18 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

18 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

13 TEMMUZ 1936 CUMARTESİ | SON DAKİKA Londradaki suikast hâdise: Kül rengi Londra, 17 (A.A.) — Dünkü suikasd hüdisesinde oynamış olduğu rol sahih sürette tayin edilmemiş olan ve kat bir rol oynadığı muhakkak bulunan kül renkli elbise giymiş bir kadın, bu. hâdisenin esrarengiz kahramanı - sayıl- maktadır. Bazı izın tecavüzünü takib eden karışıklık anın- da bu kadının tevkif edilmiş - oldu; zannında bulunmuşlardır. * — Hakikat dislerin delalet far ise, kadının le merkere bu po- götürüle. Tek kendisinin orada uzun uzadıya sor- guya çekilmiş olmasından ibarettir. Ka- danın İsmi, ortaya atılmamıştır. Zira bir çok kimseler, kendisine karşı hay- ranlıklarını göstermek istiyorlardı. Po- 'dis memurlarının refakatında otomobil- dere binerek yola çıktıklı â y alkışlanmışlar. dır. Fakat halkın sormak arzusunda bu- zaman her İ de uzün ua Filistinde arabların elbiseli inin mechül kahramanı kadın Tunduğu suallerden kendilerini kurtar- mak için geteken ihtiyat tedbirleri a- dınmıştır. Londra, 17 (A.A.) — Dün kırala kar- 9 yapılmış olan hareket hakkında he- eycanlı yazılar yazan gazeteler, bu hâ- diseye hususi bir mana izafe etmemek- te ve bunun bir matuhun işi olacağını yazmaktadırlar. Suçlu, irlandalı imiş. Londra, 17 (A.A.) — Bir çok gaze- teler, bu. sabahki - nüshalarında - Mak Mahonun irlandalı olduğunu yazmakta- dırlar. Suçlunun asıl ismi nedir? Londra, 17 (A.A.) — Kırala suikasd teşebbüsünde bulunan şahsın asıl ismi Jerme annigan olduğu ve Mahon adının müstear bir isimden başka bir şey ol madığı anlaşılmıştır. grevi devam ediyor Arab şefleri uzlaşmak niyetinde değiller Kudüs, 17 (A.A. ) — Umumi yorgun- duğa rağmen arabların grevi, devam et mektedir. Arab reisleri, urlaşmaktn kaç- makta berdevamdırlar, Bunlar hüküme- 'tin yahudi göçü meselesinde mühim fe- dakârlıklara razı olacağını ümit etmek- tedirler. Bununla beraber bu göç hare- keti, devam etmektedir. Filval eylül sömestrine aid olan kontenjan hu son günlerde verilmiştir. Yunanistan Akdeniz anlaşmasını feshetti Roma, 17 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor: Yunanistan İtalyanın Atinadaki mü- messiline, Milletler Cemiyeti paktının 16 et maddesine dayanan Akdeniz an- B. Titüleskonun beyanatı| Bükreş, 17 (A.A.) — B. Titülesko, Universul gazetesine şu beyanatta bu. Tunmuştur : “— Ben, sınırlarımızı garanti eden yardım andlaşmalarına taraftarım. Ro> manya sınırlarile müttefiklerimizin hu- . unu bildiririm. Bi “tim Sovyet Rusyaya karşı güdmekte ol- duğumuz siyasa, yüz yetmiş milyon nü- fusa sahib bir milletle iyi bir ahenk içinde yaşamak zaruretinden mütevellit tir. daşmalarını hükümsüz saydığını resmen bildirmiştir. Yunan hükümeti bundan önce fiyeti Londraya da bildirmiştir. y Bir italyan tekzibi Roma, 17 (A.A.) — Stefani ajansı, Habeşistandaki vaziyet hakkında yaban- cı gazetelerde çıkmış olan telâş uyandı- rıct haberi tekzib etmektedir. Bu ajans, vaziyetin tamamiyle normal - olduğunu ve habeş topraklarında