16 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

16 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. NO 5588 ADIMIZ, ANDIMIZDIR. y dU Şi 3 üncüde: Valansiya ve Barselon bomburdıumanı AT I GUN HER YERDE 5 KURUŞ Balkan antantı konseyi dün Atinada toplandı Toplantı perşembeye kadar sürecek “Balkan zaman /Atatürk'ün doğduğu evin önünde Yunan zabil ylarak askeri merasim yaparlarken. karşı bir hürmet ese Başbetke TATİL Falih Refka ATAY Kamutay bu sene kış ” tatiline tam bir gönül huzuru ile çıkıyor: dış politika bakımımdan, Sancak buhranı halledilmiştir. Gerçi he- nüz idare ve teşkilât kanunları üzerinde mütehassıslar münakaşa edeceklerdir: fakat Cenevre'de tesbit olunan esaslar, bir daha hiç bir sebeble, bozular son şeklini ven muşsa da, aksi tehlike o kadar güçlüğü yenmek için çalışanlar gerçekten barış davasına hizmet etmişlerdir. Sancak etrafında, tık tamamiyle lüzumsuz ve fayda- sız, bir takım dedikoduların niha- yet bulmasını da, bu münasebetle, dilememek elden gelmez. Gerçi su bulandırmağı sanat edinenler hiç bir zaman eksik — olmazlarsa da, memleketlerinde - vaziyetlere hâkim olanlar gayretkeşleri susturmanın, onlara müsamaha et- mekten daha iyi olacağını takdir etmelidirler. İç politikanın bütün cephele- rinde, kamutay, güvendiği İsmet ü hükümetinin ileri hamlele- kaydetmiştir. Türkiye müsbet ir iş memleketi manzarası bağla- tecrübeler tamamlanmış- kararlar verilmiştir. Kamuta- yın bu defa verdiği yeni salâhivet- İer, bilhassa ziraat bakımından büyük gerçelişlere imkân verecek mahiyettedirler. Geri ziraatlı ile- ri memleket olamaz: Bu hakikati biz yeni keşfetmiş değiliz. Fakat bir memleket nufusunun - büyük ekseriyetinin yeni sây ve hayat gartlarını tayin edecek tedbirler- de ve kararlarda acele ve telâşın zararlarını da biliyorduk. Kalkın- ma tam ve emin olmak, ilk teşeb- bi T işlerimizde — olduğu gi iret ve ihtiyat ile yapılmak lâzımdır. Kamutay kıs tatilinden sonra, toprak kanunu ile, türk kö, ziraatinin umum elelerinin başlıcala. rından birini daha halledecektir. Türkiyenin enternasyonal iş (Sonu 3 üncü sayfada) lüsünün ve kalkınma da antantı bugün her daha kuvvetlidir,, . Dr. Aras ve E! Stoyadinovicin beyanatları Atina, 15 ÇALA.) — Atina Ajansı bildiriyor: Yugoslavya Başvekili, hari- ciye nazırı Stoyadinoviç; Türkiye hari- Giye vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras, Ro- manya hariciye nazırı B. Antonesko, re- fakatlerindeki - zevat ile birlikte, saat 10.20 de Selânik yolu ile Atinaya vasıl olmuşlardır. Atina istasyonunda —muh- terem misafirler, başvekil B. Metaksas, bütün nazırlar hariciye nezareti yüksek memurları ve diğer makamlar tarafından karşılanmışlardır. Bu sırada, müzika ile bir efzon taburu da selâm resmi ifa ey- demiştir. ——— (Sonu 5. inci sayfada) eri Büyük Şefimize Dışbakanımız Selânik'te Atatürk'ün doğduğu evde Selânik, 15 (4.A.) — Anadolu Ajansının hurust saubabiri - bildiriyor: Hüritiye Vekilimir Dr. Tevfik Rüştü Aras buraya muvasalatında berabe- rinde matbuat heyetiyle birlikte, son günlerde yunan belediyesi tarafından istimlâk muamelesi bitirilmiş olan Atatürk evine gittiler. Tevfik Rüştü Aras burada umum valiye ve belediye reisine hitaben şu beyanatta - bulun- dular: “— Türklerin Büyük Şeflerine ne kadar bağlı olduklarını düşünüyor- sanız Atatürk'e karşı göstermiş olduğunuz hareketten ne derece mütehas- sis olacaklarını takdir buyurursunuz. Bu