4 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

4 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

4 İLKTEŞRİN 1935 CUMA ULUS SAYI . . Bulgaristanda iç durum Sofya, 3 (A.A.) — Yedek subaylar birliği başkanı general Sir Manoff dün #kşam radyo ile verdiği bir söylevde hükümete karşı girişilmiş olan suik birlik namına nefretle karşılamış ve bü- #ün zabitleri krralın çevresinde toplana- Tak bu gibi nizam yıkıcılarına karşı meş- Tu idarenin emri altına geçmeye çağır - mıştır. Yedek küçük subaylar birliği baş - kanı B. Rabeff de kırala karşı küçük ye- dek subaylar tarafından yapılmış - olan sadıklık yeminini batırlattıktan sonru bu küçük subayların tamamen hüküm- darın ve hükümetin emri altına can ata- Taük koşuştuklarını söylemiştir. Hükümet tarafından ilân edilmiş o - lan tedbirler gereğince polis suikast gi - Tişimine iştiraklerinden dolayı ekserisi Zveno grupu ilke çiftçilerin sol kanadına menstıp kırk kadar sivil yakalanmıştır. Aynı zamanda iştirakleri kendi itirafla- Tiyle de meydana çıkmış olan 15 subay da tutulmuştur. Bütün mevkuflar adli- yeye verilmişlerdir. Yapılan araştırma- lar sırasında cle geçen belgeler isyan hareketini hazırlıyanların kıral, kıraliçe, kabine üyesi ve kırk kadar zabiti öldür- mek niyetinde oldukları anlaşılmıştır. Bu zabitlerin isimleri tevkif edilmiş olan diğer zabitlerin Üstlerindeki listede çık- mıştır . ; Bulgaristan'da 27 kişi yakalandı. Sofya, 3 (A.A.) — Güvenlik direk- törünün söylediğine göre, Velçef'in, ya- bancı bir Ülkeye sığınmış olan çete baş- kanı Dovço Uzunof jile değette bulundu- ğu meydana çıkmıştır. Şimdi Sofya'da bulunan Uzunof'un kıral ve bakanlara karşı bir yağınç tertibine memur edil - miş olduğu sanılıyor. Dün öğleden sonra sorguya çekilen Velçef, polise verdiği ifadede, yabancı ülkelerde yaşamağa gücü yetmediğin . den Bulgaristan'a döndüğünü söylemiş. tir. Onun neler hazırlamakta olduğunu haber alan hükümet 27 şüpheli subayr tutgamıştır (teykif etmiştir.) İMlerde daha çok kimselerin tutsan - mış oldukları kestiriliyor. B. Toşef'in bir söylevi Sofya, 3 (A.A) — Bulgar ajansı bil diriyor: Başbakan radyoda verdiği söylevde, memleketin varlığını tehlikeye koymak Üzere iken bastırılmış - olan euikasdın bir takım beyinsizlerin şahsiğ ihtiras. ları eseri olduğunu, hükümetin yerin- de sağlam olarak kalacağını, iç sükün ve barışın tamamen garanti altına alı. nacağını bildirmiştir. . Bulgar erkinliğinin 27 nci yıldönümü Sofya, 3 ÇA.A) — Bulgar ajansı bil diriyor: Kıral Borisin tahta çıktığının 17 in- ti ve bulgar erkinliğinin 27 inci yıldö. nümü dolayısiyle bugün Sofyada dini tören yapılmıştır. *Ordu bayramı dolayısiyle dün ak - şam bütün garnizonlarda tören yapıl - mıştır. Bu sabah bütün memlekette asker Keçit resmi yapmıştır. Varna'da kıral ve kıraliçenin önünde tören yapılmıştır. Tören bir geçit alayıyla bitmistiri Evlenme şahadet- namesi Bir evlenme şehadetnamesi ver - maksadiyle Ankarada oturan muan tebaasından Bayan Gertrud Kosimbanın Ankarada oturan ve türk tehaasından Bay Efsal Ebusa- yid ile evlenmek niyetinde - olduk. lazı ilân olunur. Aakara, 3. 