1 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

1 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

(Başı T. inci sayfada) lerimizin hürriyet ve istiklâle ka- vuştuğu bayramıdır. Ha- taylılara bizden selâm...” cümlesi Yüksek Ziraat Enstitüsünden Hayri Yaşar'ın: DER | — Gazi Terbiye ense Hutuk - Fakülte. | gitüsünden Bay — sinden Bayan | y Şaban Taşkın delât “Kudreti varlığa, varlığı - kud- rete dayanan bir kütle eriyemez. € — Hatay sen kudreti varlığa, varlı- ğr kudrete dayanan bir kütlesin. Eriyemezdin ve erimedin” cümle- sien çok alkışlanan - heyecanlı ifadelerdir. “Ankara halkının ve bu sırada bütün “Türkiye türklerinin - bu coşkun sevinci 've Hataya sundukları güzel dilekleri du. yarak coşan ve sevinen iki hataylı genç de: Nahide Balcı ve Reşad Mursal da göz aldılar; Biri, ince bir şür, diğeri a- teşli bir hitabeyle Hatayın Türkiye kar- deşlerine duyduğu candan sevgi ve şük- KB A ae aa LA T Sıyasal Biligiler Okulundan Bay Rüştü Ozan zanı belirttiler; Hatayın sevincini iki gencin ağzından dinlemek Ankara halkı- aN neşesini ve heyecanını bir. kat daha arttırdı. Hele Reşad Mursalı Hataylı Nabide Bayan Balcı Bir hatıra Bir gün, Hataya gelen bir türk heyetinin otomobilini omuzlarında taşı. | Yan ve otomobilin önündeki türk bayra, ni hasretie ve göz yaşlariyle öpen bin. B EGAŞ- Yurdun her kö; index SKŞ binlerce an LA Hatayın kurtuluşunu kutlayan kalabalığa bir bakış lerce türkün arasındaki bir ihtiyara bir fransız zabiti sormuştu:. — Be adam şu baline bak, ihtiyarlık- tan ayakta duramıyorsun, görün gör müyor ve kulağın işitmiyor, ne diye bu kalabalığa katıştın. İhtiyar göz yaşlarını silerek fransız zabitine cevab veriyor: — Evet gözüm görmez kulağım işit. mez lâkin burnum koku alıyor. Bırakta şu otomobile yüzümü süreyim. Onda ana vatının kokusu var.., Ve “Hataylı her türkün evinde çok itina ile saklanmış bir paket vardır. Ya sandığında veya baş ucunda durur. O hataylının her şeyinden üstün en kıymetli hazinesidir. Paketi açınız. Kırmızı bir şal görür- sünüz. Bir ucundan tutup açınız, mey- dana ipekle işlenmiş bir ay ve yıldızlı. bir türk bayrağı çıkar”. Cümleleri derin bir hassasiyetle alkışlandı. Bay Behçet Kemal Çağlar konuşuyor Halkın en büyüğe ve büyüklere duyduğu minnet ve şükran meydanda görülmemiş bir coşkunluk havası yara. tirken; Meki Said Esen, bir teklifi oldu. larda ve her türlü memleket işlerin. fakıyetlı ine ve hükümetine - şükran hepimizin mensub olmakla gurur duyduğumuz - kurucu in eden İs- Mim-latay mitingi bütün yurdda büyük tezahürlerle kutlandı iden alınanhaberlere nazaran bütün nahiye, Yüksek — Ziraat — Parti adına bir Enstitüsünden B. söylev veren B. Hayri Yaşar — Sabri Çelikkol kaza ve vilâyet merkezlerinde Hatay için milli mitingler - yapıl- mıştır. Simdiye kadar alınan bilğilere göre bütün Türkiyede bu- günkü mitinglere iştirak eden kadınlı erkekli halk iki milyon tah- min edilmektedir. Bu mitinglerde Hatay davası ve Hatay türkleri hakkında halk hatibleri söz alarak Cemiyeti Akvamca Hatayın ayrı bir varlık ve türkçenin esas resmi dil olarak kabul edilmesi her yerde