16 Ekim 1935 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

16 Ekim 1935 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYIFA 8 THarita ZAKİKA B 7 0eşi ye güAdua, 15 (ALA.) — Buradaki Gdayan çevenlerine gelen bazı ha- Merlere göre, Gojjam'da isyan baş göstermiştir. İsyan, Ras Hailu'nun yerini gasbeden vali Ras İmru'ya karşı- dır. Yerli halk Ras Hailu'nun La- Kont dö Vinçi neden Adisababa, 15 (A.A.) — Havas aytarından: Kont dö Vinci'nin Adisababada daha uzun müddet kalmasının çok muhtemel olduğu söylenmektedir. Kendisinin barış görüşmelerinde bulunmak üzere, Romadan emirler aldığı iddia e- dilmektedir. Habeş hükümeti adına söz söy- liyen bir zat, Adua'nm düştüğünü ve doğu Tigre ilindeki bazı şefle- rin düşman tarafıma geçtiklerini yalanlamamakla beraber, impa- Tatorun hiç bir zaman kuvvete bo- yun eğmiyeceği ve imparatorluk topraklarından bir kısmını ital- yanlara vermeyi hiç bir suretle ka- bul etmiyeceği noktasında ısrar etmiştir. Çarpışmalar hakkında, burada biribirini tutmayan haberler do- laşmaktadır, Birinci teşrinin 10 vndan beri resmi hiç bir haber ve- rilmemiştir. Söylenildiğine göre, Ras Sebahtinoğlu General Kassa, tan'da isyan mı? sezuai adasında zencirle bağlı ola- rak mahpus olduğunu sanıyor. İMtalyan hatlarına sığınan habeşler, Gojjan halkının Ras İmru'ya kar- şı büyük bir kin beslediklerini bil- diriyorlar, Habeşistanda kaldı? pek güç bir durumda bulunmak- tadır. Gene bu yayıntılara göre, Ras Kassa, Agama ilinde ve Holulo bölgesinde italyan kıtaları tara- fından çevrilmiştir. Aynı zamanda Ras Eryum'un emri altındaki asıl kuvvetlerin şimdi Adua'nın 120 kilometre gü- neyinde bulunduğu söylenmekte- dir, Hükümet, Ras Gugsanın ital- yanlara teslim olduğu hakkındaki haberleri ne doğrulamakta, ne de yalanlamaktadır. Adisababa, 15 (ALA.) — İtal- yan hükümeti, Iıalyının Habeşis- tandaki elçisi B. Vincinin konso- los Ogalo gelmeden önce gitme- mek hakkında kararını tasvib et- tiğini kendisine bildirmiştir. B. Vinci'nin bu hafta sonundan önce Adisababayı terketmesi ihti- mali yoktur. Habeş esirlerineyol yaptırılacak Roma, 15 (A.A.) — Doğu Afri- kasındaki komutanlığını, Ras Gug- sanın askerleri ile yerli muntaram askerlerden mürekkeb bölükler teşkil etmek niyetinde olduğu, ya- rırTesmi çevenlerde söylenmek- tedir. Sayısı 500 e varan habeş esir- inin, sağlıkça kuvvet bulur bul- İtalyanlar Roma, 15 (A.A.) — 20 numa- ralı vesmi italyan bildiriği 15 ilk- teşrin sabahı saat 7,15 de italyan kuvvetleri mukaddes Aksum şeh- yine girmişlerdir. ” Aksum, 15 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor: Buraya giren ilk italyan kuvvetleri, General Cu- bedu'nun kumandasımdaki üçün - €ü tümenin yerli alaylarıdır. Ge - neral Maravigna da, kurmayı ile birlikte burada bulunmaktadır. Gerek halkın ileri gelenleri, ge - vek papaslar, Generalin yanına ge- lerek mutavaat etmişlerdir. Halk, çok hoşnudtur ve gösteriler yapa- rak askerlere su ve tatlı yemekler le maz, yol