16 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

16 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

Almanya ve Sovyetler enlandiya dış bakanı Dr. Rud- olf Hol: hafta Mos- bir ziyaret, - seneler- vaziyette — olan Sovyet - Fenlandiya — münasebetleri Fenlandiya şimal buçuk milyon nüfuslu küçük bir mem- leketidir. Fakat bu çalışkan milletin medeniyet kadrosu içinde nüfusu 809 senesinden evvel İsveç'in 19 uncu asrın başlangıçlarında çarlık Rusya- İalmiştı. Dü szücldet zerfmda çarların zulmü ile mücadele eden bu küçük millet, medeniyet yolunda da — çok ilerlemiştir. O derece ki harbten ev- Fenlandiya nihayet 1917 senesin- de istikli ve üç sene sonra da sovyetlerle imzaladığı Dor- münasebetleri kazanmı men, sövyetlerle Fenlar masebetleri yirmi senedenberi samimi olmaktan çok uzaktı. Bir zamanlar, Dorpat muahedesiyle sovyetlere bıra- kılan ve nüfusu fin olan şarki Karel- 'ya etrafındaki ihtilâflar iki - komşu devlet münasebetlerini gerginleşt Finlandiya müstakil devlet hayatına ayak bastığı yıllar içinde komünist tehlikesine maruz kalmıştı. Bu - zor- Tük içinde almı lere yardım ettiler. Binaenaleyh o zamandanberi Fenlendiya da Almanya'ya karşı de- ler Alman- açıldıktan sonra Fenlandiya ile sovyetler aras daki münasebetler de daha zi tüleşti. O kadar ki son aylar inde Fenlendiyayı Almanyanın İskandinavya'da bir meğe başladılar. Tıpkı Çekoslovakyayı orta Avrupada sov. yetlerin âleti telâkki ettikleri gibi, ve garibtir ki almanlar Çekoslovakyada #ovyet hava üsleri bulunduğunu iddia ettikleri gibi, sovyetler de Fenlandi yada alman hava üsleri bulunduğu- u iddia ettiler. Fenlandiya, Çekoslovakya gibi, bu iddiaları bir çok defalar, reddetmiş diş bakanı, sövyetlerle daha yakından temas etmek ve bu nokta ü- zerinde büyük — komşusuna almanların ise de yaretin Sovyet - Fenlendiya münase- betlerinde artık bir dönüm — noktası miş olacaktır. Bu anlaşma ile Sov Fenlandiya münasebetlerinin taril Başbetke TATİL (Başı 1. inci sayfada) âlemindeki itibarı her gün daha artıyor: ingiliz. ve holandalılarla yaparımız anlaşmalar bunun en yeni delilleridir. barını, sözüne - güvenilir bir barış ve sây memleki kendini — tamtabilmiş olmasına borçludur. Dünyadan ne buhran, kredilerin — itimz ve geçmiştir: - değişen şey, Türkiyenin iç ve dış — şartlarıdır. Ve nihayet her şey, milletin arzu Atatürk'ün Şefliği, Kamutayın ve hükümetin — şuurlu bir rejimin, el ve işl le, memlekette tam bir durluk ve düzen bulmuş olma- sına bağlıdır. Falih Rıfkı ATAY ULUS ULUS A Âsi gemilerin Valansiya ve Barselon'u bombardımanı Valansiyada kaç kişinin öldüğü -tamamen tesbit edilmedi Londra, 15 (A.A.) — Valansiyadan alınan baberlere göre cumhuriyetçi, sos. yalist ve komünistlerden mürekkeb 80 bin kişilik büyük bir kafile dün şehrin sokaklarında dolaşarak bütün — faşizm düşmanlarının mükaddes — bir birlik kurmalarını istemişlerdir. Bir delegasyon heyet B. Largo Kaballeroya bir karar su zeti verereke nihai zaferin Tunda lüzimgelen bütün tedi nabilmesi için hükümete tam selâhiyet verilmesini istemiştir. Valensiya bombardıman edildi. Gene Vanlansiyadan haber alı tır. Asilere mensub bir kruvazör karan Jıktan istifade ederek Valansiya limanı na yaklaştıktan sonra şehri bir çeyrek bombardıman etmiştir. Şehrin merkezinde on tane kadar mermi patlamıştır. ölen ve yaralananla. tın miktarı henüz tesbit edilmemiştir. Valensiya yolu. Teneriffede Radyo ile neşredilen bir tebliğ madrid - Valansiya yolunun 12 kilometre uzunluğunda bir kısmın işgal edildiğini bildirmektedir. Ayat tebliğe göre Burgos hükümeti yakında piyasaya yeni banknotlar çıka Tacaktır. Bu banknotlar hali hazırda al manyada basılmaktadır. Barselon da bombardıman edildi. Barselondan gelen haberlere göre emniyet müdürlüğü dün matbuata aşa- tdaki notu