16 Şubat 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

16 Şubat 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Z 16/2/931 Türkiye - Hollanda Hollanda bizden buğday ve portakal satın alacak. İki memleket arasindaki ticari münase- batı idare için bir Türk - Hollanda şir- keti kurulacaktır. Ankara, 15 (Hususi) — Hükümetimizle Hollânda arasında bir mukavele imzalanmıştır. Bu mukavele, ayın 23 ünde mer- iyyet mevkiine girecektir. Mukavele ahkâmına göre Hollanda, bizden senede 20 milyon liralık buğday alacaktır. Hollanda Ticaret Nezareti, gelecek sene ayrıca bir milyon sandık portakal almağı da taahhüt etmiş bulunuyor. Alâkadarların verdiği malümata nazs landa arasındaki ticari münasebatı imizle Hol- Hol- ran, hükün idare için bir Türk - landa şirketi kurulması tasavvur olunuyor. Arap birliği Imam Yahya, Filistin komite- sine bir mektup gönderdi. Yahudi'lik, Araplık mes'elesi beynelmilel bir siyaset sahasına konmak isteniliyor. Beyrut, 14 (A.A) — Yemen imamı mektupta Yemcn in Filistin'le bir- bildirmekte ve Fi komitesine gönderdiği bir lik olduğunu Arap yüksek n ihtilâfının balli için bir sureti tesviye teklif eylemek ve İngiltere Kralı nezdinde tavas- sutta bulunmak üzere bu mes'ele hakkında Suudi ve İrak Kralları ile teşriki ilâve eylemektedir. Arabistan mesai etmek arzusunu güttüğünü Sanıldığına göre Yemen imamı Arap'lık, Yahudi'lik mes'ele- sini beynelmilel siyaset sahasına koymak ve Arap dünyaşında bir birlik vücuda getirmek istemektedir Kamutay Kış tatili yaptı Ankara, 15 (Hususi) — Ka- mutay, 22 Martta tekrar top lanmak üzere bugün kış tatili yapmıştır. İstanbul İtalyan konsolosu vazi- fesine' başladı İstanbul, İtalya'nın bura-konsolosluğuna BAD eli olag' ” Maresül Badoglio'nun oğlu, bugün İtal- ya'dan gelmiş ve vazifesine başlamıştır. 5 ve — başyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM İmumi neçriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanesi : 'ııııır İkinci Beylar sokağı . Halk Partisi binası içinde h—ı;.—.r İzmir 'Hı'xlmıı Telefon » Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı aylığı 500 ku Yabancı memleketler 700, üç ur. çin senelik liradır ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR 15 ( Hususi ) — | | resinden Yeni vapurlar Mukavelesi bugün imzalanıyor., İstanbul, 15 (Hususi) — İktısat Vekili Celâl Bayar, bugün liman vidaresinde meş- gül olmuş - ve İstanbul lima- ninin islâhi için yapılan pro- jeleri gözden geçirmiştir. Vekil, » müteakiben / ticaret odasına gitmiş ve Afyon ida: işler hakkında ma- lâmat almıştır. Celâl Bayar ısmarlanan 11 vapurun inşası hakkındaki mu- kaveleyi yarın (Bugüni) imza- hyacaktır. Vapurlarımızda Soğuk hava mahzenleri vücuda getirilecek Ankara, 15 (Hususi) — İk- | tisat Vekâleti, İstanbul, İzmir | ve Mersin arasında işliyecek | posta vapurlarında soğuk ha- | va mahzenleri tesis etmeği lü- zumlu görmüş ve bunun için bir proje hazırlamağa başla- mıştır. Yenice Piyangosu dün çekildi İstanbul 15 — (Hususi) Yenice - sig paketlerinin ikramiyesi bugün çekildi. Be- taş'ta Nazif isminde birisine lüks bir ötomobil çıktı. Pasan anamalana | madeni daha Atatürk —a a— Selânik belediyesi. ne teşekkür ettiler. İstanbul, 15 (Hususi) — Büyük Şefimiz Atatürk, Se lânik'teki evinin, Selânik be- lediyesi tarafından satın alı; narak müzeye tahvilinden do- layı Selânik belediyesine bir teşekkür telgrafı çekmişlerdir. A Fransız sefiri Paris'e çağrıldı.. Ankara,'15 (Hususi) — Fran- sa'nın Ankara sefiri M. Bon- son, hükümetinden aldığı emir üzerine Paris'e hareket et- miştir. Suriye