4 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

4 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

4 İLKTEŞRİN 1935 CUMA Kamutayın bugünkü toplantısı Bugün birçok önemli kanunlar görüşülecek Kamutay bugün saât on beşte - top- tanacaktır. Gündem'de Çankırı saylavı B. Sami Çölgeçen ve Çoruh saylavı Meh- met Ali Okar'ın öldüklerini bildiren Başbakanlık tezkeresi, sücl sahıslarla ay felerine karşı seferberlikte işlene! . ların takibi ve hukuk davalarınım görül- me tarzı ile kira ve tasarruf haklarının korunması hakkımdaki kanun projesinin geti verilmesi hakkında Başbakanlık texkeresi, Evkal genel direktörlüğü iş - yarları aylıklarının tevhid ve teadütlne dair olan kanuna ilişik cedvelde bazı de- Gişiklikler yapılması ve bir madde ek - lenmesi hakkındaki kanun projesinin ge ti verilmesi hakkındaki başbakanlık tez- keresi, harcirah kararnamesinin 13 üncü maddesinin tefsiri hakkındaki tezkere nin geri verilmesine dair başbakanlık tezkereleri vardır. Gündemin bu tezkerelerden sontaki kısmında kamutayım mayıs, haziran. temmuz, ağustos ayları hesabları ve mu- rakiblik raporu vardır. İkinci görüşüsü yapılacak maddeler arasında demiryol- ları teknik birliği bakkındaki 1886 ta - tihli anlaşma ile 18 mayıs 1907 ve 14 birinci kânun 1912 tarihli protokollarla birleşmemize dair kanun projesi dış ve bayındırlık komisyonları - raporları ile gümcük ve tekitler bakanlığı ödev ve kurum kanunu projesi, gümrük ve tekit- ter ve büdce komisyonları raporları ve posta, telgraf ve telefon İşyarlarının zincirleme kefillik borcları hakkındaki kanun projesi ve bayındırlık komlayonu raporları vardır. Birinci görüşüsü yapılacak madde- ler şunlardır. : 1 — Süel ceza kanununun bazı mad- delerinin değiştirilmesine dair kanun projesi ve sü, tüze komlsyonlarının —- 2 — Askerlik mükellefiyeti kanunu nun bazı maddelerinin değiştirilmesin dair kanun projesi ve sü komisyonu ra u. 3 — Süel hakyeri usulü kanununun bazı maddelerinin değiştirilmesi ve 26 ıncı maddesine iki fıkra eklenmesine da- ir kanun projesi ve sü. tüze komisyon- Tarı raporu. 4 — Çiftçiler hakkındaki kredi koo- peratiflerine daiç kanun projesi ve oko- nomi, tüze, tarrm ve büdee komisyonları raporları. $ — Finans bakanlığı teşkilât ve ödevleri hakkında kanun projesi ve fi - nans, büdce komisyonları raporları. 6 — Tarımsal satış kooperatifi — ve birlikleri hakkında kanun projesi ile el nomi, tüze, tarrm, büdce komisyonları raporları. Bugün kamutayda birinci görüşüsü yapılacak kanunlar arasında en önemli- si finans bakatnlığı teşkilât ve ödevleri hakkında olan kanundur. Bu projenin bakanlık teşkilâtmda yapacağı ıslah ve değişikliklerin en belli başlrları şunlar - da: Merkezdeki yenilikler: A — Finans bakanlığının işlerinin önemi ve çokluğu gözöününe almarak bir müsteşarlık daha kurulnaktadır B — Merkezde yalnız - finansal 1w. lahları temin edecek tetkiklerde bulun. mak ve bunun için projeler hazır lamak Üzere bir “mali. tetkik heyeti,, kurul- maktadır. € — Eldeki kadrolar ve hilhassa tof tiş heyeti kadroları kuvvetlendirilmek. te ve hazne işlerinin aldığı önem dola. yısile bu işleri yapan idare ve iç, diş borçları ve zat aylıkları ile tescil ve te- diyelerini kayıd ve kontrol ile yüküm Ki olan idare genel direktörlüğe çevril. miş bulunmaktadır Hbaylıklarda yenilikler: A — Finans kanunlarının tatbika. tında defterdar, malmüdürü, varidat ve tahsilât şefleri gibi büyük finans işyar larının üzerine aldıkları ödevlerin ö- temi göz önünde tatularak ve bilhassa Yyüksek okuldan diplomalıların bu örlev- lere gelmesini temin için dereceleri yükseltilmiş