yapılmakta olan zabita hareketinin gösterilen telâş ve kaygıyı hakir g mekt â unu ilâve etmekt Viyana, 17 — Avusturya - fran- sız kültür anlaşmasının tasdiknameleri taati olunmuş ve mezkür anlaşma meri- yete girmiştir. ADİSABABADA SİYASAL BİR HÂDİSE İtalyanlar toprağına kullanmasına engel Adissbabedaki in; (A A.) — B. Pleçer'in sormuş olduğu bir Vikont Kranbour, suale cevab veren göyle demiştir “— Adisababa'daki ingiliz işgüderi, italyanların kararnamesine riayet ede. Tet elçiliğin telsiz telgraf istasvonunu kullanmaktan vazgeçmiştir. İşgüder B. alyan makamları nezdinde , “muştur. Karareamenin ingiliz li elçiliği girdiler.. telsiz istasyonunu olmak istiyorlardı elçiliği neşrinden iki gün önce yani 6 temmuz. da karabinyerlerden müz telsiz istasyonunu işgal etmek üzere el- kkeb bir grup, gilik toprağına girmiştir. İşgüderin müdahalesi. Üzerine italyanlar, ayni günde biraz sonra çekilmişlerdir. B. Eden'in vermiş oldgğu talimat üzerine B. Drumond da Roma hükümeti nezdin. de teşebbüslerde bulunmuştur. Tahrir komitesi Boyazlar muka- velesinin kali metnini hazırladı (Başı 1. inci sayfada) de Boğazlar mukavele projesinin müza- keresini bitirmiş ve filen tam bir ane laşma elde edilmiştir. Konferans, hava tecim seyri seferi rejimi hakkındaki 20 inci madde için teknik komite tarafından teklif edilen metni, 21 inci madde için de Türkiye delege heyeti tarafından teklif edilen tahrir şeklini kabul etmiştir. 21 inci maddenin yeni şekline göre, Boğazlar komisyonu lâğvedilecek ve komisyonun vazifesi, bunu gene bu maddede tesbit edilen şekiller dairesin- de yapacak olan türk hükümetine dev. redilecektir. Türkiye başdelegesini rine, konferans 22 inci maddeyi muka- tale veleden çıkarmış ve keza yeni mukave- lenin Lozan mukavelesi yerine kaim 0- Jacağı mukaddimede kaydedilmiş oldu. u için 24 üncü maddenin de mukave- deden silinmesine karar vermiştir. Loran barış muahedesi âkitlerinin İltihakma açık bırakan yeni Lir maddenin ilavesi mü- nasib olacağına karar vermiş ve 25 inci maddenin teknik komitesi - tarafından Konferans, mukaveley tesbit edilen yeni metnini kabul etmiş- sir. 26 mct maddeye, mukavelenin bazı hükümlerinin, âkitlerden bi bir âkit tarafından teyi ? ve ili decek talebi vukuunda, — tadil kün kılan bir hüküm ilave edilecektir. Bu hususta ittifak mümkün olmazsa, karar âkitlerin dörtte üç ekseriyetle i haz edilecek ve ancak bu ekseriyetin, Türkiye dahil olduğu halde, Karade- nizde kıyısı olan devletlerin dörtte üç ekseriyetini ihtiva etmesi icab edecek- tir. Diğer hükümlerin tadili ancak âkit devletlerin ittifakiyle mümkün — ola. caktır. Konferans bundan sonra evelce ta- lik edilmiş olan mukaddime ile birinci maddeyi kabul etmiş ve bu suretle mu- kavele projesinin okunmasını bitirmiş tir. Tahrir komitesi mukavele projesinin kati metnini bugün tespit edecektir. Paris gazetelerinin fikirleri - Paris, 17 (A. A.) — Anadolu ajansı. 