30 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

30 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

:w TEMMİUZ 1936 PERSEMBE SON DAKİKA ; panyada son vaziyet  Sevil, 29 ÇA.A.) — Hükümete sadık denizaltı gemisi isyancıların bir de. niz tayyaresi tarafından batırılmıştır. Cebelüttairk, 29 (A.A) — Bugün öğleden sonra isyancıların bir deniz tayyaresiyle hükümete aid iki tahtel- bahir arasında bir müsademe >'muştur. siler bir denizaltı gemisini batırdı “Tayyare on beş dakika müddetle tahtelbahirleri bombardıman - etmiştir. Bunlardan biri dalmış ve bir daha su yüzüne yükselmemiştir. Binaenalyh bu tahtelbahirin battığı zannediliyor. Diğe- Ti ise Malaga'ya “oğru yol alırken gö- Tülmüştür. Âsilerin umumi karargâhı Lizbon, 29 (ALA.) — Royter: Sevil radyosu General Frankonun Şastan Se- vile gelerek isyancıların umumi kara göhınt burada kurduğunu bild'rinekte- “Tanca, 29 (A.A.) — İspanyol Fasın- da vaziyet isyancıların kontrolu altı da tamamile normal bir şekil almıştır. Yeni üç tayyare “Tanca, 29 ÇA.A.) — Emin kaynaklar “Tetuan karargâhında yeni üç tayyare görmüşlerdir. Bunlardan birisi üç mo- törlü Yunkers tayyaresidir. Ceutaya da küçük modelde iki deniz tayyaresi gel- miştir. Handay, 29 (A.A.) — Havasın hu- susi muhabirinin öğrendiğine göre, yancılar Oyarzun - Astigarraro hattın- da tekrar toplanmaya muvaffak olmuş- lardır. Ve iki koldan San Sebastien ve Pasagos üzerine yürümeğe hazırlanıyor- har, Muhakkak olan bir şey varsa o da şimdiye kadar henüz kati bir muhare- beye girişilmemiş olduğudur. *** Berlin, 29 (A.A.) — İspanyanıg bu- radaki büyük elçisiyle elçilik ikinci kâ- tibi ve ataşemiliterin İstifa ettikleri bildirilmektedir. Yeni birhabeş hükümeti kuruldu Hartum, 29 (ALA.) — Habeş kızıl- haçındaki eski İrlanda ataşcsi Brophi- Tin bildirdiğine göre, garbı Habeşistan- da müstakar bir bükümet kurulmuştur. Milletler Cemıvetm Lonc rasında cevab veren Eden Avrupa devletlerin- 'den bazrlarının vaziyetinin ingiliz hü- kümetini endişeye düşürdüğünü itiraf etmiştir. Milletler cemiyetinin tensikine aid Bu hükümet Galla kabilelerini temsil etmekte ve 160.)00 kilometre murabbar toprağı kontrol etmektedir. inreformu meselesi projede azınlıklar vaziyetlerini — 1slah hususunda göz önüne alınmasını isti. yen aynır hatibe cevabında — Eden, bu meselelerin yalnızca azınlıklar antlaş malarını imza edenlere aid bulunduğu- 'nu söylemiştir. BB. Blum ve Delbos elçimizle konuştular Paris, 29 (A.A.) yor: Başbakı bakanı Delbx Havas ajansı bil- Blum ile Hariciye * bugün Türkiye büyük Almanyanın sömür Paris, 29 (A.A.) — Havas ajansı bil- diriyor: Övr gazetesi, Londradan haber alıyor: Sömürgeler bakanlığı, Ah yaya Afrikanın muhtelif sömür ge) den bir mikdar verilmesi hakkında gi di bir plân hazırlamaktadır. elçisi Suad Davaz ile uzun ve samimi bir uşlardır. örüşmede bulun geleri verilecek mi? Sömürgeler bakanlığı, dün bu plânı hazırlarken Almanya da Londraya bir 'nota göndererek sömürgeler erazisinin yeniden tevzi edilmesini istemiştir. Bu nota, cevabsız kalacaktır. Filistinde çarpışmalar oluyor Dağlık arazide ask Kudüs, 29 (A.A.) — Dağlık erazide ilalcilere karşı yapılmakta olan ase keri hareketlere