1 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

1 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

.Hitlerin dünkü nutku bir çoktefsir- lere yol açtı Fransız ve İngiliz mümessilleri B. Hitlerin bir açık kepı bıraktığına, Polonya ve Ame:ika mahfilleri ümitsizlik uyandırdığına, İtalya, Belçika ve Avusturya mahfilleri de nutkun müsbet olduğuna kanidir (Başı 1. inci sayfada) B. Hitlerin beyanatı Almanyaya hiç bir kamet vermemektedir. Budapeşte, 31 (A-A.) —İyi haber a. dan mahfiller führerin nutkunu almanya nan barış ve barışısever iş birliği arzu. sunu gösteren bir vesika olarak ka Tamaktadır. B. Göring'in bir nutku Berlin, 31 ÇA.A.) — Dün B. Hitler'. den sonra Reichstag'da söz alan B. Gö- ring bütün mebusların - Führer'e karşı gükranları!nı ve Almanya aleyhine söy- denen yalanları protesto eti Moskovadaki davâ hakkında B. Gö- ring demiştir ki; “— Bunu söylemeğe hacet yoktur. Fakat ben yine söyliyorum ki ne bir me- #ul nazır, ne oraya gönderdiğimizi elçi. derden biri hattâ ne kendini bilen bir al- aman hiç bir zaman Troçki ile görüşme- miştir.” B. Göring bundan sonra Von Ossis- ki'ye verilen nobel mükâfatından bahset- miş ve çöyle demiştir “— Sulh mükâfatının bir haine, kü- rek cezasına mahküm edilmiş bir adama verilmesi Almanya için ayıb değil bu mü. kâfatı verenler için gülünç bir hareket- Bt B. Göring, Führer'e sadakat yemini yaptıktan sonra sörlerini bitirmiştir. Alman nazırları parti azası oldular Berlin, 31 (A.A.) — Dün öğleden sonra nasyonal - sosyalizmin dördüncü yıldönümü dolayısiyle törenle akdedilen bir kabine içtimaında B. Hitler nasyo- Hal - sosyalist partisine mensub olmuyan bütün nazırları partiye azâ tayin etmiş ve kendilerine partinin en yüksek rüt. besi olan altın nişanları vermiştir. Bu su. zetle taltif edil n nazırlar şunlardı Von Nöyrat hariciye nazırı, Şaht e- konomi bakanı Şverin Von Kroigk, müna- kalat nazırı, von Eltz Rübenach ve adli- ye nazırı Gürtner. İtalyada akisler Roma, 31 (A.A.) — İtalyan matbua- ' umümiyetle B. Hitler'in nutkundaki sulheu fikirleri medhetmektedi Roma, 31 (A.A.) — Hitler'in nutku hakkında italyan matbuatında çıkan ilk tefsirler İtalyanın bundan memnun ol duğunu ve nutkun muhteviyatını tama. miyle tasvib eylediğini göstermektedir. Messagero diyor ki “Bu nutuk gerek şekil itibariyle ge- rek muhteviyatı dolayımiyle tamamiyle mutedildir. Ve hiç bir şeyi imkân hari- cinde bırakmıyor. Diğer taraftan haki- katın doğru bir tefsirine müstenid bütün. anlaşmalara da kapıyı açık tutuyor. Giornale d'İtalia gazetesinde Gayda diyor ki “Komünizmin kati surette reddi Al- manya'nın aldığı istikametin başlıca se- beblerinden biridir. Bundan dolayı fran. Siz - sövyet paktı meriyette kaldı detçe bir fransız - alman yakımlış kân haricindedir.” müd. Sömürge meselesi hakkında Gayda #öyle yazıyor. 'Başvekilin sözleri doğrudan doğru- ya alman müstemlekelerini paylaşan i. ki devlete hitab etmektedir. Popolo di Roma, yazıyor: B. Hitler, toptan vaz geçmesi şartiyle kendisine tereyağı vermek teklifinde bu- lunmuş olan B. Eden'e cevab vermiştir Almanya, münferid kalmak istemiyor. fakat silâhlarını bırakmak da istemiyor. Messagero, diyor ki: Bu nutuk, esas itibariyle de şekil iti bariyle de mutedildir. Bu nutuk, hiç bir fimkânı ortadan kıldırmıyor ve şeniyetin “doğru olarak tefsiri esasına müstenid bü. tün itiliflara kapıları açıyor. Fransız politika mahfillerinin mütaleaları Paris, 31 (A.A.) — Salâhiyetli mah- filler B. Hitler'in henüz tam metnini bil- medikleri nutku hakkında ihtiyatlı bir