21 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

21 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

21 SONKÂNUN 1936 SALI İngiliz kıralı beşinci Corc dün gece saat 24 de öldü Bütün İngiltere yas içinde (Bepı 1. inci sayfada) rılmış ve kıralın hastalığı müdde- tince, kendisinin salahiyeti rulan meclisin kul rilmiştir. Meclistekiraliçe ile veli- ahd, kı i üç oğlu York, Gloçester ve Kent dükaları bulun: maktadır Kıralın sıhi vaziyeti nasıl fenalaştı? Sabahtan itibaren gelen haberler, kıralın sıhhi veziyetini şöyle anla- üuy 'edildiğine göre, son günler- n ve kuru hava kıralın sıhha- uyandıracağı sanıl - mış ve Sandringham'da - havanın güzel ve sıcak oluşu, ayrıca saat 9,45 de çıkarılan resmi tebliğ, ye- ni ümidlere yol açmıştır. Kıral pek fazla istirab çekme - miştir ve doktorların tavsiyesi din - denilerek, kendi haline bırakılmıştır. Ancak, öğleden sonra — kıralın sıhhati doktorlarda bilhassa kay- #u uyandırmağa başlamıştır. Üç doktor hastanın başı ucundan bir dekika bile ayrılmamışlardır. Kıraliçe ile oğullarının, hastanın odasına yapacakları ziyaretler azal - tılmıştır. Kıral, şimdi Sandringham- da bulunan oğullariyle kızını tanıya- bi Kıralın sıhhatinin vahim bir şe- kil alması üzerine, radyo istasyon - ları dans müziği neşretmemişlerdir. Kıral fenalaşıyor Saat 17,30 da üç doktorun im- zasiyle çıkarılan — tebliğ, kıralın kuvvetinin gittikçe azalmakta ol- duğunu bildiriyordu. Saat 21,20 de çıkarılan tebli de de “kıralın sükün içinde haya- fının sonuna doğru gitmekte oldu- B” yazılı idi. Londra, 20 (X.A.) — Son “Feshni hemen kıraliçeye ve ailenin öteki ef- Hepsi, uzun sürmiyecek olan sonu tevekkülle bekliyorlar. Haber tele- fonla başbakana ve Norveç kıraliçesi: ne bildirilmişti Kederli haberin Sandrihamda — bü- yük bir hızla yayılması üzerine şato- ında” köylüler Kalabalık arasında birçok kadın ağlamakta ve erkekle- rin birçoğu kıralın ölüm halinde bu- Tunmasına hürmeten - şapkalarnır çı- Kıralın kızı, Düşes Dükent ile bir- likte, kıraliçenin yanında bulunmak- ta ve Kenterburi baş piskoposu içeyi teselli eylemektedir. Handra'da büvük hir halk yığını hu- zu ve sükün içinde Bukingham etrafında birikmiş bulunmaktadır. Londrada ve İngilterede y Londra, 20 (ALA.) — Kıralın hakkındaki son dans salonları ve diğer eğlence yerle rindeki halk tarafından öğrenilir öğre - nilmez, West - End ile Londranın bütün öteki mahallelerini bir y vası kaplamıştır. Herkes orkestralar susmuş ve tiyat sine malardakiler oyun yerlerini terketmiş Herkes süratle ©, deri dinlemek üzere radyosunun başına koşmuştur. Kulüblerde ve büyük otellerde her- başında toplanmış bulunmaktadır. Bütün :ngiltere, aynen Londra'daki ke- der ve yas manzarasını göstermekted'. Kıral beşinci Core, yavaş yavaş sön mektedir. Kıralın ölümü Londra, 21 (4.4.) — Ke ral Beşinci Corcun gece yarısı saat 24 de öldüğü resmen bildi- rilmektedir. FRANSADA SIYASAL VAZİYET KARIŞIYOR. lî Laval yarın çekilecekmiş (Başı 1. in; kallerle kendisi arasındaki anlaşmazlı meclisçe halledilmesi / hususunda — sarar etmiyeceğini söylemektedirler. Hükümel miş olduğuna kail bulunan B. Laval, ka- bineyi yeniden teşkil etmek- vazifesini üzerine almıyacaktır. Yeni kabinede kimler darmış #ariz 20 AA — Kabineye mak nantine göre Laval kabinenin toptan is- yi tekrar kuracaktır. Bazıları bir halkçılar cephesi hükü . metinin kurulması imkânsızlığına bina. azası bulunan bir kurulmasını ter- “intizar,, hükümet viç eylemektedirler. Bu babta Şotan, Renye, Steg, Bonne, Buisson, Pol - Bonkur, Flanden ve J. men Marten'in isimleri söylenmektedir. Kaloriferli - Konforlığ Kirahk daire Yenişehir, Yugoslavya — Sefaretı yanında, geniş 7 ve 3 odalr KON. FORLU, KALORİFERLİ. MAN ZARALI iki daire kiralık. Telefon: 2250 Hayri. 