15 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

15 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

! Orta Avrupu “Avusturya - Almanya anlaşması ğer Roma paktları (İtalya - Avus- turya » Macaristan arasında) - olma- sa idi, Anschluss tehlikesini ortadan kaldırmakla, Avrupanın geniş bir so- lak almasına hizmet edecekti. Fakat bu anlaşmanın İtalya'nın ” malümatı 've muvafakati dahilinde yapılmış ol- ması, meseleye büsbütün başka tür- Tü bir mahiyet vermektedir. Ve daha bügünden, bu anlaşmaya - verilen mana, herhangi bir tehlikenin kalk- tığını değil, Ortaavrupa'da, Alman- 'ya - Macaristan - Avusturya - İtab- 'ya ve belki de Polonyayı ihtiva et- mek üzere kuvvetli bir blokun te- şekkül etmek üzere olduğunu gös- termesi dolayısiyle tehlikenin bila- kis arttığını anlatmaktadır. Gerçi Avusturya - Almanya an- laşmasına gerek Berlin 'na gerek Roma, gürültülü bir nüma- yiş edası vermekten çekinmişlerdir. Berlin'de Dr. Göbbels, haberi, âdeta bir komünike - okur gibi vermiştir. Viyana'da Sehuschingg, yanında he- mencecik peydahlanan Ward Price'a verdiği beyanatta olsun diğerlerinde 've daha öncekilerinde olsun, anlaş- mayı, milletler arası politika bakı- mından mümkün olduğu kadar ehe- miyetsiz göstermeğe çalışmıştır. Ro- ma'ya gelince, o, sadece Tuna mese- lesinin halline doğru atılan bu adım- dan dolayı memnuniyetini beyan et- miştir, 4 -Her üç merkezin bu . meseleden “sourdine” takarak bahsetmeleri hal buki, anlaşmanın gayet ciddi - oldu- ğuna delalet etse gerektir. Ward Pri- ce'in peydahlanmasına - gelince, bu, bütün bu meselenin “faşist Avruna' 'ne halledildiğinin ayrıca bir deli- ir, Gelen İngiltere ve Fransa telgraf- İarı gösterivor ki, oralarda da bu an- laşma, âdeta 1914 den önceki “üçüz- İü ittifak” 1 hatırlatacak kadar men- fibir tesir bırakmıştır. Ve hiç ummu yoruz ki bu işe, Daily Mail gazete haricinde bir ingiliz gazetesi miş olsun.. Vaziyet bundan sonra hakikaten 1914 den önceki gibi midir? Yani si- Tahlı barış, silahta yarış ve gizli bir- leşmeler yani ergeç patlaması mu- kadder harb mıdır? Boğazlar meselesinde, —- doğrudan doğruya olarak ne Almanya ne de İtalya söze karıştı. Ve bizim talebi- miz ve bizim teklifimizin üzerinde, ingiliz Avusturya - Almanya 'nın Fransa ve İngiltere- içi kadar Sovyet Rusya derin manalar ihtiva ettiği anlaşıl- dıktan sonra da acaba, Ortanvrupa letleri vaziyeti olduğu gibi görme- mekte israr. edecekler midir? Ve Londra, dokuz tarafla birden uzun vadeli pazarlıklarında devam edecek midir? Acaba İngiltere için, -— Uzakşark kombinezonları ile Yakınşark kom- binezonlarmı telif etmeğe çalışmak mr yoksa burnunun önünde duran Avrupadaki tandanslara nihat ve kati manalarını vermek mi daha re- alistçe bir politikadır? Bütün bu suallere pek yakında ce- vab verileceği ve bunda devletler ke dar hâdi hesizdir. boğazların, her şeyden önce veher şeyden fazla kendi emniyetimizi tavin edecek o- lan davayı temsil ettiklerine şüphe yoktur. 