25 Eylül 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

25 Eylül 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

IFA 4 Komşularımızda neler oluyor? YUN NYSTANDA $ Pmya gazetesinin yazdığına göre türk - yunan tecim anlaşma- sının müddetin dolması ve yeni anlaşmanın da imzalanmamış bu- lunması dolayısiyle, iki dost mem- leket arasında tecim ilgileri askı- da kalmıştır. Bu yüzden de iki memleket teciminin gördüğü za- rar büyüktür. Bu gazete, sıyasa a- lanında sıkı bir işbirliği yapan iki memleketin — tecim alanında aypı şekilde hareket etmemeleri- ne eseflenmekte, tecim ilgilerinin iki tarafın asığlarma uygun bir şekilde genişlemesi için en uygun bir zamanda bulunduğumuzu yaz- maktadır. Yunanistan tecimerle- rinin Türkiyeye mal satmakta çek- tikleri güçlüklerden bahseden ga- zete, Türkiyenin fazla yunan mea- h almakla Yunanistana daha çok mal satabileceğini ve bunun da Türkiyenin asığına uygun olduğu nu söylemektedir. RONANYA'DA $ Resmiğ bir istatistiğe göre, Romanyanın 1 temmuz 1934 de- ki nüfusu 18913,713 kişidir. Hal- buki aynı yılımn ilkkânununda nü- fus sayısı 19 milyonu geçiyordu. 1934 de canlı olarak doğan ço- cukların sayısı 612.335 idi. Ro- manyada ölüm nisbeti başka me deni uluslara göre epi yüksektir ve bin kişide 20,7 kişi bulmakta- dır. Bu nisbet köylerde binde 21,3, şehirlerde binde 17,9 dır. Köyler- de ölümlere göre doğum ancak yüzde 3 nisbetinde fazladır. Ölü elarak doğan çocukların sayısı gittikçe artmaktadır. Bu gibi do- famlar şebirlerde yürde BA, kiy lerde 1,8 nisbetini bulmaktadır. Çocuklar arasında ölüm çok faz- ladır. Canlı olarak doğan çocuk- ların yüzde 18,2 si bir yaşlarmı bulmadan ölmektedirler. Bütün memleketlerde azalan bu sayı, Romanyadı yüküek” bir seviyede kalmakta ve hiç ineceğe benze- Ölüm sayısı çok yükteklir. Bir. yıl içinde Romar ya'da 400.000 kişi ölmüştür. memektedir. BULGARİSTAN'DA: $ Bulgar hükümeti, Bulgarista- nn ihtiyaçlarını karşılıyacak o- lan birkaç tane vapur satın ala- bilmesi için, bulgar demiryollar ve limanlar genel direktörlüğüne 23 milyon levadan fazla yardım da bulunmuştur. $ Bulgar bahçivanları - birliği- nin bugün 6.000 den fazla üyesi vardır. Fakat bu sayı gittikçe art- makta olduğundan, önümüzdeki beş yıl içinde üyelerin 30.000 i bulacağı umulmaktadır. Çünkü bulgar bahçivanları eskiden oldu- ğu gibi memleketlerinden çık- mamakta ve kendi topraklarını işli- yerek her yıl artmakta olan ürün lerini satmattadırlar. YUGOSLAVYA'DA: $ Kuraklık dolayısiyle bu yıl Yugoslavyanım tütün ürünü geçen yıla göre yüzde 30 daha eksik o- hacak, fakat yeni ürünün kalite eski nkinden daha iyi ola- caktır. Üretmenler, tütünlerine daha iyi fiatlar bulmak için ara- larında anlaşmaktadırlar. Bu yıl #rünün azlığı ve cinsinin iyiliği dolayısiyle üretmenler yugoslav tütün tekitinin malların daha faz- la fiatla satılmasına izin verece- gini düsünmektedirler. ULUS LA A, Vah»ım*r gaze _.'e%er(%e okuduklarımız Almanyada yahudilik, katoliklik ve protestanlıkla savaş Tanırmış betkede, alman - yahudi yazarlarındna Emil Ludvig, Almanya'da yahudilik, katoliklik ve protestanlıkla Bu savaşın hahsızlığını isbata çalışan Emil Ludvig, Almanya'nın nüfusunun yüzde birini Deyli Herald gazetesine yağdığı yapılan savaşı anlatmaktadır. bir bu - lan alman