devam / olunmaktadır. Bu hareketlere bombardıman - tayyare- leri de iştirak etmektedir. Pazartesi ve salı günleri Samari dağlarında bir çar- 'a olmuş ve ihtilalciler mağlâb e- miştir. Nablus bölgesinde bir polis eri harekât başladı müfrezesi hücuma maruz kalmış ve vu- kua gelen çarpışmada bir ingiliz polisi ile on arap ölmüştür. On altı arap öldü Kudüs, 29 (A.A.) — Nablus ile Tul Kerim arasında vukua gelen - müsade- mede ölen arapların mikdarı on altıdır. Bunlardan sekizinin Tul Kerim yakı. mında tayyareler tarafından açılan mit- ralyöz ateşi ile telef edilmiş oldukları zannedilmektedir. İki arab, tevkif edil- ULUS Faşist teşkilâtı Paris polisi bazı ve- sikalar ele geçirdi Paris, 29 ÇA.A.) — Feshedilen f ist cemiyetlerin tekrar kurulmakta duklarına dair vuku bulan ihbarlar zerine bir çok araştırmalar yapılmış ve bu arada “Sovyet aleyhtarları komite- si,, merkezinde araştırmalarda bulunul- muştur. Polis bir takım vesikalar ele geçirmiş ve bunlı İngiltere yeni bir Küin Meri yapıyor Londra, 29 (A.A.) — Hazine mali- ye müsteşarı B. Morrison, dün öğleden yara avam kamarasında maliye nazız bir Kuin Meri vapuru — yapılmas için bir konturat aktedilmesini ta etmiş olduğunu bildirmiştir. Bu havadis, deniz mahfillerinde memnuniyet uyandırmıştır. Vapur, ağustos ayr sonunda - inşaat tezgühlarına konulacak ve kralın - taç giyme töreninde, 1937 senesinde denize indirilecektir. Bu inşaat sayesinde üç yüz bin a- meleye iş temin edilecektir. Vapur, vaftiz merasimi icra edilinceye kadar 552 numarayı taşıyacaktır. 29 (A.A.) — Deyli Telgraf e göre Cunard kumpanya Kuin Meri sisteminde yeni bir gemiyi yakında tezoâha kovacaktır. Bu yeni gemi Kitlin Mariden iki bin tonilato da- ha büyük olacaktır. Muhaliflerin vaziyeti dolayısiyle B. Baldvin Londradan ayrılmıyacak B. Baldvin Londra, 29 (A.A.) — Haber alındı- #ına göre başvekil B. Baldvin, siyasi düşmanlarının fırsattan istifade ederek böyle birçok milletlerarası görüşmele- rin cereyan ettiği bir sırada aleyhinde tezvirler yapmalarından korkarak mı zuniyetini Aix les Bainsde geçirmekten vazgeçmiştir. Siyasi mahfiller, kümetin ataletiyle başvekilin eneriiden mühalefetin, hü- mahrümiyetinden sıksık tenkid eylemiş olduğunu hatırlatmaktadır. Eğer B. Baldvin önümüzdeki aylar icinde Londradan uraklaşmış bulunsa, ibtimal muhalefet, hücumlarını —daha da artırırdı. Londra, 29 (A.A.) — Hazine baka- 'mr B. Nevil Çemberleyn damla hastalı- ğından cahatsızdır ve odasından cıkma- vil Cemberlevn basta maktadır. | HABERLER v >tla İSPANYOL İSYANININ ON İKİNCİ GUNU Hükümet kıtalarının büyük taarruzu başladı Hükümet kıtalarının kazandıkları bildirilen zaferleri, âsi General Lano yalanlıyor - Çarpışmalar devam edi- yor - Oyarzumda çetin bir harb oldu İspanyadan kaçanlar Cebelüttarıka iltica ediyorlar (Başı 1. inci sayfada) Lizbon, 29 ÇA.A.) — Madrid ile Liz- ben arasındaki taşın dün akşamdan be- vi kesiktir. İspanyol katolik lideri Gil Robles, bir ingiliz vapuru ile Bulogne'den bu: raya gelmiş ve Lizbon'da bir kaç gün istirahat edeceğini söylemiştir. Yabancılar ayrılmakta devam ediyor Londra, 29 ÇALA.) — Royter ajansı bildiriyor İspanyadaki isyanın 12 inci günü o lan