16 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

16 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7146 SALI 16 ŞUBAT 937 Atina Şehri Bayraklarımızla Donandı y Hergün saba_ürı çıkar, siyasal gazetedir. Balkan Antantı büt yanın itimadını kazanmış kuvvetli bir teşekküldür. Hariciye vekilimiz; Atatürk’ün! Krala ve İsme Inönü'nün Yunan Başvekiline selâmlarını götürdü —— n dün Atina'da! muazzam tezahurat oldu. Balkan Konseyinde.. Bu satırlar okunduğu dakika- da Balkan antantı| hariciye mazır- ları könseyi de ilk içtimam) yap miş olacak. Vakıa haddizatında bu içtima konseyin- fevkalâde bir toplantıa değildir, alelâde içtimalarından bi ridir. Ancak deveran eden şayialar doğcu ise ruzmamesindeki maddeler okadar mühümdir ki eğer konseyin içtimama epiycs vakit olsaydı onu fevkalâdeden bir toplantıya çağırı mayı bile intaç edebilirdi. Filhakika Balkan antantı kon: seyinin son içtümsndanberi maruf tâbiri ile Gediz köprüsünün — altın- dan çok sular aktı. KEvvelâ Türkiye ile Fransa ara- sında Balkan antantının Fransa ile olan münasebetlerini bile ihlâl et mesi olan bir Hatay mes'clesi bu mes'ele daha en had saf halarını geçirirken onu Yugoslavya ile Bulgaristan ara sındaki ebedi dostlük misakı ve bunların herikisini de birden dok. tor Aras ile Kont Ciyano Tarasın. daki Milâno görüşmeleri takibetti. Vakıa Hatay mes'elesi Balkan ğ menfaatleri- devletlerin muhtemel zuhur etti, antantımı teşkil eden ve diğer dost gayretlerile Türkiye ile Fransa ara- sında bütün esasatta bir mutabakal hasıl olmak - süretile neticelenmiş- tir. Ancak bu mes'ele henüz tama- mile ortadan kalkmış telâkki edi- lemez. Henüz Hatay'ın ana yasası yapılmamıştır, Suriye ile olan mü- nasebet şekilleri sarih ve biçbir ihtilâfa meydan vermiyecek surette tayin edilmemiştir. rkiye ile Fransa ve nihayet bu iki hükü metle Suri sında akdi Mmukar- Yer mühtelif muahedelerin — müra- keresine bile başlanmamıştır. — Va- Kkıa iki tarafın da iyi siyetlerinden hiç şüpheye mahal olmadığı — için bütün bu pürüzlerin dostlukla hal- ledileceği ümid olunabilir. Ancak Türk dâvâsının pazarlık — kabul et- mez ana batları üzerinde yarın xu- hur edebilecek berhangi — bir ihti. Mf bütün mes'eleyi ve onunla bir likte Balkanlıların Fransa ile olan Münasebetleri işini de yeniden or- taya atabilir. Uzak olmakla bera- ber bu ihtimali şimdiden dikkatte bulundurmak ve antantın hatthareketini ona göre tayin et- hali değildir. f'tan bakikali niçin Olduğu gibi görmiye çalışmamalı, Yugoslavya - Bulgaristan — yakınlığı Romanya'lılarla Yunanlı dostları, Tzi hiç değilse nahoş bir vaziyet karşısında bırakmıştır, - veya mem: leketlerdeki bazı mahaf ilin kanaati Hamdi Nüzhet Çançar mizin nazarı Konseyi açan Yunan kralı ikinci Jorj Selânik, 15 (AA) — ajansının hususi muhabiri Anadolu bildi. riyor: Hariciye Vekilimiz doktor Tev- fik Rüşdü tında beraberinde matbuat heyetile birlikte son günlerde diyesi tarafından —i Aras buraya muvasalâ- Yunan bele- mlâk muame- var | 'eti Bitirilmiş olan Atatürk evine