vermiştir. * Korsan vapurları dün barselona ateş açmışlar ve fakat şehir bataryaları tarafından püskürtülmüşlerdir. Halk arasında bir çok ölü - vardır. muayene edilen obüsler taarruzun Fran koya yardım eden italyan vapurlarının işi olduğunu göstermektedir.,, Not şu süretle bitmektedir. “Nefret nf barselon ve 1 ve istırap içinde olan katalonya enternasyonal bukuka yapılan bu cinal tecavüzü dünya kamuyunun takdirine arzeder. Barse. Jon, menfur faşizmi tart için mukaddes birlik, teragat, inzibat ve cesaret kara- rını teyid eder., Bombardıman Perpignan, 15 (A.A.) — Bu sabah aat 845 de bir asi tayyare pert - beu köyü Üzerinde uçuşlar yapmış ve üç bomba atmıştır. Biraz sonra daha üç â Si tayyare de bu ilk tayyareye iltihak” ederek 12 bomba daha atmışlardır. Köy ahalisi beynelmilel tünele iltica etmiş lerdir. On kadar yaralı vardır. Âsilerin ileri harekâtı Talavera de la Reina, 15 (A.A.) — General Varela'nın kumandasındaki âsi kıtaları ileri hareketlerine devam ede- rek Arganda'nın önüne kadar gelmiy- derdir. Dün öğleden sonra- bu kıtalar Argandaya hâkim olan sırtları ele ge- girerek bu kasabayı top ateşine aimış- lardır. Âsiler yeni zaptettikleri mevzileri takviye ettikten sonra bu sabah - ileri hareketlerine devam etmişlerdir. Madrid cephesinin diğer mıntakala- rında hiç bir değişiklik yoktur. Malaga'nın onda biri mahvoldu. Şehirde salgın hastalık var Cebelüttarık, 15 ÇA.A.) — Malaga şehrini gezen Royter muhabiri - diyor ki: Şehrin onda biri mahvedilmiş bu. lunmaktadır. Birçok çiçek hastalığı vu- kuatı bildirilmekte ve her gün hastalık- tan birçok kişi ölmektedir. İngiltere, Amerika ve Almanya kon- bombardımanlar - dolayı siyle mühim hasara uğramıştır. Mala- gada kalmış olan iki amerikalı, harbın başlangıcından beri Malaga şehrinin 44 tayyare hücumuna uğramış - bulun- duğunu bildirmişlerdir. Yedi aydanbe- ri ilk defa olarak, umumi parkta dini soloslukları, bir âyin yapılmıştır. Âsilerin — bombardımanları neticesinde harab olan güzel Barselon'un bir manzarası Bask hükümetinin bir teşebbüsü Bilbao, 15 (A.A.) — Bask hüküme- tinin matbuat bürosundan bildirildiği- ne göre Bask işçileri tesanüd cemiyeti enternasyonal — kızılhaç ve Belçika, Fransa, İngiltere ve Sovyet hükümet lerine bir nota göndererek- italyan li- manlarında sekiz Bask vapurunun teve kif edilerek tayfalarının İtalyan hükü- metinin emriyle Sevil'e nakledilmesi- ni protesto etmiştir. İspanya'ya silâh Meksiko, 15 (A.A.) — Tayyare, harb devazımı, yiyecek ve giyecek yüklü Marcantabrie gemisi Verakruzdan ha- reket ederek Tampicoya gelmiştir. Ge- mi bugün İspanyaya doğru yola çıka caktır. Portekiz hududlarının kontrolu Londra, 15 (A.A.) — İngiltere kümetinin Portekiz - hududunun kont- rolüne müsaid bir formül teklif etmesi için Portekiz hükümeti nezdinde te- şebbüste bulunduğu bildirilmektedir. Zannedildiğine göre İngiltere Por- tekiz hükümetine Portekiz kontrol me- murlarının refakatinde ingiliz - müşa- hidleri bulunmasını teklif — etmiştir. Portekizin neticede hududlarının kon. trolü için bir şekil bulacağı ümid edil- mektedir. Karışmazlık komitesinde Londra, 15 ÇALA.) — Tâli karış- mazlık komitesi mütehassıslar da ha- zır olduğu halde bu akşam hariciye ne- zaretinde Lord Piymouth riyasetinde toplanarak derpiş edilen kontrolu Por- tekiz'in kabülden imtinar üzerine basıl olan vaziyeti tetkik etmiş ve dört saat süren müzakerelerden sonra İspanyaya ecnebi gönüllüler gönderilmesinin me - ni hakkında bir anlaşmaya vasıl olmuş- Fransız ispanyol hududu Burgos, 15 ÇA.A.) — Franko hükü- metinin emriyle Navarre'deki fransız- ispanyol hududu - Ondarroa'ya - kadar genişletilmiştir. KÜÇÜK DIŞ HABERLER Londra, 15 — İngilterenin Almanya- 'ya müstemlekelerini geri vereceği hak- kında dün bir ingiliz gazetesi tarafından yapılan