1 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

1 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

1 TEMMUZ 1936 ÇARŞAMBA SON DAKİKA : B. Baldvinin istifası yakın olduğu samılıyor Londra, 30 (A.A.) — B. Baldvir Muhaliflerin kabineye hücumlarını art- tırdıkları bir anda uzun süren gaybubeti, Siyasal mahfiller tarafından başbakanın stifasının gerekmiyeceğinin bir alâmeti addedilmektedir. Bazı kimseler, başbaka- nın sıhhi vaziyetir Temekte, başka bazr kimseler ise kendi- sinin hastalık bahane edebilmek ve tem- muz veya ağustos ayında çekilebilmek için Çekers'de oturmakta olduğunu id. dia etmektedirler. B. Şuşnig Cenevreye gitmiyecek Cenevre, 30 (A.A.) — Salâhiyettar fransız / mahfillerinden bildirildiğine göre, B. Şuşnig kendisinin Cenevrede huzurunun arzu edilmekte olduğundan Haberdar edilmiştir. Viyana, 30 (A.A.) — B. Şuşnig Ce- nevre'ye gitmiyecektir. Zira Viyanada parlamento görüşmeleriyle — meşgul ol- maktadır. Siyasal mahfiller, Avusturya- nn iç ve dış işlerinin tamamiyle sarih ve açık olduğunu ve B. Şuşnig'in Cenevre'- İngiliz siyasal mahf hakkındaki haberler Londr, 30 (A.A.) — Salâhiyetli giliz mahfilleri, B. Eden ile B. Blum'un bir Akdeniz paktı yapılması için konuş- malara girişilmesi lâzım gelmekte oldu- ğu neticesine vardıklarına dair olan ha- berlere pek az kıymet vermektedir. Bu haberlerle bilhassa kesdedilen, Perti- maks'ın bir makalesidir. öğrenildiğine göre bu mese- leyi B. Eden ile yapmış olduğu görüşme- lerde B. Blum kurcalamış ise de B. E- 'Gen'in bü babtaki tasavvur ve niyetleri hakkında süküt etmiş olduğu söylenil. de bu babta yeniden beyanatta bulunma- sına mahal olmadığını beyan etmekte- dir. Bilindiği üzere, hükümet, şimdiki halde memleketin rejimini değiştirme meğe karar vermiştir. Hatırlarda oldı u gibi, Arşidük Otto ile Avusturya ka- binesi arasında Arşidükün şimdiki hükü- Mmete muarız kaldığı müddetçe saltanatı yeniden kurmak teşebbüsünde bulunmu- yacağına dair bir anlaşma yapılmıştır. illeri Akdeniz paktı e kıymet vermiyorlar Burada yürütülen fikirlere göre Ak- denlzin siyasal statüsü meselesinin konu- şulmasına girişilmeden - önce başka bir takım mütekaddim meselelerin görüşül- Mesi gerektir. Filvaki bir taraftan Habe- şistan'ın statüsü meselesini, öte taraftan boğazların statüsü meselesini halletmek düzımdır. Nihayet böyle bir pakt ak çin yapılacak konuşmalara diplomatik temaslarla zemin hazırlamadan ve zecri tedbirlerin kaldırılması yüzünden İngil- terede hasil olmuş olan aksülamellerin hâd mahiyeti zail olmadan önce başla mektedir. mağa imkân yoktur. Avam Kamarasında B. Duff Kuperin kopan (Başı 1 inci sayfada) Geceki görüşmede B. Attli hücuma Beçmiş ve ezcümle demiştir ki Fransa ile İngiltere arasında karşılıklı anlaşmanın lehinde bulun - 'mak ve garbin iki büyük demokrasisi N€ çalışmak şüphesiz ki çok arzu ğer. Lâkin dostlukla işbirliğinden daha fazla bir sey ifade ediyor gibi görünen * ve gâzetelerce sıkt bir askeri — ittifaka işaret gibi tefsir edilen bir takrm tal ler kullanılınca iş değişir. Lokarno and- Jaşması Almanyanın aleyhine çevrilmiş bir fransız -ingiliz ittifakı değildir.” B. Attli, sözlerine nihayet verirken, Bashakan 9. RolAvin'in gelin hüküme: tin sıyasasını izah etmesini istemiştir. Arşibold Snikler'in sözleri B. Attli'den sonra söz alan libe muh: Sir Arşibold Sink- der, B. Duff Kuper'in nutkunu takdire değer bulmakla beraber, kendisini Fransa'ya kadar de orada, fran - sızlara, Fcansa ile İngilterenin üçüncü bir devlet aleyhine ittifak etmeleri za- manının gelmis olduunu. söylediğin. den dolayr muahaze etmişti inkler, hateme makamında mistir ki: de bu nutük hüküme' kten baslen / memlsketin zetini ihlâl ve sulhu teh dit etmektedir.” B. Çurçil nutku müdafaa ediyor. Bundan sonra B. Curçil mevzuubahs nutku mü İafan etmiştir- 4 —B. Kuper'in sözleri sıyasal ma- hiyettedir. O sırada Fransada - grevler vardı. Yabıncılar, ekseriya bu gibi buh- ranların mohiyetini büyültürler ve iç kavgalara rağmen, Fransa'nın her hangi bir müstevliye karşı her halde mütte - hid bir cephe göstereceğini düşünmiye- et bu hartiselerden yanlış hükümler gıkarırlar. Bu itibarla, fransız milletine hitaben, kalb kuvveti olacak bir iki söz Söylemek gerekmiştir. B. Çurçil. hükümetin, bu güzel tesirini bozacak bir herekette bu. hanmıyaaeğı ümidini izhar (l nutkun sözlerine dihayet vermiştir. Sir Con Suymen'in muhaliflere cevabı. nutku etrafında fırtına Sir Con Saymen, B. Eden'in bu nut kun müsveddesini görmüş olduğunu ve fakat bazı beklenmiyen haller dolayısi- 16 kati şeklinden haberdar olamadır söylemiştir. Sir Con Saymen. bu nutukta, bir fransız - ingiliz ittifakı teorisinin mü- B. A. Sinkler B. Çurçül Evet, gerçi B. Duff Kuper Fran- a - İngiltere anlaşmasını müdafaa et - miştir. Lâkin bu anlaşmanın Almanya aleyhine çevrilmesini aslâ tavsiye et - memiştir.” Sonra Sir Con Saymen, B. Kuper'in Ren nehri için, Fransa'nın olduğu ka- dar Tn ltere'nin de sınırı sayılacağını filhakika söylemiş ise de, bu suretle B. Baldvin'in eski bir - sözünü başka bir şey yapmamış olduğunu an- datmıştır. “Kabinede ittihad yoktur!” İşçi mebuslardan B Morrison hükü- meti ittihadsızlıkla itham eylemiş demiştir ki — Bizim şimdiki hü birliği ile çalısan bir ekip değil ümetimiz el- rine zıd unsurlardan mürekkeb bir ha- litadır. Bu ise, hem memleket, hem de dünya sulhu için bir tehlike teşkil eder.” B. Blumun siyasası ve amerikan basını Nevyork, 30 (A.A.) — Gazeteler u- mumiyetle Blum kabinesinin siyasasını muhafazakâr bulunmakta ve bunu tasvib etmektedir. Gazetelerin çoğu Fransaya karşı fırsat düştükçe dostça bir işbirliği siyasası güdülmesini hükümetten iste- — Muhalif hatiblere karşılık veren — aamaaanaRRARARDRRRRNRRARRRRRNRRARRRRARRRDRDNK DNGK ADGA DDD mektedirler, Şimal Afrikasında kanlı hâdiseler Cezair, 30 (A.A.) — Şimal Afrika- sında bazı hâdiseler olmuştur. Oranda nasyonalistlerle hik cepheleri tarafdarları arasında çıkan kavga neti- cesinde bir ölü, bir kaç yaralı vardır. Kostantinde 400 grevci bir treni taş- lamışlardır. İki jandarma mukabele ede- tek grevcilerden birini yaralamışlardır. Kostantinin iki muhalif partisine men- sub gruplar arasında bir kavga çıkmış- tar. Polis komiseri yaralanmıştır. Cezairliler arasında tahrikât Konstantin, 30 (A.A.) — Cerairliler arasında bir takım tahrikât yapılmakta olduğu haber veriliyor, Hükümet me- murları, intizam ve emniyeti temin için gereken tedbirleri almışlardır. B. Van Zeeland Parlamentodan güven reyi aldı Brüksel, 30 (A. A — Parlâmen- 10, B. Van Zee- Jand'ın - hüküme- tin meclisle ta- mamiyle mutabık kalmak- süretiyle çalışacağını bildi- Ten nutkunü din- dedikten sonra, SI B. Van Zeeland — mühtelif ve 9 müs. tenkif reye karşı 119 rey ile kabineye güvenini bildirmiştir. B. Van Zecland, gece tayyare ile Pa rise hareket etmiştir. Oradan trenle Cenevreye gidecektir. Paris grevcilerinir sayısı grevcilerin