l san kullanmaktadırlar. İlk intiba, nutkun daha ziyade bita. raf bir eda ile söylediği merkezinde- dir. Halbuki B. Eden ve B. Blum'un nutuklarından sonra bu kabil mütalea ve neticelere intizar ediliyordu. Salâhiyetli mahfiller, Fransa hakkın- daki cemilekâr fıkralardan Führer'in i- ki memleket arasında ihtilâf mevzuları bulunamıyacağı yolundaki teminatından dolayı memnuniyet göstermektedi B. Hitler'in Rayşbank ve alman demir yolları hakkındaki kararının ne olacağı malüm değildir. Fakat bu karar daha şimdiden Almanya tarafından girişilmiş bazı teahhüdlerin yeniden bir taraflı ola- rak ihlâli telâkki edilmektedir. B. Hit- Almanyanın büyük harbten me- sul olduğuna dair olan Lokarno misakı yerine kaim olması lâzım gelen Ren mi. Sakr üzerinde bir takım akisleri olabilir. Sovyet Rusya hakkındaki beyanat B. Hitler'in Avrupaya aid meselelerin halli sırasında bu memleketi hariç tutmak is- temekte israr eylemekte olduğu manası- ınmaktadı Führer'in sömürge hakkındaki beya- kendisinin eski alman müstemle. üzerindeki emellerinden vaz geç- iş olduğu manası verilmektedir. Ni- hayet ayni mahfiller, B. Hitler'in AL. manyanın İspanyada daha ziyade tica- vi menfaatleri bulunduğundan bahseyle- miş olduğunu kaydetmektedirler. Bu sözler, İspanya harbr dolayısiyle Avrupa vaziyetinin - vahimleşmesinden endişeye düşmek için şimdiki halde hiç bir sebeb mevcud olmadığını beyana mü- said görülmekteç der'i Pragda akisler Prag, S1 (A.A.) — B. Hitler tara- ından söylenen nutkun bıraktığı ilk in tibalar oldukça elverişlidir. Bu nutukta kullanılan lisanın - mutedil tonu belirtil. mektedir. Ş Cesko - Slovo gazetesi bu nutkun her halde enternasyonal vaziyette bir vahâ- met doğurmiyacağını yazmaktadır Londra gazetelerinde akisler Londra, 31 (A.A.) — Pazar günü çı- kan Sunday Taymis ile Observer gaze teleri B. Hitler'in nutkunda BB. Blum ve Eden tarafından işaret edilen noktalara cevab vermediğine eseflenmekle beraber alman başvekilinin müzakerat için açık bir kapı biraktığını söylemektedirler. Bu gazeteler nutkün Avrupa'da - izhar edilen korkuları bir dereceye kadar ya- tuştırdığını ilâve etmetkedirler. Londrada siyasi mahfillerde akisler Londra, 31 (A.A.) — B. Hitler tara. fından söylenen nutuk siyasi mahfiller. de nisbeten müsaid bir şekilde karşı. lanmıştır. Bilhassa sürprizlere nihayet verildiği hakkındaki cümle vasati Avru. pada ve bazı alman taleblerine - hedef olan yerlerde fili bir müdahale vuku bul mayacağı şeklinde tefsir edilmektedir. BB. Eden ve Blum tarafından söy. lenen nutukların bir dereceye kadar te. sirli olduğu zannedilmektedir. B. Hitlerin israrla sömürge istemiş olması itilâf ihtimallerini şüpheye dü. şürmüştür. İspanyada akisler Valânsya, 31 ÇA-A.) — Siyasi mahfil. ler M Hitlerin nutkunu teferrüatiyle tetkik etmeğe henüz vakit bulamamış. lardır. Fakat nutkun ispanyaya aid o. kasmı ve bilhassa B. Hitlerin İspan. yol cumhuriyetçilerini katil olarak tav. Bif ettiği satırlar dikkati çekmiştir. B mahfiller B. Hitlerin İspanyaya DI$ HAB Madrid cebhesinde şiddetli yağmurlar harbı durdurdu Madridin bombardıma nından bir görünüş Madrid, 31 (A.A.) — ç dünmeden uğur. Sevna, 31 ÇALA.) — Radyo ile neş- redilen bir tebliğac, yagmurun tam bir Sükün husulüne sebeviyet vermiş oldu. ğu beyan ve şu cihet Hâve orunmakta- dar; Kıtalarımız, emir alır almaz hemen ileri harekâına gü şütek üzere mevzi- lerini muhafaza etmektedirler. Üç âsi tayyare düştü Andujar, 31 ÇALA.) — Un âsi tay- yaresi bu sabah Virgon dö la Gabeza Manastırının üstüne yiyecek ve ilâç