16 Şubat 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

16 Şubat 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

- — Politika bahisleri GÜNÜN İki davası illetlerarası politika işleri, bilhassa iki mihrak etrafın- da toplanmaktadır. Bunlardan bi- risi İspanya harbı, diğeri de bü- yük Avrupa devletleri arasındaki Anlaşma teşebbüsleridir. İspanyada bugünkü - vaziyet, mücadelenin “iki İspanya,, arasın. da olmaktan ziyade “iki Avrupa,, arasında olduğunu herkese kabul ettirecek merkezde! min “iki Avrupa,, sı değildir. İs- panyadaki kanlı mücadeleyi yal- ız filen idare etmekle kalmıya- rak ona açıkça iştirük eden “iki 'enternasyonallerin Av- le “faşizmlerin -Avrupa- e üncü —Avrupa yani “demokrasilerin Avrupası” nerede kalmıştır? Bu Avrupa, kendi i den iki parçaya bölündüğü için, yani her demokart memlekette “sağ,, ve “sol, birbirlerine karşı vaziyet almış bulundukları içi memiş olsa gerektir ki, habeş işi de Laval'ın sabotaj taktiği, Mi letler cemiyeti'ni, sirsizleşecekleri âna kadar geriye attırmıştı. Tıpkı bunun gibi, “ade- mi müdahale komitesi”, kararları- Meselâ hududlarının - kontrol edilmesinde, — koskocaman — bir Fransa bile bir mahzur görmüyor. da Portekiz, bunu, haysiyetşiken buluyor. İspanya harbı başladığı za- man, İspanya işlerine açıkça mi dahale etmeğe henüz kimse cesa- ret edemiyordu. Henüz ne “inter- nasyonal bripadalar,, tesekkül miş, ne de telgraf haberlerine gö- re alman, yahud italyan kıtaları- nn İspanya topraklarma çıkarıldı- ği iddia edilmişti. O sıralarda id- din olunan şey, ispanyol âsilerin: Portekiz üzerinden transit usul yardım edildiği merkezinde O gündenberi, müdahale, Lil- vâsıta olmaktan çıkmış “açıktan acığa müdahale,, seklini almıştır. Şimdi, Londradaki komite, bunun önüne geçmek Fransadan Madrid hükümetine yardım edilmekte olduğu iddiası da ortaya sürüldüğünden, Franss kendi kara hududlarmın kontro- Tunu kabul ettiğini beyan ediyor. Halbuki, Portekiz, buna bir ti yanaşmak istemiyor. Komitenin arzusu, ispanyol faciasına evel nihayet verdirtecek ve bir de İspanya faciasının bütün — Avrupa- ya bulaşmasına mani olacak ted- birleri bulup tatbik etmek olduğu- 'na göre Portekizin bu kaçınmasını ne ile izah etmek lâzrm olduğunu, galiba, gene zaman ve hâdiseler gösterecektir İkinci davâ, yani Avrupa dev- letleri arasındaki anlaşma / teşeb- büslerine gelince, bu da, ekono- mik tazyik vâsıtalariyle politik taz-| yik vâsıtalarının bir karşılaşması “ve çarpışması şeklini almıştır. Nasıl| bir zamanlar “önce emriiyet sonra hsızlanma,, gibi bir. formül Milletler Cemiyeti'nin bütün faa- liyetlerine mevzu oldu ise, bugün de iki karargâha ayrılmış olan bü- unda zengin o- lanları, diğerlerine, — Önce politikada anlaşalım, iyorlar. Diğerleri ise, cevab olarak, Zımdır) işlerde anlaşmak lâzım, orlar. Şurası yalnız muühakkak- ki, bu çekişme bir netice verinceye kadar, tehlikede olan, barıştır. Burhan BELGE Yenice ikramiyesi İstanbul, (Telefonla) — Yenice sı- garaları ikramiyesi bugün çekildi. Ka- zanan numaralar şunlardı Ankara'dan: 38154, 117, 60577 nu- maralara likör takımı ; 24260, 32680 sa - at; 4005 şarab takımı; 65835, 38790, 32230 çatal kaşık takımı; İstanbuldan ve diğer şehirlerimiz - 'den; 1ASSA, 