mikdarı dün 160.386 kişiyi buluyordu, Bunun 6.995 i Paris de dahil olduğu halde Sen departmanı içindedir. Banka işçileri grev yaptılar Tulon, 30 (A.A.) — Banka işçileri, grev ilân ve bankaları işgal etmiştir. Bu hal, ay sonu vadelerinin hülulü gününe rastladığından bu gibi ödeme - islerir bilhassa müteessir etmiştir. B. Musolininin kücük kızı hasta Roma, 30 (A.A.) — B. Musolini'nin yedi yaşındaki en küçük kızt Anna Ma- Tia, ağır hastadır. Anası babası ve kar- deşleri hastanın başı ucundadırlar. Bü- Yük kız kardeşi Kontes Edda Ciano, bu- gün Berlinden gelecektir. Habeşistanın ilhakı ve İngiltere Londra, 30 (A.A.) — Sıyasal man - filler, Fransa ile İngilterenin eylâl ayı- 'na kadar Habeşistan'ın statüsü hakkın- da İtalya ile konuşmalara girişmemek hususunda uyuşmuş olduklarına dair olan habere kiymet vermemektedir İngiltere'nin bir çok defalar, İtal - yanın Cnevre - kurumunun - ideallerini tatmin için bazı fedakârlıklarda bulu- nacağı ve bu suretle habeş meselesinin hallini kolaylaştıracağı ümidiyle Roma hükümetinden bazı vaidler almağa uğ - raşmış olduğu hatırlatılmaktadır. İtal yanlar, zecri tedbirler kalkmadıkça hiç bir şey yaprlamıyacağı cevabını vermiş- iştirmemişler ler ve bu cevabi hiç Zecri tedbirlerin kaldırılması, hatlo- lunması soön derecede ehemiyetli olan bir meseleyi tekrar göz önüne almağ: yarayacaktır. Sebebleri de şunlardır. 1. — Milletler Cemiyetinin Habeşis- tan'ın ilerdeki rejiminin tanzimine söz- de İştirak etmek suretiyle kısmen ze » Filistindeki nisbi Kudüs, 30 (A.A.) — Filistin'de va- ziyet düzelmeğe yüz tutmuş değildir. Şehirlerde nisbi bir sükün hüküm sür- mekte ise de köylerde ve yollarda bir takım tecavüzler yapıldığı hakkında ha- berler gelmektedir. Yahudiler, doğru haberlerin neşri hu susuna kuvvet verilmesini hükümetten istemişler ve bizzat kendilerini müdafaa etmek hakkını kultanmaları hususunda israr etmişlerdir. Ar?b şefleri, beş müslüman hüküm- darır'4 bir telgraf çekerek müslümanla- yahudileştir mekten kurtarmak için kendi lehlerine işe karışmalarını istemişlerdir. rın mukaddes yerlerini Bir arab gazetesi, arabların İngilte- re'nin Filistin üzerindeki mandasını hiç bir zaman tanımıyacaklarını yazmakta- dır. Ytalyan kataları Habeşistandan dönüyorlar Paris, 30 (AA) — Polü Parisiyen gazetesinin Roma tHabiti, “Gurinına Göklülim Aietkoden' Hin' Gğlikim ielyüyir üyürlük * fesiya, bu süretle Negüs'ün Ha beşistan'ın fethi keyfiyetinle henüiz'bir mesele halinde bulunduğu süretindeki iddinlarına mukabele etmiş oluyor. Bu ferkanik iğiri çağrdez glll ciyor ki, garbt Habe, İlde bir polis hareket bir şeydir.” Bu küvvetlerin çağrılmasının Millet- der Cemiyeti üzerinde iyi bir öne hei edeceği sanılmaktadır . Roma, 30 (ALA:) — Habeşistandan dönen askerler şerefine halk tarafından tertip edilmiş olan ilk nümayişler, bu - gün öğleden sonra yapılacaktır. Tama - miyle talebeden mürekkeb olan ve dün araya çıkmış bulunan milis taburu, istasyondan Venedik sarayına kadar bir geçid resmi yapacaktır. Yo - lun iki tarafında askerler ve Roma fa- şistleri yer alacaklardır. Milisler, meçhul asker âbidesine gi- derek saygı töreni yaptıktan sonra - B. Musolini'yi alkışlayacaklardır. Napoli'de Düçe, balkona çıkarak milislere gö- rünecektir. Bundan sonra tabur, dağı dacaktır. İngiliz Kıralı Portsmut'da Portsmut, 30 ÇALA.) — Kıral, bu sa- bah buraya gelmiştir. Müşarileyh, tah- ta çıkışından beri ilk defa olarak donan- maya