5 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

5 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

çe Eşekler ve yabancı fotografçılar Her nedense, Türkiye'ye gelen Wiyorlar. Halbuki eşek, Avrupa'da tanınmaz bir hayvan d gergedan gibi vahşi ve “exotigue” bir hayvan da değildir. O halde Şnemleketimize gelen avrupalı fotografçıların çoğu bu mahlüka karşı bu kadar maeclubiyet duyuyorlar? Bu sualin cevabını ben, kendi hesabıma, bir haylı aradım, ve bir türlü bulamadım. Öyleya, eşek fottografı almak için Türkiyeye gelmek zah- Mmetine değer mi? Türkiye öyle bir memlekettir ki, her entellektüel alâkadar oldu. vi tatmin edecek bir çok hususiyetler bulabilir. deki renkler kadar çeşitli ve nüz unda portakal toplanır. Orada deniz, d yana yaşar. Arkeolojik alâkalarınız mı var? TTürkiye, bütün geçmiş medeniyetlerin randevü di Orada bütün bir insanlık tarihinin âbidelerini bulabilirsini Politika adamı mısınız? © halde Türkiye'de, bir milletin nasıl en kısa bir zamanda yoktan var olduğu- , ve Atatürk gi türlü ekonomik, kültürel ve natürel düşman kuvvetlere karşı kahramanca bir mücadeleye giriştiğini ve bu mücadelenin müşahhas realizasyonlarını görerek dünyanın bu karanlık ve ık anlarında insanın aklı selimine karşı daldığınız pesimist düşüncelerden bey- Hinizi yıkayınız. Fakat, eşek fotografı almak için Türkiye'ye gelmek zahmetini ih- Eşek merakler bir yabancı fotografçı ile şöyle konuştum: — Neden bu eşeklere karşı bu kadar alâka duyuyorsunuz? Bu sualime yabancı fotografçı şu cevabi. verdi — Eşeklerinizle iftihar edeceğiniz yerde onları hor görüyorsunuz. — Neden iftihar edecek mişiz? — Öyle ya, milli mücadeleniz cenasında köylünüzün eşeşkleri olmasa idi. Muhatabinv'n sözünü kestim: — Milli mücadelemiz cunasında köylümüzün eşekleri hiç şüphetiz çok işimize ya- adı. Fakat biz, motörlü nakliye vasıtalarını eşeklerimize tercih ederdik. Eşek, fak- ranızın bir senbolüdür. Türk köylüsünün fakirliği ile istihza etmek istiyeceğinizi aklıma getirmem. Fakat size bir teklifte bulunayım: Masdam ki eşeklere karşı bu kadar büyük ve insani bir meclubiyetiniz var, ldi- ing yolu ile sizin güzel atlarınız ve kamyonlarınızla değiştirelim, ister misiniz? eşsiz bir insanın rehberliği alında nasıl biz (Za Turgule Kemaliste'den) Atinadaki Türk sergisi Yunan gazeteleri çok hararetli neşriyat yapıyorlar tina'da açılan türk sergisi et- rafında yunan gazeteleri ha- raretli neşriyat yapmaktadır- lar Bu gazetelerde çıkan va- aılardan bazılarını aşağı alı- Parnas salonunda açılan türk ser Bisi, Türkiyenin bu sahadaki terakki - yatını bilmiyenler için hakik bir sürp- Fizdir. Bu sergi muhtelif. devirlerde #ürk milletinin orta zaman teokrasisin. İlen kurtulmak üzere yaptığı hamiele Fi de göstermektedir. Türk ressamlarınıa ekollere aynıl- Mnası mevruubahs olmazsa da, ilerde Meydana gelecek olan hakiki bir türk Hanatının genel karakterlerini görmek Mmümkündür. Genç türk — artistlerinin Bösterdikleri cesaret, yeni Türkiyenin kendine güvenme ruhunu / canlandır - maktadır. Yabancı tesirler inkâr oluna- imazsa da, bunda taklitten ziyade sana- a bugünkü genel ideallerine — şuurla bir tarzda uymak baleti ruhiyesi / var. a. Kemal Atatürk'ün avrupalılaşma vazına sanat sahasında da uymak