ve bunlara bütün finans serfvisleri üzerinde müecss.r bir kantrol! Ödev ve yetkisi werilmiş ve bu suüretle finans kamunlarının gerek mükellefler ve gerek devlet cephesinden iyi bir ge- 1 Çi * . Genel nüfus sayımı hazırlıkları Genel nüfus sayımı için danış- man olarak memleketimize çağı- rılan İsviçre federal istatistik bü- rosu direktörü B. Bruşvayler, bu- gün istatistik genel direktör yar- dımıcısı B. Selim Aykutla birlikte Kayseriye hareket etmiştir. Gezileri ,Sıvas, Amasya ve Samsuna kadar devam edecek ve bu yerlerde sayım hazırlıkları göz- den geçirielcek ve B. Selim Ay- kut, sayım hakkında genel kon- feranslar verecektir. Aynı maksatla ve aynı zaman- da ölüm doğum anketini hazırla- mak üzere, genel direktörlük şel- lerinden B. Faik Sinoba, B. Şev- ket Erzuruma, B. Mehmed Ali Er- zincana, Gümüşhane ve Trabzona, B. Nefi Maraş, Urfa ve Antebe, B. Nuri Turgut Bursa ve Mene mene hareket eylemişlerdir. Halk partisi genel sekreterliği de bütün parti mensublarının sa- yım işine yardım etmelerini bü- tün kurumlarına yaymışlardır. Cezaevlerinin ıslahı İsviçredeki ceza evlerile doğu Anadolumuzdaki ceza evlerinde incelemeler yaparak - hazırladığı raporları tüze bakanlığındaki ceza evlerini ıslah için yeni bir kanun hazırlamakta olan özel komisyo- na vermiş olan B. Mutahar Şerif ceza evleri etrafında bir inceleme daha yapmak için bugünlerde tek- rar Avrupaya gidecektir. Bir davadan vazgeçildi Suriye ve Cebelilüblan chalisi ihtiyacına harcanmak için eski i- aşe nezareti tarafından eski Bey- rut saylavı Ali Samiye verilmiş o lan 30 bin ökka şekerin bu iş için harcanmıyarak saylav tarafından satılmış olması üzerine hükümet- çe açılan davanın takibinden vaz- geçilmiştir. —H kilde tatbik vasıtaları kuvvetlendiril- miştir. B — Vergi tahakkuk ve tahsilâtımın düzgünlükle ve daha mazbut bir şekle konması için varidat ve bilhassa tahsi. Vât teşkilâtında önemli bazı ıslahlar yapılması esası takib edilmiş ve köyler- de şimdiye kadar yapılan tahsil usul- lerinde ihtilâs ve suiistimal imkânları. ni verebilecek olan şekiller kaldırıla. rak buna aid tahsilât kayıdları dahi vi- lâyet ve kaza merkezlerinde tutulmak suretile inzibat altına alınması derpiş edilmiş ve tahsildarların aylıkları üc rete çevrilmekle beraber sınıflandırıla. rak tefrileri temin edilmiştir. € — Mahallt ve devamlı mürakabe. ye bilhassa önem verilerek her vilâyet- te defterdarlar emrine ve önemli vilâyet- lerde delterdarlardan başka müdü et emrine kontrol memurlâarı verilmek su- retiyle vergi kanunlarının gerek müke!. yef ve gerek hazne hakları bakımından düzgünlükle tatbiki sebeblerinin temi ni * ünülmüştür . 'Tahakkuk ve tahsil şubeleri artırı! - mış ve tahsil şube müdürlerinin divanı muhasebata hesab vermek esası — ka' olunarak bu süretle de kontrol kuvvet tendirilmiştir .Bundan başka gerek * niz ve gerek tasrada hukuk müşavir” : ve avukatlık teekilâti takviye edilmi: olduğu gibi mevtud memurlardan * retsizliği dolayısile veya hizmetlerinde görülen vaziyetleri göz ön'inde bulun - durularık memurlukta devamr caiz —uyacağı yapılacak idari tabkikatla an laşılacak olanların tasfivelerine gidilr- * bu talahat arasında zaruri görülerek * nans Bakanlığına bu babta yetki veril - mistir. Buna mukabil bir tarafta finans bakarlığı memurluklarına yüksek okul dan diplomalı olanları toplryacak hü kümler konulmuş ve bir — taraftan da meverd memurlardan lâzım gelen v: lart taşıyanların teadül kantınu gereğ” ce mületeseb hatları saklı tutulmak su retiyle terfi ve terfihleri hikme bağ'- mıştır. ULUS İSTANBUL TELEFONLARI : Rüşvet alırken