18 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

18 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYFA 2 Her sene biraz daha cıl iyerek mana / ve eher aybetmekte bir prensip inadı göste- ren İstanbul Yerli Mallar Sergisini, gazetelerin verdikleri haberlere al - danarak, ve Galatasarayın dar - sa- lonlarından Taksim bahçesinin ye - gil ferahlığma naklettiğini de - hesa- ba katarak, bu sene biraz daha ken- dini toplamış, yaşlılığını biraz daha çekidüzen altında gizlemiş bulaca - ğimı umuyordum. Meğerse ne ka- dar aldanıyormuşun Yıldan yıla - sergilikten çıkarak pozarlaşan ve bir muvakkat piyasa yeri halini alan yerli mallar sergi- Sini, gelecek seneye / çıkmayacağını vehmettiren bir bitaplıkla ölüm dö- #eğine uzanmış, can çekişirken gör- düm. Türkün göğsünü sevinçle kabar- tacak ve halkın yerli malma karşı rağbet ve güvenini arttıracak kalite- de mamüller çıkaran resmi ve husu- #i fabrikalarımızın pavyonlarını bey- hude yere ve gözlerime inanmıya- rak, inadla aradım. Bunların yerine meselâ havagazı ve elektrik âletleri gibi yerli malıyle alâka noktasını bir Tözli bakıp keşfedemediğim eşyalar teşhir eden vitrinler önünde gözle- vim hayretle açılarak durdum. Beş on piyangocu ve şerbetçiyi, kuyumcu ve tesbihçiyi kazandıracak olan böyle devamlı bir pazarın İstan- bulun herhangi bir tarafında kurul- masında elbette ki savvur edilemez. Ancak, hiç bir. İam olamıyacak bu mahiyette bir yra yerli mallar sergisi unvar itiraza bizi i inmiş bir Mallar sergisi garblı seyyah düşününüz ki Türki yenin ekonomik faaliyeti hakkında bir fikir edinmek için ne yapmak I- zimgeldiğini - rehberlerinden - soru- 5 ki kendisine, allarını içinde top: Tu bir şekilde görmek mümkün - ol duğu düşüncesini ilham eden bu ser- giyi gezmesini tavsiye edeceklerdir. Memleketimiz hesabına ne kötü “yaptıklarımız propaagnda! Hattâ, bundan mı ibaret>” şünmemek kabil mi? Diyeceksiniz ki sergi onu - hazırlıyanl»ı hususunda fakat -sseselerin iştirak et- memesi yüzünden netice umulduğu gibi cıkmamıştır. Peki ama, iştirak edecekleri ka - lite ve kantite bakımımdan — önce- den iyice tesbit edip bu iki unsur kâ- fi derecede temin edilemediği zaman serci fikrinden - büsbütün - vazgeç - mek çok daha yerinde bir. hareket olmaz mıydı? Bir işe baslarken — gösterdi hevecan ve alâkanın bövle zamanla soğuya soğuya en favdalı ve hayırlı işlerin sonunda bu derece dejenere- Teşmi hikmeti nedir acaba? Bu seneki yerli mallar - sergi , bize gelecek yıl için bir ibret dersi olmalıdır. Sergiyi hiç olmazsa ilk seneki derecesine çıkarmaya muvaffak ol mıyacaksak bu teşebbüsten bi tün vazgeçmeliyi YAŞAR NABİ Polis mektebinin 49 uncu devresini bitirerek vilâyetlere tayin olunan yeni polislerimiz Aşağıda isimlerini mekteb numara- “larile tayin edildikleri yerleri yazdığı miz polis memurları İstanbul polis mektebinden bu sene çıkmışlardır. 