2 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

2 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

UN 1936 PERŞEMBE — T aa HABEŞ KITALARININ İLERİ HAREKETİ Habeşler, top ateşi a Tometre ilerli, Habeşlerin elinde b _;ııı' - İtalya Oga hazı Adisababa, 1 (ALA.) — Habeş ka- taları Eritre cephesinde italyan bom- bardımanı altında yavaş, yavaş, kilo- metre kilometre ilerliyor. Şimdi Şire bölgesinin hemen tamamen habeşle- olduğu - bildirilmektedi Son haberlere göre, Tizrenin yarısı da habeşlerdedir. Habeş / kuvvetleri- nin durumu şudur: Batı cenubunda, Medena — irmağı bölgesinde, cenupta Kaksiamo, Addi Abbi ve Makalle yakınları Habeş ordusunun sağ cenahi gi detle ve ileri doğru tazyik etmekte ve ordunun kısmı küllisi ise hareketsiz durmaktadır. Sağ cenah, Agula kametinde Dessie yolu üzerinde bu- rin elinde Tunmaktadır. Dankallib bölgesindeki habeş kuv- ün de italyan mukavemetine rastlamaksızın ilerlediği bildi Somali cek bir sükünet var ephesinde, hayret edile- . Yalnız italyan tayyareleri çok faal bir haldedir. Tay yareler Cibuti - 'na kadar gelmişlerdir. Adisababa demiryolu- İmparatorun şimal cephesinde yol- culuğuna devam edeceği bildirilmek- tedi Londra, 1 (ALA.) — Morning Post * “Doğu Afrikasındaki Jtında kilometre ki - - Tigrenin yarısının ulunduğu bildirili - dende bir taarruz yormuş ce cenab cephesinde büyük yapmak ve Adisababa ile Cibati arasın. daki demiryol münakalâtını kesebilmek için Harar'ı işgal etmek bulunuyorlar Ayni gazete, bu maksatla birgok yer- li kataların Eritreden Somaliys gönde rilmiş olduğunu yazmaktadır Roma, 1 (ALA.) — Badoglio telgeaf- tasavvurunda le saltan Şivaloldinle'nin adamları italyanlara başvurmuşlardı 'Adisababa, 1 (ALA.) — Necaşi, Milletler cemiyetine göndermiş oldu. ğw telgrafta italyanların Doloyu bom- bardıman ettikleri boğucu gazlı bombaları kullanmış oldukları- ldirmektedir Habeş imparatoru İsveç seyyar sı- hiye heyetinin tamamile tahrib edi miş olduğunu bildirmekte, ancak mez- şefi olan doktorun ağır sürette yaralanmış olduğundan baş ka bir şey kaydetmemektedir. Şu ha- le göre evelce bütün heyet azasının ölmüş olduğuna dair Adisabal len telgraflar mübalogalıdır. İmparator âp ettikleri caniyane hareketlere karfı şahsen protesto etmektedir. esnada kür heyetin italyan kuvvetlerinin Kızılhaç bheyetinin edilmes Prens Şari, Dolo çivarında Taveç kışır haç seyyar heyetinin bombardıman edilmesi dolayısiyle Cenevreye- bir protesto göndermiştir Bombardıman haberi memleketin her tarafında çok büyük bir hiddet ve nefret uyandırmıştır. Gazeteler hu- susi tabılar çıkararak - bombi hakkında birçok tafsilât vermişler Stokholm sokaklarında hinde nümayişler yapılmıştır. Stokholm, 1 (ALA.) — Bütün İs- veç, Habeşistandaki İsveç sağlık he- vetinin, maruz kaldığı faciadân do- layı derin bir matem içindedir. Bay- aklar yarıya indirilmiştir. Dış bakan- h hakkındaki teğine Romadan cevab alamamıştır. İtalya