16 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

16 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

<N Sayfa 4 Avusturyn'da taht mes'elesi -— — -— —— <—— ——- —.0 ANADOLU 9 Mayısta Habsburgların Avustur- /alyan imparatorlu. yayâa'dönmesini mesele- #vnun birinci yıl- sini millet tayin edecek “Başı 1 inci sahifede - arlığı yapmakta devam — eden — ve 'Müfrid masyonalistler tarafından — tesis edlen kültür cemiyetleri için de br ihtar Mmahiyetin- dedir. Başvekil Habsburgların av- © deti mes'elesi karşısında — va- tanperverler cebhesinin vazi- yetini aşağıdaki — şekilde izah etmiştir: 1 — Avusturya'nın tarihi ananelerine riayet, 2 — Kanunu esasiye istinad — edecek olan ve Avusturya'nın © Menfaatlerine uygün — olarak teessüs etmesi lâzım gelen — hükümetin şeklini ancak Avus- turya halkı tayin edebilir. 3 — Tecrübeye yer yok- « tür. M. Şuşnig şunları ilâve et- miştir: — Kralcılık propagandası yeni Avusturya'nın dahili ve harici siyasetine uygun olma- hdır. Bir karar ittihaz etmek yalnız Avusturya ricalinin sa- lâhiyeti dahilindedir. Bu şekil- — de bir siyaset takibi yalnız halkın değil ayni zamanda — Memleketin ve bizzat Habs- burg'ların menfaati - iktizasın- — dandır. — Almanya taraftarlığı faali- /— yetine telmih eden Başvekil — yeni teşkil edilen kültür cemi- yetlerini tenkid ederek demiş- tir kiz — Son zamanlarda ekseri- yeti münevverlerden müteşek- kil bazı mahfillerde Deutsch Sozialbund isminde bir halkçı — sosyalist cemiyetinin kurulma- sı iltizam ediliyor. Bu cemiye- — tin vatanperverler cephesi aley- — hinde faaliyette bulunacağını — Zzannetmiyorum. Fakat böyle — bir cemiyetin teşkili bir takım — Bui tefehhümlere yol açacaktır, zannındayım. Bu cemiyetin ve — buna benzer cemiyetlerin ku- rulmasından hiçbir fayda ümit — edilemez. Şiddetle alkışlanan başvekil amele sınıflarına hitap ederek — demiştir ki: Avusturya işçilerine hudud- suz bir emniyetim vardır. M. Şuşning bundan sonra Avusturya'nın harici siyaseti- © nih yalnız sulh ve itilâf pren- siplerinden mülhem olduğunu Tasrih etmiştir. — Başvekil Avusturya'nın 11 temmuz 1936 tarihli Avustur- oya - Almanya itilâfı dahilinde Almanya ile dostluk bağlarını kuvvetlendirmek, İtalya ve Ma- caristan ile de iyi betler idame etmek arzusunda olduğunu ehemmiyetle kay- detmiş ve demiştir ki: Avusturya ile Prağ ve Bel grad arasında görüş ayrılığı yoktur. Fransa ve İngiltere'ye dostluk bağları ile bağlıyız ve bu bağları kuvvetlendirmekte bahtiyar olacağız. Avusturya'nın içtimai bün- yesine temas eden başvekil patronların fabrika kapılarını kapamağa hakları olmadığı gıbi işçilerin de grev yapmağa hakları olmadığını çünkü iş hususunda çıkacak bütün ihti- lâfların hakem usulile halledil- mesi İâzımgeldiğini söylemiş ve komünizmin Avusturya'ya giremiyeceğini ilâve eylemiştir. M. Şuşning 1 Şubat 1937 tarihinde Avusturya'da 1162 siyasi mevkuf mevcud oldu- ğunu ve bunlardan 437 sinin Markisist ve 725 inin de Nazi olduğunu tasrih etmiştir. Nutkunu