49 yncu devresini bitiren İstanbul mektebi bu suretle türk zabtıası ni ve kıymetli elemanlar yetiştirmiş ol- maktadır. Yeni polislere meslek hayat- Jarında muvaffakiyetler dileriz: Ankara vilayçtine: SI Naci, 53 Emin, 65 Ziya, 78 Mehmet, 62 Hasan, 79 Meh- met, 80 Niyazi, 81 Faruk, 84 Ali Rıza, 89 Halil, 94 Ali Rıza, 106 Mustafa, 115 L Zeki, 117 Cevdet, 152 Tahsin, 182 Mustafa, 201 Ridvan, Antalya vilayetine: 68 Eyyüp, 69 Kenan. Bursa vilayetine: 56 Hilmi, 71 Ke- malj 163 Mustafa, Bingöl vilayetine: 52 Apdul'ah, 54 cir, 59 Sadettin, 61 Bayezit, 53 Ali Rıza, 64 Ahmet, Ö7 Hüseyin, 70 Rıza, 12 Zeynel, 73 Osman. Bitlis vilayetine: 76 Yusuf, 83 Hak- kı Şenol, 85 Hasan, 87 Ali, 88 Aziz, 91 Örner, 93 Cemalettin, 95 Rüştü, 96 Ha- Til, 97 Örer, 98 Ali, 99 İbrahim. Çanakkale vilayetine: 57 Ahmet, 60 Tsmail, 74 Niyazi, Çoruh vilayetine: 82 Ömer Ziya, 90 Tahsin, 101 Kâmil, 108 Etem, 109 Meh- “met, 110 A. Fehmi, 111 Nuri, 112 Ra- mazan, 113 İsmail, 114 Ekrem. Diyarbekir vilayetine: 118 Hakkı, 119 Yaşar, 120 Yunus, 122 Eşref, 123 Nürettin, 124 Hamit, 125 Mustafa. " Gümüşane vilayetine: 126 Emin, 127 fa, “Hakâri vilayetine: 128 İbrahim, 129 Sadik, 130 Halil, 131 Mehmet, 133 Meh- met Sadık. İstanbul vilayetine: 58 Hulüsi, 86 Ahdmet, 104 Maksut, 105 Servet, 116 Hü- seyin, 134 İbrahim, 135 Nail, 136 Mus- tafa,137 Mehmet, 140 İbrahim, 141 Ha- san, 142 Mahmut, 143 Hasan. İzmir vilayetine: SS Bilâl, 121 İs- mail, 169 Hamit, Erzurum vilayetine; 145 İsma Hilmi, Kırklareli vilayetine: 147 Hüseyin, 148 Cemil Konya vilayetine: 150 Yunus, 1S1 Se- Kütahya vilayetine: 154 Halil, 155 İs hal Muğla vilayetine: 156 Kemal, 158 Hamıt Seyhan vilayetine: 132 Sami, 164 Şemsettin, 194 Şahin, 200 Hayri, 196 H. Nihat. Maraş vilâyetine: 138 Zültikar, 139 Talip. 157 Yunüs Nadi, 92 Apdulkadir, Muş vilayetine: 159 Yusuf Kemal, Rize vilayeune; 160 Mustafa, 162 Tbranim, Samsun vilayetine: 161 İhsan Ertuğ, 165 1. Hakkı. Tunceli vilayetine: 153 Enis, 166 Osman Kemzi, 167 Kâmil, 168 Salih, A Salih, 173 Hüseyin, 174 M. Ali, 175 A, Şükrü, 176 Mehmet, 178 A, Cevdet, 180 M Ali, 181 A. Hikmet, 183 Cema- dettin. Van vilayetine: 184 A, Rıza, 185 Kâ- Zonguldak - vilayetine: 149 İhsan, 170 Mehmet. Elâziz vilayetine: 177 H. Basri, 186 Mahmut, 187 Celalettir Eskişehir vilayetin 89 Hamit. Bolu vilayetine; 188 Mehmet Nuri, 190 Refet. Burdur vilayetine: 191 İhsan, 192 M Turgüt. Aydın vilayetine: 202 Memiş. Balıkesire: 193 Mustafa, 1STANBUL TELEFONLART: Çocukları sokak ve kaza- lardari korumak için İstanbul, 17 — Çocukları sokaklar- da oynamaktan ve kazalara uğramaktan kurtarmak üzere alınan tedbirleri ane Jatmak üzere İstanbul vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ gazeteci- lere şu beyanatta bulunmuştur: “— Çocukları sokaklardan - kurt mak ve kazaların önüne geçmek İstanbul vilayeti dahilinde 15 ilk mek- tebde çocuk — bahçeleri açmağa karar verdik. 20 temmuzdan itibaren faaliye- te geçeceğiz. Bu bahçelere yalnız mek- tebe devam eden çocuklar değil, so- kakta oynayan diğer çocuklar da devam edebileceklerdir. Çocukların mekteb ta- tilinde sokakta oynamaları menedilmiş- tir., Kardeşini öldürmek isterken İstanbul, 17 — Fatihte - Hoşkadem medresesinde oturan seyyar satıcr Hü- seyinle kacdeşi Mustafa kavga etmiş- ger, Hüseyin tabancasını çekerek kar- deşine iki el ateş etmiş, fakat çıkan kur- şunlar salıncakta uyumakta olan Hati- ce adlı altı aylık bir yavruya isabet et- . Kurşunun biri çocuğun