27 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

27 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

Milletler Milletler Cemiyeti sarayı Cemiyeti Ham maddeler meselesini tedkik için bir komisyon ayırdı Danzig meselesi etrafında anlaşmıya varıldı Cenevre, 26 (A.A.) — miyeti konseyi porunu kabul ettikten sonra, maddeler meselesinin tetkiki komisyon teşkil etmiştir. B. Delbos enternasyonal iş büro sundan bir mümessilin de bu komisyon işlerine iştirâkini taleb eylemi iptidat in bir B. Eden ise İngilterenin bu meseleye| hususi ehemiyeti belirtmiştir. B. Delbos'un Raportör Kimarnisi teklifini yerinde bulrm zerine konsey bu tekli sir. Konsey husust içtimamnda İngilte- rede kıralın taç giymesi şenlikleri do- layısiyle önümüzdeki konsey — içtima. anın 10 mayıstan 24 mayısa kadar tehi- rine karar vermiştir. Konsey gizli içtimamda, konsey a- zâları arasından seçilmek üzere bir hu- Susi komite teşkil etmeğe — karar ver- Bu komite Milletler“ cemiyeti nezdinde vazife görmekte olan gazete- mişti: cilerin statüsü meselesini tetkik ede- cektir. Cenevre, 26 (A.A.) — İngiltere, Polonya ve Danzig delegeleri Danzig meselesinin hal sureti hakkında — kati sürette bugün anlaşmışlardır. Bu suretle hazırlanan rapor ve ka- Tar sureti yarın Milletler cemiyeti kon. seyine takdim edilecektir. Bu projede Danzigin dahildeki siyasi — teşkilâtını serbest sürette inkişaf ettirmek busu- sundaki arzusu nazarı dikkatte tutul- muştur. Hollandadaki Amiral ve Graeff Danzige Milletler cemiyeti fevkalâde komiseri tayin edilecektir. Estonya ve Avsuturyanın " mali vaziyeti Cenevre, 26 (ALA.) — Milletler ce- miyeti konseyi, İsveç bakanınım, finans komisyonunu alâkadar eden meseleler hakkındaki / raporunu kabul etmiştir. Avusturyanın mali / vaziyetinin artık endişe uyandırmakta olduğu — ve Es- tonyanın mali vaziyet'nin çok müsait olarak telakki edildiği —aporda yazıl- anıştır. Konsey bundan sonra ham madde. ler meselesinin müzakeresi için bir ko- misyon teşkili hakkında Polonya mü- messilinin teklifini kaydetmiştir. Cenevre, 26 (A.A.) — Milletler Ce- miyeti konseyi dün kısa bir toplantı yap. mış, Madrid'deki sıhat ”- komisyonunun raporunu tetkik etmiştir. Şili delegesinin iddialarına B. Delva- 'ye cevab vermiştir. Şili delegesi, insani meseleler mazbata muharriri - sıfatiyle, diğer azalarla mutabık kalarak bir karar sureti hazırlıyacaktır. Danzig raporu da hazırlanmıştır. Fransanın İngiltereden alacağı ödünç para meselesi Londra, 26 (A.A) — Mali mahfil- Ü Kkdar Puti t Lon BB DA venman dee'den B z ai işin görüşeelee girişiei BÜ Gaslüdi vezöy olöntu babeeri BÜDi #ipen kaştaaıyuz raz mikdarı kırk eli milyon ingiliz li- rasından ibaret ve müddeti bir sene o- dacaktır. Amerikada refah geri dönünce beş milyon işsiz kalacak Vaşington, 26 (A.A.) — Büdce zekiiri, yükaln Ka DAN haz hi 1984 ” 37 devçesi için 12 milyar 611 iliyö'dolari yüksekceğidi üylüeke Mülit kalkınma müesmesi - şeflerin GÖT Hama Te oi pan CZ GA 0 6e 4 yakka Ta üyez & BB Va Tef İğresi eli çe Tz Kİ Bi Saağl nn eyleişe. ULUS HAVA Meteoroloji enstitüsünden aldığımız malümata göre dün Ankarada — sıfırın altında 12 dereceye kadar düşen suhu- 'net gündüzün gene sıfırm altında dört dereceye ancak çıkabilmiştir. Cenub şarkı ve şarki Anadolu ile Karadeniz sahilleri Edirne, Kırşehir ve Niğdeye