yahudilerinin, devlete yaptıkları hizmeti sayıp dökmekte, almanların sonradan - hato - liklere, en nihayet de protestanlara karşı açtığı savaşı anlatmaktadır. Yahudi oalması dolayısiyle hisse kapılmaktan geri kalamaması tabii bulunan Emil Ludvig'in bu yazısının, okurlarımız için ilgen taraflari da olduğundan, bunu dili: yine sunuyoruz : Alman halkı üç dine bağlıdır. Bun- ların yüzde 64 ü protestan, yürde 35i katolik, yüzde biri de yahudidir. Naziliğin kahra zayıf olana en önce hücum etmeği ge. anlık doktrini en rektirdiği için Almanya'da en önce yahudilere hücum edildi; ondan sonra sıra katoliklere gelmiş — ve protestan lar en sonraya bırakılmıştır. Yeni Almanyada brcak — ve tabanca felsefe ile gayet iyi bağdaştırılmıştır. Bunun sonucu olarak bütün profesör. lere bir aryen ırk icededilmesi emro- lunmuştur ki bunun bir lengistik gru. pu olmaktan başka hiç bir yerde vü cudu ve varlığı yoktur. Nazi ilmine göre sarı saçlı ve mavi gözlü olan bu aryen ırkâ siyah saçlı o. Tan ve bu ırkın dişinda kalanlardan üs- tün ve daima ona hükmedecek bit ya - radılıştadır. Fakat taliin şu tuhaf tecellisine ba kınız ki nazi önderlerinden çoğu siyah saçlıdır. Her ne hal ise, naziler ilk hareket. lerini memlekette yüzde bir nisbetinde azlıkta olanlara karşı yaptılar. Eskidenberi Almanyada bir yahudi düşmanlığı vardı. Pakat bu, zerarsız ve tehlikesir bir şekilde idi. Almanya, hiç bir zaman yahudilere karşı rus çarları gibi davranmamıştır. Almanyada yahudi hiç bir büyük adam gelmemiştir. Göte alman ferdi ile yahudi — ferdi arasındaki yakın ilgiye dikkati. çekmiş- ti, düşmanı Niçe ise yahudilerin Avrupada en akıllı insanlar olduğunu — söylemişti. Bismark ise yahudilerden yana sözler söylemiş ve en büyük oğlunu bir ame. rikalı yahudinin kızı ile evlendirmişti. Sonra bu büyük alman hem kendi vücudunu, hem de parasını yahudilere emanet etmiştir. Çünkü beş yıl mild detle doktorluğunu Dr. Kohen ve ban- kerliğini de kırk yıl) müddetle Blayh. röder yapmıştır. Hindenburg da hiç bir zaman yar hudi düşmanı olmamıştır. Halası Po. sen'li doktor Polhen'le evlenmiş, ve inendisi, Hitler'in iş başına gelmesin. den altı ay önce Rayh'ta — yahudileri koruyacağını vadetmişti. Yahndilere böyle kötü davranmak ayıbını, dört yıl yarı dünyaya — karşı harb eden bu kahraman ulus, sön za- manlarda işlemeğe başlamıştır. Eğer Almanya harbı kazansaydı, o. rada bu bareket başlıyacak değildi. İlim ve ar alanlarında da böyle ha reket etmemek gerekti. Çünkü alman halkının ancak yüzde biri olan yahu. diler, Nöbel mükâfatlarının yüzde yir. misini Almanyaya bağışlamışlardır Hakikatte hiç bir 1rk, kanlarının dörtte üçü islav olan almanlardan faz- la yabancılarla karışmamıştır. Ben, bir defa B. Musoliniye 1rk meselesi hakkında ne düşündüğünü sor. muş ve şu cevabi almıştım. *— lek ayrılığından bahsetmek saç ma bir şeydir. Yahudilerin kendileri de ari bir kan taşımazlar.» Alman okullarında, liselerinde, Ü. niversite ve kışlalarında bugün kutsal kitab yerini alan Hitler'in kitabında da yahudileri beğenen yerler yok değil. dir. İki bin kişiyi yanma alarak yahudi düşmanlığı hareketini örgütlemek üze ve Berlin'e gelen Ştrayher, bundan se. kiz yıl önce, ahlakiğ değersizliği vü zünden © zaman yapmakta olduğu ©0. kul öğretmenliğinden çıkarılmak mişti