kolun- dan girerek dirseğinden çıkmış, sonra da arkasından girip dışarıya fırlamı tır. Hüseyin tevkif edilmiş ve polis tahkikata başlamıştır. Deliren bir adam karısını vurdu İstanbul, 17 — Niko bir a. dam Şişhane yokuşunda birdenbire de- lirmiş, karısının üstüne saldırarak biça- yerinden bıçakla delik d Niko müşahede altına alınmış hastaneye yatırılmış ve tahki ta başlanılmı Erzurumda bir gazete çıkacak Erzurum, 17 (AA) — Üçüncü u- mumi müfettişliğin teşebbüsü ile yakın- da şehrimizde “Doğu — ili, adında bir gazete çıkarılacaktır. Gazete doğu (l halkmın tenvir ve irşadına hizmet ede- cek kaymetli yazıları ihtiva edecektir. Gazete bu illerimizin her tarafındaki bayındırlık ve kalkınma hareketleri hakkında günü gününe malümat vere- cektir. DİL KÖŞESİ Yeni tefrika edeceği bir romanı reklâm için bir gazetenin yazdığı fık- 'radan parçalı “Roman Büyükadada geçiyor, Büyükadada roman değil ancak onun mevzuu veya vakası geçebili Konuşma esnasında mazur görülebi decek olan bu neviden yanlışlıklar yaziyle yapıldığı zaman göze bat- “maktan geri kalmıyor. “Titreyen çam dalları yapraklarının arasına alıp..ş Hayretten parmağınız ağzınızda kalmıyor mu? Çam ağacında geniş “yapraklar tasavvur eden bir muhay- iyelenin genişli “ya teşvik edecek mahiyette olsa ge- rektir. Bir taşra gazeterinin tercüme 10- man tefrikasından: abasının öldi tirak ettiği ziyafette.. 'Öldükten evel, arasında miyecek 'Bu masada olduğunun intikamını almak i tabiri yanlıştır. masının,, denilmek lâzım geli Kızılayın gardenpartisi Bu akşam Orman Çiftliğinde verilecektir Bu akşam Orman çiftliği Bira par» kında Kızılayın gardenpartisi / verile cektir. Bu — garden; bulunması kendisinden rica edilmiş olan Şehir ti yatrosu sanatkârlarından Hazım İstan- buldan şehrimize gelmiştir. Bu akşam kendisini seven ve özliyen ankaralılara öperetlerdeki ve filmlerdeki şarkıları- nt okuyacaktır. Kizılay merki aldığımız bir mektupta, davetine icabet ettiğinden dolayı bu kıymetli sanatkâ- Ta teşekkür edilmektedir. Yabancı artist grupu bu sabah şeh- rimize gelecektir irtide çinden Kızılay Ankara merkezi bütün an- karalıları hem kendisine yardım etmek, hem'de eğlenmek için Orman çiftliği Bira parkına davet etmektedir. Bu akşam kurüm başkanı Dr. Cevad Akgerman radyoda vereceği bir kon- feransla haftayı kapayacak ve kızıla- yın önücüzdeki —mevsimde çalışma programını ona yardıma koşan ankara- hlara anlatacaktır. Bu konferansı yarın okuyucularımıza bildireceğiz. Sabaha kadar Çiftliğe tren ve uray otobüs servisleci devam edecektir. Erzurum suya kavuşuyor| Erzurum, 17 ÇA.A.) — Erzurumun suları çok bol ve çok meşhurdur. Fakat çoğunun ve bilhassa dağ sularının yol- ları bozulmuş olduğundan - fennen an- cak iki çeşmenin suyu içmeye elveri; dir. Bunu dikkate alan Erzurum beledi- yesi altı sene önce altı bin lira vererek Su mühendislerine bir proje yaptırmış ve proje sağlık bakanlığınca da tasdik Bu projenin keşif bedeli 750 li. İki sene önce bu İş için be- lediyeye mürcaatta bulunan başka bir girketin su mühendisi de evvelki pro- jenin esasları üzerinde bazı tadilât yap- jir proje vermiştir. Bunun keşif bedeli de 270 bin lira tutu- yordu. Ne