bitirmeden — evvel başvekil Nazilere son bir ih- tarda bulunarak demiştir ki: Dolfüs Avusturya'sı taraf- tarı olanlar vatanperverler cep- hesince dost telâkkki edile- ceklerdir. İnatçılara son bir ihtarda bulunmak ise bu ih- tarı bir daha tekrar etmiyece- ğgim. Ve istikbalde buna ku- lak asmak- istemiyenler hare- ketlerinin icabettirdiği cezalara çarpılacaklardır. Başvekil bundan sonra eski Nazilerin dahilde ıslâh edil- mesi için vatanperverler cep- hesinde hususi bir kısım teşkil edeceğini haber vermiş ve Viyana'da muazzam bir vatan- perverler cephesi evi inşa edi- leceğini söyliyerek nutkunu bitirmiştir. Viyana, 15 (A.A) — Müşa- hidlerin kanaatına göre M. Şuşnig tarafından - söylenilen nutuk Habsburg'ların avdeti için Avusturya'da ihtiyatlı gay- retler sarfedildiğini ve Avus- turya siyasetinde Alman nü- fuzunun giltikçe azalmakta ol- duğunu göstermektedir. Paris, 15 (Radyo) — Avus- turya başvekili doktor Şuş- nig'in söylevi, her tarafta de- rin akisler uyandırmıştır. Şuş- nig, Habsburg hanedanının Avusturya'ya davet mes'ele- sinin, Avusturya halkı tarafın- dan tâyin edilebileceğini be- yan eylemiştir. münasc- Atillâ'nınDefinesi Tarihe müstenid zabıta romanı Ş ir, sanıyorum. —Biz de beraber, değil mi? — Tabiil Ve tahmin ettikleri gibi oldu. Lük: — Ete.. Pi: İ Artık değil, M ikkat!. vardı; çünkü karşılaştık- ları şu şato, Trolvos . esrarı Nakleden : F. ğ Beıılı'o(lıı cidden büyük ve gittikçe aza- met ve dehşeti artan bir şato idi. Lük kendi kendisine: — Artık şüphe kalmadı: bu şatonun sahipleri fen ve sa- nayide yirminci asır insanlarını geride bırakmışlardır. Sandal- daki motör bir makine hari- kasıdır. Gazlı kurşunlarını an- cak şeytanlar düşünüp bula- bilir. Kimbilir şato — içinde daha ne harikalar vardır. Bu harikalar Atillâ'nın — definesi sayesinde mi, yoksa bu hazi- nelerin — muhafazasını - temin ai ğ b Roma, 15 (Radyo) — 9 Mayısta, İtalya imparatorluğu- nun birinci senei devriyesi ha- sebile büyük bir askeri geçid resmi — yapılacaktır. Bu geçid resmine - Libya'lı, Soma'li ve saire renkli askerler de iştirak edeceklerdir. Şiddetli bir tekzip Londra 15 (Radyo) — Bir İngiliz vesimli — gazetesinin, İngiltere'nin Almanya'ya müs- temlekelerini iadeye — karar verdiği hakkındaki neşriyatı şiddetle tekzip edilmiştir. Sovyet tayyaresi Stonya üzerinde' uçmuş Roval, 15 (Radyo) — Bir Sovyet tayyaresi hudutları ge- çerek Stonya toprakları üze- rinde dolaşmış ve tekrar Rus- ya'ya dönmüştür. Japon kabinesi İtimad reyi aldı Tokyo, 15 (Radyo) — Yeni Japon Başvekili general Ayaşi, Âyan meclisinde beyanatta bu- lunarak: — Japonya'nın siyasi Uzak şark ta tamamen sulhpervera- nedir. Buna mukabil milli em- niyet ve müdafaasının da nok- sansız olmasını ister, bu da çok tabii bir vazife ve haktır. Japonya hükümeti ihracatı arttırmak, mahallinde yeni iş sahaları açmak ve Çin ile esaslı ve geniş bir uzlaşma âkdetmek için çalışmaktadır, demiştir. Bu beyanattan sonra fırka- lar namına müteaddid hatipler söz