heyetinin Paris'de bu- lunduğu bu zamanda sefirin | de çağırılması manidar görün- mektedir. Mürefte'de petrol madeni bulundu İstanbul 15 — (Hususi) Mürefte'de başlamış olan pet- röl araştırmaları devam - edi- yor. Mütahassıslar, bir petrol lmuşlardır. $ a Göering Bugün Varşova'ya gidiyor. Berlin, 15 (Radyo) — Ge- neral Göering yarın Varşo- va'ya gidecektir. Bu seyaha- tin hakiki sebebi ve ziyaret programı hakkında hiçbir ma- lümat yoktur. Maamafih, Al- eri bu hususta-bir at yapmaktadırlar. Danzig işi ve Şarki Prusya koridoru mes'elesinin bu se- yahatle alâkası — anlaşılmak- tadır. Varşova'da Alman - sefiri, geçen Teşrinisanide mareşal Riç Smiğli'ye bu hususta bir uzlaşma esası teklif etmişti. Esrarengiz tayyare Viyana üzerinde bir devir. yaptıktan sonra kaçmıştır. Viyana, 15 (Radyo)— Esra- rengiz b'r tayyare, üçüncü dela şehrin üzerinde uçarak duman salmak suretile havada orak ve çekiç resmi yapmıştır. Bu esrarengiz tayyareyi yere in- miye mecbur etmek için askeri tayyare meydanından bir filo hareket ederek meçhul tayya- renin peşine düşmüşlerdir. Es- rarengiz tayyare, Çekoslovak- ya'ya doğru uçmuş ve Pres- burg şebri istikametinde kay- bolmuştur. Bu şehir, Çokos: lovakya'dadır. Pr. 15 (Radyo) — Resmi Viyana üzerinde uçuş- lar yapan esrarengiz - tayyare- nin nereden geldiğini araştıran zabıta, hiç bir iz bulamamıştır. Araştırmıya devam ediliyor. — Mağrur mıllet Pazar sabahındanberi, ağıza alınmış ve lezzeti damakta kal- mış bir şey ile meşgulüm: *Mağrur millet, Dost İtalyan matbuatı, bizi bu şekilde tavsif etmişler ve zeki İtalyan meslekdaşlarımız, hakkımızda güzel bir buluş yapmışlar. Buradaki “mağrur, tabirinin bakiki mânası şudur: İzzeli nefisli, haysiyetli, şe- refine karşı kıskar san millet! Tarihin mih Biz de onu çok tanırız, Bu taşın her köşesini tetkik edenler göreceklerdir ki, da şu cümle vardır: “İnsanlık kurulalıberi tanı- dığım en eski millet, ne vakit bana vuruldu ise hep ayni kıymette çıktı. Hep izzeti ne fisli, hep haysiyetli, hep gu- rurlu.. Bu millet, Türk mille- tidir. Ben, ebedi bir s: ü rağmen , yani, in- hek taşı bize âşi- nadır. ora- buna ben eskidim, fakat şu mi İletin hay- siyeti, güruru, toprak altında daima yaşıyan büyük bir pır- Jant gibi kendini muhafaza etti, aşınmadı, eskimedi, ğiştirmedi.,, Evet, tarihin mihek taşının hakkımızdaki — ifadesi ancak budur ve bundan ibaret ola- kak şek- zim zaman-zaman ge- ç miz inhidamlarda, mağ- lübiyetlerde, sarsıntılarda bile, tarihimizle mütenasib bir hey- bet vardır. Milletinin manevi bünyesi, tarihi gibi büyüktür de onun için.. Biz bir vakitler yıkılırken bile, müdhiş bir gurürün gök- lere çıkan akisleri duyulmuştur: Nitekim, Atatürk'ün şahsiye- tinde, eli silâhsız, başı göğ yaralı, kolları bağlı, dar bir avuç toprak içinde kalkınır- ken de, muhteşem mağrurduk., Gün gelir de bir ressam, Türk milletinin, tındaki kalkınmasını tasvir ede- bilirse, dünyanın en hakiki ve en muazzam eserini yaratmış olacaktır. Bağrından oluklarla kan dö- külen bir milletin, başını gü- neşe kaldırıp, milyarlarca in- sana karşı gükremiş arslan- lar gibi nâra Çatıp kolların- daki zincirleri kopardığını dü- ulvi, ve o Şartlar al- şünün bir kerel O nmârayı, bilek kemikle- rinin, bazuların zoruna muka- vemet edemiyerek çatır-çatır kırlan — zincirlerin sesini ve yaralı ciğerlerden çıkan derin varlığın arka- sında gözüken yanı karanlık, yarı alevli, korkunç fonu ha- yalinizde canlandırın.. yapabilmek 1 yaratabilmek bıriltiyi ve bü ve bu için ne | zar noktaları ileri sürenler de daha pratik, daha masrafsız ola | cağını