bugün dahi İspanyada bulunan ya- bancılar kafileler halinde memleketi ter- ketmektedirler. Şimdiye kadar 800 ka- dar yabancı / Marsilya'ya, - Bayonne'e, Lizbon'a gelmişlerdir. Marsilyadaki ingiliz konsolosunun de- diklerine göre, Barselon'da daha 1600 ingiliz tebaası kalmıştır. Saint-Sabastien bölgesinde hükümet tarafdarı kuvvetlerin muvaffakiyet ha- Mad- rid'in şimalindeki dağlık arazide şimdi- dinde bulundukları sanılmaktadr. lik sükün var ise de bunun kısa bir müddet süreceği tahmin edilmektedir. Cenubta âsi general - Franko büyük bir hücuma hazırlanmakta ve Bürgos mıntakasında âsi general Mola da taraf- darlarını organize etmektedir. Diğer taraftan Madrid hükümeti de boş durmamatka ve mühtelif isyan böl- gelerine milis kuvvetleri göndermekte- dir, Amerikalıları almak Vaşington, 29 ÇALA.) — İki ameri- kan zırhlısı Bilbao açıklarına gelmiştir. Bu zırhlılar İspanyadaki amerikan elçi- liği emrinde bulunan Cayuga gemisin- deki talebeyi alacak ve yerine bahriye askeri koyacaktır. Amerikan Öuiney kruvazörü de A cante'e gelmiştir. - Bu kruvazör orada beklemekte olan 148 amerikalı ile ame- an sefaretine iltica etmiş olan diğer yabancıları alacaktır. Âsilere dört tayyare Londra, 29 (A.A.) — İngilir demir. yollar kumpanyasının bir delegesi, Bor- do'da karaya inmiş olan kumpanyaya a- id dört tayyarenin - ispanyol - âsilerine gönderilmek üzere yola çıkarılmış oldu- Huna dalr olan yayıntıları yalanlamak- tadır. Delege, bu tayyarelerin fihakil sa tılığa çıkarılmış olduğunu, ancak Liz- bon'da teslim olunacağını söylemiştir. Milletlerarası sendikalar fede- rasyonunun bir kararı Brüksel, 29 (A. A.) — İşçi sosya-| enterna nali büroları ile milletle Ç kalar federasyo: nunun - müşterek olarak “akdetmiş oldukları celsede bir — beyanname süreti kabul e- dilmiştir. Bu be: yannamede bütün işçiden her yerde B. Jil Robles ve her fırsattan faydalanarak ispanyol amelesi ile olan tesenüdlerini izk w et meleri taleb olunmaktadır. Beyandame. de netice olarak deniliyor ki: “.Bütün demokrat - devletlerden is- panyol devletinin müdafaası iç olan vasıtaları elde edebilmesini talcb etmelerini isteyiniz., zarurl Fransızları taşıyan gemiler Port Vendres, 29 ÇALA) — Valene cia'dan gelmekte olan Albatros Torpida muhribi, buraya gelmiş ve fransız teba 'asından altmış kişi getirmiştir. Diğer taraftan Kersaint torpido muh- ribi, 69 yolcu çıkarmış ve Barselon'a hareket etmiştir. Orada fransız tebaasır 'nın memleketlerine nakli — işine iştirak edecektir. Duguesne kruvazörü ile Gassard ton pido — muhribinin bugün Barselon ve Carthagene'den buraya - gelmeleri bek- denilmektedir. San-Jean-de-Luz, 29 ÇALA.) — Bekk 'dona adındaki alman vapuru, Santander 've Bilbao'ya uğradıktan sonra buraya gelmiştir. Vapurda 90 yolcu vardır. Amerika elçisi de ayrıldı Sant-Jean-de-Luz, 29 (AA) — İm panya'daki Amerika büyük elçisi B, Clas 'ud Powers, Cayouga adındaki amerikani gambotu ile buraya gelmiştir. Elçi, ka rası ve elçilik kâtiblerinden biri burada karaya çıkmışlardır. 29 ÇA.A.) — Cebelüttarık valisi general Harrington İngilterede geçirmekte olduğu iznini yarıda bıraka- rak memuriyet mahalline dönmürtür (Sonu 5. inci sayfada) Londra,