gittiler. Tevfik Rüşdü — Aras umüm — valiye ve belediye hitaben şu beyanatta bülundular: Türk'lerin büyük şeflerine ne kadar baplı olduklarını - düşü- nüyorsanız — Atatürk'e karçı göster. miş olduğunuz hareketten ne de. rece mütehassis olacaklarını takdir buyurursunuz. Bu hareket yalmz bu nesli değil Atideki nesilleri de ayni teşekkül hissile sizlere bağla- mıştır. Memlekelim namına tekrar teşekkür ederim. Bu ziyaretten sonra otomobil. lerle Mediterane — oteline gidilerek konsolosumuz tarafından verilen zi- yafctta hazır bulunmuştur. Oda Atina'ya hareket burada reisine bul, 15 (Husasi) — Hari- ciye Vekilimiz Tevfik Rüşdü Aras. la Yagoslavya — başbakanı ve hari- ciye mazırı doktor Milân Sıoyadi- noviç ve Romanya hariciye nazırı M. Atina'ya varmışlar karşılanmış- Antonesko, ve büyük tezahürstla lardır. Atina, 15 (A.A) — Türkiye dış işleri bakanı B. Rüşdü Aras mat- buut mümessillerine şu beyanatta bulunmuştur: — Sonu düncü sahifede — Avustaryada taht mes'elesi Habsburg ların Avustur- ya'ya dönmesi mes'ele- sini millet tayin; Başbakani| Şuşnigin söylevi, her 'edecek tarafta derin,akisler uyandırdı Avusturya imparatorluk tacı ve müteveffa imparator Şarl'le oğlu prens Otto Viyana, 15 (A.A) — Dün öğ: Teden sonra Reichsrat binasının bü- yük bolünde M. Şuşning vatanse- vcılu eebhennc measub 1500 şe- önünde b öyliyerek kralcıların — mevsimsiz muhtemel bir hareketine karşı ihtarda bulun: muştur. Nutuk, el altından Almanya — Sonu 4 ncü sahifede— Telefon: 2176 Belçika Reksistlerden yirmi bin kişi parlâmento- nun feshini istediler. M., Leon Degrel Brüksel, 15 (Radyo) — Bugün sporcular sarayında toplanan yirmi bin reksist, Belçika parlâmentosu: Bu top- lantıda uzun bir söylev veren rek- sistler lideri (Loomn Degrel) şunları söylemiştir: — Ben, bizzat krala söylemi: şimdir ki, Belçika'da emniyet ve selâmeti tesia edebilmek günkü parlâmentoyu feshetmek lü- zımdır. Zira bu parlâmento, Belçi ka milletini temsil etmekten uzak- far. Zabılo, reksistlerin bir arbede çıkarmaları ihtimalini Lazarı dik- kate alarak Tâzımgelen tertibatı al- mıştı. Reksistler, bir hayli haykır dıktan sonra kendi kendilerine da- nun fesbini istemişlerdir. golmışlardı Valânsiya, 15 (Redyo) — Gecn atat 22,15 te müdhiş top sesleri duyulmuş ve şehire bazı mermiler düşmüştür. Halk bu saatte uykuda idi. Mermilerin açıkta bülunan bir âs$ sefineden atıldığı anlaşılmış ve hükümete mensub Laya t0p çe keri 30 kadar endaht ile bu sefi- neye tasrruz etmiş ve selineyi uzaklaşmıya icbar otmiştir. Saat 23 te mermilerin hasaratı hakkında tedkikat başlamıştır. Bu bombardıman neticesinde 14 kişi ölmüş ve ikiyöz kişi de yaralan- mışlır. Londra, 15 | Radyo | — Son haberlere göre, D Largo Kabalero ve diğer İspanyol bakanlar — istifa edeceklerdir. Hollanda Bizden külliyetlimiktarda buğday alacaktır * Maksadları fesad çıkarmaktır Hatay'ın temel yasası için Cenevre'de bir komite teşkil ediliyor Komiteye Turk Fransız, nsız, Danimarka'lı İsveç'li ve Irlanda'lı hukuku esasiye mutahassıslarından mürekkeb