62207, 44BB, 40920, 39826, 30454 likör takımı; 4274, 3902, 30055 68354, 38682 çatal bıçak takımı 23859, 7040, 41781, 32495, 67928, 2348S, 11510, 11760 saat; $9409, 37905 şarab — takımı 4461 sofra takımı; 17384, 29859, 33618, 8$5523, 15951, 28554 radyo. Otomobili 23319 numaranın sabi Beşiktaş Vişne zadede 10 numarada Umran Nazif'e çıkmıştır. Denizbankın kurulmasına dair İstanbul (Telefonla) — Denizbank teşkilâtının haziran başında - kurulması muhtemeldir. Vekâlet baş müşaviri fon der Portenin tetkiklerine göre denizbank merkezinin, merkez rıhtım hanında ol- ması ihtimali vardır. Liman idaresinin merkez rıhtım ha- nına nekil işi geri bırakılmıştır. Deniz bank işe başladıktan sonra bütün deniz Müesseseleri bir işltetme müdürlü; rinde olacaktır. Bu müesseselerin bütün mali işleri denizbank tarafından idare edilecektir. Göçmeniere malzeme zi Ü a ea ee ÜĞ ga Te eeei B Hazlen ça kialar eee GK Bit olmnauz. Ismarlanacak Gemiler mukavelesi imzalanıyor Tetanbal (Tekda) — Akay vede- nönyollrı İlarilei İin Aknanyaya e- SK ğin RçE SŞ ŞA M « 'name yarın imzalanacaktır. İmzayı, hü- Künei DÜM OD faklm Co b inad ondan, azim bizden. Sökmez mi diyor. Kızdırmasın, böğrüne tünel açar gene geçeriz!... Bu istihkâmlar Erzurum etrafını yere yapışık birer dağ sucuğu gibi çevreledi. Bu cümleler, oldukça tanınmış bir. imza sahibinin İstanbul gazetelerinden birinde çıkan bir yazısından gelişi güzel alınmıştır. İçindeki türkçe yan- Tışlarına, azmin demagojik ifadesine, zevksizliğe, teşbih bakı- 'nız ve bazı şöhretlerin nasıl teessüs etmekte olduğuna siz de şaşınız! Ribbentrop'un selâmı kdlarını birleştirip elini uzatarak selâmlamış ve bu hareket bütün dünyanın başlıca günlük dedi. kodusu olmuştu. Şubat 10 da, bu hâ- dise tekerrür etti. Fakat ilk şiddetli ULU. Mudanyada mütarekenin imzalandığı ev Mudanya, (Hususi) — — İstik- dâlimizi kazandıran Lozan anlaş- olan Mudanya mütarekesinin imzalandığı ev bir müze haline konulmaktadır. Mudanyanın değerli bir hem- gerisi olan Bay Hayri İpar tara- fından tamir edilen eve Mudan- ya mütarekesine —aid — hatıralar konulmuştur. Halkevimiz; yalnız Mudanya'nın değil; bütün kiye'nin kutlıyacağı bu açılış günü için güzel bir program arştır. Açış töreni saat on beşte ola- caktır. Mudanya'nın bütün - dük- kânları bayraklarla süslenecek ve saat on dörttem itibaren Halkevi bandosu müzenin önünde çala- caktır. Törene İstiklâl Marşı ile başlanacaktır. Bundan sonra Va dimiz Bay Şefik Soyer tarafın- dan bir nutuk verilecek ve ev ge- masının temeli Türe bazırla- zilecektir Davetlilere Ahmed Rüştü Ço- cuk yurdunda bir çay verecektir. Anadolu Demiryolları ve Haydarpaşa Liman Şirketleriyle anlaşma Anadolu Demiryolları ve Haydarpa- şa lüman şirketleri mübayaa mukavele- lerinin bazı maddelerinin tadili hakkın- da bükümet murahhaslariyle şirket mü- messilleri arasında teati edilmiş olan iki mukavelenin tasdikine ve bu şirket- ler ezham, tahvil ve mümessil senetle- rinin Sıvas - Erzurum ve Ergani tah- villeriyle mübadelesi hususunda Mali- ye Vekâletine müsaade veren kanun Tâyihalarının bugün Kamutay - tarafın- 'dan kabulünü müteakib, Anadolu de- miryolları ve Haydarpaşa liman şirket- leri umumi beyetleri saat 18 de Zira- at Bankası