21 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

21 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

ULUS 21 SONKANUN 1936 SALI takrirle mar.,, fıkrasının ilâvesini “üntedi Takririni izah eden Sırrı İçöz, ver- ginin tahakkak - ve tahsil - zamanlarını rak evelki kanunun birinci mad- ikinci fıkrası — mucibince “her “sene kayıd müddeti geçtikten sonra mükellefte hayvan zuhur ederse hiç bir hayvan hakkında mektum mua: kullanıldığı bir memlekette halkı zor A v müşkülktla karıı karşıya bira, kacağını söyledi Mükellef leh Maliye vekili Fuad Ağı bir tadil. (Elâziz) n müddeti tayin edildiğini ve bu. kanuna ifa edilmekle beraber mükellef yapıldığını ve eski ka- ıda yoklamadan sonra hükümetin sit müddetinin hitamına kadar yapa- düğer yuklama hakkının kaldırıldı. bir müruru zaman ul edildiğini ve bunun erki - kanundaki aynı olduğunu ve behemehal mürüru zaman müddetinin bulun zaruri bulunduğunu söyledi ve 'YÜKSEK BAŞKANLIĞA 31 inci maddede tahakkuk müru- olarak gösterilen 3 yılın olarak değiştirilmesini - teklif hastanelerin ehemiyeti r. Osman Şevki - Uludağ, hüsüsi vi ve böyle bususi hastanelerin| yalnız hasta bakmak değil, para kazanmak da oldu. ümetin son on sene zarfı müesseselerindeki yatak adedini nazaran n müsli fazlalaştırdı - bazı er vardır ki bunlar gene harici, ni şahsiyetler tarafından bununla be - inü vebu. hususun bir sual sorduğunu lemiş, esbabı mucibede — himayeye azhar olmadıkları takdirde - kapana darından — da ” bahsedildiği — için €ğer resmi teşkilât yanında bu müesse- seler memleketin sıhi vaziyetinde birer memleket cephesinden düşündüğü- söylemiştir. Doktorlardan vergi alırken.. Mazhar Müfid Kansu (Denizli) her kadar devlete nid mücsseseler her e faideden hâli değildir. Ve çalış - imanidir. Fakat müessisleri dok- bazı anonim şirketler S0 . 60 bin lira koyarak / hastane - açmışlar oraya devam eden doktorlar maaşlı İşin içine sermaye girince ticari bir va- t hasıl oluyor. Bu mücsseseler insa- nidir. İnsanidir ama kazanç temin edi - 'yor. Madam ki esas insani vazifeyi yı pan doktorlardan vergi alıyoruz. Niçin ticaret için çalışanlardan almıyalım. İn- sani hizmetleri için de vergilerini : 100 den 95 35 e indirmişler. Yalnız hastala- rından ücret almıyan / müesseselerden vergi almamalı. (zaten alınmıyor sesle ri) kanun çok doğru ve yerindedir Yüzde yüz yerine yüzde otuz beş Sıhiye Vekili Doktor Kefik Saydam — M derin kısmı azamı Tatanbul'da, İ olmak üzere elliye yakındır. Bunlar, ya: 10 dan 50 ye kadar olmak üzere ya eşhası hükmiyeye niddir yahud da şirkete aid: dür. Bunların esas şikâyetleri bu vergile- Yo 100 olması idi. Zaten Sabri Top ak arkadaşımızın teklifi de © zaman. aiddir. Bilhassa Maliye Vekâleti ile ya pılan antant üzerine kanunun 34 ünci fıkrası ile yüzde 35 kazanç vergisi alın. ması derpiş edildi. Bunun üzerine şiki- yet'ortadan kalkmıştır. Bunlar hakikatcır kazanç müessesesidirler. Hiç vergi a1 w yoktur. Fakat şahsiyet, iz herhangi - bir teşekküle varidatını ihtiyaçlarına takdirde ondan vergi almamak se bu, ayrı bir kanun mev: nlekette mevcud hüsasi hastane, olan bir müessese sarf “ümeninin mazbatası kabul edildi B. Saydam; vergi alınmadıği tak- dirde bu müesseselere