hareket — yalnız bu nesli” değil, âtideki nesilleri de aynı teşekkür hissiyle sizlere bağlamıştır. Memleketim namına tekrar teşekkür ederim.” Bu ziyaretten sonra otomobillerle Mediterane oteline çidilmiştir. Ora- da konsolosumuz tarafından bir ziyafet verilmiştir. Heyet saat 22,10 da Atina'ya hareket etmiştir. ğ Dr. Tevfik Rüştü Aras, Selânik'te gazetecilere de beyanatta bulunarak irk'ün doğduğu evin Selânik belediyesi tarafından Türkiye'ye hediye 'nden dolayı türk milletinin elen milletine şükran hisleri duymak- bildirmiş ve “bu jest, iki millet ile bu iki milletin - müstakbel arasındaki dostluk bağlarını bir kat daha takviye edecektir,, de- Ati edi Kamutay 22 marta kadar kış tatiline başladı Dünkü müzakerelerin tafsılâtı İskenderunun güzzel bir manzarası Memtfaatler Sancak'ta çıkarmak Haleb, 15 (Hususi) — Sancakta ma- halli hükümet memurları, her ne paha- ursa olsun bu memlekette bir hâdise çıkarmak arzusundadırlar. Türk- i bozulanalr bir hâdise istiyorlar! der, ötedenberi tuttukları yoldan — şapı mamakta ve süküneti bozacak tahrikâ- ta âlet olmaktan kaçınmaktadırlar. ( Sonu 6. ınct sayfada ) Şuşnigin nutku Avusturya Başvekili siyasetin Avusturya Başvekili Şuşnig Viyana, 15 (A.A.) — Dün öğleden sonra Raylısrat binasının büyük hotün. de B. Şuşnig vatanseverler. cephesine mensub 1500 şefin önünde - bir nutuk söyliyerek karalcıların mevsimsiz - muh- temel bir hareketine karşı ihtarda bulun. i izah etti Fıkra: Benzeyişler Atatürk: — Biz. kendimize benze riz, der, Fakat bazı fransız mubarrirlerinin kafası odur ki eğer herhangi memleket Fransaya benzemek iddiasında — bulun e kendisini - Fransanın — manevl lâdları arasında saymazsa, o, ya Mose kova, ya Roma, veya Berlin'i örnek e- dinmiştir. Bizim ana yasadaki son tadillerimiz zi münakaşa eden bir muharrir, aynır mantık çıkmazına döşüyor: “Bizimle Sancak davalarını hallettiler ama, anas yasayı Berlin üslübu ile tadil ettileri” Yahut Roma, hattâ Moskova üslübur muharrir bu üç şehir ve rejim hakkın. da büyük bir muhabbet farkı gözeten. derden değildir. Ne yapalım? Biz kendi demokrasi mizi ve onun prensiplerini” seviyoruz. Çünkü bu vatanı da, üstünde otur: milleti de, bütün bürriyet ve şeretimi zi, ve bundan başka on beş yıla yakl şen kalkınma davamızın bütün başarık Jarımı onlara borçluyuz. Fransaya - tam benziyerek fransız — muharrirlerine ö vünme fırsatı vermek için, Iokantaları da garsonlarımızın / müşteri — kafasına tabak atmalarını pek de arzu etmiyoruz. Fransızlar garb medeniyeti — âleminde masıl hususi bir Çaşni iseler, biz de kene di milli karakterimize göre ayrı bir Tad olacağız. Londra şoförlerinin son derece terbiyeli olması İngiltereyi demokrat olmaktan ” altkoymadığı - gis bi, bizim devletçi olmaklığımız da bizl mmutlaka ne faşist, ne nasyonal « sosyak dist kılar: hem demokrasi - bakımından devletçiliği bu muhartirler bizimle de- muştur. Nutuk, elaltından Almanya taraf Jığı yapmakta devam eden ve müfrit yonalistler tarafından kurulan - “kültür cemiyetleri” için de bir ihtar mahiyetin- dedir. Başvekil Habsburgların dönmesi me- selesi karşısında vatanseverler cephesi- 'nin vaziyetini aşağıda gösterilen şekilde izah etmiştir: 1. — Avusturyanın tarihi ananeleri- 2. — Ana kanunz Avusturyanın tak kurulması lüzimgelen ” hükümetin şeklini ancak Avusturya halkı tayin ede- bilir. ( Sonu 8. inci sayfada Âil, Leon Blum ve ekseriyeti ile müna. kaşa etsinler. - Fatay