrak hoş ve hele elinizin par- maklarınızı içinde beş dekika tutamaya- cak kadar bıyıklı suyunu en dolgun mi. delere yarım saatte yeniden yemek ka- dar iştiha veren bu Esentepeye gelip görmelisiniz. Tarsus kandilden kurtulacak Uraylar Bankası toplantısında bulun- mak üzere Ankaraya giden şarbayı - mız B. Muvaffak Uygur şehrimize dön- müştür. B. Muvaffak Uygur Ankarada bakanlıkla temas ederek Tarsus elektrik santrahnın yeniden yapılmasına — ve su İuvvetinden faydalanarak işliyecek bir fabrika kurulmasına İzin almıştır. Ana- Gerede doluda ilk defa yapılmış olan Tarsus e- lektriği buğün en geri bir durumda bu- lunmaktadır. Bu enstalasyon kapitalinin önemli bir kısmı urayın olduğundan or- taya bir tüzel durumu çıkmadan yeni fabtika kurulabilecektir. B. Muvaffak Uygur Ankara ve İstanbuldaki sosyete- lerle de temas etmiştir. Kısa bir zaman içinde etüdler vapılarak proje hazırlana- ecaktır. İZMİR'DE : Brezilya'nın Atina büyük elcisi İzmir'e geldi Brozilya hükümetinin Atina büyük elçisi M. Yuvakim Olaliyo dün deniz- yolları işletme idaresinin Eçe vapurile Atina'dan şehrimize gelmiş ve İstan- bul'a gitmiştir. Atina büyük elçimiz B. Ruşen Eşref Pire Himanında vapurda - şarbay döktor Behçet Uzu uğurladığı #«rada kendisince Brezilya büyük elçi ve madamını tanıtmış — ve kendilerinin İz- mir'i gezmek arzusunda olduklarını söy lemiştir. Elçi Ege vapurundan şehrimize çı. kınca şarbay, İzmir'i gezdirmek için uray baş sekreteri B. Ali'yi kendilerine terfik etmiş, müzeleri, cski İzmir kazı-. #ını kadifekalesini ve daha birçok yer- leri gezdirmiştir Vapur Hmanımızdan hareket edeceği sırada büyük elçinin madamına şarbay doktor Behçet Uz tarafından güzel bir buket gönderilmiş ve elçi, bu ilgiden çok duygulanmış ve teşekkür etmiştir. Bü- yük elçi : ;— İzmir'i bu kadar güzel ve sempa tik bulacağımı sanmıyordum. Bu gezim den çok duygulandım. Demiştir. İzmir'de yeni bir düzen Devlet Demiryolları genel direktör- Balkan olimpiyadının ikinci günü (Başı I, ci sayıfada) kan oyunlarını memleketimisde yapmak. la yapmayı Üzerimize almakla yanılma- mış olduğumuzu meydana komuştur. Yarışmalara ilân edildiği üzere tam saat 15 de başlandı. İlk yarışma 200 met Te seçmesi idi. Bu seçmede alman sonuç- Jar şunlardır: 1 — Sakelariyu yunan 22,5; 2 — Ko- vaç romen 22,8; 3 — Raif türk 22.8 200 metrenin ikinci seçmesi 1 — Baver yugoslav 22.9; 2 — Yor- doş Tomen 23.5; 3 — Hrangudis yunan 23.0 TT makta olan incelemeler bitmek üzeredir. Uzmanların düşünccelerine göre heriki hatta da bazı değişiklikler yaprlaccak ve böylece Hilâl istasyonunda Basma- hane hattr Üzerinden geçen Aydın hattr makine ve vagonlarının kaza çıkarma- ları ihtimali de bertaraf edilmiş ola- caktır. Bu değişiklik yapıldıktan — sonraDe- nizli'den Ankara'ya gitmek üzere İzmire gelen bir yolcu; trenden inmeden Afyon veya Bandırmaya gidebilecektir. Bun. dan başka her iki hattı birleştiren yerde yeni bir istasyon binası yapıması da düşünülüyor. Bunun için etüdlere baş- Tanmıştır. Yahud her iki hat Alsancak'ta birleşecek ve bir istasyonla işliyecektir. Balkın Devlet demiryolları trenle rine olan rağbeti göz önüne alınmış ve yakında yataklı vagonlar tarifesinde ye- niden yüzde yirmi nisbetinde indirim yapılması kararlaştırılmıştır. Önce ya- taklı vagonlarda gidip gelme biletlerin- de yünde 20 indirim yüzde kırkı bulmuş olacaktır. . Polonyaya üzüm satacağız. Polonyalı bir tecim kurulu buradaki bloke paralarına karşılık üzüm satın al- mak için şehrimize gelmiştir. Kurul sa. tınalmaya başlamak için Türkofis direk- törlüğüne baş vurmuştur. Bir iki gün içinde Polonyalılar borsadan üzüm satın almağa başlıyacaklardır. Burada bloke edilmiş olan paraların mikdarı — 15.20 bin Hra arasındadır. Bu para fle tama. men Üzülm alacaklardır. Tısınımn nasıl içinden çıkacağını görmeği me 400 metro munialı koşuların irinci seçmesi. 