hükümetin - deta bir subvansiyon vermek man; anı ve o vakit bunların ltına — gireceği binaenaleyh encümenin kararının mu- veye Bundan sonra artırma, eksiltme ve ihale kanununun 41 'ne bir fıkra eklenmesi mın subaylara ve askeri memurlara verilecek 've teçhizat bedeli ikinci müza Yeni esaslar Maliye vekili Fuad Ağralı — Lâyi #u veçhile erazi ve bina rei hususiyelere devri - dolayısiyle gilerin tarhı ve talarından mükellef lehine daha yade bir tekâmüli taları komisyonların tarzı teşekkülle- rindeki değişikliklere aid ahkâmı muh- tevidir. Binaenaleyh bir an evel çıkıp mevkü meriyete girecek olursa hem mükellefler, hem de hazin: Projenin müstacelen müzakeresi kabul edilerek on bi maddeye kadar kabul edildi. 15 inci maddenin müzakeresinde Refik İnce (Manisa) maddeye yedek azalık içi yesini teklif etti. Halkın bir cümle mümessillerinin bulunması. Şükrü Güley (Bolu) Bina tahriri usülünde eski tarzın daha uygun düğünü söyledi. — Raif — Karadeni (Trabzon) maddenin bu şeklile hiç bir zaman halkın mümessilleri eline verilmediğini, mecli aridat membaları bulabi in durmadan vergiye zam ya- pacaklarını, tenvirat, tanzifat resim- lerine bu kıymet esas olacağından be- lediyelerin de kendilerine adamlar nin be yar olan seçeceklerini, bina vergisi- lellerinin ehemiyeti dolayısi bitaraf kimselerin yapmasının doğru olacağını, komisyon reisini ve in, azalardan birisini mahalli sulh hakiminin, üçüncüsünü de dalarının seçmesini ve ne olursa olsun halkım mümessillerinin komisyonda bulunmasının şart olduğunu söyler Mustafa Şeref Özkan (Burdur) Be- lediye mümes halkın mümessili değildir de kimlerdir? diye sorduk- tan sonra milleti temsil eden Kamuta- yın her türlü menfaatleri göz önünde tutarak düşünmesi vilayet umun ine seçilenlerin de bina sahibi olabileceklerini büdce encümeninin, azası çok heyetlerin ça- lışmasının güç olduğunu düşünerek sayılarını un gördüğünü söyledi. Azaların belediyeden seçilmel rindeki zarure Kemal Ünal (Isparta), madde 'mzim edilirken iltibasa mahal kal masının düşünüldüğünü ve azaların belediyeden - seçilmelerindeki — zaru. retleri izah etti. Encümen, meelisi umumiler, bele diye meclisleri hali içtimada olmadı- 1 zamanlarda bu intihabın dai cümen tarafından yapılması şeklinde tadilini teklif etti, Ve madde bu şekilde kabul olundu. 23 üncü madde ü münakaşalar 23 üncü maddedeki temyiz komis yonlarının Maliye Vel besi altında olduğu hakkındaki fıkra ü. zerine; mürakabe kelimesinin lar üzerinde mesuliyet hi büdce noktasından murakabenin ise her müessesenin mensub - olduğu kontrolu altında olduğuna göre bu fık- vanın lüzumsuz olduğu ileri sürü'dü. Mükerrem Unsal (Büdce encümeni stinin murakabesi altındadır., Bu fikraya “kazai içi nak üzere,, fikrasını ilâve edelim. Sirri İçöz (Yozgad) — “Maliyeni, “murakabesi heyetin vereceği karar üze rinde müessir olacak mana Mevzuu bahs mürakabe müamele — ve idare noktasındandır. Karar noktasın < dan değildir, Şükrü Yaşın (Çanakkale) — Temyı yadlar müstesna ol Muhafız Gücünün pazar günkü zânlisi Muhafız Gücünün pazı sızda yazmıştık. Resmimiz, sporcule le birlikte gösteriyor. ler de bulunacaktır. Heyeti vekile hangisi daha ehil ise o zatı intihab Reisler niçin