almış ve neticede kabine- ye itimad reyi verilmiştir. Sovyet G. konsolosu Mareşal Voroşilof'tan selâm getirdi.. Sovyet hükümetinin yeni İz- mir konsolosu M. Mark Şin Sikis Pazar günü İzmir vapu- rile İstanbul'dan şehrimize gel- miştir. Yeni konsolos dün vi- lâyette vali Fazlı Güleç'i ve belediyede reis doktor Behçet Uz'u ziyaret etmiştir. Yeni ge- neral konsolosu, İzmir'lilerin hemşehrisi olan Mareşal Voro- şilof'tan İzmir'li hemşehrilerine ve Moskova belediye reisinden İzmir belediye reisine selâm getirmiştir. Belediye rcisi doktor Behçet Uz, gerek Mareşal Voroşilof'un gerek Moskova belediye rei- sinin bu samimi alâkalarından dolayı İzmir namına konsolosa teşekkür etmiştir. Balkan antantı bü- tün dünyanın itima- dını kazanmıştır —. .—— — Başı T inci sahifede — — Balkan antantı bugün her za- mankinden daha kuvvetli ve yalnız Balkan pakimı Ümza &tmiş olan devletler tarafından değil bâtün dünya taralından da en büyük bir itimmada lâyık bulunmakladır. Antant Balkanlar bölgesin- de ve Balkan'ları ihata eden denizde barışın en istikrarlı unsurlarından — birini — teşkil ediyor. Türk milletinin Balkan ide- olojisine ve barışa olan mer- butiyetini Büyük Şei'in Türki- ye Cumhur Başkanının Elen Kralı Majesteye gönderdiği samimi selâm ile Başvekil İs- met İnönü'nün dostu Yunan hükümetinin reisi Metaksas'a gönderdiği samimi hissiyatı hamil bulunuyorum. Sözlerimi bitirmeden evvel birbirlerine sayısız psikolojik rabıta ve müşterek Mmenfaat- larla bağlı olan Türkiye-Yuna- nistan arasındaki pek ziyade samimi münasebetleri kaydet- mek ihtiyacını hissediyorum. İstanbul, 15 (Hususi) — Atina belediye reisi, (Yeni İzmir) namile tesis olunan ma- hallenin açılma — merasimini yapmıştır. İstanbul, 15 (Hususi) — Ha- riciye Vekilimiz tevfik Rüşdü Aras, bugün Yunan Başvekili general Metaksas'ı ziyaret et- miştir. Başvekil, Hariciye Ve- kilimizle Romanya ve Yugos- lavya hariciye nazırları ve mai- yetleri şerefine bir ziyafet ver- miştir. Bu ziyafette, antantın sağlamlığı hakkında hararetli söylevler verildi. İstanbul, 15 ( Hususi ) — Balkan konseyi, iki saat mü- zakerelerde bulunmuştur. Matbuat kongresi açıldı İstanbul, 15 (Hususi) — Balkan matbuat kongresi, bu- gün Yunan akademisinde mat- buat müsteşarının bir söylevi ile açıldı. Kongrede, Yunan Başvekili General Metaksas ile birçok rical hazır bulun- dular. ; Skandinavya Hükümetleri arasında elbirliği Stokholm, 15 ( Radyo ) — Stokholm'da dört Skandinav devleti tarafından teşriki me- sai köngresi aktedilmiştir. İtalya-Romanya Ticaret muahedesi imzalandı.. Rom, 15 (Radyo) — Kont Çiyano, Romanya ile aktedil- miş olan ticart'mukaveleyi im- zalamıştır. için mi yapıldı? Bunu anlamak lâzındır. Güzel Gizel de başlı başına bir muammadır. Lük bunları düşünürken Pi- yer'in sesi duyuldu: — Dikkat müsyül. Lük başını kaldırınca san- dalin külenin üstüne kadar yükseldiğini gördü. Piyerve Lük ayakta kulenin üstüne dikkatle baktılar. Yu- karıda sandalı bekliyen hiçbir kimse yoktu. Sandah yukarı en (l ler, iplen'ıı):'ıınıl:ı)ı".