geçid resmi yaptırmıştır. Şehir, bayram yapmaktadır. Kalabalık ir halk kütlesi hükümdarı hararetle al- Kısa Dış Kahire, — İngiliz âli komiseri Sir Miles Lampson, bu sabah İngiltere'den buraya gelmiştir. Yarın sabah Nahas pa- a ile görüşecektir. * Paris, — Çekoslovakyanın - P: elçisi B. Osuski, Esprit onal mecmuasında Milletler tinin —islâhr meselesinde — bahsetmek- te vepaktı tefsir etmek işinin mil- detlerarası daimi adâlet divanına hava- le edilmesini teklif eylemektedir. * Pekin — Hopti ve aŞhar truhe hükümet reisi, Şung — Şeyman'ı öldürmek istiyen bir suikast şebekesi meydana çıkarmış ve iki çinli ile üç ja- ponu tevkif etmiştir. İnternati Cemiye- Berlin, — L-ükümet, yüksek as - keri adâlet divanını yeniden kuran bir kanun neşretmiştir. vahiri muhafaza etmesi ümidi hâlâ kidir, 2. — Habeşistandaki yabancı men » aatleri meselesi halledilmeksizin bıra- Kılamaz, süküna rağmen Köy ve yollarda tecavüzler yapılıyor Londra, 30 (A. A.) — Deyli He- rald'ın Kudüs Emir Abdullahın altında ve Ma verayı Şeria fe- derasyonu - vücu- da getirmek kânını göz önün de bulundurmak- tadır. Dört kaza e E arabların dört ka- — Emir Abdullah za da yahudilerin olacaktır. Roma, 30 (A.A.) — Ciornale d'ltalia, ingiliz gazetelerinde çıkan ve Filistin" deki kargaşalıkları İtalya'nın körükle- mekte olduğuna dair olan haberi kati su: rette tekzib etmektedir. Paris bölgesinde Bir yüksek komiserlik kurulacak Pris, 30 (A.A.) — Salâhiyetli mah- filler, hükümetin Paris - bölgesinde bir yüksek komiserlik ihdas etmek tasavvu- runda olduğunu bu komiserliğin sosya- listlerden senatör B. Morize'ye tevdi o- Tunacağını ve bu makamın salâhiyetleri- nin bilhassa büyük bayındırlık işleri programının tatbiki olacağını tasrih et mektedirler. Bu suretle bir yüksek komiserlik ku- Tulmasını Sen Departmanı polis müdür- lerinin vazifelerinde hiç bir değişikiik yapmıyacağı ilâve olunmaktadır. Fransız komünistlerinin bir tebliği Paris, 30 (A.A.) — Bazı gazeteler, üç renkli bayrak asan ve taşıyan kimse- lere karşı komünistlerin hatır kıracak bir takım ihtarlarda bulunmuş oldukları yazıları Üzerine komünist partisi bir teb- Tiğ neşretmiştir. Bu tebliğde bilhasse şöyle denilmektedir. vaşan komünistler, memleketlerinin sa- adeti n bütün fransızları kardeş bilirler ve onlara ellerini uzatırlar. Sovyet - Japon buhranı hâd bir şekil almış Pariz, 30 ÇA-A.) — Havas ajansının Tokyodan aldığı bir telgrafa göre, ya kında Budapeştede açılacak olan par- Jamentolar konferansındaki japon dele- gesi, sövyet - japon bulranının fevka: düde hâd bir yekil aldığını bildirmiştir. Haberler * Roma, — Stefani ajansı, Cibuti de miryolu bölgesinde kargaşalıklar çıkmış olduğu haberini tekzibetmektedir. Bu 'ajans, vaziyetin sakin ve bu demiry u münakalâtının pek ziyade faal - oldu - Bunu ilâve eylemektedir. * Tokyo — Çin ile Almanya arı da gizli bir anlaşma yapıldığı söylen- mektedir. Bu anlaşmıya göre, Almanya Çinden ilk maddeler satın alacak ve buna karşı da yüz milyon amerikan dolarlık ağır harb techizatı ve elektrik makinaları sa, tacaktır. * Tokyo — İngiliz ve amerikan pet- rol ihracatçıları ile japon makamlar rasındaki anlaşmazlık - halledilmiştir. Petrol ihracatçıları Japonyada devamlı olarak muayyen bir miktarda petrol bu- Tundurmak hakkındaki kanun kabul etmişlerdir. Paris — Paris belediye Kiyap'tan inhilâl eden reisi demokrat Lorant'ı. seçmiştir. Sosyalist namzed Kastellani yenilmiştir. bizef Ca Bt LA ..