1. teşrin. 1935 'a maslahatgüzarı namıma Leisewitz Kiralık büyük ev Yenişehirde İsmet İnönü ve Kâzım Özalp caddelerinin birleştiği köşede Avusturya sefarethanesinin oturduğu kalörifer, ercak su ve garajlı büyük ev kiralıktır. Anafartalar caddesinde Zenit saat. leri üstünde 70 No. da gör Dr. Cevad Arife müracaat. 1—1329 İtalyan-l"abeş harbının yankıları İNGİLTERE'DE: B. Eden susuyor Londra, 3 (A.A) — Bu sabah Paris yoluyla Cenevreye hareket etmeden ön ce, B. Eden gazetecilere italyan — ha- beş anlaşmazlığının durumu hakklında €n ufak bir bilgi bile veremiyeceğini bildirmiştir. İngiltere kırallığı konseyi toplandı. Londra, 3 (A.A.) — Kırallık kon- seyi bugün karalın başkanlığında toplan- mıştır. * Konseyin arsıulusal durumdan do - layı değil, karalım Londraya — dönmesi mesclesiyle meşgul olmak üzere toplan- dığı iddia edilmektedir. Zecri tedbirler nasıl olacak? Londra, 3 (A.A.) — Burada, silah we gereç üzerine konan ambargonun de- vam ettirilmesinden başka ayrıca ancak iki cezri tedbirin pratik surette tatbiki mümkün olduğu sanılmaktadır. Bu ted- birler şunlardır: 1 — İtalyan devleti, kurumları — ve lerini yasak etmek. 2. — İtalyan malı satın almamak. vatındaşları ile bütüa kredi muamc" İtalyan çıkatının yüzde altmışımın uluslar sosyetesi üyesi olan memleket lere yapıldığı bildirilmekte ve bu - ted- birlerin harban uzamasının önüne geç ceği sanılmaktadır. B. Grandi ingiliz dış bakanlığına gitti Londra, 3 (A.A.) — Grandi, Van “ittart'ı görerek, italyanların Habeşis- tana girmeleri gebebini anlatan italyan notasının bir kopyasını vermiştir. Van Sittart, Cenevredeki ingiliz de - legesinin, İngilterenin italyan savaşı ha reketini niçin kabul edemiyeceğini aç" ça izah edeceğini bildirmiştir. Bir ingiliz kruvazörü daha Adene geliyor Londra, 3 (A.A) — Şimdiye kadar Çinde bulunan ve dünyanın en modern kruvazörlerinden olan ingiliz Bervik kruvazörü Adene gelmiştir. Kızıl denizde hadise çıkmasın- dan korkuluyor Londra, 3 (A.A.) İngiliz kamo- yu, Habeşistana silâh iren tecim ge. mileri ile italyan harb gemileri arasın. da Kızıl denizde hadiseler çıkması ih- timalinlen endişe etmektedir. YUNANİSTAN'DA: Yunan gemileri İtalyaya boykot mu yapıyor? Atina, 3 (A.A) — Alman haberal - ma bürosundan: Yunan gemi tahibleri kaptanlarına italyan limanlarından ve. ya bu limanlar için eşya almamalarını tenbih etmişlerdir. Uzak doğuda bulunan yunan gemi- lerine de sahibleri tarafından Süveyş kanalından geşmeyip Ümid burnundan dolaşmaları için emir verilmiştir. Pire sigorta kumpanyaları, italyan ve ya . yahut Misar sularına yakın bazı böl - geler için sigorta primlerini fazlalaş . tırmışlardır. JAPONYA'DA: Japonya uluslar sosyetesinin ted- birlerine katılmıyacak 'Tokyo, 3 ÇA.A) — Japon ajansının yarı resmi bildirdiğine göre, bir harb olursa Japonya tarafsız kalacaktır. Ha beşistan uluslar sosyetesine başvurur ve sosyete de 16 mer madde gereğince zecrt tedbirler alırsa, Japonya bu ted . bürlere iştirak etmiyecek ve bütün ha- reket serbestliğini muhafaza edecektir.