kar yağmıştır. Bu yağışlardan metre murabbamna düşeh su en çok Orduda olmak üzere 18 kilogramdır. Bugünkü vaziyette en yüksek kar Muşta 82 san- timetredir. Hava düne göre İstanbul 've Bursa çevrelerinde 2-4 derece ara- sında soğumuşsa da diğer mıntakalar- da hemen hemen dünkü vaziyeti mu- hafaza etmiştir. En düşük dereceler aı- fırın altında İstanbulda 7, Diyarbeki de 13, Karsta 18, Kirşehirde 19, Ni dede 20 derecedir. Yurdda en yüksek sıcaklık Antalyada 9 derecedir. Cezair Amerika Filistinde grev hareketleri Oran,26 ÇALA.) — Umumi grevin #içüncü günü olan dün, mağazalar polis himayesinde açılmıştır. Tezahürcülerle polis çarpışmıştır. Yaralananlar çoktur. Yeni askeri kuvvetler gelmiştir. 40 kişi tevkif edilmiştir. Amerika'da Nevyork, 26 (A.A.) — 100 kadar işçi Broklini Nevyorka bağlıyan - tramvay hattı ile 10 hava ve yeraltı Metröpoliten hattına cereyan veren elektrik fabrika- #at işgal etmiştir. İşçiler direktörlüğe verdikleri bir ültimatomda dün yol ve- rilen iki memur bugün saat 11 de geri almmadığı takdirde bugün servisin tatil edileceğini haber vermişlerdir. Otomobil grevi halledilemedi Nevyork, 26 (A.A.) — İş nazırı ba- yan Perkinsin otomobil grevini hallet- mek teşebbüsü neticelenememiştir. Grev General Motorsun 4500 işçi çalışan iki fabrikasına daha sirayet etmiştir. İşsiz kalan amelenin sayısı 95.000 dir. Kumpanyanın reisi, işçiler fabrikala- rı boşaltmadıkca görüşmelere - girmeyi reddetmiştir. Filistinde Kudüs, 26 (A.A.) — Dün Hayfada arab ve yahudi işçi arasında kavga çık- mıştır. On kadar yaralı vardır. 'e İsviçrede bir suvare- de çıkan arbedede bir mebus öldü Şo Döfon, 26 (A.A.) — Müili genç. lik tarafından tertib edilen suvare mü- nasebetile, - İsviçrede komünizm niçin mümkün değildir . mevzuu üzerine bir nutuk verilirken komünistlerle gençler arasında kavga çıkmış, polis ateş açmış ve gözyaşı çıkaran gaz kullanmıştır. Birkaç kişi yaralanmıştır. Bunlar a- rasında memleket doktoru - Burken de vardır. Noşatel idare meclisi azasından bir mebus mahiyeti meçhul bir taarruza kurban olarak ölmüştür. Tahkikata baş- lanmıştır. Siyasi müsteşarlıklar hakkındaki kanun teklifi büdçe encümenine verildi Devlet dairelerinin vekâletlere ayrıl- ması ve siyasi müsteşarlıklar kurulması hakkındaki kanun teklifi üzerinde tet- kikler yapan Trabzon Mebusu B. Hasan Saka tetkiklerini bitirmiş ve teklif büde ce encümenine verilmiştir. “Teklifin ilk kısmı vekâletler; kabine; ikinci kısmı siyasi müsteşarlıklar, üçün- ü kısmı vazife ve mesuliyetler bölüm- lerini ihtiva etmektedir. Devlet daireleri biri Başvekâlet ob mak ve adedleri on ikiden az ve on altı. dan fazla olmamak üzere vekâletlere ay- rılmıştır. “Devlet vekili denilen vekâlet- siz vekiller de bu sayıya dahildir. İcra Vekilleri Heyetinin - kaç vekâ- detten terekküb edeceği, her kabine te- gekkülünde Başvekil tarafından gösteri- den ve Cumhur Reisinin tasdikine iktir 'ran eden kabine azâsına göre taayyün edecektir. Siyasi müsteşarlıklar: Vekâlet işlerinde, Vekillere yârdım. ca bir vazife görmek Üzere, siyasi müs- teşarlıklar kurulacaktır. Siyasi müsteşarlıklar, Kamutay azâ- '#z arasından Başvekil tarafından seçi- decek, memuriyetleri Başvekilin arzı ve Cumhur Reisinin tasdikiyle tamamla- nacaktır. B.Köse vanof, Yuğos lav - Bulgar paktının gayesini anlattı Sofya, 