at- mışlardır. İsyanın - başlangıcındanberi bu manastırda bulunan sivil muhafız- lardan mürekkeb mühim bir grup milis- ler tarafından kuşatılmış bulunmakta- dır. Hareket üslerine dönerken tayyare- lerden üçü kapaklanarak yere düşmüş- tür. Kaproni markasını taşıyan bu tay- yarelerden birinin italyan olan pilotu Paraşütü açarak yere inmeğe muvaffak olmuşsa da milisler tarafından esir e- dilmişt İtalya - Burgos ticaret anlaşması Roma, 31 (A.A.) — Bir Salamanka tebliği ile ticaret mübadelesine aid mu- yakkat anlaşma neşredilmiştir. Bu an- Jaşmaya göre İtalya - İspanya ticaret karışmazlık meselesi hakkında - hiç şey Söylememiş olmasını hayretle kar. gılamaktadırlar, Belçikada memnuniyet Brüksel, 31 (A.A.) — Yarı mahfiller B. Hitlerin nutkundan dola. 'ne mütcallik olan fıkra dolayısiyle se- vinç duymaktadırlar. Bu mahfiller diyor ki: Almanyanın harbten mesuliyeti keyfiyetinin reddi, ancak Almanya içinde bir kıymeti ha- izdir. O kıymet de nazaridir. Polonyada akisler Varşova, 31 ÇA.A.) — Siyasi müşa. hitler B. Hitlerin Blum tarafından söy lenen nutuktan haberi yokmuş gibi dav. ranarak nutkunda hemen münhasıran in giltereye hitab etmiş olduğunu kaydet. mektedirler. Aynı müşahitler Fransa ile İngiltere- yi birbirinden ayırmak hususunda yapı. Tan bu yeni teşebbüsün akamete mahküm olduğu çünkü M. Hitlerin tezleriyle bu husustaki ingiliz fransız beyanatı ara. sında büyük bir anlaşmazlık bulundu. #unu söylemektedirler. Viyanada akisler Viyana, 31 (A.A.) — Salâhiyetli mah- filler B. Hitlerin nutkundaki sukünet ve itidali memnuniyetle karşılamaktadır| lar. Bu mahfiller almanyanın tecrid e- dilmiş bir vaziyette kalmamak ve sürpriz siyasetine nihayet — vermek — hususun. daki arzusunu tebarüz ettirmekte ve nu. tukta almanyanın umumi harbteki mes uliyetine dair söylenen sözleri de fili bir vaziyetin tasdiki olarak telâkki etmek. tedirler. Afgan başbakanı Londrada Londra, 31 (A.A.) — Afganistan baş- vekili prens Serdar Mehmed Nagim Han tefakatinde Afgan mülli bankası direkti rü olduğu halde dün Londraya gelmiştir. Prens yarın Baldvin ve diğer nazırlarla öğle yemeğini yiyecek ve salı günü kıral tarafından kabul edilecektir. İ Kıralın hemşiresi dük — dö Vindsoru ziyaret edecek Londra, 31 (A.A.) — Kıralın hemşi- 'Tesi Kontes of Hervud perşembe veya cuma günü Enzesfeld'e hareket ederek Vindsor dükünü ziyaret edeceklerdir. Yüksek mahkemenin kararı Sovyetler birliğinin her tarafında alkışlanıyor Moskova, 31 (A.A.) — Rusyanın : her tarafından gelen. telgraflarda troç. kistlere karşı yüksek mahkeme tarafın. dan verilen karar hararetle alkışlanmak- tadır. Dün havanın fevkalâde soğuk olma- sına rağmen kızıl meydanda 200 bin işh çi toplanarak faşist casuslarını takbih ete — — muameleleri idhalât ve ihracat üsülüne tabi tutulacaktır. Meksikadan İspanyaya gönderilen silahlar Meksiko, 31 (A.A.) — “Diktamen dö permi Verakruz,, gazetesinin yazdığına göre | Mişlerdir. menşei amerikan olan ve Tjeria tayya- Te meydanında bulunan altı. tayyare Bir çığ kazası Markantabriko vapuruna yüklenmiştir. Öte taraftan Meksika mamulâtından 40 bin tüfek de İspanyaya gönderilmek üzere Jalaa'da hazır tutulmaktadır, Kovno, 31 (A.A.) — Bir mülâzim ve üç Alp avcı neferi bir çiğ altında kalmış- dardır. Bir nefer kurtarılmışsa da diğer- deri henüz kar altında bulunmaktadır. SON DAKİKA B. Delbos Türkiye ve Fransanın Milletler Cemiyetinin müessir olduğunu isbat ettiklerini söyledi — Şatoru, 31 ÇALA.) — Hariciye nazırı Delbos buradaki ölüler âbidesinin açı- Jışı münasebetiyle