Bundan Üç yıl önce ilk yahudi düş- manlığı hareketine, kont Heldorf baş. kamıştı. Yahudilere karşı hareket — başladığı gün, bu adamın polis kuvvetleri başı na getirilmesi, hükümetin bu işe yalnız göz yummakla kalmıyarak bu işi kö. rüklediğini de gösterir. bir taraftan da ri ortadan — kaldırarak onların büyük mağazalarını ele geçir. mek fena bir şey olmasa gerektir. hinç, Haftanım sıyasal $arikatürleri İngihere tarefsız kalryor (Nebelspalter, Rorbah) Habeş aslanı Cenevre dişçisinde (Latribtin de Nasyon, Paris) Haydi, sevgili Bay “kefcri” bize piye. noda bir şeyler "ağlayınız!,, (Mariyan, Paris) Cermen olimpiyadı (Nev M Nevyork) sten. ze çevirerek hendile - Alman doktorları cemiyeti başkanı bir söylevinde: "Yahudileri ancak verem basili ile kıyaslıyabiliriz., demiş ve alkışlanmış- tı, iki sebebi vardır. Evvela, bir yahudi alarak dağan İsa'nın iyi bir aryen haline getirilmesi, ki buna vetikan iyi bir gözle bakma. maktadır. Bu ikinci mücadelenin Katoliklerle mücadelenin sıyasal ve- bebleri vardır 1933 martında hüküme. tin yaptığı işlere kadar bunun burası pek bilinemiyordu. ... Hitler, bir saman geniş ye e Rayfiştagı #ilkip atamaz, onun merkez partisinin hükümeti yönetebilir, fakat yardımı olmaksızın altedemezdi. Bundan dolayı merkez — partisinin başkanı olan Kaas'a din meselelerinde istedikleri zaman kullanılmak üÜzere ka. toliklere bir veto hakkı vermeyi vadet- mişti. Eski Şansöliye Brüning, İleriyi iyi görerek Hitler'den yazı ile bir yüken mektubu istemiş, © da birkaç defa bu. Nu vereceğini vadetmişse de bunu bir türlü yerine getirmemiştir. Nihayet 21 mart 1933 de yapılan kesin Raylıştag toplantısında bu mek tub, hâlâ imzalanmamış — bulunuyordu. Bünun Üzerine Brüning, eğer bu mek. tub verilmiyecek olursa o zaman parti. nin yardımdan vaz geçece, söyli. yerek nazileri tehdid etmişti. Oylar verilirken Kaas mektubu is. Kendisine bunun Hitler tara- fından imzalandığı, fakat iç bakanı ta. temişti. rafından da imzalanması gerektiği için alıkonulduğu cevabı verilmiş, bunu iç bakanına götüren işyarın polis kordo. fuhu geçemediği bildirilmişti. Birçok şahidler önünde — söylenilen bu töz üzerine merkez partisi Hitler- den yana oy vermişti. Bunun üzecine Brüning toplantıdan çıkmış ve yoldan geçerken S. A lılar kendisine düşman. ca bağırmışlardı Bu mektub asla katoliklere verir- memiş ve verilen söz tutulmamıştır. 30 haziran 1934 tarihinde katolik önderlerinden birisi öldürüldü. Brüning'e gelince o da 1933 ilk teş. rininden 1934 mayısına kadar her haf. ta, bazen her gün yer değiştirerek ken- disini saklamış, bu işte komünistlerle gift çubuk sahibleri bitaraf olarak ken. disine yardım etmişlerdir. 444 Din aleyhindeki enteresanı, şüphesiz, protestan sine karşı yapılanıdır. Buftada alman tarihinin bir evresi or demektir. Çünkü 800 yıl yada Lüter'in mücadelenin en kilise- tekrarları: içinde A reformu aamanında bir devrim olmuştur Bugün gene din adamları di adına yıkılmakta, battâ hapse atılmaktadır Birçok insanların ne olduğu bilin. miyor larımdan olanlar da vardır Protestanlar, tanrılarını ulusallaştır. mak, kutsal kitablarını değiştirmek, bü. tün ina iyen hükü- mete karşı müdafaasızdırlar...., Meşbur bir yahudi - yazarından al. dığımız bu satırlar, şüphesiz, bitaraf de bunların arasında benim