13 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 7

13 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 7

TERCEKT Ğ —— 1:2-1937 Noel mükâfatı ve Almanya İM Si trumda hu müsale- eti, ve vifakı tenmiye maksa- r evel Nobel ta- tını bu sene Össietzl 'almna verilmesi böyle bir netice do gumuştur. Malümdur ki mükâfat iobel tarafından büyük serveti, sonlarında şu maksadları 1-Bir kimyada en kâfat. te en ehemiyetli bir mükâfat, yardımı ola- cak ihtirar yapana bir mükâfat. 4 - En güzel edebi eseri yazana inin tenmiyesine en bi dımda bulunana da bir mül Her biri sekiz on bin ingiliz lira #smna baliğ olan bu mükâfatlar, İsveç 've Norveç birleşmiş bir devletken, is- veçliler ve norveçliler tarafından ve- riliyordu. 1908 senesinde - İsveç ve Norveç birbirinden ayrıldıktan sonra mükâfatlar da aralarında taksim e - ildi Beş mükâfattan dördünü İsveç ve- riyor. Sulh mükâfatı olan beşinci mü- kâfat da Norveç Mebusan Meeli fından seçilen beş kişilik bir heyet tarafından verilmektedir. Otuz kırk senedenberi sulh mükâfatını al, arasında eski Amerika cumhur baş- kanlarından Roosevelt ve Wilson, si- Tâhsızlanma konfer son, eski alman dış bakanı Streseman, maruf muharrirlerden - Norman An- gell vardır. Bu sene de Karl von Ossi- etzki namında diğer bir verilmiştir. Bu teveccühün neden gürültü ko- pardığını anlamak için - Ossietzki'yi tanımak lâzım geliyor. 1887 sencs ta- Hender- muharrire de tevellüd eden bu zat, idealist bir Sülhperverdir. Ve bu yöldâki - neşri yatı kendisini Almanyada her rejim sazarında tehlikeli bir adam vaziye- ine koymuştur. Büyük harbdan ev- 'vel imparatorluk Almanyası Ossietz- ki'ye şüpheli nazarlarla - bakıyordu. Almanyanın sulh muahedesiyle silâh- aızlandığı zaman zarfında zılardan dolayı muhakeme altına lındı ve mahküm oldu. Hitler rejimi- nin böyle bir adam hakkında merha- met ve müsamaha göstermiveceği 30 ikinci kânunda yapılan bir kanun ile de almanları bundar böyle Nobel mükâfatını kabul etmek- 'ten menetmiştir. Kanun sulh müki tından başka fen, defa İsveç harekete geçmiş ve Al - memleket- kaymetlerle — millet- kaymetler arasındaki / farkı tebarüz ettirmesi - itibariyle entere- sandır. Ossietzki Almanyada belki i. a göre, 1936 senç aanlığa en büyük yapan a- damdır. Ossietzki vahşi orman içinde iş bir diken mi? Bu- ikat Ossietzki hahkındaki bu telâkki farklarından sarfınazar, bir de Nobel'in sulh mü: as etmekteki ” maksadı * milletler sulhu ve 'ye vermekle acaba mütevelliler vakfın esası olan bu şartına riayet et miş oldular mı? - A, Ş. Esmer ULUS ULUS Madrid cephesinde ve Valansiya yolu üzerinde çarpışmalar oldu Malaga civarında âsi ileri hareketi devam ediyor Londra, 13 (A.A.) — Madridden bildiriliyor. Hü- kümet kuvvetleri Mukloa parkında ve Los Rozas böl gesinde mukavemetli bir hücum Mevziler elde etmişlerdir. Hükümetçi kuvvetler Muk loa parkında süngü süngüye bir buçuk saat süren bir çok şiddetli bir hücumu- çarpışmadan sonra âsileri nupüskürterek