| İSPANYA'DA: İspanya da kagulanıyor Madrid, 3 (A.A) — Alman haberal- ma bücosu bildiriyor: İtalyan kuvvetlerinin habeş toprak. Jarına girmiş olmaları Tepanya hükü- metini kaygıya düşürmüştür. Dış ba . kanı Leru hükümet ve devlet başkan » lariyle görüştüğü gibi İspanyanın ulus” lar so«yetesi delegesi B. Madariaga ile de konuşmuş ve parlamentoyu da dur. rumdan haberdar etmiştir. FRANSA'DA Zecri tedbirler meselesi Paris, 3 (A.A,) — Cenevredeki fran- sız ve ingiliz delegasyonlarının - zecri tedbirler meselesi hakkında fikir danı. şıklığında bulundukları haber alınmak. tadır. Bu delegasyonlar, tedbirlerin de- rece derece tatbik edilmeleri fikri Üze- Tinde anlaşmış bulunmaktadırlar. Genel olarak sanıldığına göre — bu tedbirler, kredi açmamak ve İtalyaya ham mad. deler göndermemek gibi ancak finan. sal mahiyette olacaktır. Fransanın ancak kollektif bir çekil- de tatbik edilirse böyle tedbirlere işti- rak edebileceiğ söylenmektedir. Zecri tedbirlerin şiddetli olmıyaca. ğrnı tahmin eden resmi çevenler, bugün daha akımsar görünmektedirler. Bir taraftan arsrulusal gerginliğin artmış olduğu, diğer taraftan da İ. talya ile İngilteer'nin şimdi takındık- ları durumun “Akdeniz tehlikesi,, nin gittikçe azalmakta olduğunu umud et- tirecek bir şekilde bulunduğu sanılmak. tadır. B. Eden B. Lavalle görüştü Paris, 3 (A.A.) — B. Eden, saat 18,50 de B. LavaFi ziyaret etmiştir. B. Laval, B. Edenle görüştükten sonra demştir ki: “— Könseyin cumartesi toplantısı- nn rüznameti hakkında görüştük. Gü. dülecek muhtelif tarz ve usulü gözden geçirdik. Bu iş birliğine Cenevrede de- vam edeceğiz. Paris, 3 (A.A.) — Bazı sıyasal mah. filler, Laval - Eden görüşmesinde ital. yan taarruzunun intibaryla görüşlerde biras daha yaklaşma hasıl olduüğunu kaydediyorlar. MEKSİKA'DA Meksika parlamentosu İtalyaya karşı dünya emekçilerini birleş- meğe çağırıyor Meksiko, 3 ALAY — Havak ajan. sından: İtalyan kıtalarının Habeşista. na girmiş oldukları haberi üzerine, par- lamento: “kapitalizmin mutlaka harbla sonuçlanan canice hareketlerine karşı, dünya emekçilerini hep birden ayak- lTanmağa açğıran bir kararı öy birliğiy. le anaylamıştır. Yunanistanda kıral - hk meselesi /Başı 1. ct sayrfada) Kıralı geri getirmek için Atina, 3 (A-A.) — Halkçi parti yap- tığı üsnomal bir toplantıda — kıralcılığın Yunanistan'da yeniden kurulması — için Başbakan Çaldaris'e tam ve kesin yet- ki vermiştir. Lüzumlu tedbirleri almak üzere yir- mi kişilik bir komisyon teşkil olunmuş - tur, Askerlik müddeti uzatıldı Atina, 3 (A-A.) — Hükümetin ka - bul ettiği bir kanun projesinde askerlik müddeti 14 aydan 18 aya çıkarılmakta. dır. Komünist propagandarıları kovuluyor Atina, 3 (A-A.) — Güvenlik komi - tesi, Yunanistan'da komünist propagan- dası yapmış olan bir çok kimsenin sınır dışına çıkarılmasma karar vermiştir. Bunların arasında atinalt on avukat var- dır. MISIR'DA : Harbın başlaması dolayısiyle Maisırda