zihni- yeti Parnas sergisinde hâkimdir. Kitab kısmında da gayet mühim eserlar teşhir edilmektedir. Mekteb ki- fapları şayanı hayret bir zarafetle ba- talmıştır. Bu meseleye dair ayrı bir ma- Kzle yazacağız. Etniki'den. Milletler menfaat ve tehlike karşı- #ında İttifak edebilirler. Fakat seviş - Mmek İçin tanışmak şarttır. “Lozandan #onra dış sıyasalarını birleştiren bu iki Millet, dostluklarını — kuvvetlendirerek Balkan misakını vücuda - getirmişler. dir. Son 13 yılın verdi milletin biri tecrübe, bu Hi irini tahminin — fevkinde sevmekte ve takdir etmekte — olduğunu isbat etmiştir. Türklere karşı göster « iz riyasız sevgi, Parnas resim #ergisi münasebetiyle de anlaşılmıştır. Biz genç türk ressamları arasında Rafaeller aramamakla beraber, komşu anemlekette şayanı hayret / gayretler gösterilmiş olduğunu inkâr edemeyiz. Türkleri daha ziyade sevmek için, her- kes bu sergiyi görmelidir. ? HABERLERİMİZ : Istanbul Dahiliye İktisad Fakültesi dün büyük bir törenle açıldı İstanbul, (Telefonla) — İktısad Fakültesi bugün (dün) büyük ve danlr bir törenle açıldı. Üniversite Rektörü Bay Cemil Bilsel açış nutkunu — verdi. Rektör nutkunda Atatürk'ün 923 de İzmir enternasyonal - fuvarı ve İsmet İnönü'nün 925 de Hukuk Fakültesinde söyledikleri nutuklara işaret ederek cumhuriyetin, memleketin idaresini e- dine aldığı ilk günden itibaren yüksek tahsile ve ihtmas tahsiline verdiği ehe- miyeti tebarüz ettirdi. Cumhuriyetin kuruluşundan bugüne kadar islah c len veya yeniden kurulan yüksek tah- sil müesseselerinin kısa bir bilânçosu- nu yaptı. Milletin kendi - ekonomisine kendi hâkim olduğu bir devirde iktısad ilminin ideolojisini yapacak ve yayacak| olan bu müessesenin hususi ehemiyet ni canlandırdı. B. Cemil Bilselden sonra, üniver: temizin en genç dekanı B. Ömer Celâl, söz aldı ve yeni fakültenin memleket hayatında yükümlendiği mesuliyetli ve ağır vazifenin başarılmasınım; ileri ve mesud bir yurd yaratmak yolunda - bir muvaffak olma şartı olacağını; cum huriyetin gençlik önünde geniş ve şe - refle muvaffak olma sahaları açtığını söyledi ve çok alkışlandı. İlk dersi Profesör - Kesler verdi. Sosyal ve ekonomik hayattan bahsstti. Güdümlü ekonomiyi anlattı. Ve libe- ral sistemle bu sistemin mukayeses yaptı. İstanbul Belediyesi ile Ermeni Patrikhanesi anlaşmazlığının son safhası İstanbul, (Telefonla) — Belediye ile ermeni'patrikhanesi ârasıdaki Sürp A- gob mezarlığı anlaşmazlığı garib bir saf- baya girmiştir. Belediye ile patrikhane aralarındaki davâyı sulh yoliyle ballet. anişler, fakat bu müddet içinde mahke- menin kararı da çıkmıştır. Mahkemenin kararı, belediye lehine- dir. Şimdi makam, hangi cihetin tercih edilmesi lâzım geldiği hakkında şehir meclisinin hakemliğine — müracaat ede- cektir. Gazete ve kitab kâgıtları İstanbul, (Telefonla) — Gübmük i- daresi gazete ve mecmua- kâğıdlarının memlekete gümrüksüz girmesine müsa- ade edildiği takdirde, bu kâğıdları diğer- derinden ayırd. edebilrüek için kim- yevi tetkikat yaptırmaktadır. Böylelikle muafiyetin kabulü takdirinde, kâğıd cinslerinin kolaylıkla ayrılması mümkün olacaktır. Köy muallimi kursları için hazırlık Maarif Vekâleti ilk tedrisat umum müdürü B. İsmail Hakkı ve Ziraat Ve- kâleti köycülük şubesi müdürü