aley- » malümat verilmesi İsv çteki italyan elçili muhafaza altında 1 (AA) — İtalyan elçi hiği süvari polisin muhafazası altında haline gelmiştir. Bazı kun bu bombardımanı protesto için büyük te zahürler hazırlamakta oldukları bildiri. liyor. Mesele sarıldığı kudar Stokholm, 1 ÇALA.) — İsveç kızılhaç cemiyetine Adisababe veç konso. lorundan gelen bir telgrafta dün veri hâdisenin bi dığinta umula iri'diği kadar vahim alma. ikta olduğu ve ba akşam haberler vermek ümidinde olduğu imektedir. Halyanlar. düşürül ler öldürüldüğü man yapmışlar Roma, T ÇALA.) — İstefani n bombardı tebliğ etmiştir; - Somali ” -cephesindeki bombardıman tamamen yerindedir. Çün. kü Dagabur'da düşen iki italyan tayya- recisi hal ler tarafından öldürülmüş ve başler kesilerek teşhir edilmek üzere Harrar'a gönderilmiştir. İtalyan uçakla. rınin hedefi şüphesiz ne isve- kızılha gının ne de her hangi bir kızılhaç heye- bombardıman İsveçte heyecan uyandırdı vmelidir ki, habeş şefleri ital yan uçakları görününce bu çadırlara v aktadırlar Bu hâdise ürerine ya lerin Somali ve Eritre cephelerinde kul- dandıkları ve milletler cemiyetine tal tüyle bi maen, hiç bir n muharebe üsüllerine bi aa dağn itadır. Bombardımanın uyandırdığı heyecan Stokholm, 1 (ALA.) — Ekser ga: zeteler, çıkardıkları hususi aüshala ında, mühtelif yüksek adamların Ha beşistanda italyanların İsveç - hasta hanesini bombardıman etmeleri hak: kında diyevlerini neşretmektedir. Bu bombardın siddetle takbih eylemektedir. Mille ler cemiyetinde İsveç hi adamların hepsi, bu “Bu harbi bi- ürmek için hiç bir çareyi memelidir.,, demiştir. dan mebus B. Vougt, ihmal et Birçok din adamları, bu trajedide bütün dünyanın namusu alâkalı bu- lunduğunu tasrih eylemişlerdir. Nor- veç başbakanı bu hâdise dolayısiyle dünya efkârı umumiyesinin İtalyaya karşı olan muhalefetinin mühim mik bildirmi Finlandiya başbakanı ile Danimarkn dap işleri bakanı ise derin heyecanla: darda kuvvetleneceğini ir. rını ve İsveçin yası bulunduklarını Kızılhaç teşkil veliahtı bayramı iştirak etmekte eylemişlerdir. fade ti başkanı olan İsveç geçirmek bulunduğu mahalden derhal hükümet merkezine dönmüştür. Fransız Parlamentosu 1936 büdeesini kabul etti, Paris, 1 (ALA.) — Saylavlar kurulu, bu sabah sant sekizi yirmi geçeye kadar zayan bir gece celsesinden sonra 1936 büdçesini kabul etmiş ve toplantılarını 14 sonkânüne biralımıştır Büdçe müvazene; Gelirz Kark milyar dört yüz kırk do- ilyon, Masraf; Kırk milyar yür otuz yedi milyon. şu süretle kurul. kuz dört Bir radyo istasyor Borda, 1 (A.A.) — Doğu vadyosu dün yanmıştır. İnsanca ölen ” yandi. Hinin çadırları idi. Bununla beraber şu yoksa da, zayiat çok mühimdir. italyanlar yağmar mevsimi gelmeden ön- ULUS AMERİKA Petrol, çelik ve pamuğa ambargo koyacakmı? Vaşington, 1 (A.A.) — B. Mak Rey nolds, cumur reisliği sarayında B. Ruz- velt ve B. Hull ile görüştükten gazetecilere beyanatta bulunarak cuma günü kongreye bir takrir vereceğini söy- lemiştir. Mumaileyh, bu takririnde cu mur veisine bütün muharib - devletlere karşı pamuk, petrol, çelik (l ambarge koymak salâhiyetinin verilme. sini istemektedir Cumur reisi B. Ruzveli, cuma akşa- ai köngrede senelik beyannamesi yacaktır. Müşarilehin çok mühim, derden bahsedeceği söylenmektedir. Vaşington. 