26 (A.A.) — Bulgar ajansı bildiriyor: Yugoslavya Başbakanı husu- Si kâtibi ile Yugoslavya devlet demir- yolları direktörü başbakan Köscivanof'a Traribrod istasyonuna kadar refakat et- mişlerdir. Dragoman belediye reisi halk namı- 'na başbakanı selâmlamıştır. Cevab veren başbakan halka teşek- kür etmiş ve bulgar milletinin her iki millet arasında vuku bulan mesut hâdi. #eyi bu derece takdir etmesinden büyük bir memnuniyet duyduğunu söylemiştir. Sofya'da vagonda gazetecileri kabul eden başbakan şunları söylemiştir; '— Geçen gün törenle Belgradda imza edilen bozulmuyacak daimi - dost- Juk ve barış paktı son zamanlarda Bul- garistan ve Yugoslavya tarafından başa- ılan yakınlaşma siyasetinin tetevvücü- dür, İki kardeş millet bu siyaseti coş- kunca tasvip etmektedir. Belgrad'da Bulgaristan Başbakanı lehine - yapılmış olan tezahürler bu tezahürlerin tarihi kaymetini takdir edecek olan bulgar mil- detine hitab etmekte idi. Paktın imzası haberinin sulbu kalben arzu edenler ve onun için çalışanlar tarafından büyük bir memnuniyetle kabul - edileceğinden şüphe etmiyorum. Bu pakt bulgar mih letine sükün içinde inkişaf ve terakki imkânmı vermektedir. 24 ikincikânun tarihi, harbsonrası Bulgaristan tarihi- Siyasi müteşarların Bakanlar Heyes Vazife veya mazeret — sebebiyle bir — müddet için Vekâlet başından ayrılan- vekillere, İcra vekilleri heyetinden bi- rinin vekilliği olduğu gibi, Başvekilin — inhası üzerine siyasi — müsteşarlardan irinin vekâlet etmesi de caiz olacakı tar. R i Mensup oldukları hükümetin tope tan çekilmesi halinde siyasi müsteşara ların da vazifeleri nihayet bulacaktır. — Vazife ve mesuliyet: Siyasi müsteşarların vazife ve mex üliyetleri umumi sürette ve mesul ve- kilin direktifi dairesinde, vekâletlerin bütün işlerinde vekile yardım etmek, idaresi kendilerine verilen muayyen ve- İlet hizmetleri hakkında icabeden ka- yarları vermek, vekiletin Kasmtaydali | işlerini vekiller adına takib ve netice- lendirmek, vekillerin muhatab olduklar T müallere vekil adına - cevab vermek. ten ibarettir. Projeye göre siyasi müsteşarlar, mebe usluk tahsisatına ilâve olarak ayda 200 dira alacaklardır. Kanun neşri tarihine B. Köseivanof 'nin en dikkate değer günlerinden biri o- Jarak kalacaktır.” Başbakan ve heyet trenden inince 'askeri mızıka milli marşı çalmış ve halk tarafından coşkun tezahüratla alkışlan- mışlardır. İskrimciler akşamı Dün akşam saat 15.5 de Ankara hal- kevinde tertibedilen iskirimciler akşa- mr dans salonunda yapılmıştır. Eglen- ce çok neşeli olmuş, monoloğlar söylen. Tefrika. No: 3 Maça Kızı Yazan: Puşkin Puşkin kimdir? Bununla beraber, daimi bir nezaret altın- 'a olduğunu bilmek ona eza eriyordu. Pa sc, yahud Gürcistan'da osmanlılara harbeden orduya gitmek istiyor, fakat polis bu arzularına mani oluyordu. O sıralarda, kendisine atfolunan Gavriliad adlı bir eser yüzünden hakkında yeniden açılan tahl aylarca devam etti. Nihayet şairin doğrudan doğruya Nikola | e yazdığı bir mektub sa- tahkikat yesinde, beklenmiyen - bir anda durdü. Otuz yaşına yaklaşınca Puşkin hoşlandığı, beklenmedik hâdiselerle gürültülü, hareketli hayattan usanmağa başladı ve evlenip sakin bir hayat istedi. 1826 da dostu V. - P. Zubkov'un bal- dızı güzel Sofi Puşkin'le evlenmek için yap- karşi at, eskiden dolu, sürmek tığı teşebbüs akim kaldı. Bir sene sonra, çı gınca sevmeğe başladığı Anna Olenina içi yaptığı teşebbüs te aynı akıbete uğradı. 