olacak Ankara, 15 (Hususi) — Hariciye Vekâleti genel sekreteri Numan Rifat Menemencioğlu, önümüzdeki cuma günü Cenovre'ye hareket edecek ve orada Halay'ın temel iştirak edecektir. Komite; Türkiye, Fransa, İsveç, Danimarka ve Irlanda'da davet edilecek olan hukuku esasiye mutahassıslarından mürekkeb olacaktır. Son haberlere göre, hazırlanacak olan temel yasatı; uluslar sosye. tesi asamblesinin mayıs toplantısında konuşulacaktır. İstanbul, 15 (Hususi) — Suriye'liler uluslar sosyetesi —konseyinin Hatay hakkındaki kararı aleyhine nümayişler yapmaktadırlar. Bu nü- mayişlerden maksad, bir fesad çıkarmaktır. Maahaza, Hatay Türk'leri, bötün itidal ve sinirlerini muhafaza etmekte ve yapılan sui muamele. lere mukabele etmekten çekinmektedirler. Büdçe erken hazırlanacak Vilâyet Umumi Meclisi dün fevkalâde toplandı yazasımı bazırlıyacak olan komiteye İspan ya *daki kanlı harp Ihtilâlciler, Valansı bom- bardıman ettiler ——— © e—— Cumhuriyetçilere' mensup donanma, ansı- zın Kartajen limanını “terketmiştir İhtilâlcilerin hükümet merkezi Burgos'tan bir görüunüş Valimiz Fazlı Güleç, meclisin ni- için toplqntıya çağırıldığını anlattı — Vilâyet umumi meclisi, dün saat 14 te vilâyet salonunda vali Fazlı Güleç'in riyatetinde toplan. dı. Bu toplantı fevkalâde idi. Azlı dan Ferid (İzmir) ve Aclan (Tirep nin gaybubetile (34) üye toplantı- dı bulundu. Vali Fazlı Güleç, fevkalâde top: lantıyı kısa bir söylevle açmış ve demiştir kiz — Sayın arkadaşlar ! Evyelâ bir senelik ayrılıktan sonra bütün arkadaşları sağ, selümet ve toplu olarak bulduğumdan ve gene bi zinle birlikte edimize devam ede« seğimizi gördüğümden büyük bir neş'e ve iftihar duyar ve hepinisi hürmetle selâmlarım. Geçen yıl, — meclisimizin ton içlimamnda bu yılın toplantı tariı hini 1 Mart 9 olarak kabul ee miştik. Bu intihab ettiğimiz günün, geçen seneki tecrübelere ve bükü. meti merkeziyece gösterilen lüzuma binsen geç olduğu — anlaşılmış ve Dabiliye Vekâleti, meclisin berhal. de Şubatla — toplanmasını - viliyete emir vermiştir. Ba itibarla meclisi fevkalâde olarak içtimaa davet eltin Bu içtima, fevkalâde olduğuna göre geçen seneki kütipler, yerlerini ip gal etsinler, vazileye başlayalım. Ruznamemiz kısadır. — Bu top: — Sonu 5 inci sahifede — Z Kurban Bayramı Önümüzdeki Pazartesi günüdür. W Kurban Bayramıniın ilki yönümüzdeki,Pazartlesi gü- nü olacağını sayın ulu- sa bildiririm. İzmir müftüsü Rahmetullah Bayram namazı 7,40 ta # 3 Bu istifamın — sebebi, Madrid müdafaası hakkında aralarında çı- kan ihtilâi Rusya'nın - Madrid sefiri M Rozenberg'in — Paris'e yaptığı seya. hat ve İngiliz amiralinin - Nelson zırhlisi ile Barselon'u l Panya'nın vaziyetini daha nazik bir saf haya sokmuştur. Sen-Jan-Doloz, 15 (Radyo) Madrid'in cenubu - şarki cephesin- de Asiler, yeni bir tanrrur daha yapmışlardır. Üç milis tayyarosi düşürülmüş ve pek çok mühimmat elde edilmiştir. Valânsiya ve Barselon'un —üt sef ineler tarafından bombardımanı devam etmiştir. Bilbao, 15 ( Radyo | — Milli- — Sonu S inci sahifede — ziyarı