1 (AA.) — Cumar rei B. Ruzvelt dün Amerika'nın bitaraflığa aid kanunu gözden geçirmek üzere ve - B Pittman malde'ı B. Hull'ü Beyaz sarayda toplan. mağe çağırmıştır. Bilindiği üzere şimdiki İtalya ve Habeşistna kanun - ki mühimmat ih Ancak önü kadar racını yasak etmektedir . müzdeki şubat ayının 29 una meridir B. Köster Roland'ın ölümü etrafında Berlin, | (ALA) — Almanya - 'nın Paris - büyük elçisi B. Roland Köster'in ölümü dolayısiyle, f cumur başkanı B. Hitler'e bir tazi yet telgrafı çekmiş ve B. Hitler bu telgrafa bir teşekkür telgrafı ile mu- kabele eylemiştir. Aynı zamanda Fransanın Berlin büyük elçisi de B. Hitleri / zi ederek fransız hükümet N't 7 Paris, 1 (ALA) — Almanyanın Paris büyükelçişi B. Roland Köste- rin ölümü dolayısiyle hemen bütün gözeteler, ölen diplomatın yüksek meziyetlerini kaydetmekte ve Fran- sa ile Almanya arasında sıyasal, e - konomik yaklaşma vücuda — getir - mek güç ve nazik işindeki verilmi çalışmalarını belitmektedirler. 4 Alman - Fransız münase- betleri düzeliyor Berlin, 1 (ALA.) — Fransız büyük elçisi B. Fransua Ponse yıl başı dolayisiyle Berlin'deki Fran- sız kolonisini kabul ederek ezcüm- le şu sözleri söylemiştir. “— Geçirdiğimiz sene Fransız - Alman münasebetlerinde duyulan bir iyilik kaydine imkân vermiştir. Bundan dolayı çok seviniyor - ve bu iyliğin inkişaf etmesi ve kuv. vetlenmesi için hararetli dilekler- de bulunuyoruz. FRANSA et bakımından İngiltereden bulunmuş? Londra, | (ALA.) — Evening Stan- dard gazetesi, Paristen aldığı şu ha beri neşretmektedir. “İngiltereden, fransız emniyeti ba- kamından yeni/ talepte bulunulması muhtemeldir. İtalya ile alâka: Tak İngiltereye kara ve ha Emi taleplerde vmn bu teahhütlerine karşı - İngiltere nin de fransız emniyeti hakkında hu- İ mesuliyetler alma: i ileri sürülmektedir. Paris, 1 (ALA.) — Resmi mahafil, Evening Standard gazetesinin fransız emniyetiyle alâkadar teklifler - hak- aberi etrafında hiç bir şey bilmedikleriz söylemişlerdir. ayrılmıyacak Berlin, 1 (ALA.) — Almanyanın Vaşington büyük elçisi Dr. Hans Lu- ferin yakında vazifesinden ayrılacağı | haberi tekzib edilmektedir. DIŞ HABERLER SAYIFA — © Belçika kıralı ne için Londra'da oturuyor? Kıral, İtalyayı kızdırmamak için petrol ambargosunun geciktirilmesini istemiş Paris, 1 (ALA) — Övr gazetesi | Ti tedbirlerin şimdi zaptedilmesi pel yazıyor: Belçika kıralının bu sıra - | /güç olan italyan efkârı umumiyesi larda İngilterede oturması - bundan | ni çileden çıkarmamak için yağmur., önceki kalışından daha az bir ehe - | lar mevsiminden önce tatbik edilme” — et göstermektedir. Bununla be- | mesini ve bu suretle B. Musolininin — raber müşarünileyhin ingiliz hükü - | bütün dünyanı istirahatini selbede- metine izah etmiş olduğu tezleri mü- | cek surette bir karşılık vermeye kal- dafaa etmiş olduğu sanılmaktadır. — | kışmasına meydan verilmemesini di- — Belçika kıralıçilk ziyaretinde, İn- | lemektedir. 