5 yeni durüm. umın delillerine - bir de- il daha katmıştır. Burhan RELGE SIHHAT BAKANLIĞININ BİR TEBLİĞİ Romanya ve Bulcaristandan gelen birinci göçmen partisi nerelere yerleştirildi ? Sıhhat ve İçtimal Muavenet Vekile- çindi Bu sene Romanya- ve Bulgaristan- tekarrür eden 25 bin mu- parti olarak gelen ve Tokat, Kayseri, Yozgat, Çorum, Bile- cik, Konya, Niğde vilayetlerine bugü- 'e kadar sevkolunan muhacirlerin sev- kedildikleri kaza itibariyle miktarı a- gağıda gösterilmiz Tokat merkez kazasına 60 haneği ro- manyalr ve 60 hanesi Bulgaristan mu- haciri olmak üüzere 120 hanede 536, To. katın Niksar kazasına 20 hanesi yalı ve 20 hanesi bulvaristanlı olmak ü- zere 40 hanede 144, Artuva kazasına 20 hanesi romanyalı, 20 hanesi / bulgaris- tanir olmak üzere 40 hanede 159, To- katın Erbaa kazasına 75 hanesi roman. yalt 75 hanesi bulcaristanlı olmak üze- Te 150 hanede 595 nüfus muhacir ki bu suretle Tokat vilavetine 350 evde 1434 nüfus göçmen gönderilmiş bulunmak- tadır. Kayseri merkez kazasına 50 hancde 219 bulgaristanlı, Develi kazasına 136 hanede 592 bulgaristanlı, Pınarbaşı ka- zasına 597 hanede 2477 bulgaristanlı, 100 hanede 415 nüfus muhaciri olmak üzere 883 hanede 3703 nüfus muhacir sevkedilmiştir. “Yozgat merkez kazasına 200 hanede '777 Romanya ve 48 hanede 226 bulca- ristanlı olmak üzere 248 hanede - 1003, Boğazlıyan kazasına 151 hanede — Gil Romanya, Sorgun kazasına 70 hanede 263 Romanya ve 18 evde 56 bulgaris- tanlı olmak üzere 88 hanede 319, Ak- dağmadeni kazasına 80 hanede 295 Ro- manya muhaciri ki, bu vilayete SOl ha- 'nede 1946 sr romanyalı ve 66 hanede 262 si bulgaristanlı olmak üzere toptan 567 hanede 2228 nüfus muhacir sevke- dilmiştir. Çorumun Alaca - kazasına 299 hane. de 1152, Songurlu kazasına 9 hanede 29 nüfustan ibaret olmak üzere ceman yekün Çorum vilayetinin bu iki kaza- sına 308 evde 1181 nüfus Romanya mu- harici sevkedilmişti Bilecik merkez kazasına 5 hanede 25, Bozüyük kazasına 34 hanede 135, Söğüt kazasına 7 hanede 28, İnönü na- hiyesine $ hanede 15 olmak üzere Bi- lecik vilâyetine S1 hanede 203 nüfus Romanya muhaciri sevkedilmiştir. Konya vilayetinin Akşehir kazasına 245 hanede 1011 i romanyalı ve 149 ha nede 6211 bulgaristanlr olmak üzere 304 evde 1632, Çorum kazasına 195 ha- 'nede 820 Romanya muhaciri ki, ceman yekün Konya vilayetine 440 hanede 1831 â romanyalr ve 149 hanede 621 i bulgaristanlr olmak üzere 589 hanede 2452 muhacir sevkedilmiştir. Niğde vilayetinin merkez kazasına 9 hanede 43 nüfus bulgaristanlı, Bor kazasına 143 hanede 616 romanyalı ol- mak üzere Niğde vilayetine gönderilen muhacir yekünu 161 hanede 698 nüfus- 'tan ibaret bulunmaktadır. Bu süretle gelen muhacirlerden yu- karda yazılı yedi vilayete - sevkolunan muhacir miktarı 2.099 hanede — 11,809 nüfusa baliğ olmaktadır. Bu muhacir- lerin mühim bir krsımr Romanya ve Bul- garistana gönderilen - hususi vapurla Türkiyeye alınmışlar ve Tuzla - tahaf. fuzhanesi yanında açılan sevk- istas. yonundan temizlikleri yapıldıktan son- a tertib edildikleri bu yerlere gene devlet vasıtası ile meccanen - sevkedi mislerdi Bunların yerleşecekleri hazineye ait topraklar evelce hazırlatılmış ve burün- lerde de tevziine ve mallarına temliki- 'ne devam edilmekte bulunmuştur. ISTANBUL TELEFONLARİ Plânörcülerimiz geldiler İstanbul, 14 — Türkkuşu / tarafın dan plânörcülük ve paraşütçülük tah: li için sovyet Rusyaya gönderilen bir kız ve beş erkek talebe bugün Roman- ya vapuru ile şehrimize döndüler. Ta- lebeler perşembe günü İnönü kampına hareket ederek orada üç sene mecburi muallimlik hizmetlerini yapacaklardır. İstanbulda 14 temmuz bayramı İstanbul, 14 — Fransız milli bayra- le bugün fransız büyük el- ir kabul resmi yapıldı. Ün- Fransezde bir ziyafet verildi ve zi- yafet esnasında konsolos ve diğer er- kân tarafından türk - fransız dostluğu hakkında nutuklar söylendi. Sirkeci garr hamallarının yaptıkları Tstanbul, 14 — Sirkeci garında