bunları mühim za) dır. Bu muvaffakiyetlere rağmen bu günlerde şiddetli bir. taarruza intizar edilmektedir. Hükümet makamları milisle- rin düşman tarafından yapılacak taarruzları püskürtmeğe mukte- dir oldukları bildirilmektedir. Halk ve gazeteler düşmanım iler- lemesine mani olmak için umumi sefezberlik ilânı istemektedirler. Milli müdafaa meclisi Madridi mü dafaa tedbirleri hakkında bütün siyasi partilerin fikirlerini sormuş tur. Âsilere göre Avila ve Salamankadan bildirildi #ine göre, âsilerin Madriddeki cephes şarka doğru ilerlemiştir. Hükümetçi - lerin üniversite mahallesindeki şiddet- li bazı hücumlar püskürtülmüştür. Bır /düşman tayyareci düşürülmüştür. Fran. ko küvvetleri, şimale ve şarka doğru yaptıkları hücumlara gittikçe artan bir şiddetle devam etmektedirler. — İleri kolların iki mühim harekette bulunduk- Jarr bildirilmektedir. Malaga bölgesinde Asi kaynaklardan bildiriliyor: Fran- ko kıtaları Malaga bölgesinde temizle- me harcektine devam etmektedirler. Bu bölgede beş yeni kasaba daha işgal edilmiştir. Baz milisler âsi — kıtalara teslim olmuşlardır. Mortil civarında iki hükümetçi tayyare düşürülmüştür. Bu gehri işgal ettikten sonra ileri hareke lerine devam eden Franko - kuüvvetleri şarkta Aldunol köyüne — doğru iler- Temektedirler. Malaganın zabtr saye- sinde Franko kuvvetleri büyük bir si h fabril Şehirde mormal hayat avdete başlamıştır. İngil tebaasını korumak için limanda dur - makta olan Rosolution gemisi Tancaya avdet etmitir. Royter Malagaya - 1000 italyan gö- nüllüsünün cıkarıldığını bildirmekte - dir. Madrid - Valensiya yolunda Âsi kaynaklardan bildiriliyor- Mad- riğ Valensiya yolunun 17 inci kilomet- resinden itibaren dört kilometrelik bir kısmında bütün münakalât General Mola kuvvetlerinin kontrolu altında - dır, Dün saat 16 ya doğru ve yiz kümetçi kamyondan mürekkeb bir kol bu yoldan zorla geçmek istemişse — de, pusu kuran Franko kuvvetlerinin şid - detli bir mitralyöz ve tüfek ateşiyle kar- gılaşmıştır. Birkaç kamyon yol üstün - de kalmış, ötekiler geri dönmüşlerdir. Hükümetçilerin, âsilerin bir ileri ha - reketine engel — olmak için - Eskorial havalisini kısmen boşalttıkları âsi taras- süt mevkilerininden bildiritmistir. elde etmilerdir. Jorama blgesin: Âsilerin muvaffakiyetleri Bu bölgedeki âsi kuvvetler nezdin de bulunan Havas muhabiri bildiriyor Birkaç gündür harekete geçmiş — olan fsi kuvvetlerin, Madride — girmeden durmıyacakları katiyetle - söylenebilir. Âsi / süvari kuvvetleri ve - piyadeler, mitralyöz ateşi — himayesinde — olarak dün sabah Jarama'yı baştan başa kate- dip Valensiya ve Villa San Antonio arasındaki demiryolu kısmını işgal et- mişler ve altı tane tank zabtetmişlerdi Âsi kurmayı, hükümetçilerin Madrid- Valensiya yolunu geri alamıyacağı ka- nantindedir. Salamanka'dan bildiriliyor: Bir âsi kruvazör dün Barselonu bombardıman etmiştir. Barselon makamları her tür. Tü miting ve nümayişleri yasak etmiş - Suriye heyeti Pariste