alınan tedbir İskenderiye, 3 (A.A.) — Habeşis tanda savaşın başladığı haberi gelir gel. mez, polik stratejik noktalarında top. Tanma'ı için emir alınıştır. Telgraf kab- lolarınım karaya çıktığı noktalar özel birer müfreze ile muhafaza altına alın: mıştır. Mısır ordü genel enspektörü in. piliz . mısırlı subay ve idare erkânının *oplantısında bulunmak üzere Kahireye gitmiştir. Arabca gazeteler, ingiliz - mısır sü- el bağlaşmasının pek yakm — olduğunu bildiriyorlar. İskenderiye, 3 (A.A) — İngiliz kuv vetlecinin toplanması aralıksız devam ediyor. Matruş adlı yere yeni — ingiliz kuvvetleri gelmiş ve topçu hava hü - cumlarına karşı tedbir almıştır. Garb çölünü İskenderiyeye bağlıyan demir - yolunun son durağı savaş gereçi ile doludur. Elehram gazetesinin yazdığına göre italyanlar, Aulum civarındaki sımırı, &i perler kazarak kuvvetlendiriyorlar, Ay rıca küvvetler topluyor ve bücum o - tomobilleri getiriyorlar, Gene Elehram gazetesinin yazdığına göre, Masır hizmetinde bulunan ve izin Ni olan yüksek ingiliz işyarları telgraf la işleri başına çağırılmışlardır. fekenderiye limanında 45 ingiliz ge misi durmakta ve bu filo her gün H - mandan açılarak mancvralar yapmakta dır, CENEVRE'DE: On üçler komilesinin toplantısı. Cenevre, 3 (A.A.) — Konseyin 13 ler komitesi bugün 2 saattan fazla süren bir toplantı yapmıştır. Komite resmen yal || nız könseye verilecek rapor üzerinde çalışmıştır. Raporun tarihce hakkında o. lan kısmı kabul edilmiş ve anlaşmazlı ğın sösyete paktı bakımından tahririni yapmak Üzere bir komisyon kurulmuş. tur En .önemli kısım, yani tavsiyeler kısmı için gelecek celse beklenecektir. Konsey değişen duruma göre tavsiyeler hazırlamak lazım gelip gelmiyeceğine karar verecektir. B. Avenol Roma ile konuştu Cenevre, 8 (ALA) — Uluslar sosye- tesi genel sekreteri bugün bir kaç defa Roma ile telefonla görüşmüştür. Roma italyan katalarının iletlediğini ve hava bombardımanını yalanlamakta idi. Bu - nun için, acele bir harekette bulunma - mak için 36 saat beklemek lüzumlu gö Tülmüştür. İngiliz sıyasasının #macı, 12 ve 16 ancı maddelerin hemen meriyete gire . bilmesi için, cumartesi — günü paktın çiğnendiğini tesbit etmektir. Cenevre, 3 (A.A) — Uluslar sosye - tesi konseyi, kuvvetli bir ihtimale gö- re, cumartesi sabahı — toplanacağından B. Laval, fransız kabinesinin cuma gü nü yapacağı önemli toplantıda buluna bilecektir. Bundan başka B. Aloisi de Cenevre ye dönmek için vakit bulmuş olacaktır. Cenevre konseyi cumartesiye toplanıyor Cenevre, 3 (A-A) — Uluslar sosye. tesi konseyi, Habeşistanda harbın baş- laması dolayısiyle ortaya çıkan durumu incelemek ve kararlar almak için, cu. martesi günü sabahı saat 10.30 da top- lanacaktır. Dış bakanlığımıza gelen telgraf kopyeleri Uluslar sosyetesi genel sekreteri R. Avenol, italyan kuvvetlerinin bareketi hakkında babeş imparatorundan ve dış bakanından aldığı telgrafların birer kop- yesini dış bakanlığımıza göndermiştir. (AA.) Genel nüfus sayımı 20 İLKTEŞRİN PAZAR Bugünün küçükleri yarının