yapılarında kullanılma- ları çok muhtemeldir. Bu esirle- rin ele geçtikleri zaman, açlıktan yarı ölü bir halde oldukları hatır- lardadır. İtalyanlar tarafından şimdiye kadar işgal edilen toprakların ge- nişliği 4000 kilometre murabhar- Aksum’da vermektedir. Aksum şehrinin mu- kaddes mahiyeti dolayısiyle ital - yan kuvvetleri şehrin içinde değil, fakat etrafında karargâh kurmuş- lardır. Asmara, 15 (ALA.) Ak - sum'un zaptından sonra Tigre cephesi şimdi Aksum'un batısın - da Adigrat'ın güneyinde 30 kilo metre kadar ilerden geçmektedir. Ras Seyuam'un Aksum'un batısım - da italyan sağ cenahmı zorlamak için geniş bir hareket yapabilece - ği sanılmaktadır. Aynı zamanda sol cenahtan da bir habeş taarru- zu beklenmektedir. Doğu Afrikası sularındaki italyan filosu Kahire, 15 (A.A.) — Bu daki- kada doğu Afrikası sularında aşa- ğıdaki italyan gemilerinin bulun- duğu bildirilmektedir: İki kruvazör, bir tayyare ge- misi, dört torpito, sekiz denizaltı ve dört topçeker gemisi. - Barış teklifi Londra, 15 (A.A.) — İngiliz makamlarının, ne B. Laval, ne B. Musaolini tarafından yapılmış her- hangi bir barış teklifinden haberi yoktur. Londrada söylendiğine göre, hiçbir teklif ne yapılmış, ne de yapılması istenmiştir. B. Lavalin Paristeki . Italyan Roma, 15 (A.A.) — Resmi bil- diriğ: 14 ilkteşrinde general de Bono Adua'yı ziyaret ederek kı- rTal adına işgal edilen toprakları teslim almıştır. General de Bono, Gavinani kıtalariyle yerli askerler kıtalarını teftiş etmiş ve papaslar- Ja dört bin kadar halka söylevde bulunmuştur. Dün sabah ve öğleden sonra ucaklar Makalle güneyinde keşil ingiliz Muavin gemiler şunlardır: İ- ki denizaltı çekeri, dört sahrınç gemisi, iki hastane gemisi ve bir kablo gemisi. Bir seyyar havuz demirlemiş yapılmamış büyük elçisi ile yaptığı konuşma- larda şimdiki durumun türlü saf- halarından başka hiçbir şey ko- nuşulmamıştır. Herhangi bir barış - teklifinin uluslar sosyetesine yapılması ge- rektiği de kaydedilmektedir. bi'diriği uçuşları yaparak kuzaya doğru i- lerleyen silhâlhı habeş gruplarını dağıtmış, Ambaalagı'nın kuzay yamaçlarında 300 kadar çadırlık bir topluluğu bombardıman etmiş ve Belmarien'deki mühimmat de- Musavvada posunu patlatmıştır. Gerp yaylarında yerli halk mütavaat etmek Üüzere italyan kuüvvetlerine müracaata devam et- mektedir. ULUS T Durumun inkişafına doğru (Başı 1. ci sayıfada) Makalle mmtakası hemen Rat Seyüm- Un emrialtına konulmuştur. Bu mıntakadaki kıtalar arasında Gük. s0'nun kaçışı derin bir tiksinti uyandır- mıştır. Esasen Gükso'nün bü kaçışının biç bir sücl önemi yoktur. Bunun yeri - ne mantâka komulanlığına kimi,; edileceği henüz kararlaştırılmam bin kadar asker Adisababa toplanmıştır. Bunlar ikinci bir küvvet teşkil etmektedirler bu haft tir. Sü bakanı nde cepheye hareket edecek Adisababa, 15 (ALA) yakında harb hadisesinin inkişaf ede - ceğini gösteren bazı işaretler belirmiş bulunmaktadır. Ogadende habeşler, Ordusunun solcenahı yanlarında öncm- Hi