yakalandı İstanbul, 3 — Finans bakanlı- gı hesab mütehassıslarından Mec- di Tevfik Danüp sigorta sosyete- sinden rüşvet alırken cürmü meş- hud halinde yakalandı İtalyan kolonisinin bir toplantısı İstanbul, 3 — İtalyan kolonisi dün gece Kaza d'İtalyada bir top- lantı yaptı. İtalyan konsolosu ko- loniye İtalyanm seferberlik ilân ettiğini bildirdi. Sonra radyo ile Müusolininin söylevi dinlendi. Top- lantıda bulunanlar bir -telgrafla Musoliniye sadakatlerini bildir- diler, 40 kişilik bir italyan gönül- lü kafilesi yarın hareket ediyor. Öğrendiğimize göre yakında as- kerlik çağında bulunan italyanla- rı almak üzere İstanbula bir va- pur gelecektir. Pek yakında İstanbula bir yugoslav hava filosu gelecektir. İstanbul, 3 — Pek yakında İs- tanbula bir yugoslav hava filosu gelecektir. Kızılay gençlik teşki'latı Kızılay cemiyeti gençlik teş- kilâtı merkez kurulu bu yılın ilk toplantısını Tekirdağ saylavı B. Cemil Uybodun başkanlığında ö- tey gün yapmış ve okulların açıl- ması dolayısiyle yeni yıl çalışma programı üzerindi rüşmüştür. Kurulun tüzüğüne göre iki kültür, iki sağlık bakanlıklarının ve üç de Kızılay cemiyetinin ata- dığı üyelerin de bu aydan, itiba- ren değişmesi lâzım gelmektedir. Bakanlıklar ve cemiyet bu gün- lerde bu yeni üyeleri seçecektir. Halkevinde cumuriyet bayramına hazırlık Ankara halkevi de cumuriyet bayramı hazırlıklarıma başlamış- tır. Bugünlerde B. Ferid Celâlin başkanlığı altında toplanacak o- lan bir komnite halkevinde bayram dolayısiyle yapılacak olan töreni saptayacaktır. Halkevi ayrıca cu- muüriyet bayramında bütün Anka- ra halkı için üç gece arka arkaya ulusal piyesler oynatmağa karar vermiştir. Sovyet Rusya tecim mü- messilliği Ankarada şube açıyor Şimdiye kadar İstanbulda ça- lısnıakat olan dost Sovyet hükü- meti tecim mümessilliği Ankara- da bir şübe açmağa karar vermiş ve her iki memleketi ilgilendiren tecim işleri hakkında Türkofisle temasa — başlamıştır. Mümessil şehrimizde büro için uygun bir yer aramaktadır. Serom ve aşı uzmanı geldi Sağlık ve sosyal yardım ba- kanlığı Viyanada devlet serom kurumu direktörü Dr, Baecheri merkez hıfzıssıhha kurumu serom şubesi direktörlüğüne atamıştır. Seram ve aşı uzmanı olan yeni direktör şehrimize gelmiş ve işine başlamıştır. Finans Bakanlığı tetkik bürosu direktörü Finans bakanlığı tetkik büro- su direktörlüğüne, divanı muha- sebat baş mürakiplerinden B. Ze- ki atanmıştır. HABERLER Çankırı - Çerkeş hattı açıldı Çankırı, 3 (A.A.) — Çankırı - Ereğli demiryolu üzerinde Çerkes ilçesi istasyonu haftada üç gün yolcu ve eşya taşmmasına açıldı. Cankırıdan dün ilk yolcu ve eşya vagonları yollanmıştır. Romen uçakları İstan - buldan ayrıldılar İstanbul, 3 (A.A.) — Dün ak- şam Eskişehirden Yeşilköye ge- len romen uçakları, bu sabah 9.30 da Yeşilköyden Bükreşe doğru havalanmışlar ve bir hava filo- muz tarafından uğurlanmışlardır. Ankarada kurulacak işyar apartımanları Ankarada kurulması düşünü- len işyarlar apartmanları için tet- kiklere devam olunmaktadır. Bu tetkiklere esas olmak üzere işyar- lara birer sual varakası dağıtıl- mıştır. Bu varakadıa işyarların ay- rk kazancları, ayle vaziyetleri, Ankarada mesken sahibi olup ol- madıkları sorulmaktadır. Mezarlık nrojesi Mezarlık projesinin tatbikine geçilmiştir. Mezarlrğa giden üç kilometrelik asfalt yolun yapılma işi ihale olunmuştur. Su ve su de- poları için projeler üzerinde çalı- sılmaktadır. Ağaclandırma plânı da hazırlanmaya başlanmıştır. Hukuk fakültesi yatılı ta- lebe kadrosu doldu Ankara Hukuk fakültesine ta- lebe yazma işi birinci teşrinde baş- lamıştır. Üç günde