merkerinde fevkalâde bir toplantı yaparak mübayaa mukavelele- inde yapılmış olan tadilâtı müzakere ve tasvib etmişlerdi Her iki şirket idare meclisi reisi Ali Nizami'nin - başkaniz; alap a müsteşar Faik Baysal ile Nakid işleri müdürü Halid Nazmi Keşmir hazır bu Tunmuşlardır. (A A.) Resim ve heykel sergisinde teşhir edilecek eserler Halkevi Başkanlığından: 21-2-1937 halkevlerinin yıldönümün- de açılacak resim ve heykel sergisine iş- tirak edecek Ssanatkârların 18-2-1937 perşembe günü akşamına kadar eserleri- ni sekreterliğe teslim etmeleri rica-olu- trop bu sefer, kolunun dirseğe kadar olan kısmını kaldırdı Ölçü, daima ölçü! Fotoğraf tahlilleri Bazı gazetelerimizde bu. başlığı taşıyan bir sütun olduğuna tat etmişsinizdir. Fotografınızı gezete darehanesine gönderiyorsunuz; gaze- tenin mütehassıs psikanalisti resmini- ze bakarak hüviyetinizi size söylü yort “Güzel huylusunuz, çalışkansı- mız. Vakıa şimdiye kadar çok sıkıntı çektiniz, fakat unutmayınız ki haya- tınızı kurtaran tahammülünüz ve sa- dakatiniz olmuştur.., Vaktiyle sokaklarımızdan bağıra bağıra geçen falcı kadınlar da böyle konuşurlardı ! Kantarlara kim bakar? Ölçü ve âyarlar idaresi bütün va- tandaşlardan rica ediyor: ““Esnafın kullandığı terazilerden şüpheniz var- ize lutfen haber veriniz ir gazete soruyor: “Sebzevatçı- ların kantarlarına kim bakar?,, Bu ricaya ve bu suale bakarak kararı siz veriniz. K YSf ea Çukurovada pam cinsini islâh için yapılan çalışmalar Çiftçiye tohum dağıtılıyor Başvekilimizin Kamutay'daki nutuklarında ehemiyetini bir kat daha tebarüz ettirdikleri pamuk davasını Ziraat Vekâletinin nasıl ele aldığı malümdur. Bu hususta alınantedbirleri ve sex mere veren neticelerini evvelce yazmıştık. Ziraat Bankası da milli sana- yümizin en mühim hammad- delerinden birini teşkil eden pamuk işleri üzerinde uhdesine yapmakta ve bu inkişafı içi ik yardımlarda bulunmaktadır. Banka, bir kısmı Ziraat Vekâleti he- #abına olmak üzere, başlıca pamuk mın- takamız olan Çukurova — Havalisinde, giftçiye Klevland cinsinden çiğit (pa- muk tohumu) dağıtmaktadız Adanadaki pamuk üretim çiftli den İçel vilâyetine müstahsillere para- #ız olarak dağıtılmak üzere 250 ton çi- ğit gönderilmiştir. Banka, ayrıca 130 tonu bu mikdara ilâve ederek tevziata başlamıştır. Ziraat Vekâleti, İçel vilâyetinin to- bumluk ihtiyacını 720 ton olarak tesbit etmiştir. Bu mikdar, vekâletçe - temin olunacak 380 ton çiğite ilâveten Ziraat Bankasınca satm almnarak çiftçilere da- Httılacaktır. Ziraat Vekâleti evelce verdiği bir kararla bu mıntakada klevland'dan baş- ka pamuk tohumlarının ekimini menet- miş ve eski Mısır tohumlarını tamamen ortadan kaldırmıştır. Bu sebeble klev- land tohumlarr için piyasada taleb art- mış ve fiatlar yükselmiştir. Şimdiye kadar kilosu 3-4 kuruşa satılan tohum- Jarın 6-6.5 kuruşa satıldığı görülmekte- dir, Bazı muhtekirler vaziyetten istifa- deye çalışarak köylüye 9 kuruşa kadar Pamuk zeriyatına tesir edecek olan bu halin önüne geçmek üzere alâkalı. Jar tarafından, icab eden mani tedbir- ler alınmış bulunmaktadır. Bununla be- raber öğrendiğimize göre, Çukurova havalisinde bu tohumdan milyonlarca kilo istok vardır. Onun için pamuk e- kimi sırasında fiatların düşmesi