belediyenin ne de imar birli- iinin büdcesi böyle büyük bir işi başar. maya elverişli olmadığından bu proje- şti. Memleke- tin bu mühim ve hayati işine büküme- uzatmış ve tahsisatı- mr vermiş olduğundan mevcud projeler bu işe memur edilmiş olan nata mü- hendisi tarafından tetkik edilmektedir. Bu süretle bu büyük işe de yakında baş- Janacak ve kısa bir müddet zarfında bi- Çocuk Esirgeme Kurumu- nun yardımları Çocuk Esirgeme kurumu Genel mer- kezi 17936 tarihinden 16.7.936 tarihi- 'ne kadar 1709" çocuğa yardım etmiş- tır. Bunlardan 378 hasta çocuk ve anne genel merkezin polikliniklerinde bakıl- mış ve tedavi edilmiştir. Ayrıca diş muayene evinde de 327 çocuğun dişleri bakılmış ve tedavi edilmiştir. 722 çocuk ve anne genel merkezin banyolarından istifade etmiştir. Süt damlasından her gün 88 çocuğa ve 15 günde yekün olarak bedava süt dağıtılmıştır. Zayıf okul çocukları ve çocuklu an- neler için Genel merkezde açılan aşha- 'neden her gün 190 çocuklu anneye sı- göyle diyor: de tes ltında birakacaktır., falarımızda yerini alacaktır. Bilinmiyen İnsan Başlığı ile yakında gazetemizde neşretmeğe baslıyacağımız, Dr. Alexis Carrel'in L”homme, cet inconnu Adındaki eseri hakkında Amerikanın meşhur Harpers gazetesinde, münekkid - Stephen S. Wise “Dokuz aydanberi bir satış rekoru kırmış olan bu hayrete değer eserde, zamanımızım. ileri ge- len fencilerinden biri, fennin kuru mevzularından insanın ruhuna ve vücuduna girmişti insan, asrımızın en büyük eserlerinden sayılmak dâzımdır, Bu kitab, bizden sonra gelecek nesilleri , BİLİNMİYEN INSAN Pek yakında, Ulus okurlarının beğenecekleri bir tefrika olarak say- Boluda Atatürk günü dün kutlandı Bolu, 17 ÇA.A.) — Bugün Bolulu dar günlerden beri sabırsızlıkla bekles dikleri Atatürk gününe kavuştular. Bo- Tulular civar köylerden gelen halkla bir likte Atatürk gününü coşkun tezahür- derle kutlamaktadırlar. Bu kutsal gün- de bulunmak üzere saylavlarımız gel- mişlerdir. Dünden beri şehir baştan başa, #evimli bayarklarımızla donandı, taktar kuruldu. Bugün saat 10 da başta muzi- ka olduğu halde bütün esnaf kurumları, halk ve mektebliler sıra ile caddeleri do- Jaştılar. Uray, parti ve cumuriyet mey- danında hatibler Atatürk günü hakkan. da heyecanlı söylevler verildi. Uray, 'orta mekteb salonunda misafirlere bu- günün şerefine 200 kişilik bir öğle ziyar feti verdi. Ziyalette söylevler verildi. Abant ve Yeşilova spor kulübleri bir. maç yaptılar. Bütün kurumların, halkın 've mekteblilerin iştirakiyle gece büyük bir fener alayr yapılacak, Cumüriyet meydanında durularak milli oyunlar oy- nanacak ve askeri parkta - bir garden parti verilecektir. Bugün ve gece-Bolu en neşeli gününü yaşıyor. Bolulular U- Ju Önderlerine içten saygı ve minnetle- Fini tazelemeğe fırsat buldular. Ve bu- günü eşsir bir surette kutladılar. R. Peker'in İnkılâb Dersleri beleinde f Peker'in verditiinl B dd 'diz Blan Sörden seçirilikten von. OLUS Barmeçince kitap ha Üa B ER G e n l Slarek her yerde ON KURU. FiLerE | cak öğle yemeği verilmiştir. Yardım için genel merkeze baş vu, 'ran 4 yoksul yavruya para yardımı ya- pilmişti Bilinmiyen Ankara Birası Hilesiz Tabii birickidir