mikdarda kuvvet tahşid etmektedir- ler. Bununla beraber, italyan ordusu - Bugün çok güney italyan nun ilk kolları ileri yürümesine devam etmektedir. İtalyan uçaklarının şimdi den Adisababa — Cihuti demiryolu U zerinde uçmakta, bulunması, lüzumlu gördükleri takdirde italyanların bu de miryolunu bombardıman — edeceklerini ve bu süretle Adisababanın denizle ir. tibatını kesebileceklerini isbat etmek tedir, Kuzayda Raş Seyum, Makalle şehri civarında toplanma hareketi yapmak - tadır. Söylendiğine göre, orada italyan ilerleyişinin önüne geçmek istiyecek - tir. Batıda, habeşlerin, Aksumu ellerine Bgeçiren italyanların sağ cenahını teh- dit etmeğe hazırlanmakta oldukları sa- tulmaktadır. Fakat, —meşhur Tsana gölünün güneyindeki Gojam ilindeki isyan hareketleri batıdaki habeş kuvvet lerini önemli surette — işkâl etmekten geti kalmıyacaktır. Her gün yeni yeni oymakların A - disababaya gelişleri ciddi bir mesele halini alnıştır. Devlet merkezi ve ci - varı muhariplerle o derece doludur ki im9pârator, muhtemel - olarak, bir çok oymaklara yerlerine dönmeleri hakkın- da emir verecektir. Herhalde, oldukça öncemli mikdarda harb malzemesinin ve hele ingilir Sornalisinden. binlerce tü - feğin gelmiş bulunmasına tağmen, A disababada bütün askerleri teçhiz ede- cek mikdarda silah yoktur. Bugün impatator, yanında sü baka. m olduğu halde, Vallegodan gelen 20 bin kişiyi karşılamağa gitmiştir. Bun - lar hükümet merkezi yanında —Rourre mevkiinde karargâh kurmuşlardır Makalleden bildirildiğine göre, Rax Beyum ordusunan ileri gönderilen as - kecler, italyanlar tarafından — Aduanın güney doğusunda Huzien ve abora a. tasındaki düz yerlerde ileri harekâtı İçin kullanılan hafif hücum — arabaları ile zırhlı otomobillerin manevra çabuk- lukları karşısında şaşırmışlardır. Bu se bebten dolayı habeş askerleri her tür- lü çarpışmadan kaçınmışlardır. Adivababada sanıldığına göre, ha . beşlerin her türlü meydan harbından kaçınmaları tabiyesine rağmen Ras Se- yum ordusu, Makallenin batı kuzayı ve doğu kuzayındaki sırtlardaki mevkiln. de tutunmağa çalışmaktadır. 10000 italyan malaryaya tutulmuş Port-Said, 15 (ALA.) — Cep- hede çoğu malaryadan hastalan- mış olan on bin italyanın süveys kanalmdan geçtiği bildirilmekte dir. Adisababanın bugünkü manzarası Adisababa, 15 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: 10 günlük harbtan sonra, şehrin görünüşü değişmemiştir. Yerliler, her za- man olduğu gibi, hiç bir heyecan göstermemektedirler. Kabile şef- leri, kuzay ve güney cephelerine gitmek Üüzere, kıtalarının başmda ) hergün şehirden geçmektedirler. Halk, evelden alıştığı için, şim- di burada devamlı surette işitilen harb sesleri ile mızıkaya zaif bir alâka göstermektedir. Hükümet otoriteleri askerlere silâh dağıtmaktadır. Tekele Havariat ne diyor? Liege, 15 (A.