27 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

27 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

JAPON BUHRANI Japonyadan gelen haberler, bu uzak şerk memleketinin bir haftadan beri bü- 'yük bir buhran içine atıldığını bildirmek- tedir. Hirota kabinesinin istifasına se. beb olan buhran, ordu ile siyasi partiler gıkmıştır. Buhran parlamentonun aç ması ve Hirota hükümeti tarafından par- İnmentoya tevdi edilen büdce ile başlı. yör. Japon orausunun japon devlet meka- mizması içinde hususi bir vaziyeti vardır. Japon ordusu otonomdur. İşlerine sıya- set adamlarını karıştırımaz. Doğrudan doğruya imparatora bağlılık iddiasında. dır. Sonra kendi başmna siyasi teşebbüs- lere girer, Mançuko'nun istilâsı, japon ordusunun, japon hükümetinden müsta- kil olarak verdiği karar neticesidir, Ja- pon askerleri şimali Çinde ihtilaflar çe karırlar. Çin hükümeti ile müzakereye Birişirler. htlafları hallederler. Son za- Manlarda japon ordusu arasında japon Politikacılarına karşı da bir husumet be- lirmiştir. Politikacıların memleket men- faatından ziyade kendi mentaatleri için galıştıklarını iddin ediyorlar. Bühassa Mançurya'daki muvaffakıyetli teşebbüs. ten sonra bir nevi askeri faşizm de gittik- çe küvvetlenmektedir. Bu hareketi endişe ile telâkki eden japon siyaset adamları ve bilhassa parti adamları, Hirota kabi- nesi tarafından parlamentoya tevdi edi- len büdcenin askeri tahsisat faslına iti- raz etmişlerdir. Ve bu arada ordu hak. kında da ağır sözler söylemişlerdir. Har- biye nazırı, söylenen sözlerden orduya hakaret manası çıkacağını” söylemiş ve evab vermek istemiş isede susturulmuş. tur. Büdce hakkındaki teklifinin çok (e a karşılandığını gören başbakan Diyet ve bu 1da da partiler ile anlaşa- madığından istia etmiştir. erine unparator yeni japon bükümetinin teşkili vazifesini general Uzaki'ye vermiştir. Ancak bu dakikaya kadar generalin hükümeti teşkile muvaf- fak ol Filhak'ka göneradin aldığı vazife de kolay değildir. Çünkü hem parlamento yani siyası par. tilerin itimadını baiz, hem de - ordunun kabul edeceği bir hükümet teşkili lâ- zımdır. Ordunun iki şart ileri/ sürdüğü bildiriliyor: 1 — Yeni hükümete siyasi partilere mensub, bakanların alınmamaz 2 — Hukümet teşkil edildikten son. ra parlamentonun feshi, Japonyanın belli başlı iki siyasi par- 'tisinin bu buhranda beraber yürümekte oldukları anlaşılıyor. Japon partileri ile ordu arasındaki bu ihtilâfta tahmin e- di bu, Japonyada askeri bir diktatörlüğün kurulması demek olacağı gibi, uzak şark barışı da tehlikeye düşebilir. A Ş. Esmer Ordu galebe çalacak olursa, ŞİDDETLİ BİR CENUB RÜZGÂRININ YAPTIKLARI Elbe uehri kenarın- daki elektrik santral- ları işlemez oldu Hamburg, 26 (A.A.) — Denizin yük- selmesi ile Elbenin suları da yükseldi inden elektrik fabrikaları dün öğle- den sonra işlemeye başlamıştır. Fakat bu salâhın daha nekadar zaman devam edeceği malüm değildir. Cenub rüzgârı- 'nin suları yeniden denize itmesi muhe temeldir. Hamburg. 