hâki Salâh Yargı (Kocaeli) — Şimdiye kadar hiç bir meslek hakkında böyle verirken böyle tarafkira 'ne bir maksadı aklımıza hiç g dik. Temyiz komisyonlar danberi reisler adliyeden gelenler ta rafından, hâkimler tarafından ediliyordu. Temyiz edenler gelip ko misyondan izahat alıyor ve bu şekil- de iş görülü yordu. Şimdiye kadar reisliklerin hâ kimler tarafından görülmesinde isa- bet vardır. Ve muamelelerde mürafaa tarzında olması şartiyle yerindedir. Komi syonda reix kü 'Reh — ERCİNEA Südleye Bir Tlri ve etmiştir. Bu nokta hakkındı vardır. Okunsun. Raif Karadeniz (Trabzon) Salâh Yargı (Kocaeli) Fuad Siremen (Erzu- vum) tarafından verilen takrir okundu: “Müzakere edilen 23 üncü madde- ye komisyon reisliğini hâkim sınıfın dan gelen aza yapar fıkrasının sini teklif ederiz.,, Söz alan Şükrü Yaşın (Çanakkale) takririn aleyhinde bulunarak: * — Bu mahkemei adliye değildir. Bunun reisi> ihtisas noktasından düşünecek olursak maliyecen, idare noktasından idareden noktadan adliyeden gelen zattan ol lazımdır Reisin burada bitaraf bir vazifesi vardır. Reislik için herhangi bi imtiyaz vermek doğru deği dir. Bu işte en ehliyetli olanı lera Ve killeri Heyeti seçsin. Adliyeden — veya maliyeden gelecek zat reis — olacaktır. Demek için bir sebeb yoktur. - Mesele adli bir iş değildir. Dedi. ir de sınıfa Ali Galib Pekel (Tokad) — Komis- tenen hi f olduklarına şüphe - etmiş bir adam değilim.. Fakat memlekette yalnız bitaraf olanlar hâki Diğer devlet memurlarına lik mi tarafkir. mis şayanı hürmet insanlardır. Hayz isi nedir bilmezler ve bu işi timdiye kadar ellerine almış de- #illerdir. Salâh Yargı: — Devlet şürası var- dır. Ali Galip devamla: — Eğer böyle telakki edersek devlet şürası hâkim derilen teşekkül etmelidir. Haibuki öv le değildir. Şürayı devlette görülen iş ler yalnız hâkim ihtisası istiyen işler değildir. Başka işler de . İçle inde ihtisas sahibi insanlar da vardır. Ben vergi ziyade bir idare işi görüyorum. Ve bunun için de mutlaka adliyeden ge len zatın reis olmasını doğru görme dim. Bu sözlerim adliyeden gelen za olmasını menetmek Komisoynda memleketin idare almız vardı yorsa onun için noksandır. Aldığı va zifede mali kanunlar varsa pek züzel © kanunları da bilir ve tatbile Devletle ferd arasındaki. veri daavi dairesinden evel adliye mahke melerinde halledilmekte Ortada bir ayrılık ga; lesi yoktur. Adliyeci üstün olsun, ma liyeci bir derece daha üstün olsun, mülkiyeci şöyle olsun gibi zümre far- kı, hizmette ayrılık; öyle bir şeyin gö rüşülmesine bile hepimiz tahammül « demeyiz. Biz cereyan eden muamele nin lüzumsuz yere değiştirilmemesin k bâl iyor. İdar” istiyoruz. Buraya alına ınıftan olsun deni eden alınacak azaların - ikinci den mi nıfları bunlardan daha aşağı gi miştir. Sırrı Yozgad: Para ile ölçm? Salâh Yargı devamlı lir muhterem ar kadaş. Bu para emekle, kidemle » Jınmış bir haktır. Bunlar tecrübe vör müşler, ömürlerini sarfetmişler, dah- ziyade çalışmışlardır. ye vasıl olacak ve hükmünü verece! — Para me sabetli netice enaleyh takririmizin kabulünü iste Bu mahkemenin mahiyeti nedi Sırrı İçöz (Yozgad) — Adliyeder gelecek zatın mutlaka reis olmasında aarar etmenin manasını anlamıyorum. Bu bir mahkeme