1—200 B. Daladyenin nutku (Başı 1. inci sayfada, — Radikal partisi, ilk seçime, bay- alabildiğine açmış olduğu hal - de girmelidir. ikinci seçimde ise faşizmi yenmek için bü - anlaş ve onun menfaatlerini 'tün cumuriyetçiler arasında İması gerektir., dye'nin bu beyanatından son- va B. Albert Baye, Laval'in dış sıyasasın tenkid ve takbih etmiş ve bir takrir ver- miştir. Bu takrirde partinin bütün aza- sainin Bi Le mesi menedilmekte ve bu nokta 'in sıyasasına iştirak et - veye müracaat vukuunda parti disiplini esa . yet olunması istenilmekte, B. Heryo da bir nutuk söylyerek, mil hi birlik kabinesinde cumariyetçilerin her türlü tedakârlıkları yapmış olduklarını. menlar bir takım ithamlar altında kabı- mayacağını ve binaenaleyh B. Laval'den tekrar hareket serbestliğine kavuşması 'a istemiş bulunduğunu söylemiştir. Heryo, kendi alın yazısını öteki bakanlar alın yazısından ayır mmak istememekte olup, radikal bakanla- “nek olacağını bildirmiştir. B. Heryo, komiteyi, çalışmalarını dok- trin çerçevesine hasretmeğe ve- siyasi Mmesuliyetleri parlamentodaki parti men- sublarına birakmağa teşvik eylemiştir Gazeteler kabine buhranı muhakkak görüyorlar. Paris, 20 (A.A) — Gazeteler, radi- kal bakanların istifasının her halde ka. binenin istifasına yol açacağını kabul ve teslim etmektedirler Gazeteler, çıkacak olan kabine buh ranının çok nazik ve güç olâcağını yaz- maktadırlar. Lö Jurnal yazıyor: * Radikallerin takrirlerinin — metni, adikal bakanlara istifa etmelerini hat Bi önlarin kabineden çekilmelerin: unsız bir hale getirmek Penie, Hü * Kabine buhranının artık önüne ge- gilmesine manmak, mücizelere inaamak demek olur. bizler ise mucizerere inan, Popüter gazetesi, yazıyor: * Ş, hal ve tesviye edilmiştir. Ka binenin resmi varlığının ne zaman belli değiidir. Fakat daha şimdi- den ölmüş ordugu biliniyor. Vefat maz batasının B. Laval'in Cenevreden dönü- şünden sonra tanzım edileceği sanılıyor. ine buhranının önü »e geçilemiyeceğini / yazmakta — ve B. Heryo ile B. Laval'in yeni kabineyi kur. maktan kaçınacaklarını sanmaktadır. Bu gözeteye göre B. Löbrön, yeni kabineyi kurmaya radikallerden bir zatı memur edecek ve bu zatın kuracağı ka: bine, gündelik işler görecek ve zihinle- rin ve ihtirasların sükünu içinde yeni seçimleri hazırlıyacaktır. Kamutay dün hayvanlar ve hina vergileri kanunlarını kabul ettir Damızlık hayvanların nasıl getirtileceği ve husı hastanelere yardım hakkındaki teklif Kamuta: y dünkü görüştüğü meîeleler arasındadır a (Başı 1. inci sayfada) sarrah olduğu veçhile tahakkuk etmiş 'nin senesi zarfında ne kadar borç alına- cağını bilmek imkânı bulunmadığından ini bir mikdar konul - duğunu ve şayed böyle bir borç çıkarsa devletin borcu tediyesiz kalmaması için buna lüzum görüldüğünü anlatarak de. — Senenin yedi ayı geçmiş. Ora - iman idaresi geçen seneki koydu u paradan borç tahakkuk etmediği ya- hud oradaki tahsisatın tahakkuk etmiş müş, sonra bu münakaleyi teklif edi - yer. iğer noktaya gelince; İstanbulda. liman memurlarının bir kısmının elbi- kısmının yokmuş. Bu itibar- isteniyor. Büdcelerde eski borçlar nasıl tahakkuk eder? Refik İnce “şayed,, kelimesine isti - 'naden büdceye tahsisat konamıyacağını, hazineye 80 bin İzmir timan idaresi lirk vermeyi teahhüd (3) bi İ kısımdan ve - şayete , “muhakkak,, olduğunu söyledi ve iman işleriyle İktısad Vekâ- leti arasındaki anlaşmanın - bugünlerde meclise gelmek üzere olduğundan, şu veya bu şekli alması melhuz. olan bir idare hakkında şimdiden kanan çıkarıl ması söyledi. Büdce encümeni reis vekili Müker - vem Ünsal (Isparta) yeni sene büdcele- rinde devresi hitam bulan seneye aid her| hangi bir borcun tahakkuk etmesinin da- ima vaki olacağını izah ederek büdeele- n müvafık olmuyacağı ve geçeti sene diyunu namiyle konan tah- sisatı karşılığı olmadığını, bunun muha- sebei umumiye kanununun bir emri bu- Tunduğunu, 'nbul liman şirketi devlet Maliye Vekili Fuad Ağralı muhase- bei umumiye kanununun 92 inci mad desini okuyarak geçen seneki / diyunun tahakkak ettirilmesine imkân olmadı . ği bunün tahakkuk etmesi demek ta- hakkuk evrakının ihzarı fakat ita emrine iktiran etmeye vakit kalmadığından borç olarak kalması ve bundan dolayı “şa - yeç tahsisat konulabileceğini izah etti İnce İzmir limanı inhisar şek- irken memurlarına elbi bulunduğu cihetle bir noksanı ikmal yolundaki mütaleanın ve rid olamıyacağından devletçe bu. gi masraflar yapılmasına lüzum olmadığın söyledi ve bu sebebler dolayısiyle kanunun limanlar işinin son alacağı şek le talikini teklif eden bir takrir - verdi. Takrir kabul edilmedi ve maddelere ge- çilerek bu proje ile İstanbul limanı umur lürlüğü memurları için 1500 li münakale ile Van gölü gemi işletme i Hususi hastahaneler hakkında teklif Bundan sonra Manisa mebusu B. Sabri Toprağın hususi sıhat yurdları. — 'nın ve hastahanelerinin himayesine dair olan kanun projesinin görüşül — mesine başlandı. Maliye ve büdce en- — cümenleri mazbatalarında - bu mües- seselerin zaten kazanç vergisinden — eldeki mevzauta göre bir. tenzi şeklinde — faydalandı yeni bir kanuna ve yeni hükümlere 'zum görmüyordu. a Halil Menteşe (İzmir) encümen: derden bu müesseselerin sıhatı umi miye üzerinde olan faydaları hakkın- da, B. Sabri Toprağın fikirlerine işti- — rak edip etmediklerini sordu. Ve ken- di kanaatince faydalı olan bu mücs- seselerin himayesi hakkındaki - teldi- — fin sırf kazanç cephesinden muhi me edilerek reddedilmesinin doğru mıyacağını, vergi cephesinden ğ lacak fedakârlığın pek mühim bir ye- — kün tutmıyacağını, ve bu encümene tekrar alınarak tetkik edi mesini, muayyen nisbet dahi maye veya vergi muafiyetleri dikkate alınarak mukabilinde halk için kendilerine bir külfetin mil edilmesini teklif etti. Sıhat encümeni namına Dr. Osm Şevki Uludağ (Konya) sıhat 'ninin meseleyi tetkik tarzını derek şirketler tarafından konarak açılan bir halde bir kazancı olması lâzım | çini ve hususi hastahanelerin bi hastahane olmakla beraber kaz müesseseleri olduğunu söyledi. Reis, B. Halilin sözlerine daha Hayvanlar vergisi kanunu — Bundan sonra hayvanlar vergi kanun projesinin ikinci mü: 'ne başlandı ve 14 üncü maddey dar okunarak kabul edildi. On dördüncü — maddenin rüşülmesi — srasında — Sirri (Yozgad) — Bu maddeye “kayda icra edildiği mali sene eylâlü girdik- - Sayfayı çeviriniz - —— — B Tefri 92 lu olan Luvayye, o zamandanberi gazeteleri, her iyi hükümetin kırmağa mecbur bulundu. ğu bir muhalefet silahi saymıştı. O devirler- mek lâzımdır? etmiş olan adamlara kabinede bir yer ver- Sabrı tükenen Garen cevab verdi ettiği Mösyö Bertiye d'Eyzel düşünmek için — izin istedi. » Luvayye'ye sömürgeler verildi. Ekmek Kırmızı Zanbak Yazan: Anatol FRANS Türkçeye çeviren; Nasuhi BAYDAR Reybi olmıyan Garen cevab vermedi. Mösyö Marten sordu: — Garen, Başvekillikle birlikte Adliye veya