26 ÇALA.) — Menhof e dektrik sanıtralı da dün gece clektrik ereyanını kesmeye mecbur - olmuştur. Sebebi şiddetli cenub doğusu rüzgürı ın Elbe nehri suyunun seviyesini pek ziyade alçaltmasıdır. Hamburg itfaiye tefaiye, Menfof kanalında suları tutacak bir ba--| alayının yardımı istenmiştir. Taj tesisi için derhal işe başlamıştır. Bu Süretle santralı çalıştırmaya kâfi yun toplanacağı ümid edilmektedir. ULUS DIS HABERLERİMİZ L İ Prtrrrr ee M Japon hükümet merkezi Tokyonun yeni kısmında bir bulvar Japonyadaki kabine buhranı devam ediyor General Ugaki ordudan muhalefet görüyor Tokyo, 26 (A.A.) — Domei ajansı bildiriyor: Siyasi vaziyet ağır, fakat muntazam bir surette General Ugakiye müsaid olarak inkişaf etmektedir. AL ve kitap sergimiz Türk - Elen Huğunun adaki resim de bir tezahürü — oldu Ça Atinadaki sergimizi gezen Yunan Kıralı Majeste Jorj I1 Atina, 26 (Hususi) — S. M. Kıralın, Veliahdın, hemşireleri Prenses İren'in ve amcaları Prens Jorj'la Başvekil B. Metaksasın, birçok eski bakanların ve kordiplomatiğin huzuriyle açılan türk kitab ve resim sergisi her gün binlerce kişi tarafından gezilmektedir. Parmassos cemiyeti reisinin nutkiy. ke, elçimizin kırala hitaben irad ettiği cevabi nutuk, hazır bulunanlar üzerin. de çok büyük bir tesir uyandırmış ve şiddetle alkışlanmıştır. Gazeteler sergimizden büyük bir tak- dirle bahsetmektedirler. Gayesi türk sa- natınf dostlarımıza tanıtmak olan sergi, türk « elen dostluğunun yeni bir teza- hürü addolunmaktadır. Yugoslavya - İtalya münasebetleri Roma, 26 (A.A.) — Alman ajanaı bildiriyor: Salâhiyetli mahfiller, İtalya ile Yugoslavya arasında bir karışmazlık. Paktı görüşmeleri hakkındaki haberleri yalanlamakta, — bununla — beraber, iki memleket arasındaki münasebetin salâ- hından bahsedilebileceğini bildirmekte Salâhiyettar mahfillere göre, Gene ral, askeri şeflerle müzakereye giri meden evel vakit kazanmaya çalışmak- 'ta ve muhalefete hâkim olmayr bekle- mektedir. Tokyo, 26 (A.A.) — Asahi gazete- sine göre, Prens Kanin ile eski Sü ba- kanı General Teranşi / ve askeri ve terbiye enstitüsü Enspektörü Gene- ral Suğiyama neşrettikleri müşterek bir beyannamede Gencral Ugaki yeni kabi- neyi teşkil ettiği takdirde ordunun bir Sü bakanı göstermiyeceğini bildirmiş- derdir. General Teranşi şahsen general U- gakiye, bütün askeri şahsiyetlerin ka- bine teşkilinde kendisi ile işbirliği et- Bu demarş üzerine General " Ugaki ordu ile görüşmelerini keseceğini bil- dirmişti: İyi malümat alan mahfiller bu be- yanatın muvaffakiyetsizlik olduğu ka- nantindedirler. Ki n için olduğu bilinmiyen| bir kruvazör inşa ediliyor Roma, 26 (A.A.) — İtalyada Sov- yetler Biri inşa edilmekte olduğu ve tezgâha ko- 'nulan 3000 tonluk bir kruvazörün de Tokyodan değil, Moskovadan / sipariş edilmiş olduğu hakkında şayilar do çi hesabına harb malzemesi İngilterde niyabet meclisi meselesi Londra, 26 ÇA.A.) — B. Baldvin bu- gün öğleden sonra Avam Kamarasında kıralın bu beyannamesinde - mebuslare dan, veliahdin 18 yaşına - gelmesinden evvel hükümdarın vefatı halinde ve ya- hud kırallık erazisinden hariçte bulun. mak gibi sebeblerle doğrudan doğruya hüküm süremiyeceği takdirlerde vazife görecek olan bir niyabet meclisi hakkın-| da lâzım gelen kanün projesinin