-A.) — Habeçistanın u- luslar sosyetesi delegesi Havarlat bu- raya gelmiştir. Bu gezinin silâh sipari. Şi ile ilgili olduğu zannediliyor. Havariat Lamense gazetesine şu di- yevde bulunmuştur 'İtalya Habeşistanı tamamile tah- liye etmezse iki memleket arasında mü ân yoktur. Savaş 12 sene 15 sene sürebi Fakat zaferden biz e- miniz. İtalya tahammül edilmez bir ik. Tim altında kuvvetlerini yıpratacaktır... zaketeye imki Ramanın anlaşma şartları Roma, 15 (A.A.) — Burada düşünül- düğüne göre binnefa Habeşistan ile bu- nun etrafındaki toprakları biribirinden ayırt edecek ev bu topraklar üzerinde İtalyanın kontrolunu tanıyacak bir pro je İtalyaca kabul edilebilecek bir mü- nakaşa esası olabilir. Ancak İngiltere, Habeşistanı denizde bir mahreç veren Eden projesinden dönmezse iki tarafın noktai nazarı biribirinden çok uzak ka. lacaktır. 1frikaya asker göderilmesi arlıyor Napoli, 1$ (ALA.) — (€ içerisinde önemli miktarda a v hafta ker gön - derilecektir. Halya vapuru bugün Gransasso tü . menine mensup 80 subay ve 1184 asker- , Uraniz adındaki hastane gemiti ile Viminale vapuru da yarın 32 subay, 884 asker, bir takım hava hücumlarına korşı müdafaa müfrereleri motörcülerle Musavva'ya harcket edecektir. Ayın 17 sinde Romolo vapuru mahhi ye hizmetinden 70 subay ve RO6 askerle Somali'ye, Saturinia vapuru da 227 su- bay ve 3845 sakerle Eritre'ye gidecek. tir ve Gene ayın 17 inde Sicilya vapuru, Napoli'den 60 subay ve mitralyöz kıta - larına mensub 1900 neferle — Somali'ye kalkacaktır. Avnı günde Belvedere va- Puru sıhhiye hirmetinden 62 subay 1300 askeri doğu Afrikasına götürecek tir. Gene ayın 19 unda kalkacak — olan Ümbria vapuru mubteli! sınıflara men. sub 62 subay ve 2026 asker taşıyacak tır. Cephane ve harb gereçleri — yükle Tmekte bulunan ayrıca 6 gemi de bugün yarın yola çıkacaklardır Habeşistanın Roma işgüderi memleketine dönüyor Roma, 15 (A.A.) — Habeşistan iş - güderi, Adisababa'ya dönmek ürere hü. kümetinden emir aldığını dış bakanlı ir, Bakanlık, bu bildiriği kaydetmiştir. Suriyeliler habeş harbını protesto edecekler Kuüdüs, 15 (AA.) — Suriye arab ulusal gençler cemiyeti 18 - ilkteşrinde bütün Suriye şehirlerinde, işlerini bırak- mek suretiyle, italyan askerlerinin Ha- beşistana girmesini protesto edecekler . dir. YUNA Yunanr ordusunda tasfiye mi? Atina, 15 (A.A.) — Bakanlar kuru. hi, yüksek harb kurulu üyelerinden Üç generalin tekaüd edilmelerine ve denirz kommtanlığında değişiklikler yapılması- NS karar vermiştir. Kondilis hükümeti kamünizm- le savaşacak Atina, 15 (ALA.) — D. U B. ajansı bildiriyor: Yeni bükümet kamünizme karşı şiddetli tedbirler kullanmak niye - tindedir. Kanunlara muhalif hareket e decek komünistler harp kuruluna veri . lecekler ve şiddetle cezalandırılacaklar- dır. l Ç A YO D c 20 Büsar i aeaye N 1900 ÇARgAL ĞA DİŞ HABERLER Zecri tedbirler meselesi Harbı durduracak uzlaşma formülü Paris, 15 (A.A.) — Dün Pariste ya- pılan diplömatik konuşmaların, B. La: valin Cenevredeki diyevi gereğince Habeşistandaki savaşı durduracak — bir uzlaşma formülünün araştırılmasını ka. laylaştıracak imkânların — incelenmesi maksadiyle