20 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

20 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

* 20 TEMMUZ 1936 PAZARTESİ SON DAKİKA İspanyada son vaziyet Madrid üzerine yürüyüş devam ediyor Üç eyalet daha ihtilâle iştirak etti. Kabinede yeni değişiklikler oldu. Paris, 19 ÇA.A.) — Pari Suar gaze- tesinin Cebelüttarıkdan öğrendiğine gö- ve, isyan etmiş olan kıtaların bir kmı bu sabah Kadiks şehrine gelmiş ve Mad- Tide hücuma devam etmek üsere Sevil garnizonu ile birleşmek maksadiyle bu gehre doğru yürümeğe başlamıştır. Âsi Terin başka bir kısını da bir torpldo muh- ribi refakatinde, Alcesiras'a - gelmişler. dir, Aynı gazetenin Rabat — muhabirinin bildirdiğine göre hükümet tarafından Melillaya gönderilen gemilerin üçü, â- silere itibak etmiştir. Bir dördüncü ge- - mi de Laroş limanına gelmiş ve hemen âsilerle muhabereye girişmiştir. General Franko, Melilladan isyanı idare etmektedir. Sanıldığına göre, is - yan etmiş olan kıtalar, vesiyete hakım dirge nizami mekofaz etmektedirle General Franko, bizzat * çanya gene rallerinden, merclâ S fırkası € küvvetleri at kumandanından taks'; maktadır. 'nın — Cebelüttarık'den 44 bir torpido *'- ziras açıkt- mıştır. Altıncı topta, kışlalar Ve rcmt binalar beyaz bayrak çet * *odir. Barselonda karışıklıklar Marsilya, 19 (A.A.) — Buraya haberler, Barselon'da karı; * kua gelmekte olduğu merket Tafsilat mevcut değildir. Zira muhabe. re kesi Üç eyalet daha ihtilâle iştirak etti Paris, 19 (A.A.) — Havas ajansı- 'nin Rabat'dan bildirdiğine göre, gene- ral Franko, neşrettiği bir radyogramın. da, Endülüs eyaleti ile Valladolid ve Furgos eyaletlerinin ihtilâle iştirak etmiş oduklarını bildirmektedir. Kabinede yeni değişiklikler Madrid, 19 (A.A.) — Hükümetin radyo ile neşcettiği bir beyanname: göre kabinede yeni bazı değişiklikler ylmış, başbakanlık ile deniz bakan- ına Jose Giral, iç işler bakanlığına da general Pozas getirilmişlerdi Kenya'nın müdafaası için alman tedbirler Londra, 19 (A.A.) — Nairobi'den bil- dirildiğine göre, Kenya sömürgelerinin müdafaası için teşkil olunan hükümet komitesi mevcud kıtaların ilgasiyle ye- tine Kenya'da bulunan bütün yabancı - dardan mürekkeb ve ingiliz subayları- 'nın idaresi altında bir kuvvet kurulma: #ını ve dahili asayiş için de yerli müfre zeler kurulmasını teklife karar vermiş- Danzig senasının y Cenvrede şiddetli bir İı:—yefnıi uy: Yahudiler şimdi de Kü- ba'ya göç ediyorlar Amerikalı Vi Kübada alman yahudileri için bir kolo- ni kurmak iznini almıştır. Mumailey - hin ifadesine göre Kübaya beş sene içinde 150.000 yahudi yerleşebilecektir. B. Hitler, * Bayreuth yanında bir çok zevat olduğu — halde, Vagner açılışında — hazır festivalinin muştur. bulün ndırdı B. Bek'in bugün vaziyet hakkında Danzig hükü- meti erkâniyle konusması ihtimali var.. (Başı 1. inci sayfada) artesi günü Danzig hü. ibtimali dolayısiyle iniyle görüşme yardır. Danziz meselesi ve fransız gazeteleri Paris, 19 (A. A.) — Figaro gazete. sinde d'Armesson, Danzig meselesi hak- kında şöyle yazıyor: “İki anlaşmazlık karşısında bulunu. yoruz. Birisi Milletler Cemiyeti ile AL manya arasında öteki de Almanya ile Lehistan arasındadır. Birinci anlaşmı dik bahsinde Almanya, Milletler Cemi- yetinde reylerin parçalanacağını hesab ederek buna güvenmektedir. Pakat ikin. €i anlaşmazlık dolayısiyle leh kamoyu. nün artık sabırsızlanmıya başlamıs ol. duğu sanılıyor. Londrada Fransa ile İn- gilterenin “Büyük deniz devletlerinin #ükütu” nun nizam ve emniyet için ges. termekte olduğu tehlike hakkında dü. şünmeleri fena olmaz.” Fopüller gazetesi diyor ki “Leh kamoyu, D anzig'de met darbesi yapılmasını kol bul etmiyecektir. B. Bek, pek yak, bunün farkına varacaktır.” Ümenite gazetesinden; “Cumartesi günü bir olan fransızlarla ingi'ivlerin ve bel kalıların bir yongının baş gösterm Almanyanın bir sınızı zorlamış oldu. komiseri B. Lester uu bilmiyorlarmış mümksün değildir.” Danziğ Timanend 3n bir İspanyada vaziyet ciddileşti Fastan hareket ederek Kadikste karaya çıkan âsiler Madrid üzerine yürüyorlar Bütün İspanyada ihtilâl çıkmak üzere olduğu bildiriliyor; hükümet tedbir aldı. (Başı 1. inci sayfada) İspanyol kabinesi, vaziyet hakkında konuşmalarda bulunmak üzere bir tsp- antı yapmıştı Öğrenildiğine göre ispanyol Fasında- ki askeri mahfiller, haftalardanberi bil hassa Melilla ve Ceuta'da hoşmudsuzluk aiâmetleri göstermekte idi. — Subaylar, isyan etmişlerdir. Melilla'daki kuvvet - lerin başkumandanı General Romerales subayları toplamış ve kendilerini vazi - felerini yapmaya çağırmıştır. General Romerales, kendi askerleri” tarafından tevkif edilmiş ve öldürülmüşür. Albay Solano, kumandayı eline alfhış ve bu es- nada şehirde bir yangın çıkmıştır. Sivil muhafızlardan bir subay, sosyalist ve komünist gençlerin yardımiyle isyanı bastırmağa teşebbüs etmişti Emin bir kaynaktan bildirildiğine görel hükümet küvvetleri, âsileri bozguna uğratmışlar ve isyan etmiş olan subay- dar fransız Fas'ına kaçmışlardır. Asilerin İberik yarımadasına çıkma- larının önüne geçmek için Fas kıyıları. na bir takım harb gemileri gönderilmiş- ti Burgez ve Pamplüno'da kargaşalık - lar çıkmıştır. Madrid'de sükün hüküm - sürmekte olup kuvvetli polis müfrezeleri, motör- Jü kuvvetler ve sosyalist ve komünist milisleri boyuna sokaklarda devriye gez- mektedirler. İsyan ne zaman başladı? Kazablanka, 19 (ALA.) — İspanyol ğunu söylemekted r. Hatt, âsiler Tetuan'daki yüksek komiserlik binası - mır da işgal etmişlerdir. İspanyol Fasın. da oturan birçok kimseler, fransız - Fa. sına sığınmışlardır. Kanarya adalrından gelen Franko, evelisi varmıştır. Asilere düşman olan halkın bir kıs- gün ispanyol amı, umümi grev ilân etmiştir. Birçok katiller vukua gelmiş haber verilmektedir. İspanyol Fasına 12 vapur dolusu asker gönderildi Cebelüttarik, 19 (ALA.) — Havas a. jansının muhabiri, ispahyol kıtaları ta- #ıyan 12 geminin Fas'ın İspanyol böl- gesine hareket için emir almış oldukla- tını bildiriyor. Haber alındığına göre bu bölgede ihtilâlciler - vaziyete hâkim bulunmaktadırlar. Dolaşan bir şayiaya göre İspanyada da