Paris, 12 ÇA.A.) — B. Delbos, dün öğleden sonra Suriye bapvekili Cemil Merdam ile dabiliye Sadullak Cabiriyikabul etmiştir. liz yaparak mühim iata uğratmışlar- Son gelen ha- berlere göre lerin ve hükü - metçilerin elle- rinde yerleri gösterir seviyi bulunan (160 milyon dolara mal olan grev Flint, 12 (A.A.) — General Mo- tors korporasyon- delegeleriyle oto- mobil sendikası arasında dün sabah imza edilen anlaşcna mucibince grev- ee muazzam bir alay halinde bay- rak ve muzikalarla - fabrikaları bo- galtmışlardır. 135.000 işçi pazartesi günü işe başlıyacaklardır. Atölye- ler işliyecek hale geldiği zaman da 25.000 işçi tekrar iş başına dönecek- dir. Yapılan tahminlere göre, grevin devam ettiği 42 gün zarfında Gene- ral Motors corporation, 160 milyon 've amele 40 milyon dolar zarar et- mişlerdir. Denizciler grevi yeniden mi başlıyor? San Fransiskoç 12 ÇA.A.) — De mizciler sendikesı, B. Ruzveli'in her denizcinin ahlak ve kabiliyetini gös- &rev ilân edeceğini bildirmiştir. Maraş, 12 (A.A.) — Maraş bugün kurtuluşunun 18 inci yıldönümünü bü- yük bir sevinç ve coşkunlukla - kutladı. Cumhuriyet meydanını dolduran ve ta- gıran on binlerce halk büyük Önderin kurtarıcı bayrağı altında her zaman can vereceklerine bir daha and içtiler. İstiklâl marşından — sonra — Maraşın kahraman bayrağına verilmiş olan istik- Tâl madalyası merasimle bayrağa takıl dı. Söylenen hararetli söylevler, okunan güirler halka sonsuz heyecan verdi. Mi- lisler askerler ve mektebliler parlak ge- git resmi yaptılar. Akşama büyük fener alayı yapılacak ve bugün şerefine gece orta okul salo- 'nunda bir balo verilecektir. Bu akşam Halke yapılacak. nde tören Maraş kurtuluşunun - yıldönümünü Eo-nnub»' Ykeki Maraşın kurtuluş bayramına iştirak eden maraşlı kahramanlar sesastıen Nn 540000554 PeaRseL güç secoyit Cenubi Amerika Gene karıştı Meksikada Vera - Kruz, Meksiko, 12 (A.A.) — Hükümet memurları bir çok takölik kiliselerini kapamışlardır. Bu hal, bir takım çarpışmalara se bebiyet vermiştir. Elli bin katolik, pro testoda bulunmuşlardır. Halk, lerin tekrar açılmasını validen istemiş vali, bu işin münhasıran nazırını — alâ- kadar etmekte olduğunu söylemişti Villa de rio Blanko'du da arbedeler olmuştur. Katolikler, kiliselerin - kapa tılmasına mani olmuşlardır. kilise. Honauras'aa Malagva, 12 (ALA) — Hondruras- ta ihtilâl çıkmıştır. Mendoza ve Almendaros isimlerin deki âsi generallerle siyasi liderlerden bir kaç kişi Tezucigalpada tevkif edil- mişletdir. Bunların hazırladıkları harb malzemesi müsadere edilmiştir. Asi general Josed Avile Progreso ında bir treni yoldan çıkarmıştır. gönderilen bükümet kuvvetleri âsileri bozguna uğratmışlardır. General dağla ta kaçmıştır. Venezüella'da Karakas, 12 (A.A.) — Venezüclla üniversite binasında olan talebe ile zabr- ta arasında vuküa gelen, arbedelerde birçok kişi ölmüş ve yaralanmıştır. Çok kimseler tevkif edilmiştir. Maraş'ın kurtuluşu kutlamak maksadiyle, Ankarada bulunan maraşlılar