B. Fik- ri, Ziraat ve Maarif vekâletleri tara- fından müşterek bir surette tahakkuk ettirilmesine çalışılan köy muallimleri kurslarının yerler$hi tesbit velâzım ge- den hazırlıkları tetkik etmek Üüzere Trakya'ya hareket etmişlerdir. Çorapların kalitesi İstanbul, (Telefonla) — Çorap fab- rikatörleri bugün ticaret odasında bir toplantı yapmışlardır. Çorapçılar bu top- Jantılarında yeni yapacakları çorabların kalitesini tayin için koncuna sıcak ve de- li damğa vurmaya, sonra satılığa çı- karmaya karar verdiler. Dansözler merkezi olan Los Angeles'de bir dans ve spor üniver- vardır ki filimler ve dansigler için ücret günde bir buçuk dolardır. Fakat bu parayı da mektebin bulduğu işler sayesinde kazanması kabildir. Mek- tebin prensipi “yarı yarıya” dır. Mek- “*teb her üç ayda elli talebeye diploma ve- rir. Diploma alanların elleri üzerinde en 'az üç metre yürümeleri, ağırlıkları en fazla 62 kilo ve belleri 67 santimetre ol- mak lazımdır. Mektebten çıkan kızlar ne olur? — Bazıları sinema yıldızı olmuştur. Bazıları Rio'nun yolunu tutmuştur. Fakat her sanat, eeki tabirle, bir altm Henri Duvernois'ya dair. Bu meslekdaşımız - çünkü Duverncis kark beş senelik gazeteci idi - nükteler riyle dalma anılacaktır. -debiyat âlemin- ce yası tutulmakta olan muharririn bir kaç sözünü nakledelim: — Münevver dediğimiz adamlar, ekse- riya, zihinleri başkalarının fikirleriyle do- w olanlardır. — Kırkandaki kadınlar neden otuz: dan yukarı çıkamazlar? Çünkü otuz ya- şandaki kadmnlar ancak yirmiden fazla görünürler. — Aile tesamühü nedir, miz? Buna kocalarına ehemiyet vermi- yen kadınların vasfıdır, diyebiliriz. — Rahat etmek için başkalarının ya- 'nunda sıkılmamış görün, evinde ise da- ima eğlenen bir adamın tavrmı takın. İngiliz kırallarının salâhiyetleri Sekizinci Edvardın ingiliz kırallı dan çekilerek yerine altıncı Jorjun gel imesi ingiliz anayasası surlarının birer bi- ver meydana çıkarılmasına sebeb olmuş- tur: “Kıral bütün orduyu terhis edebi bütün filoyu satabilir; kendi malı o- dan Koruceay dükalığını - sulhan icabı dolayısiyle - düşmana devredebilir. Kı- alın arabasına numara konmaz. Şoförü istediği süratle gidebilir. Kıralın telgraf- ları daima ilk olarak çekilir. Mektubları puldan muaftır. Kıral vergi vermez. Kı. ral, nazırlarından birini öldürse hakkm- da biç bir. mahkeme hüküm / veremez. Fakat.... Nazırlar beyetinin karar altma imzasını ğa mecbur. olduğundan beyet meselâ karalın idamımı karar altı- ma alsa, bu karara aid vesikayı da imza- Taması icab eder! YAaYyYrkıtoar 'a —— ——— —— —— nasbotur? Bir amerikan dergisi “mükemmel ko- ca” müsabakası açmıştı. Şimdi, müsaba- kayı kazanan zatın vasıflarını ilân edivo- 1 — Sabahleyin keyflidir. 2 — Yemek zamanlarında sofra ba- şında bulunmaktadır. 3 — Ev idaresini karısına bırakmıştır. ve bu yüzden ona hiç ihtarda bulunmaz. 4 — Cömerddir ve huysuzluk etmez. S —Evini kulübünden çok sever. 6 — Cemiyette daima neşelidir. 