Dahiliye'den hangisini alacağınızı he- nüz bilmiyor musunuz? Garen, kabinede bulunması zaruri olan, fakat henüz bu iki nazırlıktan hangisini ka- bul edeceğini bilmemekte bulunan N... nun bunlardan birini seçmesinden sonra kararı- nı verebileceğini söyledi. O, Garen, şahsi va- ziyetleri yüksek menfaatlere feda eden bir adamdı. Senatör Luvayye sakallı yüzünü buruş- turdu. İstediği adliye idi. Bu arzuyu çoktan besliyordu. İmparatorluk zamanında hukuk öğretmen yardımcısı iken gazino masaları başında beğenilen dersler veriyordu. Onda mızıkcılık hissi vardı. Politikadaki muvaffa- kiyetlerini takib edilmeğe, dava olunmağa ve birkaç hafta da hapse atılmağa sebeb ol- Mus olan kurnazca yazılmış makalelere borç. den beri, bir serserinin, lahana kapuskası yi- yerek medeni kanunu izah eden bir öğret- men yardımcısının, adliyede nasıl en büyük şef olabileceğini herkese ispat etmek yordu. Düzinelerce budalalar onun sırtında yük- selmişlerdi. Senatörlüğün alelâde şereflerine erişebilerek ihtiyarlamış, kirlerinden - iyice temizlenememiş, bir birahane kıziyle düşüp kalkmış, yoksul, tembel, halkın samimi ola- rak küçümseyişinin ve eski jakoben zihniye- tinin ihtiraslarına galebe çalmış olması ona bugün de bir hükümet adamı hali veriyordu. Garen tertibine girdiği bu sefer adliyeyi ele geçirmiş olduğunu sanıyordu. Ve bunu ona vermemekte olan hâmisi ise şimdi kendisi için münasebetsiz bir rakib oluyordu. Ekmek içinden küçük bir köpek yapmağa uğraşarak homurdandı. Mösyö Bertiye d'Eyzel pek sakin, pek va- karlı, pek küskün, güzel beyaz - sakallarını okşıyarak — Zannetmez misiniz ki Mösyö Garen bugün bizim kendisine doğru ilerlediğimiz politikayı daha ilk zamanlardan heri takib — Onlar bu politikada kendilerini kay- betmişlerdir. Bir politika adamı hâdiselerin önünde yürümemelidir. Vaktinden önce hak- hi çıkmak haksızlıktır. Mütefekkirlerle iş gö- rülmez. Bundan başka, açık konuşmamız da lâzımdır: Eğer bir merkez - sol hükümeti is- tiyorsanız söyleyiniz: ben çekilirim. Fakat şimdiden haber vereyim ki, bu takdirde, ne parlamento ve ne de memleket sizinle bera- ber olmıyacaktır. Mösyö Marten: — Parlamentoda kendimize sağlamamız da tabiidir, dedi. Garen: — Yaptığım liste bize bu ekseriyeti sağ: lamıştır. Bize karşı hükümeti tutmuş olan, kendisinden ayırmış olduğumuz reylerle bir- likte ekalliyettir. Efendiler, sadakatinize Müracat ediyorum. Ve bundan sonra, nazırlıkların dağıtılma- sına gene faaliyetle başlanıldı. Mösyö Mar- ten, salâhiyeti olmadığı için naftayı reddet- tikten sonra, itiraz etmeksizin kabul ettiği hariciyeyi aldı. Fakat, Garen'i ekseriyet ticaret ve ziraati teklif içinden finosunu masa örtüsü üzerinde di durmakla pek meşgul görünüyor ve bu da, kenarları buruşuk, küçücük gözleriyi Madam Marten'e bakarak onu arzulatmağı layık görüyordu. Bundan böyle onu daha sıkı bir hususiyet içinde görmek zevkine ma- lik olabileceğini düşündü. İ Garen'i işinde rahat bırakarak o güzel — kadınla meşgul oluyor, zevklerini ve âdetle- — rini tahmine uğraşıyor, tiyatroyu sevip sev- mediğini, bazı akşamlar, kocasivle, kahveye gidip gitmediğini soruvordu. Ve Terez de, kirli paslı haliyle, kibar âlemine mahsus âdetleri bilmemezliğiyle ve o ulvi reybiliği ile onu ötekilerden daha çok alâkalandırıcı » buluyordu. Garen kalktı. Cumur Reisine listes'ni götürmeden herhalde N ...i görmesi lâzımılıa Mösvö Marten arabasını teklif etti. Garen'i arabas 1vardı. Marten sordu: — Cumur Reisinin bazı isi itirazlarda bulunabileceğ — Reis, vaziyetinin ham alacaktır.