1829 nisanmda on yedi yaşında güzel bir kız olan Natali Gonçavora'yı Kont F, sıtasiyle, annesinden istetti. karşılanmadı; fakat verilecek cevab sonraya bırakıldı. Bu da o ailenin, Puşkin gibi “uçarı' ve hükümetçe şüpheli görülen bir genci içi ne almak istemediğini gösteriyordu. Bu yüzden umusaya uğrayan Puşkin bir- den bire ve izin almaksızın Kafkasya'ya git- ti. Karlı dağlar, ona dokuz sene önceyi ha- tırlatıyordu. Vladi Kafkas'ta durduktan son- ra yoluna devam edip Tiflis'e geldi. Kars'ta rus ordusunun karargâhma indi ve askerler- le beraber yaşadı; onların baskınlarına, harb- larma, takiblerine iştirak etti ve 27 haziran- da, rus ordusiyle birlikte Erzurum'a girdi. Orada üç hafta kaldıktan sonra geldği yol - lardan gene geçerek şimal istikametini tut- tu, kaplıcalarda dört haftalık bir kür yapıp 20 eylülde Moskovaya döndü. Gonçarov ailesinin izdivaç teklifini soğuk karşılaması, ona talebini yenilemek cesare- tini vermiyordu. Sayfiyede oturan ahbablarr nezdinde ve basının Boldini'deki çift I. Tolstoy va- Talebi redle Martta de, bir müddet, bu red cevabının verdiği tesi- ri unutmağa çalıştıktan sonra, ikinci teşrin- de Moskova'ya döndü. Fakat gelir gelmez de, izinsiz olarak yaptığı bu uzun yolculuk hakkında hesab vermek mecburiyetinde kal- dı ve bir daha aynı şeyi yapmıyacağını vad- ederek takibattan kurtuldu. Gonçarov ailesinin talebine red vermesi ve resmi makamların kendisiyle ye- 'niden uğraşmaya başlamaları onda vatanın- dan uzaklaşmak arzusunu uyandırmıştı. 1830 sonkânununda Fransaya, İtalyaya ve hattâ Çin'e gitmek için Çar'dan istedi; cesiz kaldı. O da bir. taraftan Delvig'deki edebi gazeteye tenkid makaleleri gönder - mekle beraber, öte taraftan da Oniegin adlı eserini yazmağa devam etti. dostundan, Gonçarov ailesi - nin kendisine karşı daha müsaid davrana - cağını öğrenerek, kova'ya gitti ve bu yüzden acr maruz kaldı. Fakat bu seyahat onda yeni ümidler uyandırmıştı. Bu sayede sevgilisi - nin annesine açılmak imkânını bulmuştu. Madam Gonçarov'un, imparatorun iyi mediği bir adama kızını vermek istemediği- ni hissederek Kont Benkendori'dan bu hu - cevabr yeti izin neti- gene izin almadan Mos- tekdirlere susta müstakbel kayın anasını teskin etme- sini rica etti. Jandarma Şefi kendisine ver- liği cevabta, imparatorun şair hakkında bes- da” bastırmak müsaadesini de veriyordu. üzel netice şairi inin ve Gonçarov ailesinin mali vazi- düzeltmek için çalışmağa koyuldu. Fakat arada hasıl olan samimiyet biraz son- ra anlaşmazlıklara yol açtı. Bi bu halden o kadar usandı k silseydi bunu yenilemek için kette bulunmıyacaktı. Onun için, yaz sonla- rına doğru Boldino'da kaldığı müddet hex zamankinden ziyade hoşnua gitti o sıralarda bitirdi ve birçok - yeni başladı. İlkkânunda Moskovaya döndüğü zaman, eskisi kadar ateşli değildi. Evlenmeyi, ge « çirdiği gürültülü bayatın tabüi. bir neticesi telakki ediyordu. 18 şubat 1831 de, ipotekler sayesinde elde ettiği para ile müstakbel kas c rısına on bir bin rublelik a sonra, güzel Natali Gonçarov'la evlendi. isleri anlatıyor ve ona Boris Go- çendi mesuliyeti altın- cesaretlendirdi. ara Puşkin münasebet ke- bir hare- Oniegir'i eserlere çeyiz verdikten (Sonu var)