yapılmış olması muhtemel- dir. B. Lavalin, uluslar sosyetesi üyele- rinden birinin delegesi olmak srfatiyle, lüzum hissedince bu hususta tekliflerde bulunacağını söylediği hatırlardadır B. Lavual italyan ve ingiliz elçilerile görüştü Paris, 15 (A.A.) — B. Laval, dün, önce uzun uzadıya İtalya büyük elçisi ile görüştükten sonra İngiltere büyük elçisini kabul etmiştir. Bu görüşmelerin, İtalya - habeş har- bından doöğan dürü: « muhtemeldir. Muhafazakârlar İngilterenin ka- rışmamasını İstiyecekler Londra, 15 (A:A.) — Muhafazakâr saylavlar, başbakana başvurarak harba sebob olabilecek hiçbir zecri tedbire iş- tirak etmiyeceğini bildirmek — suretile nalka teminat vermesini diliyecek bir beyet seçmek üzere toplanmışlardır. İngilterzmın tecerrüdüne taraftar - lan eski sömürgeler bakanı B. Emri, bu heyete başkınlık edecektir. ilemiş olma. Lord Sesil de aksini isliyor Londra, 15 (A.A.) — Uluslar sosye- tesine yardım birliğinin bir toplantı. #ında, Lord Sesil, İtalya ve doğu Afri. ka ile her türlü bağın kesilmesini tav- siye etmiştir. İtalyada ingiliz düşmanlığı Napoli, 15 (A.A.) — İngilizce ad- lar taşımakta olan ne kadar tecim fir- maları varga hepsi de kendiliklerinden italyanca adlar almışlardır. 4 Japonyanın durumu ne olacak? 'Tokyo;, 15 (A.A.) — İtalyan büyük elçisi dün dış bakanı muavinini riyaret ederek Japonya'nın ulutlar sosyetesi * 3- rart karşısındaki dürumunu — öğrelmek istemiştir. , Bakan muavini, Japonya'nın tam ta- rafsızlık durumunu — değiştirmiyeceğini uluslar sosyetesi kararlarından ve bun « ların ne süretle tatbik edileceğinden ha. berdar olmadığını ve — tam serbestliğini muhafaza etmekte olduğunu bildirmiş- tir. Arjantin ekonemik tedbirleri tatbik etmiyecek Bucnos ÂAyres, 15 (ALA.) — Stefanl ajansı aytarı bildiriyor: “Dış bakanı B. Saa Veaka Lamas'ın Arjantin'in ana w- yasasına uygunsuz — olmasından — ötürü zecri tedbirlerin tatbik edilmiyeceği hakkındaki diyevi, bütün büyük gazete- ler tarafından çok iyi karşılanmıştır. DAĞINIK HABERLER : Prens Pol Parise gitti. Belgrad, 1$ (ALA.) — Naib Prens Pol ile Prenses Olgas ve Prens Arsen, resmiğ bir tebliğle de bildirildiği gibi, dün Paris'e hareket etmişlerdir. Seya - hatın xmacı belli değildir. Sıyasal mah- fillerde, Prens Pol'un Londra'ya da gi- deceği bildirilmektedir. Amerikan donanması kuvvetlendiriliyor Vaşington, 15 (A.A.) — 1937 finan. sal sene içinde Amerika 1 zırhlı, 12 tors pito ve 6 deniz altı gemisi yapmak ve donanma mevcudunu da 100 bin kişiye çıkarmak fikrinde olduğu söyleniyor. Bulgaristandaki suikast mezelesi Sofya, 15 (A.A.) — Sü bakanlığı tü- ze dairesi neşrettiği bir tebliğde, bazı bülgar ve yabancı gazetelerin şimdiki hükümeti değiştirerek Damlan Velçefi başbakanlığa geçitmek kastiyle hazır- lanmış olan son suikastın mevendiyeti- ni gene şüpheli göstermek istediklerini kaydettikten sonra, tabil şekilde devam eden gerçinlemelerin bu suikastin mev- cudiyetini açık surette tesbit ettiğini bildirmektedir.