'nın Paris muhabiri bu sabahki Paris ga. zetelerinin boğazlar konferansı etrafın. daki mütalcalarını şöyle hulâsa ediyor. Gazeteler Montrödeki durumun inki. şafından hoşnuddur. anlaşmanın pazs tesi günü imzalanacağını tahmin edi. yorlar. İngilterenin uysallığını, Pol Bonkurun uzlaştırma hususundaki us- talığını takdir ediyorlar. Gazeteler bir türk - fransız karşılıklı yardım paktı imkânı mevcud olduğunu kaydediyor. far. Lö Tan gazetesi diyor kiz E “Uzlaşma türk talebine hak verirken boğazlarla alâkalı devletlerin meşru menfaatlerini de koruyor. Türkiyenin ileride, bir askeri paktla rüs - fransız man gazeteleri bilsin ki, askeri ittifak. , Fransa gibi İngilterenin de lan müşterek emniyet ve Ce. Eko dö Pari, Türkiyenin ingiliz dost. Tuğunu takdir etmekle beraber, Rusya- dan ayrılmadığını yazıyor. Övr ve Lö Jur, emrivakileri haklı çıkaracak aka. inet bekliyenlerin sukutu hayale uğra. dıklarını yazıyorlar. Pr. Karpinskinin cenaze alayı Moskova, 17 ÇA. A.) — Dün daha sa. bahtan itibaren, Moskova işçileri, Kar. pinski'nin konservatuvar - salonuna ko. nulmuş olan cesedi. önünden geçmiye başlamışlardır. başkanlık divanı ve bir çok esseseleri cesedin üzerine çelenk koy. muşlardır. Japonya büyük elçisi, Litvanya, Ro- manya ve Yunanistan orta elçileri, AL ziyetlerini bildirmişlerdir Karpinski'nin cenaze alayr bugün Kı. zil alanda yapılacaktır. Halk komiserler meclisi, cenaze alayı için bir hükümet komisyonu kurulma. sint ve masrafın devlet hesabına yapıl. masına karar vermiştir. Brüksel konferansı ve fransız gazeteleri Paris, 17 ÇA.A.) — İngilterenin üç ler konferansı hakkındaki görüşü Pariste hoşnudlukla telâkki edilmemiş olmak- Ja beraber, bazı tereddüdlerden sonra, konferansın ancak ihzari bir. mahiyeti haiz olması hakkındaki ingiliz görüşü- ne iltihak olunmaktadır. Eko dö Pari diyor ki: İngiliz kabinesi, Almanya ile olan görüşmelerin muvaffakiyetsizlikle ne. ticelendiği kanaatinde değildir, bilakis ingiliz hükümeti, Almanyayı konferans masasına getirmek için yeni teşebbüs- Önü- sın, mümkün olduğu kadar geniş bir çerçive gelmesini ümid etmek lâzımdır. lerde bulunmak arzusundadır. müzdeki konfer; inde — vukua Övr gazetesi de şu fikirde bulunu- Brükselde bahis evzuu olacak, na- hoş mazi değildir. Bilakis, Brükselde, Almanyayı ve İtalyayı konferz sına getirmek için çareler aran: Bununla beraber Fransa hükümeti, bir beşler konferansını arzu etmemektedir. Zira orada halledilecek olan meseleler. Lokarno çerçevesini aşmaktadır. Bahis mevzuu olan şey bütün Avrupa siste- midir. Filhakika, İtalya ve Almanya, muha kak sürette, Milletler cemiyeti- nin ıslahı meselesini ortaya atacaklar dır. Bu ise, tek başmna, konuşmalarda Sovyetler birliğinin vücudunu lüzumlu göstermek için yeter. *& Tokyo, 17 — İmparator, 18 tem- muzdan itibaren örfi idarenin kaldır Jacağı hakkrattaki” er Bir maden damarını açmak için 1800 ton patlayıcı madde kullanıldı Moskova, 17 (A.A.) — Dün, Çelia- binski yakınındaki Korkinoda maden damarları açmak için 1800 ton patlayıcı madde atılmıştır. Bu süretle bir kilo- metre boyunda, 20 metre derinliğinde ve 85 metre genişliğinde bir toprak ki lesi atılmıştır ki, şimdiye kadar tatbiki mutat olan usüllerle bu iş ancak bir bu.. çuk - iki senede yapılabi Bilgi