dost. larını baltalamak İ ğildir. Fak yazının içerisinde gö rünen bir ta ı ki o ya'da plânlı surette bir din si yapıldığıdır. Naziliğin din mesele. sinde neler düşündüzü bu vevda &z çok beliriye* 25 EYLÜL 1935 ÇARŞAMBA bBiliyormusunuz Kia2 ti $ Verem ve çimento — Yapı- lan birçok deneçlere bakılırsa çi- mento fabrikalarında şan iş çiler verem hastalığına kolayca tutulmamakta ve tutulmuş — olan- lar da çimento fabrikalarında ça- lışmaktan fayda görmektedirler. $ Geçenlerde Berut'ta ölen Sa- Kh Abdülmecid admda bir dilen- cinin, ölümünden sonra açmasını vasiyet ederek, oğluna bıraktığı öç asma kiRdi bir küçük sandık açıldığı tüman, içikde W 'aale 1886 ve 30 tane 1911 tarihli Mı- sır kredi fonsiye obligasyonu, 600 Mısır lirası, 750 Lübnan Hirası ve 285 altm türk Hrası bulunduğu görülmüştür. $ İspanya'daki ayak topu alan- larında halk, ara sıra biribirne gi- rırek tokat, sille, baston kullandı- ğı için, alanlar demir örgü veya pırmaklıklır ile çevrilmiştir. Almanyadeki alanlarda böyle bir tedbir alınmış değildir, geçen- lerde Türingen'de —yapılan : bir maçta, seyirciler yargıca kızmış - lar. aralarında kavga etmeğe baş- hamışlar, ellerine geçen, taş, san dalya, baston gibi şeyleri biribir- lerine kullanmışlar, bu da yetme- miş alana çıkmışlar, dövmüşlerdir. Oyuncuların çoğu ağır yaralıdır. İçlerinden biri al - dığı ağır varadan ölmüstür. oyuncuları $ Habeş ordusunda çalışmak üzere 5000 İrlandalı Habeşistan hükümetine baş vurmuştur. 3000 fransız, yüzlerce ingiliz ve rus da böyle bir müracaatta bulunmuş - lardır. Hükümetin neşrettiği bir bildiriğde, bunların arasından pek azının müracaatı kabul edildiği bildirilmektedir. $ Arsıulusal işlerin pek de düzgün gitmediğini gören Fele - menk hükümeti, proje halinde olan silâhlarımın çogaltılması isini var kuvvetle hızlaştırmağa karar vermiştir. Bu projeye göre, ucak- lar kat kat çoğaltılacak, orduya yeni uçak topları katılacaktır. Bun dan başka cephane depolarının da eksikleri tamamlanacaktır. $ Her mantar yenmediği gibi yenilebilenini de seçmek biraz güçtür. Budapeşte'de, zehirli olup olmadığını bilmeyen bir macar aylesi bir mantar yemeği pişirmiş beş çocuğu ile birlikte xehirlene- rek ölmüştür. $ ltalya başbakanı B. Muso- Kni, uzun zamandan beri kabine- sinin yedi dane bakanlığını da ü- zerine almış bulunuyor. Damadı kont Ciano propaganda baknnı idi. Şimdi'son günlerde iki oğlu ile birlikte Afrikaya gönderdiği damadının bakanlık işlerini de ü- serke alimıştır. Damadı Afrika- dan geri dönünce yine propagan da bakanı olacaktır. $ Dünya harbı çıkmazdan az önce Sanfransisko'da yapılan süe! bir geçit resminin ortasma bomba atarak bir çok cana kıymak suçu ile muhakeme edilmiş olan Tom Money ölüm cezasma çarpılmıştı. Bu suçlu, eski cumur başkanı B. Vilson tarafından bağışlanmış ve cezası, ölünceye kadar kürek hap- sine çevrilmişti. Hâlâ suçsuz old. ğunu iddia etmekte olan Money yeniden muhakeme edilmek üzere Kaliforniya'ya gönderilmiştir. $ Çekoslovakya'nın Sparta ku- Kübunu, ayak topu oynayan da oy namayan da, hemen hemen herkes işitmiştir. Son haftalar içinde orta avrupa ayak topu şampiyonluğu için Prag'da yapılan son maçlarda Sparta, Macaristan'ın Ferenç Va- voş kulubumu 3:0 yenerek öttü'ne- rapa şampiyonluğunu — almıştır. Maçta 60000 sevirci varmış,