olmakla beraber ad li bir mahkeme değil. idari mali bir mercidir. Sonra — maliyeden gelece' Zatın derecesi en aşağı altıncı derece den başlar deniyor. Demek ki; en son dereceye kadar olabilecektir. Bu zatın muhakkak re- is olması icab etmez. Kendisinde hu liyakat varsa oradakiler takdir eder ler ve reis yaparlar. Bendenizce mad denin olduğu gibi. kalması yerinde- dir.,, dedi. Reis takriri okuttu ve reye koydu. Takrir reddedildi. Bundan sonra 23 üncü ve mütea- kib maddeler ve kanunun heyeti umu: miyesi kabul edildi l Sabuncu ( menin son maddesi sun) Ruzna teşkil eden öğ. retici ve teknik filimler - hakıcındak kanun lâyihasının iktisad encümenine tedi ve layiha encümene Damızlık hayvan getirimek için. Artırma eksiltme ve ihale - kanı muna bir madde eklenmesi hakkır laki kanunun heyeti umumiyesi hak- kında söz alan Refik İnce: ”— Artı ma eksiltme kanununun muhtelif ve- silelerle tadil edilmiş olduğunu, bu se- beble de bu kanun üzerinde biraz dur- mak istediğini söyliyerek — damızlık dığını, bugün olduğu - gibi 15-20-30 sene evel de bu iş için meşgul oluna- rak kanun çıkarıldığını; bu kanunlar (muş gibi yeniden kanun teklifine um olmadığını, söyliyerek: "— Mü- tehassıs komisyonlar gezecekler, bim- y lerce kilometre dolaşacaklar ve niha" yet damızlık hayvan tedarik edecek- ler. Alınacak damızlık hayvanın ge- y böy deleşıp Samrelk bayv yramak yerine ilânlarla ayağa getirtmek kabildir. Bu kanunla alınacak / damızlık hayvanlardan ziyade komisyonlara çok para sarfedileceğine göre bu ka- nundan fayda yerine mazarrat hasıl olacaktır. Proje niçin hazırlandı? Ziraat Vekili Muhlis Erkmen — Ke- 'vererek — Suriye'ye 've Macaristan'a gönderilen - heyetlerin uğrasıyı müşkilâtı mazbatada tebarüz ettirmek istediklerini ve damızlık al - mak için bizzat köylere gitmek damızlı. yerinde görmek lâzım geldiğini çünkü köylerden istenildiği “vasıfta damızlık Hayvanların şehre getirilmediğini, her mleketin bu şekilde damızlık müba - yan etmekte olduğunu, ilânla mübayan- .ce bir hayvanın bütün evsafımı lasıva tesbite imkân balanmadığını, ma- 'm alınan bir hayvanın daha ucu- Za mal olduğunu ve anasını ” babasını tahk ke yardımı dokundüğünu ve yalnız bir yere gitmenin de orada birçok da - sizlık bulunmasını temin edemediğini zah cosrek — Bazı yerlerde icab ederse doğru 'dan doğruya esbabı mucibede bu müte - hassıs heyet, mahalline - kadar orada seçsi de vardır. Birincisi aramış evsaita hayvanı daha iyi bir surette bu- dabilmek, ikincisi damızlık hayvan ye tiştirmeyi teşvik noktasındandır. Tati fik İnceye ceva Jlenmiş olmasından iki faj olduğumuz katta görmüş olduğumuz müşkilât için. dir ki böyle bir. kanunla huzurdnuza zeldik.,, dedi. Maliye encümeninin koyduğu kayur Kemal Unal (Masiye encümeni maz - bata muharriri, Isparta) — Maliye en cümeni, arttırma ve eksiltme kanununun umümi hükümlerinin mahfaz kalması daima düşünmekte ve göz önünde ba kundurmaktadır. Gelen teküife maliye <- cümeni de bir kayıd koydu Lüzum gö- rüldüğü takdirde... Lüzum görülmeyen hallerde gene arttırma, eksiltme kananu tatbik edilecektir. Yani ilâve edilen madde: Lüzuma münhasırdır., Bundan sonra proje reye komularak kabul edildi. Kamutay yarın toplanacak. tr.