tarafından bugün saat 20 de Halkevinde bir top'antı tertib edilmiş- tir. 150 kadar maraşlı ile 300 kadar da- vetlileri bu toplantıda -memleketlerinin kahramanlık menkibelerini anacaklar, şüirler okuyup yerli türküler ve mi parçaları terennüm edeceklerdir. Bu arada müteşebbis heyet —namıma Necmi Doğucun birkaç söz söyliyecek, Hasan Reşid Tankut toplantının — meve zuu ile ilgili bir söylev verecek, Besim Atalay Maraş tarihinin - hulâsasını ve erkek lisesi başmuavinı İhsan da Maraş müdafaası üzerine bir ekspoze yapacak- lardır. İstanbuldaki tören İstanbul, 12 (Telefonla) — İstanbuldaki maraşlılar Eminönü Halk- Bugün Karışık bir dünyada bir sulh ülkesi CUMHURİYE'te — Yunüs — Nadi dünyanın — hemen her, ideolojik kavgalar, bu - kargaşalıklar içinde bir iki umud ve emniyet noktası da n antantı t - italyan anlaşma- le başlayarak İtalya - Türkiye ve İtalya - Balkanlar yaklaşmasiyle ik- mal olunmak yolundadır. “Türkiye Avrupanın ve dünyanın kararsız halinden ancak teessüf du- yabilir. Mahşeri andıran bu kargaşa- lık içinde Türkiyenin her devletle dürüst dostluğunu muhafazay etmekle beraber, hiç bir tarafla kati jman mahiyetini haiz olacak bir taptaze - kuvvetlerimizi, sulh ve sükünumuzun, civarımızın sulh ve sükünunun 've nihayet dünya sulh ve sükünunun Herhangi bir hizmetine koşabiliriz. sergüzeşte, asl HAKİKİ HALKÇILIK AKŞAM'da / “akşamcı,, , köylüyü toprak sahibi yapmak için” hüküme tin vermiş olduğu kararı / alkışlaya- rak, bu kararın tarihi ehemiyetine i- şaret ediyor: “Halkçı diye tavsif et- tiğimiz bugünkü idare, müreffeh bir snıfın, geri ve sefil kalmış millet kütlesini lütfen ve merhameten ter. fihe çalışan idare şekli değildir. Halk çılığın bu tarifi Osmanli imparator. luğu devrine aiddir. Bugünkü halkçı lık prensipi, küçük bir zümrenin ka- fasında yer bulmuş basit bir mlahat premsipi değil, halkın kendi ruhun- 'dan doğmuş tamamiyetçi bir zaru- rettir. Türkiyede ihtilâl - bunun için yapılmıştır.. itlerden bazen beşon ferdin zarar ine göz yummak lâzım geldi- #ini, fakat inkılâbın lehine olarak ta- hakkuk ettiği geniş kütlelerin ekseri- ya sessiz ve menfaatlerinden haber» siz kimselerden mürekkeb olmasına karşilık, zarar gören beş on ferdin, bu sebebden etrafı yaygaraya — vere meleri de mümkün olduğunu hatırla- sala derrisi eKY AĞ yuramıyan büyük müstahsil faha iyor, Ba milli sefakın var. Biz yalnız on- mn sesini duyuyoruz. Ehe memek lazım. Kemalist v yük asaleti sesi duyulmayanların sa- adeti için çalışmaktır. 'TÜRK — İTALYAN MÜNASEBETLERİ SON POSTA'da Muhiddin Birgen, türk - italyan - dostluğunun - Milâno mülâkatiyle yeniden dir için önlerine çikan imkândan faydalandık- İtalya münasebetle- Balkan devletleriyle İtalyanın karşılıklı va> bir şekilde gözden — y del temayül etmenin ne kadar yersiz l2 ——— duğunu anlatıyor. tet evinde Maraşın kurtuluşunun — yıldönü- — ize münü kutladılar. Konservatuvar talebesi bir konser verdi, büyüklere saygı tek —— | eriş grafları çeki'di.