söylemekte 've bu tak- sü | Sayfa 3 H, Kar:ı ğaka 'dan akisler: Karşıyaka teşkilât halkı tam istiyor. Karşıyaka'yı ihya etmek için? neler yapmak İlâzımdır? « Varidat ve sarfiyat - su -lâğım ve sair mes'eleler.. Karşıyaka'lılar arasında, Kar- ya doğrudan doğ- J da haline şıyaka'nın ruya bir kaza, ya teşkilâth nahiye etrafında, dayanan yeni bir cereyan başlamıştır. Bu cere- yan, bilhassa şehrin mukadde- ratını daha iyi görüp kavrıyan, tam bir ifrağ ayni — esaslı sebeplere idâre ve işte tecrübeleri geç- miş zevat arası: r. Bu hususta, & 1 âyrı na- değildir. - Mesciâ — bazi kaza teşkilâtında ısrar bazıları da şeklinin yok zevat, gösterdikleri halde, tam teşkilâtlı nahiye dirde ayni neticenin almabi- leceğini iddia etmektedirler. Esasa gelince; bu hususta | cidden enteressan ve dikkate şayan fikirler vardır ve'buular heyeti umumiyesi itibarile şöy- | lece toplanabilir: “Böyle bir aynılığı, belediye, yani şehircilik bakı- mından tetkik etmek lâzımdır. Faydalı olacak mi, olmiya- cak mi, yani Karşıyaka, kendi kendine - bakabilecek mi, ba- kamıyacak mı? Mevzuu bahsolunduğuna na- zaran,-İzmir belediyesi Karşı- yaka'dan 80:90 bin liralık bir varidat almaktadır. Bunda bit: tabi, gümrük munzam resmin- den — Karşıyaka'ya düşmesi icabeden hisse de - dahildir. Buna belediyenin Karşıyaka'ya senelik sarliyatı, (30-40) bin liradır. Yani Kar- şıyaka'dan temin edilen vari- datın nisfi, İzmir'e — sarfolun- maktadır. Demek - oluyor Karşıyaka kendi kendini ya: şatmak iktidarına maliktir ve şehirciliği evelâ mukabil, hattâ, her sene hiçolmazsa 25-40 Lin ira gil fazla bir sarfiyat ta yapmak suretile. | Görülüyor ki; Karşiyaka, bu takdirde yalnız - belediyecilik lâzımdır: Gurur!.. Gurur lâzımdır! | da bakımından kavuşacaktır. Karşıyaka'ya bile bir. iyiliğe Şimdiki halde sarfedilemiyen parayı, İzmir'in bu en güzel parçasına, bem de bu parça« nin tekâmül ve bediiyata olan ihtiyacına — kapamak fırsatı ele geçirilecektir. Varidat mes- küçük şekli ve delili, Yamanlar suyunda ken- düni Zösteriyor. -Bu aa d diki aboneman adedi ile, be- lediyeye yılda (12) bin liraya yakın bir varidat temin et- mektedir. Buna mukabil yıllık elesinin en masraf 5-6 bin liranın içindedir. belediyeye bu şekilde varidat temin eder- ken, abonemanların bini teca- vüz etmesi imkânları üzerinde Yamanlar suyu, Halbuki, aboneman bini tecavüz ederse 10 kuruşa düşecektir. Bu faydayı işaret: ten sonra ilâve edebiliriz ki; Karşıyaka'da muhtelif semt- lerde çeşme mes'ölesi hallolun- mamıştır. Halk, hâlâ tulumba suyu içmektedir. Halbuki tu- lumba suyunun sıhhi. tehdit- leri aşikârdır.. Zengin abone- manlar, bahçelerini Yamanlar suyile sulamaktadırlar. Bu su- retle Ççeşmelere sü — vermek mes'elesi, tereddüdü mucip olmaktadır. Suyun bir de, ki- fayeti mes'elesi vardır. Buna mubalefet edilirse, r halk Yamanlar suyu - içebilir. Herkes gibi belediyeye rüsum veren ayni semt ve kasaba yatandaşlarının yarısının tulum* ba suyu, yarısının - Yamanlar suyu içmesi doğru olmasa ge- rektir. Keza, -abonemanların adedi bine yakındır. ve yeni müracaatlar, takacak saat bu- lunmadığı cevabile, kabul edil- memektedir. Bu saatlar, pekâlâ temin edilebilirdi. Hem müra- — Sonu bıncı sahifede — TAKVİM Rumi - 1353 Arabi-1355 Şubat 3 Zilhicce 4 ruştur. Ve, çarpan yüreğimizde bu '— mübarek, bu mukaddes şey | o kadar da boldur. kil.. Onu | kendi dehâsının kudretli şuar | altında Atatürk meydana çıkardı.| Dostlarımızın hakkı vardır: Biz, mağrur bir milletiz ve gürürümuzla, iltiharımız vardır. Çünkü biz bununla, yaptık! Orhan Rahimi Gökçe tarihler ,îm.m 9,39