mektebe yazıl- mak için baş vuran talebenin sa- yısı yüzü geçmiştir. Ay sonuna kadar daha çok olacağı umulmak- tadır. Alınacak parasız yatılı 50 tale- be kadrosu da tamamile dolmuş- tur. Bu yıl henüz İstanbul üniver- sitesinden buraya gelmek istiyen- ler olmamıştır. İkmal sınaçları bu ayın 11 inde başlıyacak ve 30 un- da bitecektir. Yerleri değişen doktorlarımız Ankara sıtma mücadelesinde Dr. Şerefeddin Bilecik merkez hü- kümet doktorluğuna. Bayındır hasta evi eski doktoru B. Yasin Şakir Bayındır hükümet doktor- luğuna, Pinarbaşı hükümet dok- toru B. Faik İmroz hükümet dok- torluğuna, Petürke hükümet dok- toru B. Hamdi Rize hükümet dok- torluğuna atanmışlardır. Ulusal tıb kongresi hazırlıkları Ulusal tıb kongresi veznedarı ve Gülhane hasta evi profesörle- rinden Dr. Niyazi İsmet Gözgü- nün bu ayın yedisinde Ankarada toplanacak kongre hazırlıkları i- çin bugün Ankaraya gelmesi bek- Tenmektedir. SAYIFA 3 İlk okul öğreimen- leri artırıldı Okulsuz talebe bırakma- mak için tedbirler alındı Bu yal şehrimizdeki orta okul- lara baş vuran yeni talebelerin çokluğu karşısında Kültür bakan- lığınca birçok tedbirlerin alındığı ve bu arada Çocuk sarayı yakının- da eski türkocağının bulunduğu binada yeni bir orta okulun açık masına karar verildiğini yazmış tık. Bu yıl ilk okullara da baş vu- ran talebelerin sayısı çok kabarık- tır. Kültür bakanlığı bu duürüum karşısında bütün yeni talebelerin almması için ilk okullarda birin- ci, ikinci ve üçüncü sınıflar için yarım, dördüncü ve beşinci sınıf- lar için tam ders usulünü Kkabul etmiştir. Ancak yarım tedris usu- Jünden doğması ihtimali olan za- rarların önüne geçebilmek için de tedbirler almış ve ilk okulların öğ- retmen kadroları genişletilmiştir. Bu suretle bugün şehrimizde tek bir talebe okulsüz. kalmamış ve orta okullar 30 eylülde ve ilk okul- lar da 1 birinci teşrinde derslere başlamış bulunuyor. Yapılan in- celemelere göre şehrimizdeki bu okul bulranı merkeze yeni nakle- dilmiş olan devlet örgütleri ile be- raber gelen işyar aylelerinden do- layıdır. Başka il ve ilçelerde bu buhran doğum ve ölüm hadisele- rinin değişimine göredir. Bir türk - çekoslovak te - cim sosyetesi kuruluyor Çekoslovakya hükümeti mem- leketimizle tecim münasebetleri: ni genişletmek ve artırmak — içim muhtelit bir tecim sosyetesi kur: mak teklifinde bulunmuş ve ilgi li makamlarla bu iş için temasla: ra başlamıştır. Her iki memleke- tin ekonomik varlığıma iyi hiz- metler yapacak bu kurumun pek yakında meydana geleceği umul- maktadır. Sağlık Bakanlığı yönet - geri Cenevreye gitti Sağlık ve sosyal yardım . ba- kanlığı yönetgeri B. Hüsamed- din bu ayın 7 sinde Cenevrede top lanacak ve 10 gün sürecek olan u- luslar sosyetesi hıfzıssıhha komi- resi toplantısına hükümetimiz a- drna katılmak Üüzere Avrupaya vitmiştir. Komite bu toplantısın- da sıtma ve trahomn mücadelçleri ve köy hrfzıssıhhasına aid mevzu- lar üzerinde çalışacak ve kararlar verecektir. Seyhan sıhat direktörü Kanuni terfi müddetini doldur muş olan Seyhan sağlık ve sosyal yardım direktörü Dr. B. Hüsnü Muhiddinin 45 lira asli aylıktan 55 Hira asli aylığa yukarılanması ka- rarlaştırılmıştır. Divanı Muhasebat mü - rakibleri arasında Divanı muhar-bat birinci sınıf mürakiplerinden "B. Feyzi, Talâi ve Mustafa Kârr'| baş mürakipli- ğe, ikinci sınıf mitrakiplerden B. Turhan, Mitat, Şadi birinci sımnıf mürakipliğe atanmışlardır. an Michele'nin kitabı Bir yılda yirmi altı dile çevrilmiş tek eser Kitabcılarda arayınız Yazan: Aksel Munte, türkçeye çeviren N. Baydar Basıldığı yer: Ulus Basımevi ğ L K ABEĞLR ü dlkiei 5 a l