ham- allık yapan 200 kisi haftalık Ücretler rinin azlığından — dolayr hamal - başr nin varıhanesine küenm . etmisler ve hamalbası Mehmedle diğer kolbaşıla - r düvmeğe kalkmıslardır. Hüdise ve- rine yetisen polis 20 hamalr neraret altıma almıştır. Tahkikat yapılmakta- dir. Sahte diploma ile üniversiteye girmek isterken İstanbul, 14 — Üniversiteye — sahte diploma ile girmek istiyen Abdullah a- dımda / birisi yakalanmıştır. Bu genç, Kayseri lisesinden aldığını iddia ettiği bir şahte diplomayi Ügiversiteye ibraz etmiş olmaktarı suçTüdür. Bir sandal kazası İstanbul, 14 — Büyükderede oturan Halebli Rıza yanında zevcesi Margrit ve diğer iki kadın bulunduğu halde san. dalla gezmiye gitmiştir. Sandal sarıyer iskelesi yanında Şirketi Hayriyenir. S9 numaralı vapurunun - dalgalarma kapı. Jarak devrilmek tehlikesi geçirmiş ve bu sırada kadınlardan biri denize düş. müş, vapurun altına doğru suya bat- mıştır. Derhal denize atılan vapur tay. falarr kadın baygın bir halde kurtar- lardır. B. Muammer Erişin bir projesi İstanbul, 14 — İş bankası genel di- Fektörü B. Muâfümer Eriş, pamuktan istifade şekillerini gösteren ve “beyaz t taşıyan bir pamuk projesi Bunların Tuüzla sevk istasyonuna vapurdan çıktıkları günden itibaren i- aşelerine başlanmış ve halen devam et- mekte bulunmutuşr. 2661 sayılı kanun gereğince bunlara altışar aylık yemeklik buğdayları gel- melerinden daha evel mürettep yerle- rinde hazırlanmış ve gelmelerini müte- akip de dağıtılmıştır. Bunlar bu sene verilen topraklarını sürecekler ve aynı kanun gereğince ve- rilecek tohumluk buğdaylarını sonba- har mevsimnide toprağa atacaklardır. Civar köylere konuk edilen bu göç- menlere gelecek mali yılda her aileye birer ev yapılacaktır. Ağustos 1936 dan itibaren alınma- a başlanacak olan iknici parti muha- cir mikdarlariyle beraber bu sene alına- adedi 25 bine iblağ edi partinin alınması hazır- Jıklarına ve müretteb verlerinin tayin ve tesbitine devam edilmektedir. Atatürkle B. Ruzvelt arasında Birleşik Amerika hükümetlerinin is- tiklâli günü dolayısiyle Atatürk ile B. Ruzvelt arasında aşağı - daki telgraflar teati olunmuştur. Cumur / Reisi $. E. B. Franklin Roosevelt Amerika Birleşik hükümetleri reisi Vaşington Asil amerikan milletinin bu milli bayramı gününde Ekselansınızdan şah. #i saadetleri ve Birleşik Amerika hükü. metlerinin refahı hususundaki hararet. Ji dileklerimin kabulünü rica ederim. K. Atatürk Kamâl Atatürk, Türkiye Reisicumuru Müttehid hükümetlerin istiklâli se - nızdan gelen dostane telgrafı pek sami- a takdirle karşılandığını gerek mille- de eyler ve size aynı iyi temennilerde bulunmakla büyük haz duygumu ar. zederim. Franklin Roosevelt Ziraat Enstitüsü talebelerinin tetkikleri Yüksek Ziraat Enstitüleri talebele- le de döçent Dr. Esad beraber Trakyaya giderek ilmi ve mesleki tetkikler yapacaklar. Güzel bir örnek Halkevlerine 1000 lira teberru <© Bir hayır sahibi Halkevle tiyaçlarına sarfedilmek üzere 1000 teberru etmitgir. Bu para ile Partice üç ti alınarak N t ya, Giresun Halkevlerine gönde tir, Adınr vermek istemiyen bu hayır- sever yurttaşm bu hareketini takdirle İstanbul limanı tahmil ve tahliye ücretleri İstanbul, 14 — İstanbul limanı tah- mil ve tahliye ücretlerini tesbit edecek komisyon ilk toplantısını yaptı. Top- dantı hayli münakaşalı oldu. Antrepo ücretlerinde bazı değişiklikler yapı masr ihtimali vardır. Komisyon bugün ve yarın tekrar toplanacak ve bir güne kadar tarifeyi