kabu. Tünü istemektedir. Başbakan sonra Avam / Kamarasına bu beyannameye verilecek cevab metni hakkında bir teklifte bulunmuştur. Ta- Tebedilen tedbirlerin acele olarak alına- cağını bildiren cevab metni — ittifakla kabul edilmiştir. Londra,26 (A.A.) — Kıralın parla- mentoya beyannamesi Lordlar Kamara- sında Lord Krommer tarafmdan okun- muştuür. Sovyet tedhişçilerinin muhakemesine devam edildi Moskova, 26 (A.A.) — Bügün bir- gok suçlular dinlenmişt irya Troç- kist teşkilâtından Boğuklavaki, sabotaj hâdiselerini anlatmıştır. Akşam celsesinde Siberya teşkilâtının şefi Muralof dinlenmiştir. Çestof 1932 de Kuznetzk havzasında alman casusla- riyle temas etmiş olduğunu itiraf etmiş ve sabotaj hareketini uzun boylu i- zah etmiş, Piyatakof'tan nasıl - direktif aldığını anlatmıştır. B. Hitler 30 ikinci kâ- nunda bir nutuk verecek Berlin, 26 (A.A:) — Resmi olarak haber verildiğine göre, nasyonal - sos- yalizmin iktidar gelişinin kâ- İ saat 13 de top- Janacaktır. B. Hitler hükümetin beyan- namesini okuyacaktır. Bütün almanlar bu nutku dinliyebilecekler ve fabrika ve müesseselerle bütün işçi ve memur- lar oparlörlerin - önünde — toplanacak- dardır. mevküne dördüncü yıldönümü olan 30 il 'nunda, Rayiştag mecl Saat 17 de alman kabinesi toplana- cak ve- saat 20 de Hitler şerefine fener alayı tertib edilecektir. 30 ikinci kânunda bütün almanlar evlerini dona- daşmaktadır. SON DAKİKA Sancak'ta tacaklardır resmi lisan türkçe olacaktır Cenevre, 26 ÇA.A.) — Bugün öğleden sonra İskenderun Sancı nılacak lisanlar meselesinde bir anlaşma vukua gelmiştir. Resmi lacak fakat konsey lüzumlu görürse arabcayı ikinci resmi lisan olarak kabul e debilecektir. Türk - İngiliz tic et iş bir Londra, 26 (A.A.) — Avam Kamarasında, ingiliz hükümetinin Türkiyede İngiltere ticaretinin inkişafına müzaharet edip etmediği ve yardım ediyorsa bu- Nu nasıl yaptığına dair sorulan bir suz cevaben denizaşırı ticaret bakanı Vallas “evet, demiş ve iki milyon 750 bin sterling tahmin olunan bir çelik fabrikası- 'nın kurulmasında ihracat kredi servisi ilâve etmiştir. n Prasserts ile işbirliğinde bulunduğunu Ordunun Ugakiye muhalefeti tavsadı Tokyo, 26 (A.A.) — B. Ugakinin başvekâlete getirilmesini tasvib etmiyen ordu mensuplarının muhalefeti eski şiddetini kaybetmiştir. Asahi Chimboun gazetesi sabık harbiye nazırının henüz kaydetmektedir. beyanatta - bulunmadığını B. Uğaki aleyhinde Amerika felâketine aid rakamlar Nevyokr, 26 (A.A.) — Taşmalar neticesinde ölenlerin mikdarr 194 kişidir. Bundan başka bin kadar kayıb vardır. Melcesiz kalmış kimselerin mikdarı 650000 dirler. i bulmuştur. Suların, bilhassa Missisipi vadisinde felâketli bir surette kabarma ından korkulmaktadır. İhtiyat tedbirleri alınmıştı VAT HATAY; SON SAFHA ç Cumhuriyet'te lemail Müştak, Tam 'da Ahmed Emin Yalman, Son Posta'da Muhiddin Birgen, bir prensip anlaşmar #sına varıldığına dair Cenevreden - gelen haberleri memnuniyetle fakat - şimdilik ihtiyatla karşılamak lüzumuna işaret e- derek fransız hükümetinin bizi artık ol duğumuz gibi görmeye - başlar Türkiyenin aslâ sulha ve süküna aykırı” n bütün hareketlerde - bulunmiyacağı dünyaca anlaş leri önleyeceğini tebarüz ettiriyor ve henüz kati bir hal şekline varılmış olma makla beraber neticeyi daha büyük bir emniyetle bekliyebileceğimize işaret e- diyorlar. Kurun'da Asım Us, Başvekil İsmet İnönü'nün on beş gün önce C. H. Kamutay grupunda, daha on beş. gün sabredilmesi hususundaki — beyanatını hatırlatarak, Başvekilin millete - vermiş olduğu mühletin artık bitmiş olduğuna işaret ediyor, ve sürüncemede kalmaya tahammülü olmuyan bu hayati mesele üzerinde hükümetin yeniden milleti ay- dınlatmasını istiyor. GARBTA YENİ KIMILDAMALAR Son Posta'da Muhiddin Birgen, in- Biliz ticaret nazırının Amerikaya gilmiş olduğunu ve onun arkasından da Fran- sanın maruf iktisadcılarından eski nazır Jorj Bone'nin Vaşingtona farnsız elç tayin edilmiş olduğunu - hatırlatarak bu hâdiseleri, garb demokrasileri arasında yeni bir sulh ve iktısad nizamlanmasına doğru görülen umumi bir temayülün a- lâmetleri addederek şöyle diyor: “Bu vaziyet karşısında bizim gibi memleket. lerin sürprizler karşısında kalmamaları için dünya hareketini daha fazla takib ederek kendilerini her gün inkişaf eden yeni şartlara uydurmaları lüzımdır. MİLLİ MİSYONERLER S Haber'de Vâlâ Nurettin, İstanbulda açılmış olan halk sanat ” mekteblerinin rek, Anadolu kasabalarında halkın pra- 'tik görgü ve bilgilerden ne kadar mah- vum olduğunu ve rahat yaşamaya dair '€n basit malümatın ne kadar meçhul kak dığını anlatıyor ve pratik gördüğü bir teklifte bulunuyor: Bütün Halkevleri- mizin sayısınca talebesi olacak bir Halk- evi öğretmenleri kursu açılsın, - burada idealist gençler her türlü sıhat veya ha yat bilgilerini öğrenerek mevcud Halk- evlerine birer yeni hayat misyoneri olar Güzel bir teklif, fakat “milli müsyo- 'ner” tabiri bilmeyiz, burada tam yeria- de kullanılmış midir? MATBUAT KANUNUNUN BİR MADDESİ Akşamda okuduğumuz bir makale, matbuat kanununun intihar haberlerinin 'neşrini meneden maddesinin değiştiri- mesi lüzumunu ileri sürüyor, ve intihar haberlerini garib bir surette neticelenen kazalar şeklinde yazan gazetelerin za- ruri bir yalancılıkta bulunduklarını, har kikatte ise okurların artık bu haberlerin 'asıl mahiyetini öğrenmiş olduğunu an- İatarak bu garib vaziyete bir nihayet ve- rilmesini istiyor. BİR MÜNAKAŞA Açık Söz'de B. Yunus Nadi'yi mewe zu ittihaz eden bir ikâ karikatür ve yar zının intişarı dolayısiyle evelki gün Cum huriyette bu gazete hakkında / şiddetli bir yazı çıkmıştır. Dün de Açık Söz'de Etem İzzet ve Nizamettin Nazifin im- zalarını taşıyan ve Cumhuriyet'le başe muharririne hitab eden çok şiddetli ce- vablar okuyoruz. Hakaret çerçevesi içi- 'ne girdikleri için burada hulâsa bile e demiyeceğimiz bu gibi neşriyatın müp- terek gayeler uğrunda birleşmesi gere. ken gazetelerimizi biribirine düşürmesi herkesçe ancak esefle karşılandığı mu hakkaktır. Almanyada ormanlar için yeni bir tedbir Berlin, 26 (A.A.) — Nasyonal sosyar Ülrlerin “slrmi siyarla Gocanlli Tn bi Gi K e sullerinin satış muameleleri, devlet ka. ialesdiain. vüceceği vakamkülyekı tabi bit SK Kanun, bugünkü kanunlar ceridesim e intişar etmiştim — ——— ———