hakkaktır. Bu sırada satılamıyan mal- ların ekim müddetinden sonra iki ku- Tuşa kadar düşeceği şüphesiz görül- mektedir. ellik ve zekâ| İsveç kıralr meş hur tenisçilerden. dir. Geçenlerde dinlenme dakikalarında York şehri lik kıraliçesi, anlayışı kıt olacak ki, “Majeste, neden — hindyz kullanmıyorsunuz?,, Tel Aviv'de kadınlar Bir İstanbul gazetesinin - Filistin deki bu yahudi şehri hakkında veş rettiği bir makaleden: “... Orada yüz kadma mukabil yüz on, yüz on beş erkek vardır. Hiç bir memlekette iz- divaç kolaylığı Tel Aviv'deki kadar değildir... Orada serbest izdivaçlar en meşru rabitalar kadar devamir dır. Kadının nedreti, ve/- müşterinin fıkdanı sayesinde Tel - Aviv'de fuhuş mahiyetinde olan son cümlenin garip inşası üzerinde durmayalım; fakat bu metice, ekonomideki “arz ve taleb, Kkanunu ile taban tabana zıd değilmi Krom satışımız artıyor 've çelik eşya imalâtında ve in daha birçok şubelerinde kulk Janılan krom madeninin dünya istihsan lâtında yüzde kırkını temin ettiğimiz! ve ihracatta birinciliği ” kazandığımızt evelce yazmıştık. Aldığımız malümata göre, 1936 y lımda 145 bin ton krom satılmıştır. 1937 istihsalâtı angajmanı da tamamiyle kas panmıştır. Halihazırda yalnız Eti Bank tarae fından işletilmekte olan Erganide Gus leman madenleri yeni talebleri karşılar yabilmektedir. Kromlarımız en çok İs veç, Fransa, Amerika ve İtalyaya ihraç edilmektedir. Belediye meclisi çalışmalarını bitirdi Dün, belediye meclisi İbrahim a» yaşlının reisliğinde toplandı. Geçen ceh senin zabıt hülâsası okunduktan sonra, hasta bulunan azâdan ikisine mezuniyet verildi ve meclise tevdi edilmiş başka iş bulunmadığından bu devre içtimama nik hayet verildi. fazlalık var 1936 mali yılı sekiz aylık tahsilâte 164.S03.81Z Jirayr bulmuştur. Bununt 9.T18.GL1 Nirasr sabıka 153.785.201 Hirae sr baliye tahsilâtidir. Geçen senenin aye ni aylarma göre bu seneki sekir aylıki tahsilât 14.069.104 Hira bir farlalık are zetmektedir. İhracat ruhsatiyesi alanlar Ticarette tağşişin meni ve ihracatıri murakabesi ve korunması hakkındalık kanuna zeyi olarak neşredilen kanuna göre ruhsatname almak üzere müddeti içinde İktısad Vekâletine müracaat e den ihracatçılara ruhsatnameleri veril miştir. Bunların sayısı 1137 dir. Kanua 'nun neşir tarihi olan 15 haziran 1936 ya kadar filen ibracatla meşgul bulu 'nan mükteseb hak sahibi - tüccarlardam 932 si ruhsatname almıştır. Mükteseb hak sahibi olmayan ihracatçılara Tuh- satname verilebilmesi için haiz olmalar vi Tâzimgelen şartları tesbit eden kanua 'nun ikinci maddesine göre ruhsatnama alanların adedi de 204 e baliğ olmuştuz? En souk yer Kars Meteoroloji - enstitüsünden verilen malümata göre dün şehrimizde hava vmumiyetle bulutlu geçmiş ve öğleden” sonra hafif yağmur başlamıştır. Dün şehrimizde suhunet sıfırın - üstünde 8 dereceye kadar çıkabilmiştir. Yurdum Ege, cenub Anadolusu ve Karadeniz sahillerinin şark kısmı ile Edirne, Kase tamoni ve Beyşehire yağış olmuştur, Yağış Edirne ve Kastamoni'de kar, dif ğer yerlerde yağmur şeklinde olmuş. tur. En düşük suhunet sıfırın altında Karsta 13 dereceye kadar - düşmüştüm 'Dün yurdun en sıcak yerleri sıfırın üse tünde 13 derece ile Nazilli, 16 derece ile İzmir, 18 derece ile Dörtyol idi.