ihtilâl çı çıkmak üzeredir. Denild Kartaca'da ve Tor- rol'da bulunan harb gemilerinde isyan çıkmıştır. Örens'de arbedeler zuhur ct miştir. Melilla'da vaziyet Raba ile Fas'ın Laroş'daki Siz konsoloshanesi arasında telefon mı haberatı kesilmiştir. Dolaşan bir şayiaya göre Melilla'da Raba, 19 (AA.) ispanyol bölgesinde ran- lejyon etranjer de isyan etmiş ve birçok şehirlerde askeri ayaklanmalar olmuş - tur. Ayaklanma ve sol cenah gazete Madrid, 19 ÇA.A.) — Sol cenah ga zeteleri, sansür tarafından çıkarılmış yazıların boş kalan birçok beyaz sütun- lariyle çıkmıştır. " El Sosialista” gazetesi, partisinin bir beyannamesini neğr tir. Bu beyannamede işçiler, bu müşkül dakikada sakin v Juyanık bolunmağa Çağırılmakta ve İşçi kurumlarının kayıt Sız ve şartsız olarak tamamen hüküme « tin emrine hazır. bulunduğu bildiril - mektedir. Âsiler, İspanyaya ihraç hareketi yapıyorlar Cebelüttarık, 19 (AA.) — Havas a- janst tarafından bildirilen ve henüz tceyüt etmiyen şayialara göre Fas'daki spanyol askerleri, Madrid üzerine yürü- mek üzere İspanyaya bir ihraç ameliesi yapmak tasavvurundadırlar. K, 19 (ALA) — Öreenil- göre Fas kıtaları bu sabah Ka - diks'de karaya çıkmış olup bu dakika - da Sevil yoliyle Madrid üzerine yürü - mektedir. Sevildeki kıtalar da- zaten bunlara ilihak etmiş olup beraberce Madrid üzerine yürümektedirler. Âsilere karşı alınan tedbirler Madrid, 19 (A.A.) — El sol gazete- si, beraberlerinde sivil muhafız müfre zeleri bulunan Rio Tinto maden işçileri bir çok dinamitlerle mücehhez oldukları halde âsilere karşı savaşmak üzere Se- vil'e hareket ettiklerini yazmaktadır. Aynı gazete, bombalar yüklü olan 40 tayyarenin bu sabah Malaga, Kadiks, Tetuan ve Melilla üzerine — hükümetin beyannamelerini atmak üzere Kuatro Vicntos tayyare meydanından havalan- mış olduklarını bildirmektedir. Dolaşan bir şayiaya göre tayyare yüzbaşısı Reksaç, Sevil ve Ceuta âsile- rini bombardıman etmiştir. Umumi grev ilân olundu Madrid, 19 ÇALA.) ün tamamiyle kuruluncaya kadar umumi grev ilân etmişlerdir. Grevler, örli idare ilân edilen yerlerde otomatik sürette. başlıyacaktır. İşci sendikala- Kabinedle yapılan değişiklikler Madrid, 19 (A.A.) — Kabinede de- Bişiklik vücuda getirilmiştir. Yeni kabi- nede cumuriyetçiler - birliğine mensub bakanlar ile sol cenah - cumuriyetçil partisine mensub 3 ve mülli cumuriyet- kta. çiler partisinden 3 bakan bulur: dır. Yeni dış işler bakanı, B. Justino As- karate, 39 yaşında olup cumüriyeti kur- muş olan partiye mensubtur. ete hâkim ol duğu söyleniyor Paris, 19 (A.A.) — Madrid'den yarı resmi bir kaynaktan dün akşam alınan bir telerafta hükümetin vaziyete tama- mivle hâkim bulunduğu ve dört gene- ralin tevkif edilmiş olduğu bildirilmel te idi. Asiler liderinin binmiş - olduğu tayyare, hükümete sadık kuvvetlerin e- dine dürmüştür. İsvanya- Pas'ında kıtaların başkumandanı, general Mora- hükümete sadık 10'dur. Madrid, 19 (A.A.) — Hükümet bu sabah saat 10,30 da radyo ile bir tebliğ nefretmiştir. Bu tebliğde Barselon'da or- dunun örf idare ilân