1 — Skidis yunan 50,6; 2 — Maee- kin romen 1. 0.3 3 — Stefanoviç yugos- hav 1. 0,9. 400 metre manlalının ikinci seçmesi 1 — Mandikas yunan 59.3; 2 — Zi. ya türk 1. 1,8; $ — Banskak yugoslav 1.24. Disk yarışmaları hüyük bir heyecan- la devam ediyor Veysi yeni bir Türkiye rekoru ile en önde gidiyor. Silas, birkaç bozuk atıştan sonra dengesini buldu ve Balkan rekorunu tazeleyen hattâ olim pik rekoruna yaklaşan bir basarıyla en öne geçti. Diak sonucu alımmadan 200 metre nin finaki koşuldu. Sonuçlar şunlardır : 1L — Frangudis yunan 222/10, 2 — Raif türk 22 (yeni Türkiye rekoru) 3. — Sakalaryu yunan 22.7. 4 — Kovaş ro. men, $ — Baver yugoslav, 6 — Yordach Tomen Disk sı a 1 — Silas yunan $841. 2 — Veysi türk 45,59. $ — Narençiç yagoslav 43.56 4 — Hovolep romen 4355 $ — Klent yugoslav 41.60 6 — Fikiyoti yunan 41.53 ... Bu sırada yedinci Bakkan kongresi- nin çektiği saygı telgraflarına alıman gü kargılıklar okundu Atatürke çekilen telgrafa alınan ce. vab: “Yedinci Balkan atletizm kongresi tarafından çekilen telgrafa mütehassıs olan Cumur başkanı beni tarafınıza en samimi muvaffakiyetler temennisine ve genç balkanlılar srasında büyük dosı. Jukların yaşamasını temenniye vazife. dar etmiştir.., Sekreter; Soyak Bulgar kıralı Boris'den: Sevgili telgrafınısdan pek mütehas. sis oldum. En samimi teşekkürlerimle beraber Balkan gençliğinin doğurduğu atletizm — kongresine muvaffakiyetler dilerim. Boris Yunan relelcumhuru Zaymis taratın- dan: meğe rağırmıştım... derken İren söz SAYIFA 5 Yedinci Balkan spor kongresine bü. yük gayretlerinden dolayı teşokkür &. derken spor sahasında olan anlaşmanın Balkan hükümetlerinin biribirlerine her sahada yaklaşmalarına yardımcı ol. masını temenni ederim. Zaymis 400 metre manialı koşu finali 1 — Mangdikats yunan 571 2 — Bons. kak yugoslav 57,$ 3 — Skizdis yunan S$8,7; 4 — Maeskin tomen, 5$ — Stefa- noviç yugoslav 6 — Ziya türk Urun atlema senuçları: 1 — Lambrakis yunan 7,10 (Yeni Balkan rekoru. 2 — Yünesk romen 7,08 3 — Novokoviç yugoslav 685. 4 — Kal. lay yugoslav 6.71. 5 — Paterakis yunan, 6 — Supan romen Balkan bayrak yarışması 1 — Yunan takımı 3,26,7 (yeni Bal- kan zekoru) 2 — Romen 3,57. 3 — Yur Balkan sporları 2 goslav 3,32.1. 4 — Tüzk 3,34,5 $ — navud Yarışmalara pazar günü —devam &- dilecektir. Otomobil ve bisiklet yarışı İstanbul, 22 (A.A.) — Türkiye tu. ring otomobil kulübü tarafından hazır- lanan ve ilkbaharda yapılamıyarak son bahara bırakılan otomobil, motosiklet ve bisiklet yarışları bugün İstinye - Zincirlikuyu arasında yapılmıştır. Sonuçlar şunlardır: Bisiklet A. grubu: Birinci Tanaş 15.51, ikinci Mimi 16. 27, üçüncü Kirkor 16.30 Bisiklet B. grubu: Birinci Andon 16.4$, ikinci Dimit. ri 16.52, Sepetli motosiklet: Birinci Tacettin 6.19,5 (yeni tekor) Motosiklet. Birinci Süleyman 521, ikinci Ah- med 535 Otomobil özel C. sınıfr: Birinci Aynacıoğlu 6. Otomabi! profesyönel: Birinci Ziya 4.57 Bayan Samiye Burhan Cahid yarış esnasında bir kaza sonucunda sol kolu kırılmış ve yüzünden yaralanmıştı: manı Ar. ke- Levis ve İren Yazan : Pol MORAN Türkçeye çeviren: Nasuhi BAYDAR 'Telefon. Levis mikrofonu alıyor, yüzü değişmeden, fakat bakışları katılaşarak: — İren, sizi arıyarlar, diyordu. İren'in işteki beceriğini kıskandı. Hep onun kendi kendine nasıl yettiğini düşünü- yordu. İren hiç geç kalmıyor, fişlerini ha- zırlıyor, mektublara cevab veriyor ve sanki bütün bu çalışmaları da ona hiç zahmet çektirmiyordu. İren'in bürosu her zaman tertemizdi ve her sabah