4 giltere kıralına İtalya — kıralının bir | — Belçika kıralının, Belçika hül mektubunu götürmüş, diye metinin Lokarno andlaşmasını imza vayet vardır. Bu mektubta İngilte- | etmiş bir devlet sıfatiyle — Almanya — renin gerek zecri tedbirleri tatbik et- | ile müzakerelerde bulunmak sureti ı —— mek ve gerek İtalyayı — sonsuz bir | deki, Belçika dış bakanının — saygıl görüşüne yardım etmiş olduğu se — nılmaktadı Gazeteler dün ölen alman bü- yük elçisi B. Koester hakkında say- gih yazılar yazmışlardır. Bu gazeteler müteveffanın hale- inin fon Ribbentrop olacağını kay- dediyorlar. yurmak- vaziyetine — düşürmemek kaygusu izhar edilmekte idi. Üçüncü Leopold'un mektubuna gelince, bu mektubun çok kısa oldu- ğw ve yalnız petrol üzerine amb: g0 konması süretiyle yapılacak ze Moskova, 1 (AAJ — Tas ajansı bildiriyor: Sovyet Rusya dış işleri ko - miseri milletler cemiyeti sekreterli bir mektub göndererek Urugua) daşmazlığı hakeme veya milletler cemi 'yeti konseyine tevdi. — etmeden Sovyet Rusya ile siyasi münasebetlerini kesmekle paktın 12 inci maddesini boz muş olduğunu bildirmiş ve bunun hak - kında paktın V inci maddesinin ikinci fıkrası gereğince şikâyette bulunmuştur. fevkalâde toplantıya çağırılmışlardır. surumları bu şirketi Sorrak Rista l Üü O D B ticarer Ötedenberi Uğlmlayen ha bereyan etmiş 9e 1988 ibkmelalm e Ki Moskova, 1 ÇAA — — Hülke kararı üzerine dış tecim komiserli; vuguay'dan her türlü ithalâtı yasak et - miştir. Uruguay ile Sovyet Rusya sındaki ticarete tavassut eti Yuyantorg şirketi bir kısmını el Malkolm Makdonald'ın namzetliği kabul edilmiyor Londra, 1 (A.A.) — Ross ve Kro- marti işçi komitesinin toplantısında, yakında yapılacak saylav seçiminde Malkolm Makdonald'ın parti namze- Londra, 1 ÇA.A.) — Siti of Hartum tayyaresinin dün akşam İskenderiye açıklarında düşmüş olduğu haber x- lanmıştır. Dört kişiden ibaret olan mürette- batından yalnız pilot, tayyare enkazı- — nin yanı başında Brillant ismindeki di olarak gösterilmemesine ittifakla | torpido muhribi tarafından kurtarıl- — karar vermiştir. mestır. ğ ğ K . : Kahire, | (ALA.) — Dün akşam dü- Lindberg Kardife gümle 'şen Siti of Hartum deniz tayyaresin- Londra, 1 (ALA.) — Lindberg ai- | de ikisi kadın olmak üzere yedi ingi- —— lesinin Kardife gitmekte olduğu anla- | liz, bir amerikalı ve bir de - italyı şılmıştir. bulunmakta i Britanya kıyılarında fırtına Loryan, 1 (ALA.) — Finister ve | boyundaki dalgakıran yıkılmış Morbihan kıyılarında korkunç bir fır- çok vapurlar güçlükle dalgalara mu- kavemet ediyorlar 'tuna hüküm sürmektedir. 250 metre