ılınnçekm bıpır lunduğu kuvvetli potrel kollar hep kendiliğinden ve şatonun içinden idare ediliyordu. Mo- törlü sandal, kulenin üst kısımı hizasına geldiği vakit, demir- kollar - kendiliklerinden —i doğru döndüler; sandal da evvelden hazır - bulunun — bir kızak üzerine oturtuldu. Lük: — Çabuk olalım!. Dedi. İkisi birden sandal- dan kulenin üstüne atladılar. Bir. medhal ile karşılaştılar, burada helezon şeklinde bir merdiven — vardı. Merdivenin basamakları, çok kullanılmış olmak basebile aşınmış bir halde idi. Lük merdivenleri inmeğe teşebbüs etti;. fakat ikinci basamakta merdivenin alt ta- rafında bir elektirik ampülü yandı. Lük buna hiç ehemmi- yet vermiyerek devam etti. Filintayı sağ kolunun altına yerleştirmiş, parmağı da tetik- te idi. Arkasından da Piyer TAA SA M İ iniyordu. İki arkadaş, kendilerini bir Yeni bir harb çok tahripkâr, korkunç olacaktır. —a .4 —— Berlin, 15 (Radyo) — Hava bakanlığında general Göering beynelmilel sabık muharipler şerefine büyük bir vesmi ka- bul yapmıştır. General Göcring bu müna- sebetle bir nutuk irad ederek: — Hepimiz de hâarbın ne demek olduğunu, harbın deh- şetlerini biliriz. Yeni bir harb, her halde daha müuhrip ve müthiş olacaktır. Bunun için biz, harbı menedecek vaziyet- teyiz. Yeni harb sanayü, çok mükemmel ve korkunç silâh- lâlahlar vücuda — getirmiştir. Bu sebeble hepimiz, ayni rüh ve kuüvvetle beşeriyeti yeni bir felâketten kurtarmağa çalışma- hyız. Almanya'ya gelince; Al- manya tamamen sulhperverdir, bu hakikati sizlerin de nazarı dikkatinize arzederim. Demiştir. İrak'ın notası Negüs bu sefer Cenevreye murahhas göndermiyecek Cenevre, 14 (A.A) — Mısır hükümetini Milletler cemiyeti- ne girmeğe davet eden İrak hükümetinin samimi notası bu- rada hayretle karşılanmıştır. Çünkü cemiyet âzasından bir devletin âza olmıyan bir dev- lete alenen Cenevre'ye nam- zetliğini vazetmiye davet et- mesi ilk defa olarak vukubul- muştur. Irak'ın bu daveti yakın şark Arap devletlerinin bir tesanüd eseri olarak telâkki edilmek: tedir. Bu münasebetle İtalya'nın Cenevre'ye iltihakı, daha doğ- rusu Habeşistan murahhasla- rının — Milletler cemiyetinden uzaklaştırılması — mes'elesinin Mısır'ı kabal etmek için top- lanacak heyeti umumiyede mevzuu bahsolacağı hatırlatıl- maktadır. Çünkü bu toplantıdan evel fevkalâde olarak toplanacak olan heyeti umumiye, murah- hasların selâhiyetlerini tedkik edecektir. Zannedildiğine göre Habe- şistan'ın murahhasları uzaklaş: tırılacaktır. Bir rivayete göre de bütün hükümetler İtalya'nın Habeşistan'daki hakimiyetini tanımış oldukları için Negüs 162937 Hik RADYO Bu'akşamki program İstanbul radyosu Gündüz hneşriyatı; saat 12, 30—14 Halk türküleri, hava- disler, plâkla hafif musiki. TAkşam neşriyatı; saat 17 Üniversite'den aakil İnkılâp dersi, 18,30 Atlet, atletizm ve Atillâ'nin Türkçe olduğu hak: kında konferans, 19,30 Emin- önü Halkevinden naklen kon- ferans, 20 Türk şarkıları, 20, 30 Ömer Rıza