hüsnü telâkki edildiği kaydedildikten sonra Cemiyeti “Akvam ve orada türk davasına müzahir olan müttefik ve dost devletler hakkında cemilekâr sözler söylenmiş Suriye ve arab is- tiklâli için de dostane temennilerde bulunulmuş ve hatiblerin söylevleri halk tarafından alkışlanmıştır. Mitinglerin kâffesinde Atatürk'e, Başvekil İsmet İnönü'ne ve hükümete, Mareşal Cakmak'a, Hariciye ve C.H.P. Genel Sekreter- lüğine teşekkür ve tebrik telleri çekilme kararları heyecanlı al- ,kırlarla kabul edilmiş ve bu teller çekilmiştir. (AA.) ———0 | 'timize bağlılığımızı, Ankaradaki Hatay Egemenlik Cemiyetine - tebri- kimizi, davamızı türke — yaraşır bir vakar ve incelikle müdafaa eden mu- rahhas heyetimizin ve hariciyemizin başı Rüştü Aras'a — teşekkürlerimizi birer telgrafla sunmamızı ayrı ayrı teklif etti. Atatürk'e telgraf çekil- mesi teklifi, teklif sahibinin kabulün eller havada alkışlanmasiyle tezahü- rünü dilemesi bütün — halk elleri havada dakikalarca alkışı kes- medi Diğer teklifler de biribirinden hara- retli ve içten tezahürlerle kabul edildi. Halk bir ağızdan, yüksek ve düzgün bir sesle, onuncu yıl marşını söylemeye baş- Jadı, ötede Ankara sekmenleri milli - yunlarla genel sevinci bir kat daha art- tırdılar ve halk, bu büyük zaferini de i. çine sindirerek dağıldı. Istanbulda büyük te- zahürler yapıldı İatanbul, (Telefonla) — Hatay davâ. e MC UA Cagre Liç gl ve ülmeeei b gi eşkan Ka hdi Bu davinm baline tükaddüm eden büdiselerin bütün safahatını büyük bir hassasiyet ve heyecanla takib eden (i li medeoin llf BK maleca Ha zi y eltf ti y Bi ieta Ouma işie, Üi aai l bazırlanan miting çok kalabalık olmuş ve on binlerce yurddaş, zaman saman yağ a ve ber yeğmlali OA C İştirek etmiştir Öğleden sonra Bayazit meydanma giden bütün yollar hıncahınç dolmuş bu. Tunuyordu. Saat on dörtte kadın ve er- kek on binlerce insan Bayazit meydanını Adeta taşırmıştı. Koca meydan, kırmızı bayraklarla süslenmiş olduğu halde gö- Tülmemiş bir insan kalabalığı ile tama- men örtülmüştü. Halk, büyük bir vakar ve sükünet içinde mitingin açılmasını bekledi. Saat 14.30 da Eminönü halkevi baş- kanı Agâh Sırrı Levend. kürsüye çıktı ve alkışlar arasında ilk nutku söyledi. Agâh Sırrı Levend, Hatay davâsının zaferle kapanışını anlattıktan sonra bu hal şeklinin bütün dünyaya bir sulh ve sükün dersi olduğunu izah ederek dedi ki — Milli davâlarımızı şimdi o kadar emniyetle ve o kadar yüksek bir gurur içinde takib etmeye alıştık ki zafere i- nanmak için türk olduğumuzu hatırla. mak, başımızda Atatürk gibi yüksek bir gefin bulunduğunu hissetmek kâfi geli. yor.” Agâh Sırrı Levend, Antakya ve İs. kenderunun bu . kurtuluşunu ne kadar büyük bir sevinç içinde tesid ettiklerini anlattı ve suriyelilerin türk dostluğuna lâyik olduğu kıymeti verecekleri ümidi. ni izhar ederek sözlerini bitirdi . Kürsüye gelen ikinci hatib üniversi- 'te namına söz söyliyen doçent Yavuz ol- du. Genç Döçent, milli heyecanı tama- men ifade eden vecizelerle dolu hitabe- sinde yüksek tahsil gençliğinin hassasi yetini izah etti. Yavuz, Hatay zaferinin bir tarihçı ni yaptıktan sonra dedi ki “— Dahi bir türk şairi, zafer bir az da hasar ister, der. Demek bir zaferin ha- sarsız elde edilemiyeceğini - muhayyele kabul edemiyor. Halbuki türkün siyaset davâsı en geniş bir havsalaya sığmıyan bir tasavvuru hakikat yaptı. Yapıcı ve yaratıcı eliyle hasarsız bir zaferi vakıa haline getirerek insanlığa armagan etti. Ortada yıkılan şey ve yenilen kimse yok. Parlak bir zafer ve bir çok muzafferler Yavuz milli davâmızın zaferle neti: celenmesinin en ziyade bu davânın bün- yesindeki vasıflardan ileri geldiğini söy- ledi ve son sözlerini Hatay'a, hataylılara hitab ederek bitirdi. Bundan — sonra — sirasiyle — İffet Halim, öğretmen Faik Ahmet, tıp fakül- tesinden Mustafa Özturan, edebiyat fa. kültesinden Bahadir. Alkin, Dr. Solim Ahmed Kürsüye geldiler Saat on altıda miting bitmişti. Ter- cumhür başkanı Atatürk'e başvekil İsmet İnönü'ne, genel kurmay başkanı mareşal Fevzi Çakmak'a, hari- ciye vekili Doktor Arasa, dahiliye vei li ve parti genel sekreteri Şükrü Kayı ya birer teşekkür ve tebrik telgrafı çek- mek için halk namına / tavzif edildiler. Halk Sultanahmede kadar kütle halinde gitti ve orada dağıldı. tib heyeti, Milli kıyafetlerle mitinzde bulunan vatandaşlar Akarlılrın minnet ve şükranı (Başı 1. inci saytada) Üocteur ievrik Küştü Aras Ministre des Arfaires ztrangeres de Turguie. CENEVES Bir yeni milli davamızı daha türk millet ve devletine olan em- niyet ve itibarı bir kat daha tar- sin ederek tahakkuk ettiren mu- sahhas heyetimizin ve hariciyer zin başını Ankara halkı sayğı ile kutlamaktadır. Halhın bu candan duygusunu bildirir ve saygılarımı C.H. P. İlyönkulu Başkanı TAN DOĞAN Cumhuriyet Halk Partisi Genel Sekreterliğine Türk ulusünu — Atası da biribirine kenetlenmiş bir e- merji ve iman safi halinde tutar ahatlık ve yükseklik amaçlarma görülmemiş bir hızla yönelen sayğımızı ifade etmeği bütün An- kara halkı borç Halkın bu candan duygusunu bildirir ve derin saygılarımı su- C. H. P. İlyönkurul Başkanı 'TAN DOĞAN Hatay Egemenlik Kurumu ANKARA Hataylı kardeşlerimizin en mesut günlerini yaşadıkları ve - türklüğe yaraşır bir istikbale doğdukları bir sırada sevinçlerin en derinini ve şu- urlusunu duyan Ankara halkı Ulus meydanına toplanmış. Hataya se- Tüm, sevgi ve tebriklerini sunuyor. Halkın düygülarını birlikte bildiririm. C. H. tlyönkurul Başkanı TAN DOĞAN saygılarımla Gene bu toplantı sonunda Anka- radaki hataylı gençler adına da bü- yüklerimize şu telgraflar gönderil- miştir Hataylı gençlerin şükranı Ulu Önder Atatürk'e " Dolmabahçe İSTANBUL Bizlere kazandırdığınız - is- tiklâl ve hüriyetin Ankarada tezahüratla kutlandığı şu sıra- da anıtınıza çelenğimizi ko- Sayın İsmet İnönü Başbakan ANKARA imizin tezahüratla kut- şu anda Ankaradaki hataylılar cumhuriyet hüküme- tine ve onun başkanı olan size bağlılık ve sayğılarını ” sunar- ken ellerinizden öperiz. Abdülhalık Renda Kamutay Başkanı ANKARA Ankarada istiklâlimiz - i zahürat yaparken bu mutlu gün- de ellerinizden öperek sayş Şükrü Kaya Dahiliye Ve**” ve C. H. P. Genel Sekreteri ANKARA İstiklâlimizin tezahürat yapıl- dığı şu sırada bu neticenin istih