büyükleridir. Sayımda en küçük çocukları bile yazdırmayı unutmayınız... | Başvekâlet İstatistik Umum Müdürlüğü Talebelerin otobüs .. . ücretleri (Başı 1. ci sayıfada) tatbik — edilmekte — bulunduğu — nal - de, Ankara'da yaş kaydı olmake: - zın, liselerde okuyanlar da hesa - ba katılmak ürere bütün orta tah- sil talebesi için 9p 50 nisbetinde Ücretle- rin azaltılabileceği neticesine vardım. Bu tarifelerin ayın on beşinde başlamak üzere tatbiki için lazım gelen tedbirler alınmaktadır.., Ankara şarbaylığınım, talebe tarife- sini, yaş kaydı olmaksızın, liselerde dahi okuyanlara tatbik etmeği düşünmesi ço- cuk babalarını haklı olarak — sevindire - cektir . izmirde üzüm fiatları iyi E İş ve Tarım bankalarının İz- mir piyasasında üzüm fiatlarını düşürmemek ve üretmenleri koru- mak maksadile kurdukları kurum işe başladıktan sonra fiatlar no- mal bir hale geldiğinden Ekono- mi bakanlığı, bir tedbir olarak or- taya koyduğu asgari fiat kaydını kaldırmıştır. Bakanlık, çıkatçıla- rın üretmenlerin ve dolayısiyle memleketin yüksek menfaatlerini koruyacaklarına emin bulunmak- tadır ve üzüm fiatlarının düşürül- memesini onların kendi şuur ve idraklerine bırakmıştır. Kurum direktörü B. İsmail Hakkı Veral birkaç gün sonra An- hrıyı gelecek ve bakanlıktan ye- ni direktifler alacaktır. Çocuk Esirgeme Kuru - munun yardımları Çocuk kurumu genel merkezi 15 eylülden 1 birinci teş- rin 935 tarihine kadar 1309 çocuğa yardım etmiştir. Bunlardan 263 hasta çocuk ve anne genel merkezin poliklinikle— rinde bakılmış ve Dış bakım evinde de 342 wcu- gun dişlerine bakılmış ve sağlatıl- mıştır. Genel merkezin banyola- rında 624 çocuk ve anne yıkan- mıştır. Süt damlasından hergün 65 ço- cuğa süt verilmiş ve 15 günde 678 kilo bedava süt dağıtılmıştır. Yardım için baş vuran yoksul çocuk ve aylelerinden on beşine para yardımı yapılmıştır. Çocuk Esirgeme Kurumu genel merkezinden: Amerikada Pipodi şehrinde bulu- nan türk vatandaşları aralarında topla. dıkları 1645 doları kurumumuza arma. gan etmişlerdir.. Kurumumuz genel merkezi; memleket dışında yaşayan kıy- metli vatandaşlarımızın bu yüksek ha yirseverliklerini şükranla karşılar, POLİSTE: Parasını çaldırmış Dün Ege mahallesinde oturan ve fotoğrafçılık yapmakta olan Turban po lise gelerek oda arkadaşı amele İsmail tarafından 140 iira parasının çalındığı- nı iddia etmiş ve polis İsmaili Va yarak gerçine — başlamıştır. Yapılan gerçin sonunda İsmallin — suçlu oldu. ğu ve çaldığı paraları Soğukkuyud. Ri. fatır. bostanına gömerek sakladığı an- laşılmıştır. Polin paraları çıkaıtarak Turhana vermiş ve suçlu Tamail de tü- zeye götürülmüştür. ANKA R’A RADYOSU Sehubert: Mnmenı “Musicle Beethoven: Rondino Moskowski: Guitare Keman: Necdet Remzi Piyano: Ulvi Cemal 20.05 . Ev kadınına öğütler 20.15 . Musiki: Brahms: 4 Lieder Keman: Necdet Remzi Piyana: Ulvi Cemal 20.35 - Hafif plâk musikisi 20.50 . Haberler ZAYI 324 yılında Vefa idadisinden aldı- ğzm diplomamı kaybettim. Yenisini ala. tağımdan hükmü yoktur. Polis Müfettişi- Necmettin