tesbit edecektir. Yeni tarife ağustosun başından itiba- ren tatbik olunacaktır. Yeni tefrikamız Evlilik ve Ötesi tefrikamız bugün bitmiştir. ULUS pek yakında yeni bir tefrikaya başlıyacal Bu yeni tefrika, herhangi bir romandan daha derin — bir zevkle okunacak, merakla ta- ip olunacaktır. Zira, bu yıl inde çıkmış olan bu eserin fransızcası bir iki ay içinde yüzbinlerce basılmış ve satılmıştır. DR. ALEXİS CARREL'İN L'HOMME, CET İNCONNU “İnsan, bu meçhul” adındaki bu eserini Bilinmiyen İnsan başlığı ile dilimize çevirdik. Okur- Jarımıza şimdiden tavsiye ederiz. İi ee G HABERLE 15 TEMMUZ 1936 ÇNŞ eT aa Ra Sağlık propagandası Köylere kadar sinema gidecek Sıhat bakanlığı, Amerikadan otomo: bil motoru ile veya akümülâtör ile iş. liyen bir sinema makinesi getirtmekte. dir. Makine ile beraber maf ve terbiyevi imü, sehi, içti. mevzular. üzerinde, yüz mühtelif film satın alınmıştır. Ba- kanlık, elinde meveud bulunan 15-16 ka dar filmi, şimdiye kadar, ancak sine- mast olan şehir ve kasabalara göndere- bilmekte idi. Halka, talebe ve askere gösterilen ve bu suretle sağlık propa- gandası işlerinde kullanılan / filmlerin nüfusumuzun yüzde 80 ini barndıran köylere kadar göndermek lüzumunu ileridenberi takdir eden Sıhat bakan! n bu portatif makine ile mühim bi ihtiyaer karşılamış bulunmaktadır. Varife ile köylere giden mücadele 've hükümet doktorları alüminyomdan ufak bir perdeyi kurarak köylüyü ten- vir edecek bu cihazı, otomobilinin ma- kinesi İle kolayca işletebilecektir. Oto- mobil işlemiyen yerlerde akümülütör kullanılacaktır. Her sene mikdarr artı rılacak olan filmlerin arasında şehirler halkını ve mekteb talebelerini / alâka- Jandıran öğretici mahiyette olanları da vardır. Cihaz ve filmlerin bugünlerde gel mesi beklenmektedir. B. Tahsin Uzer Erzurumda Erzurum, 14 (A.A.) — 40 günden. beri doğu illerimizde tetkik seyahatin. de bulunan üçüncü umum müfettiş 'Tah sin Üzer yanında Çoruh valisi - Refik Koraltan olduğu halde dün Karaköse- den şehrimize dönmüştür. Umum mü- fettiş bu seyahatten çok iyi intıbalarla ve evinçle döndüğünü söyledi Muğlada ikmale kalan talebe için kurslar Muğla, 14 ÇA.A) — İlkmale orta okul okurlarından bilgilc de bügün halkı kurs açılmıştır. Kurstarın bi öteki fransızcadır. Kuretsra cok rağbet vardır. Ceza evindeki halkevi - okuma kursu da devam ediyor. Bu kursa birin ci devre olmak üzere 100 cezalı devam etmektedir. Kurs devreleri devam ede. cektir mak maksa: Tren kazası Pazartesi günü saat 20.20 de Kayaşa hareket eden 1740 sayılr tecrübe kata- mr Cebeci — istasyonu — geçidlerinden geçmekte iben askeri hastane tarafın. dan gelmekte olan 18 sayılı belediye ©- tobüsüne çarparak otobüsün makine kısmını tamamen parçalamış ve camla- Tını kırmıştır. Şoför Bekir burnundan ve biletçi Ömer kalçasından yaralanmış Katar İskilip'de bayındırlık bayramı İskilip, 14 (A.A.) — İskilipin ba- yındırlık bayramının üçüncü yıl dönü- mü kutlandı. Törene Çorum ilbayı, Ço- rumda bulunan saylavlar, daimi encü- men üyeleri ;ilçelerden gelen ilçebay. Jar çağırılmıştır. Atatürkün halkevine armağan ettikleri fotoğrafları alkışlar arasında yerine konuldu. Yeni kültür parkı çocuk bahçesi ve evi açıldı. Bayındırlık, halkevi, kültür devrim ve hava kurumu adına söylevler verildi. Geneler gehitler âbidesine çe- denk koyarak cumurluğu ölünceye ka- dar koruyacaklarına and içtiler. İski. dipden Rayat kamununa gidilerek yenl yapılar gezildi. “Ankara Birası Sulu bir gidadir