neşriyat, resmen yalanlanmak. tadır Paris, 15 — B. Blum bu sabah, İ- talya büyük elçisini kabul etmiştir. Kazablanka, 15 — Atlantik filosu bu- /a gelmiştir. Filo, bir hafta kadar bu- rada kalacaktır. General Göringi Varşovaya gidiyor Varşova, 15 (ALA.) — M. Göring yarın - buraya gelecektir. Dolaşan — şayi- alara göre, Geveral, Dan- zig ve Polonya koridoru hakkında Polonya'ya fev- kalâde tekliflerde - bulu- nacaktır. Trabulusta İtalyan filosunun manevraları Roma, 15 ÇALA.) — B. Musolini'nin dus ile Tobruk arasında yapılacak olan ve 10 dan 12 marta kadar devam edecek olan manevralara birinci ve ikinci fil- Jara mensub altmış - 60 - kadar harb gek misi iştirak edecektir. Flistinde haydudlar elk, 15 4.2) — Beğlel vazEmA Klla bir aa Vreala l v 1E vire ee İi e el el he dayitu tt n O reri a yşiin çe di öttti Sovyst «lim Akademisinin Puşkin top.antıları Moskova, 15 ÇALA.) — Sövyetler birliği ilim akademisi, dün Puşkin top- Jantılarına baş'amıştır. Kongreyi açan Sovyetler birliği kül- tür halk komiseri Bubnov, Puşkin komi tesi namına toplantıyı selâmlamıştr. İ. lim akademisinin bu toplantısı bir kaç gün sürecek ve bu toplantılarda büyük #airin hayatı ve eseri hakkında mütcad. did raporları ve tetkikleri okunacaktır. CENGEL KIİTABI YAZAN RUDYARD Kİ Türkçeye çeviren Nureddin Artam Zarif bir kab de neşredildi Her yaşta insanı alâkalandıran Bu güzel kitabı mutlaka okuyunuz BaL e B ELARALA mlana “Trablus garbi ziyareti dolayısiyle Trab- | | 'Türkiyede köy kalkınması başlamşıtır SONPOSTA'da Muhidı bir bünyeye, iktisadi buhranlara da- ha iyi mukavemet etmek / hassasına — sahib olduklarını ve depresyon — za- manları geçince daha kolaylıkla va- ziyetlerini düzeltebildiklerini —anla- tarak bir ziraat memleketi olan Tür- kalkınma devresine girmiş olduğunu, artık zirai sahada buhrandan önceki normal devrenin tekrar teossüs etti- #ini, köylünün iç pazarda yeniden müstahsillik sıfatiyle görünmeye baş- ladığını, toprak fiatlarının değerlen- diğini kaydederek, elde İmesinde İktisad Vekili Celâ yarın vaktinde almış olduğu yerinde tedbirlerin büyük bir âmil olduğunu söylüyor, aynı yolda biraz daha gay- ret temenni ediyor. SPORUN DEVLETLEŞMESİ. Kurun'da Asım Us, spor işlerinde dedikodu ve alâkaların daima takım- bir takım çıkarmak ol- kat sağlam ve gürbüz bir. nesil yetiştirmek olduğunu hatırlata- rak bu yolda ilk takib edilecek hede- fin sporun devletleşmesi olması icab MEKTEB İHTİYACI KURUN'da Hakkı Suha Gezgin, talebe — adedlerinin — memlekette süratle çoğalmasına karşılık mekteb sayısının pek az arttığını, bu yüzden aınıfların son derece kalabalıklaştı. gn anlatarak ti le derslerde dersleri hafifletmek yoliyle değil, beyi istenilen seviyeye çıkaracak imkânları bulmak yoliyle randımanı artıracak çarelerin de düşünülmesi icabettiğini ileri sürüyor. ÇİÇEK GÖNDERMEK ADETİ CUMHURİYET'te Peyami/ Safa, geçenlerde Abidin Daverin cenaze ve düğünlere gönderilen çiçeklerin bey- ve fuzuli bir masraf teşkil et nazelere gönderilen çelenkler sayesin- de vücud bulduğunu söyliyerek, bu ti kaldırmanın çiçeği aramızdan büsbütün sürüp çıkarmasından endişe ediyor. ALMANYA VE KOLONİ CUMHURİYET'teki baş ya Yunüs Nadi, Almanyanın e karşılık kati teahhüdlerde bulunma- ya yanaşmadığını, alman siyasetinin hiç bir teahhüde girmedi daha açık bir siyaset edilmesi ve Almanyanın lerini ve dünya sulhür derini kati Ulus'un yeni Rotatif gazete baskı makinesinin nakli işi ULUSun yeni rotatif gazete makiı nesiyle teferrüatı Hamburgtan — Kjtas Te vapuru ile yola çıkmıştır. Vapust şubatın son haftasında İstanbul — lima 'nımda bulunacaktır. (63) ton ağırlığın. daki makine ve teferrüatının - İstanbul Timanından supalan alınarak Ankaraya nakli ve gümrüklenmesi — münakasaya konulmuştur. Şartnamesinin müessesee mizde görülmesi.