7 — Kadın güze ! fi hakkındaki büz kümleri daima doğrudur. ilâh ilâh.. Bu satırları, kadını - erkekli bir top- Jantıda okuduk ve sebeb olduğu müna- kaşalar dolayısiyle pişman olduk. Sakım ayni hatâya düşmeyiniz. Mudanya hattındakt kaza, Mudanya - Bursa battında bir yolcu katarı lokomotifinin yoldan çıkarak ardı sara sürüklediği bir kaç vagonun hurde- haş olduğunu gazeteler yazıyor. Bu gibi kazalar her domiryolunda vu- kubulabilir. Yalnız münasebet düşmüş- ken hatırlatalım: Bu hat yabancı kum- panyanın elinde iken - hikâye ederler ki - yolcular, seyahat esnasında, vagon- 'dan iner ve kalarm yanı sıra yürüyebi- lirlermiş. Vekâleti teşkilâtı genişliyor Dahiliye Vekâletinin merkez ve taş- 'a teşkilâtında yapılacak değişiklikler etralında çalışmalarına devam etmekte- dir. Vekâlet bu günkü ihtiyaca yetmi- yen merkez teşkilâtını genişletmekte ve bihassa mahcili idareler umum müdür- Tüğü kadrosunu yeni bir şekle sokmak- tadar. Kamutayda bulunan Dahiliye Vekâ- dedi taşra teşkilâtı kanun projesi üzerin- de ise ehemmiyetli değişiklikler yapıl- maktadır. Projeye yeni konulan hüküm- lere göre bir kaç vilâyet bir mıntaka sa- yılarak merkezi bir. vaziyette bulunan vilâyet merkezlerinde yirmiye yakın mensup ve mıntakavi vilâyet idare he- yetleri teşkil olunacaktır. Bu. heyetler halen mevcut olan kanuni salahiyetlere istinaden Devlet Şürasına aid ikinci de- recedeki bazı muameleleri de görecek- derdir. Bu suretle hem Devlet Şürasının işi azalmış ve hem de muameleler da- ha kısa bir zamanda neticelendirilmiş o- Jacaktır. Ekseri — vilâyetlerde — mer- kez kazası kaymakamlığı vazifesini de görmek üzere vali muavinlikeri ihdas o- dunacaktır. - Umumi müfettişler konfe- ransında da görüşülerek hükümete tek- dif edilen hukuk işleri müdürlükleri bir çok vilâyetlere teşmil olunacak ve hudud boylarında bulunan vilâyetlerimizde cc- mebi işler müdürlükleri ihdas olunacak- 'tar. Bu müdürlüklere ecnebi lisan bilen zatlar getirilecektir. Kazalarda bulunan tahrirat kâtiblikleri kazanın nüfus kesa- fetine göre fazlalaştırılacak ve bu me murların terfilerine imkân vermek için bir terfi mahrutu yapılacaktır. Keza ka- zalardaki nufus memurlukları da fazla- Jaştırılacak ve nufus memurları da kaza- 'nin nüfus kesafetine göre tayin oluna- caktır "“Ayni proje yine bütün kaza merkezler, rinde köycülük büroları kurulması için Vö zumu olan kadro da konulmaktadır. Bu proje kanunlaştığı takdirde dahiliye ve- kâleti memurlarının daha ziyade terfileri imkân içine girmiş bulunacaktır. Konservatuvar mezunları İstanbul, (Telefonla) — İstanbul konservatuvarından bu sene mezun olan- Jara diploma dağıtıldı. Mezunlardan beş tanesi kızdır KAMUTAY ÇAĞRILARI HAVA Dün Ankarada bir bahar havası vardı Meteoroloji enstitüsünden aldığımız malümata göre dün şehrimizde hava u- Mümiyetle açık geçmiş ve hava suhune- ti sıfırın üstünde 8 dereye kadar yükse- derek Ankaraya bir ilkbahar havası ya- İ şatmıştır. Dün yurdda Edirne, Yalova, Manisa, Akhisar ve Alacatıya yağmur, Eskişebire kar yağmnıştır. Yağışlar hafif olmuş ve metre murabbama ancak bir kilogram su bırakabilmiştir. Yurdun ğer mıntakalarnıda hava yer yer açık geçmiştir. Hava evvelki güne göre yur dun bütün mantakalarında 1 - 6 derece Tasında isınmıştır. Dün en düşük suhu- netler sıfırm altada olmak üzere Diyar- bekirde 14, Malatyada 15, Karsta 22, Eruzurumda 26 derecedir. En yüksek #uhünetler ise sıfırın üstünde olmak Ü- zere İzimrde 1, Nazilli, Adana ve Dört- yolda 13, Antalyada 14 derecedir. Kızılay Balosu Yarın Akşam Ankarapalas Salonlarında veriliyor