etmiş olduğu ve fa- kat varmak istediği gayeleri elde edeme- bildirilmektedir. Sivil muhafızlarla hücum — kıtaları ve polis yenmişlerdir. Asiler, likleri gibi yaralıları da miş bulunduğu kuvvetleri âsileri bir çok ölü ve, LONDRA'DAKİ KOMPLODAN SONRA: Yeni ihtiyat tedbir. leri alınıyor Londra, 19 ÇA.A.) — Geçen dolayısiyle kıral dinastisinin emniye. tini sağlamlaştırmağı temine matuf ted. birler yakında kuvvetlendirilecektir. Daha şimdiden bir takım ihtiyat tedbir. leri alınmıştır. Filhakika, emniyeti u. Mumiye idaresi, gece gündüz hükümda. ın şahsını muhafazaya memur güzide küvveti artırmak için yeni müfettişler tayin etmiştir. İngiltere kıralının yakında Fransaya yapacağı yolculuk esnasında emniyeti meselesi derin tetkiklere tâbi tutulmuş polis makamları a. rasında görüşmeler yapılmıştır. Londrada araştırmalar Londra, 19 (A. A.) — Polis bir çok yerlerde araştırmalar yapmış ve mühim mikdarda patlayıcr maddeler, silâh ve cepane bulmuştur. İrlanda cumuriyet partisine mensub 6 kişi tevkif edilmiş. tir. Frankfurter Saytung'a göre Almanya sulh plânını nasıl gerçekleştirecek? Frankfurt, 19 ÇA.A.) — Frank: furter Saytung, diyor. “Almanyanın sulh plânı kon- feranslı veya konferanssız — ve Müşterek bir metod kabulü müm- kün olmadığı takdirde bir taraf - İt olarak merhale merhale ger - çekleştirilecektir Aynı gazete ilâve ediyor Bizim silâhlr kuvvetimiz her türlü adaletsizliği defet Be yeter. Biz bunu 7 mart tarihi, de isbat ettik. Almanyaya karşı yapılacak her türlü tecavüz ve her nevi ittifak bizi hiçbir. suret- le — şaşırtmıyacaktır. — Üçüncü Rayh, komşularımızın - ittifaklar sıyasasının kayak yolundaki ha - kiki veya zahiri teslihat arttırma- larını telâfi edecek derecede kuvvetlidir .Bununla beraber Al- Manya ilk vermiş olduğu sözün ilerisine geçmiyecek ve bir had - den zivsde silâhlarını arttırmıya- caktır.” Kısa Dış Haberler * Londra — Deyli Herald gazetesine göre, Nevyork'a varmış olan ingiliz ban. kası direktörü Montagü, amerikan - in. &iliz ve fransız paraları arasında müs. takar bir kambiyo kurulması için ko: 'nuşmalarda bulunacaktır. * Paris — Fransı konuşmaları neticelenmiş ve mukavele - Polonya ticaret imzalanmıştır. R. Peker'in İnkılâb Dersleri linde basılmıştır. 124 sayfa tutan iniz. basma masrafı kar- zt muhafaza etmektedir. Huclla'da hü- kümete tarafdar olan garnizon âsi kuv- vetlere karşı harb etmek üzere Sevil'e doğru yola çıkmıştır. Bilbao'da halk hükümeti, valiyi ve cumuriyeti alkışlamışlardır. Kadiks'de hükümete tarafdar olan kuvvetler valiyi ve mumaileyhin sara- yında kuşatılmış bulun Tını kurtarmak için lerdir. Evvelki gece Madridde hiçğ bir hâ- c olmamıştır. n hücum kıtala- lere hücum etmişe çoktur. Bunların arasında her rütbeden subaylar vardır. Âsilerekarşı yapılan ha- tekâta hava kuvvetleri de faal bir suret- te iştirak etmiştir. Âsilerin ihraç haret-etine karşı alınan tedbirler Malaka'da donanma Lejyon Etranjer ile Faataki ispanyol kıtalarmın İspan- 'Yava gaçmesine enetl Almak icin boğa. Madrid bu sabah normal bir hat teriyordu