söylediği nutukta ezeümle demiştir ki : y “— Fransanm İspanya işlerine karışmamak hareketini ittihaz ederken taki- bettiği hedef ateşi dar bir sahaya inhisar ettirmekti. Bugün diyebilirim ki - bu geyretlerimiz, İngilterenin, bütün sulh - dostlarının mesaisi boşa çıkmamıştır. Umumi olarak gerğinlik hafiflemiştir. Kontrol işi fili bir hakikat olabiecek ve İspanyada kendi mukadderatında — tamamiyle hâkim bırakılacaktır. Bununla be- taber eğer karışmazlık prensipi ihlâl olunur da'İspanyaya şu veya bu rejim kabul ettirilmek veya menolunmak , istenirse büyük tehlike ortadan kalkmış olmuya- caktır. Rejim işinin halli münhasıran İspanyanın kendi bileceği bir şeydir. Aynr zamanda İspanya harbinin genişlemesine de mani olmak istedi Mülletler Cemiyetine katiyen bağlı kalarak, emniyet usullerini iltizam ettik. Ve bunun takviyesini müdafaaya devam ediyoruz. Müşkilâtı mucib bütün — ihti- lâfların Milletler Cemiyetinde hallini tavsiye ettik. Fransa ve Türkiye Cenevre- de toplanan devlet adamlarının müzaharetiyle Milletler Cemiyetinin mücssir ol- duğunu ispat etmişlerdir. Pransa ile diğer sulhu seven devletler arasındaki bağları Sıklaştırmak suretiyle umumi sulhu ve aynı zamanda Fransanm emniyetini tak- viye etmiş olduğumuza kaniiz. İngiltere ile olan büyük samimiyetimiz, küçük an- tant, Polonya ve sovyetler birliği ile olan anlaşmalarımızın sağlamlığı bizim i- çin hep birer garantidir. Harbe karşı olan “mücadelemizde diğer devletlerin ve bilhassa büyük Amerika demokrasisinin de manevi müzaharetini görüyoruz. Hiç bir kimseye karşı durmak veya dostluklarımızı — onlara karşı çıkarmak fikrinde değiliz. Bilâkis bizim istediğimiz, biribirine zıt fikir. ve menafii blokla- rının teşekkülüne mani olmaktır., . Hitlerin nutku etrafında Delbos, Hitler'in nutkuna da temas ederek demiştir ki: *—Hitlerin nutkunda Fransaya karşı hiçbir hücum bulunmamasını “—menuniyetle kaydederim. Hitler almanlar ile bizim aramızda insaniyetçe mümkün hiç bir kavga mevzuu olamıyacağını söylemiştir Bizim de fikrimiz ve arzumuz budur. Fakat dün. yada bizler yalnız değiliz. Harbın muhafazası bizim elimizde olmıyan bir takım - mumi kaidelere tabidir. Bu kaidelerin meyanında muahedelere riayet etmek var- dr? Delbos, Almanyanın bir taraflı olarak muahede ahkâmlarına karşı yaptı hareketlerini hatırlatarak şöyle demiştir “— Hitler böyle hareket etmekle imzaların kıymetine istinad eden itimadı her halde tarsin etmemiştir. Ancak Hitler'in nutkunda hattâ silâhsızlanma hakkında bile müsbet kısımlar bulunduğunu teslim e derim. Bu nutuk heyeti umumiyesi itiba- riyle tetkik olunmalıdır. Biz gerginliğin izalesi ve mukarenetin tesisi yolunda her türlü gayreti sarfetmeğe amâde bulunuyoruz. Ancak bu başka birisinin aleyhine müteveccih olmamalıdır. Bunu söylerken, Sovyetler birliğini, herkes gibi sulha muh-. taç olan ve onu istiyen 200 milyonluk bir milleti beynelmilel camiadan çıkarmak is. temekteki isabetsizliği ve tehlikeyi düşünü yorum. Nihayet Delbos, Fransanın iptidaf mad delerin daha munsifane bir şekilde tevzil işinde teşriki mesaiye amâde bulunduğunu fakat bunun harbr. beslememesi lâzım geldiğini söylemiş ve Fransanın katiyen sulh azminde olduğunu ilâve ederek demiş- —- ihlâl Bu azımin yegüne hududu eğer taa enuza uğrarsak kendimizi müdafaa etmek — ve giriştiğimiz teahhüdlere sadık kalmak tr Sovyet tedhişcilerinin af talebi rededildi. Moskova, 31 (A.A.) — Sövyetler birli ği merkezi icra komitesi, troçkiciler mu- hakemesinde idama mahküm edilen 13 maznunun af taleblerini red etmiştir.