tarafından A- rapça söylev, 20,45 Vedia Rıza ve arkadaşları tarafından Türk - şarkıları, 21,15 Şehir opereti (Üç saat operetinden bir parça) 22,10 Ajans ve Borsa haberleri, 22,30 Plâkla sololar. Ankara radyosu Saat 12,30 — 13,30 Plâkla Türk musikisi, muhtelif plâk neşriyatı, 19 Türk musikisi, 19,30 Saat âyarı ve Arapça neşriyat, 19,45 Türk musikisi, 20,15 Kadınlarda könser hak- kında bir konferans, 20,30 Dans musikisi, 21 Ajans ve Borsa haberleri, 21,15 Stüdyo orkestrası, Yeni Adam Puşkin'e tahsis ettiği 163 ün- cü sayısı çıktı. İçinde dikkate değer yazılar çoktur. Bilhassa Andre Gide'in bütün dünyada büyük alâka uyandıran (Rus- ya'dan dönüş) adlı kitabının tefrikasını takip ediniz. Gene bu sayıda (Yeni Adam) Dr. İzzeddin Şadan'ın (Akıl hasta- hıkları) adlı mühim eserini tef- rikaya başladı. Ayrıca İsmail Hakkı, Hüsameddin Bozok'un yazıları, Halk üniversitesi ders- leri, tercümeler ve tenkitler var. (Yeni Adam) bilhassa münevverlerin okuyacağı ga- zetedir. 10 Kuruş. Borsanın yeni büdçesi İzmir — borsasının yeni - yıl büdçesi 56,000 lira üzerinden hazırlanmış ve borsa idare heyeti tarafından tasdik olu- narak oda meclisine verilmiş- tir. Büdçe yakında toplanacak oda meclisinde müzakere — ve tasdik edildikten sonra İktısad Vekâletine gönderilecektir. Bor- sanın geçen seneki büdçesi 49 bin lira idi. Bu sene borsa varidatı artmıştır. Cenevre'ye murahhas gönder- miyecektir. İtalyan Habeş ihtilâfı dolayı- sile ortaya çıkan müşkülâtın gelecek Mayıs ayında tamamile zail olmasıda ihtimalden de- ğildir. nıyorlardı. Fakat şu ana kadar da önlerine hiçbir kimse çık- mış değildi, bu suretle elek- tirik ampulünün yanmakta ol- duğu yere kadar vardılar. İki arkadaş sür'atle inme- lerine rağmen, en küçük bir grüllü biledvıpmıynrlırdı. Bu , külübede uyattukları iki adamın ayaklarından çıkarıp giymiş oldukları lâstik çizme- ler sayesinde oluyordu. Lük ve Piyer bu suretle külenin bir kısmını teşkil eden üç köşeli bir odaya kadar vâsıl oldular. Solda bir kapı vardı; fakat sağdaki kapı büyüktü. Burası bir elektirik Tümbasile tenvir edilmekte idi. Lük ve Piyer, etrafı ayakta oldukları halde dikkatle göz- Dilsizler cemiyeti İstanbul dilsizler cemiyeti reisi Süleyman Sırrı şehrimize gelmiştir. Süleyman Sırrı, İs- tanbul'da teşkil edilmiş olan dilsizler cemiyetinin bir şube- sini açmağa gelmiştir. dosya dolabının yanında bir koltuk üzerine ellerini iki ta- rafa sarkıtmış, başı göğsü üzerine düşmüş derin derin uyuyan bir adam gördüler. Lük ve Piyer'in ayni şekilde giyinmiş olan bu adam, hiç şüphesiz buranın bekçisi idi. Bu adamın yanı başında, bir silâh rafında 12 kadar silâh sıralanmış — dürüyordü. Sağ tarafında bir masa vardı. Uze- rinde hiçbir. şey bulunmuyan bu masanın yanında da aşağı katlara inmeğe mahsus bir merdiven göze çarpıyordu. Lük ve Piyer birbirine ba- kıştılar ve gözlerile ne yapa- caklarını kararlaştırdılar. Bir dakikadan az bir za- man içinde, koltuk üzerinde — uyumakta — bulunan — adami ZZ T F£Pf.