süpürülürdü. Levis'- inki ise karışıktı, bir düşünce, bir cevab bek- liyen notlarla dolu idi. İren işte çok geniş davranırdı, hele yunanlılarla... Halbuki ko cası, şüphenin hüküm sürdi bu batı piya- salarında eli silahında, gözlerini dört açmış, her vakit tetikte ve yalnız başına yürümek sorunda idi. İren, külçe ile altın alıp satan, kuyumcu- bankerler neslindendi. Levis, yalnız endüs- tri'ye yatırılan paraya inanan, hiç altın gör- memiş olan, “mevduat,, bankalarını da, mev- duatın kendisini de küçümsüyor, fakat ken- disine bırakılmış olan paraları istediği gibi ve bazı zamanlarda müşterilerinin dileğine karşı olarak kullanmaktan da çekinmiyordu. İren, ananaya uyarak artırımı kutsal biliyor obligasyonları, devlet bonolarını her şeye üstün tutuyor, parlamento Üyeleri ile gaze- tecileri satın almak zahmetine giriyordu; “bankacı olmak bin türlü dar çerçeveli ka nunun hükümlerini göz önünde tutmak, yu- muşak davranmaktır,,, diyordu. Levis, harbsonrasının kabadayıca guru- riyle bu yavaş usullerden iğreniyordu: bu doğru değildi. Sryasa ile finansın çiftleşme- sinden çirkin yavrular alınır ama sağlamdır- lar, Levis: — İren, siz monopol ve irtişanın ta ketı- disisiniz, diyor. İren cevab veriyordu: — Siz de borsa ile spekülasyonun ta ken- disisiniz. Zaman olurdu ki, girişmekten çekindiğ! bir işi Levis reddederdi. İren hiç bir şeyi te- sadüfe bırakmazdı; her şey onca iyi idi. U nutmazdı ki modern kred . in babası tefeci liktir. Levis'le aynı yerde avlanmamağı dikkat ederdi. (Akdenizdeki işlerinin atbaşı beraher vürüdüğü olurdu.) Fakat Levis ka rak ederek ona bazı dosyalar verirdi ve İren bunların üzerine düşerek birkaç zaman son- ra iyi sonuçlar alırdı. O vakit, Levis işi kap- tırmış olduğuna esef ederdi. Levis duygu- sunu gururla ondan saklarsa da İren gene S€ezer ve işe devam etmemeği açık yürekli- likle kocasına söylerdi. Levis kendisine böy- lece verilen derse kızar ve güçlükle affe- derdi. Denemez ki İren'e karşı duyduğu hay ranlık kalmadı; fakat zaman zaman onun hakkmda sert düşündüğü oldu. Bu halini kendi de beğenmedi, ancak ha- yalinden koğmak istediği düşünceler bundan dolayı daha çok sıklaştı. Bir sabah Levis İren'e: — Eve gelmiyeceğim. Bir iş dolayısiyle dışarda yemek yiyeceğim, dedi. İşin hangi iş olduğunu anlatmak ve A- nadoluda, İran'a kadar radyo istasyonları kurmak için bir amerikan konsorsiyomunun pek faydalı teklifini izah etmek isterken bundan vaz geçti. Akşam, karısına karşı takındığı bu tavur- dan pişman olarak başladığı yoldan geri dönmese kalkıştı: — Size anlatmağa vakit bulamamıştım. Londra'dan gelen iki amerikalı bankeri ve- serek: — Mesele, Anadoluda radyo istasyonları kurmak meselesi değil mi? Aman dikkat ediniz: o adamlar, dedikleri gibi, Markoni grupu ile birlikte hareket etmiyorlar. Sekiz gün oluyor ki bu işi bize getirdiler, ben e inceledim ve anladım ciddiğ bir şey de- ğil, İkisinin arasında, inanılmıyacak kadat kısa bir zamanda, çekingenlik başladı. İren kocasından çekiniyor, çünkü onun kendin- den uzaklaştığını hissediyordu. Levis çeki- niyor, çünkü her dakika karşısında kendin- den daha usta birini görüyordu. Onları ayıs rarak birleştirmiş olan ve bahtiyarlığının kaynağı olduğu için daha birkaç ay önce her aklına gelişinde ona heyecan veren San Lu« cido işi, iyileştikçe onu küçültüyordu. İkinci iş yılma başlandığını, kâr edildiğini ve ya- kında kâr bissesi dağıtılmak bile düşünül- düğünü bir yerde okuyunca büsbütün sinir- lendi. Aynı zamanda, Sicilya'da İren'e ilk rast- ladığı tarihin yıl dönümü olduğu da aklıma geldi. Ve ilk akşamın hatırası olarak İren'e, sert kokulu ve bayıltıcı yaseminlerden gö- türmeği kararlaştırdı. (Sonu var)