akademisinin hususi — surette rdiği bir tarassud heyeti, bu pate tevellud eden yer sarsıntıları- ı kaydetmiştir. *& Şikago, 17 — Merkez ve garb böl- gelerinde sicak dalgası tekrar baş gös- termiştir. Bu yaz şimdiye kadar Birle- Şik Amerika hükümetlerinde ölen Sayısı 4137 yi bulmuştur. İngilterenin Akdeniz filosunun hareketleri İskenderiye, 17 ÇAA.) — Royter. bildiriyor: Akdeniz ingiliz donanmasına men- sub olup burada toplanmış olan harb gemilerinden sekizi Maltaya ve biri de Yunanistana yarın hareket edecektir. Öteki üçü İskenderiyede kalmaktadır. * Meksiko, 17 — Greve elektrik iş- çilerinin de iltihakı üzerine başlıca se- iz hükümet içinde elektrik hizmetleri dürmüştür. Tramvaylar işlemediği gi- bi telefonlar da işlememekte ve elekt- rik lâmbaları yanmamaktadır. * Brüksel, 17 — Meclis, bugünkü milletlerarası hak ve şartlar içinde ba- zt milislerin en çok 3 ay müddetle si- Jâh altında muhafazası meselesinde, hü- kümete 29 muhalif ve 24 müstenkile karşı 94 reyle güvenini bildirmi KIRAL EDVARD'A YAPILAN SUİKAST Suçlu sekiz gün sonra muhakeme edilecek Müdafaa vekili, suçlunun kıralı öldürm niyetinde olmadığını söyliyor (Başı 1. inci sayfada) vekile telefon edilmiştir. Mahkeme bu meseleye aid davayı sekiz gün sonraya birakmıştir. Davanın geçiktirilmesi - kararırttan önce müdafaa vekili şu beyanatta bu- Tunmuştur. “— Akşam gazetelerinde çıkmış ©- Jan hâvadisler dolayisiyle mahbus, hiç bir suikasd teşebbüsü vaki olmamış ve kendisinin hükümdarı öldürmeği tasav. vur etmemiş olduğunu söylemiştir.., Bununla berabar Mak Mahon aley- hindeki ittiham, her hangi bir kimsenin hayatını tehlikeye düşürmek maksadiy- de silâh t şımak suçu olacak B. Löbrön'ün telgrafı Paris, 17 ÇA.A.) — Reisicumur B. Löbrön, suikasddan kurtulmuş olduğun- dan dolayı ingiliz kıralına tebriklerini iblâğa B. Korbeni memur etmiştir. Londra, 17 (A.A.) — Fransız elçi B. Korben, Bukingham sarayına - gide- vek B. Löbrönün tebrik telgrafını kıra- Tın hususi kâtibine tevdi etmiş ve mu- maileyh, B. Korbenden B. Löbröne te- şekkür etmesini rica etmiştir. Öte tarftan B. Korben, B. Edene B. Det 'a bir telgrafını vermistir. B. Delbos, bu telgrafda gerek kendi nami- 'na gerek Fransa hükümeti namına fran- siz hükümetinin suikasd haberi dola. yısiyle duymüş olduğu heyecanı ve ki- ralın kurtulmuş olması sebebiyle hisset- miş olduğu hoşnudluğu bildirmektedir. B. Hitlerin telgrafı Berlin, 17 (A.A.) — B, Hitler, İn- giltere kıralığa şu telgrafr göndermiş. “Majestenize karşı yapılmak teşeb. büsünde bulunulmuş olan menfur sui: kasd haberini aldım. — Bu . tehlikeden kurtulmuş olduğunuzdan dolayı majes- tenize en halisane tebriklerimi arzede- Her taraftan telgraflar geliyor Londra, 17 (A.A.) — Bütün gece, Londraya dünyanın her tarafından kı- ral için iyi dilekleri, ve tebrikleri ihti. va eden telgraflar gelmiştir. * Paris, 17 — Sağ cenah müstakil mebuslarından İbarnegray, 24 temmuz- da hükümetin dış siyasası ve bilhassa anlaşmasından doğan dürüm ile italyan siyasasının ye. ni istikâameti hakkında istizahta bulu. nacaktır. Avusturya - Almanya i